View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 04.11.2009 15:48 Post subject: |
|
|
trondh wrote: |
Jeg er usikker på hva som skjer hvis RBK gjør en anstendig CL i 2010 og en klubb i en større liga ønsker Sollied nedover... |
Da drar han mens vi nok en gang får en god sum penger. Det å ha spillere som er ønsket av større ligaer har ofte blitt sett på som positivt, og jeg mener den samme tankegangen bør være til stede når det er snakk om trenere. En mann med Sollieds CV bør definitivt være høyaktuell, spør du meg. |
|
Back to top |
|
 |
SLOGUM Senior
|
|
Back to top |
|
 |
Sølve Rutinert
|
Posted: 04.11.2009 16:00 Post subject: |
|
|
Nekter å tru at Brakka vurderer Ola By som hovudtrenar. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 04.11.2009 16:07 Post subject: |
|
|
Halvorsen87 wrote: |
Da drar han mens vi nok en gang får en god sum penger. Det å ha spillere som er ønsket av større ligaer har ofte blitt sett på som positivt, og jeg mener den samme tankegangen bør være til stede når det er snakk om trenere. En mann med Sollieds CV bør definitivt være høyaktuell, spør du meg. |
Vi har rundt 20 spillere i stallen til enhver tid, hvorav da minst halvparten sliter benken en del. At noen forsvinner gjør at spillere har tro på at de vil få flere sjanser.
Men for all del, at en trener er ettertraktet er et tegn på at han er god.
Det er likevel ikke ønskelig at en ny trener følger i Hareide og Hamrens fotspor og hopper på det første og beste. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 04.11.2009 16:32 Post subject: |
|
|
Begynner å bli lei saken nå, nesten. Nye navn i media nesten hver dag, og etter Lagrell og Hamréns verbale tømming i media, har vi nå også fått inn verdens mest PR-kåte mann i Ingebrigt Steen Jenssen, som daglig gir rapport til alt som kryper og går med notisblokk og blyantstump om hva som er sagt og ikke sagt, sett og ikke set i løpet av siste døgn.
Håper noen baller blir lagt døde snart, slik at det blir litt mindre kaos. Og med det mener jeg ikke at jeg ønsker noens baller på et fat. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 04.11.2009 16:49 Post subject: |
|
|
kris0stbys rangerte ønskeliste:
1. Jan Jönsson
Står for en offensiv og fin fotball. Er flink på spillerutvikling, det være seg ungdommer eller noget eldre spillere. Virker på meg som den beste pedagogen av de aktuelle kandidatene. Det nærmeste vi hav vært en stabil trener i TL siden Eggen, med 3 medaljer på like mange år i serien. Tør matche talenter, og kan hente nye spillere. En svært optimistisk og positiv person. Soleklart førstevalg, men tviler på han vil tvinge sine små barn til å flytte mer enn nødvendig.
2. Michael Laudrup
Har liten peiling på ham, men har et godt omdømme, og har gode resultater å vise til. Er dessuten ledig på markedet. Ettertraktet i Spania, det bør bety noe
3. Nanne Bergstrand
Som Laudrup har jeg manglende personlig peiling på ham, men har gode resultater de siste årene, og tar forumets (PS hovedsakelig) ord på at han har mye av det vi leter etter. Under langtidskontrakt
4. Ole Gunnar Solskjær
Wildcard som kan gå begge veier. Har stort potensiale, noe vi så av ham som spiller og har hørt prat om fra United-miljøet. Vil kunne lokke til seg mange håpefulle som gjerne vil spille for ham, noe som vil kunne rette opp "ingen vil til RBK"-mentaliteten som virker å råde i norge. Har gode resultater med reservelaget til United, men det er også alt. Er yngre enn, og har spilt med Roar i mange år, og vil slite med å få full respekt fra Iversen
v_olden wrote: | Ikke se dere blinde på utlånsobjekter. Solskjær har et navn som gjør at gode spillere ønsker å signere for RBK for å spille under ham. |
5. Per Mathias Høgmo
Norges fremste når det kommer til å se helheten. Sist han var her gjorde han utrolig mye, og er i slikt henseende det nærmeste vi kommer en ny Hamrén. Taklet ikke presset sist, vil han kunne klare det nå? Virker fonøyd med situasjonen i Tromsø
6. Trond Sollied
Er den noske treneren med mest erfaring fra internasjonal klubbfotball. Hadde svæt gode resultater sist han var her. Har ikke prestert stort siden omtrent årtusenskiftet. Blir å ta et skritt tilbake til det gamle, vi risikerer å bli surrende rundt i Eggen-filosofien for lenge. Ikke motivert for TL
7. Ola By Rise
Gjorde en god jobb for omstendighetene sist. Er blitt eldre, er ikke lenger alles bestekammerat. Fremdeles null A-lagserfaring. Bitter over sparkingen?
8. Henning Berg
Har autoritet og internasjonal erfaring som spiller. Variable resultater som trener, men hvor mye kan skyldes på ham? Tenker langsiktig. Nødløsning
9. Ã…ge Hareide
Dyktig trener, god erfaring, gode resultater sist. For veik i de store kampene, som gjør ham til en perfekt trener for Brann, ikke RBK som skal ut i CL. Usmakelig etter sist, eller er alt tilgitt? |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.11.2009 17:00 Post subject: |
|
|
Stryk By Riise, Solskjær og Høgmo av at dem mangler nødvendig erfaring og en har vist at han ikke takler presset så synes jeg listen din ser veldig bra ut. |
|
Back to top |
|
 |
Mowinckel Junior
|
Posted: 04.11.2009 17:03 Post subject: |
|
|
Stiller meg 100% bak den listen kris0stby. Meget bra. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 17:05 Post subject: |
|
|
kris0stby wrote: |
6. Trond Sollied
Er den noske treneren med mest erfaring fra internasjonal klubbfotball. Hadde svæt gode resultater sist han var her. Har ikke prestert stort siden omtrent årtusenskiftet. Blir å ta et skritt tilbake til det gamle, vi risikerer å bli surrende rundt i Eggen-filosofien for lenge. Ikke motivert for TL
|
Du er uvitende.
2002-2005 i Club Brugge:
In 2000 he was offered a job at Club Brugge and stayed there until 2005. In six seasons Sollied won everything, 2 championships (2003 and 2005), 2 cups (2002, 2004) and 2 Supercups (2002, 2004).
Kilde: Wikipedia
Han vant "The Double" i 2005/2006 sesongen i Olympiakos:
Therefore Olympiacos appointed Trond Sollied. They also made a great hit on the market by signing arch-rival Panathinaikos' striker Michalis Konstantinou. During the season 2005–06, Olympiacos achieved to win all the four derbies against their major rivals, Panathinaikos and AEK Athens, something only achieved once more, during the season 1972–73. The combined goal total in these four matches was 11-3 in favour of Olympiacos. They also beat their second biggest rival AEK Athens 3-0 in the Greek Cup Final to clinch their second straight double and managed to win 16 consecutive matches in the championship, thus breaking their own record.
I 2006 ble han også ranket som den niende beste treneren i Europa av Uefa.
Kilde: Wikipedia
Tidligere i år så vant han den Nederlandske FA-cupen med Heerenveen.
Trond Sollied har flere sesonger bak seg i Champions League, og har dermed masse internasjonal erfaring. Han står også for en langt mer offensiv spillestil enn Erik Hamren. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.11.2009 17:08 Post subject: |
|
|
Bra argumentert Longines ( Joko ) og Sollied viser jo helt tydelig alle sine klubber at han er en vinner. Jeg ville foretrekke Jönsson ,men at Sollied hvis han har lyst og er motivert skal være noen dårlig løsning vil heller ikke jeg være med på. Ihvertfall 100 ganger bedre enn Solskjær som alternativ. |
|
Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 04.11.2009 17:13 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Du er uvitende. |
Beklager. Fremdeles, det er ikke veldig stort å trene Olypiakos til gull, det er nesten som gullet i 98 det, rimelig stort forsprang på konkurrentene.
Og det endrer ikke faktum at han har avvist oss fordi han føler seg for god tidligere |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 17:14 Post subject: |
|
|
AEK Athen og Panathinaikos er overhodet ikke til å kimse av.
Dessuten, alle de gangene han har avslått oss, så har han vel vært under kontrakt med en annen klubb? Det er kanskje de man kaller "attityd"?  |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2009 17:15 Post subject: |
|
|
Selv om jeg må medgi at jeg ikke har noen særlig oversikt per dags dato over andre kandidater enn de som er lansert på forum og ellers, stiller jeg meg helt og fullt bak rangeringen til krisostby
Det som er under 4. plass på lista er egentlig heller uinteressant for meg, da jeg ikke har noe særlig ønske om noen av dem.
Hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker Sollied er som krisostby nevner at det vil være et skritt tilbake i retning av Eggen, en strategi jeg har talt i sterke ordelag i mot de senere årene. Dessuten forekommer det meg svært underlig hvis diverse uttalelser om Sollieds livsførsel bare er oppspinn. Det teller også i mot Sollied at han har vært lunken ved tidligere trenerjakter i RBK. Hvis han skulle være så mye mer lysten på jobben nå så må det være fordi han er i en nedgangsperiode som trener. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.11.2009 17:24 Post subject: |
|
|
Hva får deg til å tro at Sollied ikke har tatt lærdom ifra Belgisk, Nederlandsk og Gresk fotball og implementert det i stilen. Det er ingenting i veien for å bruke mange av Eggen sine gode idèer ,men det må gjøres fordi trener selv synes det er lurt og at det er hans eget syn og ikke for at klubbledelsen prøver å kopiere Eggen. Sollied er Sollied og Eggen er Eggen og det er kun fornuftig å plukke opp ting ifra de beste og implementere det i sin egen stil. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 17:24 Post subject: |
|
|
Så du rater Nanne Bergstrand over Trond Sollied bare pga at Sollied har likhetstrekk med Nils Arne Eggen? Rett og slett latterlig. Og hva er egentlig så jævlig med stilen til NAE? Har aldri hatt det så morsomt som under han, og Sollied har med sin lignende stil vist at han kan skape resultater i nyere tid. Dessuten, kan det tenkes at Sollied har fått litt impulser fra Hellas, Belgia og Nederland?
Nanne Bergstrand er det mest depressive forslaget jeg kan tenke meg.
EDIT: Til Kristobal |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2009 17:31 Post subject: |
|
|
Les hele begrunnelsen min.
Jeg føler uansett at det å ansette Sollied er et tegn på at man går tilbake i Eggen-filosofien, noe jeg veldig sterkt har frontet at jeg ikke vil.
Det blir aldri som det har vært tidligere uansett, så hvorfor ikke gå for nye og friske ideer.
Jeg mener også Semb/Drillo/Solbakken-løsningen i NFF er uheldig av samme årsak. Selv om alle sikkert har fått nye impulser og utviklet sine fotballhoder siden 90-tallet. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 17:36 Post subject: |
|
|
NFF har hatt en ukultur når det kommer til spillestil. Rosenborg har hatt en kultur. Det er forskjellen. Hadde du bodd i Brasil så hadde du vel ønsket deg en Solbakken, Semb type for landslaget der borte.
Sollied har opparbeidet sin egen trenerkarrier, og blir derfor ingen kopi. Han har likhetstrekk med NAE, men er det nødvendigvis negativt? I Rosenborg har vi hatt en fotballkultur å være stolt av, vi har vært det mest offensive og underholdene laget i Skandinavia de siste 15 årene. (Hvis vi ser bort fra de 2 siste årene). Nanne Bergstrand er en Solbakken, Drillo og Semb type. Hvorfor ønsker du det til Rosenborg, mens du ikke ønsker den type trenere til NFF? Her skal vi ha forandring for forandringens skyld, ikke fordi det er det beste. |
|
Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 04.11.2009 17:39 Post subject: |
|
|
Litt enig med Longines her. Skjønner ikke hvorfor man skal avskrive en trener fordi han forfekter den såkalte "Eggen-filosofien". Eggen-filosofien har det vel aldri vært noe i veien med, problemet har snarere vært at vi har ansatt trenere som rett og slett ikke har vært dyktige nok til å gjennomføre Eggen-filosofien.
Jeg er også usikker på om Sollied er riktig valg, men av andre årsaker.
* Jeg tror ikke Sollied ser for seg et langt opphold i Rosenborg, vi risikerer å måtte ut på trenerjakt igjen om 1-2 år.
* Sollied er flink taktisk og på treningsfeltet, men er han like flink på alt utenfor banen som f.eks kosthold og restitusjon, slik som Hamren? Dette er et aspekt som har blitt langt viktigere siden sist Sollied var i klubben.
* Noe usikker på om Sollied har evnen en Hamren og Jønsson har til å være tøff og autoritær, men samtidig vise omtanke for spillerene. Å bare være tøff kan fort slite på spillergruppa og skape konflikter. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2009 17:47 Post subject: |
|
|
Når det gjelder Eggen-stilen og alt det der så har jeg heller aldri hatt det så moro på fotballkamp som på 90-tallet. Jeg er full av beundring over det han klarte å skape.
Men jeg er av den oppfatning at selve spillestilen muligens er noe utdatert. Man skal ikke glemme at selv Eggen måtte gjøre RBK til et mye mer ballbesittende lag etter hvert enn det som RBK i utgangspunktet var.
RBK-stilen utviklet seg mye fra Sørloth-tida med møtende spiss til mer rettvendt spiss. Fra den offensive Brandhaug til en stadig mer dyptsynkende Skammelsrud sentralt på midten.
Men fremfor alt gjennom at det å holde ballen i laget ble viktig for i det hele tatt å komme over terskelen med å slå gjennom i Europa.
Så ble vi i slutten av Eggen-tida stasjonært ballbesittende. Det er forskjell på det å holde ballen i laget og ha mange bevegelser samtidig, og det å holde ballen i laget og ikke røre seg så mye for å skape åpninger.
Det er garantert sammensatte årsaker til at 2001- og 2002-årgangene av RBK var dårlige årganger, men jeg tror mye skyldes at Eggen kom til et punkt hvor han ikke helt klarte å videreutvikle RBK-stilen på samme måte som han klarte gjennom 90-tallet. Og kanskje litt at hele grunntankegangen ikke fungerte like enkelt som tidligere.
Når man tar et Youtube-blikk på RBK fra den tida er det påfallende hvor mye rom laget får i angrepsoppbygningen, og hvor mye enklere det ser ut å spille innenfor et fastsatt system. Fotballen særlig her hjemme er mye mer oppjaget og tettere, som gjør at det er vanskeligere å spille innenfor et gitt opplegg. Det stilles større krav til kreativitet og individuelle løsninger. Når vi møter mer kontinentale lag er det ikke så ille, og kanskje kan det også forklare at vi tross en del svake sesonger her hjemme de senere årene faktisk har prestert anstendig ute. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.11.2009 17:52 Post subject: |
|
|
Men Sollied, som du mener har identisk spillestil som NAE, har jo skapt resultater i nyere tid. The Double i Hellas ikke lenger tilbake enn 2006. Når Sollied klarer å skape resulater med den stilen, hva er egentlig problemet ditt med ansettelsen da?
Hadde du kun ment det var pga ryktene om hans liv utenfor fotballen, så kunne det jo vært mer forståelig. Men du sier jo at du ikke vil ha han pga fotballen han står for.
Og jeg gjentar, det er vel stor sannsynlighet for at Sollied har tatt med seg noen impulser fra Hellas, Belgia og Nederland. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 04.11.2009 18:02 Post subject: |
|
|
NÃ¥r dere snakker om Eggen-stilen mener dere den han tok med seg fra Rinus Michels og Nederland? Blir Sollied mer attraktiv hvis han forfekter den stilen?
Idiotisk argumentasjon å mene noe fra eller til angående spillestil. Resultater taler for seg selv, og Sollied står ikke tilbake for NOEN på den lista til krisostby når det gjelder resultater. Han har seriegull i 3 forskjellige land samt CL for 2 av de samme klubbene på samvittigheten. Han er en vinner i ordets rette forstand. Det eneste man kan klage på er at han ikke har vært de to gangene RBK har ønsket hans tjenester.
En skulle tro at hvis RBK ønsker en ny trener så er fortsatt Sollied øverst på ønskelista. Han er tidligere RBK'er, han er en erfaren trener med masse gode resultater både nasjonalt og internasjonalt på samvittigheten. Å sammenligne han med blanke ark som Solskjær er faktisk latterlig. Solskjær ville blitt et eksperiment. Vil folk her inne ha NOK et eksperiment? Har man ikke lært noe de siste årene?
Det er som media skriver 3 kandidater:
Sollied, JJ og Hareide.
Btw, Selv Temuri Ketsbaia ville vært et bedre valg enn Solskjær :p |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 04.11.2009 18:08 Post subject: |
|
|
Når det gjelder cv som fotballtrener skjønner jeg ikke hvordan vi skal kunne sikte høyere enn Sollied
Andre momenter kan gjerne diskuteres, men det faglige og erfaringen og evnen til å skape resultater blir det litt vanskelig å argumentere mot. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2009 18:09 Post subject: |
|
|
longines wrote: |
Sollied har opparbeidet sin egen trenerkarrier, og blir derfor ingen kopi. Han har likhetstrekk med NAE, men er det nødvendigvis negativt? I Rosenborg har vi hatt en fotballkultur å være stolt av, vi har vært det mest offensive og underholdene laget i Skandinavia de siste 15 årene. (Hvis vi ser bort fra de 2 siste årene). Nanne Bergstrand er en Solbakken, Drillo og Semb type. Hvorfor ønsker du det til Rosenborg, mens du ikke ønsker den type trenere til NFF? Her skal vi ha forandring for forandringens skyld, ikke fordi det er det beste. |
Jeg skal ikke påberope meg å ha for mye kjennskap til Bergstrands styrker og svakheter som trener. Det er vel mer at jeg i utgangspunktet er mer positive til trenertyper som kan stå for noe nytt og utviklende. Jeg tror ikke det er tilfeldig at den viktigste og beste jobben i RBK de siste ti årene er gjort av Høgmo og Hamrén. Høgmo var dessverre ikke rett trenertype, han var mer en organisator. Men ideene hans var åpenbart friske og nyskapende.
Det kan faktisk virke som om at suksessen i år kommer rett og slett på grunn av forandring for forandringens skyld.
Så har vi kanskje vært litt mindre underholdende de siste par årene enn vi var tidligere. Men det har kanskje vært helt nødvendig for å gjenskape sportslig suksess. Noen måtte ta tak og skape et lag der alle jobbet for hverandre hjemover på banen. Selv Iversen altså, som i tre sesonger har stått med hoftefest unntatt de gangene han har scoret mål som likevel ikke førte til seier.
I den gode 2006-høsten vant vi mange tette og jevne kamper. Det var langt fra finspillet som preget oss da Riseth gjorde grovjobben som defensivt anker foran midtstopperne våre. Men resultatene kom.
Så er det nok også sånn at når folk tenker tilbake på gode gamle dager, så tenker de automatisk på de beste årene under Eggen. Ikke på 2001- og 2002-sesongene, hvor det var mye dårlig bevegelse, vi spilte 4-3-3 uten å ha spillere til det og hvor vi særlig i 2002 fikk gull mer på andres udugelighet enn vår egen fortreffelighet.
Det er også et faktum at målsnittet i 2002 ikke var stort høyere enn årets, selv om Nils Arne Eggen kanskje ville klassifisert mange av årets mål slik han klassifiserte et Carew-mål: "Det e itj sånn vi score mål i RBK".
Som nevnt i andre tråder mener jeg også at det var soleklart mest prekært å ta tak i den defensive biten av spillet vårt da Hamren tok over. Vi slapp jo inn mål på ingenting i kamp etter kamp. Jeg er også sikker på at vi nå har en defensiv struktur som gjør det mulig å sette mer fokus på å utvikle det offensive spillet til neste sesong.
Med den klare nivåsenkningen jeg ser for meg på norsk eliteserie i 2010 så er det langt fra usannsynlig at små justeringer offensivt kan gi oss 80-90 seriemål å juble for kommende sesong.
EDIT: Så er det ellers en helhetsvurdering at jeg ikke ønsker Sollied som trener da. Enten man tillegger mitt argument om livsstil eller spillestil mest vekt.
Resultater er så, og at en Eggen-liknende spillestil fungerer kan jeg forstå. Men feelingen min er at VI ikke skal gå i den retningen igjen med det første.
Last edited by kristobal on 04.11.2009 18:12; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 04.11.2009 18:09 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Det som er under 4. plass på lista er egentlig heller uinteressant for meg, da jeg ikke har noe særlig ønske om noen av dem. |
Litt av poenget mitt faktisk
Og longines, allow me to retort. Jeg har ingenting imot Eggen-stilen. På flere punkter ønsker jeg vi skal "tilbake"(samtidige bevegelser). Men de siste årene har vi prøvd å bryte med den. Vi har ikke lenger Eggen, vi kan ikke lenger spille Eggen-fotball. Vi trenger å frigjøre oss fra Eggen og spille RBK-fotball.
Ja, det kan være likhetstrekk. Vi skal ha mange samtidige bevegelser. Vi skal være angrepsvillige. Vi skal ha et spillesett som tillater oss å slå på papiret overlegne lag. Men det skal være på en ny måte. Vi har hatt en vanskelig periode. Vi har hatt et generasjonsskifte. La dette være en anledning til å fortsette fornyelsen Hamrén har startet. Vi trenger nye impulser |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2009 18:19 Post subject: |
|
|
Fortsatt veldig enig med krisostby.
Andre lag får gjøre hva de vil og lykkes med hva de vil. Men akkurat for OSS føler jeg ikke at det riktige er å nok en gang tilnærme oss det vi (endelig) har kommet oss vekk fra.
Det er mange veier til Rom, og det finnes ingen fasit på suksess. Det som fungerer for noen, fungerer ikke for andre.
Jeg mener vi skal fortsette vår utvikling basert på det Hamrén har innført, og gå i den retningen fotballmessig. Det virker etter mange års vingling som om at det er rett vei å gå akkurat nå.
Så kan det godt hende at vi om 10-15 år dreier oss mer i retning av Eggen-filosofien og finner ut at det kan være tid for den igjen.
Det blir litt som politikk. Det går i bølger hva man ønsker, og den type politikk som er utviklende og riktig i dag er ikke nødvendigvis det under helt andre rammevilkår om ti år. |
|
Back to top |
|
 |
|