View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 26.03.2012 13:38 Post subject: |
|
|
Eggen hadde et veldig klart spillesystem, men i slutten av hans regjeringstid ble det mye mindre ensartet. Dels fordi man så behovet for å være noe mindre direkte i spillestilen, dels fordi man sluttet å hente/ikke lyktes med å hente gode nok spillere tilpasset den typiske 4-3-3-en.
Grunnprinsippene lå nok der fortsatt i 2002, men utførelsen var ikke som tidligere med kantspillere som ville ha ball på fot istedet for i rom (George) eller kantspillere som var typiske midtspisser (Karadas, Johnsen). |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 26.03.2012 13:48 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Noe spillesystem slik du etterlyser det har ikke RBK hatt siden sent 90-tall. Vi viste i 2007 at toppnivået kan være veldig høyt til tross for nada spillesystem. Utfordringen er å skape en stabilitet i innsats og presisjon som gjør at vi slipper unna et hysterisk lavt bunnivå. | 2007, med tidenes teknisk beste stall, individuelt sett. Og med en dose Eggen før Valenciakampene.
For øvrig, ift andre unnskyldninger rundt tapte spillere i fjor, som kommer opp jevnlig, så mistet laget som vant i Milano 6 spillere før CL starta igjen høsten etterpå. Hvor vi tok 11 poeng i CL-gruppa og forsvarte seriegull igjen.Det er slikt man kan gjøre når man har noe i bunnen, noe å falle tilbake på. Roller, en struktur, mønstre.
(men noe som Milano kan jo aldri hende igjen med så mange fra egen U/jr-avdeling (9/11 og 11/16 hhv.) Alt er jo utdatert, til tross for at stedet vi kanskje har hentet mest tankegods, AJAX nå har 7 seiere på rad i Eredivisie med 21-3eller4 i GD, og et snitt på 9'ish akademispillere fra start. AJAX rotet seg også bort en stund fra egen filosofi, men anser den ikke som foreldet. FdB sier rett ut at han søker å emulere sitt 90-talls AJAX med det han bygger nå)
Kun første avsnitt direkte svar til Kristobal. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.03.2012 14:47 Post subject: |
|
|
På 90-tallet var Eggen utrolig flink til å finne både gode nok og rette typer erstattere, samtidig som vi hadde en grunnstruktur og et spillesystem med svært konkrete roller. Dermed ble vi bare bedre og bedre selv om det var store utskiftinger til tider.
Vi mistet mange spillere våren 2000 også, og da klarte vi på ingen måte å erstatte dem like godt. Dermed gikk vi fra å være et lag som alltid måtte regnes med som en seriøs utfordrer til videre avansement i gruppespillet i mesterligaen til å bli et lag som fortsatt gjorde gode kamper men manglet det siste på å avgjøre dem. Prestasjonene begynte også å variere mer her hjemme, særlig i 2002, da vi ikke vant mange kamper med store sifre lenger, slik vi hadde gjort en rekke år forut.
2007-utgaven var eminent teknisk, men lite bevegelig og nærmest fri for spillere som ønsket ball i rom. Vidar Riseth hadde et godt poeng da han sa at det nesten var lettere å møte europeiske lag som man fikk spille fotball i mot enn å møte norske lag som på den tida var ekstremt oppjaget i spillestilen. Det var et vanvittig press på ballfører hele tida og et høyere tempo enn ferdighetene tilsa hos de andre lagene. Dermed gikk vi oss på brudd på brudd og ble tidvis helt overløpt i flere bortekamper. Høyresiden med Konan og Sapara var dårlig defensivt og Stoor kunne således i svært liten grad engasjere seg framover.
En ganske stor andel av målene våre (vi scoret ikke så mange mål totalt heller) var dødballer, og noe definert spillesystem hadde vi i hvert fall ikke.
Men norsk fotball var på toppen av hypen, tribunene var fulle, profilene mange og det var mye spåpent å se på. Så 2007 huskes av mange som ren lykke selv om egentlig ikke var så mye å skryte av i seriesammenheng. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.03.2012 14:53 Post subject: |
|
|
Spillere som Tettey, Skjelbred, Traoré, Konan Ya og Sapara faller altså i kategorien "lite bevegelig"? Akkurat det utsagnet tror jeg knapt jeg kunne vært mer uenig i. 2007-utgaven hadde et fantastisk spillermateriale, men udugelig kompetanse til å lede gruppa, dessverre. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.03.2012 16:15 Post subject: |
|
|
Laget var veldig statisk i spillestilen ja. Først og fremst illustrert gjennom spissPARET Iversen/Kone, men også gjennom de andre spillerne som kun skulle ha ball i beina.
Spillergruppa var ikke det man forbinder med lite bevegelige, men laget spilte ikke bevegelig fotball, det var prisgitt de individuelle ferdighetene.
Sapara var en skandale defensivt, det samme var Konan Ya. Det kunne vært greit om man hadde hatt defensiv struktur, noe man ikke hadde.
Tettey løp riktignok mye allerede da, og gjorde en veldig god defensiv jobb som ikke så mange la merke til. Han var jo et yndet pipeobjekt på den tida, og den typiske boks til boks-spilleren som folk flest virkelig la merke til ble han ikke før i 2009.
Den manglende kompetansen i trenerteamet gjorde at det var dårlig struktur defensivt og relativt planløst offensivt, med individuelle prestasjoner og ikke minst dødballer som det viktigste angrepsvåpenet.
Skal se om jeg får til å telle over antall dødballmål det året, slik jeg minnes sesongen var det ikke akkurat få av dem - samtidig som målproduksjonen ikke var spesielt høy totalt sett. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.03.2012 16:20 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Den manglende kompetansen i trenerteamet gjorde at det var dårlig struktur defensivt og relativt planløst offensivt, med individuelle prestasjoner og ikke minst dødballer som det viktigste angrepsvåpenet. |
Jepp, helt enig i det. Et godt trenerteam kunne gjort underverker med det offensive materialet. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 26.03.2012 16:33 Post subject: |
|
|
Det to innleggene dine der, Kristobal, kunne vel neppe VÆRT mer argumenter for det jeg hevder enn det jeg hadde klart å si selv.
Jepp. Med dårlig jobb på spillerlogistikk blir ting dårligere, systemet er det ikke noe feil med for det. Altså den underliggende stilen/spillemønstret/strukturen i bevegelser.
Jepp. Med trenere uten noen egen plan for hvordan oppgaven (spillet) skal løses, uten evne/vilje/kunnskap(velg det som måtte passe) til å formidle sitt tankesett rundt etablerte spillemønstre, holder talentfulle individer bare SÅ langt.
Nå feiler vi på begge.
Løsningen er strengt tatt åpenbar. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 27.03.2012 00:34 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | På 90-tallet var Eggen utrolig flink til å finne både gode nok og rette typer erstattere, samtidig som vi hadde en grunnstruktur og et spillesystem med svært konkrete roller. Dermed ble vi bare bedre og bedre selv om det var store utskiftinger til tider.
|
Han var også dyktig til å justere spillet etter hvilke spillere han hadde. Et ganske ekstremt eksempel jeg kommer på i farten er f.eks midtspiss plassen hvor vi gikk fra Sørloth i 93(?) til Brattbakk i 94(?), 2 ikke akkurat like spillertyper. Et annet eksempel er jo det med kantspillerne, hvor vi hadde årganger med 2 klassiske vinger, men også sesonger hvor vi primært spilte skjevt (Brattbakk/Ivers, Brattbakk/Rushfeldt f.eks).
Men selv om spillertypene kunne variere, så var det de samme grunnideene med samhandlingsmønstre, samtidige bevegelser, og veldig fokus på spill i lengderetning. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.03.2012 13:08 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Josinho, hva mener du presist med at "det lave sportslige nivået er hovedforklaringen" på at vi vinner? Det er ikke helt åpenbart at det lave nivået skal slå ut sånn. |
Jeg er fortsatt interessert. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 27.03.2012 13:22 Post subject: |
|
|
Jeg trodde du var klar over at nivået på TL, inkl Brann og RBK, er lavt, slik at det er ingen stor prestasjon å slå feks Brann. Referansen på det lave nivået er jo TL-lagenes elendige resultater i e-cupene. Brann var svake på søndag, men likevel klarte RBK å miste herredømme på kampen i store deler av andre omgang.
En en liten detalj som feks viser det lave ferdighetsnivået på TL og Drillos er corner-innleggene. En altfor stor andel av disse er veldig upresise. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.03.2012 13:32 Post subject: |
|
|
Jo, men at det lave nivået skal forklare hvorfor det ene dårlige laget vinner er fortsatt like mystisk. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.03.2012 14:01 Post subject: |
|
|
Elendige resutlater i e-cupene er ikke akkurat noe nytt. Men så har norsk fotball vært veldig dårlig helt siden siste halvdel av 90-tallet også da.
Dødballene var presise hos oss på søndag, det var vel den biten av spillet vi var aller best i den kampen faktisk. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 27.03.2012 17:08 Post subject: |
|
|
Men da er det heldigvis utenlandske spillere som slår våre dødballer,og vår dødballegger er godt over gjennomsnittet(målt i tippeligastandard)når det gjelder gode dødballer,og det gleder mitt hjerte.Docal spilte en meget god kamp,med ekselent innsats som resten av laget.Det var hovedgrunnen til at vi tok Branns skalp på søndag.
Men det hadde ikke trengt å blitt sånn,når vi etter ca.20 min gir fra oss hele banespillet en god stund.Nytt av året var at vi greide å reise oss igjen,og ta over banespillet.
Ellers er jeg veldig enig i at ikke vi kan tillate oss og holde på sånn i europa,for da blir det stygt.Meget stygt,til og med mot klubber vi mener vi er bedre enn.
Så få disse periodene vekk før som sist Janne,fordi du må greie deg med de spillerne du har.Hoftun gir deg ingenting |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 27.03.2012 18:33 Post subject: |
|
|
Så i dagens VG at Brann hadde ballen i 59 prosent av tiden, mot RBKs 41 prosent. Bevisst spillestilsendring av Jønsson i forhold til forgjengerne, eller var Brann bare så sterke og ballsikre at vi ikke maktet å gjenvinne ballen oftere? Hvis det er bevisst at vi skal legge oss lavt på egen hjemmebane mot tippeligamotstand, med håp om å kjøre kontringer, så minner taktikken skummelt på Per Joar Hansens 'glansdager' i RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 27.03.2012 18:53 Post subject: |
|
|
Jeg gadd ikke se kampen mot Brann, men en gjennomgangsmelodi i hele fjor var at vi hadde ballen alt for lite. På grensen til pinlig å se hvordan andre lag får holde besittelse langt inn på vår halvdel på Lerkendal. Dette er en av flere direkte grunner til hvorfor jeg ikke ser RBK nå. Det er dritkjedelig for dem som elsker spillet fotball, og ikke ser på bare fordi man støtter klubben sin. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 27.03.2012 19:36 Post subject: |
|
|
Vi var forsåvidt ikke så dårlige i gjennvinningsfasen, men problemet var at vi i store perioder ikke gjorde annet enn å gi ballen til brann helt upresset. Gjennom utspill som vi ikke var inærheten av, for lange baller på Chibbe og ved INNKAST. Telte ihvertfall 3-4 innkast i løpet av en kort periode som gikk direkte til en brannspiller. Var ganske frustrerende. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 27.03.2012 20:44 Post subject: |
|
|
Torbjørn wrote: | Jeg gadd ikke se kampen mot Brann, men en gjennomgangsmelodi i hele fjor var at vi hadde ballen alt for lite. På grensen til pinlig å se hvordan andre lag får holde besittelse langt inn på vår halvdel på Lerkendal. Dette er en av flere direkte grunner til hvorfor jeg ikke ser RBK nå. Det er dritkjedelig for dem som elsker spillet fotball, og ikke ser på bare fordi man støtter klubben sin. |
Hva med Hamrén-fotballen der vi hadde ballen i 70 prosent av tida i alle kampene men kanskje uten å skape så mye hver gang da?
Mot Brann hadde vi 11-3 i sjanser til tross for underlegenhet i ballbesittelse.
Jeg synes ikke vi var så underlegne i besittelse i fjor, hadde vært spennende å se tallene. Men da var det mye mer på tvers før man gikk framover.
Mot Brann var det veldig mye i lengderetning, og mye var upresist, men det førte i hvert fall til muligheter de gangene vi traff.
I en periode etter ledermålet vårt og i en periode i andre omgang ble vi liggende alt for lavt etter min smak, men det var vel aldri spesielt nære 2-2 etter reduseringen deres og RBK klarte å heve presset igjen etter disse periodene.
Synd du ikke gadd se kampen mot Brann, men de aller aller fleste som var på Lerkendal tror jeg faktisk fikk lyst til å komme tilbake. Ikke på grunn av blendende spill, men på grunn av seier, mange målsjanser og fremfor alt et lag som jobbet hardt sammen og som ville noe - i motsetning til sutregjengen vi til tider så i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 27.03.2012 21:38 Post subject: |
|
|
Hadde kommet tilbake til Lerkendal om vi hadde tapt 7 - 0 og Jamtfall hadde startet i mål med Hoftun forran seg. Likevel, det gjør det mye lettere når Ivers starter med å score, vi skaper masse sjanser og det er spenning og moro!
Hva var det forresten Jönsson hissa seg såppas opp for at han fikk advarsel av 4.dommer? Bare at vi ikke fikk et innkast? Uansett, greit å se den svensken litt hissig også.  _________________ @Ivaraal |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 27.03.2012 21:40 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: |
Hva med Hamrén-fotballen der vi hadde ballen i 70 prosent av tida i alle kampene men kanskje uten å skape så mye hver gang da?
Mot Brann hadde vi 11-3 i sjanser til tross for underlegenhet i ballbesittelse.
Jeg synes ikke vi var så underlegne i besittelse i fjor, hadde vært spennende å se tallene. Men da var det mye mer på tvers før man gikk framover.
Mot Brann var det veldig mye i lengderetning, og mye var upresist, men det førte i hvert fall til muligheter de gangene vi traff.
I en periode etter ledermålet vårt og i en periode i andre omgang ble vi liggende alt for lavt etter min smak, men det var vel aldri spesielt nære 2-2 etter reduseringen deres og RBK klarte å heve presset igjen etter disse periodene.
Synd du ikke gadd se kampen mot Brann, men de aller aller fleste som var på Lerkendal tror jeg faktisk fikk lyst til å komme tilbake. Ikke på grunn av blendende spill, men på grunn av seier, mange målsjanser og fremfor alt et lag som jobbet hardt sammen og som ville noe - i motsetning til sutregjengen vi til tider så i fjor. |
Må si meg enig her. Uansett så er det på ingen måte ille å ligge ei stund i "ramma" og bare la motstanderen trille. Norge med Drillo har jo vært ekspert på å ligge å la motstanderen gjøre feil, og det har jo ført til mange fine opplevelser.
Som første gangs tilskuer på Søndag (følger for det meste med på engelsk fotball) ga kampen og ikke minst stemninga fra Kjernen mersmak, mot Sogndal er jeg og en venn der igjen  |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 27.03.2012 21:43 Post subject: |
|
|
Dette laget blir adskillig bedre når det lærer seg å innimellom hvile med ballen i laget. Farten og presisjonen på ballen bakfra er ikke all verden heller da. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 28.03.2012 00:08 Post subject: |
|
|
Ivar wrote: | Hva var det forresten Jönsson hissa seg såppas opp for at han fikk advarsel av 4.dommer? Bare at vi ikke fikk et innkast? Uansett, greit å se den svensken litt hissig også.  |
At Brann fikk det som var et soleklart innkast til RBK ja. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 28.03.2012 09:23 Post subject: |
|
|
Mine sesongkort på Lerkendal ble innlevert for 3-4 år siden og det frister helt ærlig svært så lite å vende tilbake. Den fotballen som presenteres er langt fra det jeg definerer som underholdende. Jeg vil gå så langt som å si at jeg tipper snittet på Lerkendal vil droppe til under 10.000 med det som presteres nå. Kun hardcore fans vil betale for å se på dette nivået.
Jeg ga opp TL i 2004. Etter det har det vært Spansk og Italiensk fotball for alle penga. JJ framstår i mine øyne som en svært usikker trener som neppe har en overordnet strategi for det grunnleggende spillet offensivt. Ser folk trekker fram elementer fra Drillo med Ramme defensivt osv.
Ja det er jo framskritt....
At ingen stiller spørmål til hvordan det er mulig å gå frà tribunen i Championship (Iversen) til en dominerende rolle i TL er en gåte....svaret burde være innlysende. |
|
Back to top |
|
 |
gordon Junior

|
Posted: 28.03.2012 09:39 Post subject: |
|
|
Ifjor slapp vi inn bøttevis av mål på kontringer. Mulig jeg er den eneste som syntes det var en god idé å svare med samme medisin, blandet med tidvis gode én-touch-angrep. |
|
Back to top |
|
 |
Diabolic Rutinert
|
Posted: 28.03.2012 09:50 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Synd du ikke gadd se kampen mot Brann, men de aller aller fleste som var på Lerkendal tror jeg faktisk fikk lyst til å komme tilbake. Ikke på grunn av blendende spill, men på grunn av seier, mange målsjanser og fremfor alt et lag som jobbet hardt sammen og som ville noe - i motsetning til sutregjengen vi til tider så i fjor. |
Godt oppsummert. Var ikke mangel på innsats, vilje til å jobbe sammen og vinnervilje noe av det vi klaget på i fjor? Det er jo akkurat dette som kan hjelpe oss å vinne på de grå hverdagene.
Hvis vi skal ha hele pakka i serieåpninga, med blendende vakkert spill, samhandling i alt og alt det der, er det klart at man blir skuffa. Men da kunne jeg avslørt at man vil bli skuffa lenge før kampen.
Og jeg er helt enig i at mangelen på offensivt spillemønster er åpenbart og den store utfordringen til JJ. Det har jeg forsåvidt sagt flere ganger i media også. Men igjen: Det er igjen 29 seriekamper og mye kan skje på denne fronten med flere kamper. Det er naivt å tro at dette skal sitte fra første kamp.
Det som derimot bekymrer meg litt er dersom man anser å være på en medgangsbølge allerede etter én kamp. Taper vi mot LSK på søndag ser terrenget plutselig annerledes ut igjen. Viktig å ha beina på jorda. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 28.03.2012 10:06 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Jeg vil gå så langt som å si at jeg tipper snittet på Lerkendal vil droppe til under 10.000 med det som presteres nå. Kun hardcore fans vil betale for å se på dette nivået. |
Hva mener du med "dette nivået" da? Dersom du mener det nivået som ble vist mot Viking i generalprøven, så tror jeg du får rett. Hvis du derimot mener nivået som ble vist i siste kamp mot Brann så er jeg ikke enig. Da tror jeg folk vil komme til Lerkendal - den jevne RBK-supporter forlanger ikke mer.
Julegrisen wrote: | At ingen stiller spørmål til hvordan det er mulig å gå frà tribunen i Championship (Iversen) til en dominerende rolle i TL er en gåte....svaret burde være innlysende. |
Det er da mange som har stilt, og fortsatt stiller det spørsmålet! Folk ønsker å se underholdende fotball, og vurderer Iversens prestasjoner i lys av det han gjør i RBK, ikke i lys av hva han gjorde i England. _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
|