View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 01:45 Post subject: |
|
|
Det är typisk dig att dra fram årets sämsta matcher som "bevis" för din teori. Har du läst tabellen från tippeligan? |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 16.01.2010 01:46 Post subject: |
|
|
Jeg legger meg bare på ditt argumentasjonsnivå. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 01:48 Post subject: |
|
|
Det finns väl folk med fotbollskompetans i styrelsen. Tex Basma, han vet väl allt om gamlefar.
Det är medlemmarna som har valt styrelsen och det är ett klart underkännande av dem om att påstå att de har valt en inkompetent styrelse.
Tellefsen vad kan han om fotboll - spelar han inte fiol? |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 16.01.2010 03:01 Post subject: |
|
|
Her hadde vi altså muligheten til å bli kvitt Hamrén før seriestart og få inn den treneren med mest kompetanse, kunnskap, erfaring og som etter min mening er den beste erstatteren tilgjengelig. Men neida. Vi takker utrolig nok nei til tilbudet fra Eggen.
Jeg har svært liten tro på at Hamrén klarer å ri to hester samtidig før kontraktstiden med RBK går ut. Føler meg rimelig sikker på at Sverige er første-pri. fremover nå og må belage oss på at Rambo leder mange av treningene i vår. Jeg tror det så å si er umenneskelig å takle de to svært tøffe jobbene i tilstrekkelig nok grad. Hamrén er jo selv en av de som snakker om disse viktige sisteprosentene for at prestasjonen skal være helt oppe på topp. Med all respekt for Hamrén, så ser jeg bare ikke hvordan han skal greie og lede både Rosenborg og det svenske landslaget til samme tid. Hvordan skal han ha ork og energi til det? Den sosiale situasjonen med familien er jo heller ikke bedret fra i fjor den tida han skal være i Trondheim og lede RBK. Ikke det at jeg skal trekke direkte likheter mellom sakene her, men se bare på hvordan det gikk med Guus Hiddink. Kom Russland til VM? Vant Chelsea noe? Nei, bortsett fra lille FA cupen hvis status har sunket drastisk de siste årene.
Samtidig er det aldri gunstig med et trenerskifte midt i en sesong. Det finnes sikkert eksempler som viser motsatt, men jeg er i hvert fall av den oppfatningen om at ikke er noe særlig gunstig pga viktigheten av kontiniutet osv. Spesielt ikke når situasjonen er som den er i Rosenborg nå, hvor Hamrén ledet laget til gull i fjor og skal ut i Champions League-spill til høsten. Som Erik Hoftun sa. "Det er i årets sesong vil vi se om Rosenborg virkelig er tilbake igjen". Da mener jeg at det er viktig at Rosenborg finner en trener som skal lede laget hele sesongen (les: senest fra og med sesongstart), for det er slettes ikke gunstig at et helt nytt fjes kommer inn i perioden hvor RBK må prestere som best. Dersom Hamrén blir i klubben ut 31. august 2010. Dessuten er det i sesongoppkjøringa grunnlaget legges, og det beste er nok om det er den samme treneren som legger grunnlaget, som leder RBK i de viktige høst-månedene med Mesterliga-spill. På samme tid skal Hamrén innlede den viktige EM-kvaliken med det svenske landslaget og han vil vel neppe starte i drømmejobben på et "dårligt sätt". De kommende månedene er det dermed bare naturlig at Hamrén vil ha hodet i Sverige og ikke (nok) i RBK – derfor håper jeg han er borte før den tid. Og jeg skriver dette fordi jeg ikke har noen tro på at Hoftun & Co har fikset en erstatter før 14. mars, eller noen gang iløpet av Hamréns siste tid i RBK. Hamrén blir nok sitter nok til 31. august.
Er dessuten spent på hvordan spillergruppa og Hamrén vil takle eventuell motgang om det begynner å butte i mot. Klarer spillerne å motivere seg for en trener de allerede vet er ferdig i klubben om en seks måneders tid? Vil Hamrén takle mediekjøret? Vil han klare å motivere/gå i krigen for gutta sine i RBK like mye som i fjor da RBK var eneste fokus? Vil han fremstå som den sterke lederen en spillergruppe er avhenging av?
(Forutsatt av at Eggen var tenkt som en venteløsning:) hvorfor da takke nei til Eggen i ett år før JJ eventuelt noen andre står klare til å ta over januar 2011? Hva er det man er redd for? Hva taper man på det? Hvorfor er Hamrén ut kontraktstida/Troels Bech fra sommeren av bedre enn ett/to år med Eggen før han overlater det til noen andre?
Last edited by Jonas on 16.01.2010 12:38; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 16.01.2010 06:48 Post subject: |
|
|
Et meget bra innlegg! Støttes.
Som flere skribenter har påpekt så er det bare èn god nok grunn som kan forsvare at Eggen ikke leder RBK i år og eventuelt lengre, og det må være at de som er ansvarlige for ansettelsen av en trener mener de har god grunn til å få ansatt en meget god trener som har sagt seg villig til å trene RBK i minst 3-5 år.
Hvis denne treneren nå viser seg å ikke være minst like god som Hamrèn, eller får en klausul eller til sist 'tar en Hamrèn' og sutrer til seg en annen jobb før disse 3-5 årene har gått, så kan man i ettertid hevde at det meget sannsynligv var andre motiver til ikke å ansette Eggen som vikar.
Nå som Eggen er avvist så forventer jeg at den nye treneren er på samme nivå som Hamrèn mht. meritter og profesjonalitet. Hvis denne treneren ikke kommer før til januar 2011, og det blir slik at Hamrèn går tiden ut, samt at det blir noen slags mellomløsning med Trond Henriksen som vikarierende trener høsten 2010, så mener jeg det ikke er bra nok. Denne treneren bør ansettes nå snarest, før sesongen starter. Til nød kan det godtas at denne treneren tar over etter at sesongen er ferdigspilt der hvor denne treneren nå er trener, f.eks. i Danmark. Da har vi samme situasjon som da Hamrèn tok over. Nå tror jeg Hamrèn vil evne å gjøre en mye bedre jobb enn det TH klarte vinteren og våren 2008, men det er allikevel ikke optimalt om det blir slik at en ny trener først er på plass i juni. Jeg gjetter at det er dette som kommer til å skje. Hadde nemlig JJ vært den som skal ta over, men først i 2011, så ville nok Eggen ha fått sjansen. Så mitt tips er at en ny trener er på plass etter at sesongen er over i et land som spiller høst-vår.
Forhåpentligvis er det en storfisk, men om det er denne Truls B eller hva han heter, så er jeg skeptisk. Jeg kan ta feil, men det høres ikke ut som en trener med samme meritter som f.eks. Hareide og Hamrèn.
Det eneste som får meg til å tro at trenerjakten kan lykkes, er, som en annen sa i en kommentar til ene artikkelen i adressa, at hele organisasjonen i RBK er så inkompetent og innavla, at de er selv klar over at klubben er nødt til å overprestere sportslig ifht. de andres bidrag (økonomisk, sportslig, administrativt) for å få inn de pengene som skal til for videre sportslig satsing på samme nivå (les: prestere sportslig i en slik grad at de kan beholde de feite jobbene sine som er skapt gjennom Eggens prestasjoner). |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 16.01.2010 10:19 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Uten at det behøver å bety noe i denne diskusjonen; Helgerud og Hoff ble da også kuttet ut rimelig kjapt etter disse historiske resultatene også. Hvorfor opplegget deres ble fjernet har vel aldri noen gitt noe godt svar på.
|
Jeg har gravd litt rundt der som du kanskje husker, og det sto på det økonomiske uten at det var et godt argument. |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 16.01.2010 11:19 Post subject: |
|
|
Modernt spelsystem ja Storey. Hva er umoderne med med måten Rosenborg spilte fotball på under Eggen? Samtidige bevegelser, spille medløp på midtbanen, holde bredden på angrepssiden, spille seg ut bakfra via midtbanen? Hva er det du mener? |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 16.01.2010 11:23 Post subject: |
|
|
Langsiktighet handler ikke bare om det skal skje ,men også det har skjedd. Det betyr at en ny trener er forventet å være en så bygger videre på det Hamrèn har påbegynnt istedenfor å begynne på noe nytt. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 16.01.2010 12:25 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Det är nya tider i RBK i form av:
- kosthållsexpert
- mental tränare
- fysisk tränare
- talangutveckling värd namnet
- mediestrategi för 2010-talet
- teamarbete med respekt för medarbetarna
- samarbetsklubb
- videoanalys
- modernt spelsystem
- sportchef med långsiktig strategi |
Kostholdsekspert, fysisk trener - RBK var det best trente laget i Europa under Eggen, og greide å løpe over lag som Real Madrid og Ac Milan - Hva er quuarkabakk?
Mental trener - Hva er qyauakkrrbakk?
Talentutvikling - Dette har faktisk fått mer fokus etter Eggen
Mediestrategi for 2010-tallet - Hva betyr dette? 1. Dette er/var ikke Eggens område, intetsigende argument.
Teamarbeid med respekt for medarbeiderne? - Hæ? Med respekt å melde, dette vet ikke du noe om annet enn gjennom mediene. At RBK nå har 80 regnskapsførere, medierådgivere og assistenter er ikke automatisk positivt.
- Samarbeidsklubben under Eggen var Bodø-Glimt.
- Videoanalyse hadde man også
- Moderne spillesystem: Det er her du tar mest feil. Dette "moderne" spillesystemet er hva som felte RBK mot quarakbakk, dette moderne spillesystemet er ingen revolusjon, samt at du bare antar at Eggen ville brukt 4-3-3 også i dag, når hans spillesystem handlet om samhandling, ikke tall. Samhandling er det som gjør Barcelona til verdens beste lag, manglende sådan og feighet er det som gjør at RBK taper mot quarkabkakk.
Sportssjef med langsiktig strategi - Denne sportssjefen har til gode å vise seg god nok mtp enkelte grep han har gjort i forhold til spillerkjøp. Med Rune Bratseth som sporttsjef så spilte RBK over Real Madrid og AC Milan, hva er quarabkakk?
Ikke se deg blind på HVA jeg skriver over, for det eneste poenget jeg trenger å gjøre er at du enten ikke har peiling, eller at du bare har bestemt deg for at du er i mot Eggen uansett hva. Du greier ikke å legge frem et eneste valid argument til hvorfor Eggen er utdatert. Dels fordi du ikke har noen som helst måte å vite hvordan Eggen anno 2010 ville fungert som trener, og dels fordi prestasjonene de siste årene på ingen måte kan sammenlignes med RBK på 90-tallet.
RBK på 90-tallet var et bedre trent lag med en tanke dårligere enkeltspillere som gjorde det mye bedre enn RBK anno 2009, så jeg foreslår du holder kjeft om at Eggen ikke er god nok, for det vet du rett og slett ikke. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 16.01.2010 12:42 Post subject: |
|
|
Jeg tror også at det typiske Eggen-spillesystemet ikke passer like bra i dag som før, men da skal det naturligvis påpekes at Eggen-fotball ikke er lik Eggen-fotball. Det var rimelig stor forskjell på måten vi spilte på da Sørloth var møtende spiss kontra mer rettvendte spisstyper i våre aller beste år. Brandy var langt mer offensiv som midtbanesentral enn det Skammelsrud var. Så det var relativt store forskjeller, selv om grunnprinsippene kanskje var de samme.
Ser man dog på hvordan norske motstandere spiller mot oss i dag i forhold til i Eggens beste år så kan vi ikke spille på samme måte. Men det kunne nok Eggen ha endret på. Han ble jo langt mer ballbesittende i sine siste år som trener enn tidligere.
Likevel er det nok ikke først og fremst spillestil og sånt som gjør at Eggen ikke er rett mann. Styret fikk vel en del pes for å ikke være nytenkende nok for noen år siden. Men nå er det altså motsatt.
Dessuten er det også slik at Adresseavisen helt siden Eggen ga seg har drevet med glorifisering av alt som skjedde under hans regime, og brukt svært mange anledninger til å påvirke klubben tilbake i den retningen. Derfor må man ta den enorme sympati-journalistikken de driver med nå litt med en klype salt. Inhabile er de ikke, men det er veldig klart at de kan være noe forutinntatt, og skriver på bakgrunn av den retningen de helt klart støtter. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 16.01.2010 12:56 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Om Adressa sine opplysninger stemmer, så synes jeg det er temmelig spesielt at styret går mot noe sports.avd er 100 % for. Noen i styret som kanskje overvurderer sin sportslige kompetanse? Dette er for meg et tegn på at det ikke er noen sportslig strategi bak denne avgjørelsen. Det handler etter stor sannsynlighet om mennesker som er redd for sin egen makt og posisjon. |
Jeg er veldig redd du har rett i din antagelse. Hvis sportslig ledelse har gått inn for Eggen, kan dette bety at de ikke har bedre trenerkandidater. Hvorfor vil ikke styret gå for anbefalingen fra sportslig ledelse, som jo skal jobbe med denne personen. Hvorfor vil styret vente? Er de redd for å ha en trener som sier sin mening og kan utfordre dem? Det virker sånn.
Edit: Bjørn Hansen er enig.
http://fotball.adressa.no...159442.ece |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 16.01.2010 13:41 Post subject: |
|
|
Eldar Hansen  _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 13:43 Post subject: |
|
|
Även Björn Hansen - längst ner i artikeln. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 16.01.2010 13:45 Post subject: |
|
|
Ja, jeg så det når jeg kom helt igjennom artikkelen. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 13:52 Post subject: |
|
|
gm wrote: | Modernt spelsystem ja Storey. Hva er umoderne med med måten Rosenborg spilte fotball på under Eggen? Samtidige bevegelser, spille medløp på midtbanen, holde bredden på angrepssiden, spille seg ut bakfra via midtbanen? Hva er det du mener? |
Du ger själv svaret i din beskrivning. Det saknas nämligen en viktig komponent, ett försvarsspel värt namnet. Alla vinnarlag i dag har ett
stabilt försvarsspel.
Det kan inte vara någon tillfällighet att det är nästan ingen lag som spelar 4-3-3. Tex ingen i PL så vitt jag vet. Det visade sig under 2000-talet att RBKs 4-3-3 blev sönderläst och söndersprunget av tippeligamotståndarna. Detta system kräver en exceptionell mittbanegeneral typ Skamelsrud eller Berg och duktiga kantspelare. Ingen av dessa spelartyper finns i RBK i dag. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 16.01.2010 13:55 Post subject: |
|
|
Verdens beste fotballag spiller 4-3-3 så det blir ikke et godt argument og det var heller ikke slik at forsvarspillet under Eggen var forferdelig dårlig. Litt mindre i fokus og ikke like godt organisert samt svakere keepere hadde nok også litt å si. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 14:06 Post subject: |
|
|
Erlendr. Mediestrategi för 2010-talet är inte förenlig med en huvudtränare som berättar ALLT för ALLA. Det hade varit mums för Kroken och de andra latstauran på Heimdal, men inget bra för RBK.
Så du tror att RBK under Eggens ledning kommer att spela ut Real Madrid och Milan. Du verkar leva i en drömvärld utan verklighetskontakt. Dorsin mot Ronaldo, Lago mot Kaka och Olsen mot Ramos. Rått parti är bara förnamnet. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 14:07 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Verdens beste fotballag spiller 4-3-3 så det blir ikke et godt argument og det var heller ikke slik at forsvarspillet under Eggen var forferdelig dårlig. Litt mindre i fokus og ikke like godt organisert samt svakere keepere hadde nok også litt å si. |
Har man världens bästa fotbollspelare så kan man spela vilket system som helst. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 16.01.2010 14:10 Post subject: |
|
|
Dem er verdens beste fotballspillere pågrunn av at dem spiller på Barcelona og ikke omvendt, det er ingen spillere det siste årene som har vært bedre etter at dem har forlatt Barcelona og Messi er en skygge av seg selv på Argentina. Barcelona sitt system og Xavi Barcelonas desidert viktigste spiller er grunnen til at disse spillerene brilljerer så mye som dem gjør. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 16.01.2010 14:14 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Verdens beste fotballag spiller 4-3-3 så det blir ikke et godt argument og det var heller ikke slik at forsvarspillet under Eggen var forferdelig dårlig. Litt mindre i fokus og ikke like godt organisert samt svakere keepere hadde nok også litt å si. |
Ja, gjør de egentlig det? Jeg satt å tenkte litt på det der, og kan ikke se at Bracelonas systemt er en klassisk 4-3-3, i det minste. Det ligner mer på en 4-3-2-1 variant, siden Messi og Henry gjerne ligger i mellomrommet mellom Xavi/Iniesta og Zlatan. Selv om utgangsposisjonen på papiret ofte er 4-3-3, ja. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 16.01.2010 14:17 Post subject: |
|
|
Ja, samma observation har jag gjort. De överbefolker mittfältet med spelare och får ofta ett övertag där. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 16.01.2010 14:18 Post subject: |
|
|
Barcelona spiller jo langt mindre rigid enn hva vi pleide å gjøre under Eggen ,men det er så absolutt en variant av 4-3-3. Dem spiller uten klassiske vinger og det som en kaller klassiske indreløpere. 4-2-3-1 som vi spillte i hele fjor er en annen avart av 4-3-3 som også Milan systemet 4-3-2-1 er det. 4-3-3 og forskjellige variasjoner av det på mange måter det moderne spillesystemet. |
|
Back to top |
|
 |
SLOGUM Senior
|
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 16.01.2010 14:26 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Så du tror att RBK under Eggens ledning kommer att spela ut Real Madrid och Milan. Du verkar leva i en drömvärld utan verklighetskontakt. Dorsin mot Ronaldo, Lago mot Kaka och Olsen mot Ramos. Rått parti är bara förnamnet. |
Rått parti var det på nittitallet også, om vi tok for oss spiller mot spiller. Jon Olav Hjelde mot George Weah var rått parti det også. Sannelig klarte vi oss ganske greit likevel. Det var Nils Arne Eggen sin fortjeneste.
Det er vel kanskje ingen som tror at NAE skal kunne gjøre noe lignende igjen, men om noen skal klare det - må det være nettopp han. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 16.01.2010 14:27 Post subject: |
|
|
La oss nå si at JJ blir RBK-trener f.o.m 01.01.2011. Eller at det i det minste er det klubben jobber for. Hvem har Svendsen og resten av adm. tenkt skal lede RBK til høsten med CL og serieinnspurt? Postmann Rambo? "Jammen det gjekk jo så bra sist sjø, herre årner sæ." Ut med Hamrén pronto, inn med Eggen til JJ tar over fra januar 2011 ville vært en drøm. |
|
Back to top |
|
 |
|