| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 25.01.2011 18:23 Post subject: |
|
|
Om (når) vi får inn en eller to nye spillere før seriestart synes jeg stallen er greit nok komplettert.
Om man sier at førsteellveren under EL i fjor høst var:
Örlund - Lustig, Demidov, Bjärsmyr, Dorsin - Skjelbred, Annan, Henriksen - Iversen, Prica, Moldskred
så er Demidov borte (erstattet med Høiland) og Iversen borte (erstattet med Fredheim Holm).
Jeg har stor tro på at en eller to av ungguttene våre vil ta steget i år.
Jeg gjetter på at det dukker opp en typisk spiss på billigsalg og at man finner en midtstopper (det vil være typisk RBK å hente nye spillere i en posisjon hvor man egentlig har stort nok utvalg - og det vil også være riktig tror jeg siden utvalget er stort men kvaliteten usikker).
Om ikke RBK er komplett nok til å feie norsk motstand av banen og ha en fair sjanse til å kvalifisere seg for Europa da så vet ikke jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.01.2011 18:46 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Örlund - Lustig, Demidov, Bjärsmyr, Dorsin - Skjelbred, Annan, Henriksen - Iversen, Prica, Moldskred |
Bjærsmyr er ingen erstatter. Stadsgaard, Strand, Demidov, Iversen og Traore har blitt erstattet av Høiland og en halvskadd Fredheim Holm. Og selv ifjor var belastningen på spillerne for høy på høsten. Det må 3-4 spillere med kvalitet inn. Per idag er det knapt vi klarer å stille en 11'er. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.01.2011 19:13 Post subject: |
|
|
Iforhold til stallen Hamrèn startet med foran 2009 sesongen er spillerstallen betydelig svekket og kvaliteten som er blitt solgt har ikke blitt erstattet med tilsvarende kvalitet eller spillere som har potensial til å nå det nivået. For hvert eneste vindu tappes laget for kvalitet ,men på grunn av svakt sportslig nivå på våre motstandere i serien har det enda ikke fått sportslige konsekvenser. En skal heller ikke se bort ifra at det ligger en treghet i systemet ved at hjulene går en liten stund før den manglende kvaliteten får alvorlige konsekvenser.
Skal vi få en spillerstall opp i mot den kvaliteten den bør være på må enten Hoftun utføre mirakler på spillermarkedet eller Jönsson må utføre dem i spillerutviklingen. Vi kan ikke regne med at det skal vokse frem nye Henrikser vært eneste år.
Hvis vi ser på hver enkelt lagdel og hvordan utviklingen har vært og hva vi kan forvente oss.
Keeperplassen:
Kvalitetsmessig har denne plassen vært tilnærmet status quo de siste årene og spillet til våre keepere har vært bra. Samtidig er det bekymringsverdig at en velger å kvitte seg med ung fremadstormende norsk keeper med ekstrem egenskaper og en god sesong bak seg for en traust og trygg middelaldrene svenske uten ekstrem egenskaper. Ørlund hadde langt ifra noen imponerende e-cup høst og var langt ifra å være den matcvinnern vi trenger bak der. Fornuftig med talenter som reservekeepere og det var helt idiotisk av oss å bruke million lønninger på reservekeeperen vår.
Forsvaret:
Vi hadde for mindre 1 år siden 4 gode tippeligastoppere og hvor 2 av dem nok var tippeligaens beste stoppere. Idag har vi igjen Lago av disse som hadde en svak sesong ifjor og derfor må ses på som ett spørsmålstegn foran den kommende sesongen. Han vet vi fra tidligere at kan prestere på ett bra nivå i Rosenborg. Høiland er kommet inn som tidligere har vist seg som en solid forsvarspiller på dette nivået, men alderen gir grunn til bekymring med sine 33 år er det vanskelig å vite når han lenger ikke har ett tilstrekkelig tempo. Han har heller ikke potensial til å bli så fryktelig mye bedre. Kommer fra en relativt svak sesong for Stabæk.
Nordberg og Wangberg har en del spennende ferdigheter, men er veldig fersk på dette nivået, men begge har rom for å nå det nivået vi søker.
Bjærsmyr har levert svakt spill så langt og har gjort det klart at han ikke ser noe fremtid for seg selv. Dermed heller ikke en spiller Rosenborg bør satse på med mindre det er høyst nødvendig.
Det er helt tydelig at midtforsvaret kan det stilles store spørsmål ved, men når det er sagt så kunne en også stille store spørsmålstegn foran 2008 sesongen. Vil vi lykkes igjen?
Backene er vi solid på venstresiden og Høiland gir ihvertfall på kort sikt dekning. Høyrebacken er av solid kvalitet, men Lustig virker uvillig til å skrive ny kontrakt og det kreves litt for å finne en erstatter på samme nivå.
Midtbanen:
Vi har enda ikke erstattet Sapara og Tettey på en ordentlig måte og da er det tvilsomt om at vi klarer å erstatte en enda bedre spiller i Annan når han forsvinner. Noe som kommer til å skje før eller senere. For utenom Annan er det kun Skjelbred og Henriksen som har vist bra nivå over tid. Winsnes viste ifjor at han ikke er i nærheten av å være god nok og med sin høye alder og lønn er han en spiller vi burde ha kvittet oss med. Åsen er spennende, men i likhet med Wangberg er han uprøvd. Lagdelen har en del gode spillere, men bak der er det utrolig svakt.
Angrep:
Prica er bra. DFH kan bli meget bra og Moldskred har mye å bevise. Iforhold til Konan og Iversen er dette minst ett nivå dårligere om ikke mer. Utenom det har en Jamtfall og Olsen som med den nye treneren sitt system ikke har posisjoner dem passer til. At Jamtfall kunne få 3 års kontrakt når en viste at Jönsson ikke spiller med vinger og med hans skadehistorie vitner om nepotisme i Rosenborg. Både Olsen og Jamtfall burde vært forsøkt erstattet med mer egnede spillere. Bakenga har mye å lære enda.
Min konklusjon er at vi på ingen måte har klart å erstatte spillere som Demidov, Stadsgaard, Tettey, Sapara, Konan og Iversen med spillere av tilsvarende kvalitet. Det andre som er bekymringsverdige er at stallen er fullt opp av spillere som ikke har potensial til å nå disse spillerne sitt nivå jf. Høiland, Winsnes, Moldskred, Olsen og Jamtfall. Skal vi danne ett lag og en stall som er god nok for CL må det skje mirakler på overgangsmarkedet eller så må Jönsson trylle med dagens spillere.
Last edited by Keenoir on 25.01.2011 22:07; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 25.01.2011 21:08 Post subject: |
|
|
3 poeng for seier, 1 for uavgjort. Så fort vi har 6 poengs ledelse på Viking i årets tippeliga er vi forbi. Bør vel inntreffe en gang uti april.  |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 25.01.2011 21:27 Post subject: |
|
|
Herlig! Da er det vel ingen tabeller på toppnivå hvor vi ikke ligger på 1. plass?  |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 25.01.2011 21:29 Post subject: |
|
|
| Manglende rullering og for intensiv trening får ta noe av skylda i fjor høst slik jeg ser det. Ut fra hva Konan Ya faktisk bidro med i RBK så er vel ikke det noen stor svekkelse av laget. Heller ikke Traore. Når jeg nevnte det laget var det fordi Konosseur mente at vi i 2011 virkelig ville se at vi slet med å komplettere laget. Det laget jeg nevnte var det som rent spillemessig kunne tatt flere enn de tre poengene det tok i EL. Jeg ser ikke at 2011-laget blir dårligere enn det. Vi har mistet en del gode enkeltspillere om man ser slik på det siden våren 2009, men laget som lag virker å være på samme nivå. Det er veldig rart om de andre i Norge er så mye flinkere enn oss og er milevis bak, og RBK er så svekket og likevel presterer tidvis bra i Europa og på nivå med mange av årene siden årtusenskiftet. Attpåtil en høst hvor fokuset hos en del av spillerne var litt feil og klimaet mellom trener og spillerstall ikke var det beste. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 25.01.2011 21:41 Post subject: |
|
|
Enig i at det fokuseres litt vel mye på enkeltspillere.
Blir for mye snakk om å erstatte den og den og den.
Noen av de hyppigest nevnte var fast innventar eller reserver i 5.plass-perioden,ikke glem det.
Men selvfølgelig er det trist at vi ikke fikk mere ut av spillere som i ettertid viser seg å ha godt Europeisk nivå inne. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 25.01.2011 21:48 Post subject: |
|
|
Flott innlegg, Keenoir. Men komma skal brukes etter ord, ikke foran neste. Ødelegger inntrykket litt... _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
hmaurveg Junior
|
Posted: 25.01.2011 22:03 Post subject: |
|
|
Typisk norsk mentalitet på v-olden.
Flott innlegg keenoir, men du vet at bla bla bla bla...... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.01.2011 22:14 Post subject: |
|
|
| toreinar wrote: | Enig i at det fokuseres litt vel mye på enkeltspillere.
Blir for mye snakk om å erstatte den og den og den. |
Tja, det er vel enkel hoderegning: 5 ut og 1 1/2 inn blir 3 1/2 i manko. Hvem skal spille når Annan må stå over på grunn av gule kort, Lustig er med det svenske landslaget og Dorsin er skadet? |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 25.01.2011 22:25 Post subject: |
|
|
For all del, jeg er ikke tilhenger av at stallen svekkes.
Men poenget mitt er at vi har tapt 1 seriekamp på 2 år med en stall som er svekket mht. enkeltspillere i forhold til da vi samlet på 5. plasser.
Rart å si det etter 2 suverene gull, men det ser ut som vi må starte litt nedenifra igjen.
Ikke når det gjelder TL, men i forhold til å stille slagkraftig til kvalik og evnt gruppespill i Europa.
Dagens håndballkamp kan være en påminnelse om at vi kanskje har internasjonale storspillere i rekkene bare de får sjansen.
Ville ikke blitt sjokkert om Åsen,Bakenga og Jamtfall ,som omskolert høyreback, hadde blitt landslagsaktuelle allerede til høsten.
Men det hadde forutsatt at de ble satset på allerede nå.
Og det vil nok ikke skje. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.01.2011 22:36 Post subject: |
|
|
Alle tre som landslagsaktuelle på høsten, og Jamtfall som landslagsback? Tja...
Det var en hel del langballer i dagens kamp, men jeg vil ikke kalle det håndballkamp av den grunn. Ikke så jeg noen umiddelbare stortalent heller...
Hvor mange kvalitetsspillere må vi svekkes med for at det ikke lengre er enkeltspillere? 7? |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 25.01.2011 22:46 Post subject: |
|
|
Håper du greier å lese at det ikke ville sjokkere meg at de slo til om de ble satset 100% på allerede nå. Og at vi alle vet at det ikke vil skje.
Når det gjelder håndball, det er vel liten tvil om at spillere som alle visste hadde potensiale, men mange trodde ble for lette internasjonalt foreløpig, har fått vise seg frem litt de senere dager...
Jeg velger altså å tro at det finnes en del "uforløste" stjernespillere også innen fotball.
Kåre,Ørjan,Mini og Bjørn Otto...som det heter i sangen,
Ikke sikkert de hadde slått til om etablerte spillere hadde holdt dem ute som prospekter på den tiden heller. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Last edited by toreinar on 25.01.2011 22:50; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 25.01.2011 22:47 Post subject: |
|
|
| Blir noe hypotetisk hva vi stiller med om Lustig, Dorsin og Annan er ute, og vi har vel ikke akkurat hatt noen fullgod dekning på disse plassene før heller. Antakelig hadde vi endt opp med Örlund - Jamtfall, Bjärsmyr, Wangberg/Nordberg/Lago, Høiland - Moldskred, Henriksen, Skjelbred, Åsen - Bakenga, Prica om man også ser bort fra Fredheim Holm. Kurant eliteserielag, men antakelig noe svakt mot bedre motstand, noe også laget uten Annan var mot FCK og laget uten Sapara var mot Qarabág. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 25.01.2011 22:58 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Hvor mange kvalitetsspillere må vi svekkes med for at det ikke lengre er enkeltspillere? 7? | Ikke godt å si, men hva er det med resultatene i 2010 som tilsier at laget er veldig svekket i forhold til 2006, 2007, 2008 og 2009? |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.01.2011 23:22 Post subject: |
|
|
| Beklager å måtte si det men for et teit spørsmål. Strand, Demidov og Iversen dro såpass sent at det var ikke kamper igjen da de dro, men vi fikk jo kjenne Bjarsmyr-effekten ute i Europa, og Henriksen var tydelig preget av for mange spilte kamper en periode. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.01.2011 08:18 Post subject: |
|
|
Vi hadde jo en Saré på innbytterbenken og flere andre som hutret i boblejakke, men som ikke fikk spille all verden. Da kunne Henriksen fått hvile hvis det var det han trengte.
Strand? Burde i mine øyne knapt spilt en kamp i fjor. Gjorde det etter hvert ganske bra etter en rekke kamper for å komme inn i det på bekostning av andre, men svekkelse av laget til 2011? Nei, absolutt ikke. Supermann er en legende, men de siste årene har han ikke fortjent noen plass på laget.
Flere har jo påpekt at vi mistet en rekke kvalitetsspillere i god tid før 1. september 2010, men likevel presterte vi i Europa helt på linja med de fleste av årene siden årtusenskiftet og unngikk tap i serien.
Jeg klarer ikke å se at vi sånn sett var mye svakere i fjor høst enn da vi hadde alle disse klassespillerne på laget.
Fra det laget som i enkeltes øyne rundspilte Atletico Madrid på hjemmebane, slo Aris og spilte oppløftende kamper så vel hjemme mot Leverkusen som borte mot grekerne er Demidov og Iversen borte og erstattet av Høiland og Fredheim Holm.
Jeg formoder også at det kommer på plass en til to nye spillere innen seriestart. Jeg gjetter på en spiss og en midtstopper.
Uansett tror jeg ikke vi skal framstå mye dårligere i 2011 enn i fjor. Snarere tvert om. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 26.01.2011 08:52 Post subject: |
|
|
http://www.vg.no/sport/fo...=10037706#
Faen å kvalm jeg blir av holdningene som spys ut her. Særlig av Lustig som er helt klar på at han vil fucke over klubben for å komme seg til utlandet..
Bli kvitt dritten nå, salg for alt over 5 millioner er godkjent i min bok. Holdningene der må ut av klubben så fort som mulig.
Annan kan jeg forstå på mange måter med tanke på at vi har sagt nei til flere bud.
Ciljan håper jeg signerer ny kontrakt, han er viktig for laget.
Rimelig stor katastrofe om vi mister disse tre på en gang. :S |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 26.01.2011 09:01 Post subject: |
|
|
| Håper jeg aldri ser Lustig spille en obligatorisk kamp for Rosenborg igjen. For en ufordragelig type. Blir kvalm av måten han har uttalt seg på de siste ukene, kombinert med den elendige høsten i fjor. Idiotsvenske. |
|
| Back to top |
|
 |
roger Senior
|
Posted: 26.01.2011 09:12 Post subject: |
|
|
Her er det bare å selge Annan og Lustig.
Vi kan ikke risikere at disse to går gratis til sommeren! Skjelbred tror jeg skriver under på ny kontrakt, de andre to....selg nå i januar! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.01.2011 09:15 Post subject: |
|
|
| Annan kan man la gå kontrakten ut, da verdien av ham i en mesterligakvalifisering ikke direkte kan måles i penger. Lustig, som egentlig har litt til gode å spille bra i kamper mot europeisk motstand, er det mer naturlig å kunne selge. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 26.01.2011 09:20 Post subject: |
|
|
| Det som er mest irriterende er at spillere i Lustigs situasjon har alle gode kort dersom de velger "Ã¥ snakke seg videre". |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 26.01.2011 09:23 Post subject: |
|
|
Tja, de sitter ikke på alle de gode korta. Hvis vi ikke får solgt han nå så kan klubben velge å slenge han på tribunen fra idag av og frem til 31 desember... Kanskje ikke så kult å sitte i ett helt år på tribunen.
Håper det blir gjort om vi ikke får solgt ihvertfall. Men heller 5+ millioner og innspart lønn om det er mulig.
Viktigste er å bli kvitt den ukulteren som helt tydelig sprer seg i troppen vår. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 26.01.2011 09:24 Post subject: |
|
|
Man kan like godt tilpasse seg den nye trenden først som sist.
Spillere som helt klart vil komme seg ut som bosman og ikke vil forlenge,annonseres til salgs.
Med annonsere mener jeg at signaler spres ut i agentverden, ikke helsides annonse i avisa.
Kan vi få 5-10 mill for Lustig nå, er det som ren netto å rekne.
Skjønner at man vil forsøke å få mest mulig for Annan,men heller 3mill.euro nå enn ingenting senere.
Skjelbred får et engangstilbud hvor han forblir i lønnstoppen eller beskjed om å flytte på seg fort som f..
Fyll på med talenter og noen eksotiske røverkjøp og sats på at det holder til å bygge et lag som kan utvikle seg raskt nok til å holde skansen i TL. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
|