| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Snorreth Rutinert
|
Posted: 21.06.2011 20:25 Post subject: |
|
|
Jeg er nok i den gruppa som ikke føler meg berørt. Ei tror jeg Bodø/Glimt blir særlig berørt ettersom de ikke har vært avhengige av TV2s eksponering av Tippeligaen.
Tror først og fremst at de som eventuelt blir berørt av dette, er de lagene som har fått en vitamininnsprøytning fra TV2s satsing.
Helt greit at TV2 mister noen rettigheter. Det eneste som er bakhodet er all usikkerheten per dags dato hvordan pakkene blir, men jeg tror selvsagt det løser seg.
Lykke til Canal+! |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 21.06.2011 20:56 Post subject: |
|
|
Hvis avtalen medfører at folk må løfte ræva si opp av sofaen for å se fotballen, dvs. komme på stadion så ser jeg positivt på det. Jo færre gratis tv kamper, jo bedre er det for publikumsoppslutningen og stemningen på stadion.
Kampen for å påvirke Canal+ med hensyn på kamptidspunkter og dager er allerede i full gang.
Håper noen andre kaprer kamp nr 2 og 3 enn TV2 så mandagskampen havner der den hører hjemme, på skrothaugen.
Må si jeg hånflira litt av sure TV2 folk i dag, hæhæ *ond latter* _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 21.06.2011 20:59 Post subject: |
|
|
| Går rykter om at det var TV2s Rekdal-invitasjon i forrige program som var tungen på vektskålen. Rekdal klaget, som alle vet, på NFF og at de stadig favoriserte RBK osv. Dette likte ikke NFF. De var da i forhandlinger med Canal+, og da Rekdal ble tillgitt og invitert i TV2-studio, så NFF seg forbannet på kanalen. Tror det har vært en anspent forhold lenge. Nå ble det for mye for NFF. De hadde egentlig lurt på å legge det til anbud, men fant nå ut at man ville annerledes, og vraket hele TV2. De bestemte seg i stedet å legge rettighetene til Canal+, som skal ha klausuler om diverse ikke-tabloide overskrifter og ikke vise diverse anspente og NFF-kritiske uttallelser på lufta. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 21.06.2011 21:02 Post subject: |
|
|
Viasat har faktisk engasjert advokat, hehe. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Usedname Senior
|
Posted: 21.06.2011 21:06 Post subject: |
|
|
| Oddsking wrote: | | Dette kan jo slå positivt ut på tilskuertallene til klubbene som tjener mere penger på økt besøk og da antagelig økt tilskudd pga mere penger inn i fordelingspotten til klubbene. vinn vinn i mine øyne. |
Tenker akkurat det samme.
Folket er overeksponert for Tippeligaen og spesielt rosenborgfans er blitt godt vant med å se RBK som hovedkamp på TV2 på søndager.
Med Canal Plus vil tilgjengeligheten bli dårligere og folk må få rævva ut av godstolen for å se kamp. Tilskuertallet på Lerkendal kan ikke bli stort dårligere enn det er nå uansett.
I tillegg blir midlene fra TV-avtalen fordelt etter en såpass flat struktur at det er bare de økonomiske rammene i den inngåtte avtalen som vil ha noen betydning for RBK. Eventuell synkende tv-interesse vil påvirke inntektene til Rosenborg mindre enn en økning i tilskuerantallet.
Det er ikke akkurat sånn at folk glemmer Tippeligaen om de ikke får reklame om den i huet og rævva, longines...
Last edited by Usedname on 21.06.2011 21:08; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 21.06.2011 21:08 Post subject: |
|
|
1: TV 2-Davy: - Jeg blir ikke halvpatetisk som Scheie
- Jeg kommer ikke til å uttale meg slik som NRK-hylekoret har pleid å gjøre. Folk kommer til å klare seg utmerket uten Mini og meg på skjermen rundt eliteserien. Dette handler om tilbud og etterspørsel. Sånn er jo livet. Jeg tror Canal Plus vil forvalte ressursene på en ypperlig måte, sier Wathne.
- Synes du Scheie har vært sytete når NRK har mistet rettigheter?
- Så lenge jeg kan huske har de vært selvmedlidende og patetiske. Det har vært stakkarslig oppførsel, hevder Wathne.
2: «Sjokk» og «smerte» i TV 2 Sporten etter nederlaget
- Det er åpenbart sånn spillereglene er blitt. Jeg er så enkelt møblert at jeg tenker om folk har et fruktbart samarbeid, så blir man i hvert fall med når framtiden skal planlegges. Men sånn er det åpenbart ikke. Jeg er så gammel at jeg trodde moral og anstendighet spilte en rolle, sier han.
- Jeg er ingen Olav Thon eller Petter Stordalen. Jeg kan ikke spillereglene. I min verden, slik jeg er oppdratt, er en avtale en avtale, og om den skal endres eller forlenges så tar man i det minste partene med på råd. Men de (NFF) må tydeligvis være sikre på at de nye avtalepartnerne skal forvalte produktet på en bedre måte enn det som har vært tilfelle, sier TV 2-veteranen.
Er han rett ut dum? De eier virkelig ikke selvinnsikt i den kanalen. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.06.2011 21:11 Post subject: |
|
|
| Rånny wrote: | | Canal + har kjøpt hovedkampen da.. |
Blir interessant å se om denne havner på deres kommende gratiskanal eller på betal-TV. Sistnevnte vil helt klart gi mer publikum på Lerkendal; gitt at RBK-kampene (fortsatt) vil være førstevalget for Canal+.
Dessuten minst like interessant å se når hovedkampen blir spilt. Vil vel anta fortsatt søndag, men intet tidspunkt bestemt.
Last edited by 2mas on 21.06.2011 21:12; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 21.06.2011 21:12 Post subject: |
|
|
| Det er altså Kjetil Rekdal som, riktignok indirekte, har medvirket til at TV2 har mistet Tippeliga-rettighetene. Meget interessant. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.06.2011 21:31 Post subject: |
|
|
- Denne avtalen er bedre enn dagens avtale, så jeg har god samvittighet overfor klubbene, sier Schultz.
Les mer: Hildrum: – NFF har nå brutt samarbeidet med TV 2
Lurer på når vi får vite noen tall. Greier faktisk ikke i farten å finne helt "bekreftede" tall for dagens avtale (2009-12).
Utbetalinga av medie- og markedsinntekter i fjor var 150,4 mill. for eliteserien og 35,3 mill. for 1. divisjon. Så er spørsmålet hvor stor andel av disse 185,7 millionene som kom fra media. Vil vel egentlig anta at mediedelen maks er 150 mill.
Ettersom klubbene bare skal ha 68 prosent av medieinntektene (noe som er altfor lavt!), er seriefotballen i så fall verdt 220 mill. i året. NM kommer ved siden av.
I avtalen 2006-08 var beløpet rundt 200 mill. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.06.2011 21:37 Post subject: |
|
|
| Brattbakk09 wrote: | | Det er altså Kjetil Rekdal som, riktignok indirekte, har medvirket til at TV2 har mistet Tippeliga-rettighetene. Meget interessant. |
Det der er selvfølgelig bare bullshit. Hvis du skal legge ut lange referat fra "rykter" du hører, så bør du i det minste forsøke å gi ryktene et slags bein å stå på gjennom å referere til noe.
Dette er ikke en avtale man ordner på et lunchmøte. Det har antakeligvis vært jobbet med det i månedsvis. Det er bare et par dager siden Rekdal var i studio. |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 21.06.2011 21:40 Post subject: |
|
|
| Javel, Hedon. Du tror ikke TV2s frieri til den NFF-kritiske Kjetil Rekdal kan ha hatt innvirkning? |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 21.06.2011 21:42 Post subject: |
|
|
| Brattbakk09 wrote: | | Det er altså Kjetil Rekdal som, riktignok indirekte, har medvirket til at TV2 har mistet Tippeliga-rettighetene. Meget interessant. |
Inntil det blir dokumentert er det bare vås, og du har startet forumkarrieren din meget dårlig.
| Keenoir wrote: | | Har ikke Max, TV Norge og FEM samme eier som Canal +? |
TV Norge-gruppen eies av [hovedsaklig]tyske ProSiebenSat, som har annonsert at de kan vurdere et salg.
Canal+ eies av C More Entertainment som eies av svenske TV4-gruppen som kjøpte den fra ProSiebenSat i 2008, før den tid igjen ble Canal+ eid av franske Canal+ selv. En av Canal+ og TV4-gruppens sterke aktivum er samarbeidet med Telenor (eier av Canal Digital) og at de kan kjøpe inn rettigheter på Skandinavisk og finsk skala og dermed få flere betalende kunder siden de får sendt rettighetene i fire land.
Nå vil da Tippeligaen sikkert kunne tilbys til danskene og svenskene, slik vi har fått Allsvenskan de siste årene ettersom de fleste sendeflatene distribueres til flere land - men jeg tror de helst oppretter flere sendeflater over satelitt siden det blir mange TL-kamper og de vil kollidere med øvrige liager.. så jeg håper de ikke drar en billigløsning og sender en håndfull kamper i 2mbits kvalitet slik TV2 Sport.
Hvordan RiksTV skal løse dette og få tilbydd nok TL blir jo et problem ettersom dere kapasitet reelt sett er brukt opp. Tippeliga, Premier League og Champions League bestemmer MYE av tv-markedet i Norge, og nå har Telenor virkelig forsterket sin posisjon med Canal Digital ettersom partner Canal+ stikker av med TL. Hadde Viasat mistet CL kunne de lagt ned driften tipper jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.06.2011 21:42 Post subject: |
|
|
| Brattbakk09: Naturligvis hadde ikke Rekdal-syting noe med dette å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.06.2011 21:44 Post subject: |
|
|
| Brattbakk09 wrote: | | Javel, Hedon. Du tror ikke TV2s frieri til den NFF-kritiske Kjetil Rekdal kan ha hatt innvirkning? |
http://vgd.no/kultur-og-f...ve-teorier
Edit: Hehe, det er ikke lett å være ny her. |
|
| Back to top |
|
 |
Brattbakk09 Proff
|
Posted: 21.06.2011 21:48 Post subject: |
|
|
| Det er vel ikke engang en teori at NFF er dritt lei av TV2s gjentatte visninger av et både NFF-kritisk publikum (bannere, sanger etc.), trenere og spillere? Kjetil Rekdal-utspillene ble tungen på vektskålen for de dresskledde herrer i vårt fotballforbund. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 21.06.2011 21:50 Post subject: |
|
|
Dette må være en kødde-konto. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.06.2011 22:06 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: |
Hvordan RiksTV skal løse dette og få tilbydd nok TL blir jo et problem ettersom dere kapasitet reelt sett er brukt opp. Tippeliga, Premier League og Champions League bestemmer MYE av tv-markedet i Norge, og nå har Telenor virkelig forsterket sin posisjon med Canal Digital ettersom partner Canal+ stikker av med TL. Hadde Viasat mistet CL kunne de lagt ned driften tipper jeg. |
Telenor har jo i tillegg solg seg ut av kabel-tv-markedene i Sverige og Danmark; det ble offentliggjort i går, og rendyrker nå Canal Digital- og satelitt-tv-satsingen. Ser ikke bort i fra at det er en strategisk sammenheng mellom dette og Canal+ sitt kjøp av rettigheter, selv om jeg ikke kjenner til detaljene ved samarbeidet disse aktørene i mellom. Canal Digital har slitt de siste par årene med fallende abonnementstall,og TL-pakken blir nok sett på som en joker i denne sammenhengen. Ser ikke bort fra at prisen sprenger de fleste grenser man kjenner til i skandinavia hva gjelder fotballrettigheter. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.06.2011 22:10 Post subject: |
|
|
| Nå er vel Telenor også majoritetseier i Riks TV og det enkleste blir vel å ta plassen ifra Tv2 Sport kanalene som nå er tett opp i mot irrelevante. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.06.2011 22:30 Post subject: |
|
|
| Brattbakk09 wrote: | | Javel, Hedon. Du tror ikke TV2s frieri til den NFF-kritiske Kjetil Rekdal kan ha hatt innvirkning? |
Selvfølgelig ikke. De setter da ikke potensielt flere titalls/hundratalls millioner på spill bare fordi Rekdal er gjest i TV2-studio. Hvis du virkelig tror at denne avtalen ble spikret i hui og hast i går formiddag pga det som skjedde søndags kveld, tror jeg du undervurderer ganske grovt hvor mye papirarbeid og jus som er inne i bildet her. |
|
| Back to top |
|
 |
TIL-supporter Senior
|
Posted: 21.06.2011 22:48 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | folk flest er lei av TV2 og deres utenomsportslige fjas og fokus. De er lei av Wathne, Hoff, Olsen, Alsaker og de andre klovnene som er mer opptatt av rumpeklyping og blinde sjettedivisjonsdommere i Rogaland, enn å komme med faglig tyngde og kvalifiserte analyser av fotballen som spilles på toppnivå. |
Kunne ikke vært mer enig. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.06.2011 23:51 Post subject: |
|
|
| Hvorfor kaller Tv2 seg en "gratis" kanal? PÃ¥ hvilken plattform er Tv2 en gratis kanal? Det finnes kun en "gratis" kanal i Norge og det er NRK. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 21.06.2011 23:54 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Nå er vel Telenor også majoritetseier i Riks TV og det enkleste blir vel å ta plassen ifra Tv2 Sport kanalene som nå er tett opp i mot irrelevante. |
Det stemmer ikke, NRK, TV2 og Telenor eier sammen bakkenettet. NRK og TV2 har hver sin MUX (multipleks, en egen del av kapasiteten) på 22 mbit. Dermed bestemmer TV2 selv hva de fyller sine 22 mbit med, så RiksTV kommer ikke til å kaste ut TV2 Sport. Nå er bakkenettet i seg selv en skandale, og jeg er ganske sikker på at Telenor som utbygger gjerne laget et svakere produkt for å styrke Canal Digital. Telenor er ganske brutale, og akkurat bakkenettet, Telenor etc kunne jeg skrevet mye om. Men nei, TV2 har sin MUX og med mindre de selv legger ned TV2 Sport vil den bestå der. Ikke koster det dem stort heller da man betaler for kapasiteten en bruker og det står vel 95% av året bare et infobilde der, først når de har sending allokeres det båndbredde dit.
Gratiskanal er et misvisende begrep som henger igjen fra det analoge bakkenettet hvor alle kanaler var gratis, det man i dag egentlig bør snakke om er dekningsgrad - hvorav TV2 helt sikkert har nær 100% dekningsgrad (tilgjengelighet i distributørenes minstepakke). |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.06.2011 23:58 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Det finnes kun en "gratis" kanal i Norge og det er NRK. |
Det er jo også en overdrivelse å kalle NRK gratis, selv om de kamuflerer seg bak "kringkastningsavgift". Faktum er jo at det er denne avgiften som er deres inntekter, og det er også den eneste kanalen man er tvunget til å betale for om man vil ha en TV.
Men det er en annen diskusjon. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 22.06.2011 00:09 Post subject: |
|
|
| Det er en annen diskusjon, men alternativet hvis en ønsker å ha allmennkringkaster er å ta betalingen over statsbudsjettet noe som er tilfellet for mange andre allmennkringkastere som BBC, SVT, Das Erste, Rai, noe som er vanlig å ha i nesten alle vestlige land. Jeg mener det er ett gode for Norge sitt kulturliv og når en ser hvor mye søppel de kommersielle alternativene spyr ut i løpet av ett år er jeg glad for at den norske stat ser verdien av å ha sin egen kringkaster på samme måte som mange andre vestlige land. Når det gjelder verdifulle sportsrettigheter er jeg villig til å betale for å få ett kvalitativt godt produkt som er egnet for meg som er villig til å betale for å få dette produktet. Samtidig som jeg forstår at en er nødt til å vise deler av produktet på gratis kanaler med mer folkevennlige sendinger for å bygge fremtidig interesse og skaffe seg fremtidens kunder. Da tror jeg det valget NFF har tatt kommer til å føre til at produktet rundt norsk fotball kvalitativt blir mye bedre for meg som kunde. Derfor er jeg meget godt fornøyd med dagens avtale. |
|
| Back to top |
|
 |
marbismo Junior
|
Posted: 22.06.2011 08:02 Post subject: Mine tanker rundt salget.. |
|
|
Jeg fikk i dag vite at NFF hadde solgt TV-rettighetene for Tippeligaen fra 2013 til Canal+ og dette uten at TV2 og andre aktører engang har fått være med på en budrunde. TV2 har å i flere år hatt disse rettighetene og har etter mitt syn gjort en fabelaktig jobb med å formiddle Tippeligaen til det norske folk både før kampene, gjennom kampene og ikke minst i sine sendinger etter kampene med analyser og diskusjoner med stor takhøyde ledet an ved Davy Wathne. De har ansatt mange dyktige eksperter, kommentatorer, reportere og programmledere og tatt Norsk fotball til et helt nytt nivå. I tillegg til dette har de også betalt ekstremt mye penger for å få lov til å ha disse rettighetene.
Jeg må si jeg ble virkelig sjokkert da jeg leste at TV2 ikke lengre skulle ha rettighetene etter 2013, men etter jeg skjønte at denne handelen var gjort på "bakrommet" uten budrunde ble jeg rett og slett bare forbannet! Hadde TV2 de siste årene gjort en dårlig jobb og NFF ønsket at det av den grunn i fremtiden skulle være noen andre som skulle ha disse rettighetene så skulle jeg skjønt dette, men da også hadde jeg forventet at NFF hadde gitt TV2 beskjed om dette og ikke bare gått bak ryggen deres og gitt dette til noen andre. TV2 fortjener bedre! TV2 sine dyktige ansatte fortjener bedre! TV-seerene fortjener bedre!
Som engasjert supporter og som stolt fagforeningsmann vet jeg at det stort sett i alle sammenhenger er penga som rår, dette har jeg en viss forståelse for men jeg tenker også på den måten at NFF kunne jo fått ennå mer penger for dette ved en budrunde. Men dette avfeier NFF (ved Yngve Hallén) ved å si at det i budet fra Canal+ var et krav om at NFF ikke skulle la andre aktører få komme med bud. Fagforeningmannen i meg tenker også fort på alle de dyktige ansatte i TV2 som mest sannsynlig vis ikke har en jobb å gå til i TV2 etter 2013, det er bare rett og slett trist. Yngve Hallén prøver å roe ned reaksjonene med å fortelle at det kun er 6 av 8 kamper pr serierunde som nå er solgt og at resterende 2 fortsatt er mulig å få kjøpt for TV2 og andre, dette hjelper nok lite for de som blir overflødige i TV2 sin stab i fremtiden, i tillegg mener jeg dette er noe som ikke er bra for kvaliteten for tV-seerene da jeg mener alle 8 kampene burde ligge hos en leverandør slik at man slipper å forholde seg til flere leverandører for å ha tilgang til alle 8 kampen pr serierunde.
Uansett vil jeg si at det som er viktigst for meg personlig her er kvalteten på sendingene, og da ikke bare at det er HD bilde men kvaliteten på de ekspertene, kommentatorene, reporterene og programmlederene som skal presentere dette til det norske folk. Dette har TV2 gjort over all forventning de siste årene og jeg gruer meg til jeg ikke lengre får dette presentert av Davy Wathne, Bengt Eriksen og co.
Jeg vil takke TV2 for den fantastiske jobbe de har gjort for oss fotball intereserte de siste årene og håper at dere kommer ennå sterkere tilbake i 2016 da forhåpentligvis med både Tippeliga, Premier League, Landslagskamper og ikke minst Champions League! Ja til å sammle all fotball på en leverandør, og da hos den som gjør dette best! Ja TV2!! |
|
| Back to top |
|
 |
|