English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hoftun
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 405, 406, 407  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
WildRover
Proff

PostPosted: 06.02.2012 13:22    Post subject: Reply with quote

Tipper vi får se noen nye fjes denne uka. Ellers blir vel møte med Kjernen enda mer ubehagelig for Hoftun.
http://nb-no.facebook.com...490224798/
Back to top
View user's profile Send private message
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 06.02.2012 13:24    Post subject: Reply with quote

Den økonomiske situasjonen var nok den samme for et år siden, så jeg tror ikke Hoftun har hatt veldig gode vilkår de siste vinduene. I tillegg virker det som at ledelsen har gitt signaler om hvor mye han har til rådighet veldig sent. Ja, situasjonen rundt Lustig har vært kjent i lang tid og man har nok lett etter alternativer i lang tid også. Men når man ikke vet hvor mye man har til rådighet så er det ikke bare å kaste seg rundt og kjøpe en erstatter heller. Man må vite hvilken prisklasse man skal kikke i først. I tillegg kommer avveiningen om man skal legge litt mer penger i en høyreback og da risikere at man ikke har råd til flere spillere, eller ikke legge så mye penger i en høyreback og da ha råd til et par-3 spillere til. I og med at man har Høiland, som holder et bra tippeliganivå som back, blir det også en vurdering om man skal kjøpe en som skal være et førstevalg eller et talent som blir bra om et år eller to.

Ideelt sett skulle vi kjøpt Hedenstad, Vilsvik, B.H. Riise eller Ruud, men det kan være at disse er såpass dyre at vi ikke får inn flere.

Syns derimot Hoftun har gjort mye bra de siste vinduene. Han gjorde at vi fikk 20 mill for Annan med utgående kontrakt. Til sammenligning fikk Vif 11 mill for Moa, som er en avslutter i verdensklasse, når han var på utgående kontrakt. I tillegg fikk vi nå 15-20 mill for Bakenga som stort sett har sittet på benken. Godset fikk 10 mill for Marcus Pedersen, som hadde prestert i TL over tid.

I tillegg har han hentet inn Torbjørnsen, som kan vurdere spillerne bedre. Dockal, Issah og Chibiuke var gode investeringer sist vindu. I fjor vinter, hvor vi også måtte hente billig, fikk vi inn gode Tippeligaspillere for en billig penge i Høiland og Fredheim Holm. Dessverre ble disse skadet i vårsesongen, som kanskje ødela for sesongen. I år håper jeg derimot at disse 2 er gode backup-spillere. Men de trengs allikevel og er viktige for stallen.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 13:41    Post subject: Reply with quote

Det er ikke bra å drikke seg full på formiddagen.
Back to top
dalla
Rutinert

PostPosted: 06.02.2012 13:42    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:
Ja, situasjonen rundt Lustig har vært kjent i lang tid og man har nok lett etter alternativer i lang tid også

Det er slik mentalitet jeg blir kvalm av. Klarer en ikke å utføre jobben på en tilfredstillende måte må en på et tidspunkt spørre seg om en er kvalifisert nok til å besitte jobben.

Virker som enkelte ikke klarer å skille mellom forsøk og utførelse. Jeg betviler ikke et sekund at Hoftun forsøker og gjør en iherdig insatts etter beste evne. Ingen ting hadde gjort meg gladere enn om Hoftun mestret rollen som SD på en utmerket måte, da jeg tror han er lojal og et arbeidsjern. Han viste for øvrig i intervjuet med Nils Heldal at han har humor og ikke er "dum", slik enkelte her inne antyder. Altså, tror Erik Hoftun er en smart, lojal og flott arbeidstaker. Imidlertid er jeg usikker på om er har de nødvendige kvalitetene som trengs for å være SD i RBK.

Når dette er sagt forstår jeg selvfølgelig at det ville være lite lurt å sparke alt og alle når klubben er i fullstendig oppløsning. Jeg er derfor helt enig med PerO at nå må vi starte øverst og jobbe oss nedover, desverre. Forskjellen på meg og PerO er at han mener de "over" fritar Hoftun for alt ansvar. Her er vi fundamentalt uenig.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 06.02.2012 13:51    Post subject: Reply with quote

dalla wrote:
nå må vi starte øverst og jobbe oss nedover

Det er vel da også det de strengt tatt har begynt med. Skutle er ute, Svendsen er på tur ut, og da er det vel naturlig at Hoftun er nestemann på lista, så fort ny styreformann og daglig leder har kommet seg i gjenge..

Vi kan håpe i alle fall.

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 06.02.2012 13:54    Post subject: Reply with quote

Hoftuns evner og kompetanse som sportsdirektør vil komme til syne de nærmeste månedene, for de som ennå ikke er overbevist. Etter de neste treningskampene kommer nok "Hoftun-klasse-signeringene" som perler på en snor.

Etter kampen mot Bodø-Glimt har Hoftun signert backen Ruben Imingen (25), en spiller Hoftun overfor media og supportere vil karakterisere som en "ung og lovende spiller med stort utviklingspotensiale". (Det betyr "egentlig ikke god nok for førstelleveren, men dette er hva jeg klarer å hanke inn".)

Dessuten kan vel en ny byttehandel med midtstopperen Tom Erik Nordberg løse Hoftuns problem med supporteres urimelige anklager om at han ikke klarer å hente spillere. Da vil vi få høre fra Hoftun at denne spilleren er akkurat hva vi trenger nå: "Midtstopper, rask og trønder he he. Kaffe?"

Etter kampen mot Helsingborg har Hoftun hanket inn backen Erlend Hanstveit (31). "En spiller som er på toppen og har sine beste år foran seg", ifølge Hoftun. At Prica forsvinner motsatt vei kan ikke overskygge den sensasjonelle signeringen av Ardian Gashi (31). Midtbanespillere kan sikkert brukes både fremover og bakover på banen, så de får vi aldri nok av, særlig i en stall som er tynn BÅDE i forsvar og i angrep.

Under kampen mot GIF Sundsvall forhandler Hoftun frem en avtale om at backen Joakim Nilsson (18 ) skal komme til RBK (dersom vi kvaler til EL og får råd til å kjøpe ham med de klausulene Hoftun har rotet inn i kontrakten). Nyheten om stjernesigneringen, men ikke om betingelsene, slippes timer før årsmøtet for å stagge ventet kritikk for passivitet og dugløshet på overgangssiden.

Dessuten hanker Hoftun inn GIF Sundsvalls Roger Risholt (32) i dette vinduet. "Spilleren har noe vi mangler i dag. Han har solid erfaring, men er trolig også en av de få som vet hvordan vi egentlig spiller", er Hoftuns forklaring på signeringen.

Etter kampen mot Gomel får vi vite at o store Hoftun har hanket inn selveste Vadzim Dzemidovich (25). At dette ikke var stopperen Vadim Demidov ble ikke avklart før Hoftun visste det korrekte navnet på spilleren. Og det er ikke alltid tilfelle at man vet det før eksotisk lydende nysigneringer presenteres.

Skulle supportere fremdeles mase om forsterkninger, kan det komme en ukjent og umerittert random spiller fra Lesotho, med klubber som Komunalni Kloakki FC som høydepunkt i karrieren.

Og rosinpakken i rompa kommer til slutt. Torgeir Dahle blir klar for RBK 31. mars.

Ja, jeg har full tillit til at Hoftun holder dette nivået.

Last edited by gisp! on 06.02.2012 14:19; edited 1 time in total
Back to top
cbas10an
Senior

PostPosted: 06.02.2012 13:56    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:
Den økonomiske situasjonen var nok den samme for et år siden, så jeg tror ikke Hoftun har hatt veldig gode vilkår de siste vinduene. I tillegg virker det som at ledelsen har gitt signaler om hvor mye han har til rådighet veldig sent. Ja, situasjonen rundt Lustig har vært kjent i lang tid og man har nok lett etter alternativer i lang tid også. Men når man ikke vet hvor mye man har til rådighet så er det ikke bare å kaste seg rundt og kjøpe en erstatter heller. Man må vite hvilken prisklasse man skal kikke i først. I tillegg kommer avveiningen om man skal legge litt mer penger i en høyreback og da risikere at man ikke har råd til flere spillere, eller ikke legge så mye penger i en høyreback og da ha råd til et par-3 spillere til. I og med at man har Høiland, som holder et bra tippeliganivå som back, blir det også en vurdering om man skal kjøpe en som skal være et førstevalg eller et talent som blir bra om et år eller to.

Ideelt sett skulle vi kjøpt Hedenstad, Vilsvik, B.H. Riise eller Ruud, men det kan være at disse er såpass dyre at vi ikke får inn flere.

Syns derimot Hoftun har gjort mye bra de siste vinduene. Han gjorde at vi fikk 20 mill for Annan med utgående kontrakt. Til sammenligning fikk Vif 11 mill for Moa, som er en avslutter i verdensklasse, når han var på utgående kontrakt. I tillegg fikk vi nå 15-20 mill for Bakenga som stort sett har sittet på benken. Godset fikk 10 mill for Marcus Pedersen, som hadde prestert i TL over tid.

I tillegg har han hentet inn Torbjørnsen, som kan vurdere spillerne bedre. Dockal, Issah og Chibiuke var gode investeringer sist vindu. I fjor vinter, hvor vi også måtte hente billig, fikk vi inn gode Tippeligaspillere for en billig penge i Høiland og Fredheim Holm. Dessverre ble disse skadet i vårsesongen, som kanskje ødela for sesongen. I år håper jeg derimot at disse 2 er gode backup-spillere. Men de trengs allikevel og er viktige for stallen.
Tommel'n opp!
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 14:13    Post subject: Reply with quote

dalla wrote:
Det er slik mentalitet jeg blir kvalm av. Klarer en ikke å utføre jobben på en tilfredstillende måte må en på et tidspunkt spørre seg om en er kvalifisert nok til å besitte jobben.

Virker som enkelte ikke klarer å skille mellom forsøk og utførelse. Jeg betviler ikke et sekund at Hoftun forsøker og gjør en iherdig insatts etter beste evne. Ingen ting hadde gjort meg gladere enn om Hoftun mestret rollen som SD på en utmerket måte, da jeg tror han er lojal og et arbeidsjern. Han viste for øvrig i intervjuet med Nils Heldal at han har humor og ikke er "dum", slik enkelte her inne antyder. Altså, tror Erik Hoftun er en smart, lojal og flott arbeidstaker. Imidlertid er jeg usikker på om er har de nødvendige kvalitetene som trengs for å være SD i RBK.

Når dette er sagt forstår jeg selvfølgelig at det ville være lite lurt å sparke alt og alle når klubben er i fullstendig oppløsning. Jeg er derfor helt enig med PerO at nå må vi starte øverst og jobbe oss nedover, desverre. Forskjellen på meg og PerO er at han mener de "over" fritar Hoftun for alt ansvar. Her er vi fundamentalt uenig.

Vet du at problemene med å skaffe mange nok og gode nok spillere er relatert til jobben Hoftun gjør, eller ser du resultatene og drar en kjapp konklusjon? Hvis du eller noen andre kan gjøre som jeg antydet over, å spørre Hoftun hvorfor Annan, Lustig og andre spillere med utgående kontrakt ikke har blitt erstattet tidsnok. Gjøres det, vil man fort høre om problemene ligger i sportslig avdeling, eller om det er andre årsaker. Mest sansynlig er det nok en blanding, hvor andre forhold har innvirket, men at det også kunne vært jobbet bedre i sportslig avdeling.

Forøvrig har jeg overhodet ikke fritatt Hoftun for alt. Jeg fritar Hoftun for at han kommer sent igang i dette vinduet. Styret burde hatt hovedtrekkene i hans budsjett klart ved utgangen av oktober. Det kom i januar. Det kan ikke Hoftun gjøre noe med, annet enn å gjøre det beste ut av situasjonen. Hittil har han vært på 2 spillere som vi vet om på den korte tiden han har hatt til disposisjon. Så gjenstår det å se om han har flere i siktet.
Back to top
WildRover
Proff

PostPosted: 06.02.2012 14:23    Post subject: Reply with quote

Så Hoftun er fritatt altså, siden han ikke har fått budsjettet før nå. Det å jobbe uavhengig av transferbudsjettet og ha alternativer både for worst og best-case hadde ikke funket?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 14:26    Post subject: Reply with quote

Kristobal oppsummerer Hoftuns innsats greit i et innlegg som har forvillet seg til økonomi(!?)

kristobal wrote:
Konesseur wrote:
Dermed ser jeg for meg en omfordeling av ressurser på 10 millioner kroner for å styrke 11'ern.

Jippi, tenk om vi hadde hatt de ti millionene for noen år siden i tillegg til de fem-seks investormillionene som ikke er brukt. Da hadde vi hatt råd til:

1 stykk Trond Olsen 8,5 millioner
1 stykk Roy Miller 5,0 millioner
1 stykk Morten Moldskred 3,5 millioner

Da hadde vi snakket satsing på 11-ern karer!

Eventuelt kunne vi brukt de 10 millionene på:

1 stykk Rune Jarstein til 12 millioner
(solgt videre for for fire-fem millioner minus tre millioner til Odd - totalkostnad 10 millioner)

Et siste forslag fra min side blir:

1 stykk John Pelu 3,0 millioner
1 stykk Juska Savolainen 2,8 millioner
1 stykk Mikael Dorsin 6 millioner (re-signering etter Cluj-opphold)
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 15:40    Post subject: Reply with quote

På tirsdag er det medlemsmøte i Kjernen på Brakka. Der kommer JJ og EH, så da kan dere komme å grille de og samtidig fornye medlemskapet deres i Kjernen for 2012. Vinn vinn situasjon. Very Happy

https://www.facebook.com/...490224798/

Last edited by ace on 06.02.2012 15:50; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
PerO
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 15:41    Post subject: Reply with quote

WildRover wrote:
Så Hoftun er fritatt altså, siden han ikke har fått budsjettet før nå. Det å jobbe uavhengig av transferbudsjettet og ha alternativer både for worst og best-case hadde ikke funket?

Er det ikke litt tidlig å fastlå at han ikke hadde det? Tell dager siden Bakenga pengene ble frigitt, og på den tiden har han minst vært på 2 spillere.

De neste 2-3 ukene vil vise om han har gjort den jobben du beskriver eller ikke. Det tar tross alt noe tid å gjennomføre utvelgelse og forhandlingere etter at får budsjettet klart.

Men han har ikke gjort gode nok forberedelser hvis ikke det meste er på plass i løpet av de kommende ukene.
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 15:48    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Hoftuns evner og kompetanse som sportsdirektør vil komme til syne de nærmeste månedene, for de som ennå ikke er overbevist. Etter de neste treningskampene kommer nok "Hoftun-klasse-signeringene" som perler på en snor.

Etter kampen mot Bodø-Glimt har Hoftun signert backen Ruben Imingen (25), en spiller Hoftun overfor media og supportere vil karakterisere som en "ung og lovende spiller med stort utviklingspotensiale". (Det betyr "egentlig ikke god nok for førstelleveren, men dette er hva jeg klarer å hanke inn".)

Dessuten kan vel en ny byttehandel med midtstopperen Tom Erik Nordberg løse Hoftuns problem med supporteres urimelige anklager om at han ikke klarer å hente spillere. Da vil vi få høre fra Hoftun at denne spilleren er akkurat hva vi trenger nå: "Midtstopper, rask og trønder he he. Kaffe?"

Etter kampen mot Helsingborg har Hoftun hanket inn backen Erlend Hanstveit (31). "En spiller som er på toppen og har sine beste år foran seg", ifølge Hoftun. At Prica forsvinner motsatt vei kan ikke overskygge den sensasjonelle signeringen av Ardian Gashi (31). Midtbanespillere kan sikkert brukes både fremover og bakover på banen, så de får vi aldri nok av, særlig i en stall som er tynn BÅDE i forsvar og i angrep.

Under kampen mot GIF Sundsvall forhandler Hoftun frem en avtale om at backen Joakim Nilsson (18 ) skal komme til RBK (dersom vi kvaler til EL og får råd til å kjøpe ham med de klausulene Hoftun har rotet inn i kontrakten). Nyheten om stjernesigneringen, men ikke om betingelsene, slippes timer før årsmøtet for å stagge ventet kritikk for passivitet og dugløshet på overgangssiden.

Dessuten hanker Hoftun inn GIF Sundsvalls Roger Risholt (32) i dette vinduet. "Spilleren har noe vi mangler i dag. Han har solid erfaring, men er trolig også en av de få som vet hvordan vi egentlig spiller", er Hoftuns forklaring på signeringen.

Etter kampen mot Gomel får vi vite at o store Hoftun har hanket inn selveste Vadzim Dzemidovich (25). At dette ikke var stopperen Vadim Demidov ble ikke avklart før Hoftun visste det korrekte navnet på spilleren. Og det er ikke alltid tilfelle at man vet det før eksotisk lydende nysigneringer presenteres.

Skulle supportere fremdeles mase om forsterkninger, kan det komme en ukjent og umerittert random spiller fra Lesotho, med klubber som Komunalni Kloakki FC som høydepunkt i karrieren.

Og rosinpakken i rompa kommer til slutt. Torgeir Dahle blir klar for RBK 31. mars.

Ja, jeg har full tillit til at Hoftun holder dette nivået.
Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Back to top
Frakken
Junior

PostPosted: 06.02.2012 16:07    Post subject: Reply with quote

Nå må han snart gå ut i media og si at de leter etter spennende forsterkninger. Kan ikke bare holde kjeft tettun. Det handler om å selge sesongkort her også, og skape litt entusiasme rundt klubben
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 06.02.2012 16:15    Post subject: Reply with quote

Du har et poeng der. Hoftun er elendig til å skape entusiasme rundt klubben. Hans frykt for å legge børa på sine egne skuldre, er påfallende.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 06.02.2012 16:15    Post subject: Reply with quote

Begynner nesten å grine av å se på den stallen vi har, og hvor liten den er. Med tanke på at vi griner, så lurer jeg på hvordan JJ har det..

- Torgeir Børven
Back to top
Daniel Sjölund
Senior

PostPosted: 06.02.2012 16:44    Post subject: Reply with quote

Han prøver vel å se det positive i det..
Back to top
Jangusk
Veteran

PostPosted: 06.02.2012 20:39    Post subject: Reply with quote

Jeg legger merke til at Jønson er påfallende Rosenborgtro.Jeg tror Hoftun har skremt han skikkelig.Vart du skæmt no
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 07.02.2012 08:37    Post subject: Reply with quote

Det kommer nok noe om at vi driver å prøver oss på Alanzinho om en dag eller to...
Back to top
JohnnyCash
Rutinert

PostPosted: 08.02.2012 08:50    Post subject: Reply with quote

Kom til å tenke på det.. Hoftun bør egentlig ha en stor takk for at Markus ble.. Ikke rart han syntes 5,5 års kontrakt var litt voldsomt, Hoftun har jo sagt at 3 år er KJEMPELANG kontrakt RBK
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 08.02.2012 10:07    Post subject: Reply with quote

Jeg forstår meg ikke på denne gleden over at Henriksen takket nei til Brügge. Nå må han legges ut for tvangssalg til sommeren, og det er langt fra sikkert at vi får like mye penger for ham da. Dersom vi lykkes med å få solgt ham, oppstår det et hull i laget rett før årets viktigste kamper. Dette hullet kan vi være ganske sikre på at hoftun ikke er forberedt på å tette.
Back to top
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 15.02.2012 12:12    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Det er jo nettop sluttproduktet fra sportslig avdelings jobb som gjør at "dere" mener vi ikke kan sammenligne oss med FCK.

Fordi vi ikke gjør det godt nok sportslig.

I løpet av de 4 årene hvor Hoftun har hatt ansvaret for sportslig ledelse har vi en 5-plass, 2 gull og en bronse, samt kvalifisert oss for Europaligaen en gang. I året vi tok 5.plass, tok han over som SD halvveis ut i sesongen. Jeg sier ikke at det er perfekt, men jeg vil kalle det en bra uttelling i løpet av 4 år og en bra start. Spesielt med tanke på hvordan de sportslige resultatene våre har vært i perioden fra Hareide dro og fram til Hoftun tok over. Sett bort fra FCK er det ingen sportsdirektører i Skandinavia som har oppnådd de samme resultatene over 4 år, som Hoftun har klart.

Fordi vi ikke har store salg.

Under Hoftun har vi bl.a. solgt Bakenga for 15-20 mill, Annan for ca 20 mill og Sapara for ca 15-20 mill (usikker på beløpet her). Ingen norske klubber har solgt spillere dyrere til utlandet enn RBK v/Hoftun har klart, med unntak av de tilfellene hvor agent Jim Solbakken har ledet forhandlingene for klubbene. I tillegg har 2 gått til Spania (Demidov og Stadsgaard) og 2 gått til Tyskland (Konan Ya og Skjelbred). De 4 siste er riktignok framprovosert av kontraktssituasjoner, men det viser at man kan gå fra RBK til en stor liga.

Fordi vi ikke har store kjøp.

Jeg mener kjøp som Dockal, Chibiuke, Larsen, Stadsgaard, Issah, Prica, Annan kan karakteriseres som store kjøp. Alle har skjedd under Hoftun, hvorav 4 det siste året.

Fordi vi ikke klarer å kvalle til Europa.

Vi har kvalifisert oss en gang til gruppespillet i Europa. Det er selvfølgelig ønskelig at vi skulle prestert bedre i Europa. Men sett ifht hvordan klubben var før Hoftun tok over og hvordan andre lag i Skandinavia (med unntak av FCK), er det ikke så verst. Nåløyet er trangere enn noen gang og selv klubber fra Kypros har begynt å hevde seg. Målsettingen bør selvfølgelig være at vi kvalifiserer oss oftere enn det vi har gjort, men jeg tror det er en læringsprosess vi må gjennom først.
Fordi vi ikke har en spillerstall med høy kvalitet tilpasset trenerens spillestil.

Fordi vi ikke lenger kan konkurrere med de beste på lønn.
Jeg er ganske sikker på at vi kan konkurrere med de beste på lønn i dag også. Derimot tror jeg det har vært nødvendig at lønnsnivået i RBK (og TL generelt) har blitt redusert. Jeg tror også det kan ha gjort det vanskeligere å reforhandle kontraktene da vi hadde mange spillere med skyhøye lønninger, hvor vi i reforhandlingen ikke har kunnet tilby bedre lønn. Det tror jeg har vært en medvirkende årsak til at flere har gått som bosman de siste årene. Nå som vi har fått det generelle lønnsnivået i stallen ned, kan det bli lettere i reforhandlingssituasjoner framover.

Fordi vi ikke lenger kan "garantere" salg til utlandet.

Som nevnt over har vi solgt en del spillere til utlandet i perioden til Hoftun, noe som viser at vi fortsatt er attraktive i Europa.

Alt dette er sluttproduktet etter 4 års sportslig ledelse under Erik Hoftun. Og alle punktene over er grunner til at spillere ikke er så villige til å skrive lengere kontrakter med oss.

Jeg sier ikke at jeg er 100% fornøyd med jobben Hoftun har gjort. Jeg er sterkt kritisk til bl.a. reforhandlinger av kontrakter, både tidspunkt for start, lengde og uttelling. Som nevnt kan uttellingen ha blitt påvirket av at Hoftun har fått føringer fra styret om at lønnsnivået for spillerne skal ned. Men spesielt ifht lengde for nye kontrakter på unge, egenproduserte spillere burde det være mulig å få til lengre kontrakter enn 1-2 år som det har vært mye av.
I tillegg er jeg kritisk til hans evne til å tenke langsiktig og en del av kjøpene hans. F.eks. hvorfor hente Bjærsmyr på lån når Stadsgaard dro, man visste at man mistet Demidov et halvt år etter og at planen for 2011 var at Wangberg skulle være et førstevalg. Wangberg kunne hatt gått av et halvt år sammen med Demidov før han skulle være kongen i forsvaret.
Eks 2. Hvorfor hente Moldskred når man hentet Olsen året før, som hadde de samme kvalitetene og scorte mye mål selv om han stort sett satt på benken.
Eks 3. Hvorfor bytte Norberg med PVR når de var omtrent på samme nivå og uansett skulle være backup, når Norberg er 2 år yngre og vært fast et halvt år for en TL-klubb, mens PVR spilte i Adecco-ligaen.

Jeg syns allikevel han gjør en bra jobb sammenlignet med andre sportsdirektører i Skandinavia (minus FCK), spesielt ifht sportslige resultater og forhandling av store salgsbeløp til utlandet. Ja, han har noe å hente bl.a. på punktene jeg har nevnt over. Jeg åpner dog for at noe av det kan skyldes føringer fra styret ifht at lønnsnivået må ned for å spare penger og at han har fått mindre penger å rutte med ifht spillerkjøp f.o.m. 2011. Jeg mener derfor at man må gi han en sjanse da han er inne i en prosess med å bedre økonomien på bl.a. lønnsnivå til et sunnere nivå, og samtidig bygge opp en stall med hovedvekt i unge lokale/norske spillere. Alt er ikke perfekt, men jeg syns ikke vi skal svartmale alt han gjør heller.
Back to top
dalla
Rutinert

PostPosted: 15.02.2012 12:21    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:
Det er jo nettop sluttproduktet fra sportslig avdelings jobb som gjør at "dere" mener vi ikke kan sammenligne oss med FCK.

Fordi vi ikke gjør det godt nok sportslig.

I løpet av de 4 årene hvor Hoftun har hatt ansvaret for sportslig ledelse har vi en 5-plass, 2 gull og en bronse, samt kvalifisert oss for Europaligaen en gang. I året vi tok 5.plass, tok han over som SD halvveis ut i sesongen. Jeg sier ikke at det er perfekt, men jeg vil kalle det en bra uttelling i løpet av 4 år og en bra start. Spesielt med tanke på hvordan de sportslige resultatene våre har vært i perioden fra Hareide dro og fram til Hoftun tok over. Sett bort fra FCK er det ingen sportsdirektører i Skandinavia som har oppnådd de samme resultatene over 4 år, som Hoftun har klart.

Er det vanskelig å erkjenne at den sportslige satsingen ikke har gitt forventet resultat?

Leif Inge Nordhammer sier det godt;

– Nå har det vært minustall i noen år for å styrke den sportslige satsingen, uten at man har oppnådd de sportslige resultatene, f.eks kvalifisert seg til Mesterligaen. Men på sikt må ting komme på stell igjen, potensialet er der svarer han.
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 15.02.2012 12:29    Post subject: Reply with quote

Løkkagutt wrote:

En sportslig leder har i mindre grad kontroll over kortsiktige situasjoner. At Hamrén kom inn var ikke direkte pga. Hoftun sitt overblikk over trenere. At Eggen sa seg villig til å komme tilbake som (vikar)trener er heller ikke Hoftun sin fortjeneste. Da er det en dårligere prestasjon å utelukke en trener som per i dag virker å være interessert i å trene en klubb over en lengre periode(2-3 år), og som har høy status i klubben. Riktignok virket det ikke som om Eggen var villig til å trene RBK fra 2012 og utover på det tidspunktet. Kritikken kommer av at han har bygget ned klubbens forventninger for fremtiden ved å kaste bort overgangspenger på unødvendige middelmådigheter(F.eks. Moldskred, som ble hentet inn i en posisjon hvor man hadde god nok dekning, og dermed ble spillende ute av posisjon i nesten hele sin tid i klubben.), samt brukt mye av lønnsutgiftene på samme typen spillere.

Quote:

Under Hoftun har vi bl.a. solgt Bakenga for 15-20 mill, Annan for ca 20 mill og Sapara for ca 15-20 mill (usikker på beløpet her). Ingen norske klubber har solgt spillere dyrere til utlandet enn RBK v/Hoftun har klart, med unntak av de tilfellene hvor agent Jim Solbakken har ledet forhandlingene for klubbene. I tillegg har 2 gått til Spania (Demidov og Stadsgaard) og 2 gått til Tyskland (Konan Ya og Skjelbred). De 4 siste er riktignok framprovosert av kontraktssituasjoner, men det viser at man kan gå fra RBK til en stor liga.

Beløpet man fikk for Bakenga var en god prestasjon å få frem, men beløpet for Annan skal han ikke få nevneverdig kreditt for. Annan spilte godt under VM seks måneder tidligere. Det kreves ikke nevneverdig gode forhandlingsevner å få solgt en slik spiller til den prisen. Prisen for Sapara var grei, men her kunne man vel fått oppimot 30 millioner dersom Hoftun hadde slått til på rett tidspunkt.
Back to top
Løkkagutt
Proff

PostPosted: 15.02.2012 12:40    Post subject: Reply with quote

I Europa har det ikke gitt de ønskede resultatene, noe jeg er helt enig i. Spesielt i 2009 var det katastrofe ifht hvilken stall vi hadde. Året etter kvalifiserte vi oss videre til Europaligaen tross alt (uten at vi gjorde det store der). I fjor hadde vi et for dårlig lag og et relativt nykomponert lag siden 2009/2010, mye pga den økonomiske situasjonen i klubben og det jeg tror skyldes føringer fra styret. Med tanke på hvordan klubben var sportslig før Hoftun tok over, så mener jeg at man måtte "starte litt på nytt". Dvs først ta over tronen i Norge og etablere oss i toppen, som vi har gjort de siste 3 årene. Deretter "øve" oss i Europa for så å kunne kvalifisere oss regelmessig til gruppespill, noe vi har begynt med de to siste årene.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 405, 406, 407  Next
Page 166 of 407

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb