English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2012
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 74, 75, 76  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jangusk
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 10:27    Post subject: Reply with quote

Jeg vil bytte Berntsen med Henriksen,ellers ok
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 10:28    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
josinho wrote:
Sølv vil med dagens klubbregime være en stor triumf for RBK.

Det vil vel snarere være tidenes tragedie, siden det vil føre til at det nåværende regimet blir sittende

Enig.

Drømmescenario 2012; Dårlig seriestart som fører til utskiftninger i trenerapparat og sportslig ledelse. Inn med han som har skapt suksessen, et par-tre velfunderte spillerkjøp og så en panghøst. Samtidig sprekker Molde nok en gang på høsten og RBK ender med gull i TL.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.03.2012 10:35    Post subject: Reply with quote

Berntsen er nok for offensiv av seg til å spille så lavt i banen (ennå), men Svensson er ganske nær den plassen i mitt hode. Berntsen ser jeg for meg som et alternativ til Chibuike på venstre kant, først og fremst.
puckno
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 10:53    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Gutten med toppfarten i laget; Mush, solgte vi. Våre to mest lovende unge spillere; Henriksen og Selnæs, er dessverre ikke så raske. Blir det et seigt RBK-lag de nærmeste årene...?

Det er dette som er så tragisk. Internasjonalt er det stadig mer fokus på 'work rate', evne til å forflytte føttene raskt og tette defensive rom. Våre motstandere kommer til å bade seg i god tid og plass mot oss i årets eliteserie. Tror vi kommer til å titte nedrykksspøkelset i hvitøyet i flere perioder i år.
Back to top
andreasb
Senior

PostPosted: 20.03.2012 12:14    Post subject: Reply with quote

Absolutt ikke utenkelig at vi kommer til å slite i år. Dessto mer jeg tenker på det, dessto mer og mer middels innser jeg at laget vårt er:

Keepere: To jevne, men ingen skikkelig god og trygg keeper. Middels pluiss i Tippeliga-sammenheng.

Forsvar: Middels pluss, igjen. Ok navn, men ikke særlig bra. Høiland største minus, men uavhengig av det så er det ikke særlig bra.

Midtbane: Issah og Dockal har ikke innfridd enda. Begge har enkelte gode perioder, men er stort sett usynlige. De unge gutta er middels pluss. Syns faktisk midtbanen er ganske kjedelig og nesten ute av stand til å eie midtbanen mot andre Tippeliga-lag.

Angrep: Eneste lagdelen der vi isolert sett har bra dekning med gode spillere. Prica, Iversen, Chibuike er bra. Fredheim Holm ok minus.

Trener: Jönsson. Tvilen til gode hele vårsesongen i fjor på drittstall, men fra høsten av forventet jeg bedring. Ser ikke tegn til noe plan bak spillet. Og ærlig talt: Under Eggen og tidligere trenere gikk vi ut på banen for å styre spillet med maks innsats og høgt press. Nå syns jeg taktikken nesten utelukkende går ut på å ligge og vente! Hvem er vi? Hønefoss? Sandnes-Ulf?
Back to top
WildRover
Proff

PostPosted: 20.03.2012 12:32    Post subject: Reply with quote

Uenig på keeper og midtbane. Ørlund/Bråthen holder bra tippeligastandard.
Midtbanen i 4-3-3 formasjon med Henriksen, Issah og Svensson (Selnæs, Midtsjø og Berntsen i backup) holder høy tippeligastandard. I Europa derimot...
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 20.03.2012 13:52    Post subject: Reply with quote

Må si jeg sjelden, muligens aldri, har vært såpass defensiv i tankegangen foran en sesong. Førsteelleveren består av mange gode enkeltspillere, men jeg er ikke sikker på de komplementære ferdighetene. At vi har en trener som mangler evne til å binde sammen evnene er heller ikke akkurat oppløftende. I tillegg har vi svært tynn dekning på flere plasser, og iroisk nok er de plassene hvor vi har mest skadeutsatte spillere de plassene vi har tynnest backup.

Ofte er det ikke bare hvem som har best ellever som avgjør, for det er mange som har gode spillere. Spiller 12, 13 og 14 kan være utslagsgivende, og der er ikke vi mer enn middels i klassen.
Sjt. Wiseth
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 13:57    Post subject: Reply with quote

for å vinne TL, trenger man kun en stor tropp med middels spillere, unngå skader på nøkkelspillere og ha en god defansiv organisering.

Molde vant ligaen i fjor, pga en stor stall med stor rullering og høy konkurranse om plassene.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 20.03.2012 14:20    Post subject: Reply with quote

http://www.vg.no/sport/fo...d=10079498

VG tipper RBK på 4 plass. Helt ok.

- Torgeir Børven
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 20.03.2012 14:31    Post subject: Reply with quote

Bedre det enn at forventningene skrus i været ja. 4. plass har vi vel ikke vært tippet på av større medier siden Bladet Fotball hadde oss på samme plass foran 1993-sesongen. I 1994 var overskrifta i VG "Liten mygg velter stort hue" da de hadde Start som gullfavoritt foran oss.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
abjoern
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 15:01    Post subject: Reply with quote

Det er fascinerende hvordan du mener at forventningene per se har så stor innvirkning på lagets prestasjon, kristobal. Selv heller jeg til at det meste handler om statistiske fenomener, de sammenhengene du viser til. Noen lag må nødvendigvis gjøre det bra, da skrus forventningene opp neste sesong, men det er ikke sikkert sannsynligheten for at de samme lagene gjør det bra var spesielt høy forrige sesong eller er noe høyere den påfølgende sesongen.

Folk undervurderer hvor mye som er tilfeldig når det gjelder sluttplasseringen i TL. Det er massevis av varians ute og går, som ble tydelig under siste runde i fjor.

Jeg synes også det er rart at mange tipper oss på 5,6,7,8-plass. Jeg er enig i at det er betydelig risiko for dette, men poenget med å tippe en plass er jo å tippe den plassen det er mest sannsynlig vi havner på. Siden folk innser at det er relativt lite sannsynlig at vi tar gull, velger de automatisk å titte nedover på tabellen, men det er ingen grunn til å tippe 6.plass hvis man vurderer at det er 15 % sannsynlighet for gull og 8-9 % sannsynlighet for 6.plass, slik jeg har en mistanke om at mange (egentlig) gjør (sånn ca). Ettersom det i teorien er 16 plasser vi kan havne på, trenger ikke sannsynligheten for at vi skal havne på en bestemt plass være spesielt høy for at det er riktig å tippe oss på den plassen.

Det blir en annen ting når man skal tippe en tabell, da man må ta hensyn til andre lags plass-sannsynligheter, og da kan man fort havne i slike situasjoner. Det var en annen som mente at bookmakerne mente at sølv var det mest sannsynlige. Det er noe helt annet å mene at vi er nr2 i rekken når det gjelder sannsynlighet for gull (i dag vurderer de det til at vi har rundt 30 % sannsynlighet for gull), og å mene at det er mer sannsynlig at vi tar sølv enn gull. Det blir hakket mer komplisert, og jeg har ikke regnet på det, men jeg tror de fleste bookmakerne fortsatt vurderer det slik at gull er den mest sannsynlige plassen for RBK.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 20.03.2012 16:23    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Det er fascinerende hvordan du mener at forventningene per se har så stor innvirkning på lagets prestasjon, kristobal. Selv heller jeg til at det meste handler om statistiske fenomener, de sammenhengene du viser til. Noen lag må nødvendigvis gjøre det bra, da skrus forventningene opp neste sesong, men det er ikke sikkert sannsynligheten for at de samme lagene gjør det bra var spesielt høy forrige sesong eller er noe høyere den påfølgende sesongen.

Skjønner ikke at dette er veldig ulikt det jeg har framført. Jeg har pekt på det statistiske fenomenet som viser at i perioden 2002 til 2010 var det hvert eneste år ett, og kun ett, lag hvert år som forsvarte en medalje. I fjor ble det to, men det mest sannsynlige foran siste serierunde var ett.

Ut fra den tankerekka vil det være feil å tippe RBK som medaljevinner hvis man plasserer Molde øverst for eksempel.

Jeg har holdt meg til statistikken når jeg har kun RBK til å ta medalje to år på rad denne gangen. Kanskje burde jeg valgt Molde istedet og satt RBK under medalje, men jeg har ingen tro på at Molde vil klare det som ingen andre enn RBK har klart på årtier - å ta gull to år på rad. Tromsø klarer jeg ikke å se helt der oppe etter tapet av Mos og Rush og vinterens treningskampresultater.

At Molde skal være vesentlig styrket fra det mannskapet som var høyst middelmådig i fjor høst rent poengmessig ser jeg heller ikke.

Jeg synes de store mediene har en egen evne til å vektlegge fjoråret i alt for stor grad, da en enkelt sesong ikke nødvendigvis sier mye om lagenes styrkeforhold i den svært jevne norske serien.

Det er ikke i Norge som i eksempelvis England, der man med en rimelig grad av sikkerhet kan fastslå at en del klubber ikke vil havne topp 4 uansett hvor mye flyt og marginer de har med seg.

Så statistikk er en vesentlig del av tabelltippingen min. Om man kaller det utslag av forventningspress eller naturlige variasjoner er ikke så nøye. Jeg bruker litt begge begrepene.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 20.03.2012 16:30    Post subject: Reply with quote

Det største problemet virker for meg at klubben overvurderer spillerne sine og undervurderer kraftig potensialet til spillere som kunne vært aktuell. Jeg tror f.eks at Høiland har en mye høyere rating hos Hoftun enn det han burde. Det samme gjelder også Dorsin, Larsen, Ørlund og Prica. Derfor får han store problemer med å finne spillere som er bedre enn de han tror han har.

Videre har vi også en sportslig ledelse som er fullstendig risikoaverse og ikke er villig til å ta eller ser muligheter ved å gamble. Finner vi ikke den perfekte kandidaten bør vi i en del tilfeller bestemme oss for hvilke egenskaper som er viktigst og så finne noen med det og satse på å utvikle de andre egenskapene.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 16:54    Post subject: Reply with quote

Adressa melder om laber intresse for Rbk-Brann,og jeg kan pinadø forstå hvorfor,og det er ikke at jeg dømmer hele klubben,men det er ikke serlig atraktiv fotball de driver med fortiden.Jeg horer mange melde at vi må møte opp for å støtte klubben,men når skal klubben begynne å ta signaler fra de som de laver av.Jeg bare spør.

Egentlig håper jeg folk som vil ha forandring straks om å ikke møte opp!!
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 17:26    Post subject: Reply with quote

skal ikke se helt bort fra at noe av svaret på den labre interessen er å finne her:

http://www.yr.no/sted/Nor...arsel.html
Back to top
Brego
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 17:30    Post subject: Reply with quote

Laber interesse pga av sol og 6 grader?
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 17:34    Post subject: Reply with quote

Trønder-Avisa wrote:
Og den nye RBK-lederen er helt klar på hvor han og klubben skal være cirka fjorten dager før sesongåpningen i 2013.

– Om ett år er det viktig for meg at jeg kan sitte her og si at Rosenborgs omdømme er mye bedre enn det var høsten 2011, at vi kan vise til en god internkultur, at vi har tatt medalje i serien og at vi har vært i gruppespillet i Europaligaen, sier Stjernen.

Tommel'n opp! RBK Jaggu tror jeg at han kanskje kan stille krav, men vi får se...
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 20.03.2012 17:38    Post subject: Reply with quote

Må ikke ta sorgene helt på forskudd nå da. I tilsvarende kamp under tilsvarende forutsetninger (direktesending på riksdekkende gratis-TV) i 2004 kom det 14.677 tilskuere.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 20.03.2012 17:38    Post subject: Reply with quote

Brego wrote:
Laber interesse pga av sol og 6 grader?

Jepp, med en dag opphold innimellom regn regn og atter regn, hadde ihvertfall jeg ventet til søndag med å kjøpe billett.

Lettere her med 15 grader og sol hver dag frem til søndag Smile
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 20.03.2012 20:06    Post subject: Reply with quote

Jangusk wrote:
Adressa melder om laber intresse for Rbk-Brann,og jeg kan pinadø forstå hvorfor,og det er ikke at jeg dømmer hele klubben,men det er ikke serlig atraktiv fotball de driver med fortiden.Jeg horer mange melde at vi må møte opp for å støtte klubben,men når skal klubben begynne å ta signaler fra de som de laver av.Jeg bare spør.

Egentlig håper jeg folk som vil ha forandring straks om å ikke møte opp!!

Legger også merke til at tidl. konstituert leder har heller ikke peiling på hva hun snakker om. Hun legger vekt på alle slags aktiviteter rundt/før og etter kampen. Det er ikke det som gjør at folk ikke kommer, det er fotballen og den elendige kvaliteten som gjør at folk ikke gidder å komme. Da kan man arrangere så mye kaffe før kampen og hoppeslått man bare ønsker. Det hjelper ingenting så lenge fotballen er drit.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 20.03.2012 20:15    Post subject: Reply with quote

Nannskog i VG (gratis til midnatt):

- Jeg savner litt fart i Rosenborg. Jeg savner spillere som kan gå forbi sin motstander med høyt tempo. Jeg ser ikke de linjene som jeg vet at Jan Jönsson vil ha i RBK.

- SÃ¥ du tror ikke det blir noe topplag?

- Jo da, de har fått Steffen Iversen med, og vil nok klare seg lenge på rutinen. Jeg tror de vil være med i toppen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Adde
Rutinert

PostPosted: 20.03.2012 20:17    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Tror VG tar feil, vi havner lavere enn dette. Og 5 i odds på Brann til helgen er en gavepakke.
Jeg setter 500 kr på B hvis min singel går inn imorra, City-Chelsea B 3,90
eksil
Veteran

PostPosted: 21.03.2012 00:18    Post subject: Reply with quote

En kompis av Skutle fortalte meg at hovedårsaken til at RBK begynte å slite økonomisk var at de i større grad enn mange tror har "budsjettert" med Europa-deltagelse, eller sagt på en annen måte, de "mistet" inntekten fra Europaspill.

Men jeg stiller meg egentlig litt tvilende til at det er hovedårsaken. For meg er det ganske tydelig at ledelse har vært akilleshælen i RBK. Ikke bare administrativ, men også sportslig.

Dersom man ser på den økonomiske betydningen av god spillerlogistikk kan man jo lett legge sammen 2+2. For noen år siden hadde vi vel en egenkapital på rundt 200 mill (skyt meg dersom jeg tar feil), og samtidig hadde vi også en meget god stall, verdt en hel del millioner. Vi var vel heller ikke langt unna å bli gjeldfri på stadion?

Med solid strategisk ledelse av spillerlogistikken kunne man i langt større grad sørget for å foredle verdiene fremfor å utradere dem.
Uten å ha detalj-innsikt, er det allikevel fristende å tenke i grove trekk:

Signere lange kontrakter (på en tid det fortsatt var mulig å presse spillere til det). Benke spillere tvert de signaliserte misnøye eller planer om å reise. Sørge for å selge/re-signere spillere 1-1.5 år før utløp av kontrakt, og alltid sørge for å få tilbake investeringen. Alltid ha potensielle gode backup i kikkerten, osv osv. Alt dette og mere til burde være mulig for folk med den riktige kompetansen.

Man kunne nok ha klart å i det minste holde på størstedelen av verdiene med god strategisk ledelse. Høye lønninger er nevnt som en utfordring, men dette er også ting som må planlegges og forutsees.
Tenk på regjeringens forvaltning av oljefondet, kanskje kunne en slags handlingsregel vært på sin plass for RBK også? Det ville i såfall forutsatt at verdien på stallen holdt seg oppe ved hjelp av klokt salg og kjøp, og det kunne kanskje vært mulig?

Det finnes egentlig ikke noen unnskyldninger for at klubben står der den gjør nå - kun en, og det er mere av typen erkjennelse; dårlig ledelse.

Jeg tror jakten på syndebukker er omfattende, og mange ville blitt nevnt. Hoftun er jo f.eks helt tydelig ikke riktig mann i sin rolle, som i lys av det som er skrevet over etter mitt skjønn er en av de viktigste rollene i klubben slik ting har utviklet seg. Klubbens største problem har derimot kanskje vært en god gammel kjenning - den ble selvtilfreds.

Og ikke minst, den mistet klarsyn og jordnærhet da den skjøv NAE og hans kunnskap og verdier fra seg.
kristobal
Legende

PostPosted: 21.03.2012 08:40    Post subject: Reply with quote

Eksil wrote:
En kompis av Skutle fortalte meg at hovedårsaken til at RBK begynte å slite økonomisk var at de i større grad enn mange tror har "budsjettert" med Europa-deltagelse, eller sagt på en annen måte, de "mistet" inntekten fra Europaspill.

Men jeg stiller meg egentlig litt tvilende til at det er hovedårsaken. For meg er det ganske tydelig at ledelse har vært akilleshælen i RBK. Ikke bare administrativ, men også sportslig.

Det jeg har pekt på en rekke ganger er jo det faktum at klubben gikk 25 millioner i minus både i 2001 og 2002, og ikke har et eneste plussregnskap fram til 2006 - til tross for store e-cupinntekter hvert eneste år. I tillegg hadde man et spillerfond på omlag 100 millioner etter salget av John Carew i år 2000 (opprettet for å senke egenkapitalen i klubben og dermed slippe billigere unna beskatning), som forsvant fram til 2005.

I minustallene for 2001 og 2002 på 50 mill til sammen er nok tapet i spillerfondet regnet inn, men for 2004-2005 sitt vedkommende er de offisielle regnskapene omtrent i null, og der er nok ikke de siste 40-50 millionene som forsvant fra spillerfondet regnet inn.

Etter at spillerfondet ble tømt har man vært nødt til å føre tap på spillerlogistikk i selve regnskapet, og dermed har det blitt ekstra røde tall på bunnlinja der man tidligere altså bare førte tapet i fondet og bunnlinja ikke ble så veldig rød i klubbregnskapet.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 21.03.2012 10:37    Post subject: Reply with quote

Det går ikke å komme inn på web- siden til Rosenborg.Noen som vet hva som er galt?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 74, 75, 76  Next
Page 32 of 76

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb