English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jan Jönsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 381, 382, 383  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende

PostPosted: 27.08.2011 17:37    Post subject: Reply with quote

Ja, det er oppfatningen min. Hadde nett på Kypros, men lå mest på stranda bortsett fra rundt midnatt da jeg var innom her og litt ellers.

Mange etterlyste angrepsmønster hos Hamrén etter to år også, selv om vi scoret greit med mål. Nå scorer vi like mye og jeg vil vel kanskje tro at vi passerer to mål i snitt innen serien er over, noe som vil være det beste snittet på mange år.

Vi scoret jo relativt lite mål både i 05, 06, 07 og 08. Hadde vi hatt et bedre angrepsspill da med spillerne vi hadde (som vel de fleste mener var bedre enn de vi har i dag) så burde man kanskje forventet flere mål.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
TrønderBob
Rutinert

PostPosted: 27.08.2011 18:39    Post subject: Reply with quote

For meg så er dette forskjellen mellom Hamren og Janne:

Hamren spilte kjedelig fotball og vant.

Jønsson spiller kjedelig fotball og taper.

Jeg gir fortsatt JJ tid til å gjøre Rosenborg gode, men akkurat nå er jeg ganske deppa når det gjelder Rosenborgs nåværende tilstand. Rolling Eyes

Total mangel på strukturerte angrepsspill og forsvaret er et mess.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende

PostPosted: 27.08.2011 19:27    Post subject: Reply with quote

Det synes jeg vi bør gjøre, da Hamréns resultater med en antakelig bedre stall ikke var stort annerledes i starten.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 20:11    Post subject: Reply with quote

Forskjellen er at de første månedene under Hamrén var det mål og mening med det som skjedde på banen, mens nå virker dette å mangle.

Jeg vil også minne på at Jönsson fikk to og en halv måned med pre-season før sin første kamp, mens Hamrén tok over midt i en hektisk periode om sommeren.
Back to top
hristo
Senior

PostPosted: 27.08.2011 20:30    Post subject: Reply with quote

Jobben Hamrén gjorde var imponerende, men det er mer krevende å innarbeide et skapende angrepsmønster med flyktig stall enn et ødeleggende og solid forsvarsspill med stabile kvalitetsspillere som kjenner hverandre.
Back to top
larse65
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 21:13    Post subject: Reply with quote

Det er jeg enig i. Og jeg er svært glad for at Hamrens gørrkjedelige fotball ble såpass kortvarig. Problemet nå er total mangel på alt. Ingen angrepsmønstre- annet enn lange, flate baillar på Prica. Dårlig trente spillere, en trener uten evner til å snu motgang (akkurat det samme som i Stabæk, så ingen overraskelse), elendige resultater og rævvafotball. Publikum rømmer stadion(selv så gidder jeg ikke se kamper på tv engang, da man bare blir deprimert og forbannet). Og Komiske Alis ånd ligger som en klam hånd over klubben.
quentez
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 21:43    Post subject: Reply with quote

Man vet at RBK-supportere er bortskjemt når brorparten klager på en såpass suksessfull trener som Hamrén fordi laget ikke spilte så morsom fotball som de gjorde under hurraperioden med Nils Arne.

Hamrén var en trener med en klar forsvarsfilosofi, og samtidig banket han inn en vinnervilje uten like i hele laget. To ting jeg finner ikke-eksisterende under dagens ledelse.

Jeg er heller ikke overbevist om at Jönsson har den kustusen over spillerne som en slik klubb er avhengig av.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 27.08.2011 21:58    Post subject: Reply with quote

Det er ikke sikkert, men la nå mannen få litt mer tid til å sette sitt preg på laget. Det har ærlig talt ikke vært enkelt til nå. Det var strengt tatt mye rart i begynnelsen under Hamrén også med både variable serieprestasjoner og pinlig cuptap. Man kunne jo sågar undre seg og være litt skeptisk etter at laget sølte vekk muligheten for medalje med ett poeng på de tre siste kampene i serien 2008.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 22:20    Post subject: Reply with quote

Det bør vel også nevnes at Hamrén overtok et halvveis forfalt mannskap som hadde levert variable prestasjoner i lang tid før han fikk ansvaret. Jönsson overtok et lag som hadde tapt én seriekamp på to sesonger. Selvsagt kan ikke Jönsson lastes for at enkelte nøkkelspillere har forsvunnet, men jeg tror fortsatt ikke han har fått det maksimale ut av det tilgjengelige mannskapet.

Når det gjelder å gi han tid...jeg synes ni måneder uten et kvekk fremgang begynner å bli ei god stund.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 27.08.2011 22:43    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke uenig i det, men andre her inne trekker jo stadig fram hvor bra det stod til etter 2007 da vi gjorde et av de beste gruppespillene våre i CL. I tillegg hadde vi fått på plass en solid forsterkning i forsvar i Stadsgaard og en lovende Demidov som kunne brukes som DM eller midtstopper.

Jönsson tok over et lag uten en viktig spiller i hver lagdel i forhold til 2010-utgaven. Jeg er ikke uenig i at han burde fått enda mer ut av det som tross alt er igjen pluss de han fikk som erstatning, men jeg vil ikke bruke katastrofeord når jeg ser hvilke resultater vi oppnådde i starten under Hamrén.
Back to top
larse65
Veteran

PostPosted: 27.08.2011 22:47    Post subject: Reply with quote

Jønsson ble ansatt foran en villig Nils Arne Eggen, og må derfor måles opp mot klubbens Gud.

Han har falt totalt igjennom. Som ventet og fryktet! Ergo er det hele en katastrofe og en skandale, som i alle andre henseender hadde fått den følge at ledelsens hoder hadde rullet.
Erlendr
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 00:12    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
... men jeg vil ikke bruke katastrofeord når jeg ser hvilke resultater vi oppnådde i starten under Hamrén.

Som sagt tidligere, Hamrén tok over et MEGET ustabilt mannskap midt i sesong, mens Jønsson hadde 3 måneder på seg med et lag som hadde tapt én seriekamp på 2 sesonger.

Hvorfor ser du bort i fra disse faktum når de er såpass essensielle at de umuliggjør enhver sammenligning?
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 28.08.2011 00:38    Post subject: Reply with quote

Fordi du/dere overser at laget Jönsson tok over slett ikke var det samme - hele sentrallinja var jo borte.
Mortenlj77
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 01:09    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Det er ikke sikkert, men la nå mannen få litt mer tid til å sette sitt preg på laget. Det har ærlig talt ikke vært enkelt til nå. Det var strengt tatt mye rart i begynnelsen under Hamrén også med både variable serieprestasjoner og pinlig cuptap. Man kunne jo sågar undre seg og være litt skeptisk etter at laget sølte vekk muligheten for medalje med ett poeng på de tre siste kampene i serien 2008.

Cuptapet mot kristiansund kom jo når Hamrén hadde vært i klubben i bare noen få dager. En uke hvis jeg ikke husker helt feil. Selv om det uansett var veldig dårlig kan han jo ikke lastes (så mye) for det.

Når det gjelder Jönsson så har han jo tross alt vært i klubben i åtte måneder nå, man må jo kunne forvente litt da. Vi har riktignok mista mange spillere fra 2009 og fram til i dag uten å få inn så mange erstattere. Så laget er såpass svekket siden de siste 2-3 årene at man nok ikke kan forvente noe særlig resultater i e-cup, men de spillerne vi har er uansett ikke så mye dårligere enn mange av de andre TL-lagene. Og når han har vært i klubben i over at halvt år uten at man kan se at han har satt noe som helst preg på laget er det vel kanskje på tide å innse at man gjorde en feil ved å ansett ham.

Da Hamrén hadde vært ansatt i klubben ca like lenge som Jönsson har vært nå så kunne man faktisk se mye mer framgang både på laget som helhet og på enkeltspillere enn det man kan se fra Jönsson ble ansatt og fram til i dag.

Og hvis Jönsson må gå (eller trekker seg) enten nå eller etter sesongen bør Hoftun gå også for det var han som absolutt skulle bytte trener fordi han ville ha en langsiktig løsning.

Jeg har hele tiden ment at vi burde gi Jönsson en ordentlig sjanse, men når han har mislyktes så totalt som han har gjort vet jeg ikke om han er riktig trener for en klubb som RBK. Det handler jo litt om å få det beste ut av de spillerne man har også og det synes jeg ikke han har klart.
Bare husk hvor dårlige (og dårlig trent) enkelte spillere var i 2007 og i begynnelsen av 2008 og hvor mye bedre de samme spillerne ble i 2009.

Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men det tror jeg ikke at jeg gjør.
Back to top
Mortenlj77
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 01:14    Post subject: Reply with quote

Spillerne i dag virker også mye dårligere trent (fysisk og kanskje også mentalt) enn da Hamrén var trener (spesielt i 2009) og det er en ting som faktisk kan sammenlignes. Uansett hva slags spillere man har kan man jo alltid sørge for at de er i best mulig fysisk form.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 01:17    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Fordi du/dere overser at laget Jönsson tok over slett ikke var det samme - hele sentrallinja var jo borte.

Det er klart det er merkbart, men potensialet i laget er fortsatt tilstede. Toppnivået er ikke så halvgærnt, noe bla. Molde kampen beviste.

Om vi ser på et par av lagene over oss på tabellen, så kan man ikke sånn uten vidre påstå at de, spiller for spiller, har hverken sterkere 11'er eller stall enn RBK. Derimot opptrer de som et lag, og har et mål og mening med det de holder på med.

Det virker som Jönsson har en del mangler i forhold til å motivere og det å skape entusiasme. Vi roter noe jævlig, spesielt mot svakere motstand, og virker tidvis å være fullstendig uten innsats og glød.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 01:18    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:

Året etter at vi slo Milan med ni trøndere på banen, så var sju av de borte. Og det gikk helt fint som vi alle vet.
Back to top
acson
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 08:10    Post subject: Reply with quote

Det virker som om mange frikjenner JJ for hvordan troppen så ut når han overtok. I realiteten var han vel klar for RBK i et helt år før han overtok jobben. Han har selv sagt at han snakket med sportslig avdeling i hele denne perioden og han har selvsagt vært medvirkende i spillere ut og inn.

Derfor mener jeg at det er på tide med en evaluering av jobben som er gjort av HELE trenergruppa og komme med reaksjoner i forhold til resultat.

JJ har planlagt jobben sin i RBK i et år før han overtok og burde vise bedre resultater. Røsler overtok etter Jonevret på dagen og alle så vel at han var i stand til å snu ting på kort tid.

Hvis vi ikke tar 3poeng på mandag må JJ ut og X inn. Men TS har vel gjort seg like mange tanker om JJ's etterfølger som Skutles. Og Skutle sa opp for flere måneder siden.
Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 08:40    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Om vi ser på et par av lagene over oss på tabellen, så kan man ikke sånn uten vidre påstå at de, spiller for spiller, har hverken sterkere 11'er

Enig.

Spiller for spiller har kanskje RBK en relativt sterk 11'er, sett fra aet tippeligaperspektiv.

Sløvsekken wrote:
eller stall enn RBK. Derimot opptrer de som et lag, og har et mål og mening med det de holder på med.

Uenig.

Rosenborg har en syltynn stall (se bare på hvem som har vært på benken de siste kampene) og ikke minst, laget mangler komplementære ferdigheter som gjør at man kan spille godt som et lag. Hele troppen er mer eller mindre blåst for fart og teknikk, to ikke helt uvesentlige elementer i et fotballag. Det første går først og fremst ut over angrepsspillet, mens mangelen på fart gjør at vi gang på gang blir avkledt defensivt, noe som igjen gjør at laget opptrer feigt i angrep.

Jeg er enig i at Jönsson etterhvert bør få litt mer struktur inn i laget, men jeg må virkelig få si at han har et dårlig utgangspunkt å jobbe med også. Ser ikke helt bort fra at han føler seg litt lurt i forhold til de lovnadene han antakeligvis fikk da han ble enig med klubben om kontrakt.

Selv Eggen har vel aldri hatt så mye gråstein å jobbe med i sin tid som trener, og jeg er derfor langt fra sikker på at han hadde fått noe særlig mer ut av dette laget.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 09:01    Post subject: Reply with quote

snegle wrote:
Bakklandia wrote:

Året etter at vi slo Milan med ni trøndere på banen, så var sju av de borte. Og det gikk helt fint som vi alle vet.

NAE skriver litt om dette i sin bok. Det han fremhever som faktor nr. 1 for at dette var mulig, var at han hadde en stor bred stall som alle var drillet i spillestilen. Nye spillere som skulle etterfølge de som forsvant, kom til en stall med 15-20 spillere som kunne spillestilen. De ble dermed lett og kjapt trent inn i stilen.

JJ har tatt over en stall som hverken har bredden, eller er drillet i hans stil, men som har mistet sentrale spillere.
Back to top
Erlendr
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 09:02    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:

Jeg overser det ikke, fordi det kan ikke være slik at Jønsson skal frikjennes for å ikke greie å drille inn et angrepsmønster eller defensiv organisering fordi at 5 av spillerne var borte før sesongen. Med mindre du mener at de spillerne som er igjen er idioter alle mann?

Uansett har ikke dette noe med saken å gjøre. Å sammenligne Jønsson 2011 med Hamréns siste halvdel i 2008 blir litt feil, og det ser du også.
Back to top
Erlendr
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 09:09    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

JJ har tatt over en stall som hverken har bredden, eller er drillet i hans stil, men som har mistet sentrale spillere.

Sant nok, men hva er hans stil? Jønsson endret nesten gjennomgående stil og lagoppstilling fra januar og til langt utpå våren. Man kan skylde mye på skader, men man får ikke drillet noen stil hvis man ikke greier å holde seg til én.

Nå har ikke jeg vært på treningsfeltet, men Jønsson slår meg som meget utydelig, og når han har vært her i 8mnd, så bør det vises hva han har gjort.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.08.2011 10:28    Post subject: Reply with quote

Det var ingenting av det Jönsson hadde prestert som trener før han kom til RBK, som på noen slags måte gjorde ham til noe mer enn en litt over gjennomsnittet god trener på det nivået Tippeligaen er. Det må også sies at tiden hans i Stabæk var som en del av et team, der erfarne spillere tok ansvar, f.eks. gjennom pep-talk til laget, og andre i klubben var flink til å finne spillere som passet inn i det eksisterende laget. Det er derfor litt uklart hvor stor del av suksessen til Stabæk som kan krediteres Jönsson.

Etter åtte måneder i RBK, har han vist seg som en under middels Tippeligatrener. Dette kan selvsagt forandre seg allerede neste sesong. Med Jönsson som trener de neste tre-fire sesongene vil klubben kanskje sitte igjen med både gull og medalje, men er dette bra nok?

Rosenborg skal være noe mer enn andre Tippeligalag. Klubben skal spille den mest underholdende fotballen, være unike og i tillegg kunne gjøre seg gjeldende i Europa igjen. Med Jönsson som trener tror jeg dette vil være umulig å oppnå, og da kan vi ta så mange poenger vi vil, og vinne seriemesterskap nå og da, uten at det bør være nok for Rosenborg og det klubben har mulighet til å være.

Jeg driter altså en lang faen i om Jönsson får 3 poeng i alle kampene resten av sesongen, og hvor mange mål vi scorer. Han er uansett ikke den trenerkvaliteten en klubb med Rosenborgs tradisjoner bør ha til å lede laget.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 28.08.2011 11:20    Post subject: Reply with quote

Jeg synes folk er litt for raske til å dra fram Molde-kampen som et bevis på at laget har et høyt maksnivå. Det forutsetter nemlig to ting, for det første at seieren kom som resultat av en spesielt bra kamp, og fro det andre at Molde er så gode at de er en rettferdig målestokk.

I mine øyne var førsteomgangen mot Molde noe av det bedre vi har gjort, vi hadde bra aggressivitet og skapte noen sjanser, og scoret et fint mål (ironi). Riktignok slapp vi også inn et enkelt mål, og det vi skapte var i stor grad enkeltmannsprestasjoner fra Dockal. Andre omgang gjorde vi som ellers i år, slapp oss bakpå, falt i aggressivitet og lot Molde få et ganske stort spillemessig overtak. Midt i denne perioden scoret vi et helt random flaksemål på en blind polball som Prica kamikazet i mål forbi en elendig keeper og en verre stopper. Etter dette var kampen litt hawaii, vi kontret mens Molde prøvde å gjenetablere overtaket, og vi fikk et mål til ganske fort. Vi fikk altså maksimalt ut av en ganske middelmådig andre omgang. Dette skal altså være maksnivået vårt.

Når det gjelder Molde, så er de forholdsvis suverene i Tippeligaen, men det er etter min mening i den svakeste serien på veldig lenge, ribbet for gode enkeltspillere, og der flere nedrykkstippede lag hevder seg høyt oppe. Molde har en begrenset keeper, en svak forsvarsrekke, de samme midtbanespillerne som før pluss en god junior, og en angrepsrekke som er sterkt svekket fra i fjor. De har en trener som skaper en del entusiasme, og gjør en tilsynelatende god jobb, men det er ikke noe storlag.

Jeg er ganske sikker på at Hamrens Rosenborg hadde slått dette Molde-laget kontrollert 8 av 10 ganger. Molde-kampen beviser ingenting.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 28.08.2011 11:28    Post subject: Reply with quote

Erlendr wrote:
Å sammenligne Jønsson 2011 med Hamréns siste halvdel i 2008 blir litt feil, og det ser du også.

Jeg ser absolutt ikke hvorfor det skal være feil, nei. Dere pleier jo å sammenligne Jönssons 2011 med Eggens siste halvdel av 2010, uten at jeg ser hvorfor det skulle være så mye mer riktig enn å gjøre dette.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 381, 382, 383  Next
Page 137 of 383

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb