English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Landslaget
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 76, 77, 78  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.09.2011 22:47    Post subject: Reply with quote

De har bedre spillere enn oss omtrent på samtlige posisjoner, og de er vel egentlig bare marginalt bedre enn oss. Klart bedre i dag ja, men ikke over et lengre perspektiv (Drillo-tiden). Våre resultater de siste par årene har jo ikke stått noe tilbake for Danmark sine.

I dag var det helt tydelig at vårt lag fremsto med ekstremt høye skuldre fra start. Mye nervøsitet og dårlig takling av press.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 06.09.2011 22:48    Post subject: Reply with quote

"Underambisiøst" ja. Det var et nytt ord for meg. Men en god beskrivelse Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
abjoern
Veteran

PostPosted: 06.09.2011 22:58    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
De har bedre spillere enn oss omtrent på samtlige posisjoner, og de er vel egentlig bare marginalt bedre enn oss. Klart bedre i dag ja, men ikke over et lengre perspektiv (Drillo-tiden). Våre resultater de siste par årene har jo ikke stått noe tilbake for Danmark sine.

I dag var det helt tydelig at vårt lag fremsto med ekstremt høye skuldre fra start. Mye nervøsitet og dårlig takling av press.

De har langt bedre spillere, men den største forskjellen er bevegelsene og viljen til å spille fotball. Vi har jo sett også i RBK at spillestil gjerne kommer i forkant av ferdighetsutvikling og ikke omvendt. Mentalitet, filosofi og kultur er de viktigste variablene når det gjelder produksjonen av gode fotballspillere, og det sier dessverre en del om Norge som fotballnasjon at Drillo møter så lite motbør som han gjør. Jeg tror ikke Drillo er et analytisk geni som har forstått fotball bedre enn alle andre; han er først og fremst en god sjef, en god organisator og en god motivator.

Resultatene våre de siste årene består jo av et par kontringer og ellers ekstremt destruktivt spill. Resultater og resultater er ikke det samme. Danmark har uansett et helt annet toppnivå og en helt annen evne til skape noe når det er nødvendig. Vi har jo mistet en generasjon med ordentlige midtbanespillere på grunn av mentaliteten som Drillo er den største eksponenten for.

Laget vårt har høye skuldre fordi de ikke har selvtillit med ball, og fordi de aldri har forsøkt å spille på seg selvtillit. Vi kan aldri senke skuldrene når utgangspunktet vårt er å ha så lite ball som mulig. Det er ikke tilfeldig at det er stor sammenheng mellom ballinnehav og resultat. Tettey og Nordtveit er de eneste som har litt intelligens og evne bak valgene de gjør med ball, men de blir jo helt alene utpå der.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.09.2011 23:03    Post subject: Reply with quote

Har ikke tid til å gå inn i noen lengre diskusjon om dette akkurat nå, men jeg kan si såpass at jeg ser annerledes på en god del ting i forhold til dette enn deg. Enig i de fotballfaglige prinsippene du snakker om, men jeg stiller meg samtidig 100% bak Drillo - og ser ærlig talt ingen stor motsetning mellom dette.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tommærn
Veteran

PostPosted: 07.09.2011 00:21    Post subject: Reply with quote

Det er på aldersbestemt klubbnivå man må legge om spillestil for å skape en annen mentalitet til spillet. Det er jo der det meste skjer fram til man begynner seriøst, og da er det for seint å legge om mentalitet/spillestil.
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 07.09.2011 00:30    Post subject: Reply with quote

Tommærn wrote:
Det er på aldersbestemt klubbnivå man må legge om spillestil for å skape en annen mentalitet til spillet. Det er jo der det meste skjer fram til man begynner seriøst, og da er det for seint å legge om mentalitet/spillestil.
Tommel'n opp!
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 07.09.2011 01:59    Post subject: Reply with quote

www.nettavisen.no/iphone/...Id=3225109 vet ikke om dere får opp den artikkelen her men gjelder sveriges siste kamp og de putta 5mål på 25min... noe å ønske seg fra vårt landslag?? Wink

...riktignok over san marino men alikevel...lov å drømme litt Tommel'n opp!
Anders4
Proff

PostPosted: 07.09.2011 02:05    Post subject: Reply with quote

Tror nok Norge er kapable til å putte 5+ mål på San Marino. Det er ikke i kamper mot umotiverte/dårlige motstandere hvor skoen klemmer. (Ref. Tsjekkia-kampen, som resultatmessig sett er mere imponerende enn å slå San Marino med x antall mål.)
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 07.09.2011 02:09    Post subject: Reply with quote

det jeg mente var at det er lov å drømme om mange mål også mot slutten av kampen.. (les:ikke gi opp med 15min+tillegg igjen)
Anders4
Proff

PostPosted: 07.09.2011 02:13    Post subject: Reply with quote

Nei så klart.

Altså jeg er enig i poenget ditt. Men ikke enig at akkurat denne kampen til Sverige er imponerende.
Synes ikke at svenskene er i en god periode hvis vi snakker talentutvikling, satt i internasjonal målestokk. (At de gjør det bedre enn Norge skal jo ikke så mye til.)

Å putte mange mål mot San Marino er noe som selv Norge hadde klart.

http://en.wikipedia.org/w...tball_team
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 07.09.2011 02:34    Post subject: Reply with quote

selvfølgelig, vi vant 10-0 på ullevaal for mange år siden og jeg regner med at vi hadde vunnet med mange mål i år også.. men vi må kunne forvente at landslaget i fotball vil kjempe i 2*45 og ikke gi opp lenge før fløyta blåses.. det er noe f.eks 94' laget klarte og kom de kom til VM med den mentaliteten-ikke fordi vi var så utrolig gode men laget og tankegangen var noe helt annet enn vi hadde på lager i parken denne gangen...
Anders4
Proff

PostPosted: 07.09.2011 03:30    Post subject: Reply with quote

Enig. Tommel'n opp!

Du får unnskylde at jeg er allergisk mot positive uttalelser om det svenske landslaget. Wink
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 07.09.2011 23:21    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
men jeg stiller meg samtidig 100% bak Drillo -

O redsel.

Finnes det virkelig slike folk? Drillo med god hjelp fra Semb har parkert utviklingen i norsk fotball, og satt oss mange år tilbake. Uttaket i går viste at han har null kreativitet hverken før kampstart gjennom start11 og formasjon, og ei heller underveis når det butter. At han i tillegg fikk lurt med NFF på en treårskontrakt, betyr nye år uten utvikling for norsk fotball..

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 09:26    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
O redsel.

Finnes det virkelig slike folk?

Vi lever i beste velgående. Drillos jobb er å skape best mulig resultater med det norske A-landslaget. Den jobben har han utført på en måte ingen andre har vært i nærheten av, selv om man alltids kan være uenig i laguttak, etc.

Det er ikke Drillos feil at lilleputtrenere rundt i landet forsøker å adoptere spillestilen hans.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 08.09.2011 09:59    Post subject: Reply with quote

Jeg kjøper automatisk ikke premisset om at kun drillo ville fått de resultatene han har oppnådd. Det som skjedde på 90-tallet var resultatmessig bra, men vi hadde endel enkeltspillere med ferdigheter som bidro til dette, i tillegg til at kollektivet var bra. Men en annen trener kunne fort klart det samme. Men dette blir synsing en ikke får svar på.

I periode 2 har Drillo hverken klart å bygge opp lagkollektivet han er avhengig av, ei klarer han å få fram enkeltspillernes ferdigheter. Mot danmark tabbet han seg rett og slett ut.

Et godt lag kan ikke lenger være et kollektiv etter gammel russisk modell, men er avhengig av både fleksibilitet og gode enkeltspillere blir brukt riktig.

Drillo har en slik spiller i Moa, men etter flere år har han fortsatt ikke forstått hvordan hans kompetanse skal utnyttes best mulig

Så Drillo er utgått på dato, og forfekter et avleggs fotballsyn, godt støttet av Nff som lever av FIFA-rankingen, og ikke tenker på norsk fotballs utvikling.

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2011 10:28    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Et godt lag kan ikke lenger være et kollektiv etter gammel russisk modell, men er avhengig av både fleksibilitet og gode enkeltspillere blir brukt riktig.

Hvorfor i alle dager kan ikke et godt lag lenger være et kollektiv? Fortsatt er det jo tydelig at de lagene som gjør det aller best (og jeg trenger ikke engang dra fram det mest skrikende åpenbare eksempelet) er de lagene som setter briljante fotballspillere inn i en svært bevisst fotballstrategi, og bruker de spillerne som kan gjennomføre en slik fotball. Se på Russland i EM 2008: helt greie fotballspillere på europeisk nivå, med et par ess i Zhirkov og Arshavin, de presterte på høyt nivå. Sør-Korea i 2002, skrekkøglen Hellas i 2004, først og fremst kollektive prestasjoner. Det er slike lag Norge kan sammenligne seg med, men man må jo ta med seg noe av det den norske spillertilgangen er gode på.

Når det gjelder Drillos landslag på 90-tallet, tror jeg knapt betydningen av treneren kan overvurderes. Drillo var, som Eggen på den tiden, langt framme, ekstreme og nyskapende i sine fotballfilosofier. Norge var eksperter i å rive i stykker lag med litt for lavt balltempo, og ikke helt verdensklasseferdigheter på enkeltspillere, og hadde en forsvarsorganisering som selv gode lag slet veldig med å score på. Mange elementer av Drillos tankegang er lette å kjenne igjen som standard hos svært mange gode lag nå.

Dette innebærer selvsagt at de samme tankene på langt nær er så langt framme nå for tiden. Fotballspillere løper mer, holder høyere tempo, og har ikke lenger de svakhetene Norge pleide å være så gode på å utnytte, så Drillo-effekten nå om dagen (og ja, den har vært til stede) tror jeg går mest på det mentale, i tillegg til en tydelighet på hvordan vi vil spille. Ideelt sett er det jo ikke Egil Olsen som skal ta norsk fotball inn i framtiden, men jeg er skeptisk til at det skal bety et mer kontinentalt norsk landslag i framtiden. Norge må, som Rosenborg, kompensere for spillermateriellet sitt ved å være ekstremt gode på det som er lett å være god på, og ha mange riktige spillere i riktige roller. Vi trenger den treneren som kan gjøre et middels fotballag med litt dårlige ferdigheter bra uten å kunne terpe bevegelsesmønstre hver dag, og akkurat nå fins ikke han i Norge, med unntak av gamle Olsen.
josinho
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 11:12    Post subject: Reply with quote

At landslagsgutta sammen med toppfotballsjef Semb er på fylla få dager før "vinn eller forsvinn-kampen" mot Danmark viser bare hvor amatørmessige hele dette miljøet er.

Jeg spådde tidligere på dette forumet før kvaliken startet at det ble tredjeplass i gruppa og det slår trolig dessverre til.

Egentlig er det like greit at Norges antifotball ikke er representert i EM-sluttspillet.
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 11:15    Post subject: Reply with quote

ett ankepunkt mot drillo er at han (og semb) er at landslagsgutta var å festa til langt på natt 4 dager før danmark kampen.. vitner om veldig profesjonelle holdninger i gruppa... ikke rart dk var overlegne Confused
josinho
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 11:27    Post subject: Reply with quote

Jeg håper denne såkalte toppfotballsjefen forlater jobben sin før Drillo slutter om ca to år. Det er eneste muligheten for at NFF bryter med Drilloskolen.
Back to top
nin
Rutinert

PostPosted: 08.09.2011 12:15    Post subject: Reply with quote

Et resultat av at drillo er landslagssjef og Semb toppfotballsjef er at vi har et U21 lag som består av stort sett gode, ballspillende typer men blir tvunget til å ligge lavt og har forbud mot å spille på markert spiller. Vi spilte kontringsfotball mot Islands U21. DET er deprimerende!
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 12:22    Post subject: Reply with quote

Profesjonelle idrettsutøvere du liksom. Overbetalte drittunger, er det de er!

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 08.09.2011 12:52    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
At landslagsgutta sammen med toppfotballsjef Semb er på fylla få dager før "vinn eller forsvinn-kampen" mot Danmark viser bare hvor amatørmessige hele dette miljøet er.

Hvor står det at de har vært på fylla? I så fall en skandale.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 12:54    Post subject: Reply with quote

http://www.p4.no/story.as...?id=427335
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 08.09.2011 13:50    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
josinho wrote:

Hvor står det at de har vært på fylla? I så fall en skandale.

Det ble fortalt bla på P4 i morges. De dro heim kl 4 om morgenen og skulle samles igjen kl 11. Flere av gutta ville fortsette festen når de ble kommandert heim. Både ansatte på utestedet og andre festdeltagere har kommet med opplysningene.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 08.09.2011 16:21    Post subject: Reply with quote

Mens vi venter på Godot…

Treffer veldig bra her Karlsen og det som er enda litt tristere er at den samme beskrivelsen kunne han ha skrevet om Rosenborg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 76, 77, 78  Next
Page 33 of 78

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb