| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
TomH Veteran
|
Posted: 29.10.2010 20:44 Post subject: |
|
|
Det er jo ikke akkurat slik at RBK er den første klubben Lago har vært i, hvor han ikke holder mål.
Det kan virke som om Eggen er enig med meg. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 29.10.2010 22:33 Post subject: |
|
|
På dette forumet er man aldri enige, alt skal problematiseres og diskuteres opp i mente. Ja, selvsagt heter det "debattforum", og da skal noe debatteres, men at Macbeth Sibaya skal kunne kalles noe annet enn en flopp i Rosenborg blir for meg som å ta opp Modern Talking i rockens hall of fame. Mulig han, Didier Konan og Sebastian Eguren er gode spillere men I ROSENBORG de beviste 75% middelmådighet og 25% elendighet mens de var her, og de representerer Rosenborgs problem med å få ut det beste av potensielt gode spillere fra andre (fotball-)kulturer.
La gå, Lago er god, men at Simen Wangberg, trøndelags største stoppertalent på femten år må gå foran i køen, det forstår alle unntatt de mest mørkerøde kulturrelativistene og kverulantene som eksemplifiserer den universielle forumlogikken; de beste spillerne sitter til enhver tid på benken. Han er 31 år og har gjort mye bra for RBK, men er en begrenset spiller med mesteparten av karrieren bak seg. Så kan dere skyte meg den dagen Wangberg stagnerer og baklengsmålene renner inn, for den dagen tror jeg aldri kommer. Fyren er ikke bare full av talent, han er dønn seriøs i treningsarbeidet og har en mentalitet som Nordvik ikke engang er en parodi på. Og foreløpig tjener han bare en brøkdel av det Lago gjør. Det er en tid for alt og RBK er ikke noe unntak fra de andre lagene i den norske fotballen, de elleve er så som så, men tolvte, trettende og fjortendemann i køen må heller være lokale egenprodukter enn dyre importer så lenge kvaliteten på disse er noenlunde jevngod, noe jeg mener begynner å være realiteten i forholdet Wangberg/Lago. |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 30.10.2010 00:10 Post subject: |
|
|
Enig at per dags dato så er det riktig at Wangberg står foran Lago i køen. Da er spørsmålet hvorfor Demidov konsekvent har vært foran ham igjen. Hvis det er noen som ikke har noen fremtid i klubben, så er det vel Demidov? Hvorfor har du ikke reagert sterkere når ikke Wangberg eller Lago har spilt i år fremfor ham, Oppmannen? Er det viktigst å spille med den som er marginalt bedre, eller satse på spillere som har en fremtid i klubben? Du vingler litt i logikken din.
Dersom Lago også drar, og Bjärsmyr ikke blir kjøpt - enten fordi han ikke vil, eller fordi RBK mener han blir for dyr. Worst case scenario så har altså 4 av 5 stoppere dratt på rundt ett års tid. 3 av 3 hvis man regner førstevalgene. Inn kommer en 1-div. spiller og man kan ikke forvente at han tar nivået med en gang. Skjønner godt at Hoftun vil vente på Jönsson med å ta en avgjørelse ang. Lago.
Litt off-topic, men Jönsson har virkelig en vanskelig jobb foran seg neste år. Iversen på vei ut, uansett om det er ut på dato eller ut av kontrakt. Midtforsvaret er byttet ut med, om ikke dårligere, så mindre samspilte og rutinerte alternativer. Det siste spesielt dersom Lago stikker. Dersom Annan stikker i vinter, uten en meget solid erstatter, så er midtbanen også vesentlig svekket. Ser ikke for meg seriegull, og ser også en samlet presse som velger å ignorere stallproblemene og fokusere på Jönssons innsats. Neste år blir spennende, trolig med negativt fortegn, og mye blir avgjort i vinter. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 30.10.2010 00:36 Post subject: |
|
|
Helt klart at Jönsson vil få en vanskelig oppgave i likhet med alle trenere i Rosenborg. Men han får noen ekstra vanskeligheter å hanskes med. Når det gjelder Demi mener jeg ikke han er marginalt bedre, men klart bedre, enn begge to på nåværende tidspunkt. Han er en virkelig god midtstopper som har fått latterlig lite kred for sitt spill i RBK unntagen første halvdel i 2008 da alle så han som et scoop. Han har levert siden da også, men rosen har dels uteblitt til fordel for sure oppstøt og banale "Femidov"-aktige klengenavn, samt at enkelte nekter å innse at Rosenborg i 2010, like lite som i 1995 eller 2000 er fotballverdenens mekka og at en spiller i hans alder og på hans nivå er interessert i å prøve seg noen hyller høyere opp der nede i skinkelandet. Det er greit å være skuffet over at spillere forlater RBK uten at klubben som skapte navnet hans får noe særlig penger for det, men at man skal svartmale hele fyren og ikke tilkjenne ham de soleklare kvalitetene han besitter, det kan jeg ikke akseptere.
Men ang. Nordberg og Jönsson og alt dette er jeg enig og spår det samme. Jeg har liksom ikke den gode feelingen for 2011 for tida. At Lago reiser har alene ingen betydning for det, men når han er en av de tre stopperne som stort sett har spilt i 2008, 2009 og 2010, og alle reiser, samt at det er uklart om MB blir, da ser ting veldig shaky ut. Man må bare krysse alt man har for at Wangberg fortsetter utviklingen sin og holder seg skadefri, vokser med mer spilletid og at Nordberg ikke er så dårlig som mange frykter han vil være på TL-nivå, og at minst èn stopper SIGNERES permanent før sesongen begynner ellers blir det for tynt. Dette kan fort være starten på et nytt midtstopper-uføre a la 2007, den gang hadde vi tre-fire gamlinger som alle var for treige og dårlige, dit skal vi ikke igjen, men akkurat nå vet ingen hvilke midtstoppere vi sender ut til første serierunde neste år og min erfaring som supporter og trener er at første bud for et mesterlag er en godt innkjørt firer og da spesielt et midtforsvar som kjenner hverandre og starter såfremt de er friske. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 30.10.2010 00:54 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | | Ja, selvsagt heter det "debattforum", og da skal noe debatteres, men at Macbeth Sibaya skal kunne kalles noe annet enn en flopp i Rosenborg blir for meg som å ta opp Modern Talking i rockens hall of fame. |
Med de såkalte 'rockeartistene' som blir tatt opp i Rock'n'Roll Hall of Fame hvert år istedet for helt åpenbare kandidater, ville jeg faktisk ikke blitt overrasket om Modern Talking ble nominert.
Angående Sibaya syns jeg det blir feil å kalle ham flopp, da han ble kjøpt inn med tanke på å bli spilt inn på laget til sesongen etter. Det er mulig enkelte syntes han var en flopp pga prestasjonene i de kampene han spilte, men tror det for en stor del kommer av at han ikke sentret like mye i lengderetningen som Bent Skammelsrud, og at skuddene hans var mange og dårlig plassert. Til gjengjeld viste han bra taklingsstyrke og stor pasningssikkerhet. Altså ikke så ulikt Anthony Annans første tid i klubben, som også sentret mindre i lengderetningen enn mange ønsket og som i hver kamp fyrte av dårlig plasserte skudd.
Jeg sier ikke at Sibaya var en stor suksess, men å kalle ham flopp skjønner jeg ikke ettersom han ble solgt før han skulle prestere. Uansett var ikke Sibaya sitt opphold på noen måte egnet til å bekrefte dine påstander om at Eggen ikke lyktes med spillere fra andre steder enn Norden, som er fri fantasi fra din side. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 30.10.2010 01:00 Post subject: |
|
|
Enig med siste talere bortsett fra Tomh som jeg anser som en større flopp enn Lago(min helt).
Til tross for at Lago var ekstremt god og jekket ned den ene target-spissen etter den andre, har jeg full forståelse for at han ble vraket i den formen han stilte i på vårparten.
Hvis man virkelig mener noe med Wangberg, vil jeg også rangere ham foran Lago.
Men hvis man ikke føler seg sikker på Wangberg/Bjærsmyr/Nordberg, burde man kanskje slippe til noen av disse nå på seinhøsten før avgjørelsen ta,s.
Skjønner dog hvorfor Demi må holdes varm mht. E-cup, men tror ikke han visner bort om han står over 1,5 kamp i TL.feks. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 30.10.2010 10:43 Post subject: |
|
|
| Dersom en klubb kjøper spillere det ikke er meningen at skal prestere, kan man vel vanskelig bli en flopp ja. Kanskje greit at man sluttet med den innkjøpspolitikken. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 30.10.2010 15:45 Post subject: |
|
|
Året etter, Oppmannen, året etter.
Sibaya ble kjøpt inn rett før CL-start, og da var det litt tidlig å la en spiller fra en annen fotballkultur gå rett inn på laget når Skammelsrud fremdeles holdt bra standard. Eggen var jo klar på dette i intervjuer den gang, og like klar på at Sibaya var en fremtidens mann for RBK og skulle satses på. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 30.10.2010 19:56 Post subject: |
|
|
| Ja, jo. Jeg skal ikke gå videre på dette jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 31.10.2010 17:22 Post subject: |
|
|
I så måte en veldig klok måte å handle spillere på, rett og slett i forkant. Er tøffere forhold om man blir hentet rett til et slitende lag og skal prestere fra første sekund (Lago & Eguren i 05, Hangeland i Fulham).
Basert på hva jeg har sett av Sibaya i etterkant, og rapporter fra Russland så gikk vi glipp av en jævla god spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 31.10.2010 18:00 Post subject: |
|
|
Som tidligere nevnt var han etter bla.a min og NAE,s mening banens beste
i sin siste kamp for oss på La Manga,mot nettopp Ruben. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 31.10.2010 19:08 Post subject: |
|
|
At Hareide fant ut at han ikke ville ha Sibaya, er et nøkkelmoment i det som skulle skje med RBK i årene som kom.
Med en 36 år gammel Bent Skammelsrud på sentral midtbane, trengte laget en erstatter, som Sibaya ble kjøpt inn for å være, og kunne bruke det første halvåret til å lære laget og spillemåten å kjenne før han kunne tre inn for en som fylte 37 år året etter.
I stedet ville Hareide hente hjem Winsnes som sentral midtbane. Når han var på plass ble svakhetene hans i en sentral defensiv rolle mer synlige for Hareide, og han flyttet derfor Winsnes frem som indreløper og Ørjan Berg ned som defensiv midtbane, en rolle Berg taklet bra, men han var jo enda bedre som indreløper.
Også Berg begynte å dra på årene, og skadeplagene gjorde seg mer gjeldende. Sommeren 2003, ett år etter at Sibaya ble kjøpt, valgte Hareide å kjøpe Jan Gunnar Solli fra Odd, som en fremtidig midtbanespiller.
Året etter var Ola By Rise i full gang med å klargjøre Solli som de neste årenes midtbanegeneral på RBK, og vi vet alle hvordan det endte. Hvis Hareide hadde valgt å satse på Sibaya kunne det skapt et helt annet fundament for å bygge resten av laget rundt, og den såkalte nedturen ville kanskje ikke kommet, iallfall ikke like hardt og brutalt.
Det verste er jo at salget av Sibaya nesten ble forbigått i stillhet i pressen. Kroksæter & Co. var vel såpass fornøyd med at Winsnes kom tilbake at de ikke fant det bryet verdt å stille spørsmålstegn rundt dette. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 31.10.2010 20:30 Post subject: |
|
|
At en ukjent utlending erstattes med en velkjent trønder er jo sånn som det skal være i Adresseavisen. Er sikker på at Adresseavisen ikke ville blitt nevneverdig skuffet om Annan ble erstattet med en trøndersk midtbanespiller neste sesong, selv om de av og til greier å innrømme at denne fæle afrikaneren faktisk er ganske god. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 31.10.2010 20:42 Post subject: |
|
|
En annen ting er jo hva som var årsaken til at Hareide ikke ville satse på Sibaya. Er han redd for å ha spillere fra andre verdensdeler enn Europa på laget?
Når jeg tenker på lagene Hareide har vært trener for, Molde, Helsingborg, Rosenborg og Viking, greier jeg ikke å komme på en eneste spiller fra en annen kultur, og det er egentlig litt merkverdig etter såpass mange år som trener. Nå er det mulig jeg tar feil her, og om noen arresterer meg på dette skal jeg gå tilbake på det, men i farten kan jeg ikke huske at han har hatt noen på lagene han har vært trener for. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 31.10.2010 22:53 Post subject: |
|
|
| Tror faktisk du er spot on der, Brady. De eneste utlendingene i Helsingborgs mesterlag fra 99 var jo nordmenn og kan heller ikke huske spillere fra andre kulturer i de andre lagene som Hareide har trent. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 31.10.2010 23:27 Post subject: |
|
|
Auri Skarbalius er fra Litauen og spillede under Hareide i Brøndby mener jeg, ellers er det vel ganske tyndt, ja. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Koks Junior
|
Posted: 01.11.2010 00:12 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Auri Skarbalius er fra Litauen og spillede under Hareide i Brøndby mener jeg, ellers er det vel ganske tyndt, ja. |
Sist jeg sjekket lå Litauen i Europa da  |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 01.11.2010 00:13 Post subject: |
|
|
| Litt forskjell på kultur og verdensdel. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 03.11.2010 23:05 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: |
La gå, Lago er god, men at Simen Wangberg, trøndelags største stoppertalent på femten år må gå foran i køen... |
Enig med deg, oppmannen. Hvis ikke Wangberg er godnok, hvilket norsk talent har sjanse til å spille seg inn i Rosenborg sitt forsvar da? Å Rosenborg er nødt til å ha noen egen produserte spillere på laget, for reglene sin skyld i værtfall.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 04.11.2010 12:51 Post subject: |
|
|
| This Is 50 wrote: | | Litt forskjell på kultur og verdensdel. |
Jo, men det er litt forskjell på fotballkulturen i Nord-Europa kontra Øst-Europa også. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 09.11.2010 04:22 Post subject: |
|
|
Så at Lago ble "hedret av kjernen" etter siste seriekamp. Hva handlet det om? _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 09.11.2010 12:32 Post subject: |
|
|
Det var vel ett slags farvel. Lago har vel offentlig gått ut og sagt at han vil bort. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Koks Junior
|
Posted: 09.11.2010 12:37 Post subject: |
|
|
| Roamer wrote: | | SÃ¥ at Lago ble "hedret av kjernen" etter siste seriekamp. Hva handlet det om? |
Hvordan foregikk denne markekringen? |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 10.11.2010 09:23 Post subject: |
|
|
Kjernen har hvert år to kåringer:
1. Årets spiller. En spiller som ved hjelp av innsats, innstilling og ferdigheter sørger for å heve det sportslige nivået til laget
2. Supporternes mann på banen. Den som alltid står opp, viser innsats. Den som snakker på treningsfeltet og ikke i media eller som utmerker seg på en annen måte som gleder supporterne. I fjor fikk Lustig, hovedsaklig for feiringen i Molde. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 10.11.2010 09:43 Post subject: |
|
|
| Hva er greia mellom Lago og Kjernen egentlig? Synes han stadig vekk får priser av Kjernen. Eller stadig og stadig, han fikk hvertfall en pris for et par år siden også. Jeg må jo innrømme at jeg sliter med å se hvorfor han skulle få noen pris i år. |
|
| Back to top |
|
 |
|