| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
gisp! Legende
|
Posted: 12.04.2012 14:24 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Det er et stort poeng at man må komme seg ut av den greia med konferanse. Jeg tror at 'gutta' allerede har vært å signert for mye kontrakter på vegne av klubben allerede til at vi kan ganske enkelt ombestemme oss. Salg av tomtene er en fin exit-strategi som gir en fin pengesum. |
Jeg tror Konesseur egentlig er inne på sakens kjerne her. En fin exit-strategi.
Selv om det skulle vise seg å være teoretisk mulig å komme seg ut av inngåtte avtaler, er det et aspekt som heter omdømme.
Omdømme dreier seg ikke så mye om fakta, men mer om følelser/opplevd holdning.
Det oppleves vel for dyrt omdømmemessig for sittende styre om Rosenborg skulle risikere å bli oppfattet som en totalt uforutsigbar forretningspartner som kan tverrsnu to og en halv måned etter at årsmøtet har velsignet de administrativt utarbeidede og promoterte halleluja-planene. Derfor er det en bedre exit-strategi å selge til forretningspartneren enn å skrinlegge alle planer og håpe på at nye forretningspartnere står i kø for å samarbeide om noen år.
| Konesseur wrote: | | Når det gjelder pengene så går det an å avtale med banken sperring av konto for eksempel frem til årsmøtet i 2015. Dette er noe som årsmøtet kan vedta å bli med på. Slik sikrer vi at disse pengene ikke forstyrrer de fruktbare prosessene som er igangsatte. |
Litt tankevekkende må det vel være at man velger et styre som man ikke tør tiltro disposisjon over klubbens midler?
En annen side er selvfølgelig at styret har å forholde seg til et vedtatt budsjett.
Egenkapital blir ikke uten videre disponibelt som driftsmidler. Her må det eventuelt vedtas et nytt budsjett for 2012 som styret har å forholde seg til.
De som nå må ha tapt mest ansikt i styret er alle som satt i forrige styre og som fremdeles sitter der. Særlig de som hevdes å ha sin kompetanse på det forretningsmessige plan. Amatørnisser. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.04.2012 14:37 Post subject: |
|
|
gisp!
Tror ikke det er nødvendig å selge som exitstrategi. Alle slike avtaler har forbehold om finansiering etc.
Det er heller ikke nevneverdig omdømmetap for klubben. Det er helt normalt å planlegge prosjekter, for så å snu hvis det viser seg at finansiering blir for dyrt. Dette skjer hele tiden i slike prosjekter.
Det bør heller ikke være feil å vente med å gi den nye ledelsen 70 mill å rutte med. Den nye ledelsen er valgt fordi man har tro på den, men man trenger ikke gi den realverdiene til disposisjon, før de har bevist at de er tilliten verdig.
Jeg mener fortsatt det er best å stemme mot salg. Både for ikke å pumpe opp økonomien, og for å fortsatt ha kontroll med områdene og utviklingen rundt stadion. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.04.2012 14:41 Post subject: |
|
|
Er PerO og Konesseur for en gangs skyld enig i noe?  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 12.04.2012 14:45 Post subject: |
|
|
PerO:
Hva man tror om andres vurderinger og hva man synes selv om saken er ikke nødvendigvis det samme. Jeg synes ikke exit-strategien salg er den beste. Jeg vil stemme mot salg, gitt at det ikke kommer opp nye tungtveiende momenter.
Derimot tror jeg styret oppfatter salg som en behagelig exit-strategi. Ikke bare for klubbens omdømme, men også for sin egen CV. Ikke minst for sin egen CV kanskje for de i styret som er der fordi de har hatt betalt jobb i det som kalles næringslivet.
Forøvrig synes jeg omdømme-dansen er "overhypet" av mange. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.04.2012 14:48 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: |
Litt tankevekkende må det vel være at man velger et styre som man ikke tør tiltro disposisjon over klubbens midler? |
De har jo ikke vist noen ting enda, og vi har dårlige erfaringer generelt frem til nå.
| gisp! wrote: |
En annen side er selvfølgelig at styret har å forholde seg til et vedtatt budsjett.
Egenkapital blir ikke uten videre disponibelt som driftsmidler. Her må det eventuelt vedtas et nytt budsjett for 2012 som styret har å forholde seg til.
|
Ja, styret må "selvfølgelig" forholde seg til vedtatt budsjett. Synes jeg har sett det på de siste 2-3 årsmøtene. Min erfaring er at så lenge vi har penger på bok så er det ikke så farlig om vi går 10-20 mill i minus. Har vi ikke de pengene derimot, så blir det vanskeligere. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 12.04.2012 14:51 Post subject: |
|
|
OK, jeg støtter din sunne skepsis.
Det sitter dessverre noen i styret som ikke har baller. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om kjønn. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 12.04.2012 15:02 Post subject: |
|
|
Hvis styret "skjemmes" sånn av at vi er en medlemsstyrt klubb at de må betale seg unna med øyeblikkeig salg, kan de gjerne trekke seg med en gang. Vær så god! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 12.04.2012 15:14 Post subject: |
|
|
Hvorfor er så mange i mot salg av tomta? Vi snakker om en betydelig sum som kommer inn på konto her.
Hva taler for at RBK skal være i stand til å gjøre noe på egen hånd med tomta i fremtiden? Hvorfor skal risikoen være mindre da? |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 12.04.2012 15:15 Post subject: |
|
|
Derfor. |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 12.04.2012 15:17 Post subject: |
|
|
Så du tror sportsdirektøren (han som har ansvaret for det sportslige) er involvert i et tungt og halvrisikabelt investeringsprosjekt? Eller misforstår jeg?
Jeg ser for meg at salgsinntektene fra tomta er en sum som kan benyttes til å styrke det sportslige og samtidig balansere det administrative. Tror ikke folk her er klar over hvor styrket økonomien i klubben vil bli med 60-70 millioner kroner ekstra på bok. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 12.04.2012 15:24 Post subject: |
|
|
| Jeg tror ikke at vi skal gi sportslig ledelse flere penger de kan ødsle vekk. Kunne du tenkt deg Vilsvik for 10 millioner? |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 12.04.2012 15:34 Post subject: |
|
|
| Jeg tenker og tror at styret og den nye ledelsen tenker lengre enn som så. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 12.04.2012 15:35 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Jeg tror ikke at vi skal gi sportslig ledelse flere penger de kan ødsle vekk. Kunne du tenkt deg Vilsvik for 10 millioner? |
Bjørnar Holmvik, 8 millioner, special price for us  |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 12.04.2012 15:38 Post subject: |
|
|
| quentez wrote: | | Jeg tenker og tror at styret og den nye ledelsen tenker lengre enn som så. |
Den troa får de ikke fra meg før de har vist noe. At de stanser utbyggingen fremfor å la det gå prestisje i å gjennomføre er en start, men de skal få fortsette med brød og vann en stund til. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 12.04.2012 15:45 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: |
Derfor. |
Et argument som trumfer det meste  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.04.2012 15:50 Post subject: |
|
|
| Håper virkelig dette blir nedstemt. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.04.2012 16:04 Post subject: |
|
|
Hvis styret innstiller "salg" så blir det nok det. Motgrupper for små ennå, dvs for lite enhetlige.
Men om folk mener og bryr seg rekker man både å få og betale medlemsgiro innen nytt EOÅ!
Rekke, rekke, slutt, und so weiter. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 12.04.2012 16:05 Post subject: |
|
|
| quentez wrote: | | Jeg ser for meg at salgsinntektene fra tomta er en sum som kan benyttes til å styrke det sportslige og samtidig balansere det administrative. Tror ikke folk her er klar over hvor styrket økonomien i klubben vil bli med 60-70 millioner kroner ekstra på bok. |
Tror vi som er motstandere er fullt ut klar over hvor styrket økonomien blir. Men vi er også smertelig klar over hvor fort penger forsvinner i et underskuddssluk. Tomteverdier forsvinner ikke like enkelt...
Dessuten, så er fortsatt klubben i stand til å finansiere en utbygging, med lav risiko, når de har fått driftsregnskapet under kontroll.
Det skal faktisk ikke mer enn en kvalifisering til CL til, for at klubben kan legge nødvendig EK på bordet, slik at de kan bygge ut og sikre seg langsiktige stabile inntekter i fremtiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.04.2012 16:18 Post subject: |
|
|
Nei, men kryss i taket. Sett navnet mitt under PerO's post.
Jeg må legge meg nedpå litt... _________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 12.04.2012 16:24 Post subject: |
|
|
| Ville heller satt pengene mine på konferansesenter, enn deltakelse i CL, du. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 12.04.2012 16:50 Post subject: |
|
|
Sakspapirene fra forrige gang sier følgende.
| Quote: | Det område som kan utbygges er dagens asfalterte parkeringsplass, i reguleringsplanen benevnt K2.
Reguleringsplanen tillater bygd bolig, kontor, hotell på området K2.
Reguleringsplanen har følgende bestemmelser knyttet til byggehøyder, adkomst og innhold på K2:
” For byggeområdet sør for ny hovedtribune skal maksimum gesimshøyde være 26,5 m. Det tillates maksimalt 7
etasjer over bakken. I tillegg tillates det parkeringssokkel med maksimum 3,0 m etasjehøyde der terrenget ligger til
rette for dette.
Innafor området med anvist skravur (spesialområde) kan det bygges et høyhus med en gesimshøyde på inntil 75 m.
Det tillates maksimalt 20 etasjer over bakken. Selve tårnet kan ha maksimal grunnflate på 900m2. Det tillates også et
tilsluttende bygg på inntil 3 etasjer over bakken, med gesimshøyde inntil 12,0 m.
Område K2 kan nyttes til kontor, hotell og boliger. I tillegg tillates innslag av forretning som ikke genererer stor trafikk.
Stadionanlegget (S1) skal kunne ha adkomst over sirkulasjonsarealer på K2.”
Området er samregulert med tomtearealet på andre siden av Klæbuveien (arealer benevnt K1 og K3). I
reguleringsområdet K1, K2 og K3 kan det samlet bygges 45.000 m2
I bebyggelsesplan vedtatt 30.5.2007 ble det tillatt utbygd på område K1 og K3 22.400 m2. Dette medfører at
tomtearealet tilhørende Rosenborg Eiendom AS (K2) maksimalt kan utbygges 22.600 m2. |
Noe sier meg at 70 mill / 22 600 kvm = 3097 kr per kvm ikke er en spesielt høy pris. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 18:12 Post subject: |
|
|
| Godt poeng. Her må vi klare å selge tomta etasjevis. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 18:16 Post subject: |
|
|
| Godt er det uansett å vite at styret og forumet er unisont samstemte om at konferanseidiotien skal vi ut av. Nå handler det kun om hvordan: selge tomt eller la tomta stå brakk. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 12.04.2012 18:16 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Godt poeng. Her må vi klare å selge tomta etasjevis. |
 |
|