English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dario Zahora
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 64, 65, 66  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 20.09.2009 17:43    Post subject: Reply with quote

Du har et godt poeng TomH, men den store forskjellen er at Skjelbred virker veldig rask og kvikk, mens Zahora det motsatte (i hans kamper for a-laget).
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran

PostPosted: 04.10.2009 10:28    Post subject: Reply with quote

Troppen mot Start:
Rune Almenning Jarstein, Alexander Lund Hansen, Mikael Lustig, Mikael Dorsin, Kris Stadsgaard, Alejandro Lago, Simen Wangberg, Roar Strand, Per Ciljan Skjelbred, Vadim Demidov, Anthony Annan, Trond Olsen, Markus Henriksen, Abdou Razack Traoré, Steffen Iversen, Rade Prica, Mushaga Bakenga og Kjell Rune Sellin.
Zahora var vel heller ikke med på RBK2 sist?
Ser ut som om han ikke inngår helt i fremtidsplanene ja.
Evnt. prioriteres unggutta som mangler innhopp for å få gullet.
Jeg som tok feil, forøvrig i godt selskap med Thorbjørnsen og Hamren, har vel et lite håp om at han viser seg som en god spiller i løpet av oppkjøringen og i løpet av neste sesong.
1. Håper han blir en god back-up for Prica/Iversen og viser at han behøves i stallen da vi igjen skal spille mange kamper.
2. Han spiller vårsesongen for RIL og legger grunnlaget for at de berger plassen med mange skåringer.
Deretter hentes han tilbake for å delta i CL-kvalik, Cup og gullinnspurt.
Permj
Junior

PostPosted: 06.10.2009 18:22    Post subject: Reply with quote

Har en følese på at RBK kan gå seg på en ny Eguren-blemme, hvis de lar være å gi Zahora sjansen. Han er en spiller som virkelig kan bøtte inn gåller for rbk hvis han får sjansen!!
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.10.2009 23:46    Post subject: Reply with quote

Ser ikke Zahora som noen Eguren for øyeblikket. Virker som om han ikke er seriøs nok, men det kan jo forandre seg.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 07.10.2009 00:26    Post subject: Reply with quote

Merkelig tilfelle egentlig da han må på seg mesteparten av skylden selv for at Rosenborg karrieren ikke har tatt av seg så langt. Hvis tilfellet er at han har vært syk så er det heller ikke så merkelig at han virker slapp. Annan slet jo f.eks med det samme i Start første sesongen. For det en kunne se i klipp ifra RBK - TV når han signerte tydet på at han skulle ha endel å tilby. En god treningsvinter har gjort undre for mange, muligens også Zahora. Kanskje en havregrynskur allà den Alves fikk av Hamrèn i sin tid er det som trengs for å få den tidligere u-landslagspilleren på et såpass bra landslag som Kroatia til å yte sitt beste og få brukt ferdighetene til det beste for laget. En veldig vanskelig tilfelle å fatte en besluttning rundt. I prinsippet så mener jeg alle nyervervelser bør få minst 1 sesong på å bli varm i trøya før dem kasseres.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 07.10.2009 00:47    Post subject: Reply with quote

Dario er utvilsomt en spiss som har mye å ferdes med når han er i de rette omgivelsene. Desverre ser det ut til at det ikke blir sånn i Rosenborg. Det har gått såpass tungt i år at jeg tror det eneste som kan forløse det han har inne, er et miljøskifte.

Jeg anser faktisk Zahora for å være på nivå med f.eks sein Frode Johnsen (2005-2006), altså en brukbar, om ikke glimrende, spiller, men som desverre er et godt stykke bak det opplagte førstevalget Prica, og også Iversen som i større grad enn Zahora er godt integrert i lagets angrepsmønster. Iversen har hodestyrke, plasseringsevne, god spilleforståelse og matchvinneregenskaper, men mangler litt på fart, kondisjon og er til tider en humørspiller. Altså har Iversen og Zahora ganske mange trekk til felles, men den store forskjellen er at Iversen er viktig i spillergruppa og en markant figur, mens Dario er en outsider som "får innhopp" og skal utfordre et kresent og kritisk publikum. Enten må vi kvitte oss med ham med en gang, ellers må vi se an hvordan han gjør det gjennom vinteren og la ham spille en del i første halvdel av neste sesong. Jeg er enig i at det er feil å slippe spillere uten å gi de en sesong (et helt kalenderår i min bok) å bevise på. Dario har ikke vist noe som helst på RBK2 som tyder på at han har noen fremtid i klubben, og ettersom han er utenlandsk og betydelig eldre enn våre andre spisshåp Sellin, Bakenga (og Aas) vil han neppe bli værende lenge på ren barmhjertighet.

Stalltipset er at Zahora tar en Clayton Zane, og går til en annen klubb på Rosenborgs nivå og blomstrer med trivsel og scoringer. Det er rart med det, men miljøskifte bruker å ha en kraftig påvirkning på "fortapte" spillere.
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 07.10.2009 00:59    Post subject: Reply with quote

Han virket å være god under prøvespillet. Siden har han sett tam ut. Er han fornøyd med å ha sikret kontrakt med Rosenborg?
Macha
Veteran

PostPosted: 07.10.2009 01:32    Post subject: Reply with quote

Synes han kan få en kamp fra start nå som vi har vunnet. Han er sikkert sulten og har lyst til å vise seg for å kunne spille mer mens visse andre tar det litt mer emd ro antakeligvis.
Back to top
SondrMan
Rutinert

PostPosted: 07.10.2009 03:02    Post subject: Reply with quote

Zahora har noe han ønsker å bevise. De fleste spillerne var veldig: "Gullet er vunnet.. vi vil bare ikke tape." Nå har vi tapt. Som betyr at Hamrén bør prøve ut nye ting og ikke alltid la de samme spillerne spille. Gi nå Dario sjansen stakkars. Han fortjener å starte en eller flere "treningskamper" vel?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 07.10.2009 08:57    Post subject: Reply with quote

Jeg synes ikke en spiller automatisk fortjener "en sjanse" bare fordi han står på lønningslista. Hvis Bakenga, Sellin eller noen andre er bedre på trening så kan Zahora bare bli sittende på benken for min del. Uansett tror jeg Prica starter de tre siste kampene, men det må være lov å håpe at noen får et lengre innhopp på spissplassen.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 11.10.2009 18:02    Post subject: Reply with quote

Står det likt mellom Bakenga, Karlsen og Zahora i høst, så la de to unggutta få spilletid. De representerer framtida og trenger spilletid for å bli seriemestere. Zahora forsvinner uansett i løpet av neste år en gang. Zahora er et realt bomkjøp, noe som alle klubber kommer ut for rett som det er.
Back to top
Permj
Junior

PostPosted: 12.10.2009 15:05    Post subject: Reply with quote

Bomkjøp synes jeg var et veldig sterkt ord om en spiller som ikke har fått mulighet til å vise seg fram enda....Så hvis vi skal dedømme hvor vellykket kjøp er etter så kort tid så har Rbk gjort endel av de...Kone, Eguren, Lago....Alle disse spillerne viste seg å være meget habile spillere, men dette skjedde etter en lengre preiode med motgang i klubben....(eguren fikk vel aldri sjansen, men gjør det stort i spania.)
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 12.10.2009 15:46    Post subject: Reply with quote

Forskjellen er slik jeg ser det at de du nevner ikke fikk spille på tross av evnene sine, mens Zahora ikke får spille på grunn av sine (mangler).

Hamrén selv en veldig sterk pådriver for å signe Zahora, og jeg regner med han ikke brukte benkefyll som argumentasjon. Zahora har sikkert evner han, men sliter tydeligvis med å få det ut. Kanskje blomstrer han, ellers blir han bomkjøp. Jeg gir ham neste år, hvis ikke er det bare å avskrive som flopp.
RBK-medlem
Junior

PostPosted: 18.10.2009 02:28    Post subject: Reply with quote

Har tenkt mye på forholdet Prica/Zahora. To spisser som kom fra to helt forskjellige fotballverdener til samme klubb samtidig. Dario nøt stor suksess og respekt som toppscorer i slovensk eliteserie, som er en av de svakeste i Europa, mens Rade kom iskald fra det som muligens er verdens beste liga, der han var så ute at han ikke engang fikk være benkevarmer. Dario gikk sikkert en del opp i lønn da han kom til RBK, mens Rade gikk markant ned i lønn.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til Rade Prica, men er selvfølgelig blitt meget positivt overrasket gjennom sesongen. Hva gjelder Dario har tilfellet vært helt motsatt. Jeg hadde forventninger til at dette kunne vær en goalgetter av internasjonal klasse, men har ikke sett snurten av ham på flere måneder, ikke engang på RBK2 i 2. divisjon..

Så hva i all verden er det som har gått så bra for Prica, og hva er det som har gått så rett i dass for Dario?

Prica hadde den fordelen at han fra før hadde et meget godt forhold til Erik Hamrén. Slik sett tror jeg nok han fikk mye trygghet og selvtillit tilbake i det øyeblikket han skrev under for RBK. Han hadde allerede bevist for Hamrén i Aalborg hvor god han er på sitt beste, og følte seg trygg på å få tid til å spille seg i form. Det fikk han. Og etter noen svake kamper i starten kom flaksmålet han trengte borte mot Start, og siden har det gått så mye oppover som det er mulig. Han er nå toppscorer for Nordens mest kjente å populære klubb, og nyter stor respekt fra trenerapparat, medspillere og supportere.

Dario Zahora var på en liten ukes prøvespill for RBK før han fikk kontraktstilbud. Hamrén var usikker på hans faktiske nivå i utgangspunktet, men ble altså så imponert at han presset på for å få ham signert. Og han fikk viljen sin. Dario hadde nok ikke mangel på selvtillit da han kom til Trondheim. Vel hadde han ikke vært i en så stor å kjent klubb før, men han kom fra tilværelsen som storscorer i Øst-Europa.

Han gjorde sine saker bra i starten, og scoret etter bare et par minutter i sin første kamp for RBK2, mot Ranheim. Totalt på sine 6 første kamper for RBK2 scoret han 7 mål. Altså alt for god for norsk 2. divisjon. Men i Tippeligaen lot spilletiden vente på seg. Og den kom heller aldri. Totalt har det blitt 32 minutter Tippeligafotball på Dario Zahora i 2009. Man skal ikke forvente at han klarer å komme inn å prege kamper når han får 2-3 minutters innhopp av og til. Samtidig kan man heller ikke vente å få mye spilletid når man blir belønnet med 2/10 poeng av Adressa i flere 2. divisjonskamper eller når man leverer så slapt på trening at det medisinske apparatet velger å kjøre fysiske tester av ham.

Men hva gikk galt? Han blir med RBK på prøvespill, imponerer nok til å få kontrakt, og deretter scorer han 7 mål på de første 6 kampene for andrelaget. I starten leverte han varene på trening også. Men han fikk aldri noe tid til å spille seg i form. For trening er én ting, KAMPTRENING er noe annet.

Min teori, og det er bare min personlige mening basert på hva jeg har lest og på tall og fakta, er at Prica og Dario rett og slett ble forskjellsbehandlet i starten. Prica spilte over 200 minutter tippeligafotball bortimot sammenhengende før han scoret sitt første mål. Og han spilte ikke spesielt bra heller. Men han fikk spille, og så kom det forløsende, dog litt heldige målet, og siden har han bare valset over alle forsvar han har møtt. Zahora gjorde sine saker bra i starten, men fikk ikke spille seg inn i laget og inn på nivået i Tippeligaen. Det kan nok ha virket ganske demoraliserende på ham. Er det bare hans feil, er han ikke profesjonell nok i innstillinga si? Nja.. Folk er forskjellige. Enkelte takler uventet motgang dårligere enn andre, sånn er det bare. For dette var uventet motgang for Zahora, det er det ingen tvil om.

Her kan man få inntrykk av at jeg gir trener Erik Hamrén hele skylda. Nå har egentlig ikke jeg noen rett til å kritisere en trener som har snudd helt om på hele klubben og i sitt første hele år som trener ført laget til et suverent seriegull. Men jeg tillater meg å være litt kritisk til Hamrén i denne saken likevel. Han hadde sett Pricas maksnivå før, og var derfor helt trygg på hvor god han var. Dario var han mer usikker på. En ukes prøvespill fjerner ikke all skepsis. Så jeg tror at Erik Hamrén ubevisst favoriserte Rade Prica i starten på sesongen.

Samtidig skal jeg ikke være for kritisk til Hamrén heller. På mange måter er det en veldig naturlig ting å gjøre for et menneske. De fleste av oss velger det gamle og trygge i stedet for å begi oss ut i ukjent terreng. Men at det er uheldig er det ingen tvil om.

Jeg er åpen for litt diskusjon rundt denne teorien, men vil ha meg frabedt usaklige kommentarer fra trangsynte medgangssupportere, eller enkelte juniorspillere i Rosenborg som har betegnet Dario Zahora som "møkk".

Til disse juniorspillerne vil jeg bare si: De aller fleste av dere kommer ikke til å spille fotball på et høyre nivå enn 2. divisjon noen gang. Iallefall ikke om dere velger å se på en medspiller som sliter som møkk. Da er det noe ganske galt med attityden deres..

Håper både Hamrén og Dario blir i RBK også neste sesong, og at Dario, sammen med Steffen og Rade, utgjør den beste og mest målfarlige angrepsrekka i Norden i 2010!!
Back to top
sunnhetsmannen
Senior

PostPosted: 18.10.2009 02:51    Post subject: Reply with quote

Bra innlegg, Sluremus. Er enig i mye du sier. Dario har vel helt fra starten blitt sett på som en spiller man kan ha i bakhånd føler jeg. Er jo ikke sikkert han trives i utgangspunktet og når det blir lite spilletid så kan det ikke være lett uansett.
Back to top
Roamer
Veteran

PostPosted: 18.10.2009 03:16    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg, sluremus.

Jeg hadde selv følelsen av at Zahora kom til å bli trumfkortet foran denne sesongen og var imponert både av 2-lagskamper og treningsvideor. Selvfølgelig var det gledelig at Prica viste seg om en toppscorer etter å ha fått tillitt. Allikevel er det kanskje på bekostning av Iversen at Zahora ikke har fått vist seg frem. Selv om Prica ikke har prestert på toppnivå så har han ihvertfall jobbet og kjempet for laget. Iversen, derimot, har ofte vært slapp uten å ha blitt straffet og det må nok virke demoralisernde for Dario. Derfor håper jeg at opp mot 2010-sesongen vil Zahora få en reel sjanse til å spille seg inn i troppen.

PS! Dette ble skrevet med alt for mange øl innabords. Meningen er allikevel god.
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 18.10.2009 04:38    Post subject: Reply with quote

Da har vi ikke sett samme Iversen. Den Iversen jeg har sett i år har løpt mere enn på lenge og har jobbet hardt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toreinar
Veteran

PostPosted: 18.10.2009 10:18    Post subject: Reply with quote

Bra innlegg sluremus.
Du oppsummerer på en måte likt med de tankene jeg selv har hatt underveis.
Men i ettertid kan det se ut som om Hamren gjorde det riktige med å la Prica spille seg i form.
Det har alltid vært mange gode fotballspillere som pga. uheldige omstendigheter ikke har fått tatt ut sitt potensiale.
Som mange har påpekt var man usikker på Iversen og Prica,s nivå under oppkjøringen.
442 var vel like sannsynlig som 4231, og Zahora var forholdsvis billig.
Hadde vi overkjørt et par lag i starten og gitt Zahora 30-45 minutter som hadde resultert i scoring kunne piffen i spilleren kanskje holdt lengre.
Konan og Kone er andre spillere som vil bli trukket frem i slike diskusjoner også.
Forskjellen er at det er lettere å kritisere valgene når man ender på 5.plass.
Hvis det du sier om juniorene er riktig, håper jeg de snart befinner seg i 4.divisjon og fortsetter å sole seg i glansen over å ha spillt i RBK når de er ute på byen full av hårgele.
kristobal
Legende

PostPosted: 18.10.2009 13:18    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Da har vi ikke sett samme Iversen. Den Iversen jeg har sett i år har løpt mere enn på lenge og har jobbet hardt.

Enig med Kjello. Iversen har vært en helt annen spiller i år enn det meste av tiden i 2006, 2007 og 2008.

Den løpskraften Iversen har vist i år har han ikke vært i nærheten av de foregående sesongene.

Nå har ikke Iversen vært den ekstreme målgjøreren i år og dessuten bommet på et par straffespark, men hans betydning for laget som førsteforsvarer og oppspillspunkt har jo vært betydelig i en sesong hvor det defensive har stått i fokus og det å få folk etter i angrepsoppbygningen har vært en av de store utfordringene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ballahl
Veteran

PostPosted: 18.10.2009 13:39    Post subject: Reply with quote

Spot on, sluremus.
Kjempe første-innlegg, jeg gir min fulle støtte.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RBK-medlem
Junior

PostPosted: 18.10.2009 14:31    Post subject: Reply with quote

Takker for alle tilbakemeldinger, og ekstra takk for at dere synes det var et bra innlegg. Det eneste jeg vil fram til er at Dario må få mer tydelig støtte fra oss supporterne! Se på Rune Jarstein! tabber i fire-fem kamper på rad, men Kjernen sto å ropte "Jarstein! Jarstein!" på Lerkendal. Siden har han knapt gjort feil egentlig.

Zahora trenger å vite at han har vår fulle støtte selv om det ikke har gått som vi alle hadde håpet i år! Dessuten: Én ting er jo at han er en bra fotballspiller, men han virker som en veldig flott person også! Det er altfor få slike i dagens fotball!
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 18.10.2009 15:02    Post subject: Reply with quote

Forskjellen på Jarstein eksemplet du nevner er jo vesentlig: Jarstein hadde / har noe som er vanskelig å komme ifra , nemlig talent.
Noe Zahora ikke har vist at han har.
Attityd er ikke å meske seg med burgere etter trening, det er å sørge for matchvekt iallefall når du ikke spiller kamper..
Flotte personer finnes i hele verden, det i seg selv er selvsagt ikke nok til å betale 4 mill. pr. stk.... Very Happy
Ellers kunne du summert "Ari Behn" romanen du presenterer i to kjappe vendinger :
Hamrén har blitt skuffet over Zahora´s utvikling, og satset på Prica fordi han har rett mental innstilling.
Vanskeligere er det ikke.
Back to top
RBK-medlem
Junior

PostPosted: 18.10.2009 15:23    Post subject: Reply with quote

Kjære julegrisen.

For det første, har du faktisk sett med egne øyne at Dario Zahora har dratt på BurgerKing etter trening og bestilt tre Double Whoppers?

For det andre, Dario Zahora ble i sin ungdom sett på som et av Kroatias største talenter. Kroatia. Som er en vesentlig bedre fotballnasjon enn Norge.
SÃ¥ talent kan man ikke si at Dario ikke har.

For det tredje, synes du virkelig at Dario Zahora er feit? Da må per definisjon Kristofer Hæstad, Daniel Braaten og Steffen Iversen være feite også. Og vi kan vel alle være enige om at om alle disse hadde vært feite og utrente så hadde de ikke akkurat vært der de er i dag.

For det fjerde, hva er bakgrunnen for din påstand om at Dario Zahora har en dårlig innstilling? Hva baserer du den påstanden på?

Dessuten: Erik Hamrén innlemmet et ord i det norske språk som har blitt brukt omtrent like ofte på Lerkendal det siste året som det går med halvlitere i supporterpuben før kamp: Attityd! Det er det første Erik Hamrén ser etter i en spiller. Dario Zahora var på en ukes prøvespill med RBK før han ble signert. Hadde han hatt en dårlig attityd hadde det ikke spilt noen rolle om han hadde driblet som Messi på feltet. Hamrén ville ikke hatt ham.
Back to top
Frankiefourfingers
Veteran

PostPosted: 18.10.2009 16:57    Post subject: Reply with quote

Zahora er feit til å være fotballspiller. Face it
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 18.10.2009 17:10    Post subject: Reply with quote

Merkelig at Zahora etter ca 7 mnd i RBK henger såpass mye etter på det rent fysiske. Tester har vist at han ikke er syk. Spilles det ikke bevegelig, temposterk fotball i de ligaene som Zahora har spilt i tidligere?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 64, 65, 66  Next
Page 53 of 66

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb