| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 01.11.2010 19:39 Post subject: |
|
|
Tvilsomt. Angan har for meg ikke bevist noe som helst på høyt nivå til nå.
Han har vist en del småfikst både i Lyn og HBK, men det er to jallaklubber hvor han får holde på som han vil.
Mye mulig at han kan bli en god avslutter en dag, men jeg har etter hvert utviklet en skepsis til å hente spillere som imponerer oss littegrann på ubetydelige klubber i vår svake serie. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 01.11.2010 19:44 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | ... spillere som imponerer oss littegrann på ubetydelige klubber i vår svake serie. |
Spillere som Edu, Mikel, Ighalo, Igiebor, Mame, Thioune og Borges? Eller Annan? Demidov?
Samtlige har fått imponere i små, ubetydelige klubber i vår svake serie.
Last edited by Hedon on 01.11.2010 19:46; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 01.11.2010 19:44 Post subject: |
|
|
Hoftun blir nok etter hvert oppmerksom på Angan, dersom Brutter'n blir den nye treneren der, ikke ellers...  |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 01.11.2010 20:03 Post subject: |
|
|
| Torbjørn wrote: | | Bakklandia wrote: | | Og Angan er bedre enn Braaten på alle punkter (muligens med unntak av tyngdepunktet)... |
Er han? |
Slik jeg ser det ja. Bedre dribler, bedre fysikk, raskere (tror jeg), hakket mindre ego, og mer målfarlig (Braaten scoret vel 11 mål på 63 seriekamper for oss, Angan har så langt 12 mål på 49 seriekamper for Lyn og Hønefoss.) _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.11.2010 20:09 Post subject: |
|
|
| Dette er jeg ikke enig i. Tallene er nok riktige, men vurderingene ellers kan jeg ikke dele oppfatningen på. Fysisk har vi vel knapt sett en spiller av Braatens kaliber, blant annet. Nivået på den norske ligaen er nok enda lavere nå enn da Braaten spilte der. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 01.11.2010 20:33 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Tvilsomt. Angan har for meg ikke bevist noe som helst på høyt nivå til nå.
Han har vist en del småfikst både i Lyn og HBK, men det er to jallaklubber hvor han får holde på som han vil.
Mye mulig at han kan bli en god avslutter en dag, men jeg har etter hvert utviklet en skepsis til å hente spillere som imponerer oss littegrann på ubetydelige klubber i vår svake serie. |
Synes det blir vel mye boks-tenkning fra denne kanten. Jeg er enig i at gresset fort blir grønnere på den andre siden når det gjelder spillere som gjør det godt i småklubber. Trond Olsen er jo et feilkjøp basert på den tankegangen, men jeg synes du ser bort i fra det fundamentale - i dette tilfellet spillerens ferdigheter - i mange diskusjoner. For all del, man må gjerne være uenig i at Angan er god nok, men jeg synes argumentasjonen blir for generell.
Alle spillere har på et visst punkt i karrieren måttet imponere på lavere nivå, før de blir vurdert gode nok til å spille på høyere nivå, om det så er snakk om trinnvis spillerutvikling eller kjøp av spillere i mindre klubber. Klubbens oppgave blir da å identifisere spillerne som faktisk er gode nok og som har de relevante ferdighetene.
Angan har ferdigheter som vi trenger helt desperat i Europa. Omtrent alle lag vi møter har minst en spiller som er bedre til å drible/forsere/skape ting på egen hånd enn samtlige våre. Det gjelder både norske og europeiske lag, og det er ekstremt bekymringsverdig.
Det er på dette punktet jeg er usikker på om ledelsen har helt kontroll. Laget vårt har dårlig ferdighetssammensetning, og akkurat den biten har ikke vært særlig god etter at Eggen/Hareide ga seg. Trond Olsen får ha meg unnskyldt, men jeg blir faktisk ganske lettet over at noen i klubben ser hva det er vi trenger.
Jeg tviler ikke på at man har bedre kontroll på spillere enn hva man kan få inntrykk av når man leser dette forumet, men når man gang på gang henter angrepsspillere uten disse kvalitetene, lurer jeg på om man har tenkt på slike ting i det hele tatt. Det er kanskje ikke tilfeldig at forsvaret har vært bedre besatt enn angrepet under Hoftun.
Last edited by abjoern on 01.11.2010 21:17; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 01.11.2010 21:10 Post subject: |
|
|
Enig med abjoern, vi trenger desperat en eller to spillere som klarer å forsere menn med ball. Det har vi ingen av pr.d.d.
Hent Angan! Han gir oss en ny dimensjon i spillet, samtidig som at han umulig kan gjøre det verre foran kassa enn de vi allerede har. Her får vi en spiller som er god møtende, i bakrom, og med ball. Da kan Prica gjerne stå og lurke inne i feltet i stedetfor å kaste bort både vår og han sin tid med å prøve å holde på ball. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.11.2010 23:36 Post subject: |
|
|
| Ser egentlig Fall som en god erstatter for Iversen, men er åpen for å hente Angan også da han har ferdigheter som vi mangler i laget, han vil jo også være en åpenbaring når han begynner å sette sjansene sine. Noe jeg ikke føler det er usansynlig at han før eller siden gjør. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 02.11.2010 00:12 Post subject: |
|
|
Hadde jo vært morsomt med både Angan og Fall. Da kunne vi vunnet serien ubeseiret igjen, men vært eneste lag som har lavere børsscore (enn tapende motstandere) i adressa pga for mange negre. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Skjelbred Rutinert

|
Posted: 02.11.2010 00:29 Post subject: |
|
|
Angan og Fall ville vært 2 helt fantastiske signeringer. De hadde tilført og styrket angrepet vårt enormt!
Ellers så synes jeg vi kunne prøvd oss på Kim Ojo. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 02.11.2010 01:32 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | | Braaten scoret vel 11 mål på 63 seriekamper for oss |
Nesten riktig. Ifølge Rbkweb-statistikk scoret han 12 seriemål på 63 kamper. Og null mål på 9 cupkamper, ett mål på 11 Royal League-kamper, for ikke å glemme to mål på 18 e-cupkamper, inkl. kvalik.
Totalt 15 mål på 101 kamper for det som må være tidenes mest oppskrytte RBK-spiller.
Vel fikk vi 2,5 millioner mer enn vi ga for ham, da han spaserte ut av Brakka sommeren 2007, men det var kostbart å lønne resten av angrepsrekka og indreløperne til RBK som stort sett sto inne i boksen og ventet på innlegg som aldri kom.
Det elendige målsnittet for en RBK-angriper å være var imidlertid etter mitt syn ikke det verste med Braaten, men at han bare en håndfull ganger på 3 ÅR (!) evnet å spille medspillerne gode.
Braaten var en åpenbaring den første måneden i klubben, og skal ha takk for innsatsen borte mot Maccabi Haifa. Siden trodde han kanskje resten skulle gå av seg selv - å flyte på talent og litt hepping på sidelinja, men han fikk hundre kamper på å vise at det holder ikke i dag.
Fire RBK-trenere mislyktes i å få ut potensialet hans. Til klubbens fordel skal det sies at også klubbtrenerne i Bolton og Toulouse, og ikke minst landslagstrenerne Hareide og Drillo, har møtt den samme av-knappen som han får fyrstelig betalt for å slå på halvannen time i uka.
Useriøs spiller, som av en eller annen grunn får mye kred her på forumet.
Til forskjell fra f.eks. Kong Harald. Eller Frode Johnsen. Ja, du leste riktig: Frode Johnsen. Treleggen som stort sett får pepper her inne, men som, til tross for enkelte både tekniske og tempomessige begrensninger alltid jobbet utrettelig for laget. At han scoret 125 mål er naturligvis heller ikke dårlig. Til tider hjerteskjærende ballbehandling, men uhyre verdifull spiller for laget. Altså den rake motsetning til Braaten: til tider morsom ballbehandling langs krittet, men totalt sett en flopp fordi han er kroneksempelet på mye av det som var galt med RBK i 2004-2007.
Nemlig en spillerstall som på papiret var overlegent best og bredest, med dobbel dekning på alle plasser med kvalitetsspillere. Men med dårlige trenere og ditto holdninger forsvant både toppidrettskultur og vinnerkultur, og klubben satt igjen med luksusspillere, som trodde det var opp til dem selv når de ville skru av-knappen av og på-knappen på.
Lang avsporing, men... For å holde meg til tråden - ut fra tidligere bomkjøp (som Pelu, Savolainen, Zahora) er det selvfølgelig viktig å finne spillere med meget gode ferdigheter som vi trenger i laget. Men det er også vesentlig at nykommere har de rette holdningene, som f.eks. seriøsiteten til Annan i kampforberedelsene, Henriksen og Strand i treningsarbeidet osv. Og ikke minst innsatsen og vinnerviljen til disse tre og en håndfull andre, som Demidov, både i trening og kamp.
Skal vi kjøpe én "norsk" utlending i vinter, har jeg langt større tro på Fall enn noen andre i Tippeligaen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.11.2010 02:08 Post subject: |
|
|
Alle har troen på Fall, men man må nesten ta pris med i beregningen også. Fall er svindyr etter norske forhold. Både i lønn og overgangssum. Vurderingen på han går ikke på om han er god nok for laget eller ikke, men om han er verdt prisen. De summene jeg har hørt er høyere enn hva vi bør betale for en spiller. Spesielt lønna er skyhøy. Vi er ikke langt ifra et tosifret antall millioner i året. Det spørs hvor mye av den han ville ha sagt ifra seg for å flytte til Trondheim.
Et mer realistisk alternativ vil da være en låneavtale a la den Molde har. En avtale som gjør at russerne betaler mesteparten av lønna (i motsetning til med Molde, som har ribbet seg helt på Fall i år) ut kontraktstiden. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 02.11.2010 07:54 Post subject: |
|
|
| Det kan da ikke være mulig at Molde betaler Fall mer enn vi betaler Iversen? |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 02.11.2010 08:32 Post subject: |
|
|
| knækk wrote: | | Det kan da ikke være mulig at Molde betaler Fall mer enn vi betaler Iversen? |
Det gjør de heller ikke. Lokomotiv Moskva betaler en del av lønna hans mens han er på utlån i Molde.
Og prisen russerne skal ha for ham ved et eventuelt kjøp vil nok ligge på mellom 10-15 millioner kroner. Og da blir det nok litt i dyreste laget for oss, hvis vi skal betale såpass mye, samt en lønn på sikker 5 millioner kroner i året for ham. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 02.11.2010 08:44 Post subject: |
|
|
| knækk wrote: | | Det kan da ikke være mulig at Molde betaler Fall mer enn vi betaler Iversen? |
Totalt har Molde betalt mer for Fall i 2010 enn vi har betalt for Iversen, ja. Det er jeg ganske sikker på. Om russerne betaler halve lønna, så vil de likevel ligge på Iversen-nivå. Det er likevel grunn til å tro at Molde betaler godt over halvparten. |
|
| Back to top |
|
 |
RBK_fan20000 Senior
|
Posted: 02.11.2010 09:25 Post subject: |
|
|
MÃ¥ klare seg med det RBK har
| Quote: | | Marek Sapara ble hentet for drøye 10 millioner kroner. Slike summer kan Jan Jönsson se langt etter når han skal bygge sitt RBK fra januar. |
Huff, skal vi spare oss til fant igjen nå?  |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.11.2010 09:29 Post subject: |
|
|
| Nei, man skal unngå konkurs. Leste du i hele tatt artikkelen? Ser du at klubben har gått med enorme underskudd to år på rad? Tror du man kan gjøre det i år etter år? |
|
| Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 02.11.2010 09:31 Post subject: |
|
|
Moldskred, Olsen, Wangberg og Jamtfall skal løfte oss ut i Europa, sammen med treneren som kommer inn like over kvalikkplass i år.
Mulig vi er et skadeskutt dyr, men det hadde vært bedre hvis vi hadde klart å skjule det. Enga lukter blod nå. _________________ Sparken så'n bli still. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 02.11.2010 09:42 Post subject: |
|
|
Dess mere bortkastet blir det å bruke tid på å diskuttere forsterkninger til 10 mill. med 5 mill+ i lønn.
Videreutvikling av de vi har og smarte signeringer for å komplettere troppen blir tema i denne tråden.
Da kan man ikke måle bare opp mot spill i Europa, men ta til takke med spillere som kan ha potensiale til å spille seg inn på laget.
Spillere som kan styrke troppen og med riktig utvikling heve laget.
Skulle det feks. ramle inn noen 10-talls millioner på spillersalg, kan man begynne å se på 1-2 spillere som koster litt penger.
Og da gjelder det å være godt orientert i markedene for tilgjengelige forsterkninger. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
RBK_fan20000 Senior
|
Posted: 02.11.2010 09:46 Post subject: |
|
|
Klubben har budsjettert med store underskudd 2 år på rad, men i år bar det frukter ved at vi kvalifiserte oss til Europa League. Dette medfører at vi vil gå tilnærmet i null i år.
Samme sjanse burde vi ta i 2011 også! Det har aldri vært viktigere for klubben å komme seg ut i Europa, så da må man tørre å ta den sjansen. Kanskje er vi så heldige at vi kvalifiserer oss til Champions League også, og da vil den økonomiske bekymringen være borte for hvertfall et par-tre år fremover igjen.
Det nytter ikke å spare seg til fant!  |
|
| Back to top |
|
 |
thoves Veteran
|
Posted: 02.11.2010 09:48 Post subject: |
|
|
Hvis vi ser på hva som er tilgjengelig for en billig penge i det norske markedet, så finnes det jo noen spillere å se nærmere på ihvertfall.
Nikola Djurdjic
Jean Claude Angan
Kim Ojo
Celso Borges
Clarence Goodson
Carl-Erik Torp
Ikke akkurat Annan/Sapara-klasse men det er nå det nivået vi må legge oss på.. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 02.11.2010 10:00 Post subject: |
|
|
| La oss håpe at Jönsson drar noen ess ut av ermet uansett med svært begrenset handlefrihet så er det første markedet vi bør skrinlegge tippeligaen da det er svindyre lønninger og overgangsum relativt til kvaliteten. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.11.2010 10:08 Post subject: |
|
|
| Veldig viktig at man kommer inn i rett spor med økonomien igjen. Nå har vi uansett et godt forsprang på resten av ligaen. Det å stille krav til nullbudsjettering kan også føre til større bevissthet på hva man henter til hvilken pris, slik at kvalitetssikringen blir bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 02.11.2010 10:18 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | La oss håpe at Jönsson drar noen ess ut av ermet uansett med svært begrenset handlefrihet så er det første markedet vi bør skrinlegge tippeligaen da det er svindyre lønninger og overgangsum relativt til kvaliteten. |
Tipper JJ henter en spiller vi aldri har hørt om, til en lav pris. Og at han slår til.
Og jeg tipper Bakenga og Wangberg får sitt store gjennombrudd neste sesong. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 02.11.2010 11:14 Post subject: |
|
|
| thoves wrote: | Hvis vi ser på hva som er tilgjengelig for en billig penge i det norske markedet, så finnes det jo noen spillere å se nærmere på ihvertfall.
Nikola Djurdjic
Jean Claude Angan
Kim Ojo
Celso Borges
Clarence Goodson
Carl-Erik Torp
Ikke akkurat Annan/Sapara-klasse men det er nå det nivået vi må legge oss på.. |
Nå er ikke jeg verdens største fan av Saparas "klasse" så ift ham syns jeg ikke det der var en dum liste. De aller fleste av de der har, selv om de ikke er de største navna, mye av de skills som Knerten prediker (og som jeg støtter (og som har vært fokuset for FCK siste par åra for å bygge dagens lag)), nemlig teknikk, hurtighet, forflytningsevne, etc (Knerten du kan ramse dem opp igjen. )
Jeg tror Gamlefar Eggen kunne sydd et godt lag ut av de der pluss en del av de vi har. Kanskje ikke 7 points i CL-gruppa første året, men det er det vel ingen av oss som regner med, men i det minste spillere som ikke får bakoversveis etter første overstegsfinta fra en spanjakk. Så jeg håper Jönsson klarer det også, for den mannen tror jeg ikke visste hva han signerte på, ift det han får med av spillermateriale, "sportsdirektør" og økonomi. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
|