View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 21.09.2005 16:21 Post subject: Sportslige ansvarsforhold - Bratseth vs trenerne ????? |
|
|
Ola må gå , Perry må gå, Rune må gå...
Ropene har vert og er fremdeles mange og Ola og Perry har fått syndebukkstemplet på seg og måtte gått..
Rune har hittil gått fri men det ropes vel høyere om at Rune må gå enn i forkant av Ola`s avgang.
Ansvarspersoner må selvfølgelig stilles til ansvar, men hva er egentlig hovedtrenerens ansvar og hva er den sportslige direktørens ansvar ?
Hva skal f.eks Rune Bratseth stilles til ansvar for ?
Er det slik at Ola og Perry egentlig har hatt ansvaret for mye av det som vi tillegger Rune Bratseths ansvarsområde ?
Hva med sportslig utvalg ?
For meg så er det litt dunkelt hvem som har ansvar for hva ?
Nå er det imidlertid tydelig at dagens hovetreneren HAR ansvar og TAR ansvar og initiativ for ganske omfattende endringer. Kan det være slik at mye av det som vi kritiserer Rune Bratseth for IKKE å ha gjort egentlig var Ola/Perry`s oppgaver ? _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 21.09.2005 17:02 Post subject: |
|
|
Bra innlegg. Jeg har vært litt forsiktig med min kritikk av RB nettopp fodi jeg ikke har helt klart for meg hva han egentlig har ansvaret for. Regner med de som roper høyest om hans avgang kan gi en god forklaring  |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 21.09.2005 17:04 Post subject: |
|
|
Rune Bratseth skal varetage de sportslige interesser. Vælge rigtig træner, købe de rigtige spillere osv. Han hyrede to trænere der ikke slog til, hans spillerkøb kan diskuteres. At Ola og Perry sikkert skulle have foretaget nogle endringer er emget mulig. Om de ikke magtede det eller ikke synes det var nødvendig ved jeg ikke. Men det er i sidste ende Bratseths ansvar at hyre de rigtige folk til jobbet, hvilket han åbenbart ikke har gjort.
Ergo han må gå. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 21.09.2005 17:15 Post subject: |
|
|
RB er åpenbart den mest sentrale i selve gjennomføringen av kjøp/salg, men jeg har vanskelig for å tro at ikke treneren har veldig mye å si med hensyn på hvem som skal kjøpes/selges, det er jo han som skal komponere ett lag. At man har kjøpt feil spillere de siste 5 årene tror jeg neppe først og fremst er RBs feil.
Derimot når det gjelder treneransettelser må han nok sikkert ta mye større ansvar |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 21.09.2005 17:18 Post subject: |
|
|
Mener og huske at Ola klaget over at han ikke fik de rigtige spillere. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 21.09.2005 17:26 Post subject: |
|
|
I så fall er jo hele ansvarsfordelinga helt latterlig. Treneren bør jo ha mest vekt når det kommer til kjøp/salg |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 21.09.2005 17:28 Post subject: |
|
|
Slik tviler jeg på det er mange steder i verden hvor inndelingen er trener/sportsdirektør. En manager vil nok ha mere å si da han roller flyter mer over i de RB har her. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 21.09.2005 20:18 Post subject: |
|
|
henning wrote: | RB er åpenbart den mest sentrale i selve gjennomføringen av kjøp/salg, men jeg har vanskelig for å tro at ikke treneren har veldig mye å si med hensyn på hvem som skal kjøpes/selges, det er jo han som skal komponere ett lag. At man har kjøpt feil spillere de siste 5 årene tror jeg neppe først og fremst er RBs feil.
|
Neida. 5 trenere har vært udugelige når det gjelder å kjøpe spillere. Den mannen som har vært der hele tiden (Rune Bratseth), er selvfølgelig uskyldig...  _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Jon Irenicus Veteran

|
Posted: 21.09.2005 21:41 Post subject: |
|
|
jeg tviler på at det var perry eller rise som hadde noe imot "scouting" som burde være noe alle store lag foretar seg. det er bratseth som har hindret utviklingen. nå hiver han seg med på og tar æren for alt det høgmo kommer med i håp om å få sitte på lerkendal med dress på og komme på tv en gang i måneden.
når rekdal kommer med selvkritikk i pausen idag ser man at en moldenser er mer sympatisk og innrømmende enn vår sportsdirektør. da burde varselalarmene hyle for fullt for alle oppegående mennesker. |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 21.09.2005 23:00 Post subject: |
|
|
Når det gjelder spillerkjøp så er det vel treneren som gjør de sportslige vurderingene om hva han ØNSKER og så blir det opp til Rune/ledelsen å finne ut hva han kan tilby eller skaffe ???
Beit meg merke i at treneren Perry sa at han gjerne ville ha gitt Frode langtidskontrakt etter lunsjbråket men at Bratseth var mer tilbakeholden.
U _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 21.09.2005 23:47 Post subject: |
|
|
Litjeggen wrote: | Når det gjelder spillerkjøp så er det vel treneren som gjør de sportslige vurderingene om hva han ØNSKER og så blir det opp til Rune/ledelsen å finne ut hva han kan tilby eller skaffe ??? |
SÅdan fungerer det ikke de fleste steder i Norge. Det fungerede i hvertfald ikke sådan med Ola og Perry, ved ikke om det er blevet anderledes med Høgmo. i Norge er der et træner/sportsdirektør forhold, hvor træner spiller anden violin når det gælder spillerkøb. En Manager derimod har, som Recon påpeger, mere indflydelse på spillerkøb. Og en manager er mere sammenlignelig med en sportsdirektør end en træner. Premier League er et godt eksempel på en liga med mange Managers,
Til de opmærksomme er der også Roy Hodgsons udtalelse om at Kevin Keegan ikke var akutel for Viking, da han er en udpræget manager.
Hodgson fnyser av Keegan-kobling _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 22.09.2005 08:36 Post subject: |
|
|
Litjeggen wrote: | Når det gjelder spillerkjøp så er det vel treneren som gjør de sportslige vurderingene om hva han ØNSKER og så blir det opp til Rune/ledelsen å finne ut hva han kan tilby eller skaffe ??? |
Nettopp! Vi har den siste tiden sett at Rosenborg ønsker en spiller, men at Brqatseth ikke klarer å skaffe spilleren. Når dette skjer gang på gang, bør Rune finne seg en ny jobb. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 22.09.2005 11:49 Post subject: |
|
|
thorarildv wrote: | Litjeggen wrote: | Når det gjelder spillerkjøp så er det vel treneren som gjør de sportslige vurderingene om hva han ØNSKER og så blir det opp til Rune/ledelsen å finne ut hva han kan tilby eller skaffe ??? |
Nettopp! Vi har den siste tiden sett at Rosenborg ønsker en spiller, men at Brqatseth ikke klarer å skaffe spilleren. Når dette skjer gang på gang, bør Rune finne seg en ny jobb. |
Å spille under Perry er ikke akkurat drømmen for en spiller med ambisjoner. Utsiktene til egenutvikling under en utviklende trener, lønnsbetingelser, Trondheim som by og forventet spilletid er nok de viktigste faktorene for om en spiller ønsker seg til RBK.
Selgende klubb har også sitt å si og prisen blir høyere for RBK enn for andre lag siden pengene er der. Om Bratseth har feilet så har det vert i timingen av hvilke spillere en burde prøve seg på ( Grindheim, Gashi ) og hvor mye penger han skal kreve fra styret for å skaffe seg stjernespillerne ( Andresen, Hangeland )
Det har vert en bevisst politikk at RBK ikke skal være prisdrivende samtidig som en har tatt for lite risiko/hatt for dårlig vurderingsgrunnlag til å signe up-and-coming spillere.
Uttalelser av typen "ingen spillere er gode nok for RBK" er ganske latterlige når vi ser hvordan de har slått til når de fikk tillit og trening/matching på høyt nivå. ( Grindheim, Hæstad, Gashi )
Innkjøpspolitikken der en ikke skal være prisdrivende samtidig som en ikke skal kjøpe før spillerne har dokumentert sitt høye nivå er selvmotsigende og kan ikke fungere.
Større kunnskap om spillernes kvaliteter og potensiale og større mot til tidlige signinger hadde skaffet RBK mange av de spillerne vi burde ha hatt, men det hadde også øket sjansen for bomkjøp, og frykten for flere bomkjøp har nok hindret fornyelsen av spillerstallen. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 22.09.2005 14:27 Post subject: |
|
|
Jeg vil påstå at det ser ut til at Høgmo har utvidet trenerrollen til å ligne mer på managerrollen, da. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 22.09.2005 20:28 Post subject: |
|
|
Det er iallefall på høy tid at Rosenborg blir mer agressiv på overgangsmarkedet. På samme måte som brann og vif det siste 2 sesongene. Vi må vise at vi har makt for å få tak i de beste spillerne. At vi har ambisjoner. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.09.2005 20:49 Post subject: |
|
|
Jeg må ærlig talt si at jeg har tenkt samme tanken. Bare se hvordan f.eks. hvordan Bayern München bruker pengemakta si i Tyskland! De plukker spillere som de sjøl vil; se f.eks. hvordan de ribbet Leverkusen for Ballack, Lucio og Ze Roberto etter 2002-sesongen. |
|
Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 22.09.2005 21:07 Post subject: |
|
|
Moderne fotball er og kjøpe de beste spillerne, skal man bli et topplag, må man gjøre det. Det er slikt fotballen har utviklet seg.. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 22.09.2005 21:09 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Jeg må ærlig talt si at jeg har tenkt samme tanken. Bare se hvordan f.eks. hvordan Bayern München bruker pengemakta si i Tyskland! De plukker spillere som de sjøl vil; se f.eks. hvordan de ribbet Leverkusen for Ballack, Lucio og Ze Roberto etter 2002-sesongen. |
Syns ikke det hadde vært noe morsomt om RBK hadde kjøpt opp alle 'stjernespillere' som kan oppdrives i Norge. Hva skjer da med utviklingen av egne talenter? Jeg vil mye heller se en ung spiller bli bedre år for år, enn at klubben skal fylles opp med etablerte 'stjerner' som ikke har spesielle følelser for klubben. |
|
Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 22.09.2005 21:13 Post subject: |
|
|
I dag har vi et lag med en del ''Stjerner''. Det vi også har er et juniorlag i NM finale.. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 22.09.2005 21:20 Post subject: |
|
|
siggetheman wrote: | I dag har vi et lag med en del ''Stjerner''. Det vi også har er et juniorlag i NM finale.. |
Nettopp. Jeg mener det var feil å kjøpe inn Russell, Dorsin og Helstad i fjor sommer, og også Ødegaard i vinter. Skal man først kjøpe inn noen utenfra, bør de ha et voldsomt potensiale (som Braaten) eller være av en slik klasse at de merkbart vil høyne nivået på laget (som Carew og Sørensen var). Da er det bedre å prøve å spille inn noen av juniorene. De vil få en bratt forbedringskurve av å spille sammen med erfarne spillere på det nivået RBK er. Det ideelle vil være en blanding av ungt og gammelt. Rutine og ungdom hånd i hånd. De rutinerte vil også ha godt av å spille sammen med yngre spillere, fordi de vil bli smittet av deres entusiasme og innsats. Se bare hvordan Per Ciljan Skjelbred's innsats har smittet over på de mer etablerte i de kampene han har spilt i år. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.09.2005 21:21 Post subject: |
|
|
Utdyper litt: Vil heller ha en blanding av etablerte, innkjøpte stjerner og unge, egne talenter i stedet for dagens innkjøpspolitikk der vi ofte ender opp med de nest beste, som ikke forsterker laget spesielt. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 22.09.2005 21:42 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | (...)der vi ofte ender opp med de nest beste, som ikke forsterker laget spesielt. |
Det er jeg helt enig i. Vi har ikke klart å utnytte vår unike posisjon på overgangsmarkedet godt nok. Et annet moment er å kjøpe de rette typene. På dette området tror jeg Høgmo vil utmerke seg med gode kjøp. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 22.09.2005 22:32 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | siggetheman wrote: | I dag har vi et lag med en del ''Stjerner''. Det vi også har er et juniorlag i NM finale.. |
Nettopp. Jeg mener det var feil å kjøpe inn Russell, Dorsin og Helstad i fjor sommer, og også Ødegaard i vinter. Skal man først kjøpe inn noen utenfra, bør de ha et voldsomt potensiale (som Braaten) eller være av en slik klasse at de merkbart vil høyne nivået på laget (som Carew og Sørensen var). Da er det bedre å prøve å spille inn noen av juniorene. De vil få en bratt forbedringskurve av å spille sammen med erfarne spillere på det nivået RBK er. Det ideelle vil være en blanding av ungt og gammelt. Rutine og ungdom hånd i hånd. De rutinerte vil også ha godt av å spille sammen med yngre spillere, fordi de vil bli smittet av deres entusiasme og innsats. Se bare hvordan Per Ciljan Skjelbred's innsats har smittet over på de mer etablerte i de kampene han har spilt i år. |
Prinsippielt enig, Brady, men husk at Sørensen ikke slo til før etter et snaut år han heller. Folk har ikke alltid en øyeblikkelig effekt. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 22.09.2005 22:41 Post subject: |
|
|
Recon wrote: |
Prinsippielt enig, Brady, men husk at Sørensen ikke slo til før etter et snaut år han heller. Folk har ikke alltid en øyeblikkelig effekt. |
Det stemmer det. Sørensen trengte et år på å spille seg inn/bli trygg nok. Det samme gjaldt jo Bent Skammelsrud også. Ble ikke skikkelig god før det andre året han var i klubben.
Det må jo også sies at jeg ser tegn til at Torstein Helstad utvikler seg i positiv retning, etter en heller svak start. |
|
Back to top |
|
 |
HoldBrillan Veteran

|
Posted: 22.09.2005 22:56 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Det må jo også sies at jeg ser tegn til at Torstein Helstad utvikler seg i positiv retning, etter en heller svak start. |
Det vil jeg ikke si.. Putta jo hver gang han kom innpå.. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
|