| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 19.12.2010 22:19 Post subject: |
|
|
Det slo egentlig meg tidlig i høst at løpslengdene som ble oppgitt underveis i kampene var lavere enn de var tidligere.
Men nå var det oppgitt bare de tre øverste på statistikken da, og man vet ikke om den totale løpslengden har forandret seg.
Det jeg tror mange undervurderer er den defensive løpskraften laget hadde under Hamrén. Godt forsvarsspill handler i mine øyne ikke bare om å ha masse folk bak ballen og ta liten risiko, men har mye med forflytningsevnen sideveis, bakover og i press når motstanderen har ballen.
Der var RBK flinke under Hamrén. De løp mye og riktig i forsvar, slik at det ble lite rom for motstanderne. I hvert fall motstandere på "vårt eget nivå".
Det er mulig at dere har et poeng i at RBK-spillerne da ikke ble så gode en mot en, og at bedre motstandere klarte å spille seg gjennom forsvarsmuren likevel og deretter enklere tok seg forbi i en-mot-en-situasjoner.
Men jeg tror det er godt å ha med seg grunnstrukturen likevel, istedet for å overlate alt til en-mot-en slik det tidvis ble under Eggen i juni og juli da laget faktisk spilte Eggen-fotball i gammel forstand.
Det vi så av RBK videre utover høsten var jo nærmere Hamrén-fotball enn Eggen-fotball anno 90-tall.
Antakelig litt fordi Eggen ikke klarte å få gjennomslag for å spille på godt gammelt Eggen-vis slik laget gjorde i noen serie- og cupkamper på høysommeren.
FCK-kampen borte ble antakelig brukt som et "bevis" hos enkelte spillere på at Eggen-fotball ikke fungerte. Men der var det vel mer forflytningsevnen som var for dårlig, samt mangelen på den viktigste defensive spilleren som var mest avgjørende.
Jeg tror imidlertid at enkelte spillere også var frustrert over noen av målorgiene mot ikke alt for god motstand, og at kampene ble mye mer jag enn nødvendig. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.02.2011 11:44 Post subject: |
|
|
| Arve Tellefsen wrote: | Først en takk til Adresseavisen for artikkelen på lederplass så langt tilbake som lørdag 7. august «Sett Eggen på sokkel!»
Den burde ha vært skrevet av noen i Rosenborg Ballklubs ledelse, men der er det så som så med takk til den viktigste mannen i klubbens historie.
Jeg har med stigende undring sett på oppførselen til ledelsen i Rosenborg Ballklub det siste året. Jeg leser ikke sportssidene i avisene hver dag, men jeg følger ganske godt med når det gjelder Rosenborg, både på TV og i avisene, og jeg har ennå ikke sett at noen fra styret eller ledelsen har takket Nils Arne Eggen for at han i fjor sommer enda en gang reddet klubben, både sportslig og økonomisk.
Tvert imot. For drygt et år siden, da det ennå var uklart hvem som skulle overta etter Hamrén, presterte sportssjef Erik Hoftun å si på TV: «Nå tenker vi langsiktig, og i et slikt perspektiv er Nils Arne Eggen helt uaktuell».
Halloooo!
Jeg regner med at ledelsen i Rosenborg også tenkte langsiktig da de engasjerte Erik Hamrén som trener. Han forsvant så snart han fikk sjansen til en bedre jobb.
Og de tenkte vel også langsiktig da de i sin tid engasjerte Åge Hareide. Han dro også etter kort tid pga bedre jobbtilbud.
Det de historieløse lederne i Rosenborg ennå åpenbart ikke har fått med seg, er at det finnes ingen, jeg gjentar, ingen som har tenkt mer langsiktig for Rosenborg enn Nils Arne Eggen. Han har hjertet sitt i klubben, og han ville aldri ha stukket av slik andre trenere har gjort.
Og så sier Hoftun senere at «uansett hvordan det går resultatmessig, så skal Nils Arne Eggen ut etter denne sesongen!»
Kjære Erik Hoftun, det er greit at du på dette tidspunkt allerede hadde en avtale med Jönson, men her kunne du heller ha sagt:« Hjertelig takk, Nils Arne Eggen, for at du atter en gang stiller opp for klubben vår og redder oss!»
Men dessverre, det er ikke antydning til noen takknemlighet fra verken Erik Hoftun, styreleder Terje Svendsen eller direktør Nils Skutle.
Så gjør Nils Arne en kjempejobb igjen og klarer å få laget gjennom vanskelige kvalifiseringskamper (vi husker hvordan kvalik-kampene gikk året før med Hamrén), og da var det et ti minutters intervju med sportssjef Erik Hoftun på TV etter kampen mot AIK på Lerkendal. Kom han med ett eneste takkens ord til Nils Arne Eggen?
Nei. Ikke ett ord. Hans navn ble ikke nevnt.
Siden har ledelsen hatt alle muligheter til å takke Nils Arne, men det sitter tydeligvis langt inne å vise takknemlighet overfor mannen som har vært den viktigste personen i å bygge opp klubben til å være den ledende i landet både sportslig og økonomisk, og som har hoppet inn og reddet klubben gang etter gang, når ledelsen har styrt klubben ut i elendighet.
Nå klarte Eggen å få laget til Europa-ligaen slik at det voldsomme underskuddet i klubben blir mange millioner mindre enn antatt. Direktør Skutle sier i Adressa i dag (22. februar) at Rosenborg fikk 22 mill. fra Europa-ligaen, ellers hadde underskuddet nærmet seg 45 mill.. Takk til Eggen?
Nei.
Det er noen i toppen av Rosenborg som hevder at Nils Arne Eggen tar for mye plass.
Selvfølgelig tar han plass. Hvis han ikke hadde tatt så mye plass som han har gjort, hadde Rosenborg vært en middelmådig klubb.
Nils Arne Eggen, hjertelig takk for alt du har gjort for Rosenborg Ballklub og for hele Trøndelag og norsk fotball. Du har gjort Rosenborg til en fabelaktig klubb og en merkevare i hele verden. Og du har gitt oss tilskuere store opplevelser gjennom mange år!
|
Kudos! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.02.2011 12:04 Post subject: |
|
|
Skal vi ta en ny diskusjon??
Det er jo samme regla om igjen. Enig i at han burde fått en slags offentlig takk i en eller annen sammenheng.
Samtidig husker vi at han selv ikke giddet å være med på feiringen av seriemesterskapet og smått demonstrativt ikke ble med opp på platået.
At Eggen er den desidert viktigste i RBK-historien tror jeg ingen har stilt tvil ved.
Eggen som permanent trener, langsiktighet og den slags er det jo bare tull å dra fram igjen nå. Langsiktighet har jo ingen ting med hva som skjedde på 90-tallet å gjøre. Da drev Eggen god langsiktig utvikling, ingen tvil om det. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.02.2011 12:05 Post subject: |
|
|
| Jeg tror ganske enkelt du ikke helt har skjønt det. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 23.02.2011 12:32 Post subject: |
|
|
Kjedelig og intet nytt. Bare et patetisk forsøk på å skaffe seg tilhørere på årsmøtet. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 23.02.2011 12:36 Post subject: |
|
|
xxxxx
Last edited by Hentesveis on 07.05.2011 20:17; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.02.2011 12:50 Post subject: |
|
|
| Poenget mitt var vel til dels at Eggen heller ikke var flink nok til å spille på lag med de han styrte over og selv hadde over seg. Men takk hadde vært på sin plass, der er jeg helt på linje. Hadde Tellefsen holdt seg til det så hadde det ikke vært mye å henge seg opp i. Istedet drar han inn de gamle greiene på nytt igjen og mer enn antyder at Eggen skulle fått lede RBK videre. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.02.2011 13:02 Post subject: |
|
|
| Eggen har ingenting å være takknemlig for i forhold til Hoftun og Skutle. Han skylder dem ingenting. Han skal ikke måtte gjøre ditt og datt i forhold til dem for å få den honnøren han fortjener. Det blir å snu problemstillingen helt på hodet. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.02.2011 13:06 Post subject: |
|
|
Det går helt fint å passere en stor menneskemengde uten å trampe folk på tærne.
Nils Arne Eggen var første gang trener for klubben i 1971. Tenk på det! |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 23.02.2011 13:43 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Skal vi ta en ny diskusjon??
Det er jo samme regla om igjen. Enig i at han burde fått en slags offentlig takk i en eller annen sammenheng.
Samtidig husker vi at han selv ikke giddet å være med på feiringen av seriemesterskapet og smått demonstrativt ikke ble med opp på platået.
At Eggen er den desidert viktigste i RBK-historien tror jeg ingen har stilt tvil ved.
Eggen som permanent trener, langsiktighet og den slags er det jo bare tull å dra fram igjen nå. Langsiktighet har jo ingen ting med hva som skjedde på 90-tallet å gjøre. Da drev Eggen god langsiktig utvikling, ingen tvil om det. |
Vi var 21 000 som sto igjen og klappet med lettere fuktige øyekroker og takket av Eggen og Bent i 2002. Med tifo, fyrverkeri og det som skal til.I tillegg ble han vel slått til ridder av St.Olavs orden eller noe sånt så han fikk da takk fra offentligheten og. Og som du sier, ville han ikke være med og feire seriegullet med resten av stadion i høst... _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.02.2011 13:53 Post subject: |
|
|
Har man litt storhet i kraft av sin karakter så finner man en anledning til å sette sammen noen ord på riktig måte.
Man trenger ikke tenke slik når man har å gjøre med mennesker som har passert 60: "Faan heller, hainj vart itj me på fæst'n. faan heller. ALDRI! hainj ska bættermæ itj få nå skryt" |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.02.2011 14:18 Post subject: |
|
|
Akkurat det med feiringen var nå bare en liten ting. Ja, Eggen burde fått en takk. Og nei, vi trenger ikke enda flere glorifiserte historier om hvor bra alt var fra ende til annen sist han var trener eller flere innspill på at han skulle blitt trener på perment basis.
Det må gå an å legge dette bak seg nå. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 23.02.2011 15:11 Post subject: |
|
|
| Bra Arve Tellefsen! Behandlingen av Eggen har vært skammelig. Sånn blir det vel når enkelte prioriterer egen vinning fremfor klubben. For å få positive tanker om Hoftun, så må jeg tenke helt tilbake til Cupfinalen 2003. At Eggen ikke sto og hoppet oppe på podiet er ikke et problem. Det bør det ikke være for deg heller kristobal. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.02.2011 15:18 Post subject: |
|
|
Det viktigste Tellefsen skriver, er det mange her inne har vært inne på tidligere også, er dette med kontinutet. Han ble allerede før ansettelsen avvist som noe annet enn en halvårsvikar fordi vi skulle ha kontinutet. Er det noen i hele verden som har vist kontinuntet i Rosenborg - så er det nettopp Nils Arne Eggen. De andre "stjernetrenerene" vi har hatt, har stukket av ved første anledning. Resten har fått fyken etter ett år. NAE hadde vært en garantist for tre år. Lignende kontinuntet har vi ikke hatt siden sist han var ansatt.
Problemet er vel at det er enklest for ledelsen å gå utenom Eggen, fordi han allerede før ansettelsen hadde vist at han har sett faresignalene med altfor mange ansatte, budsjettjuks og annet tull, som vi nå sitter her inne og diskuterer så busta fyker. Nils Arne Eggen ville ha forsøkt å rive ukulturen i klubben opp med rota, og det hadde antakeligvis kostet mange søvnløse netter for en del i administrasjonen.
Han er ikke alltid et eksempel til etterfølglese i forhold til medieuttalelser og personalbehandling, men han kaller en spade for en spade og er ikke redd for å kritisere klubben om noe fyker galt av sted. Er det noe vi trenger i Rosenborg nå, så er det en sånn. Eggen må tas med hud og hår, og det vil trolig lønne seg på sikt.
Men nå er jo dette forsåvidt en utdatert diskusjon. Jeg mener likevel at klubben har sluppet litt for billig unna her, og synes at Tellefsen sitt bidrag er godt. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 23.02.2011 15:20 Post subject: |
|
|
Greit nok at man ikke har takket Eggen...
Synes likevel det blir litt feil fokus. Klubben er nesten konkurs og man har en ledelse som ikke har handlingskraft. Eggen er en flott historie, men vi kan ikke gjøre dypdykk mot det hele tiden. Vi må se hva problemene er akkurat nå, ikke mer Eggensnakk og om hvor fantastisk alt var.
Man kan heller begynne å bli mer kritisk til hva er det ledelsen faktisk har oppnådd av resultater? Har man oppnådd målene? NEI, definitivt ikke !
Forventer oppsigelser etter årsmøte... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.02.2011 15:27 Post subject: |
|
|
Slik jeg ser det peker Tellefsen på mangel på ærbødighet og respekt når Eggen omtales, og den påfallende mangelen på respektfull ærbødig omtale når Eggen burde ha blitt omtalt, samt mangelen på initiativ til å si noen ord hevet over dagsorden.
Store ledere klarer å benytte ord hvor man kombinerer det å vise respektfull ærbødig anerkjennelse uten å love bort prinsessa og halve kongeriket. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.02.2011 15:48 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | | Klubben er nesten konkurs |
Du vet at når du roper ulv ulv lenge nok, så slutter folk helt å ta deg på alvor?
Selv om det står dårlig til i forhold til gullalderen, så har vi fortsatt en meget solid positiv EK og er milevis unna noen konkurs. |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 23.02.2011 16:02 Post subject: |
|
|
| Jeg skal være forsiktig med å bruke for store ord om noe jeg bare ser fra utsiden/perifert, men ser jeg samlet på Tellefsens innspill (som jeg er enig i) og artikkelen om medarbeiderundersøkelsen hvor medarbeidere gir uttrykk for forbedringer samt frustrasjon over ledelsens manglende oppfølging i etterkant, så vil jeg si dessverre si at dette tegner et bilde av en arrogant og respektløs ledelse. |
|
| Back to top |
|
 |
andreasb Senior
|
Posted: 23.02.2011 16:04 Post subject: |
|
|
Syns Tellefsen har noen poeng i forhold til Eggen sine følelsar til klubben og at han er ein av få som sette klubben først, men er mest enig med v-olden og kristobal. Detta har vi hørt før.
Detta har blitt diskutert 10000 gangar før, men tar litt denna gang óg: Det blir litt for enkelt med ein tankegang så går på at "Hamrén, Hareide og de andre "stjernetrenerane" stakk så fort de fikk sjansen, så 2 år med Eggen er lika langsiktig". La oss stikka fingen i jorda:
Eggen er og har vært i ferd med å bli større enn klubben i mange sine øyne. Alt blir målt opp mot han og alt var bedre i gamle dagar (Larse65, kremt ). Hadde Eggen fått de 2 åra som sjefstrenar hadde vi blitt sittande med sammenligningar dag ut og dag inn til 2030 dersom alt gikk veien med han som trenar. Ved å "bryta" med Eggen og kun gi han ein halv sesong så gir vi andre trenerar ein teoretisk mulighet i framtida til å ikkje bli sammenligna med Eggen. Langsiktig tenkning går ikkje kun på kontraktstida, men også på muligheten til å bryta med Eggen ein gang for alle. For å ta et latterlig eksempel:
Om eg var drit lykkelig med ei dama og ho gjorde det slutt, så er eg ikke tjent i lengden med at ho komme tilbake med jevne mellomrom og ligge med meg og gir meg 15 sek med lykke. Det gjør det bare værre i forhold til nye damer som aldri kan nå opp til ho. Litt sånn blir det med denna Eggen-tankegangen. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 23.02.2011 18:12 Post subject: |
|
|
Vi ser jo i all tydelighet hvorfor Eggen ikke kunne fortsette når man ser hvor hjelpesløs Jönsson er i forhold til hierarkiet på brakka. Nå når Skutle skal verne sine undersåtter i alle andre avdelinger enn den sportslige fra nedskjæringer etter den "sportslige satsinga" så kan man ikke ha en løs kanon som Eggen med på ferden.
Nå frykter jeg at Jönsson en tung start og får enda mindre autoritet internt - før han må gå i løpet av høsten. Hvem snakket om langsiktige løsninger? |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 23.02.2011 18:50 Post subject: |
|
|
Det er nok dessverre slik at det blir Jönsson som vil få skylden for den sportslige nedturen som ser ut til å komme, til tross for at han har fått svært vanskelige villkår å jobbe med. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 23.02.2011 19:13 Post subject: |
|
|
| andreasb wrote: | | ligge med meg og gir meg 15 sek med lykke. |
Du bør vurdere slik krem som demper følsomheten. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 23.02.2011 19:16 Post subject: |
|
|
Tenk på Hoftun.
(Under beltestedet.)
(Både kommentaren og tanken.) _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.02.2011 20:03 Post subject: |
|
|
| Hva med å tilby han Hoftun sin jobb? Kan jo umulig gjør det verre og han vil nok sette store krav til de rundt seg. |
|
| Back to top |
|
 |
|