English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Christian Bolaños
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 25, 26, 27  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende

PostPosted: 10.08.2010 09:44    Post subject: Reply with quote

Hvorfor skulle amerikanske regler gjelde angående et forhold som gjelder en norsk arbeidsgiver og en som arbeider i Norge? Norsk lov trumfer alt som eventuelt står i en kontrakt.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 09:48    Post subject: Reply with quote

Dette kan bli en interessant sak, ja..... Amerikanske regler gjelder uansett ikke på norsk(EU) jord viss de er i konflikt med våre regler.

Stygg moral i denne saken fra Start og Bola forsvinner nok fra Start nå eller etter sesongen.
Back to top
LaESto
Junior

PostPosted: 10.08.2010 09:56    Post subject: Reply with quote

Det er full avtalefrihet i Norge med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning. Schiefloe er ikke Bolaños' arbeidsgiver, så denne delen av lovgivningen er ikke særlig aktuell i forholdet Schiefloe-Bolaños eller Schiefloe-Start. Om avtalen er fysisk inngått i USA eller Norge mellom disse to har ikke avgjørende betydning. Generelt kan en "urimelig" avtale settes til side av norsk avtalelov - det eksisterer også en alminnelig lojalitetsplikt i norske avtaleforhold.

For meg virker det jo som Start og Schiefloe er temmelig lojale overfor hverandre. Start er sikret en god spiller gjennom at Schiefloe ikke handler aktivt for å selge spilleren. Schiefloe er sikret gjennom gunstige økonomiske betingelser vis-a-vis Start. Dette er imidlertid å handle svært uredelig og uetisk (uanstendig, som Kjenner sier), og har Schiefloe UEFA-lisens skal han være forsiktig.

Svik, svindel og illojalitet, som nevnes her, er ikke irrelevant. Men Bolaños og Schiefloe har jo ingen avtale lenger (?). Hvor vidt måten Schiefloe har behandlet sin "klient" på likevel kan danne grlag for sivilt søksmål er en interessant problemstilling - men neppe særlig aktuell dersom spilleren får viljen sin og går til RBK. Men i en slik sak vil det definitivt være relevant hvorvidt partene har avklart rettsvalgproblematikk i avtalen (har du iPhone? Ta en titt på Apples brukerbetingelser).

Personlig tror jeg Bolaños ville hatt en sådär sak mot Schiefloe. Men han driter uansett i det så lenge han får viljen sin. Start kan få problemer vis-a-vis NFF dersom avtalen med Schiefloe stinker så mye som man får inntrykk av gjennom å lese dagens FVN-artikkel. Schiefloe kan få problemer jf NFF og evt UEFA, men kan være avtalerettslig beskyttet gjennom amerikansk rett.
oxbailla
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 10:03    Post subject: Reply with quote

Lurer på hvem i Start som har lekket innholdet i disse kontraktene til pressen. Og ikke minst hvorfor.
Back to top
Journalist
Junior

PostPosted: 10.08.2010 10:14    Post subject: Reply with quote

Det som kan være bra for oss her (altså oss som ønsker Bolanos til klubben), er at Start også kvitter seg med lønnsutgiften til Schieflo om de selger. En ting er den rent økonomiske motivasjonen.

Noe annet kan være at dette er en litt ubehagelig sak for dem, som kanskje skader omdømmet til klubben.
Back to top
LaESto
Junior

PostPosted: 10.08.2010 10:17    Post subject: Reply with quote

Journalist,

Enig. Det kan også spørres hva avtalen mellom Schiefloe og Start sier ved førtidig avvikling (før 12/2011) av Bolaños' spilleravtale med klubben - og at det bl.a. er derfor de overpriser spilleren ift RBKs bud. Dette tipper jeg NFF er interessert i å vite litt mer om.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 10:42    Post subject: Reply with quote

Når jeg tenker meg om går det dypere enn jeg inntil nå har vurdert:

1. Dette med USA er ett villspor. Alt dette handler om ting som har foregått i Norge.
2. Hvorvidt avtalen mellom Bolanos og Schieflo fremdeles gjelder spiller ingen rolle. Tvisten omhandler avtalene som ble inngått i det øyeblikk Bolanos og Schieflo signerte hver sin avtale med Start. Det var da opprettelsen av pengestrømmen ble opprettet aktivt.
3. Bolanos og Start har et gjensidig lojalitetsplikt mellom seg som arbeidstaker og arbeidsgiver. Her kan man også stille spørsmål om Start har brutt sin lojalitetsplikt overfor sin arbeidstaker.
4. Det faktum at Bolanos ikke snakker norsk og kjenner norske forhold gjør han ekstra sårbar for utnyttelse. Dette virker i skjerpende retning.
5. At Schieflo fremdeles passivt mottar penger fra pengestrømmen virker i skjerpende retning.

A. Med en god advokat kan Bolanos kreve umiddelbart brudd i sitt arbeidsforhold med Start pga. illjoalitet.
B. Han har en meget sterk posisjon i forhold til erstatningskrav fra Schieflo på minumum alt det Schieflo har svindlet til seg med tort og svie. Antagelig kan han kreve en sum minst lik det spillere på samme sportslige nivå i Norge tjener i perioder han har blitt svindlet minus det han har tjent.
C. Han har en god i forhold til erstatningskrav mot Start.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 11:13    Post subject: Reply with quote

Et moment til som forsterker Bolanos sak er forholdstall mellom Bolanos lave lønn og Schieflos gullavtale. Den uforholdsmessige store summen Schieflo beriker seg med er nesten like mye som Bolanos tjener selv.

Agent Jim Solbakken wrote:
- Dette er uhørt. En vanlig agentbetaling i Norge er på mellom fem og ti prosent av det spilleren får i lønn. Dette er hinsides, sier Jim Solbakken.

Agenten tjener nesten like godt som Bolaños
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 10.08.2010 11:23    Post subject: Reply with quote

Dette var faktisk sjokkerende. Med en god advokat kan jeg ikke skjønne annet enn at Bolanos kan kreve å umiddelbart terminere sin kontrakt.
Back to top
LaESto
Junior

PostPosted: 10.08.2010 11:44    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro. Ikke minst når det gjelder innplassering av Bolaños i 4-4-2-diamanten.

Med kun en dyp midtbanespiller (Annan) er det vanskelig å se hvordan Bolaños kan brukes ja - annet enn kanskje som spiss.

Dersom det brukes to dype midtbanespillere gir det imidlertid sikkerhet for at Bolaños kan spille høyere i banen, slik som i Start (hvor Owello og Fevang/Bruer ligger lavt), og støttes av Lustig (som er milevis bedre enn Hunter Freeman) slik RBKs offensive mønster er idag.

Det som også overrasket meg litt er at det er Nils Arne som ønsker Bolaños. Umiddelbart trodde jeg dette måtte være et JJ-ønske. Nils er sitert på at de tradisjonelle 433-dagene er over (Bolaños på høyre og Trond Olsen på venstre ville jo vært gull for 10-15 år siden), ergo må han se for seg Bolaños som ordinær angriper eller som kantspiller i 442-diamant. Merkelig.

Last edited by LaESto on 10.08.2010 11:44; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
abikom
Rutinert

PostPosted: 10.08.2010 11:44    Post subject: Reply with quote

oxbailla wrote:
Lurer på hvem i Start som har lekket innholdet i disse kontraktene til pressen. Og ikke minst hvorfor.

Naar FVN graver i sakene, graver de sikkelig, og bruker gjerne "ulovlige" hjelpemidler (skal ikke gaa mer inn paa det her men jeg har mine kilder). En ekstremt anti-Start avis som mine Start-bekjente har sett seg grundig lei av. Foroverig er ikke avtalen saerlig sjokkerende paa noen maater. I int fotball er dette ganske normalt.
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 11:55    Post subject: Reply with quote

LaESto wrote:

Med kun en dyp midtbanespiller (Annan) er det vanskelig å se hvordan Bolaños kan brukes ja - annet enn kanskje som spiss.

Den offensive midtbanerollen, den som Iversen og Henriksen har vekslet mellom så langt, ville vel vært mest naturlig å dele bort, og kanskje er det det som er tanken til Eggen her - at det gjør at han kan pushe Iversen opp på spissplass sammen med Prica, og slik få brukt Prica mer i bakrom enn det han har kunnet gjøre hittil (Prica - Moldskred = Prica møter, Moldskred stikker __ Iversen - Prica = Iversen møter, Prica stikker)?

Dog har han sannsynligvis ikke tenkt så logisk som meg, den godeste Eggen. Han kommer vel til å bruke Bolanos som indreløper eller aller mest sannsynlig som spiss ><
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 10.08.2010 12:03    Post subject: Reply with quote

Nei når det kommer til fotball så er det lite sannsynlig at Eggen tenker så logisk som deg Halvorsen Rolling Eyes
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:18    Post subject: Reply with quote

Hva er mest logisk i dine ører?: Bolanos som indreløper/spiss, eller Bolanos som oms?
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 10.08.2010 12:21    Post subject: Reply with quote

Jeg velger å ikke uttale meg bastant på hvordan Eggen eventuelt kommer til å bruke en spiller han har lyst til å kjøpe.

Derimot så er jeg ganske sikker på at hvis vi kjøper han så vil Eggen bruke slik at laget totalt sett blir best, pluss at spilleren selv får frem sine beste egenskaper i størst grad.
Back to top
LaESto
Junior

PostPosted: 10.08.2010 12:25    Post subject: Reply with quote

Uansett hvordan man vrir og vender på alternativene, så er det jo en anvendelig spillertype med gode basisferdigheter (bortsett fra fysikken).

Kan spille på begge kantene, offensivt sentralt, og "in the hole" som andrespiss i 442. Har sett han mye for Start, og selv om han i utgangspunktet er strikt høyre kant, så vandrer han ofte med og uten ball både inn i midtbanen og forover mot en enslig spiss (gjerne når Årst eller Stokkelien har spilt alene på topp med Fevang i "hullet").
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2010 12:27    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Nei når det kommer til fotball så er det lite sannsynlig at Eggen tenker så logisk som deg Halvorsen Rolling Eyes

Ja, han har tross alt cand.mag i FM. Just can't beat that!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:35    Post subject: Reply with quote

Der tikka det inn melding fra min baker-kontakt på Moholt. Blautkak er bestilt i Klæbuveien...
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2010 12:35    Post subject: Reply with quote

Hehe, den som hadde hatt bakerkontakter...
Back to top
Journalist
Junior

PostPosted: 10.08.2010 12:51    Post subject: Reply with quote

abikom wrote:
oxbailla wrote:

Naar FVN graver i sakene, graver de sikkelig, og bruker gjerne "ulovlige" hjelpemidler (skal ikke gaa mer inn paa det her men jeg har mine kilder). En ekstremt anti-Start avis som mine Start-bekjente har sett seg grundig lei av. Foroverig er ikke avtalen saerlig sjokkerende paa noen maater. I int fotball er dette ganske normalt.

Siden jeg selv har jobbet i nevnte avis så må jeg kommentere dette: FVN er på ingen måte noen anti-Startavis - like lite som Adressa er noen anti-RBKavis. Avisene har imidlertid forstått at de skal være like undersøkende og kritiske til fotballklubbene som de er til andre aktører. Jeg kjenner heller ikke til at det har blitt brukt noen "ulovlige" hjelpemidler.

I dette tilfellet ser avisen ut til å ha gjort en svært god jobb. Om ikke du synes avtalen i seg selv er sjokkerende, så må du likevel være enig i at det er en god sak at Bolanos ikke visste noe om avtalen. Selv om det jo er mye mer kritikkverdig av Schieflo enn av Start.
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:52    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Jeg velger å ikke uttale meg bastant på hvordan Eggen eventuelt kommer til å bruke en spiller han har lyst til å kjøpe.

Hvem er bastant her? Det var kun snakk om et hypotetisk hvis.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 10.08.2010 13:05    Post subject: Reply with quote

Neida det er det da ikke. Du synser litt om hvordan Eggen kommer til å bruke spilleren kontra hvordan du ville brukt han, og avslutter med:
"Dog har han sannsynligvis ikke tenkt så logisk som meg, den godeste Eggen."
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 13:10    Post subject: Reply with quote

Ja, sannsynligvis, aka jeg tipper, jeg vet ikke, men jeg tror (men vet ikke).
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2010 13:13    Post subject: Reply with quote

Du mener altså at det er sannsynlig at Nils Arne Eggen ikke tenker like logisk som deg selv i en rent fotballfaglig vurdering. Jeg vet ikke om det vitner om ekstremt høye tanker om seg selv eller en ditto undervurdering av norgeshistoriens fremste fotballtrener, men det ser unektelig ganske dumt ut.
Back to top
pingvin
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 13:13    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Der tikka det inn melding fra min baker-kontakt på Moholt. Blautkak er bestilt i Klæbuveien...
Yay! Very Happy HÃ¥per dette stemmer.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 25, 26, 27  Next
Page 11 of 27

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb