| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 09:42 Post subject: |
|
|
Styret har ikke mandat til å selge noen tomt.
Årsmøtet har bestemt motsatt, nemlig at tomtene skal bygges ut. Og det har årsmøtet bestemt på et ekstraordinært årsmøte som ble arrangert utelukkende for å ta en avgjørelse i dette spørsmålet.
Det står klinkende klart i klubbens lov at styret skal utføre det årsmøtet bestemmer. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 12.04.2012 09:47 Post subject: |
|
|
Helt enig, vanskelig å si seg uenig i noe her.
Så lenge pengene forvaltes fornuftig så vil RBK på sikt komme best utav det med risikofri avkastning på 70 mill fremfor å ta risiko for 300 millioner i eiendomsmarkedet. Til tross for at vi har en avdeling som heter noe med eiendom så er ikke klubben en profesjonell aktør i eiendomsmarkedet. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 09:54 Post subject: |
|
|
| Kanskje er det jeg som er for rask på labben av gammel skade. Det ymtes frempå om at det blir nytt ekstraordinært årsmøte, og at prosessen blir god denne gangen med objektive regnestykker. Vi krysser fingrene. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 12.04.2012 09:54 Post subject: |
|
|
Det er først å fremst svært skuffende at noe et årsmøtet vedtar sannsynligvis ikke blir en realitet.
Det er andre parter inne i bildet og de ønsker å fortsette prosessen, samtidig er det meste av kontorbygg allerede leid ut. Jeg forstår ikke helt hva grunnlaget er for at de velger å trekke seg nå.
Dette kunne ha sikret framtiden for RBK, nå skal vi altså stå på siden og se andre få drømmene sine oppfylt.
Svært dårlige nyheter. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 12.04.2012 09:55 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | 1972 Miami Dolphins wrote: | http://fotball.adressa.no...232181.ece
Saken er kommet på nett. Kjenner jeg ble litt lettet, men mest skuffet over denne avgjørelsen. Hadde sett frem til økte inntekter på lang sikt. Disse 70 millionene kan fort bare fordufte uten at vi får noe glede av de. |
Kjenner samme bekymringen. Den nye ledelsen har fortsatt ikke vist at de kan drive klubben økonomisk forsvarlig.
Det bør absolutt vurderes å heller legge hele planen på is og beholde tomta. Tomteverdien består, og hvis ledelsen driver fornuftig noen år, kan klubben igjen ha EK til å stå for egen utbygging.
Sett på lang sikt, vil egen utbygging kunne gi en god stabil grunninntekt. |
100% enig.
Jeg frykter dessverre at denne saken vil bli stående igjen som et fremragende eksempel på denne klubbens øverste myndighets enorme inkompetanse. De samme medlemmene som stemte ja forrige gang, vil nok også nå storme til stemmelokalene for å støtte styrets forslag. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 12.04.2012 10:02 Post subject: |
|
|
| Ballahl wrote: | | Det er først å fremst svært skuffende at noe et årsmøtet vedtar sannsynligvis ikke blir en realitet. |
Jeg stemte naturligvis mot kongressplanene, men å selge hele tomta i panikk for å dekke over underskuddene er et mye, mye dårligere alternativ.
Nå må ledelsen roe seg ned, få den daglige driften i balanse og legge utbyggingsplanene til side. Vi sitter på store, ferdigregulerte tomter sentralt i en by som skriker etter boliger. Disse tomtene drar ingen steder. Det haster på ingen måte med å bli kvitt dem. Organisasjonen er overhodet ikke moden for å motta 70 millioner kroner i frisk kapital. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 10:04 Post subject: |
|
|
Sånn rent økonomisk ville jeg tatt pengene og satt de på bok. ABCDEF - At Besidde Contanter Det Er Finessen. 70 millioner er en fin sum, som forrenter seg greit nok på konto.
Den utbygginga hadde en stygg undertone av at enkeltpersoner hadde bakt for stor grad av egeninteresser inn i kaka. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 12.04.2012 10:51 Post subject: |
|
|
| Da blir det ny tur nordover, denne gangen for å stemme nei til salg av tomt. Som niewulaat sier ønsker jeg ikke at vi skal kaste bort nye sytti millioner, hestekuren de driver med skal de også få fortsette med. |
|
| Back to top |
|
 |
Don Ernesto Senior
|
Posted: 12.04.2012 10:57 Post subject: |
|
|
| Et av argumentene som ble servert under det ekstraordinære årsmøtet var at samlet ville konferanseinntektene, spesielt under kampdag, øke betraktelig. Om man nå velger å selge tomta for at andre skal drive konferansesenter, vil man ikke da miste store deler av den eksisterende belegget på konferansedelen man innehar i dag? Dvs at man heller enn å øke inntektene, gir de vekk. Jeg stemte også imot forslaget om ble solgt inn, men å selge tomta for å spytte pengene inn i daglig drift og samtidig gi bort markedsandeler som spiser av inntektene til fremtidige budsjetter er jo helt bak mål. |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 12.04.2012 10:57 Post subject: |
|
|
| nieuwlaat wrote: | | Nå må ledelsen roe seg ned, få den daglige driften i balanse og legge utbyggingsplanene til side. Vi sitter på store, ferdigregulerte tomter sentralt i en by som skriker etter boliger. Disse tomtene drar ingen steder. Det haster på ingen måte med å bli kvitt dem. Organisasjonen er overhodet ikke moden for å motta 70 millioner kroner i frisk kapital. |
Aldri stol på noen som bruker dress på jobb... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 10:58 Post subject: |
|
|
| Det er fullt mulig å sette penger på sperret konto. Høyere rente får man også dersom man gjør det. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 12.04.2012 11:14 Post subject: |
|
|
Haha Du mener altså at styret som ønsker å selge tomten skal sette pengene inn på en sperret konto så ikke det samme styret får anledning til å bruke det? Å hvem har kontroll over denne kontoen? Et annet styret? Du?  |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 12.04.2012 11:15 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Da blir det ny tur nordover, denne gangen for å stemme nei til salg av tomt. Som niewulaat sier ønsker jeg ikke at vi skal kaste bort nye sytti millioner, hestekuren de driver med skal de også få fortsette med. |
Jeg er i samme leir som Strand og Nieuwlaat her. Ser overhodet ikke grunn til å stresse med salget. Hestekur først, vise org'en klar for disse midlene, så selge!
Håper også en del normalt sett likesinnede som stemte for eiendomsprosjektet ser at vi stemmer nei til dette! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 12.04.2012 11:18 Post subject: |
|
|
Det må da være bedre å sitte på tomteme (som neppe synker i verdi) og heller avvente. Så har man ikke bundet opp halve stadionområdet den dagen man evt. skulle ønske å bygge ut stadion, treningsfeltene eller treningshall.
Jeg kommer til å stemme mot salg. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 12.04.2012 11:21 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Haha Du mener altså at styret som ønsker å selge tomten skal sette pengene inn på en sperret konto så ikke det samme styret får anledning til å bruke det? Å hvem har kontroll over denne kontoen? Et annet styret? Du?  |
Man kan inngå en avtale med en bank om fastrente mot bindingstid. Det er klart, man kan i praksis bryte denne bindingstiden, men terskelen er i det minste litt høyere enn om pengene står på en brukskonto. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 11:22 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Haha Du mener altså at styret som ønsker å selge tomten skal sette pengene inn på en sperret konto så ikke det samme styret får anledning til å bruke det? Å hvem har kontroll over denne kontoen? Et annet styret? Du?  |
Det er et stort poeng at man må komme seg ut av den greia med konferanse. Jeg tror at 'gutta' allerede har vært å signert for mye kontrakter på vegne av klubben allerede til at vi kan ganske enkelt ombestemme oss. Salg av tomtene er en fin exit-strategi som gir en fin pengesum.
Når det gjelder pengene så går det an å avtale med banken sperring av konto for eksempel frem til årsmøtet i 2015. Dette er noe som årsmøtet kan vedta å bli med på. Slik sikrer vi at disse pengene ikke forstyrrer de fruktbare prosessene som er igangsatte. |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 12.04.2012 11:25 Post subject: |
|
|
Jeg må si jeg er imponert over Koteng og klubbens utvikling etter han overtok. Flere gode eiendomsinvestorer har sagt at dersom man må frem med kalkulatoren for å finne ut om et prosjekt er lønnsomt, så bør man holde seg unna.
Jeg har skrevet mange kritisike innlegg til at RBK skal investere så mange millioner i et konferansemarked, da det er så langt unna kjernevirksomheten.
Tenkte at valget av Koteng var et ledd i at man skulle satse på dette prosjektet. At han nå velger å skrinlegge prosjektet, øker min tiltro til at RBK har funnet riktig styreleder. Det ville vært lett for han å gå videre med et slikt prosjekt, da dette er i hans gate. Når han ser at dette blir for risikabelt, er det verdt å lytte.
RBK organisasjonen har gjort noen fantastiske grep i siste tiden og oppryddningen ser ut til å være i de beste hender |
|
| Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 12.04.2012 12:58 Post subject: |
|
|
70 millioner akkurat nå rett i lomma og litt under bordet er hva RBK trenger. At nabotomta blir eid av noen andre at de tjener penger på den er ikke så viktig. Alle vet jo at hotell og eiendom er en synkende trend - spesielt i sentrums- og attraksjonsnære områder i voksende byer. Og at man allerede har ordnet med leiekontrakter til kontorbyggene før de er ferdigbygd viser bare at det er folk som er lite korttenkte som det tidligere Rosenborgstyret som tror at dette er noe som kan slå an.
70mill for å dekke årets underskudd, eller x-antall kroner over flere år. Jeg er en fan av stabilitet og bærekraftighet, syns ikke man skal selge en tomt som hverken kommer til å synke i verdi eller popularitet. _________________ @Ivaraal |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 12.04.2012 13:12 Post subject: |
|
|
Redd man har underskrevet noen papirer allerede som kan bli dyre å sette en strek over. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 12.04.2012 13:42 Post subject: |
|
|
| Don Ernesto wrote: | | Et av argumentene som ble servert under det ekstraordinære årsmøtet var at samlet ville konferanseinntektene, spesielt under kampdag, øke betraktelig. |
Dette argumentet er ihvertfall jeg skeptisk til. De bedriftene som ønsker å runde av en konferanse med kamp på Lerkendal er det vel mulig å få til en avtale med uten at vi trenger å være eiere av et konferansesenter? Nå er det vel også verdt å merke seg at nordens største konferansehotell åpner på Brattøra i disse dager.. |
|
| Back to top |
|
 |
tommygun Junior
|
Posted: 12.04.2012 14:02 Post subject: |
|
|
Virker ved første øyensyn som en fornuftig løsning; man realiserer 70 millioner man kan rette fult fokus mot utvikling av det sportslige, og får samtidig hotell og konferansefasiliteter på stadion - som klubben vil tjene på uansett direkte eierskap eller ikke.
Samtidig er det sterke argumenter for å fryse prosessen for en tid. Da Abrahallen kollapset kom forslaget om å bygge ny hall på Lerkendal, og dermed samle aktiviteten på et sted. Veldig bra, men det foreliggende hotellkonseptet skygger for den mest åpenbare løsningen: Å bygge innendørshall liggende parallelt med dagens bane, innebygget i dagens hovedtribune hvor alle fasiliteter allerede eksisterer. Legger man til en utendørs treningsbane har man et superkompakt og sentralt anlegg som kan brukes av lag i hele byen.
De resterende tomteverdiene må selvsagt realiseres, men den nye situasjonen gir grunn til en time-out og reflektere litt rundt hvilke naboer Rosenborg vil ha på Lerkendal (leiligheter? ntnu?). Vi sitter faktisk i den heldige posisjonen med tomt sentralt i byen, rett ved hovedveinettverk, jernbanestasjon og universitet. Å stykke opp eiendommen til tilfeldige næringsinteressenter vil være å skusle bort en unik mulighet til endelig få et fett stadionanlegg som byen fortjener.
(hei forresten. har fulgt forumet noen år, keep it up)[/img] |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 12.04.2012 14:03 Post subject: |
|
|
På grunn av Kotengs støtte til utbygginsplanene på EOÅ stemte jeg ja, under sterk tvil. Et godt prosjekt som ville gitt klubben gode faste inntekter i lang tid framover, var veldig forlokkende.
Når det nå viser seg at risikoen er for stor med dagens skrantende økonomi i klubben, er det bra at vi stopper opp og tenker oss om på nytt.
Kudos til Koteng for det(regner med det er han som har satt foten ned).
Når det gjelder salg av tomta er jeg inntil videre enig med de som mener vi skal vente med å selge. Jeg holder likevel døra litt på gløtt, for jeg vil gjerne høre klare alternativer på hvordan de har tenkt å forvalte de 70 millionene før jeg bestemmer meg.
En annen sak som er viktig er hvilke konsekvenser det får hvis Buchard nå skal eie areal "helt inn på gressmatta".
Foreløpig er min stemme NEI til salg nå. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 14:28 Post subject: |
|
|
| Koteng har nok vært imot hele tiden. Eneste måten å redde klubben var å smile å si 'enig med gutta, konferanse blir bra', for deretter komme i posisjon og avlyse. |
|
| Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 12.04.2012 14:41 Post subject: |
|
|
Er ikke for salg av tomta. Er det bare jeg som ser gryende likheter med Lyn, hvor de gradvis solgte seg mer og mer ut av Ullevål? _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 12.04.2012 15:08 Post subject: |
|
|
Det som skjer nå kommer som en konsekvens av det som skjedde under 600-700-millioner kroners prosjektet. Dette prosjektet er nå stoppet, og det foregår prosesser i klubben for å rydde opp.
Det beste hadde vært å la tomta stå brakk til en dyktig ledelsen som har fått tid til å bevise sin dyktighet er på plass. Nå vet jeg ikke om det er mulig å avlyse hotell-planene lengre, men dersom det er mulig er jeg enig i at vi hverken skal bygge ut eller selge. Dersom ting har kommet for langt med tanke på utbygging og signering av kontrakter ville jeg foretrekke å selge tomta. |
|
| Back to top |
|
 |
|