View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 29.07.2010 16:32 Post subject: |
|
|
Quote: | Jeg følger ikke veldig godt med på fotballen i Skandinavia, mest min egen serie i Sverige. Men jeg tror den norske serien er bedre enn den svenske, smiler Zlatan overfor VG Nett. |
|
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:39 Post subject: |
|
|
Hmm, så Zlatan sier på en pressekonferanse før en showmatch i Norge at han tror den norske seriefotballen er bedre enn den svenske? Tungt. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 29.07.2010 16:39 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Om AIK representerer bunnivået i Allsvenskan så kan man i hvert fall trygt si at nivået er mye jevnere enn hva det er i Norge.
Tippeligaen er fryktelig dårlig om dagen, det er bare å innrømme. Hvordan Helsingborgs og Malmös nivå er i forhold til RBK vet jeg ikke helt, men jeg har litt vanskelig for å se at de skal være spesielt mye svakere.
|
Svensk fotball har daarligere (om mulig) resultater ute i E-cup enn Norge de siste aarene. Jeg mener norsk fotball er et hestehode foran svensk. Det er svenske landslagsspillere i Tippeligaen, hadde tatt seg ut om Hauger eller Huseklepp tro til Helsingborg. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 16:43 Post subject: |
|
|
Gashi står vel ikke så mye tilbake, og spiller i Sverige. Hovedgrunnen til at det er flere svensker i Norge enn motsatt er lønningene. Ikke det sportslige nivået. Men en del svensker i Norge øker utvilsomt kvaliteten på den norske ligaen. Uten at jeg tror TL generelt sett trenger å være bedre enn AS av den grunn. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:44 Post subject: |
|
|
Vel, Brann er jo et bunnlag i Norge for tiden, og det er ingen tvil om at de har mye bedre fotballspillere enn AIK. Hedon og Abikom får ha meg unnskyldt. Tipper bortekampen mot Brann blir hakket vanskeligere selv om trykket fra stadion blir mindre og reisen er kortere, og vi har spilt der mange ganger før. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:45 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Gashi står vel ikke så mye tilbake, og spiller i Sverige. Hovedgrunnen til at det er flere svensker i Norge enn motsatt er lønningene. Ikke det sportslige nivået. Men en del svensker i Norge øker utvilsomt kvaliteten på den norske ligaen. Uten at jeg tror TL generelt sett trenger å være bedre enn AS av den grunn. |
Jo, Gashi står mye tilbake for Hauger, som han må sammenliknes med. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 29.07.2010 16:45 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Gashi står vel ikke så mye tilbake, og spiller i Sverige. Hovedgrunnen til at det er flere svensker i Norge enn motsatt er lønningene. Ikke det sportslige nivået. Men en del svensker i Norge øker utvilsomt kvaliteten på den norske ligaen. |
Gashi var da langt unna landslaget da han dro til Sverige, og jeg ville ikka hatt han inn naa heller. Som du selv sier oeker det kvaliteten. Jeg er fast bestemt paa at nivaaet i Norge er hoyere. Ikke mye, men likevel en del. |
|
Back to top |
|
 |
Carp Junior
|
Posted: 29.07.2010 16:46 Post subject: |
|
|
Iziba Jaja wrote: | "Dette er første gangen jeg er på Rosenborg-kamp i utlandet, og jeg tror det blir den siste. Dette er ikke noe gøy i det hele tatt."
http://www.vg.no/sport/fo...d=10043827 |
Bara standard-kravaller, händer varje gång bortafans är på besök på Råsunda. Det når i vanliga fall inte ens nyheterna i Sverige, kom väl med för att det var CL-kval. Var väl 200 ultras och casuals som körde mot polisen. Som vanligt blev helt oskyldiga misshandlade av polisen... |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:49 Post subject: |
|
|
Hauger har inte precis imponerat på mig. Det är för mig en stor gåta att han spelar i det norska landslaget. En medelmåtta. Tettey är tex mycket bättre. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 16:51 Post subject: |
|
|
Nå trenger ikke det å være langt unna landslaget nødvendigvis å være et bevis for at man er dårlig. Erik Nevland er også langt unna landslaget.
Jeg tror AIK hadde slått Brann over to kamper. Kanskje slår de oss over to kamper også, selv om det skal mye til. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 17:00 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Nå trenger ikke det å være langt unna landslaget nødvendigvis å være et bevis for at man er dårlig. Erik Nevland er også langt unna landslaget.
Jeg tror AIK hadde slått Brann over to kamper. Kanskje slår de oss over to kamper også, selv om det skal mye til. |
Her er vi rett og slett veldig uenige.
Nevland en dårlig spiller? Alt er relativt. Han er i hvert fall ikke god nok for landslaget, er min mening. Langt bak både Carew, Moa og Huseklepp.
Mulig jeg vurderer feil, men AIK fremstod for meg som svakere enn Linfield og på nivå med Qarabagh. De traff knapt med en pasning. De hadde ett godkjent angrep og noen langskudd, ellers var de kun interessert i å krige og lot RBK styre kampen på bortebane i E-cup. Kampen minnet veldig om de vi spiller mot lilleputtlag som Linfield, Dunaferr, Shelbourne OSV.
Altså, Linfield hadde et pasningsspill. AIK klarte knapt å holde ballen i mer enn to trekk. Føler meg rimelig sikker på at Linfield hadde knertet AIK i år.
Last edited by abjoern on 29.07.2010 17:02; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 17:02 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Jeg tror AIK hadde slått Brann over to kamper. |
Jeg er helt sikker på at Brann hadde slått dem. Som det er nevnt, så har Brann ganske enkelt bedre spillere enn AIK. Deres største stjerne og lyspuknt for tiden er jo denne Bangura, som for et par uker siden ble hentet fra en fjanteklubb i Divisjon 1 Sødre, noe som tilsvarer 2. divisjon i Norge.
Om Brann er et tungt og monotont lag, så er ikke AIK noe bedre.
Og når det er sagt, så kunne Brann slått oss innbyrdes sikkert 3/10 ganger. Det er vel omtrent det samme som AIK, vil jeg tro. Fortsatt kan alt skje, selv om jeg blir overraskt om vi ikke tar dette greit nå. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 17:03 Post subject: |
|
|
Q var mycket bättre än AIK och hade varit ett topplag i tippeligan. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 17:06 Post subject: |
|
|
Bangura från division 1 Södra gav Stadsgaard och Demidov tillräckligt med problem. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 17:07 Post subject: |
|
|
Nei. Han løp fort med ballen i noen meter, før han stoppet og så seg rundt. Skjedde jaggu ikke mye produktivt med han. Skal tydeligvis ikke mye til for å begeistre en svenske. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 17:08 Post subject: |
|
|
Quote: | Q var mycket bättre än AIK och hade varit ett topplag i tippeligan. |
Bombe at du mener det.
Problemet mot Qarabagh var at vi ikke ante hva vi skulle gjøre i angrep. Vi var helt rådville. Ingen plan; ingen løsning. Selv de svenske kommentatorene nevnte det i går: "Rosenborg har alltid en plan når de angriper" - og det var en av våre svakeste kamper hittil rent angrepsmessig.
Q skåret på et langskudd; ellers hadde de ingen sjanser. De lå også med 11 mann bak ballen. Et topplag i norden hadde aldri gjort det mot oss.
At Qarabagh er så mye bedre enn Linfield er en myte. Som topplag i sine ligaer har de solide spillere, men ingenting spektakulært og et generelt lavere nivå.
VÃ¥lerenga er milevis bedre enn Qarabagh. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 29.07.2010 17:10 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Jeg tror AIK hadde slått Brann over to kamper. Kanskje slår de oss over to kamper også, selv om det skal mye til. |
Jeg er uenig. Brann slår AIK over to kamper hvis de ikke underpresterer. Det gjør også vi, lett. Tipper returmatchen blir som Sandefjord (4-1) i cupen etter hjemmekampen mot Sandefjord (1-0). AIK er på ca. samme nivå. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 17:14 Post subject: |
|
|
Vet ikke helt hva slags kamp de har sett som påstår at AIK var så himla dårlige. Det er naturlig at de er mye svakere enn i fjor når så å si hele laget er borte, men å sammenlikne med Linfield og denslags blir jo helt håpløst.
Qarabagh ville nok gjort det rimelig bra i Tippeligaen. Veldig gode teknisk, meget flinke på spill på små flater og meget solid defensiv struktur. Neppe noe sjarmlag i TL, men bra med poeng.
Nå får vel AIK en ekstra mulighet for å spille seg inn i EL om de skulle ryke for oss, så vi får håpe de møter et sammenliknbart lag da.
Det viste seg jo med Qarabagh i fjor at de ikke hadde noen problemer med å slå ut Honka i runden etter, og var ikke sjanseløse mot Twente som gikk videre fra gruppespillet heller.
Qarabagh er for øvrig i ilden mot polsk motstand i kveld. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 17:16 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Nei. Han løp fort med ballen i noen meter, før han stoppet og så seg rundt. Skjedde jaggu ikke mye produktivt med han. Skal tydeligvis ikke mye til for å begeistre en svenske. |
Nå var det også enkelte RBK-spillere som uttalte at de syntes Bangura var en god spiller... |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 17:20 Post subject: |
|
|
Klevolainen wrote: |
Jeg er uenig. Brann slår AIK over to kamper hvis de ikke underpresterer. Det gjør også vi, lett. Tipper returmatchen blir som Sandefjord (4-1) i cupen etter hjemmekampen mot Sandefjord (1-0). AIK er på ca. samme nivå. |
Nå er vi en del bedre enn Brann for tida da. Jeg ville rangert AIK over Brann i løpet av to kamper, først og fremst fordi Brann er så dårlige borte.
Sandefjord og AIK kan ikke sammenliknes, verken som klubber eller spillemessig. Nå er ikke Sandefjord så mye dårligere enn Brann heller. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
|
|
Qs spelare hade teknik långt över genomsnittlig tippeliganivå.
Jag vet inte om planen var så fantastisk i går. Kanske på pappret. Det som antagligen räddade segern var att spelarna gjorde "mytteri" i andra halvlek mot Eggen. Han stod och vevade som en vindmölle för att spelarna skulle springa framåt. Spelarna gick dock ner i en förnuftig Hamrén-modus för att trygga segern. Det var först de tio sista minuterna då vilsne Winsnes kom in som det blev fart framåt enligt PLANEN - och öppet bakåt, till följd att det var rena turen att inte AIK gjorde mål. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
|
|
Ja, hva skal de ellers spørre når svensk presse spør dem om hva de synes om han? Han minnet meg veldig om Oluwasegun Abiodun. Ser ganske rått ut når han aksellererer med ball, men blir helt rådvill når han møter et forsvar som ikke selger seg for lett. Fremstår som en spiller med et skyhøyt potensiale, men er i realiteten en spiller som holder Adecco-nivå.
At han skapte masse trøbbel for Kris og Demi vil jeg overhodet ikke være med på. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
|
|
Det kan hende du vurderer det annerledes siden du var på plass. Det hender rett som det er, at man får feil inntrykk av å ha sett en kamp på tv.
Men på tv-skjermen min kan jeg ikke si at AIK fremstod som noe bedre enn Linfield. Hva er det de gjorde utpå banen, bedre enn Linfield gjorde?
Vi dominerte mer borte mot AIK enn vi gjorde borte mot Linfield. Så gjenstår det å se hva som skjer på Lerkendal.
Jeg ble positivt overrasket over Linfield og tipper de holder nivået til Q, i hvert fall ikke langt unna.
Q holder sikkert nivået til Aalesund, Odd OSV, men ikke noe topplag i TL som Peter Storey mener. Det er jeg sterkt uenig i, og jeg ser på det som et innlegg i Hamrèndebatten.
AIK blir vel useedet i EL-playoffen? I så fall møter de nok vanskelig motstand. Blir nok ikke noe gruppespill i år. Litt av en nedtur for dem, etter sesongen i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 17:22 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Nå er vi en del bedre enn Brann for tida da. Jeg ville rangert AIK over Brann i løpet av to kamper, først og fremst fordi Brann er så dårlige borte. |
Har du sett AIK sin bortestatistikk, eller?
AIK
4-14
1-1-6
0,5 poeng i snitt
Brann
11-16
2-2-5
0,9 poeng i snitt |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 17:33 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | Men på tv-skjermen min kan jeg ikke si at AIK fremstod som noe bedre enn Linfield. Hva er det de gjorde utpå banen, bedre enn Linfield gjorde?
Vi dominerte mer borte mot AIK enn vi gjorde borte mot Linfield. Så gjenstår det å se hva som skjer på Lerkendal.
Jeg ble positivt overrasket over Linfield og tipper de holder nivået til Q, i hvert fall ikke langt unna.
Q holder sikkert nivået til Aalesund, Odd OSV, men ikke noe topplag i TL som Peter Storey mener. Det er jeg sterkt uenig i, og jeg ser på det som et innlegg i Hamrèndebatten.
AIK blir vel useedet i EL-playoffen? I så fall møter de nok vanskelig motstand. Blir nok ikke noe gruppespill i år. Litt av en nedtur for dem, etter sesongen i fjor. |
Først og fremst spilte VI en bedre kamp mot AIK enn mot Linfield, hvor det var enormt passitivitet over hele linja, og presset på ballfører var under enhver kritikk, slik jeg ser det. Linfield så bedre ut enn de var, fordi de fikk for mye tid på seg. Selv på Lerkendal fikk de det, selv om jeg aldri var skikkelig bekymret for at de skulle score og sende oss ut.
Å peke på akkurat hva som gjør AIK til et bedre lag enn Linfield er vanskelig. Men jeg synes man ser at de er bedre i stand til å legge et trykk på motstanderen og spille sitt spill selv om de presses.
AIK har også kvaliteter til å kjøre skikkelige overganger med struktur når de får muligheten. Bangura er en viktig mann i så måte. Som nevnt ble Bangura trukket fram av enkelte RBK-spillere på vei til avgangshallen, og jeg mener faktisk det er mer grunn til å tro seriøst på uttalelser i pratesekvenser spillerne i mellom enn når en mikrofon settes opp i munnen eller en skrivende journalist spør hva syns du om den og den. Da kommer det oftere standardfraser eller svar som de tror og håper intervjueren vil være tilfreds med.
Qarabagh er kanskje ikke noe topplag i TL, men at de greit holder nivået til Aafk og Odd som enkelte er inne på - lag som er rundt midten og kanskje litt over, det er jeg ikke i tvil om.
AIK får sikkert tøff motstand, men alltid moro å se hvordan de står seg i kamper rett etter slike nivådiskusjoner. 1-0 sammenlagt mot Jeaunesse Esch tilsier jo Linfield-nivå, men jeg tror rett og slett ikke det. Vi ser sjelden de enorme sifrene i slike kamper selv om nivåforskjellen til tider er stor. Vi vant jo bare så vidt mot Linfield også, selv om vi totalt sett holder atskillig høyere nivå enn nordirene.
Last edited by kristobal on 29.07.2010 17:34; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
|