| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.01.2010 00:57 Post subject: |
|
|
| longines wrote: | | Er det noe å gå rundt å være så redd for? |
Tryggere å ansette en svak trener, vet du. Det gjør jobben enklere når ma skal finne en erstatter. Lettere å hoppe etter Ljøkelsøy enn Wirkola. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 15.01.2010 01:00 Post subject: |
|
|
| For enkelte så virker det som om det er logikken, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 15.01.2010 01:07 Post subject: |
|
|
| Denne Trond Alstad, han diskuteres ikke mye her inne. Men jeg begynner å få inntrykk av at han har ganske mye innflytelse. Det var han som ledet arbeidet med å finne ny sportsdirektør, og det ser ut som om han er ganske mye involvert i trenerjakten også. Bakgrunn har han egentlig? Og når kom han til Rosenborg? |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 15.01.2010 01:13 Post subject: |
|
|
Trist å se Eggen uttale seg på TV i dag. Han minner om en gammel AP-ordfører jeg kjenner, som ikke ble renominert da han var et par og seksti, og stiftet et eget parti for å komme tilbake til kommunestyret. Han klarte aldri å innse at hans tid var over. _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 15.01.2010 01:17 Post subject: |
|
|
Nå er jeg virkelig spent på hvem Hoftun og resten av gjengen kommer til å gå for. Etter min mening er det helt feil å takke nei til Norges beste trener gjennom tidene, som tydeligvis har fått motivasjonen tilbake.
Argumentet om at Eggen på toårskontrakt ikke blir en langsiktig nok løsning kjøper jeg ikke. Eneste måten vi kan beholde å trener på i mer enn to til tre år er hvis vedkommende får en relativt laber suksess. Hvis vi skal tilbake i Champions League, noe som er helt avgjørende for klubbens økonomi slik ting har utviklet seg, så holder ikke det. To år med Eggen er mye bedre enn 5 år med en eller annen svenske eller danske som har null resultater i europa å vise fram, og som samtidig stikker ved første mulighet.
For meg er dette helt uforståelig. Jeg håper virkelig at Hoftun drar fram et ess nå. Det må være i klasse med Sollied og han svensken i bærum... _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
Iziba Jaja Veteran
|
Posted: 15.01.2010 01:20 Post subject: |
|
|
| Wilhelm S Myhr wrote: | | Foreløpig oppfatter jeg dette som en trist dag i RBKs historie, og om man ikke mer eller mindre har en meget god kandidat klar allerede, er det en skandale. Å takke nei til en toårskontrakt med Eggen kan bare forsvares dersom man har en annen og bedre løsning på trenerspørsmålet. Og da må vi i så fall snakke om en kapasitet, ikke danske-Troels. |
Enig i alt du skriver her. Synes også Krogsæter skriver mye fornuftig for en gangs skyld. Kommer ikke Hoftun opp med en meget erfaren og god trener innen seriestart er dette som Frode Olsen sier i sin blogg ufattelig. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 15.01.2010 02:16 Post subject: |
|
|
Nå insinueres det jo faktisk i kronikken til Kroksæther, at det er to leirer, og at Hoftun er i den som ønsker NAE.
| Quote: | | Men det har vært to leirer i Rosenborg. Kanskje var det derfor at det var personalsjefen, og ikke som naturlig er sportsdirektøren, som til slutt måtte fronte saken. |
| Quote: | Spillere som har opplevd
Eggens kraft, særlig på tre- ningsfeltet, vet at han ville gjort underverker med den offensive delen av spillet. Dagens spiller- stall er bedre enn det Eggen noen gang rådde over. Han var godt forberedt i og med at han
så alle kampene i fjor. Eggen kjente hver enkelt spillers kvali- teter og han har revet seg i håret over bevegelsene som uteble hos midtbanespillerne og manglende initiativ hos spis- sene. Eggen var forberedt, han visste hvilke knapper han skulle trykke på og han var sulten på oppgaven.
I den andre fløya finner man dem som mener han ville tatt for stor plass. De kunne dyrke his- toriene om en leder som var lite inkluderende, kravstor og ikke veldig raus. Det finnes nok av argumenter å ta av i positiv og negativ retning i mytene rundt den mannen. I den prosessen kom Rosenborg til å bekrefte at klubben er blitt akkurat det motsatte av hva den var i Eg- gens tid. Nå er det feigheten som rår, med skjulte prosesser og frykt for å bli konfrontert. |
Med mindre det er jeg som er litt ivrig i tolkningen  |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.01.2010 08:26 Post subject: |
|
|
| Kjetil Kroksæter wrote: | Var det frykten som vant?
Når Sir Alex Ferguson går av i Manchester United så stilles han på sokkel utenfor Old Traf- ford ved siden av Sir Matt Busby. Når Nils Arne Eggen går ut av Lerkendal så er det en ydmyket mann som er satt på dør i vinterkulden. Den be- handlingen trenerlegenden fikk i går, har han slett ikke fortjent.
|
Jeg tipper Ferguson får en like god avskjed som Nils Arne fikk da han ga seg i 2002.
Jeg er slett ikke sikker på at Ferguson nødvendigvis blir tatt i mot med åpne armer om noen år igjen hvis han sier at han har lyst til å bli manager på nytt, særlig ikke hvis laget ikke skulle hatt maks suksess i Europa under hans siste par år.
Ellers tror jeg folk må slutte å henge seg opp i Hoftuns uttalelse om at NAE ikke er langsiktig nok. Det var litt klønete sagt. Det er nok andre momenter som er langt viktigere, men som ikke behøver noen lang og slitsom debatt i offentligheten.
Det at NAE ikke var langsiktig nok var nok bare et veldig generelt og overfladisk argument siden Eggen tilbød seg 1-2 år. Hoftun skjønte kanskje ikke helt på forhånd at noen kunne henge seg veldig opp i det eneste argumentet han nevnte, av sikkert ti mer tungtveiende argumenter.
Eggen kunne sikkert trent oss i fem år han hvis RBK hadde villet det. Men det er altså noe med at Eggen tilbake ikke er det riktige nå, verken på 1-2 år eller 5 års basis. |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 15.01.2010 08:39 Post subject: |
|
|
| Kjetil Kroksæter wrote: | | Dagens spiller- stall er bedre enn det Eggen noen gang rådde over. |
Dette er løgn. KK er en løgnaktig liten hore. |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 15.01.2010 08:41 Post subject: |
|
|
| Det jeg reagerer mest på i denne saken, er ikke at man har valgt å se bort fra NAE som et treneralternativ, men at NAE har lansert seg selv som kandidat, og samtidig ikke har respekt for den prosessen som er satt igang. Det virker som om han krever at så snart hans kandidatur ble kjent, var det bare å stoppe å lete etter andre alternativer. |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 15.01.2010 08:47 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | Har ikke noe særlig til CV nei, men har likevel gjort inntrykk i Danmark. Har sett han ønsket både som ny FCK- og landslagstrener på bold.dk-forumet.
Men er skeptisk. Veldig skeptisk. |
Jeg er også skeptisk.
Tom Nordlie har vært ønsklet som både Rosenborgtrener og landslagsskjef i sin tid. Uten sammenligning forøvrig... _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.01.2010 08:48 Post subject: |
|
|
| martibs: Du legger vel mye i munnen på Eggen nå, synes jeg. Han må få lov til å være skuffet over behandlingen han har fått i denne saken. Han har gitt klubben fire tidsfrister for å svare på sin jobbsøknad, uten at han har fått noe svar. At dette er dårlig håndtert av klubben er helt åpenbart - enten Eggen er Nils Arne eller Jørgen Hattemaker. Han sier jo lite annet i intervjuer enn at han respekterer at de ønsker en annen kurs, og at de dermed har kandidater de mener er bedre kvalifisert. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.01.2010 08:53 Post subject: |
|
|
| Jeg har søkt mange jobber. Men aldri opplevd å få svar på jobbsøknaden før jeg eventuelt har vært inne til intervju eller etter at noen andre er ansatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.01.2010 08:54 Post subject: |
|
|
| Thor Arild wrote: | | Tom Nordlie har vært ønsklet som både Rosenborgtrener og landslagsskjef i sin tid. Uten sammenligning forøvrig... |
Fortsatt uten sammenligning forøvrig; Det som feller Tom Nordlie er ikke hans fotballfaglige styrke, men at han rett og slett er en hestkuk. Her er historien med Bech litt annerledes. Han skal visstnok være en utrolig spesiell type. Veldig sympatisk, intelligent og ikke minst morsom. Han har blitt beskyldt for å være altfor akademisk til at spillerne forstår hva han forsøker å formidle på treningsfeltet, mens han som fotballekspert har meget høy stjerne pga sitt mediatekke.
Leste en diskusjon om Bech på et dansk forum og begynte å tenke på denne Team Antonsen-sketsjen med danskene som pratet så dansk at de ikke forsto hverandre. Kommentarene i den diskusjonen gikk mye på hvordan nordmenn skulle klare å forstå hva han sa, når selv ikke danskene som hørte på han hadde peiling på hva han snakket om.
Jeg tror at vi med Bech får inn en trener som innehar stor fotballfaglig kompetanse, og med en karisma som vil skape en god del blest rundt klubben. Min usikkerhet går på om han er autoritær og pedagogisk nok til at at han når inn til "enkle" fotballspillere - som gjerne trenger veldig tydelige instrukser. Med Hamrén har vi hatt både karisma, høy kompetanse og gode pedagogiske ferdigheter på alle nivå. Med NAE ville vi fått en med EKSTREMT høy kompetanse og EKSTREMT høye pedagogiske ferdigheter. Iallefall på skandinavisk nivå. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.01.2010 08:55 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Han sier jo lite annet i intervjuer enn at han respekterer at de ønsker en annen kurs, og at de dermed har kandidater de mener er bedre kvalifisert. |
Mhm, og Hamrén sa at han respekterte kontrakten sin. Det betyr ikke at verken Eggen eller Hamrén var særlig glad, og at en slik framgangsmåte kan være et pressmiddel til egen vinnings gunst.
Jeg støtter martibs ovenfor her. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.01.2010 08:57 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Jeg har søkt mange jobber. Men aldri opplevd å få svar på jobbsøknaden før jeg eventuelt har vært inne til intervju eller etter at noen andre er ansatt. |
Forsøker du igjen å sammenligne deg selv og dine jobbsøk med Nils Arne Eggen og hans rolle i Rosenborg? Hva slags stilling har du søkt der du har vært i en tilsvarende posisjon som Nils Arne Eggen og hans forhold til Rosenborg? Han fortjener faktisk å bli behandlet på en litt annen måte enn alle Football Manager-søknadene som kommer inn til stillingen. |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 15.01.2010 08:57 Post subject: |
|
|
| Hvis det stemmer at Eggen aldri har blitt seriøst vurdert så har jeg virkelig full forståelse for Eggens reaksjon. At Eggen ikke vurderes som en aktuell kandidat er selvfølgelig en helt legitim beslutning (selv om jeg er sterkt uenig), men da burde Eggen fått beskjed om dette tidlig i prosessen. Det kunne spart Eggen for ydmykelsen og Rosenborg hadde unngått den negative oppmerksomheten de får nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.01.2010 08:58 Post subject: |
|
|
Helt enig med Hedon i at NAE må få lov til å være skuffet, men også enig med martib i at NAE ikke trengte å lansere seg selv så til de grader i media. Tilslutt er jeg enig med kristobal i at Hoftuns "3-5 år"-argument høres ut som noe han kom på da Eggen ville ha to år.
Kommer tilbake med en ny oppsumering om hvem jeg er enig med om et par sider  |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.01.2010 09:00 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Mhm, og Hamrén sa at han respekterte kontrakten sin. Det betyr ikke at verken Eggen eller Hamrén var særlig glad, og at en slik framgangsmåte kan være et pressmiddel til egen vinnings gunst. |
Give me a break. Det er ingenting ved de to sakene som ligner hverandre. Eggen har aldri forsøkt å bruke media til å presse til seg jobben silk Hamrén har gjort. Han har ikke uttalt seg før avgjørelsen er endelig tatt og han har ingenting å tjene på å "presse" klubben. Det virker som at du mener at han ikke skal få lov til å være skuffet over saksgangen her, og det viser jo at også du har temmelig kalde sider. Nils Arne ER Rosenborg, både i hjerte og sjel. Han fortjener mer enn noen annen å bli behandlet med ærbødig respekt. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 15.01.2010 09:09 Post subject: |
|
|
| longines wrote: | | Denne Trond Alstad, han diskuteres ikke mye her inne. Men jeg begynner å få inntrykk av at han har ganske mye innflytelse. Det var han som ledet arbeidet med å finne ny sportsdirektør, og det ser ut som om han er ganske mye involvert i trenerjakten også. Bakgrunn har han egentlig? Og når kom han til Rosenborg? |
Puppet on a string. Mannen med trådendene deler et navn med Eggen sr. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.01.2010 09:13 Post subject: |
|
|
På generell basis er det slik at de som søker jobber ikke får svar før ting er formalisert. Hadde det vært noe bedre å avskrive Eggen en måned tidligere? Jeg tror ikke det hadde gjort saken annerledes. Gårsdagens "avgjørelse" presset seg kanskje fram fordi Eggen ville ha et svar på om det var aktuelt. Spørsmålet er hvor mye interesse RBK har vist for ham. Hvis de har hatt en dialog og gitt signaler på at han kunne være høyaktuell, kan jeg skjønne hans frustrasjon. Men ikke hvis hans tilnærmelser ikke har blitt særlig besvart. Og jeg har mest tro på det siste.
Da handler det om at han har søkt en jobb uten å få noe svar. Eggen burde da på lik linje med andre kandidater respektere at prosessen går sin gang.
Som tidligere nevnt tror jeg det først og fremst er media som har gitt inntrykk av at Eggen har vært høyaktuell. Det har kanskje gitt litt falske forhåpninger.
Last edited by kristobal on 15.01.2010 09:16; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 15.01.2010 09:18 Post subject: |
|
|
| Synes ærlig talt at Eggen hadde fortjent et klart svar på et tidlig tidspunkt hvis det var slik at han ikke var aktuell. Det er tross alt ikke hvem som helst vi snakker om her, i RBK-sammenheng. Man kan mene hva man vil om han som fremtidig Rosenborg-trener, men jeg synes det er hevet over enhver tvil om at han gjort seg fortjent til å bli behandlet med noe mer respekt. Det nytter ikke å gjemme seg bak prosesser, Eggen er et spesialtilfelle og bør behandles deretter. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 15.01.2010 09:19 Post subject: |
|
|
| snegle wrote: | Det som irriterer meg noe infernalsk i denne saken ligger i at Hoftun (og styret?) avviser mannen som nærmest egenhendig har lagt grunnlaget for de feterte million-lønningene deres og indrefiletene de dytter inn i kjeften ved middagsbordet. Mannen som bygde CL-suksessen og grunnlaget for den stadionen og klubben som Lerkendal og RBK er idag.
Det bryter med alt som heter æreskodeks. |
Med all respekt snegle, det der blir for dumt. Ingen prøver vel ta fra NAE noe av æren for det klubben er. Det er det han og ikke de andre løkene på Braka som skal ha. Men det blir like blåst om NAE (like spissformulert som din) skulle valse inn og ut av rollen som Gudfar som det passet ham.
Er jeg overbevist om at Hoftun og Skutle-by-proxy klarer å finne noe bedre? Nei, jeg er vel strengt tatt ikke overbevist om annet enn at de ville slitt med å finne seg sjæl. Men har man en smørbrødliste med ønsker og krav til den som skal inn, så skal man ikke hoppe på Eggen-tilbudet kun fordi han er Eggen.
Zaphod: Nå kom vel Eggen med et tilbud til klubben om å være en løsning for dem de neste par årene, så attityd-svensken kunne portas jo før jo heller. Det tilbudet takket de vel nei til, så var vel korrekt ordbruk det der. Jeg tviler på at Eggen sendte skriftlig søknad med attester og referanser...  _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
|