| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
attach Forumsjef
|
Posted: 26.01.2006 20:03 Post subject: |
|
|
I tillegg hviler Bjørn Tore Kvarme.
- Vi tar ingen sjanser med ham på kunstgresset, forklarer Per-Mathias Høgmo
Så Høgmo mener også at kunstgress er skadelig? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.01.2006 20:57 Post subject: |
|
|
| Det er vel overgangen fra naturgress til kunstgress og tilbake igjen som er problemet. RBK har nå vært to uker på Gran Canaria, og reiser neste helg til Spania på nytt. |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 26.01.2006 23:25 Post subject: |
|
|
Om jeg husker riktig pådro Kvarme seg en skade på samme tidspunkt i fjor. Når Rosenborg kom hjem fra treningsleir og begynte å trene i Abrahallen. Er vel liten tvil om at bytte mellom natur- og kunstgress fører til en eller annen form for slitasje/skader på spillerne.
Håper og tror Rosenborg vil velge heldekkende tak og naturgress, framfor kunstgress som løsning for å få best mulig matte til å spille Europa-cup og Royal League på i vinteren. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.02.2006 19:00 Post subject: |
|
|
- Vi tok kontakt med Byggforsk som vi visste hadde arbeidet mye med alle typer kunstdekker for idrettsanlegg. Vi ville vite om kunstgresset inneholdt stoffer som kunne være helsefarlige eller som kunne skade miljøet, og om avgassing og avrenning fra kunstgressdekker kunne medføre fare for mennesker og miljø. Her måtte vi ha fakta å støtte oss på, sier Ole Myhrvold som er anleggssjef i Norges Fotballforbund.
- Forskerne har gjort en grundig undersøkelse som i etterhånd ble vurdert av SFT. Konklusjonen, som kom i januar, er at kunstgress ikke er helsefarlig. Dette er gledelig, og den videre utbygging kan nå skje med uforminsket styrke.
Les mer: Kjappe baller på eviggrønn plen |
|
| Back to top |
|
 |
RBKw Rutinert

|
Posted: 22.02.2006 19:08 Post subject: |
|
|
| robinla wrote: | | Håper og tror Rosenborg vil velge heldekkende tak og naturgress, framfor kunstgress som løsning for å få best mulig matte til å spille Europa-cup og Royal League på i vinteren. |
Om det blir heldekkende tak, blir ikke gresset dårlig da? I hvertfall dårligere. Mener jeg har lest dette før, og det er jo ikke rent ulogisk heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 22.02.2006 19:40 Post subject: |
|
|
Mener det er utviklet spessielle lyskastere som tar vare på gresset. Skal vistnok være som ekte dagslys _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.02.2006 19:48 Post subject: |
|
|
Bruker 10 mill. på lysrigg, ble det slått fast i mai 2004.
Likevel valgte RBK å kutte ut opplegget:
(...) takkonstruksjoner og høye, tette tribuner er drepen for naturgress. De fleste løser det med kunstig belysning, men det er ekstremt energi- og kostnadskrevende. Her hjemme har Rosenborg forkastet en slik løsning etter en prøveperiode. Belysningen skjer ved at en rigg senkes tett ned mot gressmatta og «gjødsler» gresset med kunstig sollys i sekvenser.
Les mer: Bygger fotballbaner i blinde
Skal finne ut hvorfor RBK droppet lysriggen! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.02.2006 10:04 Post subject: |
|
|
Arne Lorentsen bekrefter at det var innkjøps- og driftskostnadene som var årsaken til at man droppet lysriggene:
- Ja, det ville ha krevd en investering på 8-10 mill pluss store energiomkostninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 25.02.2006 12:37 Post subject: |
|
|
Det hadde vært tøft me kunstgress på Lerkendal, da hadde RBK hatt topp forhold året rundt, Aalesund spillte en trenningskamp på Color Line Stadion, med over 2000 tilskuere, Aalesund tjente over 200 000 kr på treningskampen..... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 25.02.2006 14:01 Post subject: |
|
|
Det kommer jo litt på den enorme interessen som er i Ålesund. Det var vel mot Molde (rivalisering er bra)? Jeg jobber på en barneskole og rett før vinterferien var det Melodï Grand Prix, tre av innslagene hadde Aafk som tema
Men ser for meg at treningskamper mot LSK, VIF, Molde og andre spennende klubber kunne trekt noen tusen. |
|
| Back to top |
|
 |
jarln Veteran

|
Posted: 25.02.2006 14:08 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | Det er vel overgangen fra naturgress til kunstgress og tilbake igjen som er problemet. |
tror ikke man bør være i tvil om det..
Kommer fra Tønsberg og der har vi kunstgress.. Var såvidt meg bekjent ingen lag som slet så mye med skader som FK Tønsberg i fjoårets 1.div..
en hel haug med sentrale spillere skadet seg i løpet av sesongen og var ute i lang tid (Swift, Sistek m.fl)..
vil gå så langt som å påstå at kunstgresset kostet klubben plassen i 1.divisjon..
Aalesund som hadde kunstgress i eliteserien rykka også ned.. ikke helt oppdatert på skadesituasjonen der, men så vidt jeg kan huske slet også dem med en god del skader.. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.03.2006 10:08 Post subject: |
|
|
For et par uker siden ble det endelig bestemt hvilken type kunstgress som skal ligge på Aspmyra.
- Det er mange typer kunstgress på markedet nå, og vi har vært igjennom en svært grundig prosess for å finne det vi mener er det beste gresset pr. dages dato, sier administrasjonssjef Tor-Ove Falch i Bodø/Glimt.
Valget falt til slutt på en type kunstgress levert av Unisport i Sverige.
- Forhandleren er svensk, men produsenten holder til i Frankrike, sier Falch.
(...)
Det ble hentet inn anbud fra fem leverandører.
- Vi bestemte oss for å ta med en gruppe spillere til alle de aktuelle leverandørene for å teste gresset, sier Falch.
Erik Hoftun, Runar Berg, Stig Johansen, Håvard Sakariassen, Tom Høgli, Jonas Kolstad og Vegard Sannes har vært med på disse test-turene.
- Vi har kjørt helt like treningsøkter på de ulike underlagene for å få beste mulig sammenlikningsgrunnlag, forteller Falch.
Testgruppen reiste først til Vallhall i Oslo for å teste gresset der. Deretter dro de til Østfoldhallen i Fredrikstad. Der har de samme dekke som ligger på Color Line Stadion i Ålesund. Så gikk turen til Örebro, Paris, Salzburg og München. I Paris fant de det dekket som til slutt ble valgt.
- I Norden er det foreløpig kun en innendørshall i Gislaved i Sverige som har dette dekket, sier Tor-Ove Falch.
(...)
16. mai skal alt være klart. Inntil da vil Glimt spille sine hjemmekamper i Nordlandshallen.
Les mer: Aspmyras nye banedekke |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 21:32 Post subject: |
|
|
| Kunstgress gir mindre skader enn vanlig gress ifølge UEFA. Kilde: TV2 |
|
| Back to top |
|
 |
Ekte RBKfan Senior

|
Posted: 09.03.2006 21:37 Post subject: |
|
|
| Si meg,er det noen planer om å legge kunstgress på Lerkendal? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 21:38 Post subject: |
|
|
Tanken er tenkt, men ikke før om en del år.
All informasjon står forresten allerede i denne tråden. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 21:44 Post subject: |
|
|
| En ting slo meg nå. Finnes det ikke en annen plante enn gress som vokser godt og jevnt? Hvorfor må det egentlig være gress? Jeg vedder på at det finnes en type "ugress" som funker fint som underlag etter klipp, og som er solid. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 09.03.2006 21:48 Post subject: |
|
|
Håper at RBK legger kunstgress på Lerkendal innen få år, tipper at Uefa vil snart komme med krav om at klubber som vil delta i UEFA-cupene,som ligger høyere opp lengdegradmessig enn Danmark eller noe sånt.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 21:50 Post subject: |
|
|
Evt. breddegrad
Det kan godt tenkes, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 09.03.2006 21:52 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Kunstgress gir mindre skader enn vanlig gress ifølge UEFA. Kilde: TV2 |
Ja, men bytte mellom kunstgress og naturgress gir større skadefrekvens!
Med andre ord så lønner det seg ikke å ha kunstgress så lenge de fleste andre lag ikke har det.
Men hvis over 70% av lagene i tippeligaen fikk kunstgress så ville det nok gitt færre skader. Men så har vi europacupen da, jeg tviler sterkt på at lag/land lenger sør på kontinente vurderer kunstgress.
Min mening er at fotball skal spilles på gress, men hvis kunstgress er det som vil gjøre Norge til en bedre fotballnasjon, og Rosenborg til et fotballag, så kjør på! _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 21:55 Post subject: |
|
|
| Spillere i amerikansk fotball klarer seg fint, så vidt jeg vet. Det må være erfaringer å hente der. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 09.03.2006 21:57 Post subject: |
|
|
Håper at RBK legger kunstgress på Lerkendal innen få år, tipper at Uefa vil snart komme med krav om at klubber som vil delta i UEFA-cupene,som ligger høyere opp lengdegradmessig enn Danmark eller noe sånt.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 21:58 Post subject: |
|
|
Hvorfor skriver du det samme igjen?  |
|
| Back to top |
|
 |
kikki Senior

|
Posted: 09.03.2006 22:10 Post subject: |
|
|
dersom de velger å legge kunstgress på lerkendal synes jeg synd på spillerne.. det er vondt og trasig å spille på, selv om det blir bedre etter å ha blitt vant til det.. om mulig bør det absolutt holdes fast ved naturgress-dekket.. _________________ - Tøv av Hoff. Hainn har stort sett trænt lag ned, hainn da... -
(Nils.A.Eggen) |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 09.03.2006 22:12 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Spillere i amerikansk fotball klarer seg fint, så vidt jeg vet. Det må være erfaringer å hente der. |
Vet du om alle lagene der har kunstgress, eller bare enkelte?
Ellers er jeg helt enig med deg at man bør vende blikket dit og lære av amerikanerne.  _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.03.2006 22:15 Post subject: |
|
|
Jeg tror faktisk det er mest kunstgress nå, mens noen fortsatt har vanlig gress. Etter min kunnskap, kan det være alt fra 50% og oppover.
Ifølge Wiki begynte man med kunstgress i NFL allerede på 60-tallet: http://en.wikipedia.org/w...icial_turf |
|
| Back to top |
|
 |
|