English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jan Jönsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 156, 157, 158 ... 381, 382, 383  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ryujin
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:14    Post subject: Reply with quote

Men frem til de forsvinner så er det de som skal finne Jannes erstatter, og da kan vi i verste fall ende opp med Kåre Ingebrigtsen som ny hovedtrener.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
enur81
Senior

PostPosted: 01.11.2011 11:21    Post subject: Reply with quote

Jeg mener vi nå har to alternativer:

1) Høre med NAE om han er villig til å ta over, hvis ja: SIGNER!
2) Gi JJ full tillit, for så og håpe at han vil kunne klare og snu det. Jeg mente at dette alternativet var reelt FØR Brannkampen. Nå er jeg usikker på om han har noe som helst respekt igjen i spillergruppen...

Det siste jeg vil skal skje nå, er sparking av JJ og innhenting av ny trener (ikke NAE). Man kan ikke la de som virkelig er problemet få det ansvaret...
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:24    Post subject: Reply with quote

JJ kommer ikke til å få sparken det er jeg 110 % sikker, så skjønner ikke at dere gidder å diskutere det engang. Wink
Ryujin
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:25    Post subject: Reply with quote

Det virker som om de fleste ikke klarer å se forbi Eggen.

En skulle tro at det ikke fantes andre trenere i verden som kan gjøre en god jobb i Rosenborg. Heldigvis er det ikke min jobb å finne en ny trener til Rosenborg men hvis det hadde vært min jobb så hadde jeg droppet det Skandinaviske markedet og fokusert på det sør Europeiske markedet. Vi trenger nye impulser, vi trenger å komme oss videre.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:28    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Det virker som om de fleste ikke klarer å se forbi Eggen.

En skulle tro at det ikke fantes andre trenere i verden som kan gjøre en god jobb i Rosenborg. Heldigvis er det ikke min jobb å finne en ny trener til Rosenborg men hvis det hadde vært min jobb så hadde jeg droppet det Skandinaviske markedet og fokusert på det sør Europeiske markedet. Vi trenger nye impulser, vi trenger å komme oss videre.

Problemet med dette er nok at dersom du er fra Frankrike eller Spania og er en god trener så er man nok snappet opp av en toppklubb allerede, og da skal man ha gode overtalelsesevner for å få en person til å flytte til 5 grader og regn i Trondheim for omtrent samme lønn. Dersom man mot formodning ikke er det og oppnår suksess med RBK så tar det 2 år før den aktuelle kandidaten reiser sørover til mer attraktive klubber (for en søreuropeer). Altså blir dette en ekstremt kortsiktig løsning.

Last edited by Barney on 01.11.2011 11:28; edited 1 time in total
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:28    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Hvis vi fjerner Janne så er det fortsatt Svendsen, Skutle (frem til de finner noen andre) og Hoftun som skal bestemme hvem som blir Rosenborgs neste trener.

De klarte da å "outsource" mye av prosessen rundt Hamrén... Selve ansettelsen var det Hoftun (eller var det Eggen jr?) som sto for, men var jo Torbjørnsen som sto for 'oppsporinga', visstnok...
puckno
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:47    Post subject: Reply with quote

Problemstillingen med JJ nå er at tilliten blant folk flest og i omgivelsene til laget er såpass svekket at de viktigste premissgiverne i omgivelsene har nødt til å gå ut med full støtte skal det være noe som helst poeng i å fortsette.

Og skulle ikke dette skje men heller det motsatte, at for eksempel den viktigste opinionsdanneren NAE begynner å plapre - som stort sett ellers holder kjeft om sittende trener - så er JJ i praksis ferdig. Det kan godt tenkes han da likevel fortsetter - men det er umulig å skape resultater i et slikt klima på et lag som krever sterk styring - og all tid videre blir bare en seigpining i vente på den neste.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:51    Post subject: Reply with quote

DogShitCat wrote:
Gi JJ tid. Neste sesong blir nok bedre.

Jeg synes det er alarmerende 1) hvordan laget ser ut under kamp og 2) hvordan Jönsson uttaler seg om hvordan laget ser ut. Han roser middelmådige og svake prestasjoner. Det betyr at han enten er fornøyd med disse prestasjonene, eller at han utøver en pedagogisk teori hvor det positive vektlegges og forsterkes. Jeg kan like et slikt prinsipp, men bare om det er fundamentert i en felles forståelse og enighet om at vi stiller krav til hverandre. Å stille krav til hverandre, å kritisere konstruktivt og å gi ærlige tilbakemeldinger er den sanne formen for omtanke og respekt. Gjennom en slik væremåte viser man at man virkelig ønsker det beste for hverandre. Dette gjelder i livet generelt, men i en prestasjonsgruppe spesielt er dette er kjerneverdier deltagerne må besitte.

Å ikke strekke seg etter fortreffelighet fører fort til middelmådighet eller i beste fall til det som måtte være definert som "tilstrekkelig bra". Ekstra ille er det dersom treneren, som leder av prestasjonsgruppen, manifesterer verdier som forenes med slik middelmådighet. I Rosenborg tror jeg det er spesielt farlig, da spillere som er i klubben, i kraft av dens historikk, over tid virker å inntas av tillærte og inngrodde holdninger om at i RBK er man best, at det man gjør på trening og i kamp er uovertruffent, om at dersom man presterer dårlig eller taper så er det et resultat av tilfeldigheter eller mentale kvaliteter, som forbigående mangel på fokus, m.m. Dersom et slikt bilde av holdningene er presist, er man helt avhengig av å ha en eller flere sterke ledere som i kraft av sin kompetanse kan rejustere prestasjonsgruppens målsetninger og kravspesifikasjon for ferdigheter og prestasjoner.

Man kommer selvsagt tilbake til det faktum at vi ikke vet hvordan Jönsson internt leder spillerne, men det gir ikke mening for meg at han utad bevisst skulle velge å vurdere lagets prestasjoner på en slik klomsete, ikke-edruelig måte. Det bygger ikke troverdighet og jeg forstår heller ikke hvordan det skulle bidra til å gjøre lagets hans bedre rustet til å prestere bedre? Det er aktivitetene som skjer i det daglige, over tid, som i all hovedsak påvirker prestasjonene. Og prestasjonen er generelt ikke bra. Det vi sitter igjen med er altså at laget over tid presterer svakere enn hva ønsket bør være og at Jönsson stort sett bedømmer disse prestasjonene som positive. Man må dermed spørre seg om Jönsson har trenerkvalitetene som skal til for å løfte RBK ut av middelmådighetens (og arrogansens?) skyggedal til å igjen bli et velspillende lag som underholder publikum med fortreffelig fotball?

Last edited by Torbjørn on 01.11.2011 12:00; edited 2 times in total
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 11:53    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
De klarte da å "outsource" mye av prosessen rundt Hamrén... Selve ansettelsen var det Hoftun (eller var det Eggen jr?) som sto for, men var jo Torbjørnsen som sto for 'oppsporinga', visstnok...

Det var Trobjørnsen som foreslo Hamrén under en samtale med Bratseth.
Bratseth hadde fått i oppgave fra styret å finne en trener og de hadde gitt han all makt i saken. Dette hadde ikke Hoftun eller Eggen Jr noe med.
Back to top
Jonas32
Junior

PostPosted: 01.11.2011 12:02    Post subject: Strategi Reply with quote

Det jeg synes er merkelig er mediastrategien etter kampen.

Alle hadde jo dette med i svaret:

Hoftun: "Så ser du på tavla så står det 0-3, det var jo helt merkelig"
Dorsin: "Kollar på klokkan, 17 minuter står det 0-3" (Kikker opp med ett rart utrykk som om det var morsomt)
Jønsson: "Tittar på anslagstavlan så står det ju 0-3 .... Då blir jag ju inte glad, mer forvånad"

Virker ikke til å være en veldig god strategi basert på reaksjoner i diverse media.
Fremstår jo som de ikke skjønner hva som skjedde, eller beskytter hverandre i form av en felles bortforklaring.

Virker ikke som de har troa på seg selv, og det er jo trist.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 01.11.2011 12:04    Post subject: Reply with quote

Slik sett burde en forvente at styret hadde såpass gangsyn at hvis de nå velger å få for en ny trener, hvilket jeg betviler, så kunne Bratseth og Torbjørnsen fått æren på nytt..

Er også enig med Ryujin om hvor man bør lete etter ny trener, altså utenfor skandinavia. Jeg hadde feks gjerne sett en nedelandsk trener på Lerkendal, og når man vet litt om tidligere nederlandske landslagsspilleres forhold til treneryrket, så er det neppe nødvendig å svartmale det så mye som BjarneS gjør. Tyskland er også et ok land å lete i, og jeg tror nok det er enklere å lete i Nord-Europa enn i sør både med tanke på klima, kultur, spillestil etc..

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 12:18    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Problemet med dette er nok at dersom du er fra Frankrike eller Spania og er en god trener så er man nok snappet opp av en toppklubb allerede, og da skal man ha gode overtalelsesevner for å få en person til å flytte til 5 grader og regn i Trondheim for omtrent samme lønn. Dersom man mot formodning ikke er det og oppnår suksess med RBK så tar det 2 år før den aktuelle kandidaten reiser sørover til mer attraktive klubber (for en søreuropeer). Altså blir dette en ekstremt kortsiktig løsning.

Vi er nødt til å innse at vi er bare en liten holdeplass og ingen endestasjon når det kommer til trenere og spillere, og da er det desto viktigere at de som jobber her gjør det til en så attraktiv plass som mulig.
Vi trenger en SD med høy kompetanse og et godt kontaktnett, noen som kan tiltrekke seg de beste trenerne og spillerne vi har mulighet til å hente.
Hvis vi ikke er villig til å satse så kommer vi aldri til å utnytte det potensialet som ligger i navnet Rosenborg.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 12:24    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Problemstillingen med JJ nå er at tilliten blant folk flest og i omgivelsene til laget er såpass svekket at de viktigste premissgiverne i omgivelsene har nødt til å gå ut med full støtte skal det være noe som helst poeng i å fortsette.

Når ledelsen i en klubb går ut og sier de har full tillit til treneren, bruker vel som regel dette å være et bevis på at han straks er ferdig i klubben....
HeXX
Rutinert

PostPosted: 01.11.2011 12:26    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:

Vi er nødt til å innse at vi er bare en liten holdeplass og ingen endestasjon når det kommer til trenere og spillere, og da er det desto viktigere at de som jobber her gjør det til en så attraktiv plass som mulig.
Vi trenger en SD med høy kompetanse og et godt kontaktnett, noen som kan tiltrekke seg de beste trenerne og spillerne vi har mulighet til å hente.
Hvis vi ikke er villig til å satse så kommer vi aldri til å utnytte det potensialet som ligger i navnet Rosenborg.

Nemlig. Sjeldent enig her i dag.

Og skulle en ny trøndersk trener med samme potensial som Eggen dukke opp, så er han selvskreven i RBK, men det vil tiden vise. For alt vi vet er Tettey denne treneren? Som, etter spill og trenerkarriere i Frankrike, tar en Solskjær, og returnerer til RBK..

Det viktigste for RBK er derfor å opprettholde statusen som en attraktiv klubb, trekke inn impulser fra resten av Europa når muligheten byr seg, og være klar over sin posisjon i fotballhierarkiet og agere ut fra det.

Eller så kan vi gjøre som mange her tydeligvis ønsker: Leke struts, sette hodet ned i sanden og håpe, litt naivt, at alle problemer er løst når vi løfter hodet igjen.

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 12:29    Post subject: Reply with quote

Quote:
Når ledelsen i en klubb går ut og sier de har full tillit til treneren, bruker vel som regel dette å være et bevis på at han straks er ferdig i klubben....

Klubben er fortsatt nødt til å komme med en tillitserklæring eller en oppsigelse, først da kommer trykket til å lette.
Det virker ikke som om klubben har lært noe de siste 10 årene, og det er mer skremmende en noe annet.

Last edited by Ryujin on 01.11.2011 12:30; edited 1 time in total
Back to top
DogShitCat
Junior

PostPosted: 01.11.2011 12:29    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke alt det som blir sagt i media er det samme som JJ sier i garderoben.
JJ beskytter nok spillerne i media for å unngå noe ekstra unødvendig støy rundt dem.
Dessverre gjør denne strategien det til at det virker som Jønsson har sett en annen kamp enn oss andre.
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 13:24    Post subject: Reply with quote

Er det noen som har vært på treninga til Rosenborg og sett hvordan det jobbes om dagen. For min del så ser det ut på laget som alle står med hver sin ball og trikser hverr for seg mens en eller annen lokal gjøk som bor rundt stadion/treningsanlegget står og skyter baller rett på Ørlund. Jobbes det med passningsspill på treningene til Janne i det hele tatt? Hva gjør egentlig sjefen under treninga? Står han bare der og sikler eller går han rundt og gir beskjed om hva som kan gjøres bedre og hva som ikke funker i det hele tatt. Noe må jo være galt med treninga når spillerne går til kamp og ser ut som et div.2 lag til en hver tid.

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 13:44    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Det må da altså tas grep for å få inn andre spillertyper foran neste år, hvis ikke ser jeg for meg en sesong hvor Olsen roter bort ballen på venstresiden mot et tettpakket forsvar, Moldskred har høye skuldre og får til lite, og Prica surner på topp ettersom han ikke blir betjent godt nok ettersom partner Iversen er på Bahamas og fester.

Man kan ikke akkurat si at du bommet så voldsomt med dine spådommer her.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 01.11.2011 13:45    Post subject: Reply with quote

Jeg har observert 4-5 økter på feltet i høst, og Janne virker som en dyktig mann der. Stopper spillet og instruerer intenst om det er noe han mener bør gjøres annerledes, har klare synspunkter og virker å ha stor respekt i spillergruppa. Tar seg også tid til å prate med enkeltspillere etter øktene. Ut i fra øktene virker det hvertfall som om han har et ønske om å spille hurtig fotball langs bakken.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 01.11.2011 14:30    Post subject: Reply with quote

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner...

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 14:30    Post subject: Reply with quote

Litt dårlig timing å dra til England nå, da....

Ellers kommer Marit Brevik med en lang og meningsløs bortforklaring i dagens papirutgave av T-A. Hun imponerer ikke og viser liten innsikt. Hun synes sølvkamp er bra og tenker ikke på at TL er fryktelig svak i år. Hun trekker frem G16 og G19-lagene men det har ikke noe med TL og JJ å gjøre, dessuten er disse to lagene egentlig nærmest for kretslag å regne.

Jeg merker meg at svenskene og ass-trenersønn aldri blir benket av JJ...
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.11.2011 14:37    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen som har blitt benket egentlig. Så fremt vi har alle disponible stiller vi det som antas som førsteellveren: Örlund - Lustig, Larsen, Lago/Wangberg/Rønning (eneste plass med noe tvil), Dorsin - Dockal, Issah, Henriksen, Svensson - Chibuike, Prica.
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 01.11.2011 14:38    Post subject: Reply with quote

da kan det jo nesten virke som det er spillerne som har bestemt seg for at de skal gå ut på banen å finne en spiller og gjemme seg bak for å forvirre motstandern med langæ flatæ ballær opp på Prica. Jeg nekter ihvertfall å tro at JJ trener spillende fotball og ber derretter spillerne om å denge ballen lengst mulig og krysse fingra.

Jaja, ikke veit jeg. Jeg er fortsatt av de som mener at problemet ikke er (bare) Jönsson, men apparatet rundt han som ikke er helt på samme planet som han.

Etter knertens beskrivelse så sitter ihvertfall jeg igjen med intrykket jeg fikk fra en jeg kjenner som var ihugga Stabæk supporter

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 01.11.2011 14:42    Post subject: Reply with quote

Men inntil han "tvinger" gjennom det, er det bare prat. Og dét er ikke til å leve med veldig lenge som RBK-trener. 10 måneder er veldig lenge!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 01.11.2011 14:48    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at Janne må få til neste sommer faktisk (ettersom Eggen er totalt uaktuell for styre/spillergruppe). For om han sparkes nå vet alle hva som kommer inn... En i gutteklubben. Styret, Henriksen, Hoftun og evt. Jamtfall står før Janne i køa på veien ut.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 156, 157, 158 ... 381, 382, 383  Next
Page 157 of 383

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb