| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 23.08.2011 18:11 Post subject: Sportsdirektør |
|
|
Tanken med denne tråden er at veldig mange er misfornøyde med jobben Erik Hoftun gjør som sportsdirektør, kanskje først og fremst når det gjelder spillerlogistikk.
Vi har tråder for aktuelle spillere, samt en "samletråd" for aktuelle spillere. Kan vi ha det samme for Hoftuns etterfølger? Dette da uavhengig om vi trenger ny SD i morgen eller om ti år.
Bør vi ha en sportsdirektør i det hele tatt? Eller bør vi ha en hovedtrener som er mer "manager" som i England?
Hva slags kvaliteter trenger vi i SD-rollen? Evnen til å hente fantastiske spillere som passer for laget til rett tid og pris er kanskje et enkelt svar.
Har vi kandidater? Er det automatikk i at det blir en fra "brakke-miljøet", eller kan vi tenke utover? Hva med tilsvarende det Hamrén var på trenersiden?
Er det lurt med en tidligere spiller? En agent? En scout? En fra næringslivet?
Vi oppnår vel ingenting med dette, men når så mange er misfornøyde, hadde det vært interessant å høre hva folk mener mangler for å løfte klubben til nye høyder, ev. tilbake til gamle høyder. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 23.08.2011 19:11 Post subject: |
|
|
I Rbk må det være en SD som holder en tråd gjennom stallen og spillestilen. Med trenere som i gjennomsnitt blir værende en sesong blir manager håpløst.
SD bør ha andre kvaliteter en å ha maktet å snøre av seg fotballskoa for siste gang. SD er hovedansvarlig for å vedlikeholde produktet som er hovedinntektskilden i klubben. Det er en jobb som er for viktig til å "læres mens man går..."
Det er vel klart for alle at det er på dette området RBK har sakket etter i flere år.
Vi får vel få fram en statistikk over gode kjøp i klubbene rundt om og presentere vinneren for det nye styret. (Ser det sittende har fått konrollutvalget på nakken og har valgt å granske seg selv). |
|
| Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 23.08.2011 19:27 Post subject: |
|
|
jeg tror det beste ville vært å ha en manager som styrer på samme måte som OGS i molde som bestemmer hvilke spillere klubben skal gå for og ha stor inflytelse hele veien opp til styret. det man også må ha da er en dyktig kar fra næringslivet som har det siste ordet i forhold til økonomiske spørsmål og rammer så manager'n ikke kjører klubben i grøfta med drøye kjøpesummer og syke lønninger. men for å være helt ærlig så har jeg ingen kandidater til manager jobben men unge reitan kunne godt vært en kandidat til den økonomiske biten... det er min mening ihvertfall, men har lyst til å høre fler utspill for det her er ett veldig interessant tema!!  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 23.08.2011 20:19 Post subject: |
|
|
Hva ER det som gjør at folk tror man kommer til å få en Reitan inn i Adm? De har redan jobb.
Om noe blir det en lakei fra Reitangruppen i styret. At "best" en fraværende Reitan i styret. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 23.08.2011 20:35 Post subject: |
|
|
Recon: sier ikke at det må være en reitan.. men hvorfor er du så imot en som kan generere cash og har ett genuint hjerte for klubben? de har sponsa klubben vår i 12 år og gitt oss ganske mye kr iløpet av den tia-er jo ikke dem sin feil at styret vårt ikke kan forvalte de kr... samme hva fyren heter hvis han gjør klubben rikere og bedre rustet vel?? er ikke ute etter å krangle med deg for er enig i mye du har kommet med tidligere-skjønner bare ikke helt det bastante "hatet"mot reitan..  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 23.08.2011 20:37 Post subject: |
|
|
Hehe, det har jeg svart på, og tror ikke en meter på det "genuine hjertet".
Men poenget mitt er at "dere" prater som vi kan bytte ut Skutle med Xxxx Reitan som DL, and it won't happen! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 23.08.2011 20:59 Post subject: |
|
|
jeg tror heller ikke at reitan hadde gjort det gratis og bare for å være snill julenisse-men at de kunne gjort en bedre jobb i en 30% stilling enn skutle gjør i en 100% er jeg ganske sikker på
poenget mitt er at vi er nødt til å få en DL med god erfaring i å forvalte ett konsern og med sans for å tjene pæng  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 23.08.2011 21:22 Post subject: |
|
|
| Om det skal diskuteres i tråden her bør det i det minste handle om sportslig leder. Gjerne fortsett i "På sidelinja". |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 23.08.2011 23:46 Post subject: |
|
|
| jacsonø wrote: | I Rbk må det være en SD som holder en tråd gjennom stallen og spillestilen. Med trenere som i gjennomsnitt blir værende en sesong blir manager håpløst.
SD bør ha andre kvaliteter en å ha maktet å snøre av seg fotballskoa for siste gang. SD er hovedansvarlig for å vedlikeholde produktet som er hovedinntektskilden i klubben. Det er en jobb som er for viktig til å "læres mens man går..."
Det er vel klart for alle at det er på dette området RBK har sakket etter i flere år.
Vi får vel få fram en statistikk over gode kjøp i klubbene rundt om og presentere vinneren for det nye styret. (Ser det sittende har fått konrollutvalget på nakken og har valgt å granske seg selv). |
Er enig med deg i din argumentasjon. Men før det er vits i å bytte SD for å oppnå dette, må man få styret i klubben til å forstå at det må være slik.
I dag er det styret som ansetter treneren, og lover samtidig treneren det siste ordet i spillerkjøp. Dermed er det umulig, uansett hvem som er SD, å ha full kontroll over utviklingen i spillestil og spillestall. |
|
| Back to top |
|
 |
acson Veteran
|
Posted: 24.08.2011 05:42 Post subject: |
|
|
| Jeg mener at en kan ikke bytte ut den som har ansvaret for spillerkjøp med samme intervall so RBK har byttet trenere de siste årene. Det ville ende opp i et enda verre kaos en det er nå. En SD med oversikt og magefølelse vil fungere bedre i en medlemsklubb som RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 24.08.2011 08:40 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | I dag er det styret som ansetter treneren, og lover samtidig treneren det siste ordet i spillerkjøp. |
Hvor har du dette fra? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.08.2011 08:49 Post subject: |
|
|
nieuwlaat
Orker ikke lete frem artiklene på nytt, de finnes i Hoftuntråden. Men et sammendrag: Det fremgår både i NAE's godfoten, og det fremgår i flere artikler i forbindelse med perioden fra JJ ble ansatt og frem til han kom på brakke.
Ansvarforholdet mellom SD og trener/styre kom også klart frem i adressa's oppsummering av konflikten mellom KTE og Tørum. Tørum gikk rundt KTE og direkte til styret når han ikke likte hans innblanding, og styret ba KTE bakke ut.
Må selvfølgelig ta forbehold om at det adressa skriver er riktig info. Men hvis det er slik, gir det en uklar struktur, hvor SD leder sportslig avdeling i det daglige, mens trener samtidig er direkte ansvarlig overfor styret. Det fungerer så lenge man er enig, men gir godt grunnlag for konflikter, og er ingen god organisering. |
|
| Back to top |
|
 |
Tordenknott Junior

|
Posted: 24.08.2011 09:00 Post subject: |
|
|
Det virker på meg som om de viktigste egenskapene til en sportsdirektør er forhandlingsteknikk og nettverk. Hva med å kapre en god fotballagent til stillingen?
Tror kanskje f.eks. Rune Hauge kune utrettet mirakler i en slik posisjon (ikke det at jeg tror Hauge har det minste interesse av å jobbe for lønna rbk kan tilby, men det kan vel finnes liknende alternativer som er interessert i utfordringen det er å være knyttet til en enkelt klubb) |
|
| Back to top |
|
 |
hristo Senior

|
Posted: 24.08.2011 09:10 Post subject: |
|
|
| (Interessant artikkel i Dagens Næringsliv om Rune Hauges arbeidsmetoder) |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 24.08.2011 09:14 Post subject: |
|
|
Det kommer helt ann på hvordan klubben vil fungere. Om det er trenere som skal bestemme hva slags spillertyper som skal inn så hadde det passet bra med en agenttype eller speider som TKK som sportslig leder, men det er ikke mange agenter jeg stoler nok på til å ansette i en slik stilling som legg kan brukes til å fylle egen lomme.
Men om vi skal ha det slik at det er SD som styrer hva slags fotball som spilles og styre en overliggende plan og ansette spillere og trenere ut fra denne så må man ha inn en trenertype for å kunne gjøre en god jobb. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 24.08.2011 09:16 Post subject: |
|
|
| Per: Jeg kan ikke se at det fremgår noe sted, verken i Godfoten (naturlig nok) eller i noen artikkel at styret i dag lover treneren det siste ordet i spillerkjøp. |
|
| Back to top |
|
 |
fysiotore Senior
|
Posted: 24.08.2011 09:21 Post subject: |
|
|
| Først bør årsmøtet fjerne Svendsen som styreleder så fremt han ikke selv har nok selvinnsikt til å gå av på eget initiativ. Deretter bør Kjetil Siem ansettes som adm.direktør i klubben og la han organisere og ansette rette personer i ulike sentrale stillinger som f.ex sportslig leder eller manager. Siem er rette mann til å restarte klubben til igjen på bli den dominerende klubben i Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.08.2011 09:48 Post subject: |
|
|
nieuwlaat:
Har ikke sett noe som tyder på endring heller, etter at Hoftun i en artikkel uttalte: "ingen spillere blir kjøpt uten godkjennelse av JJ"
Ikke noe vil være bedre enn at det er endret, så jeg håper du har rett. |
|
| Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 24.08.2011 11:12 Post subject: |
|
|
Enig i at det er relativt mye å utsette på den jobben som er gjort, men som jurist lurer jeg på om det finnes et saklig grunnlag for å si opp EH?
Alternativet er selvfølgelig at han går frivillig, men da med en relativt god kompensasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 24.08.2011 11:30 Post subject: |
|
|
| Hoftun er vel bare vanlig annsatt uten kontrakt er han ikke det da? Isåfall må sportslig utvikling, og mangel på kompetanse være grunn nok til å si han opp. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 24.08.2011 12:18 Post subject: |
|
|
| Hoftun kan vel sies opp med vanlig oppsigelsestid etter Arb.miljøloven. Enkleste måten å fjerne ham på er rett og slett legge ned stillingen hans. I en periode på et par år kan feks trener og et par andre i adm. ta over hoveddelen av SD-jobben. Mer utinemessige oppgaver kan sikkert deligeres til div andre ansatte. |
|
| Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 24.08.2011 22:33 Post subject: |
|
|
| Huber wrote: | | Hoftun er vel bare vanlig annsatt uten kontrakt er han ikke det da? Isåfall må sportslig utvikling, og mangel på kompetanse være grunn nok til å si han opp. |
Antar at han er vanlig ansatt med kontrakt. Er så dårlig på sånt, men han har vel vært SD i 3-4, og i 2 av disse årene har det blitt seriegull, så resultatene kan det bli vanskelig å si han opp på. Tviler på en norsk rett (men den havner selvfølgelig ikke der) vil komme til at det er grunnlag for å si han opp på grunn av disse resultatene. Må nok ha dårligere resultater over lengre tid enn det siste året for at det skal være en saklig oppsigelse. (Sportslig utvikling er selvfølgelig subjektivt, men den objektive vurderingen vil sannsynligvis bli vurdert ut fra konkrete resultater). Så er det selvfølgelig et spørsmål om SD er den som er den viktigste personen i et lag sin sportslige utvikling.
Mangel på kompetanse er vanskelig å legge vekt på flere år etter ansettelsen. Da skulle man i såfall latt være å ansette ham.
Holder derfor fremdeles fast på at en oppsigelse av Hoftun ut fra arbeidsmiljøloven er nesten umulig. Her må man i såfall komme frem til en felles enighet. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 25.08.2011 14:01 Post subject: |
|
|
Jeg mener det er utrolig viktig å ha en sportsdirektör som har kontakter eller mye erfaring fra speidervirksomhet. Dette gir klubben store fordeler i forhold til å hente spillere.
Det som skjer internt er det vel treneren som har mest å si på hvordan hverdagen til spillerne vil väre. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 25.08.2011 15:04 Post subject: |
|
|
Nå er det vel spesielt viktig at sportsdirektøren, i god Rosenborg-ånd, kan "spille andre gode". Heller ikke her har vel Eggen-eleven Hoftun vært så god som man kunne ønske. Men hvis sportsdirektøren først skal kjøre enmannsshow, så er det vel en fordel at han har et bredere kontaktnett enn Adeccoligaen. Sportsdirektøren er vel ansvarlig for mer enn bare spillerlogistikk, og er vel ment å skulle legge forholdene så godt som mulig til rette for at hovedtreneren skal kunne gjøre en så god jobb som overhodet mulig.
Det gjør at jeg ikke er direkte sikker på om en talentspeider nødvendigvis er best egnet til å ha denne stillingen. Et bredt kontaktnett er selvfølgelig viktig, ikke bare i forhold til spillerlogistikk, men det er mer ved denne stillingen enn som så. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 25.08.2011 15:38 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Enkleste måten å fjerne ham på er rett og slett legge ned stillingen hans. I en periode på et par år kan feks trener og et par andre i adm. ta over hoveddelen av SD-jobben. Mer utinemessige oppgaver kan sikkert deligeres til div andre ansatte. |
Dette kan vel godt kalles "Viking-metoden" og jeg synes det er en usedvanlig rævva ide. Nå har Hoftun ganske langt igjen til Østenstad-nivå på å suge i jobben sin, men men å la en smått desperat trener stå for langsiktig tenkning i klubben er sjølskudd. |
|
| Back to top |
|
 |
|