View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Sola Veteran

|
Posted: 02.06.2012 22:31 Post subject: |
|
|
Hadde RYJ vært enda en norsk løper hadde han vel tatt disse fordømte defensive returløpene du maser om. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.06.2012 23:03 Post subject: |
|
|
Det trenger ikke å være en sammenheng mellom kvalitetsinvolveringer og antall kilometer nedlagt. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.06.2012 23:16 Post subject: |
|
|
I så fall topper RYJ kvalitetsinvolveringer-statestikken. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.06.2012 23:49 Post subject: |
|
|
Jeg syns han får overdrevent mye ros for å sende en 10-meters pasning til riktig medspiller når han ikke er satt under press fra motspiller. I dag måtte han iallfall hatt opp mot 10 feilpasninger.
Når det er pasninger og det alene du lever på som fotballspiller, er feilpasningene altfor mange for en spiller som RYJ. Han er jo ingen gjennomløper, avslutter, driblefant eller en som kan passere folk med ball gjennom å bruke hurtighet og/eller fysikk. Han er heller ingen defensiv kjempe, og da må jammen pasningsspillet være bedre enn det var i dag.
Når det er sagt, er det ikke enkelt å spille på et lag der det ikke ser ut som om det er en klar plan i forhold til hvordan det skal opptres offensivt, |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 02.06.2012 23:58 Post subject: |
|
|
10-meters pasning til riktig medspiller? Vel, det er greit å kunne det også, men det er ikke det som begeistret meg med RYJ i dag. Det er mer evnen til å løse problemstillinger med enkle touch, evnen til å orientere seg med ball og hvordan han er flink til å holde på ballen i trange situasjoner, spesielt med motspillere tett inntil seg. I tillegg er han nokså kreativ i pasningsspillet, hvor han stadig prøver stikkpasninger i lengderetning. Han er ingen Xavi der, enda, men det viser fremgang i god Drillo-ånd.
Disse feilpasningene du snakker om, ja, dem så jeg lite av. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 03.06.2012 01:42 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke sett kampen, men er veldig interessert i hvordan Sola har klart å bedømme Yttergård Jensens bidrag objektivt. Jeg antar du har sett kampen på ny og registrert involveringene hans, og kan fremlegge en objektiv statistisk analyse? |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 03.06.2012 01:44 Post subject: |
|
|
Nei. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 03.06.2012 02:19 Post subject: |
|
|
Satan Henrix. Du gjør deg ikke akkurat til noe het salgsobjekt.... |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 03.06.2012 02:43 Post subject: |
|
|
Da synes jeg at Bradys subjektive argumenter fremstår sterkere enn disse objektive vurderingene for øyeblikket. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 03.06.2012 02:56 Post subject: |
|
|
Vel, Strand. Nå var denne objektiviteten, eller mangelen på denne, et hint mot at RYJ er Tromsø-spiller og Brady er Rosenborg-supporter, og at han dermed burde bedømme RYJs prestasjoner utifra et objektivt utgangspunkt som ren fotballobservatør. Ikke bedømme han som en Rosenborg-supporter med hat/mistillit mot Tromsø IL, slik mange dessverre har en tendens til.
Jeg tror nemlig en del fotballsupportere har vanskeligheter med det, da man automatisk går inn i en supporterrolle også ved bedømning av spillere. Selv om man ikke sier det direkte, ligger dette ofte implisitt i vurderingene. Jeg, som forumbruker, vet ikke om Brady er slik (jeg vil ikke tro det, da argumentasjonen hans bærer preg av noe mer analytisk snitt enn ellers), men jeg har mine grunner til å tro at RYJ hadde opplevd noe mer positive ordlag her på RBKweb hadde han vært Rosenborg-spiller.
Det er vanskeligere å innse at Jonas Gahr Støre faktisk er en fordømt bra politiker når man er FrP-velger enn når man er AP-velger. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 03.06.2012 10:51 Post subject: |
|
|
Selv syns jeg RYJ er en tvers gjennom kjedelig spiller uten spissferdigheter som heller ikke er god nok på styrkene sine. Tror han hadde 1 pasning fremover som traff medspiller igår, resten var bom. Ellers klarer han å trille støttepasningene sine til siden eller bakover helt greit. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 03.06.2012 11:32 Post subject: |
|
|
Sola wrote: | Vel, Strand. Nå var denne objektiviteten, eller mangelen på denne, et hint mot at RYJ er Tromsø-spiller og Brady er Rosenborg-supporter, og at han dermed burde bedømme RYJs prestasjoner utifra et objektivt utgangspunkt som ren fotballobservatør. Ikke bedømme han som en Rosenborg-supporter med hat/mistillit mot Tromsø IL, slik mange dessverre har en tendens til.
Det er vanskeligere å innse at Jonas Gahr Støre faktisk er en fordømt bra politiker når man er FrP-velger enn når man er AP-velger. |
På dette forumet får RBK-spillere kjørt seg langt mer enn andre lags spillere.. de bryr vi oss faktisk ganske lite om!
Ettersom Brady argumenterer godt for seg om hvorfor han ikke synes Yttergård Jensen er god nok, burde du heller fortelle oss hvorfor du mener det motsatte. Jeg er helt enig med Brady, Yttergård Jensen har hverken tempo i hodet eller ben til å ha noe på dette nivået å gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 03.06.2012 18:37 Post subject: |
|
|
Det er en del spillere som får kjørt seg, men det er også en del favoritter som man støtter uansett hvor dårlig de spiller. Det oppstår også myter om diverse spillere som brukere aldri vil gå bort fra. Og har saueflokken virkelig bitt seg på mytene, er det umulig å argumentere mot. Slik virker det å være i dette tilfellet. Det hele minner meg litt om argumentasjonen til idiotene som ikke likte Annan, uten sammenligning forøvrig.
Registrerer at RYJ er på topp hos de fleste børser aviser rundt om i det ganske land. Jeg støtter meg til menigmann. |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 04.06.2012 02:16 Post subject: |
|
|
Må bare si at jeg også mener RYJ gjorde det godt på midten. I gode norske perioder var han involvert i svært mye av det som skjedde. Å forvente mer er det vanskelig å gjøre. F.eks. ved Braatens gigasjanse løp han lurt og var den som sørget for første pasning til farlig posisjon. De fleste sammendrag tar dessverre ikke med starten på angrepet, og det er der du virkelig ser bevegelsesmønsteret hans. Forutsatt at jeg ikke mot all formodning blander, men jeg sto i ganske god vinkel og har sett det på TV i ettertid. Også ved Henriksens kjempesjanse var det kun RYJ som prøvde å gjøre seg spillbar for Braaten. Se f.eks. på Henriksen: Nesten fri mellom back og stopper, men velger å bevege seg inn i stopper. Det er ikke krass Henriksen-kritikk, han kom jo også fri igjen i samme angrepet. Det viser likevel at vår tidlige offensiv hadde stoppet fort opp uten RYJ.
Han hadde rett nok en god del pasningsfeil, men det blir få pasningsalternativer når gutta får samme mentalitet som svake puttespillere: 'Jeg er ikke helt trygg på dette, så jeg agerer oppdekket og håper ingen merker det'. Kanskje burde han da gått selv, men soloraid av Ruben fra Tromsø gjennom Simunic er ikke akkurat foretrukket taktikk mot Kroatia. Alternativene til RYJ og Henriksen var pasninger bakover, av typen vi straffes for støtt og stadig, prøve pasninger mot oppdekkede spillere eller å prøve selv. Vanskelig å si hva som er best, men jeg synes i hvert fall ikke det er innlysende at han skulle valgt annerledes.
Defensivt er han derimot ikke med, og det må han være. Jeg synes han tok en del returløp i 1. omgang, men han holdt helt tydelig ikke hele kampen og forsvant i 2. omgang. At Henriksen og Tettey går ut fremfor RYJ har nok mer med prestasjoner enn det har med gjenværende krefter å gjøre.
Jeg sier ikke at RYJ skal være fast på midtbanen i kvalifiseringen til høsten, det ville skreket midtbanekrise dersom han gjorde det, men jeg sier at han i denne kampen heller styrket enn svekket sine sjanser til det. Jeg synes han var blant våre beste, og best av de tre sentralt på midten, også når jeg tilpasser forventningene til Tettey til den rollen han fyller. Alt i alt tilhører jeg uansett den gjengen som er mer positiv etter siste helgers privatlandskamper enn jeg var før. Jag Inler med Nordtveit og/eller Tettey og jobb hjemover på den siden Shaqiri spiller, så har vi en 50/50-sjanse mot sveitserne. Island-tur i september bestilles etter all sannsynlighet i nær fremtid. _________________ Vi kommer tilbake.
Lyn for alltid - Alt for Oslo! |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 04.06.2012 03:45 Post subject: |
|
|
Jeg håper vi får se Tettey og Henriksen på hver sin indreløper og Nordtveit som anker i den kommende kvalikken. RYJ er helt grei, men ikke god nok for å rive til seg en plass på midtbanen til Norge ennå.
Tarik har vært et veldig friskt pust synes jeg, så det største spørsmålstegnet i mitt hode er hvem som bør få den ytterste midtbaneplassen på venstresiden. Det står mellom Gamst, Huseklepp, Braaten og RYJ. Jeg tror Drillo vil foretrekke Braaten pt, jeg klarer egentlig ikke helt å bestemme meg, for jeg synes ingen av de er gode nok. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 04.06.2012 04:28 Post subject: |
|
|
FKLyn wrote: | Må bare si at jeg også mener RYJ gjorde det godt på midten. I gode norske perioder var han involvert i svært mye av det som skjedde. Å forvente mer er det vanskelig å gjøre. F.eks. ved Braatens gigasjanse løp han lurt og var den som sørget for første pasning til farlig posisjon. De fleste sammendrag tar dessverre ikke med starten på angrepet, og det er der du virkelig ser bevegelsesmønsteret hans. Forutsatt at jeg ikke mot all formodning blander, men jeg sto i ganske god vinkel og har sett det på TV i ettertid. Også ved Henriksens kjempesjanse var det kun RYJ som prøvde å gjøre seg spillbar for Braaten. Se f.eks. på Henriksen: Nesten fri mellom back og stopper, men velger å bevege seg inn i stopper. Det er ikke krass Henriksen-kritikk, han kom jo også fri igjen i samme angrepet. Det viser likevel at vår tidlige offensiv hadde stoppet fort opp uten RYJ.
Han hadde rett nok en god del pasningsfeil, men det blir få pasningsalternativer når gutta får samme mentalitet som svake puttespillere: 'Jeg er ikke helt trygg på dette, så jeg agerer oppdekket og håper ingen merker det'. Kanskje burde han da gått selv, men soloraid av Ruben fra Tromsø gjennom Simunic er ikke akkurat foretrukket taktikk mot Kroatia. Alternativene til RYJ og Henriksen var pasninger bakover, av typen vi straffes for støtt og stadig, prøve pasninger mot oppdekkede spillere eller å prøve selv. Vanskelig å si hva som er best, men jeg synes i hvert fall ikke det er innlysende at han skulle valgt annerledes.
Defensivt er han derimot ikke med, og det må han være. Jeg synes han tok en del returløp i 1. omgang, men han holdt helt tydelig ikke hele kampen og forsvant i 2. omgang. At Henriksen og Tettey går ut fremfor RYJ har nok mer med prestasjoner enn det har med gjenværende krefter å gjøre.
Jeg sier ikke at RYJ skal være fast på midtbanen i kvalifiseringen til høsten, det ville skreket midtbanekrise dersom han gjorde det, men jeg sier at han i denne kampen heller styrket enn svekket sine sjanser til det. Jeg synes han var blant våre beste, og best av de tre sentralt på midten, også når jeg tilpasser forventningene til Tettey til den rollen han fyller. Alt i alt tilhører jeg uansett den gjengen som er mer positiv etter siste helgers privatlandskamper enn jeg var før. Jag Inler med Nordtveit og/eller Tettey og jobb hjemover på den siden Shaqiri spiller, så har vi en 50/50-sjanse mot sveitserne. Island-tur i september bestilles etter all sannsynlighet i nær fremtid. |
Godt innlegg, FKLyn.
RYJ er ikke guds gave til fotballen og det har jeg heller aldri sagt, men prestasjonen mot Kroatia forsterket etter mitt syn hans sjanse til å ta en startplass i avgjørende kamper. Gamst bør brukes på vingen da han trolig aldri blir en veldig god sentral herfører på midten, og da står det vel egentlig mellom RYJ, Tettey, Henriksen og Grindheim om de to plassene ved siden av Nordtveit (evt. Eikrem) som ankeret. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 04.06.2012 07:48 Post subject: |
|
|
Jeg så ikke kampen, og kan følgelig ikke kommentere Jenssens innsats, men jeg synes det er litt fornøyelig å a)hevde at det å følge saueflokken er å gå mot børsene i de ulike avisene, og b)bruke disse som sitt ultimate sannhetsvitne.
Forøvrig må jeg bare nevne at Eikrem er alt, alt, alt for dårlig defensivt til å spille som anker for Norge - dette er en rolle som først og fremst er defensiv, og deretter, kanskje, av og til, en styrende offensiv rolle. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 04.06.2012 13:05 Post subject: |
|
|
Best er vel en klassisk trio på midten. Nordtveit som defensiv midtbane og ballsentral, med Tettey og Eikrem som indreløpere. Tettey får tillatelse til å frese rundt og bruke motoren sin, Eikrem utnytter rom og søker ballinnehav. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 04.06.2012 14:09 Post subject: |
|
|
Den trioen høres meget spennende ut Strand, og er noe jeg ville gått for. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 04.06.2012 14:11 Post subject: |
|
|
Noe sånt kunne jeg også sett for meg. Henriksen ville vært en naturlig konkurrent for Eikrem, mens Tettey egentlig ikke har gode konkurrenter på løpsmaskinplassen. Skjelbred, kanskje, når han begynner å spille igjen? _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 04.06.2012 14:22 Post subject: |
|
|
Den høres bra ut for meg også, det gjør den. Så slipper vi i tillegg folk som hopper på Tettey fordi han ikke bosetter seg i feltet når han spiller i ankerposisjon. Det går alltids an å rokere litt på det ut fra form og spilletid for Skjelbred, Henriksen, Berisha, Hauger, Gamst (som jeg riktignok foretrekker som ving) etc., men grunnidéen er jeg helt enig i. _________________ Vi kommer tilbake.
Lyn for alltid - Alt for Oslo! |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 04.06.2012 16:51 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Noe sånt kunne jeg også sett for meg. Henriksen ville vært en naturlig konkurrent for Eikrem, mens Tettey egentlig ikke har gode konkurrenter på løpsmaskinplassen. Skjelbred, kanskje, når han begynner å spille igjen? |
Skjelbred er dårligere enn disse tre, og Henriksen har ikke tempoet. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 04.06.2012 17:46 Post subject: |
|
|
Tempo har ikke Eikrem heller, derfor kan enten han eller Henriksen spille, men begge de to har en vei å gå ferdighetsmessig.
Skjelbred har andre ferdigheter enn de andre, blant annen en overlegen nærteknikk, og holder etter min mening et vel så høyt nivå som de andre så lenge det ikke forventes at han skal levere offensivt gull hele tiden. Faktisk tror jeg han kan komme mer til sin rett på landslaget enn det han gjorde i Rosenborg, på grunn av senkede krav til offensiv produksjon. Flere overgangsfaser kler ham også godt. Jeg ser ham for meg som et alternativ til Tettey når motstanderen er mer Ungarn enn Nederland. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 04.06.2012 19:31 Post subject: |
|
|
Strand wrote: | Best er vel en klassisk trio på midten. Nordtveit som defensiv midtbane og ballsentral, med Tettey og Eikrem som indreløpere. Tettey får tillatelse til å frese rundt og bruke motoren sin, Eikrem utnytter rom og søker ballinnehav. |
Eikrem er i mine øyne en backup til Nordtveit som anker. Nordtveit er en bedre ballvinner, mens Eikrem er en bedre spiller i kamper der man skal styre. Dessutten imponerte ikke Eikrem meg på Thailand-turen, da han fikk sjansen. Viste tendenser med å slite med tempo mot lettbeinte motstandere, der han ofte ble overspilt defensivt og ble hengende etter i løpsdueller. Er skeptisk til plutselig å sette han inn i avgjørende kamper når han er nokså uprøvd, men vi får se hvordan han gjør det i Europa denne sesongen.
Vil personlig se midtbanen slik:
Tettey - Nordtveit - RYJ.
Men tror det blir slik:
Grindheim (pga. erfaring) - Nordtveit - RYJ. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 04.06.2012 19:37 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Jeg så ikke kampen, og kan følgelig ikke kommentere Jenssens innsats, men jeg synes det er litt fornøyelig å a)hevde at det å følge saueflokken er å gå mot børsene i de ulike avisene, og b)bruke disse som sitt ultimate sannhetsvitne. |
A) Det med å følge saueflokken er enkelt og greit henvist til forum-myter som oppstår, hvilket det i lang tid har skjedd med Tromsø-spilleren Yttergård Jenssen. B) Bruker ikke børsene som mitt ultimate sannhetsvitne, men det gir en god - og trolig bedre - pekepinn på RYJs prestasjoner enn det et fotballforum gir. |
|
Back to top |
|
 |
|