View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 29.02.2012 11:08 Post subject: |
|
|
Man har en elendig sesong bak seg, og så justeres målet til å være nettopp det man oppnådde.
Det er ikke et mål, det er hjelpesløshet og mangel på ambisjoner. Vi har fortsatt størst budsjett i TL og lønner spillerene best. Da bør man ha som ambisjon å vinne tippeligaen. Greit at topp 30 målet kan få seg en pause, men er du nr 3 i TL, så er du ikke engang topp 300 i Europa.
Gull i TL og EL gruppespill hadde vært et realistisk mål, dersom man fikk inn kompetente folk som sportslig leder. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 29.02.2012 11:15 Post subject: |
|
|
Det er et hav av forskjell mellom å nedjustere ambisjonsnivået for Europa, og det å sette ambisjonsnivå til topp-3 i Norge.
Sistnevnte er etter min mening fullstendig uakseptabelt for en klubb med våre tradisjoner, og det mest rystende jeg har hørt fra brakka noensinne.
Dersom styret er opptatt av å bevare klubbens tradisjoner og vinnerkultur bør denne sportslige ledelsen sparkes dit peppern gror. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.02.2012 11:22 Post subject: |
|
|
Er du topp 3 i TL hvert år og spiller e-cup er du høyere enn topp 300 på UEFA-rankingen. Du er høyere enn hva RBK er i dag til og med, og det er vel noe nedenfor nummer 100.
Målet er nå topp 3 hvert år i Norge, noe vi ikke klarte verken i 2005, 2007 eller 2008, og vi var heldige som klarte det i fjor.
Hoftun sa at de ikke hadde vært gode nok på spillerkjøp. Han begrunnet det ikke noe videre, men han innrømte det. Tweeten fra RBK er ikke usann.
Sørloth hadde et godt innlegg, der han fremfor alt poengterte at vi måtte ha tålmodighet. Som han sa, så tok det tid før vi kom på et stabilt høyt nivå under Eggen også. |
|
Back to top |
|
 |
Sjt. Wiseth Veteran

|
Posted: 29.02.2012 11:34 Post subject: |
|
|
Eneste grunnen til at ambisjonene blir senket så drastisk er KUN for å beskytte sine egne posisjoner i klubben og få arbeidsro.
Det er jo INGEN som helst TRØKK i noen på brakka lengre. Tror EH at spillerne hans kommer til å gi enda mere nå, når de vet at ambisjonene til klubben sin er å bli topp 3?
Har ingen som helst tro på at EH forteller spillere han er i forhandling med at kom til oss å bli en av de 3 beste klubbene i ligaen. Isåfall er det ikke rart at han ikke får napp.
Når de siste spillerne som har kommet til klubben har utalt at de føler RBK var et rett valg, grunnet at kun gull er godt nokk for en klubben.
Så går EH ut å gir klubben en ambisjon som allerede er oppnådd, han sier jo inndirekte at han er fornøyd med fjorårets prestasjoner og at han ser fram til å kunne oppnå det samme i år. FEIGREIM!
Det å si noe sånt er bare TOILLAT! |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 29.02.2012 11:38 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Sørloth hadde et godt innlegg, der han fremfor alt poengterte at vi måtte ha tålmodighet. Som han sa, så tok det tid før vi kom på et stabilt høyt nivå under Eggen også. |
Vet du, selv om jeg selvsagt er for å jobbe langsiktig og legge gjennomtenkte strategier for progresjon, synes jeg vi noen ganger ikke må ha tålmodighet, men utålmodighet. Jeg savner en brennende vilje og iver i klubbens backbone etter å bli bedre NÅ, og ikke kanskje i morgen hvis vi er heldige. Taperholdningene jeg stadig vekk ser spor av på Brakka dreper totalt engasjementet mitt for klubben. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
doffen Veteran
|
Posted: 29.02.2012 11:43 Post subject: |
|
|
Veldig bra sagt Torbjørn!
Langsiktighet må kombineres med viljen til å bli bedre i dag enn vi var i går. Det handler om å handle nå, og ikke håpe at det vi gjør skal gjøre oss bedre i morra. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 29.02.2012 11:59 Post subject: |
|
|
Veldig viktig å være offensiv i skallen. Greit nok med et realistisk mål, men det å være topp 3 i norden bør og skal være klubbens ambisjon.
Tid, tid, tid, viktig å være på hugget NÅ! Det er likevel et stort lys i tunnelen, jeg tror dette styret er veldig bra, og at klubben nå er i fred med å ta de riktige grepene i administrasjon og økonomi. Den etterlyste oppryddinga er kommet langt.
Denne sesongen vil gi svar på om jj er rett mann. Så må Hoftun gjøre en bedre jobb på transfersida, som helt riktig er et problem for klubben per i dag. Tross flere gode kjøp siste år. |
|
Back to top |
|
 |
Sjt. Wiseth Veteran

|
Posted: 29.02.2012 12:02 Post subject: |
|
|
media wrote: | Det er likevel et stort lys i tunnelen |
Vi får bare håpe at det store lyset ikke er toget da..... |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 29.02.2012 12:21 Post subject: |
|
|
Det burde være rimelig åpenbart for alle at Hoftun ikke har det i seg på kort til middels lang sikt å revolusjonere (i positiv forstand) spillerlogistikken i Rosenborg. At Jan Jönsson får en halv sesong på å bevise det samme angående sin egen rolle er vel uunngåelig.
Dette er to ansatte i nøkkelroller som Rosenborg ikke har råd til å beholde lenge, siden ingen av dem jobber for å skape suksess over tid, men istedet for å lappe på det eksisterende sesong for sesong. Hoftun med sin lett tilfeldige vinkling på spillerlogistikken, Jönsson med sin satsning på rutine og unike relasjoner framfor spillemønster. Hoftuns dager må snart være talte, selv i Rosenborg, og Jönsson har snart ikke folk i organisasjonen som har noen stolthet bundet til å beholde ham.
Nå har Rosenborg gjort litt forandringer i styre og stell, med ny styreleder og ny daglig leder. Selv om prosessene rundt disse ansettelsene kan synes å være litt ...rosenborgske, så er det i disse håpet for framtiden ligger. Koteng og Stjernen vil ha ansvaret for at Hoftun og Jönsson blir erstattet med noen som kan ta klubben dit vi tidligere ønsket å være. Får vi noen med kompetanse og visjoner i stil med der RBK bør være, så har vi fortsatt et ressursgrunnlag som kun FCK kan matche i de nordiske landene.
Forøvrig er jeg enig med media (brukeren, ikke institusjonen) om hva som burde vært et justert mål for Rosenborg. Topp tre i Norden er et utmerket mål, oppnåelig selv på kort sikt, og det fører med seg en holdning der man skuer litt utover den amatørmessige Tippeligaen. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 29.02.2012 12:29 Post subject: |
|
|
Torbjørn wrote: | Jeg savner en brennende vilje og iver i klubbens backbone etter å bli bedre NÅ, og ikke kanskje i morgen hvis vi er heldige. |
I stedet fortalte altså Hoftun fra talerstolen at sportslig avdeling "brenner veldig" for å nedjustere klubbens ambisjoner. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.02.2012 12:32 Post subject: |
|
|
Torbjørn wrote: | Jeg savner en brennende vilje og iver i klubbens backbone etter å bli bedre NÅ, og ikke kanskje i morgen hvis vi er heldige. |
Jeg føler det sjelden var en slik holdning i glansdagene eller forut for dem. Det måtte kanskje være foran 1989-sesongen da det var en uttalt målsetting om at klubben skulle bli 30 prosent bedre.
Nivået skal heves med minst 30
prosent før avspark neste sommer.
Tidlig ihøst, lenge før seriegullet og cupfinaletriumfen, gjorde Rosenborgtrener Nils A. Eggen det helt klart at nivået skulle heves flere hakk. Dette
var ikke bare ment som et skremmeskudd til andre klubber, men også som en ærlig ambisjon om å utvikle Rosenborg til et stabilt topplag i norsk fotball. Et lag som man ikke skal behøve å skamme seg over internasjonalt.
Etter cupfinalen i 1990 var ordlyden denne i VG:
— Det viktigste i år var å
kvalifisere oss til Europacupen
neste år.
— Vi har øvd oss hver eneste
dag. Det vi viste ute på Ullevaal
var ingen pinsebevegelse
sorn deiset nedover oss fra
himmelen.
– Jeg skulle aldri sagt at vi
skulle bli 30 prosent bedre i
1988. Det tok to år å komme
over den fadesen.
Jeg synes dette illustrerer godt hvorfor jeg synes det er riktig å tenke annerledes nå i 2012. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 29.02.2012 12:48 Post subject: |
|
|
Det er ingen som mener det er feil å justere på målet om topp 30 i Europa Kristobal.
Det folk ikke har forståelse for er at det justeres ned til topp 3 i Norge. Helt ærlig: Når man har dobbelt så høyt budsjett som neste mann, når man har ressurser ingen andre er i nærheten av, når man har rykte og historie ingen andre kan drømme om, da kan man ikke si seg fornøyd med topp3 i Norge.
I fjor var en katastrofesesong, og nå så bestemmer sportslig avdeling at det er par. Det er bra gjort om vi klarer å oppnå 2011-resultat fremover...!!! Snakk om falitterklæring! |
|
Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 29.02.2012 12:54 Post subject: |
|
|
Kristobal: Synes du det er en riktig vurdering og et nødvendig grep av klubben, hensett til våre forutsetnigner for sportslig suksess kontra øvrige tippeligaklubber, å senke ambisjonen fra seriegull til topp 3? |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 29.02.2012 13:02 Post subject: |
|
|
Hoftun sier med dette indirekte at det kanskje er ok at klubber som Vålerenga og Molde er like gode eller bedre enn oss over tid. Hva pokker for slags uttalelse er det, gitt vår historie og posisjon som nordisk toppklubb? Dette er fullstendig uakseptabelt, jeg fråder av raseri. |
|
Back to top |
|
 |
Sjt. Wiseth Veteran

|
Posted: 29.02.2012 13:10 Post subject: |
|
|
Kristobal: Det er ingen som mener det er feil å nedjustere målene. Men vi mener det er helt på tryne at klubben med et budsjett og rykte som de andre norske klubbene kan drømme om, skal sette seg mål om å bli topp 3 i norge.
De har et mål om å levere slik som i fjor. Det er jo galskap.
Når de som har stor del av ansvaret for at klubben ikke presterer har innsett selv at de ødlegger klubbens vel og ve, begynner å sjule sine spor ved å opprette et mål for 2012 som sikker 10 av de andre TL klubbene har, så er det på tide å gjøre noe!
Eneste de oppnår med dette målet er at de ikke kan miste jobben hvis de gjør en like elendig sessong som i fjor, grunnet at de nådde jo målene klubben hadde. |
|
Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 29.02.2012 13:11 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Hoftun sier med dette indirekte at det kanskje er ok at klubber som Vålerenga og Molde er like gode eller bedre enn oss over tid. Hva pokker for slags uttalelse er det, gitt vår historie og posisjon som nordisk toppklubb? Dette er fullstendig uakseptabelt, jeg fråder av raseri. |
+1  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 29.02.2012 13:27 Post subject: |
|
|
Jeg ser det som naturlig at RBK har et fremtidig mål om å være best i Norden. Men, det må være delmål på vegen dit.
Hvis jeg hadde fått overlevert dagens spillerstall, trenerapparat og sportslig ledelse og måtte stå inne for resultatet disse klarte å skape, da hadde ikke målet for 2012 blitt høyere enn 3 beste i tippeligaen.
Men, hvis jeg fikk tid til å rydde opp. Hvis jeg fikk, som Koteng sier:" provosere over litt tid", da ville det være naturlig å høyne delmålene etterhvert.
Det som irriterer meg, er at det er slabedaskene som er årsaken til elendigheta klubben er inne i, som foreslår og får tilsluttning til nedjusteringen. |
|
Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 29.02.2012 13:39 Post subject: |
|
|
Det Erik Hoftun vil med denne topp tre visjonen er en skikkelig ryggdekning for seg selv, og det er så tydelig at jeg blir kvalm.Mannen må bare dra dit pepperen gror når han står på et årsmøte og forteller alle og en hver at han er så veik.For det er jo det han gjør ikke sant??
Det er absolutt en helt tullete visjon og bare ha som mål å bli blandt de tre beste med et kjempebudsjett som Rosenborg sitt.Da er det så tydelig at mannen tydelig har registrert at han ikke er videre populær.
Jeg skjønner jo at han vil gjøre klubben drivbar uten at de må være med i e-cup år etter år,men det oser så masse innrømmelser i dette at han må ta sin hatt og stikke hjem te å mor og overlate denne stillingen til en som er bedre skikket.Jeg mener som tidligere nevnt at han bør fratre og heller la R.B overta denne stillingen midlertidig eller la den stå åpen,til de finner noen bedre(og det skal jo ikke så mye til).
Men jeg syns jo det var godt at han inrømmer selv offentlig at han ikke duger.
GÃ¥ av umiddelbart Hoftun,mens du har litt verdighet igjen.
Heia RBK |
|
Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 29.02.2012 13:47 Post subject: |
|
|
For å bli best må man tro at man er best. Dersom målet er topp 3 i Norge vil vi bli topp 3 i Norge. Vinnerkulturen vil forsvinne og en vil vil ende opp som alle andre. RBK vil altså sakte men sikkert forandres til VIF, tromsø, molde etc.
Vis meg en stjerne hvor målet var topp 3 innen sin idrettsgren. Enten er målet å bli bedre imorra enn man var idag ellers er målet å være best.
Hadde aldri trodd, selv under Hoftuns ledelse, at sportslig avdeling i RBK "brenner" for å nedjustere målet fra topp 30 i europa til topp 3 i Norge. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 29.02.2012 14:23 Post subject: |
|
|
Bare jeg som synes det er totalt uinteressant om klubben har det ene eller det andre som mål? |
|
Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 29.02.2012 14:25 Post subject: |
|
|
Sorry, Henning, men da har du ikke skjønt poenget. Det handler om signaleffekter og det handler om mentalitet. Det handler faktisk om alt det denne klubben skal stå for. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 29.02.2012 14:32 Post subject: |
|
|
OK. Jeg bryr meg fortsatt ikke stort, tror effekten av å ha det ene eller det andre som målsetting (via "mentaliteten" og som "signaleffekt") på interessante utfall som sportslige resultater er tilnærmet lik 0. Konkrete strategier for hvordan utvikle klubben er noe annet, målsettinger av den typen vi snakker om her er for meg uinteressant festtale-bullshit. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 29.02.2012 14:44 Post subject: |
|
|
Dette handler ikke om festtale-effekten, det handler om at sportslig avdeling vil ha forståelse og alibi for ikke å være bedre enn de er i dag. Det handler om at organisasjonen ikke vil ha mer press på seg enn å hevde seg i toppen i norsk målestokk, og dette er uakseptabelt for store deler av fansen, og burde være uakseptabelt for alle som ønsker å oppnå noe i klubben.
Konkrete strategier er uansett en fjern drøm fra svunne dager. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 29.02.2012 14:54 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Dette handler ikke om festtale-effekten, det handler om at sportslig avdeling vil ha forståelse og alibi for ikke å være bedre enn de er i dag. Det handler om at organisasjonen ikke vil ha mer press på seg enn å hevde seg i toppen i norsk målestokk, og dette er uakseptabelt for store deler av fansen, og burde være uakseptabelt for alle som ønsker å oppnå noe i klubben.
Konkrete strategier er uansett en fjern drøm fra svunne dager. |
Godt sagt! |
|
Back to top |
|
 |
Sjt. Wiseth Veteran

|
Posted: 29.02.2012 14:57 Post subject: |
|
|
Den festtale-bullshiten du snakker om er i hovedsak en gjennomtenkt måte for hvordan ledelsen ønsker at klubben skal bli oppfattet av omgivelsene. Altså de kan ha helt andre interne målsettninger.
Om deres ønske ved å lire av seg noe sånn, var at de skulle få arbeidsro og muligheten til å jobbe langsiktig. Har de oppnådd det motsatte. De får seg selv og klubben til å framstå som en fiasko, og et bilde av resignasjon.
Virker som de prøver å fortelle at de har prøvd alt, nå får det bare bli som det blir. Og vi håper på det beste. |
|
Back to top |
|
 |
|