View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Guinness Rutinert

|
Posted: 25.10.2010 21:08 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Tenk over det og prøv å ta hensyn til argumentene du ikke liker. De er nemlig ganske viktige. |
Tribunekultur er viktig for norsk fotball. Det er mange som bruker tid og penger på dette, og som synes pyro er en del av pakka.
Tenk over det og prøv å ta hensyn til argumentene du ikke liker. De er nemlig ganske viktige. _________________ TT05.no | Mer tifo! Kontonummer: 0539 49 70486 |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 21:19 Post subject: |
|
|
Gnufs wrote: | Derimot lukker du fullstendig øynene for virkeligheten i argumentasjonen din. Du kaller bluss farlig, men ER det egentlig det med normal bruk? Jeg har sett masse bluss som har blitt brukt på norske tribuner, men kan ikke huske å ha sett noen farlige situasjoner med det. |
Du tar høyde for normal bruk. Vil du ha ansvaret for at alle som blusser bruker det normalt? Hvem skal ha ansvaret? Og om ulykken er ute, hva tror du mediene og politiet sier da hvis det hadde blitt lovlig?
Hvis du ikke husker farlige situasjoner så kan jeg bare minne om landskampen mot Bosnia her hjemme og mange kamper i tyrkia, bl.a. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 21:22 Post subject: |
|
|
Guinness wrote: | Tribunekultur er viktig for norsk fotball. Det er mange som bruker tid og penger på dette, og som synes pyro er en del av pakka. |
De som syns pyro er en del av pakka trenger å få sine holdninger regulert. Bøter på 20.000 bruker å hjelpe etter et par ganger. Bare så synd at RBK ikke vil kreve inn dette. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 25.10.2010 21:29 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Hvis du ikke husker farlige situasjoner så kan jeg bare minne om landskampen mot Bosnia her hjemme og mange kamper i tyrkia, bl.a. |
Bosniere som kun var ute etter å lage bråk. Folk som vi fikk beskjed om at vi ikke burde slippe inn på stadion fordi de ikke var der for å se fotball. Hva så med Tyrkia? Det har blitt brukt i Norge uten at problemer har oppstått. Litt forskjell på hva vi nordmenn og tyrkere ser på som trygt og forsvarlig. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 21:35 Post subject: |
|
|
Vil du bedømme hva som er trygt og forsvarlig? Hvem skal det? Hva om det går gæernt en gang. Hvem får skylda? Den som blusser eller de som tillater det? _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.10.2010 21:57 Post subject: |
|
|
This Is 50 wrote: |
Bosniere som kun var ute etter å lage bråk. Folk som vi fikk beskjed om at vi ikke burde slippe inn på stadion fordi de ikke var der for å se fotball. |
De var der faktisk for å stoppe kampen slik at det bosniske (gjennomkorrupte) forbundet skulle bli straffet. |
|
Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 25.10.2010 22:12 Post subject: |
|
|
BjarneS wrote: | v_olden wrote: | Eru wrote: | (Og nei, jeg mener ikke at de er mer verdt enn andre supportere. Rosenborg trenger alle!) |
Stemmer. De er verdt mindre. Tilskuere som påfører Rosenborg utgifter i form av bøter er faktisk verdt minst av alle. Mindre enn alsaker, bohinen og kanarifansen hver for seg. |
Ikke glem at disse folkene får de billigste billettene på stadion også. |
Sikter du til at Kjernen har en av de billigste billettene på Lerkendal? Jeg tror faktisk du kan få like billige billetter på andre tribune-deler OG uten at jeg er sikker, så var det vel på adidas-tribunen det var ulovlig blussing sist på Lerkendal(?).
og til alle som ikke liker bluss, søk på "ring of fire aris" på youtube. Klippene der synes jeg er kule, men jeg må nok tilstå at det kanskje er litt farlig (noe som jeg ikke er sikker på). Når det fyres av noen få bluss i Norge er det nok mindre farlig, men fortsatt kult. _________________ 04.12.96 |
|
Back to top |
|
 |
Gnufs Senior
|
Posted: 25.10.2010 22:38 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Du tar høyde for normal bruk. Vil du ha ansvaret for at alle som blusser bruker det normalt? Hvem skal ha ansvaret? Og om ulykken er ute, hva tror du mediene og politiet sier da hvis det hadde blitt lovlig? |
Øh, ja? Kommer du på veldig mye som er regulert ut fra hypotetisk uvettig bruk? Isåfall burde ingen harde gjenstander, kniver, biler, vann, salt eller noe som helst være tillatt. Med uvettig bruk kan hva som helst være livsfarlig, så gjør deg selv (og oss) en tjeneste: Kom opp med et skikkelig argument, og ikke dette vikarierende svadapreiket ditt.
v_olden wrote: | Hvis du ikke husker farlige situasjoner så kan jeg bare minne om landskampen mot Bosnia her hjemme og mange kamper i tyrkia, bl.a. |
Hvor mange ble skadd der?
Og som andre allerede har påpekt. De var ikke der i anledning kampen overhodet, men gikk inn for å stoppe den. De valgte å bruke pyro som virkemiddel, men en hvilken som helst strategi kunne ha blitt brukt.
v_olden wrote: | De som syns pyro er en del av pakka trenger å få sine holdninger regulert. Bøter på 20.000 bruker å hjelpe etter et par ganger. Bare så synd at RBK ikke vil kreve inn dette. |
Jada, du er høgmoralens vokter. O hyll deg, stor v_olden. Og de som ikke er enige med deg, skal reguleres ihjel med bøter som får voldsutøvere og narkomane til å fremstå som prepubertale pingler. Godt å se du har perspektiv på ting. Takk og pris for at RBK åpenbart består av mennesker som faktisk evner å se realistisk på ting.
Jeg vil forøvrig i samme anledning slå et slag for å forby biljardkuler, svømmebasseng, biler, kniver og mer til.
Hvis du fortsatt ikke ser hvor håpløs og vikarierende argumentasjonen din er, så anbefaler jeg deg først å gjøre ferdig videregående skole og deretter ta et kurs i logikk. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 25.10.2010 23:52 Post subject: |
|
|
Jeg må bare le over fornektelsene.
God natt, med og uten bluss.
PS: prøv å se nytteverdien av de tingene dere foreslår skal forbys i forhold til bluss. Eller er det vikarierende det også? _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 26.10.2010 00:04 Post subject: |
|
|
Eru wrote: | This Is 50 wrote: |
Bosniere som kun var ute etter å lage bråk. Folk som vi fikk beskjed om at vi ikke burde slippe inn på stadion fordi de ikke var der for å se fotball. |
De var der faktisk for å stoppe kampen slik at det bosniske (gjennomkorrupte) forbundet skulle bli straffet. |
Ja jeg vet det. Var på kampen, faen for noen svin hele gjengen. Uansett latterlig av NFF å gi de billetter da det Bosniske forbundet hadde advart mot at det kom til og skje.
v_olden wrote: | Vil du bedømme hva som er trygt og forsvarlig? Hvem skal det? Hva om det går gæernt en gang. Hvem får skylda? Den som blusser eller de som tillater det? |
Det er ikke opp til meg å bestemme det og det er også flere her inne med mye bedre kjennskap til dette enn meg. Poenget er at det er mulig å utføre blussing på en helt annen måte enn det du eventuelt ser fra Tyrkia på youtube. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 26.10.2010 10:12 Post subject: |
|
|
toki wrote: | BjarneS wrote: | v_olden wrote: | Eru wrote: | (Og nei, jeg mener ikke at de er mer verdt enn andre supportere. Rosenborg trenger alle!) |
Stemmer. De er verdt mindre. Tilskuere som påfører Rosenborg utgifter i form av bøter er faktisk verdt minst av alle. Mindre enn alsaker, bohinen og kanarifansen hver for seg. |
Ikke glem at disse folkene får de billigste billettene på stadion også. |
Sikter du til at Kjernen har en av de billigste billettene på Lerkendal? Jeg tror faktisk du kan få like billige billetter på andre tribune-deler OG uten at jeg er sikker, så var det vel på adidas-tribunen det var ulovlig blussing sist på Lerkendal(?).
og til alle som ikke liker bluss, søk på "ring of fire aris" på youtube. Klippene der synes jeg er kule, men jeg må nok tilstå at det kanskje er litt farlig (noe som jeg ikke er sikker på). Når det fyres av noen få bluss i Norge er det nok mindre farlig, men fortsatt kult. |
Tviler på at man får like billige sesongkort mange andre steder på stadion. Selv betaler jeg ca 3 ganger mer enn de som står på kjernen. Som til tross for denne gaven fra klubben insisterer på å bedrive pøbelstreker som koster klubben dyrt. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 26.10.2010 10:17 Post subject: |
|
|
Hva har det med saken å gjøre? _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Gnufs Senior
|
Posted: 26.10.2010 10:31 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | PS: prøv å se nytteverdien av de tingene dere foreslår skal forbys i forhold til bluss. Eller er det vikarierende det også? |
Nytteverdien er irrelevant her, men siden du spør så er nytteverdien av bluss at det skaper ei helsikes bra stemningsramme fra tribunen og bidrar til å gire oss opp et ekstra hakk.
Hva du mener er vikarierende i argumentasjonen min må du nesten utdype, for jeg tar da vitterlig bare stilling til dine påstander. "Bluss kan hypotetisk sett være farlig, og bør derfor forbys og bøtelegges tungt." Javel, da svarer jeg - på dine egne premisser - at det isåfall ikke finnes grenser for hva som bør forbys.
Noen liker bluss, noen liker det ikke. Noen står og synger, andre sitter og klapper høflig. Noen reiser på kamper, andre sitter i sofaen. Jeg kan komme på mange grunner til å ikke like at tilskuere sitter tause gjennom en hel kamp, men siden folk er forskjellige så velger jeg å akseptere at det er sånn.
Jeg bøtelegger det iallfall ikke. |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 26.10.2010 11:30 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Jeg må bare le over fornektelsene.
God natt, med og uten bluss.
PS: prøv å se nytteverdien av de tingene dere foreslår skal forbys i forhold til bluss. Eller er det vikarierende det også? |
Og bluss har ingen nytteverdi, sier du? _________________ PÃ¥meldt |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 26.10.2010 12:27 Post subject: |
|
|
Ikke i en folkemengde.
Noen synes det er kult og bidrar til å fyre opp stemningen. De er dermed villige til å forsake litt sikkerhet for å få det "visuelt fett". Jeg synes derimot det er helt forkastelig.
Og til alle dere som syns det ikke er farlig: Hvem skal ta ansvaret den ene gangen det går ille og et bluss havner i nakken på noen og skader personen for livet? Den som blusser? Rosenborg? NFF? Hvem legger media skylden på hvis det er tillatt?
Om du synes du selv er trygg med blusset i hånd så kan det godt hende at det fins andre der ute med mindre trivelige hensikter enn det du har eller med mer ustå hånd og ustabilt sinn.
Når noen klarer å tilbakevise disse uten å ta en del forbehold om ditt og datt kommer jeg tilbake, for nå er jeg lei dette temaet. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 26.10.2010 12:35 Post subject: |
|
|
Hvor mange er blitt skadet av bluss i norge de siste 10 åra? Du sier det er så farlig. Da må du ha noen tall å vise til. Eller er det bare vissvass du kommer med? Det er jo varmt. Det må da være farlig da... Du klarer ikke å starte en brann med et nødbluss en gang. De er laget for bruk i livbåter og flåter av plastikk. Hvor farlig tror du de er da? _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 26.10.2010 12:50 Post subject: |
|
|
Man kan like gjerne fjerne denne hersens ballen med det samme. Hvor mange ganger har ikke tilskuere, særlig bak mål lidd av denne livsfarlige gjenstanden. Husker ei lita jente ble truffet, selvfølgelig av Jan Gunnar Solli, og brakk hånda. Da har man allerede flere skadepåføringer enn blusset har gitt i Norge de siste årene. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 26.10.2010 12:52 Post subject: |
|
|
Du tar forbehold om Norge. Er det bare i Norge det brukes?
Hvis det går en bilvei forbi en barnehage og fartsgrensen er 80 km/t, trenger man tall på antall ulykker for å skjønne at fartsgrensen er feil?
Det er lov å tenke selv, Thor Arild. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 26.10.2010 12:54 Post subject: |
|
|
Svar på spørsmålet. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 26.10.2010 12:58 Post subject: |
|
|
Jeg gjorde det. Bruk hodet. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 26.10.2010 12:58 Post subject: |
|
|
Selvsagt kan bluss være farlig. Bluss er forbudt, noe som er helt i orden. Dersom politiet griper noen på fersk gjerning, bør dette straffes på linje med andre lovbrudd med tilsvarende alvorlighetsgrad (mindre trafikkforseelser etc).
Jeg har så langt ikke blusset på noen fotballarena, men er ikke fremmed for å gjøre det - på samme måte som jeg av og til bryter fartsgrensen. I begge tilfeller må jeg være forberedt på å ta min straff.
At NFF gir RBK bot (i en størrelsesorden hinsides fornuft), er derimot like meningsløst som om Trygg Trafikk skulle gi NAF bot fordi jeg kjører for fort. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 26.10.2010 13:05 Post subject: |
|
|
Dette er egentlig ganske enkelt. Ekte supportere som vil klubbens beste tapper ikke klubben for penger for å sende opp fyrverkeri. La oss håpe politiet tar tak i dette neste sesong sånn at klubben kan bruke pengene på å forbedre laget istedet. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 26.10.2010 13:06 Post subject: |
|
|
Klovnete sagt. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 26.10.2010 13:49 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Klovnete sagt. |
Argumentasjon på linje med pøbelstrekene du ønsker å forsvare. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 26.10.2010 13:59 Post subject: |
|
|
Jeg syns egentlig ikke innlegget ditt var verdt så mange flere bokstaver....
Dette er absolutt ikke en enkel problemstilling(i mine øyne).
På den ene siden så er det ulovlig og det koster klubben penger.
På den andre siden så skaper det liv og leven på tribunen, noe en kan anta med en viss sikkerhet at generer flere personer på tribunene. I tillegg bruker Rosenborg selv bilder fra blussing som reklame for seg selv.
Det er rimelig håpløst at NFF har bestemt seg for å tjene penger på dette selv, og bøtene er i overkant høye.
Jeg syns det blir for enkelt å si at de som blusser er dårlige supportere som tapper klubben for penger som kunne vært brukt på spillerkjøp. En bot på 20 tusen kroner(ja jeg er klar over at det er mer enn 1 bot denne sesongen) utgjør ingen forskjell når det kommer til et spillerkjøp.
Supporterne som blusser er helt sikkert en god blanding supportere som alle andre. Noen svært gode som bruker et lass av cash og tid på Rosenborg, mens andre er folk som bare drar på noen få kamper i året.
Det hadde vært deilig om det kunne vært "ulovlig", men så lenge alt går bra så får ingen smekk. Så får man heller ta smekken hvis det skjer noe en dag. Vanskelig problemstilling er det ihvertfall. |
|
Back to top |
|
 |
|