English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hoftun
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 405, 406, 407  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Escudos
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 10:37    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Escudos wrote:
Ut fra en arbeidsrettslig vurdering (og dette har jeg holdt på med i over 20 år, er jeg ganske sikker på at det ikke er grunnlag for å sparke Hoftun. Ikke en domstol i Norge vil komme til at Hoftun ut fra en arbeidsrettslig vurdering har gjort en så dårlig jobb at det er saklig grunn til å si ham opp.

Der er jeg ganske sikker på at du tar feil. Hvis du, jeg eller hvem som helst hadde begått en tabbe som kostet arbeidsgiver flere milloner kroner fordi vi ikke skjønte forskjellen på brutto og netto og fra før av leverte mediokre resultater, ville vi nok vært på god tur ut døra. Hvis vi så et års tid senere blandet bedriften opp i en meget etisk tvilsom handel som grenset opp til svindelforsøk, kan jeg garantere at jobben hadde hengt i en meget tynn tråd.

Dine tjue års erfaring med arbeidsrettslige spørsmål blir ikke mye verdt om du ser bort ifra slike episoder når du skal vurdere situasjonen.

I forhold til netto/brutto saken kan jeg muligens være enig, men det forutsetter at det var han og han alene som var ansvarlig. Dette skjedde vel også akkurat i det han var blitt "kastet" litt brått inn i stillingen, og det må også tas med i vurderingen om det foreligger oppsigelsesgrunn. Skutle tok på seg ansvaret, og selv om mange mener at han gjorde det bare for å verne Hoftun, er det et faktum.

Når det gjelder resultater er jeg uenig. De siste tre årene har vi vunnet to ganger og 3. plass i fjor. Det er neppe i anse som mediokre resultat. Supporterne kan være misfornøyde, men holder neppe til å bli sagt opp. Uansett vil det også bli pekt på at det er treneren som er ansvarlig for de sportslige resultatene. Blir vanskelig å si opp sportssjefen uten at treneren også blir sagt opp.

Gunnarson-saken er det mest klanderverdige i mine øyne. Men igjen blir det et spørsmål om hvem som viste hva. Sportslig leder er ansatt av styret, og dersom styret gikk inn for en slik løsning, vil det være vanskelig for styret og si opp vedkommende. I tillegg er det vel endel uklart rundt dette fremdeles. Hva ble sagt, hvor langt var man kommet. I tillegg ble dette aldri gjennomført fra RBK sin side, og det svekker også en eventuell oppsigelse.
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 10:42    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Escudos wrote:
Hvordan ville dere reagert hvis noen hadde gjort det utenfor deres jobb, og så sørger for at hele Norge fikk se det.

Dette er ingen vanlig jobb. Det er supporterne/medlemmene som er hele eksistensgrunnlaget for Rosenborg og da er man naturligvis berettighet til å ha sterke meninger og å vise dem offentlig. Fotball er en meget offentlig tilgjengelig arbeidsplass og jobben foregår alltid med mange kamera til stede.

Mener du at det er mobbing og totalt utidig når bøndene putrer opp mot Stortinget i traktorene sine og krever at landbruksministeren må gå også?

Man har et overhode som er ansatt for å ivareta sine interesser. Om denne personen forvalter dette ansvaret på en slett måte, har man rett til å si ifra. Det er ikke Hoftun personlig som rammes av den dårlige jobben han gjør, men hele fotballklubben, supporterne og alle medlemmene.

Meget interessant innlegg som får en til å tenke gjennom saken.
Virker bedre enn drittunger,idioter osv.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 10:43    Post subject: Reply with quote

En oppsigelse av Hoftun kan man også ta som et element i en generell nedbemanning og omorganisering. "Vi så oss ikke råd til å ha en sportsdirektør lengre" og daglig leder tar over oppgavene et par måneder, med hjelp av støttehjulene, inntil "vi hadde visst nytte av sportsdirektør allikevel" et par måneder senere.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 11:02    Post subject: Reply with quote

Det er vel veldig få her inne som har hugget Hoftun verbalt som en sivil Hoftun,men huggene har vel kommet med sportsdirektør-Hoftun, og dette er to ulike sider.En E.Hoftun på privaten kjenner alle her inne som en superkul/snill gubbe fra Hemne som var en knallgod spiller for vårt kjære RBK,ja en sann legende.Mens SD-Hoftun stilte seg offentlig til hugg da han ble,ja nettopp det,,SD-Hoftun,og det bør alle her inne huske på.Og jeg kan ikke huske at Hoftun NOEN gang har blitt skrevet stygt til når det gjelder bare Hoftun,mens SD-Hoftun har nok fått sitt pass påskrevet mange ganger.Og da er det ikke mobbing,men uttalelser om hvordan han har skjøttet jobben sin,som SD i/for Rosenborg ballklubb.Så vi må alle lære oss forskjellen på "Skit og painnkak"
Back to top
Timmi!
Rutinert

PostPosted: 10.07.2012 11:20    Post subject: Reply with quote

Escudos wrote:
I mine øyne er dette tett ved mobbing, og da driver jeg verken "hersketeknikk" eller drar "mobbekortet".

Slutt å tull!
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 10.07.2012 11:22    Post subject: Reply with quote

Det er absolutt ikke slik at alt Hoftun har gjort er ødeleggende, men det har vel ingen sagt heller. Eksempelvis var signeringen av Dockal et godt stykke arbeid.

Men har Hoftun i det store og hele gjort noe særlig på den positive siden utover det man kan og skal forvente fra en sportsdirektør i Norges største og rikeste klubb med et av skandinavias desidert sterkeste fotballnavn og varemerker?

På den negative siden er det liten tvil om at han har driti på draget ved flere anledninger, selv om de barmhjertige samaritanene her inne ønsker å tåkelegge med at "ingen vet hva som er sagt og hvem som har gjort hva i prosessene".
--
Jeg synes det er håpløst å gå ut og kalle dette mobbing. Mobbing er i min definisjon personangrep konstruert for å ramme. Det barnslige banneret til Knut Torbjørn Eggen for en del år tilbake med påskriften "noen har grevling i taket, andre har den på hodet" er et godt eksempel i en lignende situasjon. Men ingen her inne eller i tifogruppa har gått til personangrep på Hoftun etter det jeg har fått med meg. Det som har blitt gjort er å stille spørsmål (og komme til konklusjoner) rundt Hoftuns kompetanse, utdanning, erfaring, kunnskapsnivå og resultater. Dette er spørsmål enhver ansatt - i hvertfall i lederstillinger - til enhver tid vurderes etter. Forskjellen på et idrettslag og andre typer næringsliv er dog at eierene er fans og tilskuere og ikke konsern og investorer. Derfor blir virkemidlene nødvendigvis litt annerledes.

Hedons eksempel med bøndene foran stortinget er svært godt. Hele politikken er generelt ganske direkte på den måten. Det er ikke sjelden at opposisjonspolitikere går ut i media og krever statsråders avgang. Dette er ikke mobbing og personangrep, men en vurdering av prestasjoner.
batigol
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 11:36    Post subject: Reply with quote

Rosenborgs styreleder liker dårlig at supporterne er ute etter Erik Hoftun. Ivar Koteng mener kritikerne lever i en drømmeverden.

Budskapet fra de mest ihuga supporterne i Kjernen er ikke til å misforstå. De ønsker å fjerne Erik Hoftun fra jobben som sportslig leder i Rosenborg.

– Jeg opplever det som en veldig gjengs og kraftfull mening i Kjernen at Hoftun må vekk. Det er mange gode argumenter for å mene at han ikke har vist seg å være den sterke sportsdirektøren som vi mener RBK trenger, sier Kjernens talsmann Kenneth Kjelsnes.

Styreleder Ivar Koteng stiller supporterne i skammekroken etter episoden med banneret under Molde-kampen.

– Jeg synes det er trist. Jeg oppfatter dette som mobbing av enkeltpersoner. Sånn kan vi ikke oppføre oss, sier han.

Savner en langsiktig plan
Kjelsnes tyngste argument mot Hoftun, er det han mener er fraværet av en langsiktig plan som det jobbes etter i klubben.

–Det er cirka fem år siden Hoftun overtok jobben. På den tiden har RBK brukt i overkant av 160 millioner på spillerkjøp. Likevel er klubben i en situasjon hvor spillerstallen er for tynn, samtidig som de ikke klarer å ta vare på de spillerne som allerede er i klubben. Rosenborg burde vært milevis foran der man er i dag, med så mange penger brukt. Vi savner en plan for hvordan man ønsker å framstå som lag, en plan som også legger føringer for hvilke spillere man ønsker til klubben, sier han.

Hoftun mener supporterne bommer med kritikken.

– Jeg er trygg på meg selv, og har ingen behov for å forsvare meg mot det de påstår. Selvsagt har vi en plan vi jobber etter. Både på kort og litt lengre sikt. Kjelsnes er velkommen hit til meg på Brakka, så skal han få et innblikk, sier Hoftun.

Sliter med kontinuiteten
Samtidig innrømmer han at det er en stor utfordring å bygge et lag med kontinuitet på Lerkendal.

– Det er en kjempeutfordring. Bare siden i fjor, har vi mistet ni-ti spillere. Mangel på kontinuitet er kanskje den største utfordringen vi har, og gjør det selvfølgelig vanskeligere i forhold til å oppnå god struktur spillemessig. Men vi har en filosofi i bunn, ønsker å utvikle et spillemønster og forsøker å rekruttere spillere som passer inn i det mønsteret, sier Hoftun.

Styreleder Ivar Koteng mener de økonomiske rammebetingelsene vanskeliggjør Hoftuns jobb.

– Selvsagt er økonomien viktig. Erik må forholde seg til de økonomiske realitetene, og kan ikke følge enkelte supporteres drømmetenkning, sier Koteng.

Ønsker et «sportslig» styre
Store deler av dagen etter seieren mot Molde gikk med til styremøte på Brakka. Der møtte også klubbens sportslige leder. Men det var ikke for å stå skolerett for klubbens styre. Tvert imot.

– Erik Hoftun er en proff og arbeidsom fyr. Styret har ingen innsigelser på den gode jobben han gjør, sier Koteng.

Styremøtet mandag markerte i stedet starten på en prosess hvor styret ønsker å styrke sin kompetanse på det sportslige arbeidet i klubben.

– Vi i styret er mest vant til å jobbe med økonomiske spørsmål, og blir fort «tilskuere» når det sportslige er på agendaen. Styret ønsker å kunne jobbe mer profesjonelt opp mot sportslig avdeling, slik at vi i større grad kan bidra i arbeidet til Hoftun og Jönsson, sier Koteng.

Link: http://fotball.adressa.no...242802.ece
pingvin
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 11:41    Post subject: Reply with quote

Flere støttehjul?
Back to top
TottoD
Proff

PostPosted: 10.07.2012 11:53    Post subject: Reply with quote

Er litt synd for oss supportere at vi må i et privat møte med Hoftun for å forstå planene hans. Hadde vært digg om han kunne si litt om dette i media.
Back to top
EvileyeS
Rutinert

PostPosted: 10.07.2012 11:58    Post subject: Reply with quote

Meget sant. Det kunne jo vært interessant om noen hadde svart direkte på de punktene Hoftun kritiseres for, i stedet for å bare påstå at dette er mobbing.

Jeg føler egentlig når de velger en sånn angrepsvinkel at de rett og slett ikke HAR noe forsvar for de kritiserte forholdene...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Timmi!
Rutinert

PostPosted: 10.07.2012 12:00    Post subject: Reply with quote

Shit, den artikkelen forteller meg at arrogansen ligger tykt på Hoftun. Jeg trodde først han bare var mindre intelligent, men nå ser jeg jo at det er kombinasjonen av arroganse og manglende selvinnsikt som gjør at han ikke evner å ta kritikk.

Synes også det er herlig å merke meg at Koteng og Hoftun referer til "enkeltsupportere". Det er i såfall flere tusentalls enkeltsupportere.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 12:17    Post subject: Reply with quote

We're all individuals! Smile

Jeg synes det er en merkelig måte å gå ut på av Koteng. Han har selvsagt ikke noe valg i forhold til å gå ut med støtte, men å kalle det "mobbing" er litt barnslig etter min mening. Supportere har en selvsagt rett til å si sin mening om hva som skjer i klubben, det er tross alt vi som betaler for gildet!

Jeg ville sikkert valgt en annen aksjonsform selv dersom jeg var ansvarlig, men ser virkelig ikke at et banner med en mening knyttet konkret til jobben Hoftun gjør er over streken. Som tidligere nevnt - det var ikke sjikane på det banneret.
Back to top
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 12:26    Post subject: Reply with quote

Hvis styret ikke har noen innsigelser på jobben Hoftun gjør/har gjort, så lurer jeg virkelig på hvem av oss som lever i en drømmeverden, Ivar Koteng.

Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 12:31    Post subject: Reply with quote

MarcoVb wrote:
Er litt synd for oss supportere at vi må i et privat møte med Hoftun for å forstå planene hans. Hadde vært digg om han kunne si litt om dette i media.

Tviler på at du vil forstå stort mer etter et privat møte heller.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 12:35    Post subject: Reply with quote

Samme greia i tida da klubben brukte penger som fulle sjømenn.

"Alt er bra, økonomien er sunn. Det er bare tullinger på rbkweb som påstår at det er problemer med den økonomiske styringa".

Det er et eller annet som skjer med deg når du får deg styreverv i Rosenborg Ballklub...
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 13:02    Post subject: Reply with quote

Jeg mener her at styreleder i Rosenborg ballklubb skyter seg kraftig i foten.Denne uttalelsen han kommer med vitner om at han ikke er et spor bedre enn den nylig avgåtte styreleder,da han begynner å legge føringer i munnen på supporterne,og forteller hva folk skal mene.Jeg synes det er meget betimelig at Ivar Koteng syns alt er så såre vel der nede på Lerkendal.(Med jobben Hoftun bedrive).
Men heldigvis er det mange,ja veldig mange som faktisk greier å se at det faktisk ikke er så rosenrødt med Hoftun bak roret.Det er kjempebra at søkelyset er på Hoftun så og si hele tiden,for om ikke hadde det vært rav ruskende galt.Jeg skjønner at Mr.Koteng går ut og forsvarer Hoftun,men at han gjør det i alt Hoftun faktisk har gjort,syns jeg vitner om en trangsynhet som skremmer meg.Dette begynner å virke mer som en vernet bedrift der alt skal forsvares.Håper leder i kjernen trapper opp på kontoret til Hoftun,så han får se hva som egentlig fåregår med hensyn til framtidsplaner og strategien som de påstår foreligger.(Ikke det at jeg tror de plutselig har begynt å se lenger en nesetippen).

Hadde Hoftun vært en så prikkfri Sportsdirektør som det påstås,hadde Rosenborg faktisk hatt dobbel dekning på samtlige plasser på banen,de hadde re-signert spillere med videre,de hadde vært mye nærmere de som leder tippeligaen, om ikke ledet,de hadde spilt en attraktiv angrepsfotball som ikke baserer seg på enkeltmannsprestasjoner og tilfeldigheter, de hadde hatt over 13000-14000 i snitt på kampene og de hadde vært med i E-cup årlig.Jeg kan ikke med min villeste fantasi se at noe dette faktisk har skjedd,så jeg skjønner ikke kritikken fra Ivar Koteng.Og da,når ikke noe av dette faktisk er innfridd med tanke på kjempebudsjettet Hoftun har å rutte med i sportslig avdeling, skjønner jeg ikke bæra av at Hoftun er så prikkfri som styret påpeker.Så jeg mener all kritikk av Hoftun er begrunnet og vel så det!Så Hoftun må gjerne avslutte jobben på lerkendal,jo før jo bedre!!
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 10.07.2012 13:16    Post subject: Reply with quote

Supportere: Vi har brukt 160 millioner og resultatet er for dårlig med tanke på så mange penger brukt.
Koteng: Kjernen lever i en drømmeverden, de økonomiske rammene er trange så det er vanskelig for Hoftun. Supportere mobber Hoftun, sånn kan man ikke oppføre seg.

Supportere: Vi savner en plan i spill og stallsammensetning.
Hoftun: Vi har en plan, men det er vanskelig å få den til. Jeg kan ikke si hva planen er, og jeg er klar over at resultatene uteblir.

Konklusjon fra Koteng og Hoftun: Vi er dritgod.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 13:18    Post subject: Reply with quote

Meget bra Kleviño Cool
Back to top
dalla
Rutinert

PostPosted: 10.07.2012 14:16    Post subject: Reply with quote

Jeg er så fantastisk lei av RBK.

Hvordan kan Koteng si at supporterne lever i en fantasiverden når faktum forteller blant annet følgende;

- RBK har brukt 160 kroner på spillerkjøp de siste årene uten at det gav nevneverdig resultater.
- Betydelig antall "bomkjøp".
- Det foreligger grove administrative feil, jfr. blant annet jarsteinsaken, gunnarsonsaken, annansaken.
- Spillerkjøpene gir ikke inntrykk av en helhetlig strategi.
- Klubben er ikke lengre attraktiv blant unge og lovende spillere
- Klubben sliter med å resignere avtaler.
- Tilskuerflukt
- Klubben er et økonomisk ruin.
- Manglende resultater i tippeliga og europa.

Hvem lever i en fantasiverden koteng?
Back to top
LateBarter
Junior

PostPosted: 10.07.2012 14:20    Post subject: Reply with quote

Back to top
Roamer
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 15:36    Post subject: Reply with quote

Det er fantastisk provoserende at Hoftun ikke ser noe behov for å forsvare seg. Legg til arrogant til inkompetent og kriminell-anklagene. Hvorfor i alle dager har Hoftun fast stilling? Har SD alltid hatt fast, eller ble dette opprettet for å være snill mot'n Erik? Det har vel klubben INGENTING å tjene på for en særs prestasjonsbasert stilling.

Escudos wrote:

I forhold til netto/brutto saken kan jeg muligens være enig, men det forutsetter at det var han og han alene som var ansvarlig. Dette skjedde vel også akkurat i det han var blitt "kastet" litt brått inn i stillingen, og det må også tas med i vurderingen om det foreligger oppsigelsesgrunn.

Kastet brått inn i stillingen? Si fra om jeg tar feil, men det ble vel opprettet en egen læreguttstilling kun for Hoftuns del. Sjelden har noen blitt kastet så lite brått inn i en stilling.
Escudos
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 15:51    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke alle datoene i hodet, men han ble vel ansatt som assisterende sportsdirektør. Så ble KTE syk og det var vel i den forbindelse at Hoftun forhandlet med Odd. Det var bakgrunnen for at mitt utsagn.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 10.07.2012 15:57    Post subject: Reply with quote

Koteng uttaler noe annet i samme artikkel som kanskje kan bidra til å skape forståelse for hvilken rolle Hoftun kan ha som Kotengs for tiden reelle fagkompetanse på å vurdere "sportslige ting".

"Styremøtet mandag markerte i stedet starten på en prosess hvor styret ønsker å styrke sin kompetanse på det sportslige arbeidet i klubben.

– Vi i styret er mest vant til å jobbe med økonomiske spørsmål, og blir fort «tilskuere» når det sportslige er på agendaen. Styret ønsker å kunne jobbe mer profesjonelt opp mot sportslig avdeling, slik at vi i større grad kan bidra i arbeidet til Hoftun og Jönsson, sier Koteng."

Grovt forenklet: Koteng/styret føler de best kan pluss og minus. Fotball er Hoftuns bord. Det ønsker Koteng at styret skal skaffe seg litt mer selvstendig kompetanse på.
Det er veldig positivt at Koteng tar dette initiativet og forhåpentligvis operasjonaliserer og lager delmål innen den delen av ansvarsområdet til Hoftun/Jönsson som lett kan synes styrt av de ansvarliges egne og emosjonelle vurderinger av hva som er bra og bra nok. Typisk journalister å gripe tak i overfladisk dill og ikke de viktige tingene.
EspN
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 16:13    Post subject: Reply with quote

I en klubb som rosenborg,må sportsdirektøren tåle og få konstruktiv kritikk uten og syte over at han blir mobbet.
Når resultatene ikke kommer,så blir det sånn,har ingenting med mobbing og gjøre.

Og si at han ikke tar fansen alvorlig er jo og skyte seg selv i hodet,rosenborg ballklub er en medlemstyrt klubb.
Og få fansen mot seg,er det siste han trenger.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 16:29    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:

Grovt forenklet: Koteng/styret føler de best kan pluss og minus. Fotball er Hoftuns bord. Det ønsker Koteng at styret skal skaffe seg litt mer selvstendig kompetanse på.

Hvis Koteng mener at styret mangler nødvendig sportslig kompetanse er vel dette en indirekte melding om at valgkomitéen har gjort en elendig jobb.

Jeg syns forøvrig at mobbekommentaren til Koteng er upassende i forhold til at det ikke dreier seg om mobbing, men å forfekte synspunkter om at Hoftun ikke bør være sportsdirektør lengre på bakgrunn av det som har skjedd med ham i sjefsstolen de siste fem årene.

Å kalle dette mobbing er et forsøk på hersketeknikk og i tillegg ganske så nedlatende ovenfor engasjerte supportere som kun ønsker det beste for klubben i sitt hjerte.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 405, 406, 407  Next
Page 189 of 407

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb