|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 21.09.2011 13:18 Post subject: |
|
|
| biffen wrote: | Bare av ren interesse:
Er det noen i det hele tatt som ønsker å sparke Janne mer-for noen uker siden skrek jo ekstremt mange etter Eggen bla? Jeg personlig lurte også litt på om han var rett mann, men jeg kom aldri så langt som at jeg ville ha han sparket umiddelbart. Hadde vært interessant med en liten spørreundersøkelse om dette, for å se hvor mange som ønsker Janne med videre. Nå er Janne knall, i alle fall slik kurven har pekt den siste tiden. |
Jeg har absolutt like lite tiltro til ham. Han har ennå etter snart 9 måneder ikke satt det minste preg på spillet. Ingen spor av struktur og gjenkjennelige angrepsmønstre.
Forskjellen nå er at vi har kjøpt bedre individer. Selv det som en gang i blant ser pent ut, lyser det jo tilfeldigheter av.
Og mht denne unnskyldningen om hvor dårlig spillermateriale han har, så er det noe som evt får unnskylde manglende trepoengere, ikke at det ikke finnes snev av egen stil annet enn en fotball selv 90-tallets Wimbledon ville vridd seg i skam over.
you asked... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.09.2011 13:22 Post subject: |
|
|
Og bare så det er sagt - på de tre siste kampene har vi møtt ett Odd-lag som hadde sin dårligste dag på jobben på hvem veit hvor lenge, samt to av ligaens absolutt dårligste forsvar...
Sånn sett blir kampene mot Sogndal (ett av de gjerrigste lagene i serien) og VIF (ett av lagene som normalt skal kunne måle seg med oss) de første virkelig testene for de nye spillerne.
...og dette kommer fra et medlem av "Jönsson-leiren" (i hvert fall så lenge alternativet er Eggen.) _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 24.09.2011 11:50 Post subject: |
|
|
All ære til Hamrén. Han var en fantastisk trener, som tilførte Rosenborg noen grunnverdier som vi forhåpentligvis alltid kommer til å leve etter.
På det tidspunktet lå vi nede med brukket rygg, og han skal ha mye av æren for at vi igjen ble et mesterlag.
Derimot synes jeg det var et riktig tidspunkt å få inn nye ideér. Lets face it, Hamrén hadde en mer kynisk fotballfilosofi. Jeg vil se et Rosenborg som fosser i angrep når muligheten byr seg. Jeg vil se et Rosenborg som begeistrer med mange mål og sjanser. Nå vil tiden vise om Jønsson er rett mann, men jeg ser klare forskjeller i måten vi angriper på. Vi sender fram flere folk, og ballen går oftere hurtigere i lengderetning.
Neste sesong skal vi bli seriemestere. Da har laget satt seg, og det er altfor mye offensiv kvalitet i dette laget til å forvente noe annet. Neste sesong blir den virkelige testen for Janne. |
|
| Back to top |
|
 |
biffen Proff

|
Posted: 24.09.2011 12:13 Post subject: |
|
|
Synes egentlig ikke kritikken mot Hamren om at han spilte litt kjedelig var uberettiget. Jeg syntes i alle fall han spilte litt kynisk, feigt og kjedelig. Mye morsommere når vi kommer fram med flere, slik som nå. Men selvfølgelig var det flott at Hamren fikk oss opp av grøfta-vi var jo virkelig langt nede en periode. Men at vi skilte lag i fjor sommer tror ikke jeg er bare negativt, da vi trengte en trener med mer offensive fibre. I tillegg synes jeg det er bra at vi ikke ga Eggen toårskontrakt, da den defensive strukturen raknet helt i perioden vi hadde han. Slapp inn altfor mye mål. _________________ biffen |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.09.2011 13:39 Post subject: |
|
|
Tja, vi slapp inn sju mål på de åtte siste kampene i serien, så det rakna vel ikke fullstendig. Med tanke på at vi spilte for det meste med Bjärsmyr må det være bra  |
|
| Back to top |
|
 |
biffen Proff

|
Posted: 24.09.2011 14:09 Post subject: |
|
|
Men du må ta med cupen, også. Masse baklengs der også. Mot start slapp vi vel inn tre mål eller noe. Vi slapp inn 39 mål totalt under Eggens 33 offisielle kamper. Ikke så verst det, men vi hadde mange flere kamper vi slapp inn mange mål i i forhold til under Hamren, da det var mye mer stabilt. _________________ biffen |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.09.2011 07:47 Post subject: |
|
|
Syns det er på tide å nevne JJ i denne tråden. Mot Enga i går ble det tydelig for meg, at hvis det er noen som ikke tåler snakket om GULL, så er det JJ.
Syns han gjorde flere feilvurderinger inn mot kamp og virka panisk og ukontrollert under kampen. Det virka ikke som om han klarte å spre trygghet til spillerne og han klarte ikke å gjøre endringer som skaffa oss poeng, selv om dette var en kamp vi burde vunnet.
Mange jubler over reaksjonen han hadde under intervjuet etter kampen, men jeg syns den understreker at JJ var ute av kontroll. At Martin er en fjott vet alle, så JJ burde ha reagert mer ovenfra og ned....
Jeg nevnte det før kampen og jeg syns det var feil å bruke en småsyk Lustig. Høyland og Rønning burde ha starta, da jeg tror at flere bytter i et allerede svakt forsvar, ikke ble bra. Og hva gjør det med selvtilliten at en syk spiller blir foretrukket.
Prica har i flere kamper vist at han trenger litt tid på benken. Jeg gidder ikke å se gjennom kampene for å telle 100% sjansene han har bomma på, men det er tosifra på de fire siste. Greit at han trekker til seg spillere og skaper rom, men det han har vist av eget spill i de to siste, kvalifiserer ikke til startplass mot LSK. Etter 60min mot Enga, burde JJ gjort endringer. I en kamp der vi dominerer og skaper sjanser blir det feil å vente på et lykketreff. Bakenga burde fått tillit fremfor DFH.
JJ klarte ikke å få spillerne inn i sine posisjoner under kampen. Chibuike spiller mer for sin egen framtid, enn for laget. Han er så ego at det fører til mange unødvendige balltap og stopp i spillet. Dette burde JJ ha klart å justere underveis.
Når Stoor blir utvist og Enga forvandler seg til Sogndal, blir det mer panikk enn konstruktivt spill. JJ bidrar til dette med roping og armbevegelser. Han hadde et ubenytta bytte og kunne satt inn Bakenga for Høyland.
Dette er en kamp vi burde ha vunnet og jeg mener den ble tapt på svakt lederskap. Jeg skriver dette i ettertid, men JJ har 4000000 kr i året for å se det under kamp. Skjerp deg og kom ned på jorda igjen!!! |
|
| Back to top |
|
 |
hristo Senior

|
Posted: 26.09.2011 09:32 Post subject: |
|
|
Syns du reagerer litt overilt her. Alle spisser går gjennom perioder uten mål, og igår var det flere som hadde gedigne målsjanser og ikke klarte å sette dem. Svensson, Henriksen, Dockal hadde alle tiders muligheter, på en vanlig dag hadde ihvertfall EN av dem gått inn. Prica hadde noen relativt gode muligheter som han skapte helt selv med klokskap og ro, noen dager går de inn og andre dager ikke.
Greit nok å kritisere valget av Lustig, vi fikk se Leigh på sitt beste kombinert med Lustig på sitt svakeste defensivt. Enig i at Chibuike burde blitt justert bedre underveis.
Er ellers imponert over at laget klarer å holde fokus såpass lenge i kampen med tanke på temperaturen og kampprogrammet denne uka. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 26.09.2011 13:04 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | | Jeg nevnte det før kampen og jeg syns det var feil å bruke en småsyk Lustig. Høyland og Rønning burde ha starta |
Jönsson sier i dag at Rønning ikke kunne spille 90 minutter. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 26.09.2011 13:23 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | | Jeg nevnte det før kampen og jeg syns det var feil å bruke en små syk Lustig. Høyland og Rønning burde ha starta, da jeg tror at flere bytter i et allerede svakt forsvar, ikke ble bra. Og hva gjør det med selvtilliten at en syk spiller blir foretrukket. |
Jeg er ganske sikker på at Janne har snakket med både det medisinske apparatet og Lustig før han tok det valget. Og at Lustig som har vært syk kommer foran Høiland sier mer om de defensive manglene vi har fremfor valget med å la Lustig spille.
| jacsonø wrote: | | Prica har i flere kamper vist at han trenger litt tid på benken. Jeg gidder ikke å se gjennom kampene for å telle 100% sjansene han har bomma på, men det er tosifra på de fire siste. Greit at han trekker til seg spillere og skaper rom, men det han har vist av eget spill i de to siste, kvalifiserer ikke til startplass mot LSK. Etter 60min mot Enga, burde JJ gjort endringer. I en kamp der vi dominerer og skaper sjanser blir det feil å vente på et lykketreff. Bakenga burde fått tillit fremfor DFH. |
Og hvem skulle spille for Prica i går? Vi har ingen som kan erstatte han som spiller, det er nesten ingen på dagens lag som kan ta så mye oppmerksomhet bort fra andre spillere som Prica gjør.
At Janne valgte DFH foran Mushaga forstår jeg, sånn som kampen utviklet seg så hadde ikke Mushaga kunne bidratt med så mye, hadde vi ledet 1-0 så hadde Mushaga vært førstevalget.
| jacsonø wrote: | | JJ klarte ikke å få spillerne inn i sine posisjoner under kampen. Chibuike spiller mer for sin egen framtid, enn for laget. Han er så ego at det fører til mange unødvendige balltap og stopp i spillet. Dette burde JJ ha klart å justere underveis. |
Er ganske sikker på at Chibuike ble fortalt at han ikke må gå så dypt, men det hjelper lite hvis han uansett gjør dette, at han forblir på banen er nettopp fordi han kan plutselig finne på å gjøre det lille ekstra som hadde gitt oss 1-1 eller i beste fall vunnet kampen. Chibuike har over de siste 3 kampene vist oss både det beste og det verste ved hans spillestil. Vi får håpe at han klarer å stabilisere seg mer og lærer å ta de rette valgene.
| jacsonø wrote: | | Dette er en kamp vi burde ha vunnet og jeg mener den ble tapt på svakt lederskap. Jeg skriver dette i ettertid, men JJ har 4000000 kr i året for å se det under kamp. Skjerp deg og kom ned på jorda igjen!!! |
Det du skriver her er bare tull, ja vi burde ha vunnet men shit happens.
Det er ikke Janne som bommer på mål, det er ikke Janne som dribler seg fast og det er ikke Janne som tar dårlige avgjørelser på banen. Det er bare så mye han kan gjøre når dommeren har blåst i gang kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 26.09.2011 13:44 Post subject: |
|
|
De som mener treneren har absolutt null ansvar for at laget gjør det dårlig - dere hyller vel ikke treneren når laget gjør det bra heller? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 26.09.2011 14:21 Post subject: |
|
|
| tr0ndern wrote: | | De som mener treneren har absolutt null ansvar for at laget gjør det dårlig - dere hyller vel ikke treneren når laget gjør det bra heller? |
Nå spilte ikke laget dårlig i går, de spilte bra og kom til flere sjanser som normalt ville ført til seier. At det ikke skjedde i går er sånt som skjer. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.09.2011 14:51 Post subject: |
|
|
Jeg forventer mer av JJ enn han har vist. Alle skylder på EH for at det ble gjort for dårlig jobb med spillerkjøp før sesongen startet. Ingen må fortelle meg at ikke JJ også hadde en hånd på rattet. At vi ikke har noen å sette inn, når forsvaret halter slik som nå, må hele den sportslige ledelsen ta skylda for.
Det fantes penger, som i panikk ble sølt bort på det EH i ettertid har sagt at de trodde var bra. Boti Goa, Daniel Fredheim Holm og Jon Inge Høyland har knapt vært på banen. JJ forsvarte også disse kjøpene i vinter.
Nå har vi spillt 23 av 30 kamper med JJ i førersetet. Jeg for min del har ikke kritisert JJ etter sommervinduet. Det for å gi ham noen kamper for å snu trenden og spille inn laget. Hvis han trenger denne sesongen + halve neste (vi får forhåpentligvis noen nye spiiiere i vinter) for å skape et lag som fungerer sammen, så er han ikke den rette for RBK.
Jeg mener fremdeles at han gjorde en dårlig jobb mot VIF og at mye av skylda for poengtapet hviler på hans skuldre. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 26.09.2011 15:14 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | | Jeg forventer mer av JJ enn han har vist. Alle skylder på EH for at det ble gjort for dårlig jobb med spillerkjøp før sesongen startet. Ingen må fortelle meg at ikke JJ også hadde en hånd på rattet. At vi ikke har noen å sette inn, når forsvaret halter slik som nå, må hele den sportslige ledelsen ta skylda for. |
Hva skulle Janne gjort da, vi hadde ballen mest og skapte mest, i 9 av 10 sånne kamper hadde vi vunnet, men av og til så er det stang ut. Det eneste enga hadde å vise til var dødballer, og det sier litt om hvor godt dette laget kan bli.
| jacsonø wrote: | | Det fantes penger, som i panikk ble sølt bort på det EH i ettertid har sagt at de trodde var bra. Boti Goa, Daniel Fredheim Holm og Jon Inge Høyland har knapt vært på banen. JJ forsvarte også disse kjøpene i vinter. |
Selvsagt forsvarte han disse kjøpene, hva ellers skulle han ha gjort. Men ser vi på intervjuene som ble gjort i vinter så ser vi at han vil ha nye spillere men at Erik ikke klarte å skaffe disse. Men de fleste trenere forsvarer nye innkjøpte spillere.
| jacsonø wrote: | | Jeg mener fremdeles at han gjorde en dårlig jobb mot VIF og at mye av skylda for poengtapet hviler på hans skuldre. |
Her syns jeg du tar helt feil, pr dags dato så har vi ikke noen joker på benken som kan snu disse kampene. Hvis vi skal spille 4-4-2 så trenger vi en venstrekant som gir laget bredde på begge sidene sånn at vi kan strekke forsvaret og gjør det lettere for spillere som Prica.
Skal vi spille med Mushaga og Chibuike som noen nevnte tidligere så må vi hente en helt ny midtbane som holder et høyere nivå en dagens midtbane gjør. Da trenger vi raske midtbane spillere som kan true forsvaret til motstanderen på en helt annen måte en Henriksen, Svendsson og Dockal gjør i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.09.2011 15:35 Post subject: |
|
|
Janne skulle ha satt inn både Høyland og Rønning fra start. Så fikk han sette inn Lustig hvis Rønning måtte bytte. Jeg tror Rønning hadde holdt kampen ut. Forsvaret ble jo ikke satt så mye på prøve i andre omg. og Biffen er tross allt tilbake i neste kamp.
Når Prica fortsatte å brenne sjansene sine i andre omgang burde han gjort grep for å styrke oss på topp. ( f,eks Bakenga ) I stedet konsentrerte han seg om dommeren og kranglet ustanselig med fjerdedommeren. Han kunne også ha gjort et offensivt bytte når Stoor ble utvist. (F.eks Daniel Fredheim Holm for Høyland). Men det jeg reagerte mest på var hans halvhysteriske oppførsel på sidelinja. Slikt smitter over på spillerne. Håper å se en annen Jønson mot LSK. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 26.09.2011 15:38 Post subject: |
|
|
Om noen mener Jan Jønsson slipper billig unna i forhold til Hoftun så vil jeg si Mikael Dorsin. Han er rett og slett ikke den ledertypen som et lag trenger i slitekamper som den igår, og i fjor høst viste han at han også kan vise stor mangel på respekt for en hovedtrener.
Tapet av Roar Strand var ikke bare et tap av en rutinert god spiller, men også et tap av en god kaptein og et godt forbilde på trening.
Det laget først og fremst feilet på igår var at spillerne sleit med å holde hodet kaldt i avslutningsøyeblikket, Prica, Dockal, Svensson og Henriksen misset hver sin hundreprosentsjangse. Lurt å ikke ha mental trener Hoftun?  _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.09.2011 15:41 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | Jeg forventer mer av JJ enn han har vist. Alle skylder på EH for at det ble gjort for dårlig jobb med spillerkjøp før sesongen startet. Ingen må fortelle meg at ikke JJ også hadde en hånd på rattet. At vi ikke har noen å sette inn, når forsvaret halter slik som nå, må hele den sportslige ledelsen ta skylda for.
Det fantes penger, som i panikk ble sølt bort på det EH i ettertid har sagt at de trodde var bra. Boti Goa, Daniel Fredheim Holm og Jon Inge Høyland har knapt vært på banen. JJ forsvarte også disse kjøpene i vinter.
Nå har vi spillt 23 av 30 kamper med JJ i førersetet. Jeg for min del har ikke kritisert JJ etter sommervinduet. Det for å gi ham noen kamper for å snu trenden og spille inn laget. Hvis han trenger denne sesongen + halve neste (vi får forhåpentligvis noen nye spiiiere i vinter) for å skape et lag som fungerer sammen, så er han ikke den rette for RBK.
Jeg mener fremdeles at han gjorde en dårlig jobb mot VIF og at mye av skylda for poengtapet hviler på hans skuldre. |
Grunnen til at laget ble som det ble etter vinterens overgangsvindu er at enn hadde gjort en forferdelig dårlig jobb i vinduene før og at en ikke hadde oversikt over markedene grunnet oppsigelsen av Stig Torbjørnsen 18 måneder tidligere. Det var flere av oss som advarte mot at stallen kom til å bli for dårlig grunnet det valget. Videre har enn brukt altfor lang tid på å innse at spillere ifra tippeligaklubber i 9 av 10 tilfeller er dyrt og dårlig.
Jan Jönsson skal trene laget ikke finne spillere som vi skal kjøpe.
Syntes det var herlig å se en Jönsson med mer pondus i intervjuet i sammen med Andresen. Videre var det ikke overraskende å se tv 2 sine eksperter prøve bagatilisere Andresen sin oppførsel. Hadde det vært omvendt hadde skandalen rullet enda og jeg ble nok engang minnet på hvorfor jeg ikke gidder å se noen av TV2 sine studio sendinger og fotballkveld lenger. Eneste som er se-bart er Matchball mandag. Tv2 har rett og slett en sjokkerende stor mangel på journalistisk integritet i deres dekning av norsk fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 26.09.2011 15:48 Post subject: |
|
|
Jeg ser ikke helt hva Jönsson skulle gjort annerledes mot Vålerenga, som ville forandet kampen vesentlig.
At Boti Goa, DFH og Høiland knapt nok har vært på banen skyldes skader. Høiland-kjøpet var vel sannsynligvis ment som en rutinert backup for Lustig evt i midtforsvaret. At han har vært på banen i nesten samtlige kamper vi har tapt denne sesongen er nok litt mer en tilfeldighet enn det er hans feil, selv om han ikke har overbevist noen.
DFH er en spiller med et stort potensiale og ferdigheter som vi åpenbart kunne nytt godt av hvis vi fikk han skadefri. Det har vi ikke greid å gjøre. Men det faller vel neppe på Jannes skuldre. Kanskje kan man argumentere med at han ikke burde vært kjøpt, men vi hadde lite penger å rutte med i vinter, og da var Fredheim Holm et finfint alternativ til den "playmaker"-rollen som vi savnet etter at Steffen dro.
Boti Goa er en spiller som helt sikkert så ut som en god spiller på de videoene man så og basert på Torbjørnsens rapporter. Han slo ikke til sånn umiddelbart, hvilket kanskje ikke er så forferdelig overraskende, men det er nødig Jannes feil at han pådrar seg en stygg skade ved en ren tilfeldighet i cupkampen mot Byåsen.
Janne kunne vanskelig gjøre noe med alle de spillerne som forsvant etter forrige sesong. Dermed måtte han ta til takke med den stallen han da hadde når sesongen begynte. Det er forståelig at det blir litt famling i mørket til å begynne med. Det tok litt tid før vi fikk på plass en klar førsteellever, og det er litt uheldig at det blir så mange unge spillere samtidig på banen. Hvilket det kanskje ikke hadde blitt om Boti Goa hadde funka fjell fra første sekund og aldri blitt skadet. Hvis vi hadde blitt kvitt DFHs skadeproblemer en gang for alle, så kunne han spilt en større rolle enn han gjorde. Men i stedet måtte han byttes ut og inn hele tiden, og det ble lite kontinuitet i det. Uten et klart defensivt anker var det et spørsmål om hvilke ferdigheter man verdsatte i den litt tilbaketrukne midtbanerollen. Winsnes hadde rutine og pasningsfot, mens Henriksen har fart, aksjonsradius og er en bedre duellspiller.
Man kan alltids kritisere Jönsson og Hoftun for ikke å ha hatt en defensiv midtbanespillere mye høyere på prioriteringslista for innkjøp, men når det nå ikke var sånn, så må man bruke det man har. Og Henriksen var det minst dårlige alternativet. Det betyr naturligvis at vi går glipp av den spilleren som kan forsere med ballen og gå for skudd eller slå en pasning som splitter motstanderens forsvar. Vi hadde ingen spillere som fullt ut kunne dekke det behovet, og da forskyver problemene seg.
Så kan man selvfølgelig diskutere trenerens evne til å motivere spillerne, oppildne spillerne, mane til innsats. Der kan det godt hende at Jönsson har visse svakheter. Da er man avhengig av en sterk kaptein eller sterk spillergruppe. Det hadde vi ikke. Muligens kunne man ha lent seg på en mental trener, men det hadde vi jo heller ikke (hvilket neppe er Jönssons feil). Det er først og fremst på dette området jeg føler det er mest grunnlag for kritikk av Jönsson.
Resultatene i vårsesongen var ikke gode nok. Det er det ingen tvil om. Noe av det skyldes nok en stall som var for dårlig. Noe av det skyldes nok skadeproblemer hos nyinnkjøpte spillere, som gjør at juniorspillere i altfor stor grad må dekke de hullene som nyinnkjøpte spillere etterlater seg. Så unge spillere kan variere i prestasjoner. Og det har både Bakenga, Svensson, Henriksen og Wangberg gjort. Det er det vanskelig for Jönsson å gjøre noe med. Han var nødt til å bruke så mange på en gang, og da må man tåle at prestasjonene svinger.
For min del vil jeg stille spørsmål ved hvorvidt det ble jobbet godt nok taktisk i månedene før seriestart, og hvorvidt mer kunne vært gjort for å øke intensitet, aggressivitet og tenningsnivå i kamper hvor vi har slitt.
For meg bærer resultatene preg av gode kamper mot gode lag, dårlige kamper mot lag som man kanskje må motivere seg mer før man møter.
Janne har ikke gjort noen utmerket jobb denne sesongen, men jeg synes han all in all har gjort en godkjent jobb, forutsetninger tatt i betraktning. I høstsesongen har vi vist prov på hvor god vi kan være. Etter at Issah, Dockal og Chibuike kom inn har vi vært mye farligere enn tidligere. Det er åpenbart at gode spillere hjelper mye. Jeg synes jeg ser konturer av artig, angrepsvillig fotball. Mye skal gå gjennom Chibuike. Kanskje litt for mye. Og kanskje involverer vi kantene litt for lite. Fortsatt er det en del å ta tak i, fortsatt varierer vi litt i prestasjonene. Men både høyeste og laveste nivå har blitt høyere etter at vi fikk handlet godt i sommer.
Jeg ønsker å se at spillet flyter enda litt bedre ved seriestart neste sesong, og at vi i større grad kan variere spillet vårt. Når Chibuike har en dårlig dag, må vi ha en "plan B", som automatisk iverksettes når "plan A" funker dårlig. Hvis Janne utover høsten og vinteren i tillegg greier å luke av Chibuike hans evne til å bli litt for egoistisk i tankegangen, og bruke kollektivet i større grad, som han gjorde med Alanzinho i Stabæk, så tror jeg at vi vil se store forbedringer neste sesong. Hvis vi fremdeles er like variable i prestasjonene innen starten av august neste år, så kan vi vurdere hvorvidt Jan Jönsson er riktig mann. Per tidspunkt får jeg stadig mer tro på hans prosjekt.
En trener kan vanskelig score for sine spillere når de ikke greier å gjøre det sjøl. Noen sånne kamper har alle lag innimellom. Målet må bare være å ha så få som overhodet mulig. Vi får se hvordan laget nå takler å ha tapt en kamp igjen, for første gang siden starten av august? Med tre poeng på Åråsen tror jeg det kan bli en riktig så fin høst på Lerkendal. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 26.09.2011 15:50 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | Janne skulle ha satt inn både Høyland og Rønning fra start. Så fikk han sette inn Lustig hvis Rønning måtte bytte. Jeg tror Rønning hadde holdt kampen ut. Forsvaret ble jo ikke satt så mye på prøve i andre omg. og Biffen er tross allt tilbake i neste kamp.
Når Prica fortsatte å brenne sjansene sine i andre omgang burde han gjort grep for å styrke oss på topp. ( f,eks Bakenga ) I stedet konsentrerte han seg om dommeren og kranglet ustanselig med fjerdedommeren. Han kunne også ha gjort et offensivt bytte når Stoor ble utvist. (F.eks Daniel Fredheim Holm for Høyland). Men det jeg reagerte mest på var hans halvhysteriske oppførsel på sidelinja. Slikt smitter over på spillerne. Håper å se en annen Jønson mot LSK. |
Uansett hvor dårlig Lustig er så vil jeg heller ha han på banen når Høiland er alternativet.
Prica brente noen sjanser ja, men det gjør mange spisser, og jeg er langt fra sikker på at Mushaga hadde gjort en bedre jobb. Vi møter et vif lag som fikk Sogndal til å virke som et angrepsvillig lag, og det er i sånne kamper at jeg savner Iversen.
Og når det kommer til Jannes "samtaler" med Edvartsen så forstår jeg disse. Når Dawda felte Henriksen innenfor 16 metern så burde det blitt straffe uansett om ballen var utenfor. Taklingen til Morten på Dorsin burde gitt direkte rødt kort siden han gikk in med begge beinene uten mulighet på ballen. Og når Fegor gikk inn i Ørlund som han gjorde så burde også han blitt utvist, han var alt for seint og viste ingen tegn til å trekke seg. Det var mange taklinger som burde blitt slått ned på så jeg forstår at Janne ble frustrert. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.09.2011 16:36 Post subject: |
|
|
Kampen mot Vif var ingen eksamen, men kansje som en liten tentamen, etter kjøpene i sommer. De lagene vi har møtt tidligere har ikke vært noen målestokk for et RBK, som ønsker å spille i europa hvert år. Jeg syns hverken laget eller ledelsen bestod.
Hvis vi har så dårlig backup at syke spillere er å foretrekke, står det dårlig til med oss. Spillerne vi kjøpte i vinter, som er skadefrie og med i troppen, må da være et alternativ til en spiller som skulle vært under dyna. Jeg syns hverken Høyland eller Rønning gjorde seg bort.
Det blir feil å la Jønson lene seg på en for dårlig tropp, som han selv har vært med å komponere, til evig tid. VIF-laget vi møtte i går, var en overkommelig oppgave og at Lustig var det eneste som kom med flyet fra Trondheim, som ikke fungerte, nekter jeg å akseptere. Janne må vise frem et bedre produkt på Åråsen. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 26.09.2011 16:45 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | | Hvis vi har så dårlig backup at syke spillere er å foretrekke, står det dårlig til med oss. Spillerne vi kjøpte i vinter, som er skadefrie og med i troppen, må da være et alternativ til en spiller som skulle vært under dyna. Jeg syns hverken Høyland eller Rønning gjorde seg bort. |
Høiland fikk en enkel jobb i forhold til det Lustig fikk. Jeg har til dags dato ikke sett en kamp hvor Dawda har spilt bra i to omganger, og jeg ser veldig mye fotball. Rønning beviste nok en gang at Hoftun liker å hjelpe sine venner i nord. At disse to spillerne er i Rosenborg sier mer om innkjøps politikken som rådet i vinter og til dels i sommer.
| jacsonø wrote: | | Det blir feil å la Jønson lene seg på en for dårlig tropp, som han selv har vært med å komponere, til evig tid. VIF-laget vi møtte i går, var en overkommelig oppgave og at Lustig var det eneste som kom med flyet fra Trondheim, som ikke fungerte, nekter jeg å akseptere. Janne må vise frem et bedre produkt på Åråsen. |
Jönsson stod i vinter og ropte etter forsterkninger uten at Hoftun gjorde noe med det.
Og som jeg har sagt så var kampen i går en stang ut kamp som vi ville vanligvis vunnet 9 av 10 ganger.
Vif hadde maks flaks i går både i forhold til mål og dommeren. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 26.09.2011 17:12 Post subject: |
|
|
Har ikke tid til å se mer enn 4 - 5 kamper i uka, men driver eget firma og jobber med lagbygging hver eneste dag. Det er vel en grunn til at jeg ikke er headhuntet til Lerkendal, men heldigvis har vi lov til å mene ting om andre.
I går framsto ikke Jønson som den personen han har ønsket å framstå som tidligere. Det overrasket meg at han tydeligvis har latt seg påvirke av gullsnakket. Selvfølgelig har resultatene både før og etter sommervinduet skapt en situasjon for mannen som inkluderer både forventningspress og ønske om å prestere. Jeg håper han takler dette bedre i framtida, da jeg onsker stang inn i stedet for stang ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 26.09.2011 17:21 Post subject: |
|
|
Jeg syns at Vålerenga-kampen var nok et bevis på at Jan Jönsson bør sparkes som RBK-trener, jo før jo heller.
Nå har vi kjøpt oss til det klart beste laget i Tippeligaen. Allikevel greier han ikke å skape et lag som spiller spesielt interessant eller god fotball. Jeg føler på mange måter at det er blitt noe lillestrømsk over oss, solid og fysisk, men lite egnet til å skape resultater utenfor norges grenser.
Det er også urovekkende at han virker ærlig og oppriktig veldig fornøyd med kampen på Ullevaal, for er det på dette nivået lista skal ligge kan man være sikker på at det er lenge til vi gjør oss bemerket ute i Europa igjen iallfall.
Har ikke Jönsson fått til noen forbedringer? Joda, det har han. Aggressiviteten er mye bedre nå enn hva den var tidligere i sesongen. Jeg ser også tegn på mer selvtillit hos enkeltspillere. Forsvarsstrukturen er også blitt forbedret.
Her tror jeg også det stanser. Kanskje Jönsson greier å få til enda mer forståelse mellom enkeltspillere i midtbane/angrep, og en bedre utnyttelse av disses ferdigheter. Men jeg har ingen tro på at han vil lage et lag som fungerer sammen på en slik måte at vi igjen kan høre CL-hymnen på Lerkendal sent i november. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 26.09.2011 17:35 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Jeg syns at Vålerenga-kampen var nok et bevis på at Jan Jönsson bør sparkes som RBK-trener, jo før jo heller.
Nå har vi kjøpt oss til det klart beste laget i Tippeligaen. Allikevel greier han ikke å skape et lag som spiller spesielt interessant eller god fotball. Jeg føler på mange måter at det er blitt noe lillestrømsk over oss, solid og fysisk, men lite egnet til å skape resultater utenfor norges grenser.
Det er også urovekkende at han virker ærlig og oppriktig veldig fornøyd med kampen på Ullevaal, for er det på dette nivået lista skal ligge kan man være sikker på at det er lenge til vi gjør oss bemerket ute i Europa igjen iallfall.
Har ikke Jönsson fått til noen forbedringer? Joda, det har han. Aggressiviteten er mye bedre nå enn hva den var tidligere i sesongen. Jeg ser også tegn på mer selvtillit hos enkeltspillere. Forsvarsstrukturen er også blitt forbedret.
Her tror jeg også det stanser. Kanskje Jönsson greier å få til enda mer forståelse mellom enkeltspillere i midtbane/angrep, og en bedre utnyttelse av disses ferdigheter. Men jeg har ingen tro på at han vil lage et lag som fungerer sammen på en slik måte at vi igjen kan høre CL-hymnen på Lerkendal sent i november. |
Nå virker det som om du bare klager for å klage, vi var klart bedre en enga i går. Jeg forstår godt at Janne var fornøyd med spillet for vi skapte mange sjanser som vi vanligvis ville satt. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 26.09.2011 17:38 Post subject: |
|
|
Nei, jeg er enig med Brady jeg - og alle vet jeg aldri klager i utide! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |