| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 24.02.2011 17:14 Post subject: |
|
|
| christianm wrote: | Hvis sportslig leder skal fraskrives alt ansvar for den sportslige satsingen, kan vi like gjerne si opp stillingen og spare oss disse lønnskostnadene.
Både i denne posten og i senere poster argumenterer du for at alt ansvar kun foreligger øvrig ledelse eller trener. |
Da har du ikke lest godt nok. Det kan godt være at hovedfeilen er hos Hoftun, men vi her på forumet har ikke nok detaljkunnskap til å avgjøre det. Derfor bør ansvaret legges på de som sitter med både kunnskap og overordnet ansvar : Styre og daglig leder.
Deres konklusjon kan godt være at Hoftun har gjort en for dårlig jobb, og i så fall er det en velfundert konklusjon av de som har innsikt.
Jeg mener vi her på forum skal kritisere feilene som gjøres og er gjort, ikke personene i organisasjonen. For ingen er uenig i at arbeidet som er gjort er for svakt. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 24.02.2011 17:28 Post subject: |
|
|
| Om en av de ansatte i organisasjonen begår store feil (Jarstein-millioner) og ikke klarer å føre til at organsisasjonen når sine mål (godt nok lag til å kunne være klar gullfavoritt i ligaen og kunne gjøre det bra i Europa), så er det forståelig at enkelte mener at denne personen ikke er riktig for jobben. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.02.2011 17:33 Post subject: |
|
|
| laff1 wrote: |
Jeg skrev hovedbyrden. Selvfølgelig er det sikkert flere som har et ord med i laget. Men når alt kommer til alt er det helt naturlig at han hovedsakelig må ta ansvaret, nettopp pågrunn av at dette er hans jobb.
Selvfølgelig var flere av disse førstevalget, Hoftun sikklet åpenlyst som ei utsulta vaktbikkje på flere av disse. |
Nettop fordi bildet er sammensatt vil det være bedre å kritisere feilene enn personene.
Det er vel forhandlingsteknikken hans som kommer til kort gang på gang da. Vet ikke hvor skolert Hoftun er når det gjelder forhandlingsteknikk, men erfaringen var vel neppe større enn sporadisk pruting på et par klokker på La Manga.[/quote]
Ser frem til at du kommer opp med en SD fra en klubb uten ubegrensede ressurser som ikke er nødt til å la spillere gå pga for høye lønnskrav.... Finnes han bør klubben snarest ansett den magikeren...
| Quote: | | Faller inn under overnevnte svar. Han er rett å slett alt for urutinert, iallefall når det kommer til å lykkes!! |
Hmmm.... i for bindelse med denne saken kom det opp flere lignende tilfeller, bl.a. en nork agent som hadde sittet i bilen til en engelsk agent hvor han fikk tlf om en spiller som var solgt til Everton. Han kastet seg rundt og fikk inn et nytt bud, samme dag som spilleren skulle presenteres. Der kom det også frem at dette var relativt vanlig internasjonalt.Så dette er mer en uting i fotballen enn Hoftuns svakhet....
| Quote: | | Dette kommer klart fram for alle med en viss innsikt. |
Kommer nok mest frem for alle uten innsikt, siden de ikke vet hvilken jobb som blir gjort. Heldigvis holder klubben det meste innenfor dørene ang. spillerkjøp, for det meste går jo galt så snart det kommer ut i pressen |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 24.02.2011 17:37 Post subject: |
|
|
Ja, wingback. Ikke bare forståelig, men også veldig opplagt.
Det som er viktig her er at det skjer noe med den sportslige situasjonen, dvs at spillerstallen styrkes og laget fortsetter å holde på sin posisjon som Norges beste lag og som også presterer ute i europa.
Forstår godt frustrasjonen som brer seg når det er lite som skjer, eller at man opplever at det som skjer ikke er godt nok! |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.02.2011 17:38 Post subject: |
|
|
| vingback wrote: | | Om en av de ansatte i organisasjonen begår store feil (Jarstein-millioner) og ikke klarer å føre til at organsisasjonen når sine mål (godt nok lag til å kunne være klar gullfavoritt i ligaen og kunne gjøre det bra i Europa), så er det forståelig at enkelte mener at denne personen ikke er riktig for jobben. |
Selvfølgelig.... problemet er jo at hvis Hoftun gjorde jobben, og la Odds formuleringer frem for advokate, og fikk beskjed om at kontrakten var god... skyter vi da ikke feil person? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.02.2011 17:40 Post subject: |
|
|
| cris wrote: | Ja, wingback. Ikke bare forståelig, men også veldig opplagt.
Det som er viktig her er at det skjer noe med den sportslige situasjonen, dvs at spillerstallen styrkes og laget fortsetter å holde på sin posisjon som Norges beste lag og som også presterer ute i europa.
Forstår godt frustrasjonen som brer seg når det er lite som skjer, eller at man opplever at det som skjer ikke er godt nok! |
Det forstår vi alle. Og jo bedre kvalitet det er på kritikken her, jo større sjanse er det for at den blir hørt |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 24.02.2011 17:47 Post subject: |
|
|
| ja, enig. Og jeg synes det greit at man evaluerer SD ut fra hva som skjer og ikke skjer. Det kan vel ikke være sånn at man må dyp innsikt i hva som egentlig skjer bak kulissene for å kunne uttale seg. Jeg ser i hvertfall på hvem som sitter med det operative ansvaret, og gjør mine vurderinger ut fra det. |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 24.02.2011 17:48 Post subject: |
|
|
Per0:
At kritikken i stor grad går på personer, enten det er Hoftun eller Skutle, skyldes at det ikke er konkrete enkeltsaker som diskuteres, men heller et helhetlig bilde av jobben disse personene har gjort. Da er det både rett og rimelig at kritikken også går på personene, ikke bare enkeltsakene.
Begeret, og alle begrene i en slags champagne-pyramide under er fulle.
PS! Der gikk jeg glipp av tredjemålet i Aafk-kampen, gitt. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 24.02.2011 18:58 Post subject: |
|
|
| ja, enig. Og jeg synes det greit at man evaluerer SD ut fra hva som skjer og ikke skjer. Det kan vel ikke være sånn at man må dyp innsikt i hva som egentlig skjer bak kulissene for å kunne uttale seg. Jeg ser i hvertfall på hvem som sitter med det operative ansvaret, og gjør mine vurderinger ut fra det. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.02.2011 18:58 Post subject: |
|
|
| Roamer wrote: | Per0:
At kritikken i stor grad går på personer, enten det er Hoftun eller Skutle, skyldes at det ikke er konkrete enkeltsaker som diskuteres, men heller et helhetlig bilde av jobben disse personene har gjort. Da er det både rett og rimelig at kritikken også går på personene, ikke bare enkeltsakene.
Begeret, og alle begrene i en slags champagne-pyramide under er fulle.
PS! Der gikk jeg glipp av tredjemålet i Aafk-kampen, gitt. |
Jeg vet at det er helheten.
Og Jeg mener at de store spørmålene er :
Hvorfor er ikke vår klubb lenger så attraktiv at vi får tak i de gode spillerne vi trenger. Hva må gjøres for å endre det.
Den/de eneste som har fullmakter til å gjøre det, er etter min mening styre/daglig leder. Som sagt tidligere, meget mulig at en analyse viser at SD ikke er god nok og at han må fjernes, men det vet de bedre.
Det burde derfor være et unisont krav fra dette fora at Skutle/Svendsen på kommende årsmøte redegjør for en analyse av det store spørsmålet, og kommer med hvilke tiltak de har tenkt å gjøre.
Tiltakene må omfatte både rammevilkår og bemanning i sportslig avdeling. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 24.02.2011 20:27 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | OK, la oss tenke oss situasjonen at RBK hører på kravet da. Hoftun sparkes og ny SD ansettes. Rammevilkår og alt kan beholdes for fansen er roet ned. All skyld de neste to år faller på Hoftun for den nye SD må få tid til å rettte opp alle feil.... Resultat - klubben fortsetter på samme kurs.
Legger vi ansvaret ett hakk opp, så må Skutle/styret avgjøret om feilen er hos SD og/eller i rammevilkårene. De er da ansvarlig for det valg de gjør for å forbedre situasjonen. Uansett om det er å sparke Hoftun, eller å forbedre rammevilkårene, eller begge deler. Uansett kan ikke resten fortsette som før....
Hvilket alternativ foretrekker du? Jeg foretrekker det siste.... | Jeg aksepterer vel ikke helt premissene dine da. Alternativ 1 legger du jo indirekte opp til at Hoftun egentlig er "uskyldig" og at det kun er rammevilkårene som er dårlige. Ja, klubben som helhet har pissa bort likvide midler, men det er ikke rammevilkårene som gjør at Hoftun ignorerer tips fra speidere, og heller henter folk som slo tunell på ham da han spilte i Glimt, det er ikke rammevilkårene som er skyld i at Hoftun ikke evner å spre reforhandlingene utover tid, slik at vi plutselig må resignere ALLE de viktige spillerne samtidig, eller at han låser seg i treårskontrakter uansett, eller at han venter til siste liten (bosmannåret) med i hele tatt å starte kontraktsforhandlingene, eller at han tilsynelatende aldri har en plan B når han mislykkes med en spiller, og dermed starter på scratch igjen, så enda 3 uker av vinduet går. Erik Hoftun har ikke et strategisk og proaktivt fiber i kroppen. Jeg syns ærlig talt at det er underlig du ikke klarer se det. Du er litt selektiv med hvilke ting du svarer på tidvis.
Alternativ 2 - javisst, ansvar starter alltid øverst. Men du skjønner, jeg vil ha begge deler jeg. Hoftun må bort. Det behøves ingen komite for å si at uavhengig av rammebetingelser er Hoftun rett og slett ikke skikket stillingen. Men også - Skutle og Styret trenger å skiftes ut.
Forskjellen er at Hoftun kan presses ut, Skutle får vi ikke ut før vi har et sterkt styre som stiller krav og reduserer makten hans (han er en helproff "edderkopp"). Et sterkt styre får vi ikke før engasjerte medlemmer koordinert jobber for det. Over tid! Vi har vist før at vi kan kle av en styreleder makt. Så gikk vi over til rent "prat".
| PerO wrote: | | vingback wrote: | | Om en av de ansatte i organisasjonen begår store feil (Jarstein-millioner) og ikke klarer å føre til at organsisasjonen når sine mål (godt nok lag til å kunne være klar gullfavoritt i ligaen og kunne gjøre det bra i Europa), så er det forståelig at enkelte mener at denne personen ikke er riktig for jobben. |
Selvfølgelig.... problemet er jo at hvis Hoftun gjorde jobben, og la Odds formuleringer frem for advokate, og fikk beskjed om at kontrakten var god... skyter vi da ikke feil person? |
Tja, gjør vi egentlig det? Ja, den advokaten får nok også reisepass, men som leder for avdelingen, hvem står til syvende og sist ansvarlig. Da en liten fjert i Forsvarsdep i DK bestemte seg for å lage en arabisk oversettelse av boken "Elitesoldat" (eller hva den heter), og bruke den mot forfatteren, kan vi nok regne med at den lille fjerten endte på danske NAV også, men hvem måtte ta offentlig ansvar og gikk av? Jo, forsvarsministeren.
Responsibility starts at the top. Og før du da kommer med at styret og Skutle er toppen - det var forsvarsministeren som gikk av, ikke statsministeren og regjeringen. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 24.02.2011 23:39 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | Jeg aksepterer vel ikke helt premissene dine da. Alternativ 1 legger du jo indirekte opp til at Hoftun egentlig er "uskyldig" og at det kun er rammevilkårene som er dårlige. Ja, klubben som helhet har pissa bort likvide midler, men det er ikke rammevilkårene som gjør at Hoftun ignorerer tips fra speidere, og heller henter folk som slo tunell på ham da han spilte i Glimt, det er ikke rammevilkårene som er skyld i at Hoftun ikke evner å spre reforhandlingene utover tid, slik at vi plutselig må resignere ALLE de viktige spillerne samtidig, eller at han låser seg i treårskontrakter uansett, eller at han venter til siste liten (bosmannåret) med i hele tatt å starte kontraktsforhandlingene, eller at han tilsynelatende aldri har en plan B når han mislykkes med en spiller, og dermed starter på scratch igjen, så enda 3 uker av vinduet går. Erik Hoftun har ikke et strategisk og proaktivt fiber i kroppen. Jeg syns ærlig talt at det er underlig du ikke klarer se det. Du er litt selektiv med hvilke ting du svarer på tidvis.  |
Litt selektiv fordi det har blitt litt for mange diskusjoner
Jeg har mange ganger sagt at jeg ikke vet om SD har gjort en god jobb eller ikke, fordi jeg ikke har innsikt nok. En hodepine kan være migrene eller hjrnesvulst.... hjelper ikke å ta smertestillende uten å hvite hva den bakenforliggende årsaken er.
Men hovedpoenget var vel at ved å følge kravet om at han skal gå, så kan styre/Skutle si at vi har tatt grep, og dermed la resten av de nødvendige endringene ligge, og nok en gang håpe at CL skal redde økonomien.....
| Recon wrote: | Alternativ 2 - javisst, ansvar starter alltid øverst. Men du skjønner, jeg vil ha begge deler jeg. Hoftun må bort. Det behøves ingen komite for å si at uavhengig av rammebetingelser er Hoftun rett og slett ikke skikket stillingen. Men også - Skutle og Styret trenger å skiftes ut.
Forskjellen er at Hoftun kan presses ut, Skutle får vi ikke ut før vi har et sterkt styre som stiller krav og reduserer makten hans (han er en helproff "edderkopp"). Et sterkt styre får vi ikke før engasjerte medlemmer koordinert jobber for det. Over tid! Vi har vist før at vi kan kle av en styreleder makt. Så gikk vi over til rent "prat". |
Det er vel hva jeg har prøvd å få frem. I stedet for mobbing av enkeltpersoner og krav om avgang for enkeltpersoner, så kanskje alle skal prøve å stå sammen om de strukturelle endringer som er nødvendige. De endringene krever enten at eksisterende ledelse skifter kurs, eller at den ledelsen byttes ut. Hjelper ikke å kreve avgangen til en "mellomleder"
| Recon wrote: | Tja, gjør vi egentlig det? Ja, den advokaten får nok også reisepass, men som leder for avdelingen, hvem står til syvende og sist ansvarlig. Da en liten fjert i Forsvarsdep i DK bestemte seg for å lage en arabisk oversettelse av boken "Elitesoldat" (eller hva den heter), og bruke den mot forfatteren, kan vi nok regne med at den lille fjerten endte på danske NAV også, men hvem måtte ta offentlig ansvar og gikk av? Jo, forsvarsministeren.
Responsibility starts at the top. Og før du da kommer med at styret og Skutle er toppen - det var forsvarsministeren som gikk av, ikke statsministeren og regjeringen. |
Ikke bland inn politisk ansvar. Jeg kjenner ikke akkurat den saken du nevner, men i de aller fleste tilfelle fungerer politisk ansvar slik :
Minister går av, og får et annet prestigeverv, f.eks nestleder eller gruppeleder på stortinget..... Byråkratiet får beskjed om at slik kan vi ikke gjøre.... kanskje omplasseres en person eller to... gjerne til bedre stilling... så synes pressen at ansvar er tatt og alle fortsetter som før.....
Vil helst ha ansvar som medfører handling og endring.... Da må det gjennomføres av noen med makt til å gjøre det. Gjerne et nyvalgt styre som skjønner alvoret.... |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 25.02.2011 00:09 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 27.02.2011 21:49 Post subject: |
|
|
| Nå er frihelgen over Hoftun. Skal vi bli deilig med mandag på brakka og diskutere spillerkjøp med Stig og de andre kaffe drikkende pensjonistene. Kanskje ligger det noen meldinger på mobilen, som du la igjen på fredag, om spillerkjøp som glapp. Jeg har troa nå... |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 01.03.2011 08:48 Post subject: |
|
|
xxxxx
Last edited by Hentesveis on 07.05.2011 19:52; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 01.03.2011 09:07 Post subject: |
|
|
Hva mener du han burde sagt? _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.03.2011 17:11 Post subject: |
|
|
Hoftun trenger ikke si så mye...
 |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 01.03.2011 17:18 Post subject: |
|
|
Roflmao
Fint å se at Hoftun har andre karrieremuligheter. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 03.03.2011 09:32 Post subject: |
|
|
Opp i all kritikk er det viktig å komme med noen gode ord også!
Gratulerer med dagen Erik  |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 03.03.2011 09:41 Post subject: |
|
|
| Ja, håper han unner seg noen dager fri fra alle kontraktsforhandlingene. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 03.03.2011 09:50 Post subject: |
|
|
 _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Komatic Proff

|
Posted: 03.03.2011 19:33 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Opp i all kritikk er det viktig å komme med noen gode ord også!
Gratulerer med dagen Erik  |
Indeed... Grattis med 42-Ã¥rsdagen Erik.  _________________ I am very mistrustful of people who are constantly over-intellectualising things. It kills passion. You have to allow yourself to lose control from time to time
-Eric Cantona |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 03.03.2011 20:35 Post subject: |
|
|
Gratulerer med dagen til tidenes beste Rosenborg-stopper  _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 03.03.2011 21:49 Post subject: |
|
|
Det er faktisk litt lett å glemme i disse dager, han var RBK's beste klippe i mange år. Grattis med dagen, synd at ting har gått nedover  |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 03.03.2011 21:57 Post subject: |
|
|
Erik Hoftun er, og vil alltid være, en legende i Rosenborg. En av de aller, aller største og beste fotballspillerne vi har hatt. Ingenting han gjør etter karriere kan ødelegge dette.
Grattis med dagen! |
|
| Back to top |
|
 |
|