| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.09.2011 09:10 Post subject: |
|
|
| martibs wrote: | | Benoni Hartvich wrote: | | zaphod81 wrote: | Jeg tror jeg setter fyr på meg selv utenfor rbkweb-hovedkvarteret dersom vi bruker opp spørsmål på å spørre om hvorfor Eggen ikke er trener for Rosenborg lenger.
Men, for all del. |
Sorry, glemte at forumsannheten er at Eggen er en avdanket tyrann av en tulling og at vi må gå videre. My bad. Herved trekkes forslaget. |
Kan vi ikke være så snill å bruke denne muligheten til å stille noen spørsmål som Hoftun enda ikke har svart på? Hvis du lurer på dette med ansettelsen av Eggen og Jönsson, les i arkivet på Adressa og RBKWeb, da Hoftun allerede har svart et snes ganger på dette. |
Dette er nøyaktig hva jeg mener, ikke at Eggen er tyrann og avdanka tulling. Han har åpenbart mye å komme med som trener, men ikke på lang sikt (alder), og dette er dessuten ikke Hoftuns bord engang.
Grunnen til at spørsmålene mine er stilt som de er, er at jeg, i motsetning til noen andre her, ikke først og fremst er interessert i å bruke spørretimen til å spidde Hoftun fast i veggen. Jeg vil derfor ikke lage spørsmål som gjør at han bare blir defensiv, jeg vil jo høre hva planen hans egentlig er og har vært.
Derfor har jeg prøvd å spikke spørsmålene til slik at de er forholdsvis utvetydige, men kanskje inviterer litt til å svare ordentlig på. Om dette var vellykket vet jeg ikke, men det er selvfølgelig fritt fram å endre ordlyden dersom det er hensiktsmessig.
Jeg vil jo tro at dersom Hoftun har en plan med det han holder på med, så er han rimelig klar for å kunne forklare denne. Dersom han ikke er det, ja, da har vi jo endelig "nok informasjon", vil jeg si. Alt annet enn ordentlige svar her er fallitterklæring i mine øyne. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.09.2011 09:29 Post subject: |
|
|
Som man spør får man svar er det uttrykk som heter.
Vi har da fått presentert planer og vyer før fra Hoftun uten at det virker som det har vært noe kjøtt i det. Svarene du får på de spørsmålene er vel en fin utvannet suppe av ting du ønsker å høre, litt bortsnakking og forklaringer av ymse slag, og litt planer og vyer som ikke nødvendigvis betyr noenting.
Her har vi to valg slik jeg ser det:
1. Spørsmål som leder til intetsigende svar.
2. Spørsmål som leder til god underholdning.
Jeg stemmer for god underholdning. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.09.2011 09:31 Post subject: |
|
|
Deg om det. Jeg tror neppe det blir særlig underholdning ut av den strategien heller. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.09.2011 09:32 Post subject: |
|
|
| og begrunnelsen, eller skal vi stole på din majestetiske innsikt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.09.2011 09:33 Post subject: |
|
|
zaphod81
Helt enig med deg i dine vurderinger.
Ett tillegsspørsmål som kan være interessant:
Du har avfeid kritikken på bl.a. RBKweb som unyansert. RBKweb er et fora meg debattanter med meget stor fotballinteresse og kunnskap. Hva mener du skal til for at et slikt forum skal bli et sted hvor innspill og kritikk tas seriøst av klubben og kan være en kilde til god utvikling og gode ideer. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.09.2011 09:37 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | Som man spør får man svar er det uttrykk som heter.
Vi har da fått presentert planer og vyer før fra Hoftun uten at det virker som det har vært noe kjøtt i det. Svarene du får på de spørsmålene er vel en fin utvannet suppe av ting du ønsker å høre, litt bortsnakking og forklaringer av ymse slag, og litt planer og vyer som ikke nødvendigvis betyr noenting.
Det kan også ses på som 2 andre valgmuligheter.
1: Vi kan stille seriøse gode spørsmål, som gjør at klubben oppfatter informasjon og samarbeide såpass positivt at de ønsker å fortsette dette.
2. Vi kan gjøre vårt beste for å lage spørsmålene så negative at dette blir første og siste mulighet til toveiskommunikasjon.
Jeg stemmer for mest mulig informasjon, og avventer kritikken til vi ser innholdet i svarene. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.09.2011 09:52 Post subject: |
|
|
Edit: Ja for da har vi fått måsse utvannet intetsigende informasjon, men ikke flere spørsmål vi kan stille.
Det er en unntakstilstand at man stiller ledelsen i klubben til veggs, og kritiserer ledelsens disposisjoner. Normalsituasjonen er at klubbledelsen gjør en god jobb, og dermed vil behovet for å stille ledelsen til veggs være borte.
Tenk deg tilbake til 2002, da Eggen ledet klubben i glansperioden. Et spørsmål som: "Hvorfor ble det bare seriemesterskap og mesterliga i år?" blir det liksom ikke den samme schwungen over. |
|
| Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 08.09.2011 10:11 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | Konesseur wrote: | Som man spør får man svar er det uttrykk som heter.
Det kan også ses på som 2 andre valgmuligheter.
1: Vi kan stille seriøse gode spørsmål, som gjør at klubben oppfatter informasjon og samarbeide såpass positivt at de ønsker å fortsette dette.
2. Vi kan gjøre vårt beste for å lage spørsmålene så negative at dette blir første og siste mulighet til toveiskommunikasjon.
Jeg stemmer for mest mulig informasjon, og avventer kritikken til vi ser innholdet i svarene. |
Her er jeg helt enig med PerO, tro det eller ei:)
Kjernen i spørsmålene bør omfavne;
1. Hvorfor klarer vi ikke resignere nøkkelspillere? (Kommer Hoftun til å forandre forhandlingsprosessen/strategi i framtiden, da det ser ut som dagens måte ikke fungerer.)
2. Hvorfor bygget man ned sportslig avdeling etter Hamren forsvant? ( Var speider/mental trener unødvendig? Er det aktuelt med mental trener i framtiden? )
3. Er 1 speider, etter hoftun sitt syn, tilstrekkelig? Jeg tenker særlig på påvirkningen Stig har, suksessen han har med spillerne og inntektene man får ut av dette. Kan det være aktuelt å ansette flere når man ser hvor positiv ST sin inntreden har vært?
4. Hvilke visjoner har Hoftun for Sportslig avdeling? Hvordan skal Rosenborg være unik ift andre tippeliga klubber? Idag kan det synes som at RBK = hvilken som helst annen tippeligaklubb. Hvordan skal RBK være best.
5. RBK får et dårligere og dårligere omdømme blant spillere innenlands. Hvordan skal denne trenden snus, slik at de beste norske spillerne signerer for RBK og ikke f.eks VIF?
6. Hvordan ser Hoftun på de utallige bomkjøpene?
7. Hvorfor velger Hoftun konsekvent 3 og 3,5 års kontrakter? Det kan synes som at Hoftun stiller seg i en svært ugunstig posisjon når alle kontraktene går ut, hvorav ingen resignerer.
8. Leste i et intervju med sportsdirektøren til FCK at han kontinuerlig hadde 3 alternativer på hver posisjon. Dette for å erstatte spillere som evt forsvant. Har Hoftun et slikt system? En brukte blant annet over et halvt år på å erstatte Annan. ( Enhver SD burde forstå at annan kunne forsvinne når som helst, nærmere bestemt burde en erstatter vært klar mye tidligere.)
9. Hoftun uttalte nylig at han er mer i forkant i dag enn tidligere. Kan dette utdypes? Hvilke erfaringer har han gjort seg, hvilke forandringer har han gjort? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.09.2011 11:19 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | Edit: Ja for da har vi fått måsse utvannet intetsigende informasjon, men ikke flere spørsmål vi kan stille.
Det er en unntakstilstand at man stiller ledelsen i klubben til veggs, og kritiserer ledelsens disposisjoner. Normalsituasjonen er at klubbledelsen gjør en god jobb, og dermed vil behovet for å stille ledelsen til veggs være borte.
Tenk deg tilbake til 2002, da Eggen ledet klubben i glansperioden. Et spørsmål som: "Hvorfor ble det bare seriemesterskap og mesterliga i år?" blir det liksom ikke den samme schwungen over. |
Du har et lite poeng i at vi ikke får stilt flere spørsmål. Det kan ha en enkel løsning.
@Heldal :
Kan du avtale at du og Hoftun tar en "oppsummering" som en artikkel i etterkant, hvor dere kan presisere, legge til etterspurt info og kommentere kritikk? |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.09.2011 11:23 Post subject: |
|
|
Jeg er med på den på disse betingelsene.
1. Først ti spørsmål der Hoftun stilles til veggs.
2. Deretter kan den som vil be om litt info av utvannet karakter. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.09.2011 13:06 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | Kan du avtale at du og Hoftun tar en "oppsummering" som en artikkel i etterkant |
Tror da tanken er at dette skal på nett. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.09.2011 13:07 Post subject: |
|
|
Konesseur,
Tror ikke du kommer noen vei med alle premissene du legger til grunn. Kan heller gjøre det hele mindre fruktbart. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 08.09.2011 13:11 Post subject: |
|
|
| Det er veldig mange spørsmål som går på hva som har skjedd, og som er en kritikk like mye som det er et spørsmål. Hva med å fokusere på fremtiden? Jeg tror ikke Hoftun trenger å få gjentatt all kritikken mot seg. Når man har en sånn anledning, er det vel greit å benytte den til å få en seriøs fremtidsrettet seanse, heller enn at Hoftun liksom skal gå kanossagang for forumet. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 08.09.2011 13:23 Post subject: |
|
|
| Jeg synes zaphods spørsmål balanserer dette på en god måte. Hoftun refleksjoner og erfaringer rundt de feilene (verden rundt mener) han har gjort, vil også fortelle oss en hel del om hans fremtidige potensiale. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.09.2011 13:44 Post subject: |
|
|
| Heldal kan vel ganske enkelt skrive svarene selv, så kan Hoftun skumlese og trykke ok. |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 08.09.2011 13:50 Post subject: |
|
|
| Nils Heldal wrote: |
Gjor opptaket mandag mener jeg. SÃ¥ mandag kl 0900? |
Skal intervjues på RBKtv etter hva jeg forstår, så du må nok komme med en annen konspirasjonsteori. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKdesi Proff
|
Posted: 08.09.2011 13:54 Post subject: |
|
|
Er vel ikke verre enn at Hoftun for utdelt "manus" før opptaket gjøres, og at det prøves og feiles litt før man klipper sammen dette til en filmsnutt  |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 08.09.2011 14:00 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | PerO wrote: | | Kan du avtale at du og Hoftun tar en "oppsummering" som en artikkel i etterkant |
Tror da tanken er at dette skal på nett. |
Det er det. Men det første intervjuet vil helt sikkert resultere i at forumet både mangler opplysninger, stiller spørsmålstegn og direkte kritiserer. En oppfølgende artikkel vil kunne løse mye av dette. |
|
| Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 08.09.2011 14:16 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 08.09.2011 14:34 Post subject: |
|
|
Mange glemmer kristobals fine tanke om enkle spørsmål som er konkrete, slik at intervjuobjektet ikke kan sno seg vekk med å svare på deler av dem. Spørsmål som inneholder påstander er heller ikke så veldig interessant, og alle Hoftuns feil og mangler så langt har vi jo egentlig god kontroll på. Det er mest interessant med veien fremover.
1. Hvordan jobber du med å skape en innovativ og nyskapende sportslig avdeling?
2. Hvordan jobber du med å gi oss forsprang ovenfor konkurrentene i hjemlig liga?
3. Hvordan klarer man seg med bare én heltidsansatt speider i RBK?
4. Hva er tanken bak å ansette en 4-4-2-trener for å deretter gi ham et mannskap som ikke helt passer til den formasjonen?
5. Hvordan jobbes det med å skape 24-timersutøvere i RBK?
6. Hvordan tilrettelegger og følger klubben opp spillere fra fremmede kulturer?
7. Hvilken visjon har man for Rosenborgs spillestil og formasjon?
8. Hvordan jobbes det med å finne "profiler" som passer til spillestilen og formasjonen?
9. På hvilken måte implementeres denne visjonen i utviklingsarbeidet på junior og guttenivå?
10. Hvilke konkrete delmål har klubben for målet/visjonen om topp 30 i Europa? |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 08.09.2011 14:45 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Det er veldig mange spørsmål som går på hva som har skjedd, og som er en kritikk like mye som det er et spørsmål. Hva med å fokusere på fremtiden? |
Enig, men det er viktig å lære av feil som er gjort. Fremtiden handler ofte om å lære av fortiden.
Personlig er jeg interessert i å vite hvordan strategi og rutiner han har for å sørge for en stabil og kontinuerlig god spillerlogistikk. Sett utenfra, så er det vanskelig å se at det finnes en slik strategi overhodet. Det skal aldri være nødvendig å måtte handle 4-5 nøkkelspillere i et overgangsvindu, det er et bevis på at spillerlogistikken er elendig. Sånn som det er nå, så går nivået på spillerstallen i store bølgedaler. Det kjøpes opp, før det hele bygges ned 2-3 år senere. Med gode rutiner og strategier for spillerlogistikken, så vil vi i større grad unngå dette. Jeg begynner å bli rimelig lei av at vi blir tatt på senga av "bosmansbølgen". Det er lov å sjekke værmeldingen en gang iblant. _________________ "I think they're a team that's looking for their form, for their game, for their everything."
Jordi Cruyff 18.08.2011 |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 08.09.2011 14:57 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | Mange glemmer kristobals fine tanke om enkle spørsmål som er konkrete, slik at intervjuobjektet ikke kan sno seg vekk med å svare på deler av dem. Spørsmål som inneholder påstander er heller ikke så veldig interessant, og alle Hoftuns feil og mangler så langt har vi jo egentlig god kontroll på. Det er mest interessant med veien fremover.
1. Hvordan jobber du med å skape en innovativ og nyskapende sportslig avdeling?
2. Hvordan jobber du med å gi oss forsprang ovenfor konkurrentene i hjemlig liga?
3. Hvordan klarer man seg med bare én heltidsansatt speider i RBK?
4. Hva er tanken bak å ansette en 4-4-2-trener for å deretter gi ham et mannskap som ikke helt passer til den formasjonen?
5. Hvordan jobbes det med å skape 24-timersutøvere i RBK?
6. Hvordan tilrettelegger og følger klubben opp spillere fra fremmede kulturer?
7. Hvilken visjon har man for Rosenborgs spillestil og formasjon?
8. Hvordan jobbes det med å finne "profiler" som passer til spillestilen og formasjonen?
9. På hvilken måte implementeres denne visjonen i utviklingsarbeidet på junior og guttenivå?
10. Hvilke konkrete delmål har klubben for målet/visjonen om topp 30 i Europa? |
Noen gode spørsmål, men synes også de inviterer til svada svar vi har hørt mange ganger før. Spørsmålene blir for generelle og for lite konkrete etter min mening.
* Jeg ønsker å vite hvorfor vi ikke har klart å holde et stabilt nivå på spillerstallen, og hva slags strategi de har for å unngå store utskiftninger på kort tid i fremtiden.
* Jeg er interessert i å vite hva slags strategi og tanke det ligger bak lengden på kontrakter som blir gitt.
* Jeg vil vite hvorfor de plutselig forsterker laget med fem spillere først etter at vi er ute av gullkampen, cupen og Europa. Hva var tanken bak og kjøpte alle disse i August og ikke i Januar? Dårlig planlegging?
* Jeg vil vite om det er en kontinuerlig kartlegging av erstattere, hvordan fungerer isåfall dette?
* Har Rosenborg en spillestil? Hvis ja, beskriv den. _________________ "I think they're a team that's looking for their form, for their game, for their everything."
Jordi Cruyff 18.08.2011
Last edited by longines on 08.09.2011 15:12; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 08.09.2011 15:10 Post subject: |
|
|
Bra, Strand. Jeg grunnleggende enig i den strategien. Samtidig bør man kunne ta med noen få spørsmål der Hoftun må svare for utvalgte viktigte hendelser i fortiden, også, gjerne med en enkel faktaopplysning først. Noe a la:
"I din tid som sportslig leder har vi kjøpt Miller, Olsen, x, x (osv) for xx millioner kroner. Hvordan føler du disse investeringene har bidratt til å styrke Rosenborg?"
"Da vi kjøpte Rune Jarstein for xx millioner kroner skrev vi i kontrakten under på at vi skulle betale Odd Grenland 3 millioner selv om Jarstein skulle bli videresolgt for et lavere beløp enn det Rosenborg betalte Odd. Dette medførte at 3 av de 4 millionene Viking betalte for Jarstein gikk til Odd. Hva er din kommentar til det?"
Når ingen andre har stilt særlig kritiske spørsmål rundt dette synes jeg i hvert fall vi må benytte anledningen når vi får den. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 08.09.2011 15:16 Post subject: |
|
|
| Torbjørn wrote: |
"I din tid som sportslig leder har vi kjøpt Miller, Olsen, x, x (osv) for xx millioner kroner. Hvordan føler du disse investeringene har bidratt til å styrke Rosenborg?"
"Da vi kjøpte Rune Jarstein for xx millioner kroner skrev vi i kontrakten under på at vi skulle betale Odd Grenland 3 millioner selv om Jarstein skulle bli videresolgt for et lavere beløp enn det Rosenborg betalte Odd. Dette medførte at 3 av de 4 millionene Viking betalte for Jarstein gikk til Odd. Hva er din kommentar til det?"
|
Disse spørsmålene MÅ med! Kristobal; du leser igjennom alle postene for deretter komme med et forslag? Slik at vi har anledning til å rettlede deg? Viktig at vi benytter muligheten til å stille særs kritiske spørsmål og kansje få høre hoftun sin side av saken. Forøvrig flott at du tar ansvar:) |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.09.2011 15:17 Post subject: |
|
|
| Enig i at Jarstein-saken bør belyses. Møtes sikkert med ingen kommentar, men det virker ikke som noen andre har vært kritiske i dekningen her. Er forresten saken endelig oppklart? |
|
| Back to top |
|
 |
|