View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.05.2009 17:37 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Situasjonen til Vidar Riseth er interessant. Ingen kan være i tvil om at han er langt over middagshøyden prestasjonsmessig, men hvor skal de egentlig gjøre av ham? |
Jeg er rimelig sikker på at LSK forsøkte å kvitte seg med Riseth i den store ryddesjauen i vinter. En eller annen idiot i ledelsen mente tydeligvis for et par år siden at Riseth var verdt 2-3 mill i året over to år, ei kontrakt Riseth selvfølgelig ikke bytter bort med noe dårligere det siste året han ennå er garantert altfor høy lønn. LSK måtte kutte lønnsutgiftene med 20% leste jeg et sted i vinter, og Riseth hadde nok utgjort en stor andel der.
Det har endt med at klubben har "sagt opp" flere rutinerte spillere, og står per idag igjen med Riseth, Kippe, Sungodt, Occean og Søgård som de rutinerte, samt en Pål Steffen Andresen som begynner å bli voksen. Riise, LSKs desidert beste enkeltspiller, kommer mest sannsynlig til å forsvinne til sommeren, eller i hvertfall så godt som garantert etter sesongen.
Artig scenario om de skulle rykke ned. Jeg har faktisk tro på at Sungodt, Søgård og kanskje Kippe ville blitt igjen for å ta klubben opp. Spillere som Occean, Riise, Bjørkøy og Fredriksson hadde garantert villet til en TL-klubb, mens Riseth ville forsvunnet ut i eteren, eventuelt en av disse TL-klubbene som baserer seg på gamle storheter.
Jeg har hørt at Berg skal få "lov" til å rykke ned om så er av styre og stell, uten at jobben hans er i fare. Vel, det har jeg mine sterke tvil om fansen er enig i. Uansett tror jeg dette er hypotetisk. Jeg tror LSK vil få nok flyt i (korte) perioder til å berge seg greit. Kanskje tilogmed havne opp mot midten. Men laget de bygger per i dag har samme problem som vi hadde for noen år siden, dog etter det jeg har sett med mindre spisskompetanse spesielt hos de yngre. Noen veldig gamle, noen veldig unge, men få midt imellom. LSK må nok fullføre et slags generasjonsskifte i løpet av neste år, og jeg tror ikke vi får se "nye" LSK i full blomst før sesongen 2011.
Artig å se hvordan LSK med fans som har klaget på oss i alle år nå går gjennom omtrent akkurat det samme som oss. Først får de penger og handler som Pia Haraldsen på englestøv, for så å ødelegge (som det så fint het da vi hadde unge spillere med navn som ikke leverte topp) spillere som Bjørkøy og Brenne, dernest komme i en situasjon hvor man er nødt til å bruke mye ungt og starte på nytt da de gamle er for gamle og/eller dyre til at det er forsvarlig.
What goes around, comes around, kanarifugler. Så får vi se om dere klarer noen 5-plasser i perioden dere bygger dere opp mot gammel storhet. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.05.2009 18:09 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 01.05.2009 18:14 Post subject: |
|
|
Glimrende innlegg, Zorac, men jeg vil dvele litt ved denne:
Zorac wrote: | Jeg tror LSK vil få nok flyt i (korte) perioder til å berge seg greit. Kanskje tilogmed havne opp mot midten. |
Den rent reflektoriske analysen er lik for meg også, men er ikke situasjonen i år annerledes enn tidligere? Se på tabellen, og finn de 6-8 lagene som vil ha såpass mye mindre flyt enn Lillestrøm i år at de kommer til å havne lenger ned på tabellen. For kun få år siden ville en stall som LSK sin berget plassen med kun venstrehåndsarbeid, men jeg er ikke så sikker på at dette går lenger.
Jeg ser to åpenbare nedrykkskandidater i Glimt og Godset, begge er lag som overpresterte i fjor. Lyn kan havne nede i sumpa hvis de køler det til for seg. Odd og Sandefjord kommer til å plukke jevnt med poeng, disse er disiplinerte lag med lure trenere og null forventningspress. Aalesund er i perioder rett og slett gode. Vålerengen kan ende opp i samme situasjon som LSK, men stallen deres er overlegen Lillestrøm sin.
Det kan godt tenkes at du har rett, men jeg tror ikke man i år vaksinerer seg mot nedrykk ved en sånn "førstemann til 35 poeng"-strategi. Det kommer til å bli fryktelig jevnt i bunnen, og skillet vil kun gå på marginer. Da tror jeg ikke LSK stiller noe sterkere enn andre. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.05.2009 18:54 Post subject: |
|
|
Joda, jeg er langt på vei enig, bolge. Mulig det er gammel storhet som henger igjen og jeg overvurderer potensialet. Når sant skal sies sa jeg også de første to tredjedelene av fjorårssesongen at det ville overraske meg stort dersom LSK havnet under midten.
LSK per i dag ser ikke all verden ut. De spiller dårlig, og har flere ganger hatt det som er av marginer mot seg i både spill og dommeravgjørelser. Slik er det, gode lag har hell og marginer med seg også på dårlige dager, eksempelvis hadde Stabæk det i fjor og vi har hatt det mange ganger før.
Det som kanskje er anderledes i år kontra i fjor på Åråsen, er at de har en trener og sportslig leder som før har vist at de over tid kan prestere bra med unge spillere og langsiktig planlegging. Når ledelse og fans har gitt dem tid, tror jeg han får tid til å eksperimentere en del før noen reagerer. Det ser man også i dag at Berg gjør, og prøver seg fram med den ene og andre konstellasjonen både her og der. Alt dette taes med en uvant stoisk ro av klubben rundt. LSK har også et par ubeskrevne blad fra Afrika som kan bli bra med spilletid og ledelse. Nosa har jeg hørt masse lovord om, selv om jeg ikke har sett det helt store selv. Edwin synes jeg har vært frisk det seg har sett av ham, men må vennes til en mer direkte og mindre egoistisk spillestil. Ringstad (riktignok ikke afrikaner) er også meget lovende, til tross for at han faktisk var spiss før han dro på seg den gule trøya.
Jeg har vel kommet dit at jeg ikke er trygg på noe annet i år enn at Rosenborg ikke rykker ned, og at Strømsgodset ikke tar gull, men alle nyansene imellom velger jeg å hoppe over, da jeg garantert bommer grovt uansett.
Mulig jeg er like naiv og "passiv" som i fjor, men jeg velger å tro at LSK klarer seg greit. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.05.2009 19:27 Post subject: |
|
|
Lillestrøm er avhengig av å få orden på forsvaret sitt og duoen Kippe - Riseth er ingen dynamisk duo som utfyller hverandre på en god måte. Mye kan rettes når en får Eriksen og Andresen på beina igjen da førstnevnte kan frigi Nordtveit til midtforsvaret. Andresen er et mer temposterkt alternativ til Riseth som snarest bør ut av forsvaret. Marius Johnsen satt på benken mot Brann ,men bortsett fra noen mål for Start i 2005 har jeg aldri blitt spesielt imponert langt ifra sikkert at han er noe bedre enn Ringstad. Byttet Nordlie gjorde da Stefanutto fikk gå gratis til Lyn ,mens Johnsen ble hentet for 7 millioner må da være en av det dårligste handlene som er gjort noensinne i tippeligaen.
På midtbanen så er Mouelhi en god spiller som kan være en god dirigent ,men makkeren hans Søgaard/Nye afrikanere er alltfor dårlige og Lillestrøm har så langt alltfor ofte tapt midtbanen i årets sesong. Enda et merkelig valg når Nordlie lot Wehrman gå billig til Fredrikstad. Lillestrøm burde kanskje eksprimentert med Nordtveit i en midtbanerolle med Andresen - Kippe som stopperpar. Riise er en av tippeligaens beste høyrekant og Lillestrøm sitt fremste aktivium offensivt. Har som regel en tå med i alt Lillestrøm skaper. Venstrekanten er et problem da etter min mening Myklebust ikke er på det nivå som Lillestrøm sikter etter, muligens hvis Johnsen tar en backplass at Ringstad kan være en løsning her. Bolly synes jeg virker spennede. Et annet spørsmål er om Berg har evnene til å blåse liv i Bjørkøy igjen og kanskje kan få han opp i mot det nivået han holdt i Fredrikstad.
På topp har Lillestrøm et problem da Occean har til gode å prestere i år og virker tung og statisk. Sundgot er nok en spiller som har sett sine beste år og å satse på at afrikanerene Edwin og Nosa skal løse det etter så kort tid er litt naivt. Jeg har stor tro på Bjarmann og Berg og har faktisk tippet Lillestrøm på sølvplass før sesongen ,men ble nok blendet for mye av enkelte gode treningskamper i vinter og litt naivt til hvor fort Berg kunne rette opp i rotet til Nordlie og Fjørtoft.
Lillestrøm hvis ikke Berg fort får orden på forsvaret og får satt en ordentlig solid midtbaneduo kan fint rykke ned, men jeg synes personlig at det ser veldig mørkt ut for Glimt, Lyn og Godset som så langt har virket et hakk svakere enn resten. |
|
Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 01.05.2009 19:48 Post subject: |
|
|
Jeg liker ikke Henning Berg, men det som er helt sikkert er at denne mannen er bra for norsk fotball. Han er utrolig god på å utvikle spillere, og det må være en fornøylse å være et talent og samtidig være i stallen til Henning Berg. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.05.2009 06:39 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: |
På midtbanen så er Mouelhi en god spiller som kan være en god dirigent |
Her er jeg faktisk uenig med deg, Keenoir. Jeg så mye potensiale i Mouehli da han spilte en slags indreløper tidlig i LSK-karrieren. Per i dag er han altfor ustabil. Toppnivået hans er bra Tippeligastandard, men han varierer fra bra, via usynlig, til direkte svak. Han blir nok aldri noen pilar på midtbanen, hverken offensivt eller defensivt. De fleste gode spillere i profilerte lag, kanskje spesielt i sentrallinja blir lagt merke til. Mouehli har så vidt meg bekjent aldri vært headhunta av hverken utenlandske klubber, eller andre norske, noe som pleier å være en pekepinn. Mouehli er slik jeg ser det Torbjørnsens svakeste tilførsel i Tippeligaen. For all del, ingen dårlig mann, men han er nok den med minst potensiale av de jeg har sett av Stig Marius' prosjekter i TL.
Ellers er jeg enig i at Mattis Bolly virker spennende, og han er vel den sammen med Ringstad av de nye jeg ser mest potensiale i. Synes også den nye keeperen gjorde en god debut mot Brann, med unntak av den grove feilen foran 2-0, en feil som jeg tilskriver mangel på rutine og iver etter å sette igang raskt.
Spennende lag i emning, men de må enten få mer ut av Edwin og mye mer ut av Nosa om de skal slippe flere kjøp. Når de mister Riise er laget stort sett uten spillere det oser kvalitet av, noe for eksempel vi har opptil flere av i hvert ledd. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.07.2009 15:36 Post subject: |
|
|
Om noen ikke har fått med seg bakgrunnen for Lillestrøm-mafiaen:
Ivar Hoff, Svein Skoglunn og Einar Krokan.
Les mer: En fredagshyllest
Forresten har dama til Lars Kr. Eriksen blitt ivrig på nett: fotballfrue.blogg.no |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 07.07.2009 15:49 Post subject: |
|
|
" Nå er det siste gang jeg betaler ned Mastercardet ditt, sa Lars-Kristian, før han klippet det i to.
Og nå mente han det. "
Verden hadde gått under med bare kvinnfolk her i verden! _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.07.2009 17:03 Post subject: |
|
|
Det sa brura å. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 11.07.2009 22:12 Post subject: |
|
|
Essediri som høyreback???
Den tanken må jeg innrømme aldri har slått meg. Kanskje mest fordi den høres så åpenbart suicidal ut. Men det var litt befriende å lese ordene "Riseth ser ut til å ha en formsvikt, og kan byttes ut". De skulle jeg gjerne ha lest for et par sesonger siden. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 12.07.2009 20:24 Post subject: |
|
|
Har ikke Essediri spilt høyreback "halve" sesongen? |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 12.07.2009 20:25 Post subject: |
|
|
Har gjort det i det siste ihvertfall. Innbiller meg at han spilte noen kamper der for Tromsø og Tunisia også? |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 12.07.2009 22:04 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Har gjort det i det siste ihvertfall. Innbiller meg at han spilte noen kamper der for Tromsø og Tunisia også? |
Kan ikke huske han ble brukt som høyreback i Tromsø annet enn ved nødsfall. For Tunisia derimot tror jeg han spilte de fleste landskampene sine på høyreback. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 19.07.2009 10:28 Post subject: |
|
|
Faen! Håpet vi skulle kapre BHR i dette vinduet.. Da må vi vel ta til takke med Bassombeng. |
|
Back to top |
|
 |
Forumsjef Veteran
|
Posted: 19.07.2009 11:54 Post subject: |
|
|
Vel, nå slipper vi i alle fall å møte ham. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 19.07.2009 11:54 Post subject: |
|
|
Først Mame, nå BH. Riktignok var vel ikke sistnevnte fullt så overraskende, da Hodgson har fulgt han lenge og har lagt inn bud tidligere, men jeg var likevel ikke forberedt på denne, heller.
Men nå får vi vel se da, om lillebror har like mye talten som storebror. Holder han seg skadefir, tror jeg faktisk han kan bli en sukess. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 19.07.2009 12:41 Post subject: |
|
|
Fole så sjokkert alle sammen blir for overganger da. Ganske ventet at Mame og BHR ble solgt imo. Imidlertid er det jo verdt å merke seg at Molde selger til United og LSK til Fulham, mens vi selger til Besiktas og muligens Rennes. ManU er jo høyt over, men hvordan vil dere vurdere Fulham i forhold til Besiktas og Rennes? |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 19.07.2009 12:43 Post subject: |
|
|
Fulham gjorde det godt i fjor, men kan havne langt nede i år. Rennes er likevel ikke "større" slik jeg ser det. Men Besiktas er det. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 19.07.2009 12:53 Post subject: |
|
|
Jeg tror Fulham har et bedre lag enn både Rennes og Besiktas, rent tradisjonsmessig er nok Besiktas størst ,men jeg har også en mistanke om at også Rennes holder et høyere nivå enn Besiktas rent sportslig. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 19.07.2009 12:54 Post subject: |
|
|
Nå er det jo ikke så fryktelig lenge siden vi solgte en spiller til Fulham, og det har vel ikke akkurat vært noen jublende suksess...
Jeg tror det er litt tilfeldigheter ute og går her også. BH Riise har jo en del landskamper, han har et kjent navn i England, og Hodgson har oversikt over det norske markedet. Det er vel heller ikke første gang han linkes til Fulham, så vidt jeg kan huske. Molde og Manchester United har jo et litt spesielt forhold, og dette tror jeg nesten utelukkende er Solskjærs kjøp. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 19.07.2009 13:05 Post subject: |
|
|
Prisen på Mame er vel rett og slett fordi Fergie ville få han tvert, og sendte et bud Molde ikke kunne si nei til med en gang. Sikker på at Molde hadde solgt han for 25 mill om det bare var nevnte Groeningen som forhandlet. |
|
Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 19.07.2009 14:05 Post subject: |
|
|
Beklager, men jeg tror ikke BHR var ment en sikker plass i 1. ellever. En av grunnene til at Fullham gjorde det så bra i fjor var jo pga en viss midtstopperkjempe fra vårt land. BHR har ikke de kvalitetene som skal til for å kapre en plass mot PL lag, enda. Vi får se om han tar nivået på treningene først, noe Stoor tydeligvis ikke har gjort. Jeg er ikke så sikker på at BHR faktisk har det talentet broren har. Det har blitt en veldig *tendens* i Norge til at om en av søskenflokken lykkes, så skal resten av møkla hentes uansett ferdigheter.. _________________ Work hard, every day. |
|
Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 19.07.2009 17:58 Post subject: |
|
|
hjem-knækk wrote: | Prisen på Mame er vel rett og slett fordi Fergie ville få han tvert, og sendte et bud Molde ikke kunne si nei til med en gang. Sikker på at Molde hadde solgt han for 25 mill om det bare var nevnte Groeningen som forhandlet. |
Tror Tarje Nordstrand Jacobsen var mer innstilt på 30-40 mill..men fikk vel "betydelig mer", altså ca 50 mill. |
|
Back to top |
|
 |
|