View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Pelle Peiling Junior
|
Posted: 07.02.2012 14:53 Post subject: |
|
|
Jeg tror nedgangen i antall solgte sesongkort er komplisert, en vet f. eks at det alltid selges færre billetter i gode tider. Selv tror jeg klubben kunne ha gjort mye for å skape større interesse. Å kjørte forbi Lerkendal om dagen er et trist syn, stadion er mørklagt, nedsnødd og dekorert med store bilder av spillere som har forlatt oss. Det er litt som å slutte å vedlikeholde huset og kline opp et stort bilde av eksen på postkassa...
Det må se ut som det skjer noe, og det må bygges opp forventninger. Rydd bort snøen (bruk juniorlaget og kall det styrketrening), sett på et par lyskastere, sett opp en storskjerm utenfor stadion som viser stolte øyeblikk, riv ned de enorme plakatene av Per og Ivers og få opp Jonas og Markus i stede, lanser RBK Walk of Fame (med bronsefotballer med våre mest legendariske spillere nedfelt i asfalten inn langs hovedtribunen, send A-lags spillerne ut på miniputt, gutte og juniortreninger over hele Midt-Norge som veiledere (det er jo Kidza som tvinger foreldrene til å kjøpe sesongkort uansett), arranger sesong kick-off for kjernesupportere og for alle byens barnelag, inviter supporterne til dugnad for å servere vaffel og kakao gratis på de kaldeste vårkampene osv...
Klubben og supporterne virker rammet av en kollektiv depresjon, og da er det bare en ting som gjelder:
"Hvorfor sitte inne, når alt håpe er ute"
Tare Teksum |
|
Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 07.02.2012 16:06 Post subject: |
|
|
Pelle Peiling:
Synes faktisk du kommer med flere VELDIG gode poeng her.
Kreativiteten er særdeles laber på Lerkendal.
I stedet for å sette 5-6 spillere til å ringe rundt for å selge kort fra brakka, kunne man f.eks satt spillerne i butikken på torget en lørdags formiddag med samme oppgave.
Stor annonse i adressa samme uke, med overskirft:
KOM OG MØT RADE, MARKUS, JONAS, BOREK I RBKSHOP PÅ LØRDAG.
Kjøp sesongkort og få hjemmedrakten i samme slengen for 300,-
Samme tilbud på drakt til dem som allerede har kjøpt sesongkort i år.
Dette selvfølgelig med autograf av spilleren du kjøper sesongkortet av!
Helt ærlig var det kanskje på høy tid av Mikalsen, Hernes osv finner seg ny jobb. |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 08.02.2012 11:29 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Vi er inne i en ond sirkel, og den kan dessverre ikke brytes av den jevne trønder. |
Her mener jeg at du tar fullstendig feil. Den jevne trønder er den største inntektskilden til klubben. Uten at den jevne trønder går på kamp, kjøper pølse og brus der og kjøper supportereffekter ryker "hele" inntektsgrunnlaget til klubben. En ting er pengene supporteren bruker på billett og andre ting som gir inntekt til klubben. Men ved å ikke møte opp på kamp og/eller å kjøpe supportereffekter, synker også markedsverdien til klubben. Dette resulterer i at sponsorene ikke vil legge så mye penger i klubben, da de ikke når ut til så mange som ønsket. Kommer det 20000 på Lerkendal hver kamp og salget av drakter med sponsorens logoer på øker, vil sponsorene også øke sin innsats til klubben.
I tillegg vil den jevne trønders støtte fra tribunen bidra til bedre spill og resultater fra laget og dermed større inntekter gjennom resultatrelaterte inntekter som f.eks. spill i Europa.
Har man mulighet til å dra på kamp og å kjøpe supportereffekter, så mener jeg at man absolutt må gjøre det. Jeg har forståelse for at noen sitter på gjerde da det tidligere år har lønt seg da prisene ble redusert da. Det er helt greit så lenge sesongkortene/billettene allikevel blir kjøpt til slutt. Lar man allikevel være, så mener jeg at man svikter klubben og laget minst like mye som ledelsen i klubben har gjort de siste årene, da det er den jevne trønder som er det største inntektsgrunnlaget og vi bidrar direkte på klubbens økonomiske resultater. Derfor mener jeg også at hvis man ikke møter opp på kamp når man har mulighet, så har man heller ingen rett til å klage på hvordan klubben drives eller at ikke forsterkningene kommer i tide.
Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal møte opp på kamp hvis man har mulighet. 2 gull og en bronse på 3 år beviser at laget har prestert sportslige resultater over tid. Vi har mange unge, lokale spillere på vei opp som gir lokal forankring. Vi har individualister som kan gi oss det lille ekstra i f.eks. Chibiuke og Dockal. OK, prestasjonene har variert, men er ikke det noe av det som gjør fotballen litt spennende da og ikke vite 100% at man vinner 5-0 i hver kamp? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.02.2012 11:33 Post subject: |
|
|
PÃ¥ fylla fra frokost hver dag?
Det er ikke noe problem å få trøndere til å møte opp på Lerkendal. La nå 'gutta' med nullbudsjett 2011 få krangle litt seg i mellom om hvem som hadde skylda for hva. Deretter må oppvasken tas, og deretter skal du se at Hoftun jobber på Rema, og publikum finner veien til Lærskendal. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.02.2012 11:39 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke du fatter poenget mitt. Det sier seg jo selv at fullt hus på hver kamp vil være himmelsk for klubben. Poenget mitt er at løsningen ikke er å synes at alle bør kjøpe sesongkort og møte opp på kamp. Løsningen er at klubben selv tar grep. Det må starte i den enden. |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 08.02.2012 15:51 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke uenig i at klubben selv må ta grep, noe de nå er påtvunget og i ferd med å gjøre. Det burde skjedd for lenge siden. Poenget mitt er at vi som supportere foruten å være lagets støtte i kamp, må forstå at vi også er det største inntektsgrunnlaget til klubben. Ved at vi sitter på gjerde og ikke kjøper sesongkort og/eller drar på kamp, eller kjøper supportereffekter, reduseres inntektene til klubben og de økonomiske resultatene forverres ytterligere selv om klubben har gjort grep. Det medfører mindre penger til sportslig utvikling og på sikt dårligere sportslige resultater. Jeg forutsetter at det er det vi minst vil. Det er jo først og fremst det sportslige som gjør at vi støtter laget og gjør at vi engasjerer oss så sterkt i klubben.
Ja, klubben sin rolle og at de tar grep er vanvittig viktig. Men vår rolle som supportere og klubbens største inntektskilde er minst like viktig. Spesielt i den økonomiske situasjonen klubben er i nå. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 08.02.2012 15:58 Post subject: |
|
|
Du bør seriøst lese om enabling med det pratet ditt, for å fatte hvor folk kommer fra!
(her også, men den første var klarere i språket; http://en.wikipedia.org/w...i/Enabling) _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 08.02.2012 16:11 Post subject: |
|
|
Nå er det ikke sikkert at begrepet enabler er rett å bruke i denne sammenhengen, men ser poenget til Recon.
Slik jeg forstår argumentasjonen er det et poeng å ikke tilrettelegge for legitimiteten til ledelsen for å velte organisasjonen gjennom å sørge for at den kollapser. Deretter kan man gjenoppbygge organisasjonen ved å etablere nye relasjoner, strukturer etc.
Når de etablerte strukturer i organisasjonen (medlemmene og styret) ikke lenger har reell makt, så kan det være en god løsning å ikke kjøpe sesongkort for å skape endring.
Problemet med en slik endringsstrategi er at det er høy risiko for at endringen vil medføre såpass stor svekkelse av produktet at det ender med å bli enda mer nisje enn tidligere og de gjenværende interessentene blir autister så som meg og andre hardcore fans.
Jeg har ikke noe ønske om at RBK skal bli et nytt Wimbledon. Jeg har kjøpt sesongkort, av rene egoistiske grunner. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 08.02.2012 16:22 Post subject: |
|
|
Løkkagutt wrote: | Jeg er ikke uenig i at klubben selv må ta grep, noe de nå er påtvunget og i ferd med å gjøre. Det burde skjedd for lenge siden. Poenget mitt er at vi som supportere foruten å være lagets støtte i kamp, må forstå at vi også er det største inntektsgrunnlaget til klubben. Ved at vi sitter på gjerde og ikke kjøper sesongkort og/eller drar på kamp, eller kjøper supportereffekter, reduseres inntektene til klubben og de økonomiske resultatene forverres ytterligere selv om klubben har gjort grep. Det medfører mindre penger til sportslig utvikling og på sikt dårligere sportslige resultater. Jeg forutsetter at det er det vi minst vil. Det er jo først og fremst det sportslige som gjør at vi støtter laget og gjør at vi engasjerer oss så sterkt i klubben.
Ja, klubben sin rolle og at de tar grep er vanvittig viktig. Men vår rolle som supportere og klubbens største inntektskilde er minst like viktig. Spesielt i den økonomiske situasjonen klubben er i nå. |
Rosenborg har ingen rett på supportere som er lojale uansett opptreden.
Orker ikke bruke penger på en organiasjon, rosenborg administrasjonen, som bruker penger som fulle sjømenn. Jeg går heller på fylla selv. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 08.02.2012 16:24 Post subject: |
|
|
Pointet mitt henger sammen med Attach sitt. Man kan sikkert stå og klappe seg selv på skuldra med det nye sesongkortet i hånda.
Men fravær fra kamp er et av få, om ikke det eneste, den jevne tilskuer har for å markere avstand til det som skjer og har skjedd over mange år i klubben.
Å fortsette med blind lojalitet fordi "det er ekte support" er bare å "legitimere" (om vi nå skal bruke fancy ord) den opptreden adm og styre har og den retningen klubben har. Derfor dro jeg inn enabling. Enten det er å dekke opp for en løk med spille- eller narkogjeld - eller det er å fortsette å mate på spenn på en klubb som har mistet retningen i "noens" megalomane planer hvor klubben er leketøyet.
Å nekte å være med mer er rett og slett som å si til en udugelig kis som ikke tar tak i livet sitt at "nei, nå får du ikke låne 200 spenn av meg mer. Ta deg sammen og skjerp deg kis. Kjøp pilsen din sjøl. Du er ute til du viser at DU tar tak og gjør en endring SELV først, og gjør opp for deg."
Det er hva folk som ikke lar klubben flyte (eller reelt skure og gå) på supporternes blinde, gode hjerte gjør nå. Klubben tar seg sammen i sin ende FØRST. Fram til det vises tanke, vilje og gjennomføring av det, er den ute i kulda. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.02.2012 16:30 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig har Recon rett.
Her må det opprydning til først. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 08.02.2012 16:34 Post subject: |
|
|
Enig i det bl.a. Recon skriver - å kaste gode penger etter dårlige penger er sjelden lurt...  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.02.2012 16:56 Post subject: |
|
|
Det er selvsagt et poeng, men for å ikke forvirre Løkkagutt her, må jeg påpeke at jeg tenkte på psykologien bak det å få folk flest på kamp.
Da tenker jeg ikke på at det å holde seg hjemme er en aksjonsform, det er en reaksjonsform. Klubben må da motivere folk til å komme på kamp, de kan ikke motivere seg selv og møte opp i hopetall uten at klubben løfter en finger.
En bygger ikke et hus uten en grunnmur. Gulrot osv. Haha, dette ble ikke mye konkret, men det er et poeng her et sted.  |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 08.02.2012 17:32 Post subject: |
|
|
Ser poenget ditt og jeg er enig i at klubben ikke skal ta supporterne for gitt og bør gjøre mer for at folk skal kjøpe sesongkort/gå på kamp. Pelle Peiling og cbas10an har mange gode ideer som jeg er helt enig i.
Jeg mener allikevel at flest mulig bør gå på kamp så lenge de har mulighet uavhengig av gulrot eller ikke. Derimot er innleggene mine rettet mot de som velger å ikke gjøre det som en aksjon mot ledelsen. Ja, det bør aksjoneres, for styringen har vært katastrofalt dårlig. Men aksjonen "nå møter jeg ikke på kamp i protest" hjelper ingen. Ledelsen ser ikke hva vi mener annet enn at det er færre på kampene, som de fort heller kan relatere til det sportslige. I tillegg bidrar det som sagt til å bare forverre den økonomiske situasjonen. Det hjelper ikke at klubben kutter kostnadene med 30 mill, som de er i gang med nå, hvis inntektsnivået reduseres med 15 mill. Da blir det økonomiske resultatet for 2012 minus 15 mill. Da må det kuttes enda mer neste år og det kan gå utover det sportslige, noe i hvertfall ikke jeg ønsker. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 08.02.2012 18:08 Post subject: |
|
|
Det er så mye snakk om klubben og frustrasjoner i Trondheim, i kommentarfeltene i Adressa, på forumet her. Om klubben er i en egen boble utenfor det, og ikke klarer plukke opp det minste signal til HVORFOR folk uteblir, så er det i min bok den aller største grunnen til å holde seg unna.
For da har ikke klubben livets rett med så evneveike folk ved roret. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 08.02.2012 19:14 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: |
Her må det opprydning til først. |
Den har vel forsåvidt begynt? Det er vel gjort relativt store endringer på toppen av den administrative grenen i klubben ved Svendsen/Skutle/Mikalsen. I utgangspunktet kan det se ut som at fornuftige folk kommer inn.
Selvsagt er det litt som står igjen i det sportslige apparatet, men det er ikke helsvart lenger - dersom endringer skal gjøres i det sportslige så er det ikke de samme folkene som skal stå for dem, om ikke annet.
For øvrig håper jeg du blir litt mer optimistisk når du skal forutsi Rosenborg 2012 - du traff dessverre blink i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
Løkkagutt Proff
|
Posted: 08.02.2012 19:19 Post subject: |
|
|
Styreformannen er på vei ut. Daglig leder er skiftet. Markedsleder har sagt opp. Det er ansatt en som skal gå gjennom hele organisasjonen. Det skal kuttes kostnader med 30 mill. Stig Torbjørnsen ble hentet inn i fjor for å kvalitetssikre innkjøp og gjøre at vi får bedre oversikt over diverse markeder og spillere. Bjørn Hansen er hentet inn for å videreutvikle trenerne i klubben. Bratseth er hentet inn som sparringspartner for Hoftun. Klubben har startet et eiendomsprosjekt som vil gi økte inntekter til sportslig satsning. Større satsing på egenutviklede spillere med lokal forankring framfor dyre kjøp og høye lønninger.
Hvilke andre grep må klubben gjøre for at du og dere andre med lik tankegang skal være fornøyde og komme på kamp?
Det er ingen tvil om at klubben har brukt for lang tid på å gjøre grep, men nå har de gjort og gjør mange grep. Jeg har tro på at de vil gi resultater både økonomisk og sportslig. Men de vil ikke få den effekten hvis inntektsnivået reduseres kraftig. Da slår den aksjonsformen rett tilbake på oss.
Aksjoner gjerne, men ikke ved å ikke møte opp på kamp. Da er man bare med på å kjøre klubben ned. Bruk heller kampsituasjonen til å aksjonere med bannere og tilrop. På den måten er man mer sikker på at ledelsen får det med seg også i og med at de også er på kampen. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.02.2012 19:54 Post subject: |
|
|
Det riktige for folk som virkelig elsker klubben er å forholde seg avventende. Det er god tid til å skaffe seg sesongkort.
Vi må ikke ta seieren for gitt. 'Gutta' har fremdeles fremtredende posisjoner og innflytelse i klubben, og det fikk vi vel et bevis for ved sist ekstraordi. |
|
Back to top |
|
 |
Perflubron Junior
|
Posted: 08.02.2012 21:34 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Fram til det vises tanke, vilje og gjennomføring av det, er den ute i kulda. |
Og det er her jeg velger å la tvilen komme tiltalte til gode. Styreleder byttes ut, Mikalsen gir seg, Hoftun har fått seg støttehjul og Skutle byttes ut. Ser ikke helt hvordan han kan fortsette i rbk eiendom etter oppslagene i adressa i dag, men det får nå tiden vise. Jeg føler meg sikker på at klubben virkelig har skjønt alvoret, men om de finner veien utav det svarte hullet man nå befinner seg i gjenstår å se.
Sesongkortet er derfor fornyet, så får tiden vise om jeg er naiv og blåøyd.
Om det rægne blæs å snør osv. (litt "enablet" kanskje, men kjærlighet gjør jo som kjent blind) |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 08.02.2012 21:43 Post subject: |
|
|
Perflubron wrote: |
Om det rægne blæs å snør osv. (litt "enablet" kanskje, men kjærlighet gjør jo som kjent blind) | Og jeg føler med det der at du fortsatt ikke skjønner.
Tror du det er for at folk ikke bryr seg/ikke vil støtte/ikke vil se RBK de ikke fornyer i den settingen jeg skisserer? _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Perflubron Junior
|
Posted: 08.02.2012 22:30 Post subject: |
|
|
Gi meg litt slakke da siden det var mitt første innlegg
Jeg følger tankegangen din helt inn jeg, jeg sier bare det at jeg tror klubben nå har innsett alvoret og at jeg nå under tvil har valgt å fornye.
At andre velger annerledes har jeg ikke problemer med å skjønne. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.02.2012 22:45 Post subject: |
|
|
Vi må ikke undervurdere ukulturen som har fått lov til å utvikle seg gjennom flere år. Det er kun dager siden ekstraordinært årsmøte måtte stemme på grunnlag av et makkverk.
Vi må passe oss for å tro at fotballen har seiret.
Det tryggeste og beste er å avvente sesongkort til i hvert fall årsmøtet. Det er den beste måten å øve press samtidig som man ikke fratar klubben inntekter. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 08.02.2012 23:32 Post subject: |
|
|
Perflubron wrote: | Gi meg litt slakke da siden det var mitt første innlegg | Haha, så jeg ikke en gang.
Jaja, da.
-you may speak!
 _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 09.02.2012 00:37 Post subject: |
|
|
Dette med tilskuernedgangen er nok sammensatt av både eksterne og interne faktorer.
- Generell nedgang i hele ligaen (dalende fotballinteresse? dårlige kamptidspunkt? Mange TV-kamper?)
- Færre vil støtte opp om et lag som sliter sportslig og omdømmemessig.
- "forsterkende spiral". Jo færre som kommer på kamp- desto dårligere stemning - færre som går på neste kamp osv.
Tror særlig det er TV-avtalen som er den store "synderen" her. Det er lett for klubblederne å gni seg i henda av store TV-penger, men når det fører til at kampene legges til mandager, og man kan se så og si alt hjemme i sin egen stue bør det ikke komme som et sjokk at tilskuertallet går ned. |
|
Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
Posted: 09.02.2012 09:17 Post subject: |
|
|
Kanskje får vi automatisk en bedring mtp tilskuersnitt til neste år, når alle kampene går på betal-TV...
Mange som nekter å betale for å se fotball.. |
|
Back to top |
|
 |
|