English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eksterne investorer
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 22, 23, 24  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AndreasR
Veteran

PostPosted: 07.10.2009 19:45    Post subject: Reply with quote

Byavisa skriver om saken på side 28 i dag.

http://byavisa.no/byavisa...artid=3821

Evt på nett også.
Socrates
Veteran

PostPosted: 09.10.2009 00:16    Post subject: Reply with quote

Personlig er jeg veldig imot et eventuelt skifte fra medlemsklubben Rosenborg Ballklub, til aksjeselskapet Rosenborg Ballklub. Det kan godt være at Rosenborg vil tjene økonomisk på å bli et aksjeselskap, men etter min mening så bør Rosenborgs forhistorie og tradisjoner gå foran. Rosenborg er opprinnelig en arbeiderklasse klubb og har alltid vært forbundet med sosialdemokratiske prinsipper, noe Rosenborg som medlemsklubb veldig er i tråd med. Det at vi fremdeles er en medlemsklubb, til tross for det stigende jaget etter større pengesekker, er noe jeg som supporter, og medlem, er veldig stolt av. Håper at vi tar vare på hva Rosenborg er - slik at Rosenborg kan forbli medlemmenes klubb.
Back to top
View user's profile Send private message
h b
Veteran

PostPosted: 09.10.2009 09:55    Post subject: Reply with quote

joda, fint det, men det er morsomt å spille kvartfinale i CL også...
Øystein
Veteran

PostPosted: 09.10.2009 12:09    Post subject: Reply with quote

Joda, for all del. Morsomt å vinne CL også, slik medlemsklubben Barcelona har gjort.

Hva er poenget ditt? Aksjeselskap=større sportslig suksess? Kan du gi meg ett eksempel fra norsk liga der omlegging til investoreideklubber har vært ubetingede suksesser?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 09.10.2009 13:44    Post subject: Reply with quote

Viking vil jeg påstå har lyktes bra.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
h b
Veteran

PostPosted: 09.10.2009 13:59    Post subject: Reply with quote

ja, viking er nok de eneste som har lyktes ganske bra. Men man vet jo ikke hvor de andre klubbene hadde vært uten å gått over til aksjeselskap, kanskje adecco?

Poenget er jo at vi ønsker å forsterke laget med flere spillere som går rett inn på laget. skal vi kjøpe spillere til 4 mill fra tromsø eller 20 mill fra utlandet ??

Uansett - det beste hadde vært en rik onkel.....
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.10.2009 14:04    Post subject: Reply with quote

Jeg vil heller ikke ha en rik onkel, det beste er å ha en veldrevet klubb med sportslig suksess som med sine egne inntekter betaler det investeringer som behøves.
Back to top
benny
Junior

PostPosted: 09.10.2009 14:17    Post subject: Reply with quote

h b wrote:
ja, viking er nok de eneste som har lyktes ganske bra. Men man vet jo ikke hvor de andre klubbene hadde vært uten å gått over til aksjeselskap, kanskje adecco?

Poenget er jo at vi ønsker å forsterke laget med flere spillere som går rett inn på laget. skal vi kjøpe spillere til 4 mill fra tromsø eller 20 mill fra utlandet ??

har viking lykkes med å bli aksjeselskap? på hvilken måte tenker dere på da? kan ikke akkurat si at jeg synes viking har klart seg så veldig bra sportslig de siste årene? økonomien der har jeg ikke så mye greie på, men det viktigste må vel uansett være det sportslige? eller hva? og etter at viking vant serien i 1991 har de så vidt jeg vidt jeg vet kommet blant de fire beste 9 ganger på 18 sesonger (5 bronsemedaljer og ingen sølv) og vunnet cupen en gang. de vil si at de i halvparten av disse sesongene har ligget nærmere midten/bunnen enn toppen av tabellen. kan ikke akkurat si at det er så veldig imponerende. så hva mener dere med at viking har lyktes med å bli aksjeselskap?
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.10.2009 14:26    Post subject: Reply with quote

Viking er vel kanskje sammen med oss, Norges mest veldrevne og en veldig solid klubb, en har ikke hatt det økonomiske krisene i Stavanger som en har hatt i Oslo og Bergen eller Lillestrøm for den slags skyld. Klubben er vel eneste klubb i Norge som vel har betalt utbytte til sine eiere. Klubben er en suksess fordi den har klart å skape et grunnlag som setter den i en posisjon som gjør at den kan legge seg på et høyt ambisjonsnivå uten å ha hjelp fra eksterne investorer eller rike onkler. Mangel på sportslig suksess skylde ikke manglende fundament ,men heller en dårlig sportslig ledelse. Det er ikke veldig mye som skal til før Viking kan bli en stabil toppklubb.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 12.10.2009 17:24    Post subject: Reply with quote

h b wrote:

Rik onkel? Slik som Lyn hadde i Brynestad, Vif Fotball, Wimbledon osv?
h b
Veteran

PostPosted: 13.10.2009 22:40    Post subject: Reply with quote

i rik onkel legger jeg at man får penger uten noen betingelser, dvs. at han ikke ser på det som en investering, men en "hobby".

Slik som delvis i molde. Wimbeldon kjenner jeg ikke så godt, men hvis du tenker på røkke /gjeltsten så bommer du i alle fall. Uten aksjekjøpet la vel ikke de igjen en eneste krone der, tidenes dårligste eiere i PL.

vi vet jo ikke hvilken divisjon Lyn hadde vært i uten brynestad heller...
2mas
Sjef

PostPosted: 14.10.2009 08:32    Post subject: Reply with quote

RBK-leder Nils Skutle nekter for at han vil at RBK skal bli et aksjeselskap. Men både administrasjonen og revisor mener måten RBK er organisert på – med masse AS og et idrettslag – ikke nødvendigvis er hensiktsmessig. I tillegg er ikke det økonomiske handlingsrommet så godt som det har vært. Egenkapitalen er god, men likviditeten er svak.

(...)

– Noen synes det er helt greit, mens andre er redd for at investorene klør for mye bort i produktet. Jeg har vært i forretningslivet så lenge at jeg vet at selv om man er enige når man inngår en avtale kan den enigheten brytes når det skjer uforutsette ting. Man kan ikke være naive i forhold til dette. Det er mange måter å få tak i spillere på. Uansett er det styret og den daglige ledelsens plikt å ta spørsmålet opp på en skikkelig måte med medlemmene våre.

– Hva tror du svaret blir hvis vi spør medlemmene om RBK skal bli AS?

– Det blir nok et overveldende nei. Det blir for enkelt å spørre om ja eller nei, for det er så mange følelser knyttet til det, sier Skutle.

Les mer: AS i RBK skal vurderes
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 14.10.2009 12:21    Post subject: Reply with quote

Heldal:

Det er mye som skjer og vi som klubb må reflektere om hvordan det er lurest at vi organiserer oss. Det er selvsagt en oppgave for medlemmene. Derfor har vi satt ned ei gruppe som skal se på nettopp dette. Gruppa har ingen føringer – kun et spørsmål om hva vi kan gjøre som er best for klubben.

Medlemmene i gruppa er Espen Viken, Klaus Berg, Kåre Rønnes, Jo Stein Moen, Ragnar Haugan, Audun Skorstad, Bjørn Lyngen, Nils Skutle, Terje Svendsen + at jeg og Trond Alstad møter for å støtte gruppa. Vi har vårt første møte i starten av november.

Hva denne gruppa kommer fram til skal legges frem for medlemmene, og hvis de finner frem til noe som endrer slik vi er organisert i dag, skal det gjennom de vanlige kanalene før det til slutt ender opp på årsmøte en gang i februar neste år.

Med andre ord en åpen prosess slik det skal være i en åpen klubb.

Les mer: Er RBK et A/S?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 14.10.2009 13:59    Post subject: Reply with quote

Jeg synes dette tiltaket er friskt, helt uavhengig av mitt personlige standpunkt (som er nei til AS).

De som jobber i denne gruppa og medlemmene må huske at RBK også er en stor bedrift med mange ansatte. Jeg synes at det må settes ekstra hensyn til de ansattes interesser når man vurderer forskjellige organisasjonsformer.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 14.10.2009 14:10    Post subject: Reply with quote

Klubben kan hvertfall ikke fortsette driften slik uten å betraktelig øke sin inntekter.

Det som er mest naturlig er vel desverre å redusere satsingen eller å si opp folk. Ingen av delene skjer før det må skje og da sitter vi med sjegget i postkassa.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 14.10.2009 14:40    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Jeg synes dette tiltaket er friskt, helt uavhengig av mitt personlige standpunkt (som er nei til AS).

De som jobber i denne gruppa og medlemmene må huske at RBK også er en stor bedrift med mange ansatte. Jeg synes at det må settes ekstra hensyn til de ansattes interesser når man vurderer forskjellige organisasjonsformer.

folk kommer og går, rbk består ! kan ikke ta hensyn til de ansatte i stor grad, men kun på hvordan vi best mulig kan nå målet på topp-30, og være en stabil toppklubb (dvs ikke satse 200 mill et år og konkurs i neste)

må ikke se for mye på historien, og ikke ergre seg over at andre også tjener på rbk, men kun ha fokus på hva som er best for rbk sportslig.
ace
Veteran

PostPosted: 14.10.2009 22:42    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig må RBK som arbeidsgiver ta hensyn til de ansatte, de er også med på å skape verdiene, ikke bare de som er i med på banen. Tenk deg om litt før du skriver slike fjåsete innlegg. RBK er nødt til å forholde seg til AML som arbeidsgiver, ikke bare å gi fyken til alle og enhver!
2mas
Sjef

PostPosted: 15.05.2010 14:46    Post subject: Reply with quote

Ulike Røkke-selskaper har overført minst 250 millioner kroner til MFK og Molde Fotball. Stadion kostet 230 millioner. Og han har allerede utbetalt rundt 20 millioner gjennom Prosjekt Tilhørighet. Totalt blir regnestykket rundt 500 millioner kroner før rentejustering.

I tillegg bidro Røkke og Bjørn Rune Gjelsten med betydelig økonomisk støtte de første årene etter at RGI gikk inn i MFK i 1992.

– Har du reflektert over hvor lenge du vil støtte MFK på denne måten?

– Så lenge det føles riktig og så lenge vårt engasjement oppfattes positivt i og rundt klubben. Det sportslige målet er at MFK skal klare seg godt i eliteserien, men vi trekker oss ikke ut fordi om klubben skulle rykke ned. Det absolutt viktigste for Aker er at vi støtter en positiv aktivitet med bra omdømme.

Les mer: Røkke bruker 70.000 kroner på MFK hver dag
Back to top
jo
Junior

PostPosted: 28.05.2010 14:23    Post subject: Reply with quote

Ingen som leser Dagsavisen her? Rosenborg vurderer eksterne investorer for å forsterke laget foran CL i høst.

Limer inn hele saken, på trykk i Dagsavisen (kun papir) i dag:

Vil forsterke RBK

I slutten av juli skal Rosenborg ut i kvalifisering for Champions
League. Nå jobber krefter utenfor klubben for å leie inn klassespillere
til den siste kvalrunden og til selve Champions League.

Krefter utenfor styret i Rosenborg arbeider nå med å få med seg ei investorgruppe til å
leie inn to eller tre klassespillere med tanke på Champions League-spill. En tidligere
styreleder i Rosenborg, Finn Hellandsjø, har lagt fram forslaget for medlemmene av
klubben. Det bekreft er også styreleder i Rosenborg Terje Svendsen overfor Dagsavisen.
– Ja, det kom et slikt forslag på årsmøtet i år. Da ble det bestemt å sette ned ei
arbeidsgruppe med medlemmer av klubben for å se på dette. Ut av det er det kommet
at dette eventuelt må være opp til styret. Det er viktig at det er Rosenborg som har
full kontroll over noe slikt, sier han.

Rosenborg går inn i andre kvalifiserende runde til Champions League i slutten
av juli. Da er de seedet. Det er de også i den tredje, men ikke i den fjerde.
Overgangsvinduet i Norge åpner første august. Rosenborg spiller en eventuell
returkamp i tredje runde 4. august.
– Men styret har ennå ikke drøft et om det kan være aktuelt å leie inn spillere med
tanke på Champions League-spill, sier Terje Svendsen til Dagsavisen.
– Og siden overgangsvinduet ikke åpner før første august, har vi tid på oss,
fortsetter han.

Finn Hellandsjø, mannen bak forslaget, mener at Rosenborg må forsterkes dersom
de skal komme seg ut i Europa igjen. Og han mener at de også av økonomiske
grunner er avhengig av igjen å få spille i Champions League eller i Europaligaen.
– Og vi har vært i kontakt med mulige investorer. De er interessert i dette, sier han
til Dagsavisen.
– Jeg kunne tenke meg et par virkelige klassespillere. Det bør helst være skandinaver,
eller spillere som har spilt i Skandinavia og som kan gå rett inn i den kulturen
vi bygger på. Selv om dette forslaget kommer fra folk utenfor de styrende organer i Rosenborg,
mener Finn Hellandsjø at det til sjuende og sist er de ansvarlige i klubben som må
avgjøre dette.
– Dette må naturligvis være opp til nytilsatt trener Nils Arne Eggen og den
sportslige leder Erik Hoftun å bestemme.

Erik Hoftun avviser ikke at dette kan være aktuelt.

----------------------------------------------------------

Beklager om dette er omtalt et annet sted på forumet, eller om jeg burde ha funnet en mer passende tråd. Uansett: Verdt å merke seg.
Hedning
Legende

PostPosted: 28.05.2010 14:30    Post subject: Reply with quote

Absolutt. Hvilke spillere kan være aktuelle i en slik sammenheng?
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 28.05.2010 14:57    Post subject: Reply with quote

Spillere som har roller der de ikke trenger å drilles inn i laget i like stor grad som sentrale spillere.

Det som slår meg er dribleglade vinger av høy kvalitet.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
TrønderBob
Rutinert

PostPosted: 28.05.2010 15:14    Post subject: Reply with quote

Spennende.
Back to top
hendrix
Veteran

PostPosted: 28.05.2010 15:18    Post subject: Reply with quote

Chippen på høyrevingen hadde ikke vært forferdelig.
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 28.05.2010 15:51    Post subject: Reply with quote

Selv om det aldri har vært noen kultur for investor-hjelp i Rosenborg Ballklubs historie, lyder dette veldig, veldig spennende. Så får vi håpe det faktisk blir noe av og at vi unngår avdanka "stjerner". Tommel'n opp!
Back to top
ode
Veteran

PostPosted: 28.05.2010 16:28    Post subject: Reply with quote

Kortsiktig løsning som ikke vil hjelpe oss i nevneverdig grad. Å få inn enkeltspillere som skal fungere i et kollektiv på så kort sikt og for bare noen få kamper er ingen god ide. Og hvem skulle det vært? De fleste spillerene som ville vært gode nok for å utføre en 'mission CL' for RBK, er sannsynligvis opptatt med å spille E-cup sjøl. Dette er et fantasifoster fra Finn Hellandsjø som ikke er realistisk i det hele tatt. Glem det.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 22, 23, 24  Next
Page 10 of 24

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb