View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 15.03.2010 14:53 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Jeg fatter ikke at Jarstein kan få så mye forsvar når han har faktisk gjort flust av tabber i RBKdrakten.
Vi snakker ikke bare om 3tabber. Det er mange tabber, og en del nesten tabber også.
Slik jeg ser det er ikke Ørlund noe dårligere hittil, men han har vel heller ikke vist noe bedre etter to tabber allerede. Skal vi følge samme logikk her, så burde vel Ørlund nesten ikke fått noe kritikk. |
Med all den kritikken Jarstein fikk så er det helt naturlig at Örlund også får fokus på seg. Jeg var en Jarstein-tilhenger som i den verste perioden høsten 2008 trodde han kom til å stabilisere spillet sitt i 2009, siden jeg konkluderte med at de svake prestasjonene i 2008 til dels skyldtes at han ikke var på topp fysisk.
Jarstein gjorde fire åpenbare tabber i fire kamper på rad etter å ha vært stødig gjennom vinteren og starten på sesongen. Da var det nok for Hamrén, men etter den tid stod han i mine øyne akkurat slik en RBK-keeper skal gjøre, noe mindre offensiv i feltet men likefullt offensivt og bra, og veldig plasseringsmessig riktig i stort sett alle situasjoner nærmere mål.
Derfra og fram til vi hadde sikret seriegullet slapp han kun inn seks mål på 16 kamper, noe som er eksepsjonelt bra av både han og resten av laget.
Og som tidligere nevnt så var jeg uenig i keeperbyttet, men aksepterer at Örlund er her, tror ikke han er en dårligere keeper enn Jarstein og synes kampen i går var bra. Jeg lever forsåvidt greit med at Örlund gjør sine feil også, for det er i mine øyne enda mer feil å være alt for passiv i spillet sitt.
Mot Aafk og Molde har han tilsynelatende stått for langt ute, men heller det enn en keeper som står for langt inne.
Last edited by kristobal on 15.03.2010 14:56; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 15.03.2010 14:55 Post subject: |
|
|
Jarstein er en god keeper og gjorde en svært god og viktig jobb for oss i fjor. Dessuten er han ung, norsk og landslagskeeper. Derfor synes vi det var hårreisende å slippe han til Viking på den måten det skjedde. Det vil si å ordne avtalen med Örlund allerede i fjor sommer. Klarere tegn på mistillit finnes ikke. Dessuten er det veldig tydelig at Hamrén og Jarstein ikke akkurat har hatt et varmt forhold.
Men i denne saken så er det jo ikke Örlund som har vært skyteskiven(Selv om han selvfølgelig blir sammenliknet med Jarstein). Han kan jo ikke noe for at han ble kjøpt og jeg regner med at alle håper han klarer å ta med seg det nivået han hadde i Allsvenskan i fjor, og hvis han til og med viser seg å være bedre enn Jarstein så er jo det bare bra.
Når det gjelder kommentarene til Hamrén synes jeg det skinner gjennom at han har følt presset i forbindelse med Jarstein-overgangen. Jeg synes ikke det tar seg spesielt bra ut. Mye spill for galleriet de siste månedene. |
|
Back to top |
|
 |
Tangen1986 Senior
|
Posted: 15.03.2010 15:02 Post subject: |
|
|
Vel vel jeg ser nå at jeg nok har vært litt for krass på et tidlig stadie når det gjelder Ørlund. I går tabbet han seg noe ut med horribel feilplasering på målet, men rettet opp med en avgjørende redning og flere gode inngripner bla i feltet hvor han virket mye tryggere enn mot AAFK og i treningskampene. Håper dette fortsetter slik at vi slipper tilstander som med Hirschfeld som i likhet med Bugge og Given spiller helt uten risiko i spillet og gjennom det gjør lagene sine svært sårbare for innlegg/dødballer uten at de tabber seg ut.
Likevel støtter jeg Kristobal i at enkelte drar tabberatioen til Jarstein ekstremt opp iforhold til realitetene. Han hadde i 2009 denne ene perioden i Mai, men var ellers trygg og stabil, langt bedre enn i katastrofeåret 2008. Han hadde også flere avgjørende redninger og inngripner som mange av de verste kritikerne ignorer totalt. Fra Juni og ut sesongen 2009 hadde Jarstein som jeg husker det kun en feil som ga FFK et trøstemål i August og utover det ingen feil eller tabber. |
|
Back to top |
|
 |
cypern Proff
|
Posted: 15.03.2010 15:07 Post subject: |
|
|
Det som tilsynelatende har kommet lite frem når det gjelder Jarsteins RBK exit, er hvordan han som person har påvirket spillergruppa, både i kamp og trening. De verbale utbruddene mot Erik Hamrèn i vinter f.eks kan umulig ha vært med å bidra positivt. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.03.2010 15:13 Post subject: |
|
|
Jarstein er av alle som har trent han blitt beskrevet som en ekstrem vinnertype som stiller krav til sine omgivelser ( aftenblad artikkel på papir ) tok blant annet tak i Jamtfall sine treninger ifjor. Han i sammen med en del andre var/er særdeles viktig for den vinnerviljen vi viste ifjor og forhåpentligvis viser i år. Demidov er en annen slik spiller og slike spillere er viktig for å holde spillergruppa på tå hev som ble veldig synlig igår når han ga Winsnes klar beskjed om at jobben han gjorde var for dårlig. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 15.03.2010 15:19 Post subject: |
|
|
Ja, han var så definitivt en vinnerskalle, men det ser ïkke ut som det blir et problem akkurat med Örlund. Han virker innbitt, tent og motivert, og det liker vi jo. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 15.03.2010 15:25 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | 3 tabber er kun 1 tabbe mindre enn Jarstein hadde på hele sesongen ifjor |
WHAT? En ting er alle kampene på rad han kostet oss poeng. En annen ting er alle skovturene hvor det bare er flaks at vi ikke har fått baklengs. Senest i vinter sausa han i feltet med påfølgende baklengsmål.
Når det er sagt så var han fryktelig god i høst. Men jeg kjøper ikke at det nødvendigvis ville vært en permanent tilstand. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.03.2010 15:34 Post subject: |
|
|
Hvilke skogturer etter perioden i mai så var dem særdeles få og mesteparten av feilene til Jarstein har i hovedsak skyldes manglende rutine som det er naturlig at han rister av seg med mer erfaring noe som også skjedde sist høst. Huseklepp kunne jo ikke treffe en låvedør engang før fjorårssesongen ,men erfaringen han fikk har gjort han til en meget god avslutter. Jeg tipper at en kommer til å få se akkurat det samme med Nordvik i Vålerenga i år og en spiller som kommer til å gjøre færre og færre feil etter hvert og da vil folk endelig få øynene opp for alle det gode egenskapene istedenfor å fokusere på feilene. Som sagt folk henger seg altfor mye opp i det uheldige episodene. |
|
Back to top |
|
 |
germain Proff
|
Posted: 15.03.2010 15:34 Post subject: |
|
|
ekriL wrote: | Hmrén hyller sin nye keeperkjempe
Syns det er litt merkelig måte av hamren å skryte opp sin nye keeper på. Jeg merker at Hamren gjerne så Jarstein sin avskjed, da han ikke likte han. Men dette blir for dumt syns jeg. Daniel Ørlund er skyldig i målet. |
Husk nå for guds skyld at overskrifta, med ordlyden "hyller", er adressa sin. Til TV2 uttrykte Hamrén klar misnøye med Örlunds opptreden på 0-1. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 15.03.2010 17:04 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Hvilke skogturer etter perioden i mai så var dem særdeles få og mesteparten av feilene til Jarstein har i hovedsak skyldes manglende rutine som det er naturlig at han rister av seg med mer erfaring noe som også skjedde sist høst. |
Vel vel, vi blir sikkert aldri enig. Her er uansett noe å kose seg med, noe vi kan mimre tilbake på. Så kan vi tenke tilbake på dette sett i forhold til det skuddet som gikk inn via Demidov i går...
http://www.youtube.com/wa...bToGL7R8dY |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.03.2010 17:10 Post subject: |
|
|
Brorparten av de tabbene er gjort når Jarstein måtte spille halvskadd og en vektlegger jo selvsagt de seneste hendelsene og ikke en kort periode på høsten 2008.
Last edited by Keenoir on 15.03.2010 17:48; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 15.03.2010 17:40 Post subject: |
|
|
ekriL wrote: | Hmrén hyller sin nye keeperkjempe
Syns det er litt merkelig måte av hamren å skryte opp sin nye keeper på. Jeg merker at Hamren gjerne så Jarstein sin avskjed, da han ikke likte han. Men dette blir for dumt syns jeg. Daniel Ørlund er skyldig i målet. Han har to flakseredninger, der han satser på at spillerne avslutter der de gjør. Han er ikke på noe tidspunkt bedre enn Jarstein.
Det ene Ørlund faktisk gjør bra i denne kampen er feltarbeidet. Men også det var usikkert til tider, blant annet har han relativt flaks på en utboksning der moldespilleren feilberegner opphoppet sitt. |
Du mener ikke seriøst at de to redningene er flakseredninger? |
|
Back to top |
|
 |
ekriL Junior
|
Posted: 15.03.2010 18:02 Post subject: |
|
|
ja, jeg mener han satser på at ballen plasseres der den gjør. Hvis du ser redningene i reprise så ser du at han går til siden relativt lenge før skuddet kommer, ergo flaks at spilleren ikke skyter til motsatt side. |
|
Back to top |
|
 |
ekriL Junior
|
Posted: 15.03.2010 18:05 Post subject: |
|
|
germain wrote: | Husk nå for guds skyld at overskrifta, med ordlyden "hyller", er adressa sin. Til TV2 uttrykte Hamrén klar misnøye med Örlunds opptreden på 0-1. |
absolutt et godt poeng. Jeg skal innrømme at jeg var litt rask på tastene da jeg med engang så overskrifta. Men hvis det er slik at han er misfornøyd med ørlunds opptreden på første målet og viser det, da er jeg fornøyd. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 15.03.2010 18:08 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Brorparten av de tabbene er gjort når Jarstein måtte spille halvskadd og en vektlegger jo selvsagt de seneste hendelsene og ikke en kort periode på høsten 2008. |
Jarstein har gjort tabber hele livet. Endel av de tabbene på den videoen har ikke noe med "halvskadd" å gjøre, de kan ikke unnskyldes om han hadde manglet armen engang. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.03.2010 18:26 Post subject: |
|
|
De fleste keepere gjør jo en del feil. Örlund har gjort relativt mange på kort tid, men på sett og vis hadde det vært mer krise om vi slapp inn en haug med mål og han ikke gjorde tabber. Mot AIK bommet han i feltet, mot Aafk stod han for langt ute, og i går var det en kombinasjon av for stor sideforskyvning og langt ute som gjorde at han ikke klarte å stoppe skuddet. Det tyder på at han langt fra er så defensiv i sitt keeperspill som enkelte av oss kanskje har trodd, og det er bra.
Ingen kan ta fra Jarstein en meget god periode i mål fra juni og ut sesongen i fjor, til tross for at han nok ante utrygghet rundt sin videre skjebne.
Trygghet og visshet om at en feil eller tre ikke setter en ut av laget er viktig for alle fotballspillere, og kanskje især keepere. Nettopp fordi keeperplassen ikke er en posisjon hvor man bytter titt og ofte. Selv for forsvarsspillere er det en viktig faktor, og det å ha en samspilt femmer av middels enkeltspillere bak kan faktisk være vel så bra som å ha bedre spillere som ikke vet hvordan de skal forholde seg til hverandre og som er usikre på tilliten.
Naturligvis vil Örlund ha et kritisk søkelys på seg, men i og for seg er det viktig at han backes opp slik Jarstein ble i fjor vår. Den støtten supporterne ga Jarstein var antakelig helt avgjørende for at han la de fire tabbene i mai bak seg og leverte en strålende sesong derfra og ut.
Spørsmålet er om ikke Jarstein får ny utrygghet over seg ifm klubbyttet, og da kan han i verste fall gå inn i en ny trøblete periode hvor antakelig RBK fort får "skylda" for at han er blitt dårligere, enda all sunn fornuft tilsier at han var en vesentlig bedre keeper da han forlot RBK enn da han kom til klubben. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.03.2010 18:32 Post subject: |
|
|
Meget bra innlegg og kan ikke annet enn å si meg helt enig. Jeg synes ikke Jarstein ble behandlet riktig av Rosenborg ,men klubben skal ha skryt for å ha videreutviklet Norge sin fremtidig landslagskeeper på en meget god måte og motgangen og presset han møtte kommer han til å få igjen for mange ganger. Han ble kastet på dypt vann med å bli keeper i Norge sin største klubb og tidenes dyreste keeper i norsk serie og etter å ha slitt til å begynne med så fløt han opp til slutt. Slik sett er det bra at Ørlund har erfaring fra en klubb som AIK hvor også presset er stort. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.03.2010 14:52 Post subject: |
|
|
Interessant opplysning i "Mitt RBK" som fulgte med Adressa her om dagen:
- Den første kontakten ble vel opprettet allerede vinteren 2008, og det var nært en overgang allerde da, men slik ble det ikke. Så var det igjen nært en overgang i fjor sommer. Vi hadde allerede tatt kontakt med flyttebyrået og sto klar til å dra, men så ble det full stopp.
...er vel snakk om seinhøsten 2008, om noen lurer. Det interessante er altså at forhandlingene i juli var så konkrete at partene trodde på løsning. I stedet ble det altså Bosman-kontrakt i august. |
|
Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 21.03.2010 15:39 Post subject: |
|
|
Etter å ha sett Jarstein stå for Viking kjenner jeg, overraskende nok, at jeg fylles med lettelse. Er fyren blitt litt uspiselig? Kjefter, sutrer, mangel på respekt for Hamren (?), vil ikke signere ny kontrakt, surner når han benkes og stikker når konkurransen blir sterk?
Husker også reaksjonene hans når Lunna satte ham på benken i fjor, banner, kaster flasker, og stikker uten å kommentere til pressen. Hvor er den voksne "vi vokser på konkurranse, selvsagt er jeg skuffet men...." Han er ingen junior heller.
Mitt inntrykk av Jarstein: Tempramentsfull, uproff, sutrete og på ingen måte uerstattelig god mellom stengene. _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 21.03.2010 15:42 Post subject: |
|
|
Helt enig, på ingen måte uerstattelig. Vi så kampen mot VIF. Der fikk vi se svakheten: mangel på spenst og rekkevidde. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 21.03.2010 18:39 Post subject: |
|
|
Clasiker wrote: | Etter å ha sett Jarstein stå for Viking kjenner jeg, overraskende nok, at jeg fylles med lettelse. Er fyren blitt litt uspiselig? Kjefter, sutrer, mangel på respekt for Hamren (?), vil ikke signere ny kontrakt, surner når han benkes og stikker når konkurransen blir sterk?
Husker også reaksjonene hans når Lunna satte ham på benken i fjor, banner, kaster flasker, og stikker uten å kommentere til pressen. Hvor er den voksne "vi vokser på konkurranse, selvsagt er jeg skuffet men...." Han er ingen junior heller. |
Næsjda. Kan Northug, kan også Jarstein! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 21.03.2010 19:02 Post subject: |
|
|
Finnes en vesensforskjell mellom Northug og Jarstein: Northug på sitt beste er verdens beste! Jarstein på sitt beste er inne i debatten for det norske landslaget.
Ergo: Verdens beste kan gjøre nesten hva han vil, en helt grei idrettsmann bør oppføre seg. _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
Back to top |
|
 |
eporkg Proff
|
Posted: 21.03.2010 21:27 Post subject: |
|
|
Ã… sammenligne langrenn med fotball er litt spesielt. Langrenn er ikke akkurat noen verdensidrett. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 21.03.2010 21:58 Post subject: |
|
|
Sammenligningen er legitim nok den. Er man verdens beste, uansett idrett eller størrelse på denne, så kan man nesten oppføre seg som man vil. Se på Maradona, historiens beste fotballspiller. Totalt idiotisk oppførsel utenfor banen, men so what? Han var jo best. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 22.03.2010 03:15 Post subject: |
|
|
Helt uenig med den der..
Langrenn og fotball kan ikke sammenlignes, fotball er lagidrett, det er ikke langrenn. En vesentlig stor forskjell, er man på et lag så skal man bakke opp hverandre. Ole Gunnar Solskjær og hans væremåte er eksempel til etterfølge.
Nå så jeg ikke Viking-kampen, men personlig føler jeg RAJ blir tatt ekstremt hardt i dette forumet.
Han valgte å gå, greit nok det men jeg ønsker han allikevel all mulig suksess. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
|