| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 06.12.2005 15:14 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Jeg tror Krøvel kan ha rett i at de store signeringene kanskje ikke kommer før årsskiftet 2006/07 eller sommeren 2007, før vi skal inn i Champions League igjen. |
Skal vi inn i CL igjen ?
Isåfall så må vel troppen forsterkes slik at en har anledning til å få en kvalikplass, og sannsynlighet til å kvalifisere seg...
Pr. idag så er sannsynligheten for at RBK skal bli seriemester rundt 30% og sannsynligheten for at en skal gå gjennom en kvalik 50%. Altså 15% sjanse for CL spill...
Signingene må komme før, de må komme i løpet av 2006 sesongen, men ikke nødvendigvis i årets første overgangsvindu.. _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.12.2005 15:30 Post subject: |
|
|
| Litjeggen wrote: |
Pr. idag så er sannsynligheten for at RBK skal bli seriemester rundt 30% og sannsynligheten for at en skal gå gjennom en kvalik 50%. Altså 15% sjanse for CL spill...
|
Prosentregning i fotball er noe stort tull. Vet ikke hvor du tar 30% sjanse for å vinne serien fra, men regner med at du da mener at tre lag har like stor sjanse. I utgangspunktet stiller jo 14 lag med 0 poeng. Det vil si 7,14% sjanse. Skal man ta utgangspunkt i tidligere år, kan man jo f.eks se på hvem som har vunnet serien de foregående 10 årene. Da skulle RBK ha 90% sjanse.
Når du sier 50% sjanse i kvaliken, regner jeg med at du mener at begge lagene stiller likt. Ser man igjen på de siste 10 år, er det vel kun ett år at vi ikke har trengt å kvalifisert oss (vært direktekvalifisert). Er mulig at det er feil, men mener at det kun gjaldt i 1999. Det vil si at av de 9 gangene vi har spilt kvalifisering de siste 10 årene er det en av de kvalifiseringene vi har tapt (mot Deportivo i 2003). Det skulle igjen tilsi at vi har 88,89 % sjanse til å vinne den kvalifseringen.
Dette rgnestykket sier da at vi har 80% sjanse til å kvalifisere oss til Champions League. Men som sagt, dette blir jo bare tull og svada. Hvor bra laget blir neste år og dagsform, samt trekning og nivå/dagsform til motstander, og dommerprestasjon, værforhold og flaks/uflaks vil være avgjørende for om vi går videre, såfremt vi vinner serien neste år.
Jeg tror at RBK er på opptur, og at vi neste sesong vil få se en utgave av RBK vi må tilbake til 1999 for å finne.
SÃ¥ ja, sannsynligheten for en Champions League-plass i 2007/08 er stor. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.12.2005 15:37 Post subject: |
|
|
| tbone wrote: | | Stor satsing på unge talenter. Lyon er kanskje en klubb RBK kan lære av? |
RBK skal på studietur til Lyon. Muligens ble dette foretatt allerede i helga. Kan prøve å sjekke opp saken.
| Brady wrote: | | NÃ¥r du sier 50% sjanse i kvaliken, regner jeg med at du mener at begge lagene stiller likt. |
Vi har hatt flaks som har blitt seedet i 3. kvalikrunde de to siste gangene. I 2007 blir vi nesten garantert ikke seedet - om vi kommer oss til CL-kvalifseringa. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.12.2005 15:43 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: |
Vi har hatt flaks som har blitt seedet i 3. kvalikrunde de to siste gangene. I 2007 blir vi nesten garantert ikke seedet - om vi kommer oss til CL-kvalifseringa. |
Er du sikker på det? Med en bra innsats i UEFA-cupen i vinter/vår vil vel koeffisienten til Norge stige dramatisk. Hvis i tillegg norske lag følger opp fremgangen neste høst mener jeg vi vil ligge bra an til seeding i 2007. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.12.2005 15:56 Post subject: |
|
|
Vi bør opp mot 45 poeng for å bli seedet, og det blir vanskelig.
De to siste årene har vi blitt reddet av at Galasaray har tabbet seg ut i tyrkisk serie, samtidig som Everton, Udinese og Real Betis har tatt CL-plasser i noen av de største ligaene. 36,665 poeng, som vi hadde per august, holder normalt ikke til seeding.
I øyeblikket står vi med rundt 30 poeng foran 2007/08-sesongen. P.t. har vi 35,921 poeng foran neste sesong, men da skal vi som kjent sitte hjemme. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.12.2005 16:05 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Vi bør opp mot 45 poeng for å bli seedet, og det blir vanskelig.
De to siste årene har vi blitt reddet av at Galasaray har tabbet seg ut i tyrkisk serie, samtidig som Everton, Udinese og Real Betis har tatt CL-plasser i noen av de største ligaene. 36,665 poeng, som vi hadde per august, holder normalt ikke til seeding. |
Trenden med at lite merriterte lag de siste årene tar CL-plasser skal du ikke se bort fra at fortsetter. I England ligger jo Tottenham og Wigan bra til, mens i Spania har Getafe og Osasuna åpnet bra.
Og vi har muligheter til å avansere på den listen med en bra UEFA-cupinnsats neste år.
Uansett ser jeg det ikke som noen umulighet å kvalifisere seg til CL i 2007, selv om vi ikke er seedet. Våler***a var ikke seedet i år, møtte Brügge og røk ut på straffer. RBK er et bedre lag enn Vålere***a. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 06.12.2005 16:06 Post subject: |
|
|
akkurat nå har vi vell 7 poeng.. jeg trur om vi kommer på 20 p klarer å bli seeda..
man får altså 2 poeng for seier og 1 poeng for uavgjort. |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 06.12.2005 16:46 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: |
Prosentregning i fotball er noe stort tull. |
Prosenter er en utmerket måte å nyansere uttalelsene på, mye bedre enn å si ullne ting som "lite trolig", "ganske sannsynlig" o.l. At folk som ikke kan regne prosenter mener det du sier, der ikke rart, men du virket jo å kunne prosenter, så kan du utdype denne meningen?
Prosentregning er det samme som oddssetting, det er omtrent bare å snu brøken. Mener du oddssetting i fotball er noe stort tull også?
Litjeggen sier 30% sjanse for RBK-gull neste år, det tilsvarer ca at centrebet sier 3 i odds. Det er nok ikke langt fra sannheten, kanskje ville jeg sagt noe høyere prosentsjanse. Regner man over tid på det bookmakerne gjør, ser man at de treffer bra, dvs at ca 30% av 3-i-odds hendelsene inntreffer.
Deler også 2mas vurdering av at det er mer sannsynlig at vi ikke blir seedet i 3.kvalrunde neste gang, enn at vi blir det. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.12.2005 17:00 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: |
Prosenter er en utmerket måte å nyansere uttalelsene på, mye bedre enn å si ullne ting som "lite trolig", "ganske sannsynlig" o.l. At folk som ikke kan regne prosenter mener det du sier, der ikke rart, men du virket jo å kunne prosenter, så kan du utdype denne meningen?
Prosentregning er det samme som oddssetting, det er omtrent bare å snu brøken. Mener du oddssetting i fotball er noe stort tull også?
|
Prosenter er etter min mening en verdiløs måte å nyansere uttalelser på. Når Drillo kommer med sine beregninger vrir jeg meg i stolen og skjærer ville grimaser.
Skal du ha en grunn? Her har du den: Fotballen er rund!
Skal man først nyanser er det bedre å si at "vi har en sjanse til å slå Lyon hvis vi får overgangsspillet til å sitte, holder linjen i forsvar og hindrer Lyon i å få slippe upresset til i mellomrommet mellom midtbane og forsvar". Det er mye mer nyansert når det gjelder fotball enn hva et prosenttall noen gang kan bli.
Å si at man har noen og tredve prosent sjanse til å gå videre til VM, slik Drillo sa før Tsjekkia-kampen forrige måned, er like interessant som å tippe hva målscoren blir i en kamp.
Oddsberegninger er kun interessant i spillsammenheng, og da kun hvis du slår sammen en utall antall kamper og ser på helheten. I en enkeltstående kamp er oddsene uinteressante (så fremt jeg ikke skal spille på kampen). |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 06.12.2005 17:17 Post subject: |
|
|
Skal man først nyanser er det bedre å si at "vi har en sjanse til å slå Lyon hvis vi får overgangsspillet til å sitte, holder linjen i forsvar og hindrer Lyon i å få slippe upresset til i mellomrommet mellom midtbane og forsvar". Det er mye mer nyansert når det gjelder fotball enn hva et prosenttall noen gang kan bli.
Å si at man har noen og tredve prosent sjanse til å gå videre til VM, slik Drillo sa før Tsjekkia-kampen forrige måned, er like interessant som å tippe hva målscoren blir i en kamp.
Oddsberegninger er kun interessant i spillsammenheng, og da kun hvis du slår sammen en utall antall kamper og ser på helheten. I en enkeltstående kamp er oddsene uinteressante (så fremt jeg ikke skal spille på kampen). |
Hmm. her tror jeg jaggumeg jeg er uenig i alt du sier. Men, det er en ærlig sak det.
Den sekvensen der du regnet ut at RBK hadde 80% sjanse til CL i 2007 var jo ren parodi på sjansesetting, hvis du tror det er sånn man setter prosentsjanser skjønner jeg du er skeptisk. Men det er det ikke, man TAR jo nettopp hensyn til at ballen er rund.
Marco Pantani har f.eks. vunnet Tour de France ett av foregående ti år. Med den logikken du brukte skal han da ha 10% sjanse til å vinne neste år. Til tross for at han er død. |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 06.12.2005 17:28 Post subject: |
|
|
Heter denne tråden "Prosenter og odds" kanskje...?  |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.12.2005 18:20 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: |
Marco Pantani har f.eks. vunnet Tour de France ett av foregående ti år. Med den logikken du brukte skal han da ha 10% sjanse til å vinne neste år. Til tross for at han er død. |
Logikken jeg brukte var for å vise mangelen på logikk i prosentberegning av sjanser til å vinne i fotball.  |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 06.12.2005 19:24 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Vi bør opp mot 45 poeng for å bli seedet, og det blir vanskelig.
De to siste årene har vi blitt reddet av at Galasaray har tabbet seg ut i tyrkisk serie, samtidig som Everton, Udinese og Real Betis har tatt CL-plasser i noen av de største ligaene. 36,665 poeng, som vi hadde per august, holder normalt ikke til seeding.
I øyeblikket står vi med rundt 30 poeng foran 2007/08-sesongen. P.t. har vi 35,921 poeng foran neste sesong, men da skal vi som kjent sitte hjemme. |
Æsj, det ser bad ut da, Faen!
Håper vi vinner UEFA-cupen slik at vi kan samle poeng neste år da!  |
|
| Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 06.12.2005 20:28 Post subject: |
|
|
Logikken jeg brukte var for å vise mangelen på logikk i prosentberegning av sjanser til å vinne i fotball.  |
Det er egentlig ikke så mye mangelen på logikk som er problemet men mangelen på etterprøvbarhet. Å angi sannsynligheter i % er mye greiere enn å bruke vage begrep. Med % så kan en i tillegg føre enslags argumentasjon for hvordan en kom fram til konklusjonen som er lett for andre å følge...
Det finnest selvfølgelig variabler som er gyldige å ta inn i en sannsynlighetsberegning og variabler som ikke er gyldige. Hvordan det gikk med RBK for tre år siden er totalt ugyldig, menst hvordan det gikk ifjor har en viss gyldighet...størst gyldighet har uansett vurderingene av RBK`s nivå nå og forventede nivå om ett halvt år,og det aller viktigste er motstanderenes nivå.
Hele bookmakerbransjen er grunnlagt på bookmakerens evne til å angi en sannsynlighet kvantitativt, og gamblerens dårligere eller totalt manglende sådanne.
However...
For ikke å spore helt av tråden.
Hvor sannsynlig er det at RBK kan skaffe seg en av de norske midtbanestjernene, og hvor sannsynlig er det at Rushfeldt kommer hit og hvor sannsynlig er det at Zidan blir å se på Lerkendal ? _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 06.12.2005 20:45 Post subject: |
|
|
(Gjør ikke noe om vi sporer av, 2mas kommer til å flytte dette til en annen tråd tenker jeg)
Jeg skjønte at du ikke var seriøs med prosentregninga, Brady, men det er ikke i nærheten sånn den foregår. Ikke drillo sin ihvertfall. Nåja nok om det.
Men siden du mente prosentregning bare var tull, må jeg få lov å ta et eksempel:
Norge kom til VM i Frankrike 1998 bl.a. fordi vi hadde lett pulje (aserbajdsjan, sveits, ungarn og finland?). Vi hadde lett pulje fordi vi var toppseedet. Vi var toppseedet fordi vi var inne på 10 på topp på FIFA-rankingen. Og vi var på ti på topp bl.a. fordi Drillo visste om knepene, f.eks. at det hvert år er lurt med sju seiere. Ved å prosentanslå mulighetene for seier i kampene som skulle spilles et år var det mulig å legge opp et program med privatkamper slik at man fikk sju seiere. Hvis regnestykket underveis i året tydet på at vi kunne falle under sju seiere kunne drillo avtale flere kamper. Jeg mener drillo hadde flere sesonger med akkurat sju seire.
Så enten du liker det eller ikke hadde matematikken til drillo en andel av æren for at vi kom til Frankrike-VM. Tror ikke dette er så kjent, derfor sier jeg det her.
Semb mente omtrent det samme som du gjør om prosentregning, og under hans æra falt vi fra ca 10 til 40 plass, selv om semb vant ca like ofte som drillo, han bare vant på feil tidspunkt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.12.2005 21:14 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: | | Tror ikke dette er så kjent, derfor sier jeg det her. |
Jeg hadde i alle fall ikke tenkt på dette. Interessant, p.! |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.12.2005 01:24 Post subject: |
|
|
| primaten wrote: | Ved å prosentanslå mulighetene for seier i kampene som skulle spilles et år var det mulig å legge opp et program med privatkamper slik at man fikk sju seiere. Hvis regnestykket underveis i året tydet på at vi kunne falle under sju seiere kunne drillo avtale flere kamper. Jeg mener drillo hadde flere sesonger med akkurat sju seire.
|
Men privatkamper går jo på internasjonale datoer. Hvordan kunne da Drillo øke antall kamper? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.12.2005 01:29 Post subject: |
|
|
| Både under Drillos tid og nå i våre dager arrangerer Norge privatkamper på ikke-internasjonale datoer på vinterstid. Allerede i januar/februar blir det kamper mot USA og Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.12.2005 01:33 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | Både under Drillos tid og nå i våre dager arrangerer Norge privatkamper på ikke-internasjonale datoer på vinterstid. Allerede i januar/februar blir det kamper mot USA og Mexico. |
Ja, det stemmer. Men det er da ikke bare å føre opp noen ekstra kamper på slutten av året vel? Har alltid hatt inntrykk av at privatlandskamper planlegges i lang tid på forhånd. Utenlandsproffene har vel et maks antall kamper de kan delta i pr år også, så da må det bli med hjemlige spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 07.12.2005 08:38 Post subject: |
|
|
Ofte går det på om man skal hoppe over internasjonale datoer eller ikke, internasjonale datoer kommer ofte som lørdag og påfølgende onsdag, hvor vi kan velge en eller begge dagene.
På drillos tid var det dessuten mer vanlig å stå over datoene, nigeria spilte f.eks. ikke priv.kamper i det hele tatt, og vaket rundt 60.plass på FIFA-rankingen selv om de var blant verdens beste lag.
Nettopp, de planlegges god tid på forhånd, derfor er prosentsjanse-anslåing et hensiktsmessig verktøy. Nå skal det sies at det er mange andre hensyn enn FIFA-ranking inn i bildet når kamper planlegges. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.12.2005 10:34 Post subject: |
|
|
| Quote: | Norge kom til VM i Frankrike 1998 bl.a. fordi vi hadde lett pulje (aserbajdsjan, sveits, ungarn og finland?). Vi hadde lett pulje fordi vi var toppseedet. Vi var toppseedet fordi vi var inne på 10 på topp på FIFA-rankingen. Og vi var på ti på topp bl.a. fordi Drillo visste om knepene, f.eks. at det hvert år er lurt med sju seiere. Ved å prosentanslå mulighetene for seier i kampene som skulle spilles et år var det mulig å legge opp et program med privatkamper slik at man fikk sju seiere. Hvis regnestykket underveis i året tydet på at vi kunne falle under sju seiere kunne drillo avtale flere kamper. Jeg mener drillo hadde flere sesonger med akkurat sju seire.
|
Haha. Dette var morsomt. Takk for den primaten. Man kan si mye rart om Drillo, men at han er en luring, det er helt sikkert! |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 07.12.2005 19:11 Post subject: |
|
|
Drillo har alltid vært en slu taktiker. Og han hadde evnen til å formidle dette til spillerne sine på en måte som gjorde at selv Myggen slukte det rått. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
|