English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2011
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 64, 65, 66  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17349
Location: Stavanger

PostPosted: 14.12.2010 15:19    Post subject: Reply with quote

Nå er det nå vel så mye manglende kostnadskontroll enn inntekstsvikt som er årsaken til de dårlige økonomiske resultatene og for å maskere den manglende kostnadkontrollen og viljen til å kutte i Skutle sitt hoff så har en med viten og vilje pyntet på inntektsbudsjettet og med det løyet for klubbens medlemmer. Når vi enda ikke ser en vilje til å ta inn over seg de økonomiske realitetene finnes det få grunner til å være spesielt positiv om dagens styre og ledelse får fortsette.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 14.12.2010 15:34    Post subject: Reply with quote

Vi får en endring på økonomistyringa i løpet av vinteren ganske enkelt fordi kassa er tom, og styret har fattet vedtak om at det skal presenteres et nullbudsjett neste år. Det betyr ikke at vi får et usminka nullbudsjett, men allikevel betyr det en betydelig endring i økonomistyringa.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 14.12.2010 16:46    Post subject: Reply with quote

No more mental trener.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.12.2010 15:24    Post subject: Reply with quote

Siterer fra Sportslig avdeling:

Hedon wrote:
zaphod81 wrote:
Men fem fast ansatte vip-kundebehandlere, det skal vi derimot ha.


Akkurat denne tror jeg er ganske viktig, i forhold til penger inn i kassen. VIP/Sponsorer står for en betydelig del av våre inntekter, og det er noe vi er nødt til å opprettholde.


Naturligvis står dette for en betydelig del av våre inntekter. Spørsmålet er om inntektene på dette feltet de siste årene har økt i samme takt som utgiftene, og om det gjøres en god nok jobb.

Hvis man ser på produktet markeds- og mediaavdelingen skal selge, er dette langt bedre enn alle andre i Norge, målt i både prestasjoner, interesse og omdømme. Når vi i tillegg har langt flere ansatte til å gjøre jobben (større utgifter), bør vi selvfølgelig omsette for fryktelig mye mer enn for eksempel VIF. Gjør vi det?
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 15.12.2010 15:28    Post subject: Reply with quote

Momskompensasjon på nesten 5 mill., en god del mer enn de regnet med, kommer sikkert godt med Wink

http://fotball.adressa.no...187927.ece
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 15.12.2010 15:38    Post subject: Reply with quote

Quote:
Når vi i tillegg har langt flere ansatte til å gjøre jobben (større utgifter), bør vi selvfølgelig omsette for fryktelig mye mer enn for eksempel VIF. Gjør vi det?


Ja, det gjør vi, i og med at VIF ikke engang har egen stadion og dermed ikke har noe særlig med VIP-inntekter å hente.

VIF taper mange, mange millioner i året på å ikke kunne tilby skikkelige VIP-fasiliteter. Faktisk har Lyn tjent mer penger på Vålerenga sine VIP-gjester på Ullevaal de senere år, enn VIF selv har gjort.

Godt mulig fem mann er tre for mye, men det er en ganske omfattende gruppe med sponsorer og samarbeidspartnere som skal følges opp i RBK. Det er vel rundt 100 forskjellig firma som på ett eller annet nivå betaler for å få litt ekstra oppmerksomhet fra Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.12.2010 15:46    Post subject: Reply with quote

Nå tenkte jeg ikke på VIP-inntekter isolert sett, men på de totale markedsinntektene. De begrensende faktorer hos VIF som du nevner, taler jo bare for at det burde være et enda større sprik mellom VIF og RBK hva totale markedsinntekter angår.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 15.12.2010 15:58    Post subject: Reply with quote

Vålerenga budsjetterer med 64 millioner i markedsinntekter. Brann budsjetterer med 62 millinoer i markedsinntketer. Usikker på hva tallet er for Rosenborg, men Per Mikalsen snakket i fjor om "kommersielle inntekter" på 170 millioner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.12.2010 16:08    Post subject: Reply with quote

I regnskapet fra 2009 finner vi i alle fall følgende tall:

Inntekter:
- Partner og forretningspartner: 53 510 000
- Nettverkspartner og VIP: 16 583 000

Utgifter:
- Reklame- sponsor og VIP kostnader: 17 972 000

Lønnskostnader kommer i tillegg.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9060
Location: Trondheim

PostPosted: 15.12.2010 16:09    Post subject: Reply with quote

Markedsinntekter er for meg postene "Nettverkspartner og VIP" og "Partner og forretningspartner". Budsjettert inntekt på disse to postene var i år 80 146 000 kr. Og ifølge rapporterne så får vi en svikt på ca 5 millioner der. Noe som betyr ca 75 millioner. Med tanke på vår posisjon kontra de andre lagenes posisjon så er det ufattelig svakt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 15.12.2010 16:12    Post subject: Reply with quote

Ja, i og med at det ikke finnes detaljert regnskap fra VIF tilgjengelig (etter hva jeg kan finne), så er det veldig vanskelig å vite hva de forskjellige klubbene legger i summene.

http://www.tv2sporten.no/...88083.html

http://www.tv2sporten.no/...88105.html

Her oppererers det med vidt forskjellige summer. Jeg tviler uansett på at RBK kun har et par millioner mer i markedsinntekter enn Vålerenga, all den tid VIF ikke har noe inntjening av betydning på VIP-siden. Mulig de tar med rene salgsinntekter i tlilegg når de snakker om markedsinntekter?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9060
Location: Trondheim

PostPosted: 15.12.2010 16:36    Post subject: Reply with quote

Brann har hatt større markedsinntekter enn oss i både 2007, 2008 og 2009.

Brann 2007: 82 348 324
RBK 2007: 61 855 244

Brann 2008: 86 765 210
RBK 2008: 71 871 848

Brann 2009: 71 771 867
RBK 2009: 70 093 066
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.12.2010 16:37    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Jeg tviler uansett på at RBK kun har et par millioner mer i markedsinntekter enn Vålerenga


Jeg skulle inderlig ønske at jeg kunne si meg enig med deg.

Edit: Hvor har du de tallene fra, Kjello? Dersom de er noe i nærheten av sammenlignbare, er det helt utrolig. Jeg var faktisk ikke klar over at det var så ille.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 15.12.2010 16:47    Post subject: Reply with quote

Det er helt naturlig at Brann i denne perioden har hatt vel så store inntekter som oss på denne biten. Det var en ekstrem medvind i Bergen i 2007, og det lokale næringslivet og folket i byen ellers gikk jo helt av skaftet. Det er en mye større by enn Trondheim, og markedspotensialet er også mye større. På et år der de når sin peak, mens vi har det trått og tregt - er det jo ikke annet enn å forvente at de passerer oss. Noe annet hadde vært naturstridig.

Når avtalene i Bergen begynner å gå ut og vi er på toppen igjen, så vil vi se at vi gradvis overtar tronen. I år ligger vi nok et godt stykke foran Brann, som opplever en mye større interessenedgang enn oss.

Jeg tror vi lurer oss selv litt om vi innbiller oss at vi har så forferdelig mye uforløst potensiale her. Næringslivet i trøndelag har nok i mange år strukket seg langt for å få være med på RBK-eventyret. Det er ikke sikkert at den strikken tåler så forferdelig mye mer, og at vi ganske enkelt er der vi bør og skal være nå. Det er først og fremst utgiftene i klubben som er på trynet. Inntektene tror jeg ikke vi får gjort så forferdelig mye med. Skutle sine luftslott og utopiske inntektsvurderinger er iallefall ikke noe jeg legger noen tyngde i.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.12.2010 16:54    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg nødvendigvis er helt enig i alt du skriver (Nordea kunne like gjerne ha sponsa oss som VIF, for eksempel), er vi uansett tilbake til det punktet hvor jeg flytta diskusjonen over i denne tråden: Det er helt meningsløst at vi skal bruke større ressurser enn våre konkurrenter på å selge et bedre produkt enn dem til en dårligere pris.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.12.2010 19:26    Post subject: Reply with quote

Ifølge Papir-VG er Nordea-avtalen til VIF verdt 10 mill. i året mens Kampanje skriver at den nye, dårligere Hafslund-avtalen er verdt fem mill. årlig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.12.2010 20:54    Post subject: Reply with quote

Pål Breen sa på Dagsrevyen at de hadde signert 3 avtaler i dag som sikrer dem 92 millioner over en periode på 3.5 år. Dersom tallene "dine" stemmer, vil det si at den tredje avtalen (Adidas?) er verdt drøyt 11 millioner kroner årlig.
Back to top
View user's profile Send private message
HeXX
Rutinert


Joined: 17 Feb 2006
Posts: 663
Location: Frogner

PostPosted: 22.12.2010 04:26    Post subject: Reply with quote

Interessant debatt om rbks økonomi.

Helt enkelt handler det om 2 ting. Redusere kostnadene og øke inntektene.

Hvordan dette løses er selvsagt ikke riktig like enkelt, men et av spørsmålene som ikke er nevnt i denne debatten, men i mange andre, er jo hvorvidt organiseringen av klubben bidrar til å få ut det beste sportslige og økonomiske potensialet.

Rema har vel gått ut og sagt at de kan spytte inn mer i klubben, men da vil de også ha litt innflytelse. Er det riktig vei å gå? Med dagens styresammensetning ser jeg ikke hvordan et styremedlem med god erfaring fra Rema hadde gjort ting verre i klubben. Heller tvert imot. Rema lever godt i en bransje der marginene er små, og jeg tror mye av filosofien kan overføres til RBK.

Skal vi da tviholde på dagens modell, fortsette med økonomiske nedgangstider og en mulig kollaps, eller bør debatten om reorganisering igjen reises, for å få svar på om kapitalkreftene skal få gjøre sitt inntog?

En kan selvsagt diskutere bemanningsituasjonen, ulike utenomsportslige arrangementer på stadion etc for å bedre økonomien, men for meg blir det merkelig at ikke det som kanskje har størst potensial til virkelig å gi RBK et økonomisk løft, ikke diskuteres (her i alle fall)..
_________________
mvh HeXX
_________________________

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 22.12.2010 10:24    Post subject: Reply with quote

Etter mitt syn må den økonomiske grunnplattformen på plass: få kontroll på kostnadene for å få tilbake styringa. Så lenge man ikke har kontroll på kostnadene spiller det liten rolle hvor mye man startet med, og hvor store inntektene er. Idar Vollvik kan sikkert komme for å holde et foredrag.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.12.2010 15:09    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Rema har vel gått ut og sagt at de kan spytte inn mer i klubben, men da vil de også ha litt innflytelse. Er det riktig vei å gå? Med dagens styresammensetning ser jeg ikke hvordan et styremedlem med god erfaring fra Rema hadde gjort ting verre i klubben. Heller tvert imot. Rema lever godt i en bransje der marginene er små, og jeg tror mye av filosofien kan overføres til RBK.

Hvis Rema hadde hatt en person i ledelsen som ville styrket styret i RBK, så ville nok vedkommende sittet i styret i RBK. Ingen ting i veien for å ha representanter fra sponsorer der, noe RBK også har temmelig bred erfaring med.

Quote:
Skal vi da tviholde på dagens modell, fortsette med økonomiske nedgangstider og en mulig kollaps, eller bør debatten om reorganisering igjen reises, for å få svar på om kapitalkreftene skal få gjøre sitt inntog?

Dette kan jeg ikke engang kommentere, siden det bygger på et fullstendig ugyldig premiss. Debatten om reorganisering har allerede blitt gjennomført, og et resultat av denne har blitt presentert på medlemsmøte.

Quote:
En kan selvsagt diskutere bemanningsituasjonen, ulike utenomsportslige arrangementer på stadion etc for å bedre økonomien, men for meg blir det merkelig at ikke det som kanskje har størst potensial til virkelig å gi RBK et økonomisk løft, ikke diskuteres (her i alle fall)..

Hva er det som skal gi RBK dette økonomiske løftet? Å vedtektsfeste at Rema 1000 skal få et fast styremedlem i RBK mot type fem mill i året? Og hvordan tenkte du å få dette godkjent av Idrettsforbundet?

Konesseur har selvfølgelig rett her. Det eneste man kan gjøre er å sørge for kostnadskontroll. Det sitter ingen ukjent, søkkrik idealist og tripper på et kvistværelse et sted uten noe større ønske enn å overøse RBK med penger hvis han bare kunne få lov, like lite som det finnes noen gullkiste i enden av regnbuen.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18388
Location: Oslo

PostPosted: 22.12.2010 15:13    Post subject: Reply with quote

Hæææ?? Er det ingen gullkiste i enden av regnbuen?? Da har jeg sløst bort mye tid på gullkistejakt opp gjennom åra :S
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 22.12.2010 15:38    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Debatten om reorganisering har allerede blitt gjennomført, og et resultat av denne har blitt presentert på medlemsmøte.


Hvis klubbens formålsparagraf om at arbeidet skal preges av demokrati må ethvert tema til enhver tid kunne debatteres fritt. Det er ikke noe som heter at et tema er ferdigdebattert.

Videre er jo det at styret oppretter et utvalg med "trygge folk", med påfølgende presentasjon på medlemsmøte som resultat av arbeidet, et verk som også kan betegnes som stråmannspolitikk. Kun de mest ihuga medlemmene engasjerer seg så sterkt at de drar på medlemsmøter. Medlemsmøter har forøvrig ikke noe mandat.

En slik sak og resultat-presentasjon hører hjemme i et årsmøte.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.12.2010 15:47    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Hvis klubbens formålsparagraf om at arbeidet skal preges av demokrati må ethvert tema til enhver tid kunne debatteres fritt. Det er ikke noe som heter at et tema er ferdigdebattert.

Det har jeg da heller ikke påstått. Om du gransker innlegget mitt nøye, vil du oppdage formuleringen "et resultat" - ikke "resultatet". Jeg svarte bare på antakelsen om dette var en diskusjon som ikke allerede var i gang.

Quote:
Videre er jo det at styret oppretter et utvalg med "trygge folk", med påfølgende presentasjon på medlemsmøte som resultat av arbeidet, et verk som også kan betegnes som stråmannspolitikk.

De som ønsket å delta fikk mulighet til å delta.

Quote:
Kun de mest ihuga medlemmene engasjerer seg så sterkt at de drar på medlemsmøter. Medlemsmøter har forøvrig ikke noe mandat.

En slik sak og resultat-presentasjon hører hjemme i et årsmøte.

Hvilket også var planen fra starten av, og presentasjonen kan alltids gjentas der. Vi tillot oss imidlertid å la de mest ihuga få innblikk i konklusjonene først, i forkant av de litt mindre ihuga som drar på årsmøtet, og de aller minst ihuga kan fortsatt få rabulisere over visjonene sine på anonyme diskusjonsfora.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 22.12.2010 16:18    Post subject: Reply with quote

For å få slått på plass en ting: Medlemsmøter har ikke noe mandat. Om man deltar eller ikke deltar på et medlemsmøte vil derav ha null betydning for enkeltmedlemmets mulighet til å påvirke de demokratiske prosesser i klubben.

Man kan så konkludere med at det at resultatet av denne prosessen er blitt presentert på et medlemsmøte som irrelevant i forhold til saken. Denne saken er av sakens størrelse og natur såpass betydelig at den har sin naturlige plass i årsmøter.

Når det gjelder engasjement for klubben så skal du ikke undervurdere engasjementet til forumdeltakerne på rbkweb.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.12.2010 16:41    Post subject: Reply with quote

Jeg begriper ikke hvem du tror du argumenterer mot.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 64, 65, 66  Next
Page 4 of 66

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb