|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Messi Veteran
|
Posted: 06.07.2011 21:08 Post subject: |
|
|
| Jeg vil si at han er spillende... Her kunne Rosenborg ha kjøpt en kommende stjerne, på 4 års kontrakt, for å så leie han til Sarpsborg ut året.. Slik at han kan kjempe om plass fra 1/1-12... |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 06.07.2011 21:36 Post subject: |
|
|
mulig dette blir off-topic... Men her er et bra intervju med Tor Kristian Karlsen, av det norske Barcelona forumet . Litt om kjøp,speiding og litt barcelona ..
Tor-Kristian Karlsen — Norges desidert beste speider, har latt seg intervjue av oss. Han delte sine meninger om speiding, hvor viktig det er og hva Barça har gjort både riktig og feil de siste årene. Intervjuet er gjort 21. juni 2011.
Her er en liten introduksjon av hva Tor-Kristian Karlsen tidligere har drevet med.
Han har tidligere vært speidersjef i Bundesliga-klubben Hannover 96 (2004-2006), talentspeider for Bayer 04 Leverkusen (2000-2004), Watford FC (1998-2000) og Grasshopper-Club Zurich (1996-1998). I tillegg har han vært sportsdirektør i Fredrikstad FK. Han har også en del ekspert- og analyse-opptredener for blant annet BBC Radio Five Live og Norsk TV 2. Foruten om det er han artikkelforfatter, har drevet med analyser og journalistisk samarbeid med blant annet BBC Radio, FIFA Magazine, SportBild, Neue Zürcher Zeitung, The Independent, The Times, Josimar, Four Four Two og hans egen blogg på TV 2 Sporten. Tor-Kristian har også drevet eget konsulentselskap som ga råd til fotballklubber.
For tiden er han speider i FC Zenit Saint Petersburg i Russland og har ansvaret for store områder; derav mye reising og med god oversikt over hva som rører seg rundt omkring.
Hvordan kom du til Zenit?
Jeg har holdt på med dette her siden midten på 90-tallet, i en eller annen kapasitet, så du bygger deg nettverk og du møter personer igjen både her og der, du bygger bånd og relasjoner. Jeg har en link til italiensk fotball, for det er det som står mitt hjerte nærmest, egentlig. Jeg prater jo språket og av den grunn så har jeg hatt god kontakt med Spalletti, treneren i Zenit , og en del av staben hans i en lengre tid. Det viste seg at Zenit skulle utvide speidervirksomheten, så da fikk jeg en telefon. Resten er egentlig historie, som de sier.
Tor-Kristian Karlsen kom til Zenit gjennom kontakt med Spalletti, tidligere Roma-trener, nå i Zenit.
Hvor viktig er egentlig speiding for en klubb i dag?
I den grad klubben har ambisjoner om å kjøpe spillere, eller operere på overgangsmarkedet, så trenger man jo faglærte som kan assistere de prosessene der. Som jeg sier, man kan gjøre hva man vil med fotballklubber, men i bunn og grunn er det det som skjer utpå banen som betyr noe. Man må rekruttere spillere og det er da logisk at man setter av ressurser for å gjøre det. Det er en helt essensiell del av operasjonen i en fotballklubb.
Hvor mye kan det koste en klubb å hente feil spiller?
Det finnes jo utrolig mange eksempler på det. Bebé til United er et skrekkeksempel, og det er generelt umulig å komme med konkrete summer, men det er klart at de som er store er kjente for å legge ressurser i det; er klare på å kartlegge og skape systematikk og logistikk rundt den biten, de har en langt lavere feilprosent enn de som ser veldig lettsindig på det. Tall er veldig vanskelig å komme med, men la oss si at det er et enormt beløp på verdensbasis hvert år, det er det jo ingen tvil om.
Ja, for du må jo kjøpe spilleren, du må betale lønn og i tillegg tar agenten noe?
Ja, det er klart. Som jeg sa, så er det snakk om enorme summer på verdensbasis, i tillegg er det umulig å konkludere med tall sett utenfra.
I Barça har vi kanskje verdens beste ungdomsakademi, men det er klart at det ikke er plass til alle. Hvor viktig er det for de spillerne som kommer inn i ung alder har blitt speidet på?
Jeg tror med unge spillere, når du snakker om en klubb som Barcelona, så må de operere på mange fronter her; først har du lokalområdet, Catalonia, Spania selvfølgelig, og det er en klubb som har tradisjoner med å hente spillere ned i 13-årsalderen, slik som Messi, da han kom. Du har fra afrikanere til sør-amerikanske nettverk, så her snakker vi om operasjoner som kanskje ikke er helt strømlinjeforma og lineære, men hvor det hele tiden kommer spillere inn til prøvespill eller gjennom camper de har over hele verden og at de da hele tiden har et tilsig av spillere som kommer opp til vurdering. Men jeg er veldig usikker på hvor nøyaktige Barça konkret er i oppfølging av hver enkelt spiller her og hvor nøyaktige man kan være. Fra alderen mellom ti til 14-15, så er det veldig vanskelig å kartlegge kvalitetene til en spiller som er så ung. Man må være spesialert speider for å klare å se de tingene i en spiller som passer til klubben din.
Hvor vanskelig er det egentlig for en speider å se hvor god en spiller kan bli, i en så ung alder? I den alderen spiller kanskje fysikk en stor rolle, og Messi hadde jo vekstproblemer, men klarte seg likevel.
Barne- og ungdoms-speiding er veldig spesialisert. Jeg tror det må være en greie du gjør hundre prosent. Barcelona har jo kanskje en del føringer, som de fleste klubber kanskje ikke har, der de er veldig tydelige på hvilke spillere de vil ha inn til La Masia og systemene sine. Det er selvfølgelig spillere som etter hvert, med den riktige inputen, kan komme inn i førstelaget. Det er noe de ser etter fra helt i starten. Nøkkelen her er potensial; spillerens egenskaper til å tilegne seg egenskaper, samt at det mentale må være på plass for å lære seg mer. Og så er det jo selvfølgelig sånne helt banale ting, slik som spillere som ikke har vært i puberteten, det er mange ting som skjer i livet, både fysisk og mentalt, som vil få en effekt før eller senere.
Men utplukking til en klubb som Barcelona tror jeg ikke handler så mye om speiding, men mer om å kaste ut et garn og hanke inn. Jeg tror de jobber med et veldig stort antall spillere, deretter bruker man tid på å få de aktuelle inn gjennom et veldig trangt nåløye.
Så de følger veldig mange spillere over lengre tid?
Ja, jeg tror også at de har veldig mange samarbeidsklubber her og der. De har ungdomstrenere, ressurspersoner som er knyttet til klubben, som hele tiden rapporterer tilbake til Barcelona. Deretter blir de mest spennende spillerne hentet inn på prøvespill og månedsvise samt kvartalsvise camper der de får prøve seg over tid. Det er i hvert fall slik Milan og Real Madrid holder på. Det er en slags Darwinisme dette her, for på en eller annen måte, selv om det ikke er eksakt vitenskap, så er det veldig få som slipper ut av garnet, for den pyramiden Barcelona sitter på er så eksklusivt og det er så trangt å komme opp der, så hvis du kanskje mister en da, som går til Benfica, en som går til Mallorca og en som går til Valladolid, så er ikke det noe tap for Barcelona ettersom de har mange å velge mellom og mens det samtidig hele tiden er en stor konkurranse for å komme inn.
Det er noen spillere som i det siste har gått til andre klubber, til for eksempel Arsenal. Blir disse spillerne fristet av andre klubber, samtidig som de innser at det er veldig vanskelig å nå førstelaget i Barcelona, og at det gjør at de forsvinner fra klubben? Se for eksempel på Bojan, Nolito, Jeffren og så videre. Tror du de yngre spillerne tenker på disse situasjonene og heller nedjusterer målet sitt framfor å kanskje stagnere i klubben?
Der har du det dilemmaet med å være barnestjerne og den harde realiteten i toppfotballen. Se for eksempel på Bojan, som scorte 200 mål hver sesong på ungdomslagene. Det presset som ble lagt på skuldrene tester den mentale styrken på det ytterste.
Jeg tror de som forlater Barcelona, de tror jeg i stor grad gjør det på grunn av at de ikke lengre er i planene til Barcelona. Nå er kanskje Cesc et unntak, da var ikke Barcelona så suksessrike som de er nå, da han gikk til Arsenal. Det var også en kontraktssituasjon der han valgte å gå som 16-åring til London. Jeg tror ikke at de 16-17-åringene som spiller i Barcelona sitt system i dag går av fri vilje. De har jo kommet såpass langt innpå målet at de må ha fått et klart signal fra klubben før de går.
De blir kanskje lokket med større lønn hos Arsenal, mens det på B-laget i Barcelona er fokus på at lønna ikke skal være for stor. Tror du ungguttene kan bli fristet til å stikke fra klubben der de kanskje innser at det ikke er så lett å komme opp på A-laget, og heller hopper på muligheten andre steder?
Det varierer litt fra posisjon til posisjon. Hvis du er 18-19 og er en sentral midtbanespiller med offensivt fiber, så er det kanskje dårligere utsikter i Barcelona. Man må analysere litt selv. Hvis man er høyreback, så er det kanskje ikke så mye bak Dani Alves. Om de tar et år eller to, så har de tid til det med tanke på hvor man spiller hen på banen.
Så det går litt på posisjon?
Ja, og så går det litt på økonomi, men generelt så vil ikke de i Barcelona gå andre steder i utgangspunktet — det ville være veldig dumt.
Hvis vi går litt over til Twitter, så fører du jo ofte gode diskusjoner med fotballsupportere og folk som følger med klubbene sine. Forstår de fleste du prater med hvor viktig speiding er?
Ja, det har jeg inntrykk av. I Norge så har det vært en del fokus på det, gjennom de mange feilene i Tippeligaen. Mye rare kjøp og handlinger. VG har jo hatt en serie for ikke lenge siden om afrikanere på prøvespill i Norge. Men etter å ha drevet med sosiale medier og blogg de siste årene, så føler jeg at det hele tiden har vært en forståelse for hvordan fokuset for klubbene er og at feilgrep i speiding kan få fatale økonomiske følger, spesielt for de mindre klubbene. Det er viktig at fotballsupportere setter seg litt inn i hva klubbene driver med og hvordan de driver. Det tror jeg ikke alle supportere orker å sette seg inn i; kanskje mest fordi de blir skuffa, he-he. Det er jo supporterne som betaler for moroa! Gjennom sesongbilletter, TV-abonnement, draktkjøp og turer hit og dit for å følge lagene sine. Da er det jo også fornuftig at de da setter seg inn i hva de pengene blir brukt til.
Her er Tor-Kristian Karlsen (t.h) sammen med sine gode venn og sosiale sparringspartner, Ole Magnus Storberget.
Over til speiding igjen; hvis vi ser til Spania, så er ikke budsjettet til de minste klubbene så voldsomt stort. Hva er risikoen om de ikke bruker speidere i det hele tatt? Er de mindre klubbene flinke til å bruke ressursene sine bedre og dra mest mulig nytte ut av speiderne og nettverkene de bruker?
Det varierer enormt fra land til land, klubb til klubb. Det er en litt kulturell greie. I Tyskland og Nederland, så jobber de mest strukturert. Speidere har en høyere status og mer innflytelse enn i andre land. Det er ikke tilfellet i Spania. Jeg er på en del turer til Sør-Amerika. Nå i vinter var jeg i Peru og så U20 og Ecuador litt senere i U17. Da treffer man jo mange kolleger; man prater og hører litt hvordan de andre jobber. Hvis man ikke jobber for de store klubbene i Spania, så har man ikke så gode vilkår. Litt mer konkret kan jeg si at de er veldig mye mindre verdsatt enn speiderne er i mindre klubber i Tyskland og Nederland.
For eksempel: Det var en speider fra en toppdivisjonsklubb som fortalte meg rett ut at han hadde en veldig lav lønning og samtidig kort kontrakt. Jeg tror at man generelt verdsetter kompetanse, utenom trener, lege og fysioterapeut, kun i de store klubbene. I Spania tror jeg disse små klubbene, som kommer seg opp og kanskje holder seg en sesong eller to i Primera Divisíon, treffer litt mer tilfeldig med en spiller eller to, gjennom agenter og presidenter, for deretter å rykke ned igjen når de blir solgt. De treffer kanskje med noen sentrale, men det er nettopp der at det er såpass lite strukturert at de få som får det til å klaffe, rykker opp.
I Spania er det ingen stor kultur for noen store speiderapparat, bortsett fra i de store klubbene. Mye gjøres gjennom president som går rett til agent eller av sportsdirektører som gjør mye på egenhånd. De bruker ikke speidere godt nok.
Hva er risikoen hvis presidentene bare bruker sitt eget nettverk og gjør kjøp uten å bruke speidere? Kan det være lurt å investere i en speider eller leie inn eksterne speidere?
Her ligger det en del problematikk. For det første, så vil en president da, i Spania, Italia, Portugal, sørover i Europa, Balkan, Hellas, Tyrkia, betale med egne penger.
Du tenker på å betale agentene nå eller?
Nei, nå tenker jeg på presidentene her. Det er de som subsidierer driften; hvis de små klubbene kommer seg opp til Primera, eller de øverste divisjonene generelt, så vil man mer eller mindre drifte klubben gjennom TV-inntekter, billettsalg og slike ting. Men når man holder på lavere ned, så er det subsidievirksomhet man holder på med. For det første, så vil man med de små budsjettene disse presidentene har, ikke kunne skaffe seg personer som er kompetente. Hvis de bare skal betale ett eller to tusen euro i måneden, som faktisk ganske ofte er tilfellet for disse spanske speiderne, så vil ikke de ha særlig oversikt over markedet bortsett fra det de har sett på TV eller i lokalområdet. De har ikke reist noe særlig, de har ikke kontaktnettverk, de prater ingen språk og så videre.
Det er viktig å tenke på at en speider ikke bare er en speider; det er også spesialisert. Du kan ikke bare ta en speider, og så gjør han den samme jobben som en spesialisert speider. Noen speidere er bedre enn andre og har bedre nettverk. Hvis du ser på hvordan Udinese driver, som stort sett har profitt, samt Porto, så har de rundt 150 millioner euro i pluss de siste fem årene fra overgangsmarkedet. Det er i stor grad presidentene, med agenter, som plukker spillere.
Hvis vi tar utgangspunkt i Udinese; vi er linket til Alexis Sánchez, som er en meget god spiller. Hvordan klarer de å gang på gang hente de riktige spillerne som slår til?
Det er et konsept som de har rendyrket i 20 år, og det er en kulturell greie som de har klart å holde gående der. Det handler om å skaffe seg kompetanse i markedet; erfaring, teft, instinkt når du ser spillere. Når du har sett såpass mange kamper med et analytisk blikk for spillet, så oppdager du potensial med et kritisk blikk. Det er noe du utvikler og dyrker fram over en lang periode. Nå er det jo sønnen til presidenten som holder på. Han har ingen fotballbakgrunn, men han har lært seg å se det etter hvert. Det har vært en suksessoppskrift både for eierne og klubben. De er rett og slett kjøpmenn i fotball.
Tor-Kristian Karlsen har sansen for Udineses Alexis Sánchez.
Barcelona, da? Hvordan er de i forhold til Udinese? De har kanskje en annen holdning; de vil hente spillere for å gjøre de gode, ikke hente spillere for å selge med profitt? Fungerer speidernettverket på samme måte, men med forskjellige mål?
Hvis du tar vekk overganger fra regnskapet til Udinese, så faller jo hele klubben sammen. Da spiller de i serie C1 i løpet av to sesonger. De tjener ikke mye på billettkjøp og draktsalg, men TV-inntektene har blitt respektable i Italia nå. I Barcelona tenker de helt annerledes. For det første; hvis de får tak i en spiller som er god, så skal de ikke selge han. Om han er outstanding, så skal jo ikke han noe annet sted. De er på toppen av pyramiden og kan heller ikke gamble så mye. De har veldig mange spillere som kommer igjennom fra egen avdeling, som enten er lokale eller kommer fra hele landet eller andre deler og som hele tiden trykker på som vann mot demningen og skal gjennom, og da må man være veldig kresen i forhold til hva du tar inn.
Men nå har jo Barcelona hatt en del svin på skogen hva gjelder overganger – det var mange rare kjøp under Laporta-perioden. De brukte mye penger på spillere som faktisk ikke leverte. Det er vanskelig å hele tiden å tolke hva som skjer, hvem som står bak de store overgangene i de store klubbene og hvem som ville hva, om de kjøper direkte fra agent, om presidentene har ønsket spillere som han vil ha inn og videre ned den stien.
Det som er mest sexy og mest moro med fotball er jo spillerkjøp. Det er jo hele tiden presidenter eller fotball-ledere som ikke har kompetanse til å tenke klart, og det er slik de merkeligste overgangene går gjennom. Alle vil ha en mening, alle vil komme en vei med sin mening.
I Barcelona har de en struktur som går på at sportsdirektør plukker spillere, Guardiola har ikke like stor innflytelse på hvem som skal komme, og det er noe han selv har ønsket. Guardiola sier hvilke posisjoner han trenger å få styrket, deretter er det Zubizarreta som plukker spillere gjennom sitt nettverk av speidere, agenter og kontakter. Hvor mange ganger har ikke nye presidenter kommet inn og sagt hvem de ikke vil ha og hvem de vil ha på laget sitt? Vi har jo mange eksempler?
På et så høyt nivå i fotballen, så er det mye pragmatikk. Det er ikke så lineært som du sier her. Det er politikk på et høyt nivå. Slik som det er i klubbene, så er det veldig sjelden man finner harmoni, særlig hvis det butter litt i mot, og så blir det gjerne splid mellom sportsdirektør og treneren. Når du da har sterke personligheter og en sterk trener, som Guardiola er, så har de mer å si enn hva folk tror eller hva de selv gir uttrykk for. Det er alltid den som er sterkest og har størst posisjon i klubben som vil ha det siste ordet i overgangene.
For å ta et eksempel; Chelsea hadde en lignende struktur hvor Frank Arnesen skulle, i teorien da, være den som hadde ansvaret for kjøp og la føringene der. Etter hvert sklei jo det ut, da han mistet tillit til Abramovich. Det er ofte den som er nærmest presidenten, eller den som har kommet med det siste kjøpet som slo til, som får gjøre den neste overgangen. Som jeg sier, det er mye pragmatikk her. Det er ikke fullt så rett fram, altså. Mange av disse trenerne sier at: ”Ja, jeg kan komme til klubben, men da skal jeg ha med meg han og jeg skal ha med meg han.” Hva gjør du da? Her er det veldig mange variabler, det er det. Det er ingen perfekt løsning på det, men det er klart, den modellen du nevner der er jeg veldig fan av; sportsdirektør som styrer overganger. Spillerne hører jo til klubben og det er klubben som betaler for de, så da føler jeg at det er klubben, og ikke trenerne da, som bør ha det siste ordet. Det er i hvert fall min mening. Det er klart, dersom man gir treneren føringer for hvilken fotball som skal spilles og samtidig er klar på hvilke spillertyper man bør ha inn til klubben, så trenger det heller ikke å være noen clinch.
Jeg har et inntrykk av at det er ganske god harmoni mellom Guardiola og Zubizarreta. Han legger seg ikke så mye bort i hvilke spillere som skal hentes, men sier hvor det bør styrkes. Han har en ganske stor stjerne i klubben etter det han har fått til. Rosell sier jo at ”Guardiola kan signere når han vil, for hvor lenge han vil og bestemme hva han vil”, og Guardiola har tydeligvis tillit til de som er over han. Det har jo vært en suksessfaktor? Hvis vi ser bortover til Madrid, så har ikke de helhvite fått det helt til å klaffe med nye spillere, nye trenere og ny president? Det har jo kanskje litt å si når du tenker på modellen Barcelona kjører, med tanke på speiding og La Masia?
Joda, det får være så, men når jeg ser på troppen til Barcelona i dag, så er det jo forsåvidt egentlig ikke tvil om hvem som har lykkes best. Du har jo David Villa som ble hentet inn, selv om han var en no-brainer; landslagsspiss som har bøttet inn mål både på landslaget og i klubben hver eneste sesong. Deretter har du Piqué, han er jo en suksesshistorie når vi prater om gode overganger. Men du har jo Puyol, Valdés, Busquets, Iniesta, Xavi, Pedro, Messi, som kommer fra egne rekker. Jeg føler ikke at Barcelona har herja på overgangsmarkedet egentlig. Så klart, du har jo supplementene da. Dani Alves for eksempel, man visste jo at han var kanongod i Sevilla og henter han inn for å styrke en svak posisjon.
Det er vel kanskje sånn Barcelona må gjøre det når de har så mange gode spillere, men akkurat ikke har nok kvalitet i egen avdeling i alle posisjoner for å hele tiden hevde seg i toppen? Det er dyrt å hente de beste, men det må til for en så stor klubb? Av den grunn så er jo prisen ganske høy. Når Barcelona banker på døra, så vet Sevilla at Barcelona har penger, så de priser han kanskje enda litt dyrere enn vanlig?
Det er det ingen tvil om. Det er forsåvidt luksus. Det er jo ingen sak å kjøpe spillere som Dani Alves, Mascherano og til og med Abidal da han kom. Det er spillere du vet kan gå rett inn og gjøre en god jobb. Men jeg ser jo også på lista hvor de faktisk har tatt noen sjanser; Keirrison, Adriano, jeg føler ikke at sistnevnte har slått til. Chygrynskiy var en stor flopp, Maxwell så som så.
Chygrynskiy var ikke mye å skrive hjem om. En stor flopp, mener Karlsen.
Hvis vi tar ei liste, da? Henrique, Cáceres, Keirrison. Keirrison hentet vi for mange, mange kroner, men han har ikke spilt én eneste kamp for klubben. Det er jo et eksempel på at speidingen feilet i en så stor klubb som Barcelona. Hva har du å si om Keirrison egentlig?
Jeg så han relativt tidlig da han slo gjennom i Coritiba, da kunne man fått han for to millioner euro. Han har veldig god fysikk og er veldig god på hodet og slike ting, men han er jo ingen møtespiss og passer i hvert fall ikke inn i Barcelona-stilen der man må linke opp spillere, forandre mønsteret med bevegelse, spillestil og så videre. Der er han helt sjanseløs.
Hva var det som feilet med han egentlig? Hvorfor hentet vi han i det hele tatt?
Det har ikke jeg noe godt svar på, jeg bare synes at hans profil ikke passet i det hele tatt. Han var jo sjanseløs i Fiorentina og Benfica. Han forstår jeg ikke. Samme med Cáceres også; et helt merkelig kjøp. I tillegg var han dyr.
Han ble hentet fra Villarreal for rundt 120 millioner kroner. Han er faktisk favorittspilleren min av de som har spilt i Barcelona.
Ha-ha, javel!?
Jeg liker spillestilen, men han var ikke god nok teknisk. Jeg har sansen for han; oppofrende spillestil, ligner litt på en Puyol uten den kaldheten og de lederegenskapene. Jeg mener at han ikke fikk helt sjansen?
Jeg vet ikke hvem som tok beslutningen der, men jeg føler at han var en helt OK spiller. Jeg forstår hvor du kommer fra i forhold til det med ferdighetene hans. Han er en som leser spillet bra, kutter foran, er tøff i duellene, forsåvidt anvendelig i hele bakre firer. Du skal ha noe ganske unikt og kunne tilføre laget det samme som de andre og bidra. Det tror jeg heller han mangler. Jeg ser heller han som en ’upper mid-table’. Da han gikk til Atlético Madrid var han sjef der. Men det er det med å komme til Barcelona, de endte tross alt førti poeng foran på tabellen og det er helt klart et annet nivå der.
Hvilken spillertype er Henrique egentlig? Har han det tekniske på plass for å lykkes?
Det er jo direktekjøp fra Sør-Amerika. Hvor gammel er Henrique, da? 24? Han kom for tre år siden, ble lånt ut til Leverkusen i ett år, var 21 når han kom. Han var jo god i Leverkusen, deretter lånt ut til Racing Santander. Jeg synes at han er litt rotete i stilen, men han er en OK ballspiller, med OK blikk og kan bygge opp bakfra. I tillegg slår han OK langpasninger. Jeg bare synes at han er litt sånn ’sju av ti på alt’. Han er ingen ener på noen ting.
Det er viktig å være veldig god på minst én ting for å slå gjennom i Barcelona, eller hva føler du?
Selvfølgelig. Da føler jeg kanskje også at Chygrynskiy, Cáceres, Keirrison, de som kjøpte disse, selv også følte at: ”Vet du hva, dette er… Kunne vi ikke heller lagt litt ekstra i potten og fått det helt hotte, da?” Nå snuser de på Sánchez, og det er vel og bra. Han er et helt annet kaliber, føler jeg. Etter hvert kan de kanskje også være med i kampen om Neymar når han senere åpner for en overgang til Europa, og da har du den typen spillere som de bør se på.
Alexis Sánchez, da? Hvordan er han?
Han er i utgangspunktet ving, men han har også blitt brukt mer bak spiss denne sesongen her. Han er ingen typisk playmaker som stopper og tråkker på ballen, men han mer en som må ha rom, ha plass å løpe på, han er veldig aggressiv, veldig eksplosiv, han har et veldig, veldig bra skudd, han er uredd. Han kan også gå mot både høyre og venstre, han har lekre finter.
Tror du han kan lykkes i Barcelona, med tanke på at vi har Pedro, Afellay og Villa?
Han er bedre enn Afellay i hvert fall. Han er litt mer konkret og direkte. Han leverer mer til bordet og har mer å komme med. Han har kanskje ikke den klassiske antennen mot medspillerne som du bør ha i Barcelona, nærmest som telepati omtrent, men han liker å dra finter, han liker å løpe med ballen så lenge det er rom.
Du tenker at han ikke er helt på nivå med tanke på spilleforståelse?
Jeg tror han har forutsetningene for å lykkes. Han bidrar med noe annet. Det er nesten luksus, han koster et sted mellom 30 og 40 millioner euro. Men, det er en type du kan kaste innpå dersom andre løsninger ikke fungerer, så vil han bidra med noe annet. Som jeg sier, han er så eksplosiv og så direkte. Slike spillere lykkes jo i alle lag og alle har behov for det.
Det går rykter om at Real Madrid har førsteretten på Neymar, så vidt jeg vet?
Det sies mye rart om det, men jeg tror ikke noe på det.
Det er mye snakk rundt Neymar nå for tiden og han skal jo straks spille Copa Ameríca. Hvor dyr tror du han blir når han går?
Jeg har en del førstehåndsinfo på Neymar. Han har en klausul som ligger på rundt 275 millioner kroner. Han eies 50 % av Santos og 50 % av et investeringsselskap, som også eier 50 % av Ganzo, den andre stjerna i Santos. Sonda, som er investeringsselskapet, og Santos, de har forstått at markedsverdien til Neymar er langt høyere enn den klausulen, så jeg tror at det de først kommer til å gjøre er å prøve å tjene mest mulig på denne overgangen. Jeg tror Neymar forlenger med et år og at klausulen blir oppjustert til nær det dobbelte. Jeg tror markedsverdien hans er rundt 50, 60 millioner euro i dag. Spilleren, tror jeg, har det veldig, veldig bra i Santos, han gjør som han får beskjed om, han tjener veldig bra med penger og ting er i ferd med å skje i Brasiliansk fotball. Økonomien er i rakettfart framover og så videre. Agentene til Neymar er ganske nære både Santos og Sonda, så dette er en klikk som på mange måter avgjør framtiden til Neymar.
Neymar har vært i kikkerten til Tor-Kristian lenge.
Han er kanskje den dyreste unggutten i verden nå, kanskje sett bort ifra Thiago i Barcelona. Er han virkelig så god eller er han oppskrytt?
Han her er på et helt annet nivå enn Thiago i Barcelona. Jeg har sett Thiago i U21 nå, som er en god spiller altså, men her snakker vi om en helt annen vare. Thiago er i tillegg en helt annen spillertype enn Neymar, som offensiv midtbanespiller.
Jeg mener Neymar er en spiller du kan føye inn sammen med Messi, Cristiano og så videre.
Er han så god allerede nå, eller tenker du på potensialet?
Han har prestert på et så høyt nivå allerede at jeg mener det. Han kommer ikke til å ta over verden ved første spark i Europa, for alle må jo selvfølgelig få litt tid på seg til å justere seg. Cristiano trengte tross alt litt tid i Manchester United da han var på samme alder som Neymar er i dag, der de to første sesongene kanskje ikke var helt heldige. Jeg sier ikke at han kommer til å ta over helt, men jeg mener han er meget, meget god.
Jeg så han i U20-VM i Peru, fire tusen meter over havet. Det han og Lucas, som spiller i Sau Paulo, holdt på med sammen, var en helt annen sport. Siste kampen ble en slags finale, ikke i tradisjonell forstand, for formatet er slik at det spilles i tabellform. Uruguay og Brasil var nummer én og to og det ble derfor en slags finale da de tilfeldigvis spilte siste kampen. I pøsregn var dette helt ekstremt å se på. Brasil vant hele 7-1 over Uruguay.
Han har alt; han har rykket, han har nærteknikken, han kan bruke begge bein, han har triksene, han har holdningene. Han har også blitt sterkere i kroppen. I framre ledd kan du bruke han på venstre, i midten, på høyre. Han klarer alt.
Onde tunger vil ha det til at Neymar har en liten Balotelli-side ved seg. Stemmer dette, eller er det bare rykter?
Han har en side ved seg som ikke er helt stueren. Han er ingen Messi i forhold til oppførsel. Han er en ung mann, da, som kommer fra favelaen og har fått masse oppmerksomhet og penger. Ikke bare plutselig, men han var også en barnestjerne der han ble sammenlignet med Pelé allerede som 13-åring. Han har kanskje ikke fått noe særlig motmæle på noe som helst nivå, men det er vanskelig å ta det med han når han fortsetter å levere hele tiden. I Copa Ameríca er han med, så du kan følge med han der. Det blir hans første store test på A-landslagsnivå. Han var vel med i VM-troppen, men fikk ikke spille.
Nok om Neymar. Hva med Pastore? Han har blitt linket til øst og vest. Er han god nok for å gå rett inn i Barcelona?
Jeg har sett han i fantastiske kamper for Palermo, spesielt i fjor høst, til nærmest usynlig mot slutten av sesongen. Jeg synes han er veldig varierende i prestasjonene, samtidig som han har en spillestil som er veldig sør-amerikansk. Han har ikke den eksplosiviteten som du trenger på Champions League-nivå, jeg vet ikke? Han er i hvert fall en spiller med en fotballforståelse som kan koble seg rett inn på frekvensen til de andre på laget, men jeg forstår ikke hvordan han skal brukes i spillestilen til Barcelona. Hvis du har de tre foran og Xavi, Iniesta og Busquets bak der, så skjønner jeg ikke helt hvor han skal være. Han er en typisk tier, offensiv midtbanespiller. Du kan ikke bruke han på kantene framme. Han passer best i en 4-4-2 med en snudd trekant, der to er framme. Han kan være frammerst der. Det er ikke akkurat det norske landslaget han skal spille mot, det er et litt annet nivå.
Det er mange som banker på døra for tiden, du har Thiago og andre som Keita og sentrale midtbanespillere i klubben som man kan bruke.
Gerard Delofeu i Barça, hva vet du om han?
Han kjenner jeg ikke godt nok. Ikke sett før.
Jeg anbefalte Karlsen å følge med på Deulofeu framover. Du hørte det her først, Karlsen.
Han er faktisk ekstremt god, han må du følge med litt.
Han kan jeg ikke noe særlig om.
Barça B endte jo på tredjeplass i Segunda. Hvor viktig er det å ha et høyt nivå på B-laget?
Som sagt, når nåløyet er så trangt som i Barcelona, så er det viktig å ha et konkurransedyktig tilbud for de spillerne som ikke er i A-lagsstallen. De er kanskje enda viktigere å holde spillerne i eget hus, spesielt i det formatet Barcelona spiller med; en særegen og rendyrket spillestil.
Det er en veldig smart variant de har i Spania, der de kan ha et høyt, konkurransedyktig nivå på andrelaget sitt, slik at du kan legge føringene på utviklingen selv, i en veldig viktig alder. Alternativet er å sende de bort der de kanskje ikke får den oppfølgingen de kan få hjemme.
Det har vært en del prat om å starte en egen reserveliga i Spania, slik som de har i England. Sterke personer har vært framme med nesa. Hva tror du det har å si for B-lagene og nivåforskjellene?
Nå kjenner ikke jeg den spanske realiteten godt nok til å gi et klart svar akkurat der, og jeg har ikke helt fulgt med på praten i Spania. Jeg vil tro at for de store lagenes del, så er det en større fordel å ha lagene sine i divisjonssystemet grunnet større konkurranse og rammene rundt kampene. Det gir en nærere og mer realistisk fordel enn det ville gjort hvis Barça B spilte mot reservelaget til Almería, det tror jeg nok. Det samme har de kommet fram til i Tyskland der amatørlagene, som i realiteten er B-lag med spillere under 21, spiller i divisjonssystemet.
Hvor lenge speides en spiller på før han blir hentet, i ung alder?
Det vil jeg si er lang tid, i tillegg er det situasjonsbetinget. Er det en spiller det er stor konkurranse om, så kan man bli presset opp i en sitausjon der man må ta en avgjørelse ganske tidlig og ganske fort. Nå skjer ikke dette så ofte, og det er ofte en prosess som går over flere år, egentlig.
Er det noen begrep som brukes blant speiderne? Har dere et eget språk, på en måte?
Ha-ha. Eget språk? Det er ingen frimurerbevegelse, det er det ikke. Vi er vanlige mennesker, men noen er mer tekniske i språket enn andre er og liker å briefe med det.
Aksjemeglere har egne begrep som «blow up», «bear» og «bull» internt i bransjen, det er ikke noe sånt i speiderbransjen, altså?
Når man er på turneringen med de, sammen i grupper, så kan det bli litt sånn. Jeg husker jeg var i Peru for å se U20 og var på vei tilbake til hotellet etter å ha sett Argentina spille mot Brasil. Argentina fikk en mann tidlig utvist og Brasil gikk opp i ledelsen 1-0 og begynte å ri på ledelsen. Men så klarte Argentina å snu dette her da, og da var det en stor debatt på spansk blant speiderne i bilen hjemover som handlet om at Brasil heller skulle gjort det og det. Jeg trodde faktisk at det skulle ende opp i masseslagsmål bak i bilen der, jeg. Det var fullt av latinos som bannet og skrek til hverandre!
Det er som i andre deler av det sosiale liv, egentlig; du treffer noen fra andre klubber som du gjerne ønsker å holde kontakt med, andre som du bare er på hils med og andre som du ikke har noe ønske om å se igjen. Det er en helt vanlig mellom-menneskelig dynamikk. Det er veldig sånn at speidere fra noen nasjonaliteter har lett for å henge i flokk og klarer seg veldig dårlig alene, mens andre er kanskje litt mer uavhengig og legger opp sitt eget løp.
Spør dere hverandre om tips og sånt?
Det trenger du aldri å spørre om. Det er veldig mange rundt bordet som er veldig opptatt av å få publisert synspunktene sine. Så du trenger aldri å spørre om tips, de får du gratis.
«Da får dere ha lykke til med prosjektet deres da! Vi får håpe det blir en klikkvinner.»
—- |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 06.07.2011 23:03 Post subject: |
|
|
| Ikke veldig relevant for tråden, men ett meget leseverdig intervju. |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 07.07.2011 00:20 Post subject: |
|
|
| Hadde vært interessant også sett hvor FFK hadde vært NÅ med Tor Kristian Karlsen som sportsdirektør. |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 07.07.2011 10:50 Post subject: |
|
|
| Steike ta, d va itj småtteri ... |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 07.07.2011 12:03 Post subject: |
|
|
Brattbakk,
Wembangomo har stor fart og bra teknikk. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 07.07.2011 15:50 Post subject: |
|
|
| Mer interessant enn 98% av alle intervjuer man leser. |
|
| Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 07.07.2011 18:36 Post subject: |
|
|
Nye spillere-tråden begynner å ligne på den virkelige spillerjakten: mest fokusert på hva alle andre foretar seg. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
| Back to top |
|
 |
binger Junior
|
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 07.07.2011 18:45 Post subject: |
|
|
Tre års kontrakt? Da stemmer det nok  _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 07.07.2011 19:06 Post subject: |
|
|
| Tre år kan umulig stemme, med mindre han ankommer klubben i Januar. |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 07.07.2011 19:18 Post subject: |
|
|
| Er nok en 3,5 årskontrakt hvis han kommer nå i sommer vil jeg tro. |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 07.07.2011 20:04 Post subject: |
|
|
| Det ryktes at man forsøker å få Annan på lån ut året... Rykte via via... Tror det er helt usannsynlig å få kjøpt ham tilbake, men et lån hadde ikke vært meg imot! |
|
| Back to top |
|
 |
d3 Rutinert

|
Posted: 07.07.2011 20:08 Post subject: |
|
|
| Kilde? |
|
| Back to top |
|
 |
Supernils Proff

|
Posted: 07.07.2011 20:09 Post subject: |
|
|
| Timmi! wrote: | | Det ryktes at man forsøker å få Annan på lån ut året... Rykte via via... Tror det er helt usannsynlig å få kjøpt ham tilbake, men et lån hadde ikke vært meg imot! |
Jeg vil tro dette var en prosess som har foregått parallelt med Isah. Nå når det virker som han er klar for klubben, tviler jeg på at Annan kommer i tillegg. Men det hadde ikke vært meg i mot å ta feil  |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 07.07.2011 20:10 Post subject: |
|
|
hvorfor skulle Annan ville det da? han sier jo at han vil kjempe seg inn på laget, han kommer ikke noe nærmere første 11èn ved å være på lån hos oss da??
de mener vell rett og slett at han ikke holder mål for deres lag, han kan vell ikke spille seg opp mange hakk ved å spille på vårt lag?
altså kjempe det hvis han hadde kommet til oss en periode, ingen tvil om det.  |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 07.07.2011 20:13 Post subject: |
|
|
Ikke som det er aktuelt å nevne her ihvertfall. Ta det som et rykte via HV-kjentmann. Om det er slik at Isah er signert så kan det jo muligens endre på dette, i den grad det overhodet er slik at man forsøker å få Annan på lån. |
|
| Back to top |
|
 |
thoves Veteran
|
Posted: 08.07.2011 00:29 Post subject: |
|
|
Skal vi se:
Danilo Neco
Kayke Rodrigues
Alanzinho
Daniel Krogstad
Celso Borges
Kjetil Wæhler
Torgeir Dahle
Pontus Farnerud
Veigar Pall Gunnarsson
Joackim Jørgensen
Bjørn Bergmann Sigurdarson
Borek Dockal
Anthony Annan
Viktor Claesson
John Chibuike
Skal bli spennende å se hva som faktisk kommer de neste månedene. Vi sonderer ihvertfall markedet for å si det sånn.. 
Last edited by thoves on 08.07.2011 00:34; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 08.07.2011 00:31 Post subject: |
|
|
Vanskelig å si hvem av de der som er mest aktuelle pdd. Men Borges er nok blant de som er hetest.
Det vi trenger er en kreativ, offensiv midtbanespiller som kan erstatte det Ciljan var for oss. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 08.07.2011 00:40 Post subject: |
|
|
Eller kanskje aller helst erstatte det Per Ciljan Skjelbred var meningen at skulle bli for oss, det er vel egentlig det vi mangler mest. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 08.07.2011 01:08 Post subject: |
|
|
Flott hittil Hoftun, kun et halvår for sent.
Da har man erstattet Annan(Issah) og Demidov(Larsen). Da mangler det bare en kjapp stopper for Kris, en spisstype for Iversen, en løpssterk og kreativ midtbanespiller for Ciljan og god nok backup for Prica. |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 08.07.2011 01:13 Post subject: |
|
|
| Trenger vi egentlig nye stoppere? Jeg mener Wangberg-Larsen er et bra stopperpar. Og de blir tryggere på hverandre for hver kamp som blir spilt. |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 08.07.2011 07:30 Post subject: |
|
|
| enig der, høyreback og framover på banen det er mer kritisk med forsterkninger.. |
|
| Back to top |
|
 |
hendrix Veteran
|
Posted: 08.07.2011 08:05 Post subject: |
|
|
Wembangomo spiller både høyreback og midtstopper  |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 08.07.2011 09:17 Post subject: |
|
|
| også et åpent spørsmål om man prioriterer å erstatte lustig i dette vinduet, eller om man venter til januar. lustig sjøl sier jo at han vil spille ut høsten i rbk, og forsvinne som bosman. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |