View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 08.01.2010 17:07 Post subject: |
|
|
Det viktigste for meg er egentlig at Skjelbred og Sapara holdes unna ving-posisjonene. Der skal VINGER spille, og siden klubben av en eller annen grunn bare har to stykker der så blir det de to da.
Nei vent litt, Moldskred er jo heller ikke noen faktisk VING. Han er en "bakromsspiss i 4-4-2"-type, akkurat som Sellin. Han er en 30 år gammel Sellin. Helvete Hoftun. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.01.2010 18:17 Post subject: |
|
|
Jeg listet opp en god del forskjellige formasjoner fordi etter at vi handlet inn Moldskred og Winsnes har muligheter til å spille veldig mange forskjellige formasjoner og systemer. Poenget er uansett å få flest mulige av våre beste spillere inn i roller som passer dem. Jeg tror at det kan gjøres enten ved 4-3-2-1 formasjon eller 4-3-1-2 formasjon og at disse formasjonene enkelt kan veksles mellom etter som hvilket system en ønsker å bruke. I en slik formasjon/system så vil en ikke ha bruk for Olsen da han ikke er egnet som spiss og er for svak defensivt og i duellspillet til å spille på midtbanen.
Forsvaret og keeper gir seg selv og vi bør fremdeles spille med offensive backer da det systemet jeg ønsker ikke gir særlig bredde ifra angrepspillerene og da må bredden komme ifra backene. Stopperparet og keeper er en smaksak.
På midtbanen så ønsker jeg en bakre trio som ligner den tradsjonelle trioen fra en vanlig 4-3-3, det hovedsakelig fordi nå som Tettey har dratt å har vi ikke noen idèel partner for Annan i det bakre leddet og for å bøte på dette og skape plass til både Skjelbred og Winsnes så vil jeg ha tre spillere ,men større offensiv frihet til "indreløperene". Det gir også en passende plass for Traore kan utvikle seg i. Vi har et flertall av spillere som trives veldig godt i mellomrommet og med 2 plasser der så får en plassert flere spillere i deres beste posisjon og gjerne med forskjellige egenskaper. På topp bruker vi selvsagt den komplette spissen Prica og den eneste som er egnet til å spille alene på topp. Alternativet er å bruke 2 spisser og da passer Moldskred ypperlig inn som partner og særlig hvis Prica mangler i sammen med f.eks Iversen. Det gir også en rolle som Sellin kan utvikle seg i da han på lang sikt må ses på som Moldskred sin erstatter.
Det er også enkelt å legge om til 4-3-3 for å finne en passende rolle for Olsen det siden hele den bakre delen av systemet er veldig lik den som brukes ved 4-3-3. ,men jeg har ikke tro på Moldskred som høyrekant i 4-3-3 av den enkle grunn at han har aldri prestert i en slik rolle. Det er kun når har vært spiss i 4-4-2 at han har prestert jevnt bra og vært produktiv. Jeg ser da på Sapara og Traore som vel så gode alternativer på høyrekanten og sistnevnte viste oppløftende spill i en slik rolle på slutten av 2009 sesongen.
Til slutt skal jeg liste opp mine foretrukne ellvere for neste sesong.
4-3-2-1
Jarstein
Lustig - Stadsgaard - Lago - Dorsin
Skjelbred - Annan - Winsnes
Sapara - Iversen
Prica
4-3-1-2
Jarstein
Lustig - Stadsgaard - Lago - Dorsin
Skjelbred - Annan - Winsnes
Sapara
Prica - Moldskred
|
|
Back to top |
|
 |
Sneipen Senior

|
Posted: 09.01.2010 23:09 Post subject: |
|
|
Likte den siste bedre! Men Örlund/Jarstein, det for tiden vise, selvom jeg setter en knapp på örlund ! _________________ Rosenborg og Liverpool |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 09.01.2010 23:23 Post subject: |
|
|
4-2-3-1
Code: | Jarstein
Lustig-Lago-Stadsgaard-Dorsin
Winsnes-Annan
Sapara-Skjelbred-Olsen
Prica |
Skjelbred kan dyttes til den plassen i det ofensive midbaneleddet som skulle bli ledig ved skade/karantene/rullering og Iversen tar da den midterste posisjonen der.
Moldskred og Demidov som reserver men sistnevnte erstatter Winsnes ved kontraktsfornyelse. De kommer uansett til å spille mye.
Ørlund i mål fra sommeren dersom Jarstein ikke forlenger(vi trenger den kontinuiteten vi kan få, men et sted går genseren).
Traore kan gjerne spille istedet for Olsen på Lerkendal da Olsen har fintereportoar som et cornerflagg og kun evner å løpe i et bakrom som ikke finnes hos RBKs motstandere på Lerkendal.
Sapara skal spille til høyre pga sin gode innleggsfot og fordi Skjelbred er minst like god i den midterste posisjonen.
Nordvik er en OK reserve for hele forsvaret, men kanskje ikke back-materiele.
Sapara fast dødballtaker. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Sneipen Senior

|
Posted: 09.01.2010 23:28 Post subject: |
|
|
Hahaha leser hver dag nye metaforer og sammenligninger angående Olsen's teknikk og fintereportoar. Håper ikke han er her inne og leser _________________ Rosenborg og Liverpool |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.01.2010 02:32 Post subject: |
|
|
Halvorsen87 wrote: | Det viktigste for meg er egentlig at Skjelbred og Sapara holdes unna ving-posisjonene. Der skal VINGER spille, og siden klubben av en eller annen grunn bare har to stykker der så blir det de to da.
Nei vent litt, Moldskred er jo heller ikke noen faktisk VING. Han er en "bakromsspiss i 4-4-2"-type, akkurat som Sellin. Han er en 30 år gammel Sellin. Helvete Hoftun. |
oida, tenkte egentlig ikke over den mm/sellin sammenlikningen før nå.
Lurer på hva en sesong som 1.valg ville gjort med Sellin, hadde nok blitt kjempegod. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 10.01.2010 03:08 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | og kun evner å løpe i et bakrom som ikke finnes hos RBKs motstandere på Lerkendal.
|
Finnes ikke? Eller utnyttes ikke? Det finnes alltid bakrom. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.01.2010 12:11 Post subject: |
|
|
Når det lille bakrommet som er ikke er stort nok til å utnyttes så finnes det ikke, nei. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.01.2010 12:13 Post subject: |
|
|
Barcelona utnytter bakrom hele tiden, og har i flere år brukt en bakromsspiss i Eto'o. Tror du det er flere kvadratmeter bakrom på Nou Camp enn det er på Lerkendal?
Ja, det tror du selvfølgelig. Det er jo opplest og vedtatt at det er umulig å slå i bakrom på Lerkendal. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 10.01.2010 12:32 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Når det lille bakrommet som er ikke er stort nok til å utnyttes så finnes det ikke, nei. |
For en teori!
Den største svakheten ved RBK i 2009 - noe Hamrén selv inrømmet - var overgangsspillet. Bakrommet ble ikke utnyttet 1. fordi løpene ikke kom eller 2. fordi pasningene ikke kom. Eller 3. fordi Trond Olsen fikk ballen og rota den bort. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.01.2010 12:35 Post subject: |
|
|
Dessuten; bakrommet er mer enn dette 30-meters området mellom keeper og bakerste forsvarer ved overganger. Bakrommet finnes også i de fem meterne mellom keeper og bakerste forsvarer når vi står og stamper mot et forsvar på 20 meter. Se på for eksempel Arsenal hvordan de konsekvent bruker dette rommet. Ved hjelp av få touch og presist småspill tråkler de seg gjennom og får utnyttet det. Vi trenger spillere som er kjappe på de første fem metrene for å få til dette - og det er verken Prica eller Iversen. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.01.2010 12:53 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Barcelona utnytter bakrom hele tiden, og har i flere år brukt en bakromsspiss i Eto'o. Tror du det er flere kvadratmeter bakrom på Nou Camp enn det er på Lerkendal?
Ja, det tror du selvfølgelig. Det er jo opplest og vedtatt at det er umulig å slå i bakrom på Lerkendal. |
Nei, det er det ikke. Men det er lettere å spille destruktiv rævvafotball enn å faktisk prøve å gjøre noe selv. Det er dette RBK lider under på Lerkendal. De har ikke spillere som er flinke til å gå i det lille bakrommet som er, derfor mener jeg at det ikke eksisterer og at man derfor bør spille på andre styrker i laget.
La oss håpe MM er bedre enn mange av oss tror. Jeg tror det blir litt sånn som når Trond Olsen var i lillestrøm. Brukes i en posisjon han ikke får vist sine begrensede kvaliteter og ender dermed opp som en flopp. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.01.2010 12:56 Post subject: |
|
|
Trond Olsen er en fotballspiller uten hjerne. Han løper rett frem etter ballen og skyter alt han klarer.
MM er en helt annen type. Han er mye flinkere til å finne rommene, løper klokt og plasserer seg bra i feltet. Han er i tillegg enda kjappere enn Trond Olsen. Hans svakhet er at han er litt puslete og han mangler den råskapen som gjør at han kan bli en absolutt toppspiller. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.01.2010 13:00 Post subject: |
|
|
La oss håpe du har rett. Jeg for min del tviler, men er tilbøyelig til å like spilleren dersom han motbeviser  _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 10.01.2010 15:09 Post subject: |
|
|
Jeg tror Morten Moldskred kommer til å være omtrent nøyaktig som Trond Olsen uten skuddfot, og grugleder meg til å høre karakteristikkene av Moldskreds teknikk og dribleferdigheter come July.
Men det er klart, jeg tar veldig gjerne feil her. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 10.01.2010 15:32 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Barcelona utnytter bakrom hele tiden, og har i flere år brukt en bakromsspiss i Eto'o. Tror du det er flere kvadratmeter bakrom på Nou Camp enn det er på Lerkendal?
Gressmatta på Nou Camp er større enn gressmatta på Lerklendal... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 10.01.2010 15:35 Post subject: |
|
|
Eh, nei. Da hadde ikke Barcelona spilt e-cup. |
|
Back to top |
|
 |
espano Junior
|
Posted: 10.01.2010 15:49 Post subject: |
|
|
Begge gressmattene er like store! Har ikke noe med hvor stor banen er, men hvordan man skal klare å utnytte den plassen. Det funker fint å slå en bakromspasning i ballbinge også! _________________ Rosenborg - Seriemester 09' |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 10.01.2010 15:53 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Trond Olsen er en fotballspiller uten hjerne. Han løper rett frem etter ballen og skyter alt han klarer.
MM er en helt annen type. Han er mye flinkere til å finne rommene, løper klokt og plasserer seg bra i feltet. Han er i tillegg enda kjappere enn Trond Olsen. Hans svakhet er at han er litt puslete og han mangler den råskapen som gjør at han kan bli en absolutt toppspiller. |
Är MM så bra så kommer jag att gå med i hans fanklubb. Såvitt jag förstår så är det hittills tre medlemmar i klubben. Du, Hoftun och Hamrén; en fotbollsfaglig solid trio. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 10.01.2010 17:30 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Såvitt jag förstår så är det hittills tre medlemmar i klubben. Du, Hoftun och Hamrén; en fotbollsfaglig solid trio. |
Strengt tatt har Hedon helt rett i hans oppfattelse av MM som spiller, men det er vel imot ditt mantra å noen gang være helt enig med folk som enten kritiserer utlendinger eller liker NAE som trener. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 10.01.2010 18:00 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | De har ikke spillere som er flinke til å gå i det lille bakrommet som er, derfor mener jeg at det ikke eksisterer og at man derfor bør spille på andre styrker i laget.
. |
 |
|
Back to top |
|
 |
Sneipen Senior

|
Posted: 10.01.2010 18:19 Post subject: |
|
|
Camp Nou er 315 kvadratmeter større enn Lerkendal...dog ikke lengre, bare bredere _________________ Rosenborg og Liverpool |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.01.2010 18:26 Post subject: |
|
|
Men siden matta på begge stadioner er 105x68 meter så tviler jeg på at de ekstra kvadratmeterne stadionet i seg selv har hjelper særlig på når det komme til å jage bakrom i kamp... |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 10.01.2010 18:38 Post subject: |
|
|
Sneipen menar nog rummen bakom målen. Tippeligan kanske skall söka om dispens för att få använda dessa rummen i matcherna. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 10.01.2010 18:48 Post subject: |
|
|
Ballgutter heter det da. Ikke bakromsspillere. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
|