View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
davids Junior
|
Posted: 29.07.2010 13:19 Post subject: |
|
|
Jaja, stakkars supportere fra AIK som har et håp. Skal bli moro på Lerkendal til onsdagen! Håper på 20k på stadion. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 13:23 Post subject: |
|
|
Det var i hvert fall en fin tur til Stockholm. Fikk sett en del av byen, og kampen var helt okay. Jeg synes vi hadde veldig bra kontroll på kampen, og 1-0 er et godt utgangspunkt foran returen. Vi har bra muligheter til å ta oss videre, men skal passe oss for å bli for trygge. AIK må hit opp for å score to mål, og får de et tidlig mål slik Runavik fikk i fjor så er presset plutselig over på RBK. Samtidig, selv om RBK scorer først, så er situasjonen fortsatt at AIK må ha to mål.
I forhold til i fjor mot Qarabagh var det flere hakk opp. Det må naturligvis også til. Vi var vel mer sånn omtrent på 08-nivå, hvor vi tok oss videre mot lag av AIKs kaliber og kanskje noe bedre.
Imponert over supporterne til AIK under kampen. Det var virkelig trøkk. I hovedsak er nok også AIK-supporterne greie folk, men de har noen utskudd slik alle klubber har. Tok turen tidlig både til stadion og ut igjen etterpå, og da var det ikke noe trøbbel.
Ellers fra Stockholm: Hvor var Erik Hoftun? |
|
Back to top |
|
 |
davids Junior
|
Posted: 29.07.2010 13:40 Post subject: |
|
|
Litt svensk-norsk statistikk:
VG wrote: | PS! RBK har et svært godt tak på svenske lag. I alle kamper siden 1996 har trønderne vunnet 22 av 38 kamper og bare tapt syv, 91 mål er scoret. Det bør holde i hjemmekampen mot AIK også. |
|
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 29.07.2010 13:51 Post subject: |
|
|
Klarer bare ikke å ta AIK helt seriøst virker som et tegneserielag for meg til tider. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 29.07.2010 14:40 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Klarer bare ikke å ta AIK helt seriøst virker som et tegneserielag for meg til tider. |
Sveriges Brann. Roper høyest, lager mest kvalm, kjøper seg til seriegull og kjemper mot nedrykk i ettertid. Og er egentlig best. Patetisk. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 14:41 Post subject: |
|
|
Med andre ord et høyt toppnivå. Men ditto dårlig bunnivå.
Bør passe oss litt. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 14:48 Post subject: |
|
|
Vel, AIK løp visstnok over Malmö på hjemmebane for noen uker siden. Malmö som skal være et av de bedre lagene i Sverige. Også ble de deretter rundspilt borte mot det samme laget.
Høyt toppnivå kanskje, selv om jeg tviler, men det er i så fall på Råsunda. På Lerkendal skal Turina få kjenne på hjulvisperen.
Til han svensken som synes TL er så dårlig, pga dette oppgjøret. E-cup er E-cup. Hadde svenske lag hatt litt mer erfaring i E-cup hadde det kanskje vært mer forståelse for at 1-0 og dominanse på bortebane er sterkt nært sagt uansett motstander. Det er et annet trykk, det er cupspill og det er mye som står på spill. På Lerkendal får man nok se et annet Rosenborg.
Dere får nok også merke at det er vanskeligere å spille borte i E-cup enn i Allsvenskan. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 15:24 Post subject: |
|
|
Har sett flere svensker si at kampen i går var den beste AIK har spillt i hele år. På AIK-forumet var det også en svensk AiK'er, bosatt i Norge, som skrev at det var årets svakeste RBK-kamp og årets beste AIK-kamp - likevel var det klasseforskjell.
Det er nok satt litt på spissen, men tror forskjellen på disse lagene bør være 3-4 mål på Lerkendal. AIK holder Haugesund/Hønefoss-klasse, vil jeg basert på det lille jeg har sett anta.
Virker som en del svensker så for seg at siden Rosenborg er "nordens beste lag", kom vi til å overkjøre AIK etter alle kunstens regler, og de virker omtrent lettet for at de klarte å kjempe seg inn til et hederlig 0-1-tap. I Tippeligaen er det sånn at man kan tape alle bortekampene, fordi nivået er såpass jevnt. Vil anta at det er likens i Allsvenskan også. 1-0 på bortebane er alltid en god prestasjon på dette nivået. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 15:32 Post subject: |
|
|
Malmö borta var ett eget kapitel. Malmö saknade tex båda sina centrala mittfältare, saknade helt attityd och spelade sin sämsta match för året. Det blev krismöte efteråt. Styrkeförhållandet avspeglade sig mer i den andra matchen. Det var tex 13-0 i hörnör till Malmö och null avslut för AIK. Åhman Persson tex, som spelade på AIKs centrala mittfält, kom till AIK i sommarfönstret (juli) och är vrakgods från MFF.
AIK i går spelade sämre än vanlig standard för bottenlagen i allsvenskan. Skärper de sig inte blir det Superettan nästa år.
Last edited by Peter Storey on 29.07.2010 15:34; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 15:33 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | AIK i går spelade sämre än vanlig standard från bottenlagen i allsvenskan. Skärper de sig inte blir det Superettan nästa år. |
AIK-supportere og litt mer nøytrale svensker enn deg er uenige. De mener at kampen i går var tett opp imot årsbeste. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 15:38 Post subject: |
|
|
Ok. Jeg synes det var helt merkelig at Malmö gikk fra å bli rundspilt av AIK til å rundspille AIK.
Etter hva jeg har lest i forbindelse med denne kampen kan Malmö fort utfordre Helsingborg i gullstriden. Det hadde vært interessant å teste nivået mot en allsvensk motstander som faktisk har gullnivået inne, men det skjer vel neppe på lang, lang tid, ettersom nivået er borte allerede i januar.
Jeg syns uansett det er litt betegnende at Ardian Gashi er nøkkelspiller på Helsingborg. Ikke et godt tegn.
Last edited by abjoern on 29.07.2010 15:41; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 15:39 Post subject: |
|
|
Chansmässigt kanske (där de var på höjde med RBK), men själva spelet var skrala grejer. De fick ju knappt ihop några passningar på rad. Årsbästa var självklart hemmamatchen mot MFF. Läs Simon Banks krönika ovan, en av Sveriges främsta experter. Han var inte särskilt begeistrad. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 15:41 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Peter Storey wrote: | AIK i går spelade sämre än vanlig standard från bottenlagen i allsvenskan. Skärper de sig inte blir det Superettan nästa år. |
AIK-supportere og litt mer nøytrale svensker enn deg er uenige. De mener at kampen i går var tett opp imot årsbeste. |
Jeg har lest det samme som deg, men jeg kan nesten ikke forstå det. Gud for et tragisk lag når dette var opp i mot årsbeste.
Det er jo ikke slik at vi dominerer alle bortekamper i TL bare fordi vi vinner serien ganske klart. Vi har jo spilt 0-0 borte mot både Haugesund og Vålerenga, og det er ingen grunn til at svenskene skal være fornøyd med tap.
Edit: Jøss, en del av innlegget forsvant. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 15:45 Post subject: |
|
|
Ardian Gashi är ingen nyckelspelare i HIF. Han är en del av ett starkt fyramannamittfält i HIF, som förövrigt körde över Malmö i vårmatchen.
HIF är ett starkt kämpande lag med spel i längdriktningen medan Malmö är ett ytterst passningssäkert lag. Enligt min mening har de det bästa passningsspelet i allsvenskan och tippeligan. Men HIFs kraft vann i första matchen. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 15:46 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Chansmässigt kanske (där de var på höjde med RBK), men själva spelet var skrala grejer. |
Enig i at det var skrale greier, men det er vel betegnende for hele AIK for tiden. Jeg konstaterer uansett at flertallet av supporterne som har uttalt seg på nett virker å være godt fornøyde med spillet, og flere har sagt at det er stor fremgang å spore fra spillet i Allsvenskan. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 29.07.2010 15:50 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Ardian Gashi är ingen nyckelspelare i HIF. |
Han er iallefall utpekt som "årets kjøp" av Aftonbladet. Så kan du vel sikkert kverulere til du blir blå om han kan regnes som nyckelspelaer eller ej. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:00 Post subject: |
|
|
Jag tror jag avstår, eftersom jag är övertygad om att även du kan kverulera till du blir blå utifrån andrahandskällor om att han är den stora stjärnan på HIF som är helt avgörande för lagets framgång i år. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 16:03 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke man skal bry seg all verden om dette var årsbeste av AIK eller ikke. Det var sjansemessig en jevn kamp, og RBK var det lille hakket hvassere slik de også har vært i de fleste kampene i eliteserien.
Returmøtet fortoner seg neppe så veldig annerledes. Det er viktig at RBK er topp konsentrerte og gjør det vanskelig for AIK å utnytte de få mulighetene de kommer seg til.
Jeg tror ikke AIK vil komme til Trondheim for å angripe all verden. De vet godt at på 0-0 så kan de få en gratismulighet og utjevne det hele. Egentlig kan de bare avvente siden RBK antakelig vil gå ut og angripe. Dess lenger det står 0-0 dess mer kritisk er det for RBK å slippe inn mål, og skulle RBK score tidlig så er utgangspunktet for AIK omtrent det samme - de må score to ganger.
Så jeg anbefaler folk å være forberedt på et lag som ikke kommer til Trondheim for å angripe, og så kan man kalle det trist eller hva som helst at RBK kanskje vil få fritt spillerom til å ha ballinnehav i 70 prosent av kampen fram til det eventuelt blir en scoring en eller annen vei.
RBK har vel til gode å tape en kvalikkamp til e-cup på hjemmebane, så utgangspunktet er naturligvis knallbra for oss. Men det er faktisk ikke så himla galt for AIK heller. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:05 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Ardian Gashi är ingen nyckelspelare i HIF. Han är en del av ett starkt fyramannamittfält i HIF, som förövrigt körde över Malmö i vårmatchen.
HIF är ett starkt kämpande lag med spel i längdriktningen medan Malmö är ett ytterst passningssäkert lag. Enligt min mening har de det bästa passningsspelet i allsvenskan och tippeligan. Men HIFs kraft vann i första matchen. |
Hehe. Du fornekter deg ikke.
Jeg har bare hørt skryt om Gashi, om han er en nøkkelspiller eller ei burde jeg egentlig ikke uttale meg om.
Hvem tror du er best av Rbk og Malmö? |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:12 Post subject: |
|
|
Jag tror det är rätt jämnt mellan MFF, Helsingborg och RBK. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 29.07.2010 16:15 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Jag tror det är rätt jämnt mellan MFF, Helsingborg och RBK. |
Verken Helsingborg eller MFF hadde ikke vaert i naerheten aa vaere ubeseiret i Tippeligaen slik Rosenborg er. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:21 Post subject: |
|
|
Helsingborg har ett jämnt och starkt kollektiv, där mittfältet är främsta lagdelen. Den enda nyckelspelaren jag kan komma på är kollegan till Gashi på centrala mittfältet, kaptenen Marcus Lantz som är en riktig ledargestalt och som övertygade i senaste landskampen för Sverige. Det är en spelare fullproppad av attityd och som passar väl in hos Hamrén. HIF har fyra terrier på mittfältet som trasar sönder motståndarna samt två snabba djupledsspelande forwards. Ett svårslaget lag. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:21 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Jag tror det är rätt jämnt mellan MFF, Helsingborg och RBK. |
Jeg tror VÃ¥lerenga hadde vunnet Allsvenskan. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 29.07.2010 16:23 Post subject: |
|
|
Med Nordvik som nyckelspelare är det ett ytterst osannolikt scenario. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.07.2010 16:32 Post subject: |
|
|
Om AIK representerer bunnivået i Allsvenskan så kan man i hvert fall trygt si at nivået er mye jevnere enn hva det er i Norge.
Tippeligaen er fryktelig dårlig om dagen, det er bare å innrømme. Hvordan Helsingborgs og Malmös nivå er i forhold til RBK vet jeg ikke helt, men jeg har litt vanskelig for å se at de skal være spesielt mye svakere.
RBK besitter mye rutine i mesterligakvalifisering, noe som ikke skal undervurderes når man møter lag på samme nivå og sågar noe høyere nivå enn en selv. |
|
Back to top |
|
 |
|