English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Veigar Páll Gunnarsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 116, 117, 118  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 16:17    Post subject: Reply with quote

Men det er i tilfelle forsøk, og i tilfelle medvirkning, for Rosenborgs del. Og det kan være formildende omstendigheter angående dette med styregodkjenning.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 16:22    Post subject: Reply with quote

Forsøk har samme strafferammer når det gjelder bedrageri.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 16:32    Post subject: Reply with quote

Forsøk straffes mildere i henhold til paragraf 51 i straffeloven.

Edit: og straffen kan komme under den nedre grense i rammene for fullbyrdet forbrytelse. Det er ingenting som umuligjgjør betinget fengsel slik jeg ser det.
Back to top
Baguette
Junior

PostPosted: 17.11.2011 16:37    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Forsøk straffes mildere i henhold til paragraf 51 i straffeloven.

Så kan man også drøfte i hvilken grad RBK som organisasjon har forsøkt svindel. Basert på hvor lite klubben uttaler seg om saken, er det vanskelig for oss å si noe som helst.

Tror vi heller bør la eventuelle innstillinger, dommer og lignende være hos de som både sitter på all info samt er fagfolk på relevante felt få gjøre sin jobb.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 16:38    Post subject: Reply with quote

I følge advokat og ekspert på idrettsjus, Gunnar Martin Kjenner, er forsøk på bedrageri like straffbart som å gjennomføre en slik ugjerning.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 16:39    Post subject: Reply with quote

Med tanke på hva du har skrevet hittil, virker det nesten som om du vil stenge hele forumet, Stengt.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 16:55    Post subject: Reply with quote

Det er PerO med nick nr 2.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 16:59    Post subject: Reply with quote

Det kan jeg avkrefte.
Back to top
Baguette
Junior

PostPosted: 17.11.2011 16:59    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
I følge advokat og ekspert på idrettsjus, Gunnar Martin Kjenner, er forsøk på bedrageri like straffbart som å gjennomføre en slik ugjerning.

Du tar meg på noe jeg aldri har drøftet.

Igjen, av mangel på innsyn i saken vet ihvertfall ikke jeg omfanget av hvem som visste og ikke visste i denne saken. Tror egentlig ikke noen her inne vet særlig om saken utover det som står i media heller, så hvorfor skal vi dømme? La nå NFF og politiet få gjøre arbeidet sitt, så får vi heller hente giljotinen og morsomme skytevideoer fra Youtube etter vi faktisk vet sakens omfang.

Edit: Er ikke PerO, nei. Om jeg ikke husker feil hadde jeg bruker her for flere år siden, men hadde glemt passord og brukernavn.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 17:04    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Det er PerO med nick nr 2.

For ca gang nr 100. Kan ikke du være så snill å lese hva jeg skriver før du tillegger meg meninger. Ta en liten titt bak i tråden, så ser du hva jeg mener om denne saken.

Dere som er moderatorer: Er det ikke på tide at enkelte får beskjed om å utøve litt normal folkeskikk selv om de har blitt motsagt noen ganger....
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 17:05    Post subject: Reply with quote

Javel Stengt, hvis du ikke har lyst til å diskutere så er det vel bare å slå på radioen da.

attach wrote:

Joda, forsøk er 100% straffbart. Men straffen skal være lavere, med åpning for full straff. I tillegg til at det er medvirkning.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 17:24    Post subject: Reply with quote

Stengt wrote:
Du tar meg på noe jeg aldri har drøftet.

Den var til Konesseur.
PerO wrote:
Dere som er moderatorer: Er det ikke på tide at enkelte får beskjed om å utøve litt normal folkeskikk selv om de har blitt motsagt noen ganger....

Ja, Konesseur kan godt slutte med dette. Videre kommentarer i forhold til folkeskikk og moderering tar vi i en annen tråd.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 17:26    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Joda, forsøk er 100% straffbart. Men straffen skal være lavere, med åpning for full straff. I tillegg til at det er medvirkning.

Hadde ikke Bakklandia et utklipp fra loven i forhold til dette også? Ble det trumfet?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 17:28    Post subject: Reply with quote

Quote:
§ 51. Forsøg straffes mildere end den fuldbyrdede Forbrydelse; Straffen kan nedsættes under det for denne bestemte Lavmaal og til en mildere Strafart.

Den for den fuldbyrdede Forbrydelse bestemte høieste Straf kan anvendes, saafremt Forsøget har medført nogen Følge, der, om den havde ligget indenfor den skyldiges Forsæt, kunde have berettiget til Anvendelse af en saa høi Straf.

Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2011 17:36    Post subject: Reply with quote

Ser det der, men jeg etterlyste innlegget til Bakklandia. Kan godt hende du har rett.
Back to top
Baguette
Junior

PostPosted: 17.11.2011 17:43    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Javel Stengt, hvis du ikke har lyst til å diskutere så er det vel bare å slå på radioen da.

Tidvis er diskusjonen her inne basert på antagelser og oppspinn. Det er det jeg reagerer på. Visse har en tendens til å konstruere sannheter, for så å diskutere ut fra disse. Det er forholdsvis enkelt å sammenligne dette med andre, mindre slagkraftige nettdebattanter.

Diskuter i vei, men la det i det minste skje på et fornuftig nivå. Bare det at du hevder jeg og PerO er samme person sier vel sitt om hvor påståelig du er. Mulig det var et forsøk på en skjev kommentar, men slikt oppfattes ikke over nett. Du får slå til med sånne spøker over en kopp kaffe isteden.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 17:51    Post subject: Reply with quote

Det var ikke en spøk i det hele tatt. Mange bra program på radioen.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 17:55    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Ser det der, men jeg etterlyste innlegget til Bakklandia. Kan godt hende du har rett.

Her er et utvalg paragrafer som kan komme i betraktning:

Straffeloven av 1902:

§ 48a. Når et straffebud er overtrådt av noen som har handlet på vegne av et foretak, kan foretaket straffes. Dette gjelder selv om ingen enkeltperson kan straffes for overtredelsen.

Med foretak menes her selskap, samvirkeforetak, forening eller annen sammenslutning, enkeltpersonforetak, stiftelse, bo eller offentlig virksomhet.

Straffen er bøter. Foretaket kan også fradømmes retten til å utøve virksomheten eller forbys å utøve den i visse former, jf. § 29.

Tilføyd ved lov 20 juli 1991 nr. 66, endret ved lov 29 juni 2007 nr. 81 (ikr. 1 jan 2008 iflg. res. 23 nov 2007 nr. 1287).

§ 48b. Ved avgjørelsen av om straff skal ilegges et foretak etter § 48 a, og ved utmålingen av straffen overfor foretaket skal det særlig tas hensyn til
a) straffens preventive virkning,
b) overtredelsens grovhet,
c) om foretaket ved retningslinjer, instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
d) om overtredelsen er begått for å fremme foretakets interesser,
e) om foretaket har hatt eller kunne ha oppnådd noen fordel ved overtredelsen,
f) foretakets økonomiske evne,
g) om andre reaksjoner som følge av overtredelsen blir ilagt foretaket eller noen som har handlet på vegne av det, blant annet om noen enkeltperson blir ilagt straff.

Tilføyd ved lov 20 juli 1991 nr. 66.
Første Forrige Neste

§ 49. Strafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes paabegyndt.

Forsøg paa Forseelse er ikke strafbart.

§ 50. Forsøgets Strafbarhed bortfalder, saafremt den skyldige af egen fri Vilje enten afstaar fra den forbryderske Virksomhed, før endnu fuldendt Forsøg foreligger, eller forebygger den Følge, ved hvis Indtrædelse Forbrydelsen vilde være fuldbyrdet, forinden han endnu ved, at den forbryderske Virksomhed er opdaget.

§ 51. Forsøg straffes mildere end den fuldbyrdede Forbrydelse; Straffen kan nedsættes under det for denne bestemte Lavmaal og til en mildere Strafart.

Den for den fuldbyrdede Forbrydelse bestemte høieste Straf kan anvendes, saafremt Forsøget har medført nogen Følge, der, om den havde ligget indenfor den skyldiges Forsæt, kunde have berettiget til Anvendelse af en saa høi Straf.

§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller
(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 12 juni 1987 nr. 54.

§ 271. Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om handlingen har voldt betydelig økonomisk skade, om den skyldige har foregitt eller misbrukt stilling eller oppdrag, om han har forledet almenheten eller en større krets av personer, om han har bokført uriktige regnskapsopplysninger, utarbeidet uriktig regnskapsdokumentasjon eller uriktig årsregnskap, eller om han vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred.

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 17 juli 1998 nr. 56 (ikr. 1 jan 1999), 21 des 2005 nr. 131 (ikr. 1 jan 2006 iflg. res. 21 des 2005 nr. 1580).

§ 271a. Den som ved grov uaktsomhet foretar bedrageri som beskrevet i § 270 eller § 271, straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Tilføyd ved lov 20 juli 1991 nr. 68.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 17:57    Post subject: Reply with quote

Re Per O:

Jeg synes saken passer best under staffelovens §275 om utroskap.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 18:02    Post subject: Reply with quote

Konrad4ever

Ikke umulig at du har rett i det. Straffenivået er identisk. maks 3 år for simpelt, og maks 6 for grovt. Forsøk straffes lavere i begge tilfeller.
Back to top
acson
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 18:11    Post subject: Reply with quote

Det var da voldsomt så hårsår denne Stengt var da. Han må da skjønne at et nettforum blant annet er til for å få diskutert egne meninger. Jeg har for lenge siden gjort meg opp en mening om hva som har skjedd på brakka i denne saken. Denne meningen forsøker jeg å måle opp mot andres mening, mens jeg venter på fasiten. Det heter noe sånt som å utvide sin egen horisont, men hos noen er den kansje bred nok. Wink
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 17.11.2011 18:13    Post subject: Reply with quote

Evt kalles det et fotballforum, ikke en disputas om empirisk basert forskning.
Noen sliter litt med mekanismene ift hvor de er.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 18:26    Post subject: Reply with quote

Ser ikke så mye forskjell etter de siste dagers debatt.
Men dette er vel fortsatt juristmat.
Slik en enkel sjel ser det i skrivende stund, kan enkeltpersoner bli straffeforfulgt etter forsøk på grovt bedrageri.
Foretaket RBK, greier nok å sannsynligjøre at svindelen aldri ville blitt gjennomført, da styret ville stoppet den.
Det er vel nok at de styremedlemmene som ville vært til stede ved behandlingen av saken, sier at de ville stoppet den.
Skulle feks. Skutle,Hoftun og Svendsen få bøter for slikt forsøk, er det viktig at styret opptrer proffe.
Skulle det ved en senere anledning komme for en dag at RBK betaler disse bøtene, godt eller dårlig skjult, ja da kan vel saken komme opp på nytt med stor sannsynlighet for straff av foretaket RBK.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 19:24    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:
Det er vel nok at de styremedlemmene som ville vært til stede ved behandlingen av saken, sier at de ville stoppet den.

Det er ikke sterkt nok argument i rettsalen dessverre, og dessuten så har det ikke avgjørende betydning slik loven er utformet. Men klarer de å sannsynliggjøre det, så er det nok formildende.
Back to top
ode
Veteran

PostPosted: 17.11.2011 19:31    Post subject: Reply with quote

VIF beklager til supportere og sponsorer. Har vi hørt noen beklagelse fra vårt styre? Nei, kun bortforklaringer og bagatellisering.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 116, 117, 118  Next
Page 63 of 118

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb