English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og økonomi
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 41, 42, 43  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Solo
Veteran

PostPosted: 09.05.2009 10:45    Post subject: Reply with quote

Skutle har vel sagt noe slikt: "Det er ikke et spørsmål om medieavdelingen går i overskudd, men hvor mye det går i overskudd".
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010.

Last edited by Solo on 09.05.2009 11:08; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran

PostPosted: 09.05.2009 10:45    Post subject: Reply with quote

quarterback wrote:
Så Bratseth er med andre ord ikke lønnet av RBK, selv om han er 'programleder' for Bratz-tv og medvirkende for å lage reportasjer som 'RBK-ekspert'?

Tvilsomt..

Jeg regner med han får et honorar for å være ekspert. I en organisasjon av RBKs størrelse skjer det rett som det er at man kjøper tjenester av eksterne, men det gjør ikke leverandørene av disse tjenestene til ansatte. Noe større ansvar for RBKs underskudd har disse innleide personene definitivt ikke.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 09.05.2009 10:49    Post subject: Reply with quote

Oddis wrote:
Jeg er langt mer opptatt av RBK enn gjennomsnittet vil jeg anta, men jeg er knapt inne på websidene deres. Det må jo koste en formue å lage alt dette de legger ut.

Vel, da går du glipp av noe. I nær fortid var det totalt unødvendig å besøke rbk.no, men nå er det så mye bra stoff der at uka ikke blir komplett uten å ha sett nyheter og videoklipp med intervjuer eller reportasjer. Knallbra!
Rod
Proff

PostPosted: 09.05.2009 10:53    Post subject: Reply with quote

Det er nok ikke Bratseth og co. som bruker alle pengene våre, men de sykt overbetalte spillerne våre. Lønningene i Tippeligaen har gått alt for høyt i forhold til hva klubbene klarer å oppdrive. Så vi må få de pengegriske spillerne som sier "ååå nei, jeg kan da ikke gå ned i lønn, selv om klubben ikke har penger. Så lenge jeg blir betalt, bryr jeg meg gøyten om klubben." Sånne holdninger ødelegger fotballen i Norge. Så kutt alle spillerlønninger i hele Norge hadde vært tingen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bakklandia
Legende

PostPosted: 09.05.2009 11:07    Post subject: Reply with quote

I MLS har de faktisk lønnstak, både for klubb og spillere.
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 09.05.2009 11:16    Post subject: Reply with quote

Bæ to da Bone! wrote:
I MLS har de faktisk lønnstak, både for klubb og spillere.

Ganske utrolig at i USA, som er et av de mest privatiserte samfunn i verden, drives MLS etter komunistisk modell.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
amund
Junior

PostPosted: 09.05.2009 11:25    Post subject: Reply with quote

Fra dagbladets artikkel: "- Publikumstallene er lavere enn forventet [...] "

Jeg synes det er fantastisk at rbk budsjetterte med 20,000 tilskuere i snitt når de visste følgende:
a) Snittet gikk ned med 1,000 personer fra 19,900 til 18,900 mellom 2007 og 2008, noe som burde vise en viss trend
b) Den nye tv-avtalen ville føre til at flere av rbks kamper blir sendt på tv
c) De setter opp prisene på billettene
d) Det er stor usikkerhet i økonomien
e) Seriestarten er tidligere enn før, og vårparten har ikke tradisjonelt vært en periode hvor publikum strømmer til lerkendal
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 09.05.2009 11:28    Post subject: Reply with quote

Heldigvis dysset ned på nett, men tullete forside i Adressa:

Tenker altså på "Risikerer underskudd på 70 mill." - som er veldig til skremselspropaganda.

Adressa argumenterer med at kjøpene av Prica og Zahora kom etter årsmøtet, men som skrevet gang på gang: Kontraktene blir aktivert umiddelbart og gir nesten ikke utslag på resultatregnskapet, kun på kontantbeholdninga (balansen).

Dessuten er det tullete å slå fast at RBK "ikke får solgt spillere" når dette trolig gjelder Pelu og Savolainen. Man har ikke prøvd å selge de virkelige salgsobjektene. Budene på Tettey (Olympiakos) og Sapara (Besiktas) var alene verdt rundt 45M mens Konan også kunne ha spedt på litt om han sjøl hadde ønsket seg til Larissa. Annan er i mine øyne kanskje det største salgsobjektet på Lerkendal og i tillegg har man naturligvis Skjelbred.

Gitt at man oppfyller budsjettposten med spillersalg på 22M er det fortsatt 30M i underskudd, et underskudd som trolig vil bli større med tanke på publikumsnedgangen. Som regnestykket mitt viser, vil det være snakk om 7M om snittet blir 17k i stedet for 20k.

Altså kan det være 37M før inntekter fra et europaliga-gruppespill kommer. Disse kan bli opp mot 20M netto. Det betyr at underskuddet i år trolig vil være +/- 10M i forhold til budsjett. Ikke noen 133 prosent økning, slik som Adressa nesten slår fast.

Jeg er inntil videre ganske optimistisk med tanke på 2009. Jeg er desto mer avventende til 2010. Har ikke tro på like store spillersalg to år på rad, og publikumsbudsjettet vil nok reduseres i forhold til årets budsjett på 20k i snitt.

Når det gjelder de kortsiktige lånene, var Skutle innom emnet allerede i februar. Tanken er naturligvis å få penger inn igjen i august og utover høsten fra spillersalg og EL.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
quarterback
Rutinert

PostPosted: 09.05.2009 11:42    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:

Jeg regner med han får et honorar for å være ekspert. I en organisasjon av RBKs størrelse skjer det rett som det er at man kjøper tjenester av eksterne, men det gjør ikke leverandørene av disse tjenestene til ansatte. Noe større ansvar for RBKs underskudd har disse innleide personene definitivt ikke.

Jeg er tilbøyelig for å være enig med deg angående ansvar i forhold til underskuddet, men RBK må uansett vurdere kostnadskuttene etter hvor relevante arbeidsoppgavene er og ikke minst hvor effektive de er for organisasjonen totalt. Hvorvidt Bratseth isolert genererer overskudd gjennom sine analyser i RBK-tv, skal jeg ikke debatere da jeg ikke har noe grunnlag for å hevde hverken det ene eller det andre. Derimot er hans posisjon i aller høyeste grad, som en ekstern kostnad, noe som bør bli vurdert i forhold til det påberopte kostnadskuttet.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2009 12:08    Post subject: Reply with quote

Adressa overdramatiserer igjen.

At RBK ville ha meget liten likviditet og muligens måtte benytte seg av kreditt i sommer var da ganske enkelt å forutse. En rekke inntektsposter i budsjettet kommer ikke inn før på høsten. Og når da RBK nå må fly halve Europa for å kvalifisere seg for Europa League så blir likviditeten i mellomtiden veldig lav. At Adressa skriver må låne for å betale lønn er selvfølgelig helt bevist fordi det gjør hele situasjonen ekstra dramatisk. Hadde de istedet skrevet må låne for å reise på borteturer i Europa hadde ytterst få brydd seg særlig.

Det snakkes også mye om de inntektene som er i budsjettet men man ikke vil få. Men hva med de inntektene som ikke er i budsjettet men som man kan få. RBK har ikke budsjettert med cupkamper i år. Får man to cupkamper på Lerkendal kan man få inn 2 kanskje 3 mill. Er en av dem semifinalen kan man plusse på enda en mill.

I tillegg har neppe RBK budsjettert med så forferdelig mange hovedkamper som det vi sansynligvis vil få. I mine øyne ligger vi an til å få hele 15 hovedkamper i år. I tillegg vil vel de aller fleste resterende kampene sendes på NRK eller Zebra. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det betyr store ekstrainntekter.

Som 2mas er jeg langt mere bekymret for hva budsjettet 2010 vil si. Ikke minst fordi RBK skal reforhandle alle? sponsoravtalene før nyttår.

Last edited by Kjello on 09.05.2009 12:14; edited 1 time in total
Back to top
Bullseye
Rutinert

PostPosted: 09.05.2009 12:14    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke hva Bratseth mottar i lønn fra Rosenborg for sine tjenester, og ikke bryr det meg så mye heller da de økonomiske grep må taes helt andre steder .
Men en ting vet jeg, og det er at han gjør en meget god innsats sammen med medieavdelingen i å endelig begynne å utnytte det økonomiske potensialet som ligger i å tilby gode nettbaserte tjenester.
Personlig synes jeg at Bratseth endelig har funnet den riktige plassen i RBK systemet hvor han bidrar best.
Han har rett og slett knallgode analyser på det meste, samt interresante intervjuobjekter i Bratz-tv.
Vil også nevne at ansettelsen av Heldal var et scoop.
Keep on rocking "medieavdeling" Tommel'n opp!
karakas
Senior

PostPosted: 09.05.2009 15:57    Post subject: Reply with quote

Og her ble jeg nermest latterliggjort av en del personer pga at jeg påstod at man kom til å gå tom for kontanter iløpet av sesongen.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 09.05.2009 23:04    Post subject: Reply with quote

Denne avisartikkelen har jeg ventet på siden Skutle sa at det skulle ansettes mer folk i administrasjonen. Jeg er livredd og håper for guds skyld de iverksetter tiltak.

1. Få bort Trond Norsteien er en mindre på lønningslisten. Han står å ser på treningene og snakker slik alle kan se og gjøre. Han gir ikke RBK en døyt.
2. Når Bratseth gikk ut av adm i RBK visste han vel at han vill få bedre betalt som konsulent. Kynisk av Bratseth, men forståelig. Jeg mener Bratseth ikke gir noe spesielt, man kunne sikkert brukt Malen til å være analyskommentator i RBKTV
3. Få bort alle unødvendige stillinger. Personalassistenter, markedsmedarbeidere som ikke lager merverdi må fjernes nå!!!!!
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 10.05.2009 01:24    Post subject: Reply with quote

Få bort Nordsteien? Du vet det er påbudt å ha en dedikert spillerutvikler?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 10.05.2009 08:25    Post subject: Reply with quote

NFF er vel også med å betaler halve lønna.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.05.2009 09:04    Post subject: Reply with quote

Sportslig støtteapparat må helt klart ta sin del. Akkurat hvilke stillinger som må slankes vekk er ikke opplagt, men dette kan vi vel overlate til Skutle. Det som irriterer meg mest at dette drar ut i tid. Dess lengre vi venter jo flere må sies opp når grepene kommer. Et budsjett på minus 30 millioner er i overkant uansvarlig allerede. Skal vi tro Adressa ligger vi an til en skikkelig budsjettsprekk. I tillegg har vi den kontinuerlige forvandlingen av likvide midler til ikke-likvid egenkapital. Sett utenfra er driften per dags dato ute av kontroll.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 10.05.2009 09:42    Post subject: Reply with quote

Tror egentlig det er litt for mye kaffedrikking, og litt lite arbeid over hele fjøla, så "hvem skal ut"-spørsmålet må de ta selv. Den kommersielle avdelinga er jo enorrm. Er det så stort behov?
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.05.2009 17:03    Post subject: Reply with quote

Hvis Zahora viser gode nok tendenser, og Prica fortsetter å banke inn mål, kan vi jo kanskje selge Iversen til sommeren?
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 10.05.2009 17:18    Post subject: Reply with quote

Tror du noen vil betale noe særlig for han da?
Keenoir
Legende

PostPosted: 11.05.2009 01:07    Post subject: Reply with quote

Nei ,men en får redusert lønnskostnadene betraktelig da han ihvertfall koster oss 5 millioner i året. Når det gjelder oppsigelser så er det inntrykket jeg har fått at en ikke har tenkt tanken engang og Skutle fremdeles tror på sin egen illusjon om at stort budsjett = sportslig suksess. Spillerlønningene må ned for det nest beste.

Jeg biter meg merke i at Kristobal ikke liker store tropper ,men det er påfallende hvor godt trent vi har vært har sammenfalt med det breie troppene vi hadde i 2006 og nå i år. Det er en svært viktig faktor i å sørge for gode treninger og holde alle på tå hev. Fotball har også blitt mer og mer fysisk krevende enn det var for 10 år siden og en ser at toppklubbene i Europa er også dem som har det breiste og beste troppene. Rosenborg skal i år forhåpentligvis spille rekordmange kamper og vi kommer til å få bruk for alle.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 11.05.2009 06:47    Post subject: Reply with quote

er det et år vi virkelig trenger en stor og bred tropp, må det være i år, hvor vi fort kan sette ny klubbrekord i antal kamper.

utrolig mye desperat mas om pengekutt? vi er ferdig med fotballkampene i APRIL måned, til tross for rekordtidlig start er det jevnt over 15.000 tilskuere på kampene. da gjenstår hele den tradisjonelle fotballsesongen, som jeg er overbevist om at vil trekke ennå flere tilskuere.

med gode sportslige resultater (cup, serie og EL) vil sponsorpengene komme trillende inn, vi vil selge spillere dyrt, og få store ekstrainntekter. det er helt 100 prosent riktig strategi å satse offensivt.

alternativet er helt håpløst. kutte, selge, spare og redusere ambisjonene trekker færre folk og færre sponsorer. klubben velger å løfte hodet, se framover og satse offensivt, og takk og lov for det!
Back to top
Flaav
Veteran

PostPosted: 11.05.2009 07:01    Post subject: Reply with quote

Det er faktisk ikkke klubben som er fattig...det er tippeligaen
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 11.05.2009 07:43    Post subject: Reply with quote

Det er bare det at med noen unntak så pleier de første kampene av sesongen å være blant de best besøkte. Det er ingen erfaring som tilsier at det vil komme flere tilskuere utover i sesongen. Snarere tvert i mot, selv om tallene de siste årene har pleid å holde seg relativt jevne gjennom sesongen. Dog kan det ha med å gjøre at det har vært spenning hele veien, noe det kan se ut til at vi ikke får i år.

Sponsorpengene vil ikke komme trillende inn som følge av gode sportslige resultater. Sponsorene går inn med penger når de føler at de får noe igjen for det, og lavere interesse generelt sett gir mindre sponsorlyst. Vi må regne med at kranene i næringslivet hva angår sponsing og penger brukt på reklame vil strammes ytterligere gjennom året, siden vi mest trolig ikke har nådd bunnen av finanskrisen ennå.

Det er åpenbart mindre interesse for å kjøpe spillere. For et par år siden kunne vi fått solgt flere av de ikke fullt så sentrale spillerne for en grei pris. Nå er det nok bare våre aller beste spillerne som er attraktive.

Enig i at det er fint at vi kan bruke av oppsparte midler til å satse når andre må spare, men samtidig må budsjettet gåes igjennom med tanke på å få bedre balanse. Det er både alarmerende og skremmende dårlig jobbet at vi trolig får bortimot 10 millioner ekstra i minus på publikumsbudsjetteringen, og det må i hvert fall justeringer til både der og ellers resten av året og inn mot neste sesong.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
senador
Legende

PostPosted: 11.05.2009 07:50    Post subject: Reply with quote

RBKI00 wrote:
Tror egentlig det er litt for mye kaffedrikking, og litt lite arbeid over hele fjøla, så "hvem skal ut"-spørsmålet må de ta selv. Den kommersielle avdelinga er jo enorrm. Er det så stort behov?

Det er bare å se i regnskapet, så ser man hvor katastrofalt det er å kun ansette flere folk uten å ha midler for å tjene flere penger. Dette her må Nils Skutle ta på sin kappe og han kan vel som leder vise et godt eksempel ved å gå ned 30% i lønn selv.'

Nei, det er ikke så stort behov. Bedre med 10kjempe dyktige medarbeidere som evner å skaper verdier enn 30stk som drikker kaffe og taster på pcen. De skaper ikke verdier nok til å forsvare sin lønn.

I sportslig avdeling vil jeg si at utviklingsleder er en helt unødvendig stilling i en slik situasjon som nå. Spmørsmålet er jo også om man trenger en heltidsansatt analyseansvarlig.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 11.05.2009 08:10    Post subject: Reply with quote

Analysestillingen er vel ikke 100%, heldigvis. Han der Svein Maalen jobber vel som guttelagstrener i tillegg. Men svært imponert over arbeidet han gjør er jeg ikke. jfr dette
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 41, 42, 43  Next
Page 32 of 43

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb