| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 22.08.2010 04:17 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke dere i Kjernen - som liker å uniformere seg og synge etc. når dere er på kamp (aldri slått dere at den gaulinga til tider kan være pinling for utenforstående?) - behøver hverken å se ned på andre RBK-tilskuere eller bekymre dere for at "kjedelige" trøndere ikke kommer til å synge under kampen i København. Jeg var selv på bortekampen mot Brøndby i 2002, og da var det en fantastisk stemning blant RBK-fansen. De færreste var vel kjernen-folk, og vi "normalt ikke-syngende" kunne vel ikke noen andre sanger enn "Å Rosenborg å Rosenborg e...", men dagen etter kampen kunne jeg knapt snakke etter å ha ropt og sunget med i store deler av kampen. Hvorfor? Jeg tror ikke de fleste "gamle" tilskuerne er så vant til å uniformere seg, stå i en gruppe, og å synge, som mange yngre fans som har kommet til som tilskuere etter at Kjernen vokste seg store og fikk sin egen plass på Lerkendal. Når jeg bodde i Trøndelag og begynte å gå på kamp, så sto jeg alltid i midten på store stå, eventuelt i klokkesvingen, fordi der visste jeg at jeg ville møte kjentfolk som også hadde tatt turen inn til Trondheim for å se kamp, slik at en fikk en hyggelig prat og utvekslet meninger underveis i kampen. Det er min tradisjon for å se Rosenborg. Dra på Lerkendal med kompiser eller familie. Men i København ble det annerledes, fordi de som har kultur for å synge ble blanda sammen med oss fra den grå massen, de dro oss med på heiarop og synging, og vi var alle - pent sagt - ganske snydens. Det ble drukket en del før kamp, og når vi kom av bussen og skulle inn på stadion, så husker jeg godt en som sa "å dæven, fårn kjøp øll å hen!". Ergo var det lang kø av tørste trøndere som skulle ha øl under kampen, meg inkludert. Så med litt innabords og samme stemningen som var i Brøndby-parken, så skal du se at de vanligvis så kjedelige ikke-syngende supporterne, for èn kamp, menger seg med de udødelige og tar seg et stev.  |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 22.08.2010 08:56 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Jeg tror ikke dere i Kjernen - som liker å uniformere seg og synge etc. når dere er på kamp (aldri slått dere at den gaulinga til tider kan være pinling for utenforstående?) - behøver hverken å se ned på andre RBK-tilskuere eller bekymre dere for at "kjedelige" trøndere ikke kommer til å synge under kampen i København. |
Jeg datt av omtrent her, siden dette hadde lite eller intet med det jeg skrev å gjøre.
Hvor vanskelig er det å få med seg at det jeg skrev kun var en realitetsbeskrivelse, og ikke noe rangeringsforsøk på supportere? Hvis jeg skriver at jeg ikke skjønner hva det er som driver folk til frivillig å oppsøke en frisør og betale flere hundre spenn for å få håret sitt farget blått, kommer dere da til å messe av gårde om menneskeverdet til de blåhårede og at de naturlig blonde slett ikke har noe å dunke seg på brystkassa for? |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 22.08.2010 12:01 Post subject: |
|
|
FC København prøvde for noen år siden å kjøpe Solli for 25 mil av RBK. Litt på sidelinjen, men poster her siden de to lagene møtes nå
http://www.nettavisen.no/...Id=2966915 |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 22.08.2010 12:18 Post subject: |
|
|
Jeg faldt ned af stolen da jeg læste det der, er det muligt) Solli er en af de mest ubrukelige spillerne vi har haft i mine øjne. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 22.08.2010 12:25 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: |
Jeg datt av omtrent her, siden dette hadde lite eller intet med det jeg skrev å gjøre.
Hvor vanskelig er det å få med seg at det jeg skrev kun var en realitetsbeskrivelse, og ikke noe rangeringsforsøk på supportere? |
Poenget var at jeg tror mange av de som reiser til København og til vanlig ikke står og synger på kamp, sannsynligvis vil la seg rive med og lage god stemning når alle RBK-fansen samles i èn gruppe, før og under kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 22.08.2010 12:32 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | "å dæven, fårn kjøp øll å hen!": |
Haha  |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.08.2010 12:35 Post subject: |
|
|
| Konrad4ever wrote: | FC København prøvde for noen år siden å kjøpe Solli for 25 mil av RBK. Litt på sidelinjen, men poster her siden de to lagene møtes nå
http://www.nettavisen.no/...Id=2966915 |
Solli sin egen påstand. At RBK skal ha avvist et bud på 25 millioner for Solli ser jeg på som svært usannsynlig. Isåfall hadde det vært Tromsø-klasse over håndteringen, og vel så det. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 22.08.2010 12:39 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Poenget var at jeg tror mange av de som reiser til København og til vanlig ikke står og synger på kamp, sannsynligvis vil la seg rive med og lage god stemning når alle RBK-fansen samles i èn gruppe, før og under kampen. |
Jepp, og da er vi endelig tilbake til mitt opprinnelige utsagn, om at stemninga i Parken (sorry dansker, PARKEN) kommer til å avhenge av hvem som drar på tur og ikke bare hvor mange. I eksemplet jeg nevnte, Råsunda, var det temmelig stille blant bortesupporterne tross at det var flere hundre der, og tross at vi også der kunne handle øl (med sugerør og det hele).
25 millioner for Solli? Har han spist sopp eller noe? |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 22.08.2010 12:47 Post subject: |
|
|
Mulig det er på siden, men det er jo uansett artig å lese hva andre håper ang resultatet mellom FCK og RBK:
Et godt førsteinnlegg fra en TIL-supporter!
"Norsk fotball ødelegger for seg selv"
http://vgd.no/sport/fotba...r-seg-selv _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 22.08.2010 13:07 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | nidaros997 wrote: | | Poenget var at jeg tror mange av de som reiser til København og til vanlig ikke står og synger på kamp, sannsynligvis vil la seg rive med og lage god stemning når alle RBK-fansen samles i èn gruppe, før og under kampen. |
Jepp, og da er vi endelig tilbake til mitt opprinnelige utsagn, om at stemninga i Parken (sorry dansker, PARKEN) kommer til å avhenge av hvem som drar på tur og ikke bare hvor mange. I eksemplet jeg nevnte, Råsunda, var det temmelig stille blant bortesupporterne tross at det var flere hundre der, og tross at vi også der kunne handle øl (med sugerør og det hele). |
Det var jo kjedelig. Kan hende bortekampen mot Brøndby var et unntak, eller kanskje dere drakk folköl på Råsunda? Må jo ha sugerør, holde pusten og drikke dobbelt så fort som vanlig for at det skal ha noen virkning. Men som nevnt av PS, kanskje en del av bortefansen kan ha vært (nøytrale) svensker? At flere hundre tar turen til Køben forstår jeg, men Stockholm fenger liksom ikke på samme måten, så antallet høres overaskende høyt ut.
Men Danmark og Køben er jo noe spesielt for oss Nordmenn/trøndere. Jeg tror det spiller inn litt også. Det er deilig å være norsk i Danmark. Da er vi på tur, slår oss litt løs, og kampen blir en del av noe mer. Forhåpentligvis. Håper dere som drar nedover får en kjempeopplevelse.  |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 22.08.2010 13:12 Post subject: |
|
|
| Sist RBK spilte i køben var det fantastisk stemning blant våre og de aller fleste bidro. Tror egentlig stemningen blant egne fans er det som bekymrer meg minst for den kampen, for den kommer til å være elektrisk. |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 22.08.2010 13:23 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | Forstå meg riktig, jeg har ikke noe ønske om å hive ut folk fra stadion bare fordi de ikke lager lyd, jeg skjønner bare ikke vitsen med å dra så langt bare for å glane på - da ville jeg heller valgt sofaen og TV-en hjemme. |
Vel, de gangene jeg tar den lange turen opp til Lerkendal sitter jeg nesten alltid på en annen tribune enn kjernen. Personlig liker jeg bedre å sitte rolig og se kampen. Så selv om du ikke skjønner deg på folk som liker å sitte rolig og se kamp, kan jeg forsikre deg om at det kan gi fullverdige opplevelser det også.
(Kudos til kjernen og dem som synger, for de er blitt veldig flinke. Rosenborgsupporterne har virkelig tatt steget opp, imo.)
Men på utenlandstur er det fort gjort å bli med i synginga. Gjerne har man menget seg med andre fans før kamp, og tatt noen øl slik at man ikke bryr seg like mye om sin i beste fall gjennomsnittlige sangstemme. Og det blir gøy! Men helt annerledes. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 22.08.2010 13:40 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | | Et godt førsteinnlegg fra en TIL-supporter! |
Et godt førsteinnlegg fra en "TIL-supporter", tenker jeg vi sier.  _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 22.08.2010 13:40 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | | Et godt førsteinnlegg fra en TIL-supporter! |
En "TIL-supporter", tenker jeg vi sier.  _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.08.2010 13:41 Post subject: |
|
|
| Si den en gang til, da. Kanskje noen ikke hørte deg! |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 22.08.2010 14:35 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | Forventer du deg egentlig et svar, siden du åpenbart setter ære i å ignorere mine forsikringer om at dette ikke handler om "godkjent" atferd eller ei? |
Da det ikke handler om "godkjent" atferd eller ikke syns jeg bare det var pussig at du på et annet vis skulle hånliggjøre og stille spørsmålstegn ved de passive tilskuernes eksistens på disse kampene. Det virker som om enkelte mener at bortekamper i Europa er forbeholdt de som synger på stadion. Men nok om det. 700 som synger på bortefeltet i PARKEN får vi uansett ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.08.2010 14:36 Post subject: |
|
|
- Jeg er sikker på, at vi går videre. Det bekymrer mig ikke over, at FCK er kommet godt fra start i Superligaen. Det ville også være underligt andet, når vi kun har tabt to kampe på to sæsoner. Vi viste, at vi havde godt styr på FCK i den første kamp, og jeg tror, at vi scorer først i Parken, og så går vi videre, lyder det fyldt med selvtillid fra Stadsgaard.
Læs mere: Rosenborg-dansker: Frygter ikke FCK
- Vi har fået nogle meter i benene, men det er noget helt andet, der skal til mod Rosenborg. Men vi har da fået en sejr og noget selvtillid. Det er rart, sagde Thomas Kristensen.
Læs mere: Rosenborg-kamp lå i baghovedet
Dermed kunne hjemmeholdet tillade sig at cruise gennem den resterende del af kampen og spare kræfter inden den afgørende Champions League-kvalifikationskamp mod Rosenborg på onsdag.
Den norske cheftræner, Ståle Solbakken, havde denne kamp i tankerne både før og under opgøret mod Lyngby. Således valgte han helt at spare Jesper Grønkjær, der med sin scoring i Norge holdt liv i klubbens Champions League-forhåbninger.
Læs mere: Solbakken: Grønkjær er en gammel mand
FC København welcome Rosenborg BK for the second leg of their UEFA Champions League play-off round tie with each team seeking to return to the group stage after an absence of several years, although the home side have more work to do.
Read more: København contemplate Rosenborg task |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 22.08.2010 14:59 Post subject: |
|
|
| knækk wrote: | | Da det ikke handler om "godkjent" atferd eller ikke syns jeg bare det var pussig at du på et annet vis skulle hånliggjøre og stille spørsmålstegn ved de passive tilskuernes eksistens på disse kampene. |
Så var det da heller ikke det jeg gjorde. Jeg konstaterte fakta, mens diskusjonen i ettertid har handlet om andres forsøk på å gjøre mine utsagn til noe de ikke var. "Stille spørsmålstegn ved de passive tilskuernes eksistens"? Leser du hva du sjøl skriver, egentlig?
| Quote: | | Det virker som om enkelte mener at bortekamper i Europa er forbeholdt de som synger på stadion. |
Problemet er vel snarere at enkelte er nærmest desperate etter å tolke de som synger på denne måten. Jeg har da ingen problemer med det om enkelte svir av sparepengene sine på å reise jorda rundt for å varme plastseter. Må jeg presisere det enda tydeligere for deg, eller begynner det å demre? |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 22.08.2010 15:11 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Poenget var at jeg tror mange av de som reiser til København og til vanlig ikke står og synger på kamp, sannsynligvis vil la seg rive med og lage god stemning når alle RBK-fansen samles i èn gruppe, før og under kampen. |
Det ville vært første gang jeg opplevde dét på utebane i Europa i så fall.
Highbury - 200 syngende og 1000sponsorrøkkel*
Stamford Bridge - 2-300 syngende, 1500 røkkel
*høydepunktet for de 1000 her var vel vorspielet med blindfyll og Smiley fra Mr. Bean band på ...Walkabout(?).
RBK har vel aldri vist interesse for å ha med seg annet enn sponsorer på fylletur, og har vel med unntak av en diehard kjerne (og noen av oss som er med når økonomi og jobb tillater) fått akkurat det. Just som NFF har fått det landslagspublikummet de har lagt opp til. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 22.08.2010 15:12 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | Så var det da heller ikke det jeg gjorde. Jeg konstaterte fakta, mens diskusjonen i ettertid har handlet om andres forsøk på å gjøre mine utsagn til noe de ikke var. |
Konstaterte fakta, ja. Å kalle de som ikke sang i Stockholm apatiske er vel ganske enkelt en latterliggjøring. Du tror vel muligens selv også på at de løste inngangsbillett for å "glane ut i luften"?
| Quote: | | "Stille spørsmålstegn ved de passive tilskuernes eksistens"? Leser du hva du sjøl skriver, egentlig? |
Eksistens på tribunen, ja. Du fant det svært overraskende at de passive engang gadd å stå på tribunene der.
| Quote: | | Problemet er vel snarere at enkelte er nærmest desperate etter å tolke de som synger på denne måten. Jeg har da ingen problemer med det om enkelte svir av sparepengene sine på å reise jorda rundt for å varme plastseter. Må jeg presisere det enda tydeligere for deg, eller begynner det å demre? |
Godt mulig. Det sier vel mer om deg hvis du tror disse folkene som svir av sparepengene sine på en bortekamp i Europa gjør det for å varme plastsetene på diverse stadioner. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 22.08.2010 15:16 Post subject: |
|
|
| knækk wrote: | | bolgebah wrote: | | Forventer du deg egentlig et svar, siden du åpenbart setter ære i å ignorere mine forsikringer om at dette ikke handler om "godkjent" atferd eller ei? |
Da det ikke handler om "godkjent" atferd eller ikke syns jeg bare det var pussig at du på et annet vis skulle hånliggjøre og stille spørsmålstegn ved de passive tilskuernes eksistens på disse kampene. Det virker som om enkelte mener at bortekamper i Europa er forbeholdt de som synger på stadion. Men nok om det. 700 som synger på bortefeltet i PARKEN får vi uansett ikke. |
Om ikke han gjør det, gjør jeg det med glede. Og egne sparepenger meg midt der sola ikke skjønner. Sponsorturer og blindfyll. Ikke så greit å gi lyd fra seg på matchen når det er bedre å ta igjen litt tapt søvn der, og innimellom (i våkne øyeblikk) bitche litt over at noen står og heier, i stedet for å duppe og rape de også. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 22.08.2010 15:24 Post subject: |
|
|
Eneste kampen jeg har vært på borte med dårlig stemning var mot St Etienne. Men litt vanskelig å skape steming der vi var buret inn 10 mann, på en tribuneseksjon som tok 5 tusen:)
Etter min oppfatning er det flere som er aktive med å syne på bortekamper i forhold til hjemmekamper. (Forholdsmessig sett i forhold til totale antall RBK supportere på kampen). Siste kampene mot VIF feks har vært meget bra og til dels klart å kjempe ut klanen.
Men det er jo alltids noen som ikke synes det blir bra nok og har behov for å konstruere et klasseskille mellom RBK supportere. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 22.08.2010 15:33 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | Stamford Bridge - 2-300 syngende, 1500 røkkel |
Men til gjengjeld sang vi de andre hjemmesupporterne ut av stadion! _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 22.08.2010 15:53 Post subject: |
|
|
| Jeg har hørt at Chelsea borte var helt rått ja. La oss håpe at vi får flere slike muligheter i høst! |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 22.08.2010 15:55 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | Om ikke han gjør det, gjør jeg det med glede. Og egne sparepenger meg midt der sola ikke skjønner. Sponsorturer og blindfyll. Ikke så greit å gi lyd fra seg på matchen når det er bedre å ta igjen litt tapt søvn der, og innimellom (i våkne øyeblikk) bitche litt over at noen står og heier, i stedet for å duppe og rape de også. |
Hvem er det du vil ta her? Folk på sponsortur eller folk som drar på europacupkamper uten å ta del i sangene? Hvis det er sistnevnte, så inkluderer du også Rosenborg-fans som kjøper turen med kredittkort selv om de egentlig ikke har råd, og som nærmest tvinger sjefen til å gi dem fri fra jobben for å dra.
Det må da for faen være opp til hver enkelt hvordan man selv skal nyte Rosenborgkampene. Og så får heller Kjernen legge litt innsats i å være så inkluderende og inspirerende at folk har lyst til å hive seg med i sang. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |
|