English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2011
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 64, 65, 66  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vollrik
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 10:44    Post subject: Reply with quote

Hei på deg.
View user's profile Send private message
kablap
Senior

PostPosted: 31.08.2011 11:39    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
I gårsdagens utgave av Byavisa, uttaler Heldal at vi holder budsjettene. Hvordan det er mulig, skjønner ikke jeg, men da kan vel denne diskusjonen avblåses.

Holde budsjettene i år?!? Det nekter jeg bare å tro, etter overoptimistisk budsjettering og påfølgende tilskuersvikt, manglende e-cup-inntekter, og mange dyre spillerkjøp med tilhørende høye lønninger.
Det eneste som trekker i positiv retning økonomisk er en eventuell kostnadsreduksjon (som neppe monner særlig) og et noe lavere lønnsnivå på nykommerne enn de som ble solgt (Annan, PCS, Olsen og Litj-Ivers - tar det for girr alle dro etter at 2011-budsjettet ble bestemt).
Nils Heldal
Senior

PostPosted: 31.08.2011 12:03    Post subject: Reply with quote

[quote="kablap"]
nieuwlaat wrote:
I gårsdagens utgave av Byavisa, uttaler Heldal at vi holder budsjettene. Hvordan det er mulig, skjønner ikke jeg, men da kan vel denne diskusjonen avblåses.

Holde budsjettene her var ment som å holde prognosene, og at de andre postene ikke noedvendigvis har samme utvikling som tilskuertalla. Ting kan også fortsett skje som vil virke positivt for å si det slik. Det er september - vi har mange dager igjen å jobbe.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef

PostPosted: 31.08.2011 12:05    Post subject: Reply with quote

Med middelmådige resultater så langt i sesongen, en plass midt på tabellen og tap i Europacupen med påfølgende inntektssvikt, så er utfordringene der både sportslig og økonomisk i fortsettelsen.

- Men vi holder budsjettene, selv om det også er en viss svikt i publikumsoppslutningen på RBKs kamper. Nedgangen i antall tilskuere er merkbar, men ikke større enn at gjennomsnittspublikum har gått ned fra 17.000 til 16.000 på hjemmekampene.

Les mer: - Avblås «krigen» mellom RBK og Adressa
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 12:18    Post subject: Reply with quote

Nils Heldal wrote:
Holde budsjettene her var ment som å holde prognosene

Litt usikker på om jeg forstår dette riktig. Å holde budsjettene betyr altså i denne sammenheng at man holder prognosene om at budsjettet sprekker? Da var det jo ikke lenger like gode nyheter.

Last edited by nieuwlaat on 31.08.2011 12:19; edited 2 times in total
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 31.08.2011 12:18    Post subject: Reply with quote

Jeg irriterer meg stadig over faktafeil i avissak etter avissak. Etter mandagens kamp er gjennomsnittet 14.919, omtrent to tusen færre enn fjorårets snitt på 16.911. Men det er vel kanskje ikke tilskuerbudsjettet som er den største utfordringen heller.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 31.08.2011 12:20    Post subject: Reply with quote

Det har vært en rekke anslag og spekulasjoner på hvordan den økonomiske situasjonen i Rosenborg Ballklub utvikler seg. NA24 har spekulert i et underskudd på mellom 10 og 30 millioner. Enkelte andre har gått lenger, og rundt omkring i Fotball-Norge er det noen som til og med hevdet at underskuddet vil komme opp i 40-50 millioner kroner i år.

Svendsen hevder imidlertid at Rosenborg ikke gjør noen justeringer i sitt budsjett. Det betyr at målet om et et overskudd i 2011 på to millioner kroner ligger fast.

- Har dere utarbeidet et nytt justert budsjett, og hva lyder det på?

- Vi justerer ikke budsjettet i RBK. Det er heller ikke styrebehandlet noen ny prognose, sier Svendsen.

- Kan tapet i år komme opp i 50 millioner kroner?

- Nei, hevder Svendsen.

Les mer: RBK: - Vi skal ikke sparke noen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende

PostPosted: 31.08.2011 12:25    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Nils Heldal wrote:
Holde budsjettene her var ment som å holde prognosene

Litt usikker på om jeg forstår dette riktig. Å holde budsjettene betyr altså i denne sammenheng at man holder prognosene om at budsjettet sprekker? Da var det jo ikke lenger like gode nyheter.

Det betyr det jo ikke. Det skjønner du godt. Unødvendig knoting og forsøk på latterliggjøring fra sin side.

Det er mulig at vi ikke holder budsjettet, men da får du heller si at du tror det, istedet for å forsøke å misforstå Heldal og lage en slags sarkasme mot ham på det.

Uttalelsen kan enkelt bety at vi er bak budsjett i øyeblikket, men har prognoser på at det finnes inntektspotensial eller kostnadsbesparelser i de budsjettpostene som fortsatt ikke er avgjort rent regnskapsmessig.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 12:30    Post subject: Reply with quote

Nils Heldal wrote:
Det er september - vi har mange dager igjen å jobbe.

Kanskje julenissen kommer på besøk i Desember. Hvem vet hva slags pengesekk som tilfeldigvis kommer til å renne over Rosenborg i dagene og månedene fremover Smile

Jordi Cruyff 18.08.2011
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 31.08.2011 12:40    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Svendsen hevder imidlertid at Rosenborg ikke gjør noen justeringer i sitt budsjett. Det betyr at målet om et et overskudd i 2011 på to millioner kroner ligger fast.

Vi budsjetterte vel ikke med to millioner i pluss? Konsernregnskapet (inklusive Lerkendal stadion, Rosenborg Arena og Rosenborg Sport) skulle vel komme ut med 2011 kroner i pluss?

Blir vanskelig å ta sånne saker seriøst. De opererer også med mange andre tall jeg ikke kjenner igjen, både på budsjett e-cup 2011 og inntekter e-cup 2010.

I saken heter det også at "rundt i fotballnorge er det noen som antyder 40-50 millioner i minus". Hvem er det egentlig? Er det bare hentet her fra forumet?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 12:47    Post subject: Reply with quote

Edit: Ballklubb-budsjettet var et par millioner i minus, så de har ikke tallene hverken på tilskuertall eller budsjett helt presise. Men feilene er såpass små at det gjør ikke utslag.

Jeg oppfatter det slik at klubben har satt opp flere prognoser. Kanskje er dette prognoser som er utviklet med hensyn til hvert enkelt utfall i utfallsrommet. Jeg velger i hvert fall og anta at det finnes en prognose er utviklet i fall at klubben ikke kvalifiserer seg for europaligaen, og at utviklingen i økonomien skjer i tråd med denne prognosen. Det er jo forsåvidt oppløftende all den tid det gir en viss tillit til at de seneste dagers spillerkjøp skjer i ikke alt for ukontrollerte rammer. Jeg må si jeg en liten stund var bekymret for at det nå var noen som pokergamblet "All in" i et siste desperat forsøk på å lage suksess av 600-700 millioner kroners planen.

Hvilke tall denne prognosen viser er jo litt gåtefullt, men det er vel ting som tyder på at denne prognosen har større røde tall enn budsjettet, men altså ikke så ille som 50 millioner kroner i minus. I hvert fall ikke ennå.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 31.08.2011 13:04    Post subject: Reply with quote

Vi går vel neppe all-in med de beste kortene i så fall. Kanskje hjerteress (EH) og spar ti (TS). Suited-connectoren til TS, NS (spar ni) kasta vi vel for en uke siden, for å si det på pokerspråket Razz
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 13:05    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Det er mulig at vi ikke holder budsjettet, men da får du heller si at du tror det, istedet for å forsøke å misforstå Heldal og lage en slags sarkasme mot ham på det.

Jeg forsøker ikke å misforstå noen. Ei heller har jeg forutsetninger for å tro noe særlig om budsjettet, annet enn det man leser om i media. Når da Heldal uttaler at vi holder budsjettene, blir jeg positivt overrasket.

Disse prognosene har jeg ikke hørt om før nå, men dersom prognosene hadde vært de samme som budsjettet, ville vel ikke Heldals presisering over her være nødvendig. Jeg velger derfor å tro (slik konesseur er inne på) at man har prognoser for et dårligere utfall enn budsjett, og at det er disse vi nå holder.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 13:06    Post subject: Reply with quote

Hva er det med spar ni som får deg til å tro at det er et så utrolig bra kort?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 31.08.2011 13:55    Post subject: Reply with quote

Det var bare et forsøk på å være litt morsom da Smile

EH=Erik Hoftun
TS=Terje Svendsen
NS=Nils Skutle

EH=Ess i hjerter
TS=Ti i spar
NS=Ni i spar

oppgis dog helst 9s, og strengt tatt pleier jeg selv å bruke engelske benevnelser på pokerkortene som Ah om hjerteress, men det var for å få det til å passe da Smile

Ellers er det vel sånn i utgangspunktet bedre å gå all-in med suited connectors enn det er å gå inn med hender som oftest er dominert av andre. Men nå diskuterer vi RBK økonomi 2011 og ikke poker da Smile
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 31.08.2011 22:18    Post subject: Reply with quote

Hvis dagens spådom fra Heldal, om at man skal komme i mål omkring et nullbudsjett, ja da fortjener faktisk ledelsen trampeklapp på årsmøtet. Å forbedre resultatet med ca 27 mill fra i fjor, når vi ikke kom til gruppespill i Europa, og uten oppsigelser, det vil være en utrolig øvelse.

Personlig tror jeg det er noe som er underrapportert i de tallene. Tror faktisk at vi skal være rimelig "fornøyd" med 2011 hvis vi er omkring 10 mill minus.

Så får oppryddinga i adm komme i 2012, så det blir et positivt år.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.09.2011 06:31    Post subject: Reply with quote

Nå har vel Heldal allerede innrømmet at det var snakk om en prognose med gåtefulle hemmelige tall klubben er i tråd med, og ikke budsjettet. Nå er det jo litt uheldig at han brukte ordet budsjettet da dette kunne forlede folk til å tro at det var det årsmøtevedtatte budsjettet det var snakk om, og ikke hemmelige gåtefulle tall.

Det at ledelsen ikke rydder opp i aktivitet som ikke forrenter seg, ikke har forrentet seg og aldri vil forrente seg vil aldri bli noe positivt.

Jeg registrerer at du fremdeles troller fælt i økonomitrådene PerO, der formålet er å misinformere til åpenbar fordel for klubbledelsen. Denne gangen har nok de fleste fått med seg realitetene, men jeg synes det er skikkelig uredelig når du gjør det samme med temaer i økonomi som mange ikke har så lett for å sette seg inn i.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 01.09.2011 07:18    Post subject: Reply with quote

Konesseur

Les en gang til. Registrer da utropstegn, og tilleggskommentarer. Jeg tror ikke på Heldal.

Forøvrig sa vel Svendsen at nye prognoser/budsjetter ikke fantes. Så hvilke prognoser med dårligere resultat du snakker om, det klarer ikke jeg å skjønne.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.09.2011 07:32    Post subject: Reply with quote

Hvem som troller mest i økonomitråden vet jeg ikke. Jeg sliter med å finne noen tall vi kan stole på både fra den ene og andre siden.

Det er vanskelig å se for seg at vi holder noe budsjett, fordi vi kom ut på -27 millioner i fjor til tross for inntekter både fra spillersalg, e-cup og langt høyere publikumsinntekter enn i år.

Ifølge mine høyst usikre prognoser kan vi ha 18 millioner mindre i publikumsinntekter fra serie, cup og e-cup til sammen, vi hadde ifølge regnskapet 31 millioner i e-cupinntekter i fjor og spillersalg på ni.

Samtidig tar Konesseurs scenario nesten ikke inn over seg innsparinger av noe slag, så da blir det vanskelig å vite helt hva man skal tro.
Back to top
kablap
Senior

PostPosted: 01.09.2011 07:40    Post subject: Reply with quote

Vel, prognoser eller ikke, jeg er fortsatt skeptisk til økonomien/økonomistyringa.

Realitetene er at det var satt opp et busjett for 2011 som skulle gå i pluss (eller var det i 0).
Det som er viktig er om Rosenborg greier å gå i pluss / hvor mye minus vi går i. Blir underskuddet mye høyere enn det som er sunt for oss sliter vi. Frykten for dette er ikke ubegrunnet, jamfør tidliger argumenter. Derfor er det interessant å vite hvordan vi ligger an i forhold til busjett.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.09.2011 07:43    Post subject: Reply with quote

PerO: Ingen utropstegn i din tekst, der du later som om Heldal snakket om budsjettet selv om du vet at han ikke snakket om budsjettet.

Kristobal: Faktafeil, i 2010 ville vi gått 50 millioner i minus uten europaliga. I år estimerer jeg 40 millioner kroner i minus uten europaliga. I dette ligger kostnadskutt på 20 millioner kroner med tilhørende reduksjon i inntekter på 40 millioner kroner, i stor grad i forhold til nedbygging av sportslig.

Kostnadskutt på 20 millioner kroner er faktisk en hel del, men siden kuttene kom på sportslig, gikk inntektstilgangen adundas.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.09.2011 08:45    Post subject: Reply with quote

Faktafeil? Hva da? Jeg skriver da at vi gikk 27 millioner i minus til tross for e-cup-inntekter og det stemmer bra med 50 uten disse inntektene.

Kostnadskuttene er vanskelig å si noe sikkert om. Jeg estimerte 20 mill på lønn pluss noe mindre på andre punkter. Uten at jeg egentlig har noe sikkert grunnlag for disse antakelsene.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.09.2011 08:59    Post subject: Reply with quote

Det er en faktafeil at jeg ikke regner inn kostnadsreduksjoner i mitt estimat. Jeg har estimert kostnadsreduksjon til 20 millioner kroner. Grunnen til at jeg ikke fremhever kostnadsreduksjonene er at kostnadsreduksjonene har ført til fall i inntektstilgangen på 40 millioner kroner.

Hvis du vil ha det inn med teskje: Grunnen til at vi ikke kvalifiserte oss til Europaliga i år var at ledelsen valgte å ikke opprettholde den sportslige styrken i 11'ern.

Det er ikke normalt at jeg fremhever kostnadskutt som noe positivt all den tid kostnadskuttene har ført til en liten katastrofe inntektsmessig.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 01.09.2011 09:05    Post subject: Reply with quote

Konesseur
Bare et lite avklarende spørsmål. Mener du at økt bruk av penger til sportslig avdeling, automatisk gir sportslig suksess?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.09.2011 09:15    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner godt at du har behov for å snakke bort diskusjonen PerO. Det trengs ingen oppklaring i det jeg mener da jeg har vært ytterste tydelig på det.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 64, 65, 66  Next
Page 46 of 66

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb