View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
longines Veteran

|
Posted: 10.03.2010 17:09 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: |
Da kan man trygt si at det har gått mer enn greit det siste året. |
Gode resultater i ligaen (Men dårlig fotball), og fiasko i Europa. |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 10.03.2010 20:10 Post subject: |
|
|
Vi var en fiasko de første gangene Eggen prøvde å få oss ut i Europa også, hvis vi skal tenke langsiktig så må vi gi de nye trenerne den samme sjansen som Eggen fikk. Det virker som om folk bare ser fra 95 og utover når de kritiserer Hamrén iforhold til Eggen når det kommer til spill i Europa. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 10.03.2010 20:18 Post subject: |
|
|
Det er så rart med det. 95 og utover kom nå en gang FØR 2009, og ressursene med de årene... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 10.03.2010 20:41 Post subject: |
|
|
I forhold til mange land har Norge veldig få resurser, til og med laget vi ble slått ut av hadde flere landslags spillere (ingen unnskyldning). Men det er ikke som om fotball verden har stått still og det er bare Rosenborg som har fått mer, og flere av lagene fra østblokk land har fått pengesterke menn bak seg. Litt som om Olav Thon hadde blitt Rosenborgs sugardaddy. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.03.2010 21:20 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Det er så rart med det. 95 og utover kom nå en gang FØR 2009, og ressursene med de årene... | Og 2001 og 2002 med en seier mot god Europa-motstand (Celtic) og kun ett eneste bortemål på seks gruppespillskamper kom nå en gang ETTER 1995 og med større ressurser enn idag. Brøndby som vi slo for å komme til CL den gang slo vi både borte og hjemme under Hamrén også. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.03.2010 21:25 Post subject: |
|
|
Men poenget her er : KOM TIL CL......
Du fortsetter å spytte på innsats ved flere anledninger, og jeg er enig at det flere ganger var råtne innsatser i CL, men vi var der... Vi inkasserte de millionene som vi MÅ ha nå, og vi gjorde det hver eneste gang med NAE ved roret. Det er dit vi må nå. Vi har ikke råd til å bomme.
Jeg vet jo selvsagt ikke me sikkerhet om NAE hadde fått oss til CL i år, men jeg er veldig sikker på at det hadde økt sjansene våre betraktelig. Jeg anser det ihvertfall som sykt mye mer sannsynlig å komme til CL hvis NAE hadde tatt over i januar, enn med den latterlig ynkelige løsninga vi har nå.
Når alt det er sagt: Hvis vi får Jönsson så blir jeg veldig fornøyd. Mn hvis han kommer etter CL-kvalikk og Hamren dummer seg ut igjen, så har vi gått på en 130 millioner kroners smell, noe som noen bør få smekk på pung for! |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 10.03.2010 21:42 Post subject: |
|
|
Nå er jo veien inn i CL på papriet vesentlig enkelre enn noensinne, da, etter det nye grupperingssystemet. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.03.2010 21:53 Post subject: |
|
|
Jepp, rent bortsett fra tidenes lucky draw i 07 så skal veien inn i CL i år være den enkleste siden nettopp 01 og 02. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.03.2010 17:07 Post subject: |
|
|
Tre sider om Jönsson og framtida i Dagbladet:

Har bare skumlest på butikken. Selve intervjuet var ganske uinteressant mens heller ikke Morten Pedersen kunne komme med noen avsløringer i kommentaren sin, utover at han fastholder at Janne skriver under i juli. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 11.03.2010 17:11 Post subject: |
|
|
Skriver under for RBK? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.03.2010 17:13 Post subject: |
|
|
Jau. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 11.03.2010 20:05 Post subject: |
|
|
Stabæk vil ha Jönsson-avklaring
- Vi vil sette oss ned ganske kjapt etter at sesongen er i gang, og den prosessen håper vi å ha avsluttet innen utgang av mai, senest. Gjerne før, sier klubbens styreleder, Einar Schulz til TV 2 Sporten.
- Innen april/mai bør det ha klarnet, ja, svarer Jan Jönsson på spørsmål om han er klar til å gi en avklaring innen slutten av mai.
- Er det på noen som helst måte aktuelt å slippe Jönsson til Rosenborg 1. juli?
- Nei, det skjer ikke. Da slåss vi forhåpentligvis sammen i toppen, svarer Schulz. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 12.03.2010 01:07 Post subject: |
|
|
Dagbladetartikkelen:
Quote: | Svaret gullkampen venter på
Forfatter: Thomas Sæbø, Morten Pedersen - E-post: tsab@dagbladet.no|mpe@dagbladet.no
Jan Jönssons kontrakt går ut 31. desember. Derfor knasker de valium i Stabæk mens de venter på neste trekk fra snart trenerløse Rosenborg.
LA MANGA/OSLO (Dagbladet): 1. juli er datoen Stabæk-trener Jan «Janne» Jönsson kan ta imot alle sine potensielle friere uten å bryte fotballens skrevne og uskrevne lover. Fram til det ber svensken om å bli trodd på at han verken tror eller drømmer om at Rosenborgs sportssjef Erik Hoftun er mannen som står klar utenfor døra. For selv om gresstustene knapt har våknet opp fra vinterdvalen rundt seriestarten i mars er det et spørsmål i Fotball-Norge som er brennhett:
- Skal den store gullarkitekt fra 2008 og den lengstsittende treneren i Tippeligaen, Janne Jönsson, svikte sitt kjære Stabæk til fordel for medaljerival Rosenborg og deres Champions League-ambisjoner?
1. september blir Rosenborg-trener Erik Hamrén svensk landslagssjef på heltid. Det er ingen hemmelighet at Stabæks mann er ønsket. Gjerne før den tid. Og ingen verdens finter på Lerkendal eller tunneler på Fornebu Arena vil viske det spørsmålet bort.
- Det får jeg ikke gjort noe med. Dere må tro meg når jeg sier at jeg ikke tenker på det. Det er ikke noe tema nå, sier Jönsson til Dagbladet på treningstur i spanske La Manga.
Supporterne ser det selvfølgelig annerledes. Lidelse og venting er tross alt deres jobb.
- Vi tror det kan bli litt støy rundt Jan Jönsson. Så kan det også hende at han ikke er hos oss etter sommerpausen, sier nestleder Gjermund Skaar i Stabæk Support til Dagbladet.
- Jeg tror ikke den saken kommer til å bety så mye for hvordan de kommer til å prestere. De er gode til å legge vekk sånne ting - og mye er på grunn av nettopp Jönsson, mener sportsleder André Strømnes i lokalavisa Asker og Bærums Budstikke.
49 år gamle Jönsson understreker at han trives veldig godt, og ber igjen om å bli trodd på at han ennå ikke har tatt en avgjørelse. For dem som trodde det var en hemmelig avtale der ute.
- Vi supportere ønsker selvsagt livstidskontrakt for Janne. Eller i alle fall at han kan gå av med AFP, mener nestleder Skaar.
Bæringene pustet lettet ut da den rolige svensken ikke ble norsk landslagstrener. Det var en utfordring som kunne blitt akseptert. Trønderinvitten tas naturligvis ikke like høflig opp.
- RBK-frieriet minner om det gamle 90-talls Rosenborg da de kjøpte alle de flinke for å sikre seg at de fortsatte å vinne. Jeg tror ikke Janne Jönsson går til Rosenborg. Da må han jo også bo i Trondheim, og alle som har vært der en stund vet hvordan det er. Jeg tror han får like interessante arbeidsbetingelser i Stabæk. Dersom han skal gå, så tror jeg han går til en klubb utenfor Norge. Og det vil også være mye enklere for oss å svelge, forteller supporterleder Skaar.
Jönsson har en fortid som trener i lille Landskrona og som assistent i Japan. Det betyr upløyd mark. Og bak det rolige ytre befinner det seg en ærgjerrig og ambisiøs fotballmann.
- Dersom du hadde spurt meg for et halvt år siden, så ville jeg sagt at jeg ikke trodde han kom til å slutte, sier sportsleder Strømnes i Budstikka.
- Jönsson trives godt her, familien har det bra og det er kort vei hjem til Sverige. Jeg har helst tenkt at han vil til utlandet, men så er det det med arbeidsbetingelser. Han vil være sikker på at han kan få et konkurransedyktig lag, forklarer Strømnes.
Usikkerheten skyldes selvsagt Stabæks økonomiske krasjlanding i fjor. Stabæk mistet eierskapet - og dermed betydelig inntektspotensial - til Fornebu Arena. Ellers ble det kuttet rundt 10 millioner kroner, inkludert et lønnskutt til spillergruppa på ni prosent.
Konsekvensene er merkbare:
Veigar Páll Gunnarsson, som kom tilbake fra proffliv i Nancy, har gått kraftig ned i lønn i forhold til sitt forrige opphold.
Daigo Kobayashis lån ble ikke forlenget av «totaløkonomiske årsaker».
Pontus Segerstrøm var en av tre stoppere som forsvant. Kontraktsforslaget var av en slik karakter at det bidro til at han dro hjem til Sverige.
- Jeg tror det var en del surmuling da kuttene ble tatt. For dem som har vært med noen år så var dette tredje gangen, påpeker Strømnes.
Med tre stoppere borte så er de defensive spørsmålene på Fornebu flere. Kristian Flittie Onstad og islendingen Bjarni Olafur Eiriksson er kommet inn.
- Vi forventer en topp-5-plassering. Grunnen til at vi er så moderate er fordi de skal spille noen kamper på Ullevaal i mai på grunn av Melodi Grand Prix. Pluss usikkerhet rundt forsvaret, sier Skaar i Stabæk Support.
- Jeg tror vi skal være fornøyd dersom vi klarer fjerdeplass. Alt over det vil være et pluss, sier Veigar Páll Gunnarsson til NTB noen dager før serieåpningen mot Odd.
Janne Jönsson sikter høyere, men ser at enkelte brikker er langt viktigere enn andre.
- Vi kan vinne gullet, hvis Johan Andersson og Pontus Farnerud er friske. Og jeg får på plass et forsvar, poengterer svensken overfor Dagbladet.
Svenske Andersson scoret sensasjonelle tolv mål i gullsesongen 2008. En korsbåndsskade gjorde at det bare ble sju kamper i fjor.
- Johan Andersson har ekstremt smarte løp fra sin midtbaneposisjon. Han var borte i fjor. Det er nesten som de har fått en ny spiller, mener sportsleder Strømnes i Budstikka.
- Det snakkes mye om Pontus Farnerud og Daniel Nannskog. Men Johan Andersson er kanskje den viktigste i Stabæk, mener han.
Men det er på banen.
|
Pedersens kommentar:
Quote: | RBK bestemmer Stabæks skjebne
Dagbladet - 11.03.2010 - Side: 33 - Seksjon: a - Del: 1
Forfatter: Morten Pedersen - E-post: mpe@dagbladet.no
Jan Jönsson er per dato Tippeligaens beste og mest ettertraktede trener. Og det er det som er problemet på Fornebu.
INNTIL DET motsatte blir bevist i løpet av våren eller sommeren hører jeg til de som mener at Jan Jönssons framtid bestemmes av et valg som er tatt eller skal tas på Lerkendal. Inntil Rosenborg fronter og tydeliggjør veivalget etter Erik Hamrén vil trøndernes skjulte trenerjakt ri Stabæk og Jan Jönsson som ei mare. For i norsk fotball er det nå en gang sånn at Rosenborg - i hvert fall inntil videre - fortsatt er den store fristelsen for spillere og trenere.
Eller for å si det på en annen måte:
Når Erik Hoftun ringer eller banker på døra er det vanskelig å stille seg likegyldig enten du er spiller eller trener.
Om Jan Jönsson er fristet av ei framtid på Lerkendal? Selvfølgelig er han det. Et tilbud fra Norges største og beste fotballklubb - og inntil nye rekordunderskudd eventuelt kommer og tar dem også Norges mest ressurssterke og ambisiøse klubb - er og blir et kvalitetsstempel. Og fordi gode trenere alltid vil søke nye utfordringer framfor trygghet sier det seg selv at Jan Jönsson også har Rosenborg i tankene når han nå skal bruke 2010 til å finne ut hva han ønsker å gjøre de neste fire åra.
Selvfølgelig har han det.
DETTE ER IKKE en påstand eller noe jeg bare tror. Det er noe Jan Jönsson har fortalt meg. Ikke sånn å forstå at han vil hoppe på et tilbud om det eventuelt kommer når han offisielt kan snakkes til etter 1. juli, men det vil av allerede nevnte og helt naturlige årsaker spille en betydelig rolle i helhetsvurderingen. Og så lenge ingenting lekker fra Rosenborg, og tittelforsvarerne tilsynelatende virker fast bestemt på å la Erik Hamrén gå den avtalte oppsigelsestida ut, vil Stabæk nærmest sitte der som et gissel for konkurrentens spill.
Stemmer det på banen og på tabellen blir ikke slitasjen så stor.
Havner Stabæk i trøbbel kan ytre påvirkninger og det alltid påfølgende og konstante mediepresset gjøre situasjonen uholdbar.
HADDE JAN JÖNSSON vært sikker i sin sak og ikke så noen annen annen framtid enn Stabæk kunne han skrevet ny kontrakt på Fornebu i januar, i februar eller i går for den sakens skyld. Har det kommet en åpenbaring i løpet av natta kan han helt sikkert signere i dag også. Og trenger han litt mer betenkningstid kan han alltid vente til i morgen, til ut i neste uke eller til april, mai, juni - hva skjer på Lerkendal mon tro? - med å føre pennen til papiret.
Stabæks ønske om å beholde suksesstreneren er nemlig grenseløs.
Og jeg skjønner dem godt. Både på og utenfor treningsfeltet er denne rolige og ekstremt fotballtydelige svensken en av de viktigste faktorene, om ikke den viktigste, til at Stabæk er blitt den klubben den er i dag. Men jeg skjønner Jan Jönsson også - kan hende det er nok nå? Kan hende seks år i Bærum faktisk er mer enn nok.
INNTIL HAN KLARER å svare på det, og inntil Rosenborg ønsker å svare på hva de ser for seg de neste fire årene, vil media være på saken nærmest 24/7. Sånt skaper normalt mye støy. I dette tilfellet - fordi to sterke og meget synlige klubber er involvert i dragkampen - vil støyen, om man definerer spekulasjoner som sådant, nærmest være konstant. Det eneste som kan gi en smule arbeidsro er gode resultater. Men heller ikke det vil gi slipp på det plagsomme taket alle de ubesvarte spørsmålene har på Stabæk og Jan Jönsson.
Norsk fotball har fått sin første gisselsak.
To be continued … |
|
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 12.03.2010 15:46 Post subject: |
|
|
-If you gotta go, go now...
- Vi er profesjonelle og forholder opp profesjonelt til eksisterende avtaler, har Stabæk bedyret siden TV 2 detonerte den trønderske trenerbomben i fanget på dem for flere uker siden.. Nå kan selv ikke Fotball-Norges proffeste og mest medie-bevisste klubbledere skjule at de begynner å få nok.
- Uspiselig, sa Rune Bratseth om Åge Hareide da sunnmøringen posisjonerte seg med tanke på jobben som norsk landslagssjef. I Bærum velger en sine ord med mer dannelse og større omhu. Men skuffelsen er like stor - om retorikken er aldri så dempet, høflig og kultivert. For på samme måten som Jan Jönsson skapte Alanzinho føler Stabæk at de har vært med på å skape Jan Jönsson. At svensken burde stå i takknemlighetsgjeld og føle visse moralske forpliktelser. Men sånn er gamet, og det vet Stabæk og Ingebrigt Steen Jensen bedre enn noen. Selv om de aldri kommer til å akseptere den underlig utbredte oppfatningen at det som er bra for Rosenborg er bra for Fotball-Norge – og at trønderne i kraft av sine meritter kan tillate seg nær sagt hva som helst…
Det er på tide å skifte plate, Jan Jönsson – fra Sven-Ingvars til Manfred Mann:
- If you gotta go, go now! _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 12.03.2010 15:54 Post subject: |
|
|
Davy er så bitter. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.03.2010 16:17 Post subject: |
|
|
Ett ankepunkt mot Stabæk har imidlertid vært Jönssons egen situasjon, ettersom kontrakten hans går ut etter sesongen og Rosenborg ønsker at svensken skal overta etter Erik Hamrén.
Spørsmålet er om den uavklarte trenersituasjonen preger spillergruppa.
- Jeg tror ikke det. Det påvirker ikke mitt hode, og jeg og spillerne kjenner hverandre såpass godt nå, sier Jönsson.
Les mer: Jönsson: - I år gjelder det at vi er med fra start |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 12.03.2010 21:11 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | -If you gotta go, go now...
Det er på tide å skifte plate, Jan Jönsson – fra Sven-Ingvars til Manfred Mann:
- If you gotta go, go now! |
Da jeg leste innlegget fra Ballahl ble jeg imponert. Da jeg litt senere leste bloggen til Davy Wathne ble jeg ikke så imponert. Makan til plagiat fra den lille bergenseren!
...men jeg kom til å tenke på en melodi: Brødrene Nordseth og søstrene Trøan i legendariske Pastell med: Ring, ring, ring.
http://www.youtube.com/wa...FLavSVTCjU
Vel, det var en avsporing. Tilbake på sporet igjen:
Jönsson har vel bestemt seg for RBK. Regner faktisk med at han kommer, selv om andre tilbud måtte dukke opp. Det er noe med attityden til fyren som gjør at jeg tar ham seriøst.
Når han kommer er avhengig av om Stabæk har etterfølgeren på plass allerede til sommeren. |
|
Back to top |
|
 |
Koks Junior
|
Posted: 13.03.2010 04:15 Post subject: |
|
|
eh plagiat?
Balhall linker da vitterlig til Davys blogg i innlegget sitt.
Synes ikke det tyder på at han selv prøver å ta æren for det akkurat. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 14.03.2010 19:37 Post subject: |
|
|
Unnskyld at jeg prøvde å være morsom mot Davy Wathne, det slo visst ikke godt an. Kanskje var det min kritikkverdige preposisjonsbruk som kunne misforstås "plagiat fra den lille bergenseren" i meningen plagiat foretatt av den lille bergenseren.
For å bøte på min feil, og eventuelle urettmessig mistanke kastet mot ballahl, skal jeg synge tre "Bilde ta'n Ivers" og kjøpe en ekstra RBK-lue til gutten, så blir jeg vel tilgitt ?
Jeg har aldri ment å beskylde ballahl for uredelighet i kildebruk og kreditering.
Stiller opp med sang any moment.  |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 15.03.2010 15:12 Post subject: |
|
|
Hehe den er fin  |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 15.03.2010 15:22 Post subject: |
|
|
Og da har vi endelig fått (dog andrehånds-)kilder på at Jönsson flytter nordover med mye større troverdighet enn Tv2. Nå ble jeg veldig optimistisk.
Neida, ikke andrehånd. Men tar man utgangspunkt i "klassekompisene" blir det det. Forestilte meg at han som faktisk skrev det var faren og regner med at han ikke ville løyet om noe slikt.
Last edited by abjoern on 15.03.2010 16:25; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
germain Proff
|
Posted: 15.03.2010 15:39 Post subject: |
|
|
Dette høres mer ut som en femte- eller sjettehåndskilde for meg! Barna har "visst nok fortalt" noen noe. Kan være sant, for all del, men dette var rimelig tynne barter. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.03.2010 15:40 Post subject: |
|
|
Det viktigste er at det begynner å bli veldig mange kilder og folk som hinter om det. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 15.03.2010 16:10 Post subject: |
|
|
Ett ord: Eid!  |
|
Back to top |