View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
puckno Veteran
|
Posted: 05.11.2009 16:16 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Hamrén var åpen overfor klubben mens Hareide benektet NFF-samtaler på direkte spørsmål. |
En ting er hva man er åpen med klubben om.
En annen ting er hva man er åpen med pressen om.
Hamren har også fått svært stygge riper i lakken i denne prosessen:
- først en pressekonferanse hvor det eneste innholdet er at han skal respektere kontrakten
- deretter gjentatt sutring i media som ville umuliggjort for Hamren å fortsette
Hvis Hamren hadde ment alvor om å respektere kontrakten så hadde han tatt dette innad i klubben og ikke utad i pressen.
Slik sett ble dette et skittent spill hvor Hamren slett ikke respekterte konktrakten og hvor Hamren og SvFF gjentatte ganger spilte ut 'sympatikortet' gjennom pressen som et ledd i å forhandle.
Hadde Hamren nå stått som svensk landslagstrener, og dette hadde blitt tatt internt i klubben istedenfor hule løfter utad om å respektere kontrakten, så hadde han forlatt denne klubben 100% respektert.
For min del er Hamren nå temmelig langt unna de 100 prosentene respekt. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 05.11.2009 16:16 Post subject: |
|
|
ode wrote: | Da kan vel Rambo også kjøre serien de sist 6-7 kampene.
|
Du har allerede glemt det halvåret med Rambo? At folk her fortsatt foreslår assistent løsninger er for meg helt ubegripelig. Snakk om å ta lærdom av feil. For at dette skal være en aktuell løsning, så bør serien være 100 % avgjort, alt annet er idioti.
Last edited by longines on 05.11.2009 16:21; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.11.2009 16:19 Post subject: |
|
|
Jönssons familiesituasjon og egne ønsker er nok et mye større hinder enn overgangssummen. Har vi lyst på han så har vi råd til han, og hvis han har lyst til å komme hit så blir det til at han gjør det. Overgangen vil tvinge seg frem, slik det beviselig alltid gjør.
Hvis rbk ikke har klart å finne en ny trener på 10 måneder så må Hoftun slutte å være med på treningene, evnt. kan han gjøre comeback på laget siden han da må ha trent mye.
Last edited by Hedning on 05.11.2009 16:20; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 05.11.2009 16:19 Post subject: |
|
|
Solo wrote: | Han drar den frem fordi forumbrukeren "naoned" spurte om forskjellene. |
Aaah.... slapt av meg.
Fikk litt kaldsvette der en stund. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 16:27 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | - først en pressekonferanse hvor det eneste innholdet er at han skal respektere kontrakten |
Da må jeg bare si at du ble lurt av rbk.no-framstillinga... Hele pressekonferansen dreide seg om han ønsket seg bort. Det var han helt åpen på. |
|
Back to top |
|
 |
klabb Junior
|
Posted: 05.11.2009 16:38 Post subject: |
|
|
Det er veldig menneskelig å bli fristet når man får et godt tilbud. Det gjelder ikke bare fotballtrenere. Hvor mange har ikke nettopp begynt i ny, bra jobb og fått tilbud om en enda bedre? Eller har ei bra dame og møter "drømmdama"? Hvor enkelt er det å opptre 100% rakrygget i sånne situasjoner når du ikke helt sikkert om det blir noe av og du ikke ønsker å såre noen/brenne broer?
Derfor synes jeg ikke verken Hamrén eller Hareide skal kritiseres for hardt. Hamrén ligger et hestehode foran Hareide i anseelse, men husk at dagens trenere er atskillig mer vant til å håndtere media enn det som var vanlig i 2003.
Jeg synes også at Trond Sollied har opptrådt vel så kritikkverdig overfor Rosenborg som både Hareide og Hamrén. Han har ikke vært i den pressa situasjonen som de to førstnevnte og er i tillegg en mangeårig Rosenborger med kompiser på brakka. Likevel har han lekt sisten med oss ved flere anledninger.
Hvis Rosenborg skal få en trener som blir her i flere år så må vedkommende ha lokal forankring. Det holder ikke å ha familien i Göteborg, da bare vet du at det blir et kortvarig forhold. Det taler mot utenlandske alternativer generelt, som alle mest sannsynlig vil komme i samme situasjon.
Av de kandidatene som har vært nevnt tror jeg derfor at Hareide er et veldig godt alternativ. Han har bredere erfaring enn noen annen norsk trener (ved siden av Sollied), han er ferdig med landslagsambisjonene og han trivdes veldig godt med å bo i Trondheim. |
|
Back to top |
|
 |
olivknob Senior

|
Posted: 05.11.2009 16:51 Post subject: |
|
|
Noen som vet ståa til Michael Laudrup?
Har ikke han en brukbar bakgrunn i forhold til utlendinger vi har mulighet til å hente til Lerkendal?
Han vant superligaen med Brøndby i 2005.
Ble nr 14 i Spanske ligaen med Getafe, samt kom til finalen i den spanske cupen og kvartfinalen i Uefa-cupen.
Mener å huske han fikk sparken i Spartak Moskva i fjor etter en 8. plass, og var nylig aktuell for Atletico Madrid.
Har vœrt innom bla Juventus, Barcelona, Real Madrid og Ajax som spiller.
Bør vel ivertfall vurderes foran Hareide og Solskjœr i mine øyne. _________________ Nordic Home Inspection
Nordic Home Inspection Map |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 05.11.2009 16:54 Post subject: |
|
|
skjønner at det er mange sider å lese hvis du ikke har vært inne her på noen dager. Skrevet ganske mye om Laudrup de siste dagene. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 05.11.2009 16:59 Post subject: |
|
|
Hvorfor ikke rett og slett kontakte Jönsson NÅ? Gå veien via Stabæk om nødvendig, jeg regner med de ikke vil være for vriene med tanke på hvor lenge Jönsson har vært i klubben dems. Sier Jönsson JA, henter vi ham, sier han NEI, henter vi ham ikke. Enkelt og greit. Et navn stryket fra lista.
Hva er det som drøyer? Hva annet har Hoftun egentlig å gjøre? |
|
Back to top |
|
 |
olivknob Senior

|
Posted: 05.11.2009 17:08 Post subject: |
|
|
Svar til Klabb
Da minner jeg om at Ã…ge Hareide mannen som :
- har hatt elendige resultater med det Norske landslaget i hele 5 år, og spillt skikkelig møkkafotball kamp etter kamp.
- rykket ned med Ørgryte 2009
- vraket Bent Skammelsrud. Bent, som kunne vœrt på topp i flere år til, samt kunne vœrt en viktig mann mtp å gjennomføre generasjons skiftet i RBK.
- fikk alt for mye skryt etter 2003 sessongen i RBK, da han et helt år fløt på suksessbølgen til Eggen. Til og med mora mi kunne ført RBK til gull i 2003.
- dolket hele Trøndelag med kniv i ryggen da han løy å stakk. Kan ikke sammenligne med Hamren.
- er en jœvla usmakelig fyr. Liker ikke oppsynet hans. Har aldri gjort det og det er vel ingen som noen gang har gjort.
Og denne mannen vil du ha som sjef i vår klubb?
Det ville vœrt en katastrofe og klubbens mulige undergang om han skulle inntre som sjef igjen på Brakka.
Tenk deg om du som fotball spiller har 5-6 dårlige sessonger på rad. Mister du ikke da trua på det du holder på med? Har du noe selvtillitt igjen da?
Han har ingenting å slå i bordet med, og er en trener uten suksess på mange år. Det er ikke det RBK trenger. _________________ Nordic Home Inspection
|
Back to top |
|
 |
olivknob Senior

|
Posted: 05.11.2009 17:09 Post subject: |
|
|
h b wrote: | skjønner at det er mange sider å lese hvis du ikke har vært inne her på noen dager. Skrevet ganske mye om Laudrup de siste dagene. |
Ok. Da får jeg ta en titt  _________________ Nordic Home Inspection
|
Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 05.11.2009 17:12 Post subject: |
|
|
Klabb:
Det er veldig menneskelig å være svak; det er menneskelig å gjøre feil. Å konsekvent ta feil valg eller å gjøre gjennomtenkte valg som er veldig egoistiske er også menneskelig, men likevel så forventer man mer fra en leder for RBK. Vi snakker her om Nordens beste klubb gjennom tidene. Det er på samme måte som man forventer en høyere og bedre moral av de som skal vokte landets lover (Politiet), de som skal beskytte syke (helsepersonell, ambulansesaken i Oslo?), de som slukker vår uvitenhet (Brannmenn) og spesielt landets øversteprest (Regjeringen og Stortinget).
Jeg har en høyere stilling og for meg blir det som om jeg velger en underlevrandør på bakgrunn av hvor mine venner jobber. Eller at jeg lar meg bli kjøpt av fine utenlandsturer. Jeg synes det er forkastelig og Hamrén har opptrådt sutrete i hele saken. Hareide oppførte seg som en person totalt blottet for ryggrad. Begge to har vist store svakheter.
Det er menneskelig å være svak for snarveier, men det betyr ikke at alle som ønsker å miste vekt tyr til slankepiller. Det betyr ei heller at alle idrettstalenter doper seg. "Rome wasn't built in a day". Sammenligningen er at Hamrén kunne ventet, framfor å grine som en unge ute etter sukkertøy framfor grønnsaker. _________________ Work hard, every day. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.11.2009 17:27 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Når ble for øvrig sist en trener hentet fra en Tippeligaklubb til en annen en under kontrakt? |
NAE fra Moss til RBK etter 1987-sesongen? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 05.11.2009 17:33 Post subject: |
|
|
Nils Arne Eggen var kontraktsløs etter 87 sesongen.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 05.11.2009 17:37 Post subject: |
|
|
klabb wrote: |
Av de kandidatene som har vært nevnt tror jeg derfor at Hareide er et veldig godt alternativ. Han har bredere erfaring enn noen annen norsk trener (ved siden av Sollied), han er ferdig med landslagsambisjonene og han trivdes veldig godt med å bo i Trondheim. |
Nok møringer nå. Han har ingen resultater å vise til de siste årene. Mislyktes i kvalik etter kvalik og er ferdig med landsens fordi han ikke var god nok og generellt sur. I tillegg stakk han til landsbyen sin tvert han fikk 5 minutter fri så han kan umulig ha trivdes noe særlig her. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.11.2009 17:52 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | En ting er hva man er åpen med klubben om. En annen ting er hva man er åpen med pressen om. Hamren har også fått svært stygge riper i lakken i denne prosessen: – Først en pressekonferanse hvor det eneste innholdet er at han skal respektere kontrakten. |
Det har jeg hele veien vært fundamentalt uenig i, og som jeg skrev etter den første pressekonferansen:
kristobal wrote: | Hamren har altså lagt alle kort på bordet overfor det svenske fotballforbundet, og sagt at han er svært interessert i å trene det svenske landslaget. Svenskene har fått høre akkurat hva som må til for at han skal takke ja.
Riktignok har han ikke fått et kontraktsforslag på bordet, men det virker jo som om at det meste av krav fra begge sider er gjennomdiskutert. Det eneste som mangler er at svenskene tar en telefon til RBK og får lov til å gi ham kontraktsforslaget rent formelt.
Hamren avslører at han ikke har noen motforestillinger mot å bryte kontrakten med RBK, og vet nok også at RBK neppe har veldig lyst til å gå på 2010-sesongen med en trener på oppsigelse.
Hadde ikke trengt så mange innskutte bisetninger for å si at:
1. Jeg er ønsket som svensk landslagssjef umiddelbart
2. Vi har diskutert hva som må til for at det skal kunne skje
3. Det svenske fotballforbundet vil ta kontakt med RBK med tanke på å løse meg fra kontrakten.
4. Jeg har hatt det fint i Trondheim, men det er en større utfordring å trene det svenske landslaget. |
Jeg mener Hamren aldri har lagt skjul på noe eller vinglet overfor verken klubben eller utad i media. |
|
Back to top |
|
 |
Sølve Rutinert
|
Posted: 05.11.2009 17:57 Post subject: |
|
|
ode: Meiner du verkeleg at Jönsson er så klart fyrstevalg at det er verdt å sløsa bort ein heil sesong med hyklaren Hamrén og ein vikar som trenar? Me venta på Hamrén, og fekk ein mislykka 2008-sesong på grunn av det. I år fekk me betalt, men når han reiser allereie; var det verkeleg verdt det? Får Jönsson suksess, vil sikkert ikkje han heller vera her så mange sesongar, og då synest eg der er dumt viss 2010 blir ein ny mellomsesong, spesielt når me har eit såpass bra fundament å byggja på som me har no.
Jan Jönsson er mitt fyrstevalg (etter Laudrup), men eg er ikkje overbevist om at han er den beste me kan få. Viss Stabæk nektar å gje slipp på Jönsson, og Sollied kan koma i år, er sistnemnde den beste løysinga. Men eg tviler på at Stabæk vil tvihalda på Jönsson, fem millionar på bordet og han er vår. Spørsmålet er vel heller om Jönsson vil flytta nordover, og overta ein konkurrent av klubben der han er så høgt verdsatt.
Hareide/Hamrén: Møringen oppførte seg eit hakk verre enn svensken, men det som plager meg er at Hamrén tilsynelatande ikkje innser at han har oppført seg ulojalt, han går fortsatt rundt og prater om at han har attityd. Vil derimot tru at Hareide angrer på det han gjorde (?). |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.11.2009 18:04 Post subject: |
|
|
Nå er det veldig stor forskjell på å ha hovedtrener Hamren her gjennom vinteren og ut i neste sesong enn å ha assistent Henrix da. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.11.2009 18:12 Post subject: |
|
|
Men finner man en trener som etter et par-tre sesonger i toppsjiktet med RBK + gode resultater i EL/CL ikke blir attraktiv for større klubber i Europa/landslag? Neppe...
Ønsker vi at RBK skal være med i toppen år etter år + hevde seg i Europa, eller ønsker vi at RBK skal ende opp som en middelhavsfarer med et par seriegull i tiåret? Om vi ønsker det første er jeg nok redd vi må leve med trenerbytte annet- eller tredjehvert år. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.11.2009 18:31 Post subject: |
|
|
Det kan nok godt være en riktig antakelse. Men da bør det være en form for sammenheng i treneransettelsene. Ideene bør ikke være helt ulike, for å si det sånn.
Blir som å ansette en 4-3-3-trener på Åråsen det vettu  |
|
Back to top |
|
 |
klabb Junior
|
Posted: 05.11.2009 18:56 Post subject: |
|
|
Jeg må kanskje gjøre et par ting klart. Hareide har i utgangspunktet ingen høy stjerne hos meg. Nøyaktig av samme grunn som flere har nevnt her, men for meg handler dette om å gjøre et rasjonelt valg.
Når det gjelder nevnte møring så kan man like godt trekke fram gull i tre skandinaviske land, flott fotball i første periode som landslagstrener og at et evt opprykk med Örgyte i år ville vært et rent mirakel. Derfor kan ikke nedrykket brukes mot han.
Jeg skjønner godt ønsket om å få en sterk leder og trener på Lerkendal, men hvis kravet skal være så knallhardt at ingen klarer å leve opp til det, hva godt kommer ut av det? En bra kandidat forkastes fordi han ikke er perfekt. Dere som mener at man ikke skal vise forståelse for vanskelige valg. Kan dere vise til noen som virkelig etterlever idealet?
Jeg mener at en trener godt kan ha tabbet seg ut tidligere og fremdeles gjøre en bra jobb. Sannsynligheten er trolig større - hvis man antar at folk lærer av sine feil. Det kalles å ha vært ute en vinterdag før. Og det er noe vi liker, er det ikke?
Men hvis det dreier seg om et gjennomgående karaktertrekk, så vil det sannsynligvis henge med vedkommende også i fremtiden. Og jeg ser at det godt kan være tilfelle med Hareide.
Poenget mitt er bare at vi må være realistiske og prøve å forstå alle sider ved en sak. Vi er ikke den mest ettertraktede klubben og langt fra den rikeste. Og Trondheim ligger svært nærme Nordpolen. I hvert fall i mange utlendingers øyne. Alt dette gjør at drømmene om et verdensnavn nesten helt sikkert ikke blir noe annet.
Ønsker vi langsiktighet må vi velge noen som har liten interesse av å dra videre. Sollied har helt sikkert ambisjoner videre, så han blir en kortvarig løsning. Hareide tror jeg søker noe mer langsiktig nå. Begge har kvalifikasjoner og resultater. Jønsson står for veldig bra fotball, men Stabæk var merkelig tafatte i Europacupen i år. Det var en ripe i lakken. Med suksess blir også han fort historie.
Så vi må veie for og i mot og til slutt gjøre et valg som best vi kan. Og da hjelper det ikke å se ting svart/hvitt og bare legge følelser til grunn. Det kan være morsomt og er selvfølgelig helt legitimt, men også totalt unyttig |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 05.11.2009 19:03 Post subject: |
|
|
Stabæk var nå ikke så tafatte i e-cup sterkt overdrevet da dem ble slått ut av København fordi dem har overlegne spisser iforhold til Stabæk, hvem som helst kan få juling av Valencia på deres dag. Rennes ifjor gjorde dem en god hjemmekamp ,men røk ut på dumme feil og forspillte sjanser. Slik jeg ser det så virker det heller som det er rutine som mangler og litt tur, Eggen brukte også noen år på å finne ut av det. Ihvertfall ser ikke jeg taktiske brølere som en grunn for at Stabæk har rykket ut av e-cup, jeg kan dog ikke si det samme om Hamrèn. Vil Jönsson så synes jeg vi skal gå for Jönsson, vil ikke Jönsson så kan vi ta en prat med Sollied eller Bergstrand. |
|
Back to top |
|
 |
Ramos Junior
|
Posted: 05.11.2009 19:14 Post subject: |
|
|
naoned wrote: | RBK burde jo være et interessant prosjekt for "The chosen one". Da får han bevise sine evner!
 |
Jeg heller er ikke i tvil på at Harry Potter ville gjort underverker med dette laget! Impulser fra fotballøya hadde ikke vært å forakte.
Men litt mer realistisk så må jeg si at tanken på JJ som trener tirrer meg. Dessuten gjør Alanzinhos situasjon dette enda mer fristende.. Hadde virkelig vært flott med en eksponent for vakre mål og c-momenter på Rosenborgs høyrekant. |
|
Back to top |
|
 |
klabb Junior
|
Posted: 05.11.2009 19:47 Post subject: |
|
|
Ikke veldig uenig med deg Keenoir. Det var spesielt i kampen mot FCK jeg syntes Stabæk ble for forsiktige.
Ellers tror jeg familiesituasjonen kan være et alvorlig hinder både for Jönsson og Sollied. Såvidt jeg husker hadde vel Sollied en belgisk kone som ikke ville flytte på seg? Dette er også grunnen til at jeg tror Hareide er en mer varig løsning.
Men hvis dette ikke skulle være noe problem for Jönsson og Sollied vurderer jeg dem foran Hareide - med Jönsson som klar favoritt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.11.2009 20:30 Post subject: |
|
|
tr0ndern wrote: | Om vi ønsker det første er jeg nok redd vi må leve med trenerbytte annet- eller tredjehvert år. | Det er ikke et problem. Men nå har vi altså hatt 8 trenere på 8 år. |
|
Back to top |
|
 |
|