English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 258, 259, 260  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.05.2010 10:45    Post subject: Reply with quote

michael collins wrote:
Det som gjør fallhøyden så stor er nettopp det faktum at mange tror mannen er ufeilbarlig, og dømt til å lykkes.

Dette har en del med hvilke premisser man legger til grunn. Vurderer man RBK under Eggen anno 2010 mot RBK under Eggen på sent 90-tall blir det urettferdig og fallhøyden er ekstrem. Tar man utgangspunkt i hvor den offensive fotballen står i dag under Hamrén, er det mer rettferdig og lettere å la seg imponere, vil jeg tro.

Jeg tror det offensive spillet blir merkbart mer underholdende i løpet av ganske kort tid. Men å veie det opp mot de beste åregangene i klubben i løpet av de første månedene blir direkte feil i mine øyne.
michael collins
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 11:08    Post subject: Reply with quote

Det er klart det blir feil, men Eggen vil nødvendigvis bli målt mot sine egne beste årganger. Ikke av innsiktsfulle folk, men av medgangssupporterne som dere håper vil fylle Lerkendal.
larse65
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 11:17    Post subject: Reply with quote

longines wrote:
Er jo det samme hvor stor fallhøyden er, når han ikke kommer til å falle.

Tommel'n opp!
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.05.2010 11:19    Post subject: Reply with quote

Der er jeg langt på vei enig. Men jeg tror nok at Eggen har en voldsom høy status også hos den jevne supporter, og at man er tolmodig og fornøyd om det så "bare" skulle vise seg å bli litt mer underholdende på kamp. Mannen er jo fandenmeg halvgud, også blandt medgangssupportere vil jeg tro.

Eggens historie og meritter er sånn sett a blessing and a curse - han skal gjøre mye galt før det murrer blandt fansen. På den annen side skal han gjøre vanvittig mye riktig for at fansen skal bli positivt overrasket.

Jeg (liker å tro jeg) er nøktern optimist, og er veldig spent på hvordan det blir. Gøy er det uansett.

EDIT: Til MC.
larse65
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 11:26    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
larse65 er fundamentalist og hører ikke på andres meninger og synspunkter, har dere ikke forstått det? Han står for den ene og fulle sannhet.

Hva er den sannheten da? Det jeg har gitt utrykk for, er at Eggen er den beste RBK kan få. Kan ikke være særlig fundamentalisme i det? Jeg har også sagt at skal de ha en annen, må han beviselig være bedre. Ikke mye selvmordsbombing der heller, vel?

Har også sterkt kritisert ledelsen for sendrektighet. Fundamentalisme?
Kritiserer de også sterkt for på forhånd å utelukke NAE som en langvarig løsning. God ledelse innebærer å holde mulighetene åpne for den beste løsningen. Neppe mye geriljakrig i det heller.

Vil jo heller påstå at de som hele tiden argumenterer for at Eggen er utdatert, og at Jønsson skal inn uansett, er fundamentalister. Dere vil jo ikke engang la Eggen få prøve seg. Dere har på forhånd bestemt at han er utdatert, ikke følger med i tiden, ikke vil følge opp f.eks. kosthold osv. Det er arrogant, mye mer fundamentalistisk enn jeg noen gang har vært!

Men en ting har jeg bestemt meg for; ledelsen får ikke fred før de innser at det er hvordan Eggen fungerer som må avgjøre om han fortsetter eller ikke. Tar han laget mot gamle høyder, godtar hverken jeg eller flere tusen trøndere IKKE at Jønsson overtar. Det får være grenser for behov for å markere at "Nå er det jeg som bestemmer, NAE!"
Keenoir
Legende

PostPosted: 21.05.2010 12:48    Post subject: Reply with quote

Fundamentalismen synes jeg var en ganske grei beskrivelse og det er din egen tro på at dine synspunkter er ufeilbarige og alle dem som har andre synspunkter må være idioter ( ikke sett lyset enda ). Det inkluderer mange forumdeltakere ,men også iforhold til styret i Rosenborg.
Back to top
larse65
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 12:54    Post subject: Reply with quote

Nå tilhører du vel den siden som på forhånd har avgjort at Eggen er utdatert. Det er vel rimelig fundamentalistisk, skulle jeg mene.
kristobal
Legende

PostPosted: 21.05.2010 13:29    Post subject: Reply with quote

Antakelig har ledelsen måttet ta et valg på et tidlig tidspunkt om hvorvidt Eggen var aktuell som permanent overtaker eller ikke. Å gå løs på en vente-og-se-periode med Eggen ville trolig ha vært ødeleggende for forhandlingene med det som tydelig er klubbens førstevalg.

Hadde man valgt å tro at Eggen er rett mann for RBK de neste fem årene, så hadde man nok bare gitt Eggen en permanent jobb, og glemt hele Jönsson-greia.

Men når holdningen i RBK-ledelsen antakelig er at Jönsson er et spennende og framtidsrettet valg, så kunne man ikke gå løs på en vente-og-se-avtale med Eggen med fare for at han mislykkes og at klubben samtidig mistet muligheten for å knytte seg til det som virker å være en av eliteseriens flinkeste trenere nå om dagen.

RBK-ledelsen har måttet vurdere ulike scenarioer der Larse65 kun har ett scenario - at Eggen blir en suksess både kortsiktig og langsiktig.

Hvis Eggen blir en knallsuksess i høst, og Jönsson kommer inn og blir en fiasko neste år så er det bare å kvitte seg med Jönsson og få inn Eggen igjen.

Hvis Eggen hadde kommet inn i vinter, blitt en fiasko og Jönsson i mellomtiden hadde undertegnet for en annen klubb - hva skulle man ha gjort da?

Det er noe med at dette antakelig er den muligheten vi har til å få tak i treneren som har levert jevnest og best resultater og underholdning i eliteserien de siste årene, og det er en mulighet vi ikke kan skusle bort.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.05.2010 13:32    Post subject: Reply with quote

larse65 wrote:
Man tar kvallifiserte avgjørelser basert på fakta, ikke på synsing!

Very Happy

Ah, dette blir bra, kjenner jeg! Dobbeltrollen til Hamren har, i mine øyne (se, larse, en qualifier, se og lær), blitt et stort hinder for den forventede utviklingen av det offensive spillet i år. Jeg tror nok både treneren og spillerne har gått over i ventemodus, og Hamrens autoritet både rundt eksisterende spillerstall og ønskede forsterkninger har blitt for mye svekket, og sånn sett er det nok helt klart den beste løsningen å skifte trener nå.

Jeg kjenner det kribler skikkelig i magen ved tanken på hva Eggen kan få til med laget nå. Garantert suksess er det ikke, uansett hva enkelte måtte mene, det krever at både Eggen sjøl (neppe noe problem) og spillerne er klare for å gi skikkelig jernet for å tilpasse laget til nygamle tanker. Men jeg har en bra følelse for det - jeg gleder meg allerede til første kamp etter VM-pausen. Hvis vi bare klarer å beholde mesteparten av den defensive strukturen, så har vi det beste tenkelige utgangspunktet for å skape Norges beste offensive lag!

Som noen andre så fint sa det: Kongen er død, lenge leve kongen!
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 19:20    Post subject: Reply with quote

Nils Arnes dom over dagens RBK:

Quote:
- Sånn som det er nå så er vi ikke i nærheten av det nivået som kreves for Champions League. Jeg vet ikke om vi har tid nok til å finne fram det nivået før turneringen, men vi skal i alle fall prøve!

Hadde vært morsomt å høre Kristobals mening om dette. Mellom linjene så er vel dommen over dagens spill ganske knusende.
kristobal
Legende

PostPosted: 21.05.2010 20:18    Post subject: Reply with quote

Det blir svært hypotetisk, da vi ikke skal være i nærheten av det per dags dato, og sjelden har vært det på denne tida av året.

Hovedpoenget er at vi må være litt heldige i kvaliken, komme oss forbi den og deretter komme på det nivået som trengs for å prestere mot de beste.

NAE skal få si akkurat hva han vil for meg. Det er han som har noe å innfri. Og for å si det sånn, jeg bytter bort en mesterligahøst mot et seriegull hvis jeg må velge.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 21:03    Post subject: Reply with quote

Kristobal... du snakker om Eggen som at det er en trener som ikke har prestert stort, en outsider, som har fått en sjanse til å bevise hva som bor i han... Eggen har ingenting å bevise! Fotball er magi, ekstase, moro, davids kamp mot goliat... det er engasjement, lidenskap... dette har Eggen fylt Rosenborg med i årtier... Vår Shankly, som burde få respekt der etter! Ikke stadig gjentagende argumenter for at han ikke holder mål, og at hans bravader EGENTLIG ikke var SÅ gode. Hamren rekker han ikke til anklene en gang i dette... Eggen ER Rosenborg... og har skapt stunder på Lerkendal og ute i Europa som er så magisk at det egentlig bare virker som noe vi har drømt.

... og det er først og fremst innsatsen blant de store i Europa, alle de kveldene med CL- hymnen som har skapt selve magien, som viste at ALT var mulig... mer enn et seriemesterskap i Norge, som i forhold til alt dette blir noe mer "hverdagslig"... noe som Hamren, med all respekt, har klart. CL- innsatsen derimot er overjordisk, og av en helt annen liga... en liga Hamrèn aldri har vist at han har kalrt å prestere på! Så gi meg Hymnen, flomlys på en vinterkald kveld, sitrende forventning om noe stort... og magi, magi i massevis... gi meg for all del Champions League! RBK
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 22:11    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Det blir svært hypotetisk, da vi ikke skal være i nærheten av det per dags dato, og sjelden har vært det på denne tida av året.

Hovedpoenget er at vi må være litt heldige i kvaliken, komme oss forbi den og deretter komme på det nivået som trengs for å prestere mot de beste.

NAE skal få si akkurat hva han vil for meg. Det er han som har noe å innfri. Og for å si det sånn, jeg bytter bort en mesterligahøst mot et seriegull hvis jeg må velge.

Hehe du har blitt spak syns jeg. Hvis ikke NAE vet hva som kreves for en underdog å spille i CL hvem vet da? Jo! Langbollsbrigaden og Kristobal! Langbollsfotball mot Qarabagh Very Happy
Bakklandia
Legende

PostPosted: 21.05.2010 22:27    Post subject: Reply with quote

Jeg håper det var flere enn meg som leste Truls Dæhlies kommentar i VG idag. Der tok han fakitsk opp mye av det jeg og Kristian har prøvd å få frem, men han gjorde det kanskje på en litt mer lettoppfattelig måte. Men uansett, poenget han får frem er ett viktig ett.
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 22:44    Post subject: Reply with quote

Men konklusjonen var diametralt motsatt.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 21.05.2010 22:53    Post subject: Reply with quote

Det er vel som man ser det, det da. Ingen av oss har vel nektet for at Showet og humøret nå er tilbake på Lerkendal, siden Siruks Eggen nok en gang har slått opp teltet. Men det gjenstår uansett å se hvordan resultatet blir - og det mente vel Dæhlie ogås, så vidt jeg kunne se.
Tangen1986
Senior

PostPosted: 21.05.2010 23:12    Post subject: Reply with quote

Bakklandia ja jeg har lest Dæhlies kommentar og vil vel ikke si at Dæhlie favoriserer deres side noe mer enn den andre. Snarere en liten helning mot motsatt side. FÅ DET KLART MED ENGANG: det er ingen som har kritisert Hamrèn for resultatene og den jobben han har gjort som er eksepsjonelt god, men vi har savnet et mer tydelig offensivt spill, helst ikke så til de grader safety first mot middelmådig Tippeligamotstand samt at dagens RBK lag har for lavt toppnivå til å kunne prestere i Europa, noe som passer godt med Dæhlies konklusjon. Jeg er personlig så og si helt enig i alt Dæhlie skriver i den kommentaren.

Dæhlie skriver jo bla: Hamrèns tilnærming til fotballspillet har aldri fremkalt store rykkninger hos meg. Kombinasjonen av gode fotballspillere og liten risiko blir tamt i lengden, det blir så fotballpolitisk korrekt at det tidvis grenser til kjedelig , og denne stadig tilbakevendende forsiktigheten har etter mitt syn aldri kledd Rosenborg. Det beste laget må våge mer, og nå får det heldigvis sjansen. Konsekvensen kan være at Rosenborgs rekke av kamper uten tap ikke blir like plettfri som før, men med større offensive ambisjoner kan det tenkes at Rsenborg evner å høyne sitt høyeste nivå. For NAEs tilnærming til fotballen er langt dristigere og mer ambisiøs enn forgjengerens og jeg tror det er god timing for slikt i Rosenborg nå. Jeg tror det er nødvendig også. Om klubben skal få det til internasjonalt.

Dette kunne ikke kommet fra verken deg Bakklandia, Kristobal eller ennå mindre PS. Jeg er derimot svært enig i dette kanskje spesielt det siste punktet vdr muligheter internasjonalt. Dog er jeg svært fornøyd med jobben Hamrèn har gjort og ønsker heler ikke Eggen som noen langvarig løsning.

Last edited by Tangen1986 on 21.05.2010 23:33; edited 1 time in total
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 21.05.2010 23:15    Post subject: Reply with quote

Jeg vet godt at Eggen er den beste til å vite hva som kreves, men jeg mener man ikke kan prate som om at RBK skal kvale til CL uansett trekning. Han har gitt oss alt, men jeg er i tvil om hvor enkelt det er å gjenskape suksessen. Om jeg ikke har like store forventninger som mange andre er jeg minst like spent på å få se hva som skjer.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 21.05.2010 23:41    Post subject: Reply with quote

Hva som skulle kle RBK og ikke har jeg en annen oppfatning av. Grunnen til at det som eventuelt kler RBK best er veldig offensiv fotball er jo at Eggen lyktes så til de grader med det. Men det som først og fremst kler RBK er at de er landets beste lag og presterer noe også i e-cup. Jeg er ikke så sikker på at den svært offensive fotballen på høy risiko nødvendigvis gir de ønskede resultatene idag.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 23:54    Post subject: Reply with quote

Tja... nå er det vel INGEN annen av tilgjengelige trenere som har vist noe i nærheten av evne til å gjenskape suksess enn nettopp Eggen da, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal være så kritisk til akkurat det Kristobal... mulig du får rett denne gangen... man kan jo aldri vite hvordan ting slår ut... aldri være 100% sikker, men i forhold til Eggen er det grunn til å være optimistisk i forhold til akkurat det å gjenskape suksess... ikke negativ... slik du til stadig er til Eggen. Hvem andre har egentlig bevist at de kan gjenskape suksess i større grad enn akkurat Eggen?
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 21.05.2010 23:58    Post subject: Reply with quote

.... og når det snakkes om hva som kler, så tror jeg det snakkes om et nivå av dette du sjelden snakker om Kristobal, nemlig sjel og identitet... noe som overlever dårlige og gode tider, år 2002 og seriemesterskap eller ikke. Rosenborgs sjel er (blant annet) artig og angrepsvillig fotball... det er det som kler Rosenborg... og det er nok dette Dæhlie snakker om. Og da snakker vi på et annet nivå enn bare det å vinne, bare det å ta titler... for fotball handler faktisk om en del mer enn det...
Back to top
Erlendr
Veteran

PostPosted: 22.05.2010 02:01    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Hva som skulle kle RBK og ikke har jeg en annen oppfatning av. Grunnen til at det som eventuelt kler RBK best er veldig offensiv fotball er jo at Eggen lyktes så til de grader med det. Men det som først og fremst kler RBK er at de er landets beste lag og presterer noe også i e-cup. Jeg er ikke så sikker på at den svært offensive fotballen på høy risiko nødvendigvis gir de ønskede resultatene idag.

Det er der du tar feil, fordi på på lang sikt så vil en offensiv tilnærming gi flere gode resultater enn en defensiv en. Man kan aldri forsvare seg til seier i fotball, ettersom førsteprioritet er å selv score mål. Dette er noe man også ser internasjonalt, det tilhører de ekstreme sjeldenhetene at et lag forsvarer seg til resultater, mens det regelmessig er de offensive lagene som vinner til slutt. Nå blir det jo umulig å sammenligne Hamrèn og Eggen, ettersom ingen av de har fått/får nok kamper til å vise det, men jeg vil påstå at de to kampene mot quarbakkbk viser problemet med å prøve å forsvare seg til seier. Et heldig mål i mot og man er virkelig ute å kjøre. Skjer det samme med et lag som er offensivt innstilt, så stiller man sterkere.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 22.05.2010 03:14    Post subject: Reply with quote

Herlige videoer av Eggen du har lagt ut 2mas:

http://www.youtube.com/wa..._embedded#!

http://www.youtube.com/wa..._embedded#!
Back to top
SLOGUM
Senior

PostPosted: 22.05.2010 10:49    Post subject: Reply with quote

Velkommen tilbake Nils Arne Very Happy. Moro å ha deg tilbake.... Nå skal det igjen bli fest og moro rundt Rosenborg.... Tror det skal bli sving på angrepsspillet igjen......

Hørte så fint han sa at målet var å vinne serien, cupen og kvalifisere seg til Champions leauge.... Bra målsetting....
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 22.05.2010 13:29    Post subject: Reply with quote

Tror Hamrén også hadde hatt den målsettingen om han skulle vært her hele året.

Til svar lenger opp her så har jeg ikke opplevd Hamrén som en som ønsker å forsvare seg til resultater. At han ikke vil ture på ukritisk betyr ikke at det kun tenkes forsvar.

Jeg ser ikke noe galt i å slippe inn få mål.

Sånn som enkelte i vår har påpekt at RBK spilte to 0-0-kamper på rad, og gjorde det til et poeng, så bør jo det negative være at laget ikke scorer selv - ikke at motstanderen ikke gjør det.

Ergo gir det liten mening å snakke om antall 0-0-kamper, man bør heller se på hvor mange kamper RBK selv går av banen uten å score. Og da er ikke to kamper på rad det minste sensasjonelt selv ikke for RBK.

At risikofaktoren kunne vært noe høyere kan jeg være enig i, men at svært offensivt spill skulle gi bedre resultater i lengden enn å angripe med visse forbehold er jeg uenig i.

Historien er full nok av eksempler på at de mest underholdende lagene ikke oppnår de beste resultatene. RBKs glansdager er et unntak egentlig.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 258, 259, 260  Next
Page 11 of 260

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb