View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.04.2010 00:13 Post subject: |
|
|
Skeptisk til Klevolainen-historien når jeg ser "x minutes ago"-historikken.
Han Tor virker dessuten som en tullefigur, og om han er virkelig hadde jeg aldri i verden outet han på nettet med fullt navn på denne måten. Neste gang besøker han søstra di! |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 21.04.2010 00:22 Post subject: |
|
|
Det er ikke noe vits i å være skeptisk, den er helt reell. Grunnen til at tallene på minutes ago varierer er at jeg har kopiert det ut på forskjellige tidspunkt. Han fjernet alle innleggene sine etter mitt siste. Men tok oppfordringen din og fjernet etternavn
Han sa ikke annet enn at han ville snakke med meg og at hun måtte hilse meg fra "dystlektikeren".
Men ja man må være forsiktig med hva man sier tydeligvis, så man ikke fale for eget grep. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.04.2010 00:26 Post subject: |
|
|
Søstra di er forresten hoo-oot!  |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 21.04.2010 00:28 Post subject: |
|
|
Haha, og da var vel avsporingen komplett  |
|
Back to top |
|
 |
Katalysator Veteran

|
Posted: 21.04.2010 08:16 Post subject: |
|
|
Topic: Anthony Annan
Det jeg leser:
Hedon wrote: | Søstra di er forresten hoo-oot!  |
Hmmm... _________________ "A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 21.04.2010 12:01 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: |
Det er ikke du eller jeg eller noen andre som bestemmer om et ord er nedlatende eller deskriptivt. Jeg er med på at mange er vant til å bruke neger deskriptivt og at de ikke mener noe vondt med det, men ordet har en ladning. Det er derfor man har denne diskusjonen. Det betyr ikke at de som bruker ordet neger automatisk er rasistiske, men dersom man er klar over ladningen og at folk blir såret når de hører ordet(dessuten brukes det jo som skjellsord - det burde være nok), er det i beste fall kverulerende å fortsatt bruke det. |
Vel, jeg er ikke enig i at neger har en negativ ladning. I norsk har det aldri vært annet enn deskriptivt. At man så har kommet på at nå har det liksom det, får bare være. Nå er jo "neger" uansett ikke tiltaleform da. "Du, negern". Men skal jeg beskrive en sort fyr, så sier jeg neger eller svart, ikke afrikaner, eller f.eks hva nå som er dette tiårets ord for sorte i amerika. Det ser jo ut til å skifte en gang i tiåret om de vil bli kalt african-american, negro, blacks, etc etc etc.
Putter du jævla foran hva som helst får det jo det. Negativ ladning altså. Visst tjusan var Aarøys kommentarer negativt ladet, det var jo hele poenget med å si det. Han var jo i en krangel. Akkurat som det har en solid negativ ladning når vi høylytt og gjentatte ganger kommenterer mora til Daniel Berg Hestad sin variasjon innen sexpartnere. Men det er ok. Han er jo hvit. Såpass får vi tåle. Det er jo DBH og morra hans som har undertrykt de stakkars sv...neg...afrikanerne. Jada, den hvite mann undertrykte negre etc i slavetid osv, men nå er jeg like lite tilhenger av arvesynd der, som at tyskerne i dag skulle bære skyld for det besteforeldrene deres gjorde.
Det er denne slengingen med r-ordet, spesielt av løkene i SOS Rasisme, som irriterer meg. Ordet er jo totalt utvannet. Hva i all verden bryr det meg om en fyr stempler meg med det fordi min mening avviker fra hans? De sorte/negre, pakistanere, iranere, irakerne, etc jeg kjenner og som kjenner meg vet jo hvem jeg er uansett.
Jeg gidder ikke gå på eggeskall, og denne pandering to political correctness, som hele denne saken er etter mitt syn - er vel heller ikke noe dere kommer til å se meg gjøre. Og dette siste avsnittet mitt er slik jeg leser rekas mening også.
Men jævla morsomt med temperatur på forumet.  _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 21.04.2010 13:04 Post subject: |
|
|
Oppi alt sammen tror jeg Adressas spørsmål til Torbjørnsen var det jeg mest stusset over.
Det fellesafrikanske lynnet, da eller? |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 21.04.2010 13:34 Post subject: |
|
|
Har du ikke merket forskjell europeere og amerikanere heller? _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 21.04.2010 14:03 Post subject: |
|
|
Har nok ikke det. Ikke har jeg lagt merke til noe som kan kalles et felleseuropeisk lynne, og ikke et fellesamerikansk heller. Selv om man med det bare mener USA. Og kontinentet Afrika er mye større, mer folkerikt og mer variert enn landet USA. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 21.04.2010 14:10 Post subject: |
|
|
Förklaringen till att Annan gnagde på Aaröy kan vara att han har kannibalblod i sig. Han är nog luta lei havregrynsgröt. Aaröy borde vara försiktig så att inte Annan och hans släktingar kokar soppa på honom med ett par Aalesund-ballar som extra krydda. Kanske slänger de också i Rekdal i grytan, men då torde soppan bli nästintill uspislig. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.04.2010 17:59 Post subject: |
|
|
Jeg er faktisk enig med Recon akkurat når det gjelder ordet "neger." Aldri sett noe negativt med det ordet, det er jo beskrivende, og kun det, slik jeg ser det. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 21.04.2010 18:14 Post subject: |
|
|
Enig. "Neger" i Norge er noe helt annet enn "Nigger" i USA. |
|
Back to top |
|
 |
Golden Monkey Senior
|
Posted: 21.04.2010 18:46 Post subject: |
|
|
Men er det noe helt annet enn "negro" i USA? |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 18:50 Post subject: |
|
|
Er det så vanskelig da?
Språket er dynamisk. Jeg er født i 1990 og helt fra jeg kan huske har "neger" vært et minusord. DVS ikke nøytralt deskriptivt. Afrikaner er nøytralt deskriptivt.
Hvorfor er i denne sammenhengen uinteressant. Kanskje har det sammenheng med skjellsordet "nigger" fra USA og at dette henger sammen amerikansk kulturpåvirkning. Det finnes mange fiffige forklaringer på hva som gjør at enkelte ord får negativ ladning. Eufemismekarusselen blant annet. FUCK er for eksempel en gammel forkortelse fra rettsvesenet, og betyr at man har gjort seg skyldig i utuktig omgang utenfor ekteskapet. Det var så mange dommer av dette slaget at dommeren brukte forkortelsen FUCK. At ordet har en uskyldig opprinnelse gjør ikke at det i mindre grad er et banneord i dag.
Poenget er at dette ikke er noe *jeg* eller *vi* eller *du* bestemmer. Det er en observasjon. Slikt varierer også geografisk. Kanskje neger er mer ok å bruke i trøndelag, jeg kan nesten ikke forstå noe annet. I Oslo er det ikke ok, ganske enkelt. Språbrukere, både svarte og hvite, oppfatter ordet som nedlatende og det brukes ofte i negativ kontekst. Jeg har gode venner fra Etiopia og i ulike situasjoner har de fått slengt "neger" etter seg(som et skjellsord). Når de referer til slike situasjoner sier de "n-ordet". Dette er høyst oppegående folk med god utdanning og er på ingen måte ute etter å gjøre offer av seg. Dette er en observasjon.
Recon, det er ironisk at du klager over at rasismekortet utspilles altfor ofte. Jeg er for øvrig helt enig, man kan diskutere uheldige formuleringer, grumsete holdninger og slikt uten å trekke fram rasismekortet. Men, du og mange med deg er flink til å trekke fram PK-kortet også. Det er så hyklersk...Hva er egentlig forskjellen på politisk korrekthet og sosial intelligens? Hvor går grensen? Noe forteller meg at det er veldig individuelt, og at noe er PK når det passer og noe er sosial intelligens når det passer. PK er et vagt begrep som sjeldent har noe for seg i debattsammenheng annet enn å plassere merkelapper på motstanderen.
Last edited by abjoern on 21.04.2010 18:54; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 21.04.2010 18:50 Post subject: |
|
|
Jeg har aldri hørt noen si "negro" så det skal jeg ikke uttale meg om. |
|
Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 21.04.2010 18:56 Post subject: |
|
|
Negre er jo nesten Bergen baklengs, så litt negativt ladet er det vel. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
 |
Tangen1986 Senior
|
Posted: 21.04.2010 19:12 Post subject: |
|
|
neger på norsk og forsåvidt også svensk og dansk er historisk ikke i nærheten like negativt ladet som nigger i USA. Frem til et godt stykke ut på 90-tallet fantes knapt noen diskusjon vedrørende bruken av ordet. Det er først fra slutten av 90-tallet det er blitt svært negativt ladet og etterhvert uakseptabelt. Jeg skjønner godt hvorfor svarte afrikere selv ikke vil omtales som det, basert på historikken og aksepterer det fullt ut. Likevel går det i mine for langt når man for eksempel måtte omgjøre manus i Pippi Langstrømpe fra at faren var negerkonge til sydhavskonge, da blir det hysteri. Noe som også viser utviklingen, for når Lindgren skrev dette var ikke neger noe negativt ladet uttrykk i de skandinaviske språkene overhodet. Det er vel mye grunnet innvandring fra engelskspråklige afrikanske land at uttrykket etterhvert har fått negativ klang også på norsk, svensk og dansk. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 21.04.2010 19:20 Post subject: |
|
|
Neger har en stark negativ laddning i Sverige; till och med små barn vet att det säger man inte.
Jag vet inte varför detta inte har haft något genomslag i Tröndelag. En möjlig förklaring läste jag i en kulturartikel i Sydsvenskan i dag: Trots globalisering och lågprisflyg till utlandet vilar den norska identiteten fortfarande på hytteturer, skidåkning och brunost. Kanske har det därför blivit nödvändigt att upprätta ett hot mot norskheten (läs: norrmäns besatthet av invandring/islam osv.) för att bevara föreställningen om en solid kollektiv identitet.
Kanske lite vid sidan, men en intressant reflektion. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.04.2010 19:57 Post subject: |
|
|
Thorbjørn Egens "Hoa-Hoa" er vel nærmest blitt totaltforbudt her til lands - man kan jo rett og slett ikke synge "Det var en liten negergutt" lenger, men du samtidig slite med å finne noe god erstattingen som samtidig passer til melodiden, og dermed har man ikke stort annet valg enn å la være å synge sangen.
Hele situajsonen blir jo bare enda verre av at det er nettopp ordet "neger" som gjør sangen uakseptable, enda betegneslen "Hottentott" er mye mer rasistisk ladet... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 20:04 Post subject: |
|
|
[quote="Recon"] abjoern wrote: |
Det er denne slengingen med r-ordet, spesielt av løkene i SOS Rasisme, som irriterer meg. Ordet er jo totalt utvannet. Hva i all verden bryr det meg om en fyr stempler meg med det fordi min mening avviker fra hans? De sorte/negre, pakistanere, iranere, irakerne, etc jeg kjenner og som kjenner meg vet jo hvem jeg er uansett.
|
Problemet er jo at man fortsatt finner en god del negative holdninger i forhold til mange folkegrupper i Norge. Så lenge det er et problem så bør man jo slå ned på de som bruker folkegruppen som et negativt utrykk; Det være seg samer, sigøynere eller negre.
Jeg er forøvrig enig med deg at neger ikke er direkte negativt ladet. Det er nok mest avsenderens formål med uttalelsen som bestemmer om det er rasisme eller ikke.
Mer direkte mot diskusjonen: Hvis Aarøy ikke hadde ment noe negativt med at Annan er Afrikaner ville han ikke da ha brukt et annet uttrykk? Jævla idiot/kødd/drittsekk(oversett fritt til engelsk). |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 21.04.2010 20:06 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: |
Recon, det er ironisk at du klager over at rasismekortet utspilles altfor ofte. Jeg er for øvrig helt enig, man kan diskutere uheldige formuleringer, grumsete holdninger og slikt uten å trekke fram rasismekortet. Men, du og mange med deg er flink til å trekke fram PK-kortet også. Det er så hyklersk...Hva er egentlig forskjellen på politisk korrekthet og sosial intelligens? Hvor går grensen? Noe forteller meg at det er veldig individuelt, og at noe er PK når det passer og noe er sosial intelligens når det passer. PK er et vagt begrep som sjeldent har noe for seg i debattsammenheng annet enn å plassere merkelapper på motstanderen. |
Jeg skal ikke krangle med deg på et med sosial intelligens. Jeg mener jo ikke man skal go out of ones way for å såre eller ri kjepphestene om ok ord. Det er den falskt overdrevne varsomheten, og moralske forargelsen over en hver avvikende mening om noe som irriterer meg, og som er det "pk" jeg avskyr. Jeg går jo ikke rundt og tiltaler folk med neger, men om jeg skulle beskrevet en persons utseende, ville jeg som tidligere nevnt sagt neger, sort eller sort afrikaner (det finnes en god del hvite afrikanere også). Det er helt kurant å vise omtanke, men ikke å stå med lua i hånda og unnskylde oss for at vi har et språk.
Uansett, takk for diskusjonen mann. Nå stikker jeg på kurs i ti dager, så nå vinner du på walkover.  _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 20:16 Post subject: |
|
|
Hehe, eksiltrøndern, det ble litt feil sitering i det siste innlegget ditt. For all del, recon virker som en fin fyr, men..
Bakklandia: Om neger eller hottentott er mest "rasistisk ladet" er ikke noe som kan vurderes ut i fra ordets denotasjon(ordboksdefinisjon), men det må vurderes ut i fra hvilke kollektive assosiasjoner ulike befolkningsgrupper over ulike geografiske områder knytter til ordet(konnotasjoner). Det er ikke enkelt å avgjøre slikt, og det er jo en grunn til at man har språkforskere.
Recon: Den er grei Jeg er for øvrig med på at det kan bli mye politisk korrekthet i nettopp politikken/offentligheten, men jeg mener egentlig ikke at det er noe stort problem i det dagligdagse, og det er kanskje poenget.. Selv om det er et fint prinsipp at man skal si det man mener/føler for og at man skal kalle en spade for en spade, synes jeg ikke det er opplagt hva som er politisk korrekthet og "sosial intelligens". Jeg mener det er mange ubehagelige sannheter som så å si aldri ytres, og at moderne mennesker generelt forholder seg bemerkelsesverdig lite til virkeligheten. |
|
Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 20:21 Post subject: |
|
|
Nja. kommentaren til Recon gikk mest direkte på SOS rasisme klaginga.
Men det ble kanskje to innlegg blandet i ett med varierende hell, ser den  |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 20:24 Post subject: |
|
|
Hm, kanskje det er browseren min det er noe galt med, men hos meg så står det "abjoern skrev:" i sitatboksen der innlegget til recon er sitert. Det spiller uansett ingen rolle, altså  |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 21.04.2010 22:08 Post subject: |
|
|
Asbjørn, det er virkelig interessant og lære om andre kulturer fra en som har samlet erfaringer helt siden 1990.
Korrekt språk og god utdannelse er også fine greier.
Hva med å starte et eksklusivt forum for intelektuelle slik at vi vanlige kan ferdes fritt på dette forumet?
Forøvrig var det i 1990 15 år siden jeg var i Afrika første gang:) _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
|