English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Viking FK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 51, 52, 53  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
longines
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 00:06    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Men hva f?

Han hadde jo ingen tabber i dag?

Han burde tatt den første, akkurat som at Ørlund burde tatt det målet i går. Om man vil kalle sånne ting for tabber, er en annen sak.
Back to top
View user's profile Send private message
Tangen1986
Senior

PostPosted: 16.03.2010 00:10    Post subject: Reply with quote

seriøst Jarstein haterne fornekter seg ikke. Å gjøre dagens to mål til tabber forteller det meste når man samtidig mener at Ørlund ikke kunne lastes for Runstrøms scoring som var jevnt over et dårligere og langt mer tagbart skudd enn Moas to scoringer i dag.
Særlig 2-0 målet er absolutt ingenting å reagere på. En redning der ville vært verdensklasse. Av Tippeligakeeperne ser jeg kun Hirschfeld med sin enorme rekkevidde på distanseskudd som kunne hatt sjans til å redde det skuddet. Derimot var Jarstein ut på en skikkelig bærtur som ikke fikk konsekvenser og viste på ny tegn til dårlig psyke.

Vi som er/har vært skeptiske mot Ørlund evner i det minste å nyansere oss i takt med prestasjoner slik jeg la frem i Ørlund-tråden i går mens de ekstreme på motsatt side er helt ignorante og lever sin kritikk på høsten 2008 og Mai 2009. Hva Jarstein presterte utenom disse to periodene betyr tydeligvis nada.

Last edited by Tangen1986 on 16.03.2010 00:12; edited 1 time in total
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 16.03.2010 00:10    Post subject: Reply with quote

Jarstiens tabbe var jo uansett ikke i nærheten av å være like stor som Knudsens eller Myhres. Landslagskeeper-kandidatene imponerte ikke akkurat i helga.
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 00:13    Post subject: Reply with quote

Det handler ikke bare om at Jarstein gjorde tabber, men at han ALLTID var utrygg på innlegg og dødball. Vi kunne jo ikke puste ut før ballen var sparket langt til helvete. Gang på gang prøvde Jarstein og fange ballen men mistet den. Av og til fikk det konsekvenser, av og til ikke. Av det lille jeg har sett av Ørlund hittil i RBK og tidligere synes jeg at han er mye tryggere.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 00:14    Post subject: Reply with quote

Vel, det er kun keenoir selv som vet om han godtet seg eller ei, men det bildet jeg har dannet meg av han tilsier at det var mer snakk om oppgitthet. Jeg finner ingen glede i sitatet ovenfor. Mer sinne og frustrasjon. At han hadde øksen klar, hehe, er jeg forsåvidt enig, og han brukte den for fort, men å kritisere en spiller er ikke det samme som å godte seg.

Men Örlund blir forhåpentligvis(og som jeg tror) en kjempekeeper og da blir dette med Jarstein en ikke-sak etterhvert. Det er uansett ingen vits i å dvele ved det.

De øverste innleggene på forrige side synes jeg er gode eksempler på folk som får glede av at andre mislykkes, altså godter de seg.

Men jeg har ikke lyst til å være noe moralpoliti og skadefryd er ikke akkurat noe nytt i fotballverdenen, men jeg synes ikke Jarstein har gjort seg fortjent til dette, tvert i mot, og det stemmer veldig dårlig overens med hvordan rbkfans pleier å behandle de som har vært i klubben tidligere.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 00:18    Post subject: Reply with quote

Tangen1986 wrote:
seriøst Jarstein haterne fornekter seg ikke. Å gjøre dagens to mål til tabber forteller det meste når man samtidig mener at Ørlund ikke kunne lastes for Runstrøms scoring som var jevnt over et dårligere og mer tagbart skudd enn Moas to scoringer i dag.

Har ikke de fleste av oss som heller ville ha Ørlund istedenfor Jarstein, glatt innrømmet at det skuddet var for dårlig av Ørlund? Det har hvertfall jeg gjort for lenge siden. Du må ha en dårlig sak når du må tillegge motparten meninger.

Hva som var værst kan diskuteres. Runstrøm sitt var fra lenger avstand, men det skuddet hadde en liten styring som gjorde det hakket vanskeligere. Dessuten var nok sikten dårligere. Mens Jarstein hadde klar sikt og det var ingen styring innvolvert, men igjen nærmere avstand.

Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket av disse som var dårligst. Men gode keepere tar både Moa sitt første og Runstrøm sitt.

Quote:

Vi som er/har vært skeptiske mot Ørlund evner i det minste å nyansere oss i takt med prestasjoner slik jeg la frem i Ørlund-tråden i går mens de ekstreme på motsatt side er helt ignorante og lever sin kritikk på høsten 2008 og Mai 2009. Hva Jarstein presterte utenom disse to periodene betyr tydeligvis nada.

Jada....

Tangen1986 wrote:
Vel kampen i dag beviste vel bare det jeg lenge har fryktet, at strek-keeper Daniel Ørlund med sin passive spillestil og så og si intett eksisterende feltarbeid setter oss flere år tilbake til årene med strek-keeperne Johnsen, Hirschfeld og den totale sårbarhet på dødballer og innlegg. Det var kun flaks som førte til at vi mot AAFK ikke ble straffet for Ørlunds fraværendhet.

Sånn ellers uten at jeg vil ta Ørlund for hardt for det så ville garantert Anti-Jarstein gjengen med Joko og Senador ifront vært umiddelbart på pletten med saftig kritikk og latterliggjøring hvis Jarstein hadde sluppet inn et slik mål som dagens. Men selvsagt når "O store ufeilbare gud " Daniel Ørlund gjør det så er det helt tyst fra samme gjeng.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 00:23    Post subject: Reply with quote

Hvis du går på Sumo og ser reprisen av skåringen som kommer på 7:50 så ser man jo at skåringen er nærmest utagbar.

Skjønner ikke at det kan sammenliknes med 1-0-målet i går.

Edit: ca 7:50 i avspilleren. ca 2:15 på kampklokka
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 00:31    Post subject: Reply with quote

Det kan ikke sammenlignes direkte, det er de forskjellene som jeg har pekt på. Sammenlignengen går først og frems ut på om Ørlund og Jarstein skulle tatt skuddene, eller ikke. Med debatten som har vært, så blir det helt naturlig at situasjoner sammenlignes når de begge gjør tvilsomme involveringer. Selv om de ikke nødvendigvis er helt like.

For det første så skapte Jarstein hele situasjonen med et elendig utspill. For det andre så viser det målet tydelig en av svakhetene til Jarstein. Satsen. Dette er noe mange her inne har reagert på tidligere. Istedenfor å ta skikkelig sats når han slenger seg, så lener han seg heller bare til siden som en slags sakkosekk. Når det kommer sånne skudd, så må man ta et ordentlig fraspark når man slenger seg. Hadde han gjort det, så kunne skuddet vært reddet.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 01:01    Post subject: Reply with quote

Bah, forumet klikka mens jeg skrev innlegget..

Det jeg mente var at vanskelighetsgraden ikke kan sammenliknes. Jeg kan ikke med beste velvilje se at Jarstein bør ta det første skuddet til Moa. Det vil jeg derimot si om Runstrøms skudd i går. Det var ikke spesielt hardt og Örlund var feilplassert. En halvtabbe, men ikke en ordentlig tabbe etter mitt syn.

Dersom Jarstein skulle ha tatt dette skuddet ville det i min bok vært en like fantastisk redning som den Örlund hadde for oss i 2.omgang i går. Den var det virkelig klasse over.

Så spiller det ingen rolle(for meg i hvert fall) hvordan Jarstein reagerer, eller hvordan det ser ut, når skuddet kommer alt for fort og godt plassert for han. Jeg er enig i at han ikke akkurat gjorde en god figur, men dét gjør ikke skuddet noe mer tagbart.

Spensten har aldri vært Jarsteins styrke. Styrken hans på streken er reaksjonsevne og rekkevidde. Feks her: http://www.youtube.com/wa...6rxqMZinjc
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 01:06    Post subject: Reply with quote

Da har vi bare ulike forventninger til hva man mener en keeper skal ta og bør ta. Jeg mener en keeper i Rosenborg bør ta sånne skudd.

Jeg synes faktisk vanskelighetsgraden på de to skuddene er noe i samme gate. Jeg synes skuddet til Moa er mye mer opplagt enn Runstrøm sitt, og dermed lettere og lese. Runstrøm sitt kommer mer overraskenede, den får styring og sikten er antagelig mer uoversiktlig. Jeg synes de momentene utvisker fordelen Moa hadde ved å ha kortere avstand.

Som sagt, litt forskjellige situasjoner, men jeg mener vanskelighetsgraden er på ca samme nivå. Gode keepere tar begge to.
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 16.03.2010 01:19    Post subject: Reply with quote

Erlendr wrote:
Nope. Han er på Ørlunds nivå, uten tvil. I tillegg er han 6 år yngre. De får han bruke på å få en bedre psyke. Du derimot, har et ganske lavt nivå.

Jarstein er prototypen paa en keeper som sprer usikkerhet i laget.
Back to top
Tangen1986
Senior

PostPosted: 16.03.2010 01:29    Post subject: Reply with quote

På mer generell basis i denne tabbe-diskusjonen vil jeg si at enkelte legger tabbelista vel lavt. At et skudd som kan være mulig å redde går inn er ikke automatisk en tabbe. Det finnes noe i mellom tabber og feilfritt spill.
Slik sett går både Ørlund og Jarstein fri for tabbebegrepet i mine øyne selv om målene ikke var utagbare. De gjorde ikke alt rett i situasjonene, men feilene er på ingen måte så store at det kan karaktiseres som tabber for da skal feilene være store og åpenbare.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 01:36    Post subject: Reply with quote

Der kan vi nok være litt enige Tangen.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 16.03.2010 02:12    Post subject: Reply with quote

Helt klart. Alle kamper jeg har sett innehar større "tabber" enn dette i andre enden av banen.
For/mot Jarstein/Ørlund er vel litt vel langt på overtid nå vel.
Foreslår Jarstein over i "hvor er de nå"-tråden.
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 15.04.2010 14:18    Post subject: Reply with quote

Vi i Viking er fornøyde med Jarstein, gode redninger, vinnermentalitet og ung. Argumentene for er flere enn argumentene mot, så akkurat den diskusjonen kan man ligge død. Vi har derimot andre problemer, skader, manglende flyt etc. Jeg tror vi fortsatt kan kjempe om medalje, men da må vi ha flaks frem til Fillo og Bjarnason er tilbake.
michael collins
Veteran

PostPosted: 15.04.2010 14:42    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
Jeg tror vi fortsatt kan kjempe om medalje

Du må forklare hva du mener med det lille ordet "fortsatt". Dere ligger på 11. plass i Tippeligaen, i 2008 ble dere nr 6 i og i 2009 nr 9. Det er da en god stund siden dere kjempet om medaljer?
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 15.04.2010 14:50    Post subject: Reply with quote

Vet du i det hele tatt hva det er du kverulerer på nå mc, eller er du bare ute og sprer drit igjen? Forstår du ikke hva han sier?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Keenoir
Legende

PostPosted: 15.04.2010 14:51    Post subject: Reply with quote

Han snakker jo selvsagt kun om årets sesong og hvor han tror Viking kommer til å havne. Viking har for min del vært den største skuffelsen i årets sesong. Brann sitt spill og resultater var ventet og at Molde kunne gå på en smell er heller ikke en veldig stor overaskelse.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 15.04.2010 15:04    Post subject: Reply with quote

Om første målet til Jarstein eller ikke er en tabbe, kan diskuteres. Men det jeg ser er at når han løper ut er hendene hans klistret til kroppen, slik at han blir ikke så stor som han kunne gjort. Hadde han hatt hendene ut fra kroppen ville det mest sannsynlig blitt redning.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 15.04.2010 15:51    Post subject: Reply with quote

Reagerte mest på returen han ga på målet som ble annulert i går. Det var slapt, nesten i klasse med Lyn fra i fjor da ballen glapp mellom hendene og inn i mål.

Men det i går ble annulert, kanskje hadde han flagget til linjemannen i øyekroken og det har ingen ting å si. Jeg synes Jarstein har sett helt grei ut i Viking-drakta med unntak av at han virket tung i sessen i åpningskampen mot Vålerenga og at han gjorde noe fryktelig merkelig på cornermålet i forrige kamp der han glipper ballen mellom fingrene og beina og samtidig sørger for at spilleren på stolpen heller ikke har mulighet til å avverge målet.

Det ser klønete ut, og Jarstein så litt klønete ut innimellom for oss også. Men jeg vil også i Viking-drakta først og fremst vurdere ham på bakgrunn av antall baklengsmål. Han spiller ikke akkurat bak det beste forsvaret i Viking, og hvis laget skulle slippe inn en del færre mål i år enn i fjor så er det rimelig å anta at han skal ha sin del av æren for det, klønete i enkeltsituasjoner eller ikke.

Jeg ser ikke den store forskjellen i å slippe inn et mål på klønete opptreden kontra å slippe inn mål på å være alt for passiv i feltarbeidet eller gjøre uriktige plasseringsvalg.

Min påstand er eksempelvis at Molde er svakt besatt på keeperplassen i år. Amos kan sikkert bli god på sikt, men i øyeblikket har han juniorfakter som gjør Molde veldig sårbare mot dårlige lag som ikke spiller seg fram til de enorme sjansene. Alderen er naturligvis en årsak, og for å bli bedre må han få erfaring. Men per dags dato er han svak i feltarbeidet og gjør urutinerte feil som får konsekvenser selv om det ikke direkte ser ut som keepertabber. Spørsmålet er om det er riktig av Molde å la denne utviklingen skje hos seg, for så å oppleve at han ikke er der mer den dagen han har fått den nødvendige erfaringen som kan gjøre ham til en stødig og god keeper.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Tangen1986
Senior

PostPosted: 15.04.2010 16:01    Post subject: Reply with quote

MC strikies again HV snakker jo selvsagt om denne sesongen og det er for tidlig å avskrive lag ennå selv om jeg overhodet ikke ser for meg Brann på øvre halvdel slik de fremstår.

Når det gjelder Jarstein hadde han ihvertfall en langt tydeligere tabbe på et av Aarøys mål mot AAFK hvor han fomlet inn en ikke allverdens god heading. Føler vel at vi i RBK verken har kommet styrket eller svekket ut av keeperbyttet. Jarstein og Ørlund er slik jeg ser det samlet sett helt jevngode på et nivå eller to bak de beste keeperne iTippeligaen som Lindegaard og Ramovic. Vil også rangere Hirschfeld og Knudsen som bedre. Ørlund er bare helt ordinær, verken fugl eller fisk, men likevel mer trygg og stabil enn Jarstein, men har ikke det samme toppnivået og ekstremferdighetene med ball i beina og i feltet.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 15.04.2010 16:15    Post subject: Reply with quote

Ramovic hadde en medioker sesong i fjor da. Nå har jeg ikke sett så mye av TIL i år, men tallet på baklengs er lavt. Riktignok har de vært gjennom tre kamper mot nyopprykkere og holdt nullen der, men kun sluppet inn tre på tre mer vanskelige kamper også da.

Lindegaard er nok den jeg kanskje vil rangere høyest i øyeblikket. Jeg er ikke med på at Knudsen er så bra. Han har også denne sesongen hatt et par høyst tvilsomme opptredener. Hirschfeld synes jeg heller ikke skal rangeres over Örlund og Jarstein. Til det er han alt for dårlig i feltarbeidet.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Tangen1986
Senior

PostPosted: 15.04.2010 16:44    Post subject: Reply with quote

Enig i det du sier om feltarbeidet til Hirschfeld og der er også keepere som Knudsen og Bugge likens. Men å da automatisk sammenligne med Jarstein og Ørlund blir feil for disse to er på ingen måte like i hvordan de opptrer som feltkeepere. Jeg ser svært mye Hirshfeld, Bugge, Knudsen og Given over måten Ørlund opptrer på i feltarbeidet. Han involverer seg i likhet med de nevnte keeperne kun når han får skutt innleggene på seg, er 100% sikker og er på ingen måte offensiv i feltarbeidet. Senest går hadde Brann flere nestenmuligheter med Erik Mjelde på dødball som en mer offensiv keeper ville vært ut å avverget med å hente ned eller bokse ut ballen.
Når det gjelder Ramovic mediokre 2009-sesong så var det kun på vårparten i mine øyne. Fra forsommeren av var han på vanlig nivå og berget som kjent et TILpoeng på egenhånd på Lerkendal Han hadde vel også den høyeste avvergningsprosenten i hele Tippeligaen 2009.
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 24.10.2010 18:42    Post subject: Reply with quote

Tulleklubb dette. Klarer det aldri, men vaert eneste aar blir de nevnt som tittelkandidater av media og supportere. Gleder meg aa se denne tulleklubben gaa paa tryne gang etter gang.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 24.10.2010 19:52    Post subject: Reply with quote

Hva Viking har gjort mot deg da? Langt mer sympatisk og ordentlig enn en haug med andre klubber i Norge. Viking gjør ofte på papiret mye riktig ,men som du sier så tryner dem gang på gang ute på gresset. Dem skulle aldri ha sparket Lennartsson i sin tid fordi han ville ha ordentlig betalt. Videre så kastet dem vekk utrolig mange millioner kroner på å la Hodgson få handle spillere og rasere juniorlaget...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 51, 52, 53  Next
Page 23 of 53

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb