English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Supporterkultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 20, 21, 22  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Recon
Legende

PostPosted: 22.05.2009 11:05    Post subject: Reply with quote

Slett ikke ille, men i del tre sier du vifs miljø består av unge enga og isko. unge enga var en utrasgruppe som kjørte opp i 2005 og gjorde vifs tribunekultur MYE bedre enn den var og er. Disse ble dog trakassert bort av sine "egne" medsupportere, så de eksisterer ikke. De aller fleste medlemmene ble presset ut på 'vingene' da, og er nå i miljøet rundt IB. Mun UE var altså ultras, ikke casuals. Du tenker nok på EYC, enga yngre casuals.

Skinsmiljøet er forresten like sterkt med når vif mobiliserer fullt (100+-), men det er mye leftist skins da.

edit 1: For øvrig er vel brig rødhvit utrasdelen, og rødhvit elite de kledte om jeg ikke roter, men der tror jeg det er mye dobbelt "medlemskap" om du skjønner.

edit 2: snutens ressursbruk; seksjon for org. kriminalitet benyttes mot casuals. Altså de samme ressursene som skal brukes mot HA/Bandidos og Young Boys/B-gjengen. Selv toppfolk i Org. har sagt til IB-folk at dette er tøys...

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran

PostPosted: 22.05.2009 11:54    Post subject: Reply with quote

Du glemte å ta med at Rollon, en ålesundsklubb i 3. div hadde en "casuals"-gruppering som het Den Blå Horde.. ble opplåst etter at de blant annet fløy på en dommer under en kamp.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 22.05.2009 11:57    Post subject: Reply with quote

Hehe, de 2-3-4-5 rollon-paxa var vel ikke stort å nevne. Ei heller aktive på "scenen". Som vel er grunnen til at RBK ikke nevnes. At man ikke deltar i organisert dansing altså.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
samsung
Junior

PostPosted: 22.05.2009 13:58    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder Unge Enga har jeg i løpet av dagen kommet over ny informasjon, og skal redigere det asap. Jeg slet lenge med å finne ut av hvordan situasjonen rundt Fredrikstad var, Brigade RødHvit/RødHvit Elite, og det eneste jeg klarte å finne var informasjon på tribunekultur.com. Der står det at folka i RødHvit Elite har endt opp rundt miljøet til Brigade RødHvit. Brigade RødHvit ble startet opp som en ultrasgruppering, og er vel fortsatt det. Men den samme grupperingen har vært innblandet i litt dansing meg forstått. Det skal vel også nevnes at gutta i Brigade RødHvit helt fra begynnelsen av kledde seg pent.....

Grunnen til at jeg ikke nevner Rosenborg er som du sier at jeg ikke kan finne hverken noe firma eller noe organisert dansing.

Er forøvrig veldig taknemelig for informasjon som kan bekrefte eller avkrefte noe jeg har skrevet. Det eneste jeg er ute etter er å prøve å gi et bilde av hva casuals faktisk er. Og i og med at jeg ikke er det selv, eller kjenner noen personlig er ikke dette like enkelt. Jeg vet også at mange sitter på mer informasjon enn meg, og da er jeg åpen for innspill, og vil redigere innlegget om jeg føler det er behov for det.

Last edited by samsung on 22.05.2009 14:08; edited 1 time in total
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 22.05.2009 14:03    Post subject: Reply with quote

Ja, alt flyter i hop nede i plankebyen. De er ultras når de får ubehagelige spm fra media/klubb, og aktive når "ingen" ser på.

Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 22.05.2009 14:17    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Hehe, de 2-3-4-5 rollon-paxa var vel ikke stort å nevne. Ei heller aktive på "scenen". Som vel er grunnen til at RBK ikke nevnes. At man ikke deltar i organisert dansing altså.

Jeg har aldri hatt med de å gjøre, men jeg antok at de var aktive ettersom politiet viet tid til de i sin egen blekke.. er lite informasjon rundt de på internett forøvrig.
Back to top
martibs
Veteran

PostPosted: 22.05.2009 14:24    Post subject: Reply with quote

Rolling Eyes
Back to top
d@len
Rutinert

PostPosted: 22.05.2009 17:58    Post subject: Reply with quote

samsung wrote:
Random innlegg

Grei lesning dette her, men du må endre TGB til Tjuaguttene Bergen. Tror ikke de blir så hæppi nå du skriver "gutta".

Og uten at jeg på noe som helst vis skal promotere hjemmesiden deres, så har de en. Der står det litt ymse (jeg vet jo ikke om du allerede har vært inne og lest...)
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 22.05.2009 18:16    Post subject: Reply with quote

Hva betyr Tjua og ISKO? Guttene og boys har jeg grei styring på.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 22.05.2009 18:20    Post subject: Reply with quote

Tjuaguttene er de som farta rundt i smauene i Bergen i tidligere tider.
http://www.ordnett.no/ord...cations=23

Isko er navnet på bikkja til en viss supportersnut med stor sans for Umbro Very Happy og å passe sin egen forpose.

Back to top
d@len
Rutinert

PostPosted: 23.05.2009 00:53    Post subject: Reply with quote

Tjuagutter/Kjuagutter. Poteito potato.

I gamle dager var det ikke uvanlig med bydelsgjenger, og et av de mer kjente ghettoområdene i Bergen var (og delvis er) Landås, eller Chicago som det ble kalt på folkemunne. Så dette med å slåss for et område som betyr noe er ikke nytt i så henseende.

Vi hadde jo også lokale oppgjør mellom hanseater og bergensere. Hva gjør man ikke når en aldri får pule... Wink
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2009 10:54    Post subject: Reply with quote

Sven Egil Omdal hadde et meget bra innlegg i spalten sin, Medieblikk, i Stavanger Aftenblad/Adresseavisen i dag. Regner med at det dukker opp på nett snart.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran

PostPosted: 23.05.2009 11:08    Post subject: Reply with quote

Ute nå: Anonyme fyllekjørere og andre pøbler

Jeg hadde stor sans for Omdal for noen år siden, da han satte fingeren på høyst interessante elementer ved pressefriheten. Så syntes jeg han ble litt mer typisk forsmådd sutrete, i likhet med de frustrerte mediehusene for øvrig, som opplever at deres monopol på å sette dagsorden ikke er like tydelig som før. Denne kommentaren beviser imidlertid at han fortsatt er en mester i faget - der avisene for øvrig forblindes av sin moralske harme, evner Omdal å sette BTs vedtak i et allment perspektiv.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2009 13:25    Post subject: Reply with quote

Omdal wrote:
«Fotballpøbler er ikke velkomne i Bergen, verken de som kommer herfra, eller de som kommer på besøk».

Men hva med fyllekjørere, tar byen pent imot dem? Eller folk som raser i 170 kilometer i timen på den smale Hjellestadveien, er de velkomne?

Casuals er en plage for fotballen, men stort sett møtes de på skjermete steder for å banke opp hverandre. Miljøene har egne regler: Ikke spark en som ligger nede, ikke bruk våpen. Slagsmål på utesteder og kasting av askebegre er brudd på reglene, ifølge sosiolog Nina Seim, som har skrevet masteroppgave om casualmiljøene. Hadde de hatt like drakter, korte bukser og valgt styre, kunne de antakelig søkt medlemskap i Norges Idrettsforbund. Fyllekjørere tar livet av et stort antall mennesker hvert år, og skader mange flere. Råkjørere er åpenbart et langt større samfunnsproblem enn disse fotballens blodigler.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 23.05.2009 21:52    Post subject: Reply with quote

De medelålders sittplatsmännen är värre än huliganerna:
http://skane.city.se/kron...uliganerna

http://sydsvenskan.se/ska...match.html
Back to top
d@len
Rutinert

PostPosted: 24.05.2009 03:48    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Ute nå: Anonyme fyllekjørere og andre pøbler

Jeg hadde stor sans for Omdal for noen år siden, da han satte fingeren på høyst interessante elementer ved pressefriheten. Så syntes jeg han ble litt mer typisk forsmådd sutrete, i likhet med de frustrerte mediehusene for øvrig, som opplever at deres monopol på å sette dagsorden ikke er like tydelig som før. Denne kommentaren beviser imidlertid at han fortsatt er en mester i faget - der avisene for øvrig forblindes av sin moralske harme, evner Omdal å sette BTs vedtak i et allment perspektiv.

Er ikke helt enig. Jeg er for en tøffere linje ovenfor folk som begår lovbrudd; enten det er fyllakjøring eller casualsbråk. Hvorfor behandle dem med respekt da de selv opptrer så respektløst ovenfor oss.
Selv om Lundekvam er en eks-Brannproff er jeg meget skuffet over hans fyllakjøring. Det kunne (satt på spissen) vært min familie som var blitt rammet av hans valg.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 25.05.2009 05:25    Post subject: Reply with quote

Nå er det vel ikke veldig mye uskyldige offre for casualbråk, så det blir en litt dårlig sammenligning i argumentet ditt.
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 25.05.2009 09:35    Post subject: Reply with quote

Syntes media skal fokusere på andre ting enn casuals da de sjelden rammer uskyldige mennesker. Men det er jo populært å rakke ned på siden det er tilknyttet til fotball. Selv ser jeg ikke de veldig interessante i det: To grupperinger vil sloss og gjør det. Big deal.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 25.05.2009 09:43    Post subject: Reply with quote

Ingen tvil om at det er hysteri rundt fenomenet, men argumentet om at "de skader jo bare hverandre" er litt for billig. Det vil jo koste samfundet mye penger dersom en 20-åring blir uføretrygda som resultat av slossinga.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 25.05.2009 09:55    Post subject: Reply with quote

Vel, da kan man motargumentere med at det samme gjelder for en 20-åring som basehopper i Lysefjorden - uten at media insisterer på å avsløre vedkommendes identitet. Og så er vi i gang.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 25.05.2009 10:07    Post subject: Reply with quote

Jeg har argumentert mot at man skal avsløre identitet.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 25.05.2009 10:16    Post subject: Reply with quote

Jeg registrerte det, men du nevner jo også argumentet om kostnad for samfunnet dersom en av disse idiotene skulle bli alvorlig skadd. Da svarer jeg med at denne kostnaden er like stor når andre idioter gjør seg invalide på annet vis, slik at dette argumentet isolert sett heller ikke forsvarer noen offentliggjøring av personalia.
Back to top
d@len
Rutinert

PostPosted: 25.05.2009 12:33    Post subject: Reply with quote

Det er ikke lett å sette en definisjon på hva som bør slås hardt ned på, hvilke situasjonsbilder som skal sladdes osv.. men jeg mener vi bør kunne gå hardere til verks ovenfor bevisste voldshandlinger. En basehopper skader i hovedsak seg selv, men kan komme til å koste samfunnet mye penger som følge av en potensiell redningsaksjon. En casual koster penger i legeregninger, samt det er stor sannsynlighet for at andre blir skadet (tenker da på 16.kampen og askebegeret)
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 25.05.2009 17:56    Post subject: Reply with quote

Folk må egentlig i det hele tatt slutte å definere casuals "dansing" som vold. Ordet vold beskriver ikke slag og spark, men makt(misbruk) overfor noen, et element som faller bort når deltagelsen er frivillig.

Vold
1 makt, herredømme ha noen i sin v-
2 brutal bruk av fysisk makt, maktmisbruk bruke v- / øve v- mot noen / ta en kvinne med v- voldta
Back to top
EvileyeS
Rutinert

PostPosted: 25.05.2009 22:45    Post subject: Reply with quote

Forøvrig har slosskamper i forbindelse med idrettsarrangementer eksistert ihvertfall siden Romerriket sine glansdager. Gi meg til i morgen, så skal jeg rote frem et sitat fra en av pensumbøkene mine. Smile

Tviler på at det forsvinner med det første, for å si det sånn...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 20, 21, 22  Next
Page 16 of 22

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb