English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Liverpool - Rosenborg
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bonnien
Senior

PostPosted: 06.05.2009 18:07    Post subject: Liverpool - Rosenborg Reply with quote

Satt nettopp og leste om Kent Bergersen og hans Lyn før dagens møte med RBK. Lyn skal visstnok møte Liverpool i august. Og da kom jeg til å tenke på møtene mellom RBK-Liverpool på 90-tallet.

Er det noen som kan hjelpe meg med fakta og lagoppstillinger fra alle disse møtene?
Back to top
View user's profile Send private message
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 18:17    Post subject: Reply with quote

Ikke annet enn at jeg mener å huske et par RBK-seirer, og at Kvarme en gang ble matchvinner.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.05.2009 18:20    Post subject: Reply with quote

Hvorfor prøver ikke vi å få i stand slike ting fortsatt?
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 18:31    Post subject: Reply with quote

Fordi vi spiller kamper som betyr noe om sommeren, i stedet for disse sirkuskampene.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 18:31    Post subject: Reply with quote

Varför inte höja ambitionerna och möta ett riktigt topplag, Man Utd?
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2009 18:35    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Jeg kom over en nyhetsartikkel der det står at vi hadde en samarbeidsavtale med Liverpool. Kom det noe ut av den avtalen?

Samarbeid med Liverpool

Torsdag trente Stig Inge Bjørnebye på Anfield Road som Liverpoolspiller. Hadde Norge vært EFmedlem ville han ha debutert mot Queens Park Rangers 23. november. Nå vil det drøye litt, han kan være klar for høstens store derby, Everton mot Liverpool mandag 7. desember.

NTB - Aftenposten papirutgave, 13. november 1992

- Vi skal stå på for å få innenriksdepartementet til å ordne
hans arbeidstillatelse så raskt som mulig, sier Liverpools generalsekretær Peter Robinson. - I beste fall tar det to uker, i verste fall seks. Men uansett går han rett inn på laget. Vi har tro på Stig Inge, sier Robinson.
Omfattende samarbeid Når forhandlingene onsdag kveld trakk i langdrag, sto det ikke på Liverpool. - Vi hadde alt klart og hadde bare trengt noen minutter. Problemet lå i forholdet mellom Rosenborg og Kongsvinger. Noen detaljer i avtalen vil han ikke ut med. Det overlater han til Rosenborg. Men han er meget godt fornøyd med avtalen som helhet, ikke bare prislappen på 4,4 millioner kroner, men også det fremtidige samarbeidet med Rosenborg.

- Vi skal ha et omfattende samarbeid med Liverpool. De skal møte Rosenborg på Lerkendal innen 1. august 1995, og vi er enige om talentutvikling, sier en meget godt fornøyd Arne Dokken i Rosenborg.
Aller helst ville Arne Dokken sett Liverpool på Lerkendal til våren. Rosenborg mot Stig Inge Bjørnebye og Liverpool ville ha vært en glimrende opptakt foran sesongen, men planene er allerede så stramme at det er vanskelig å passe det inn.
I 1994 har Liverpool lagt opp til en større tur foran sesongen, så det kan drøye helt til 1995 før Bjørnebye spiller på Lerkendal igjen. Men det betyr ikke at han ikke får møte Rosenborg før.

Rosenborg til Anfield
- Graeme Souness mener Rosenborg er en glimrende treningsmotstander, og så lenge Rosenborg mangler trening i å møte europeiske lag borte, tar vi gjerne turen til Anfield Road, sier Dokken.
Graeme Souness var begeistret etter kampen mot Rosenborg i forbindelse med Norway Cup i sommer. Han sa det var den beste treningskampen de hadde spilt. De møtte motivert motstand i en kamp hvor rammen rundt også var på topp. Det var også første gang han så Stig Inge Bjørnebye i aksjon, og allerede da noterte han seg Rosenborgforsvarerens egenskaper.
Avtalen mellom Rosenborg og Liverpool innebærer at unge, talentfulle Rosenborgspillere får adgang til å trene med Liverpool. Og skulle Rosenborg komme i akutt spillermangel på grunn av skader, kan de etter årsskiftet låne spillere av Liverpool.
- Det kommer ikke på tale å låne spillere bare for å styrke laget på kort sikt. Det er vi ikke interessert i, presiserer Dokken.
Med Stig Inge Bjørnebyes overgang til Liverpool får Rosenborg et hull å fylle i forsvaret. De hadde håpet på Joakim Bjørklund, men han valgte til slutt IFK Göteborg. Nå skal trener og assistenttrener Nils Arne Eggen og Bjørn Hansen ha et møte for å diskutere en erstatter. Det eneste som synes klart er at de ikke vil jakte på utenlandske spillere. (NTB)

En interessant artikkel som også nevner interessen for Bjørklund, spørsmålet om utenlandske spillere (noe Bjørklund tydeligvis ikke var...) og at Souness var begeistret over motstanden Rosenborg ga.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.05.2009 18:45    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Fordi vi spiller kamper som betyr noe om sommeren, i stedet for disse sirkuskampene.

Jeg ser poenget, men det burde jo være plass til en slik kamp i løpet av sommeren uansett? Er muligens bare jeg som irriterer meg over at vi ikke har møtt Liverpool eller United i CL.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2009 18:46    Post subject: Reply with quote

Jeg priser meg sjeleglad for akkurat det. Vil ha minst mulig plastikkfans på Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende

PostPosted: 06.05.2009 18:48    Post subject: Reply with quote

Gir jeg litt f i egentlig, så lenge jeg har plassen min. Og så arti det hadde vært å banket dem da...
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 18:50    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er aldeles glimrende at vi har sluppet. Det var ille nok da Arsenal var på besøk her, med nordmenn i Arsenal-drakt og med forhåndspuggede jødevitser om nord-London for riktig å gli inn i miljøet til de tilreisende. Tåpelig nok med de svenske supporterklubbene til de italienske lagene vi har hatt på besøk, men hadde vi fått besøk av et av de to største engelske lagene ville det blitt uutholdelig.
Back to top
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 19:16    Post subject: Reply with quote

Enig med forrige taler. Uansett er det vel ikke noe poeng å møte slike smålag. Forrige gang RBK og liverpool møttes på Ullevåll under Norway-Cup, vant vel også RBK 2-0.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2009 19:46    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Jeg priser meg sjeleglad for akkurat det. Vil ha minst mulig plastikkfans på Lerkendal.

Vil ha minst mulig av det jeg også, men årlige treningskamper mot lag som Liverpool og United hadde jeg naturligvis tatt imot med åpne armer og et stort glis.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Flaav
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 19:49    Post subject: Reply with quote

Om vi skal ha noe "verdenslag" til Lerkendal, så måtte det være det beste av det beste...Barcelona! Smile Hadde vært digg å få oppleve Thierry Henry på Lerkendal. Fikk aldri sjansen da han var her i Arsenaldrakt Sad
Back to top
Bonnien
Senior

PostPosted: 06.05.2009 19:53    Post subject: Reply with quote

Vant 2-0? Kvarme som matchvinner? Noen som har resultat, målscorere og lagoppstillinger? Hvordan gikk det på Anfield som en del av Bjørnebye-avtalen?
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2009 19:54    Post subject: Reply with quote

Treningskamper havde været helt fint, de giver gode indtægter pga. anglofilien der eksisterer i Skandinavia.
Men at folk som regelmæssigt går på kamper er letedeover at have sluppe disse engelske lagene i CL, har jeg fuld forståelse overfor.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bolgebah
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 19:54    Post subject: Reply with quote

Tror vi tapte 2-3 i den kampen som Kvarme scoret i. 1991?
Back to top
gm
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 20:14    Post subject: Reply with quote

Den kampen så jeg, og jeg tror det var Bjørn Otto Bragstad som scoret det andre. Jeg minnes at Sverre Brandhaug var outstanding.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2009 20:52    Post subject: Reply with quote

Flott runde til nå. Nå kan vi få luke!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 06.05.2009 21:12    Post subject: Reply with quote

Kan finne tak i alle kampfakta i morra tidlig. Vi tapte i hvert fall i 91, da det var superfinale i Millioncupen. Året etter mener jeg vi vant, mens vi også vant en treningskamp på Anfield på ettervinteren et år.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
AndreasR
Veteran

PostPosted: 07.05.2009 01:02    Post subject: Reply with quote

Mener vi slo dem 2-0 på Ullevaal under Norway cup noen år seinere. 98 eller noe. Artig å hovere med ovenfor Liverpoolfans på skolen og på Myra på den tida.
staaleaf
Junior

PostPosted: 07.05.2009 16:44    Post subject: Reply with quote

Bonnien wrote:
Vant 2-0? Kvarme som matchvinner? Noen som har resultat, målscorere og lagoppstillinger? Hvordan gikk det på Anfield som en del av Bjørnebye-avtalen?

Jeg husker litt dårlig, men jeg tror RBK vant 2-1 i Liverpool (mulig det var 2-1 til Liverpool også, men jeg har en vag erindring om at RBK vant der borte). Det ble aldri noe av "returkamp" på Lerkendal.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 07.05.2009 17:07    Post subject: Reply with quote

1991: Rosenborg - Liverpool 2-3
Finale i Millioncup torsdag: Rosenborg - Liverpool 2-3 (1-2) Ullevaal stadion 21.150 tilskuere Mål: 0-1 Dean Saunders (25), 1-1 Bjørn O. Bragstad (32), 1-2 Jan Mølby (str.40), 2-2 Bjørn Tore Kvarme (50), 2-3 Dean Saunders (90) Dommer: Rune Pedersen, Sprint/Jeløy.
Ingen kort
Lagene:
Rosenborg: Ola By Rise - Øyvind Husby, Rune Tangen (Bjørn O. Bragstad fra 27, Stig Enlid fra 81.), Knut Thorbjørn Eggen (Hugo Hansen fra 46.), Trond Henriksen - Kåre Ingebrigtsen, Sverre Brandhaug, Bent Skammelsrud
- Harald Bratbakk (Bjørn Tore Kvarme fra 49, Harald Bratbakk fra 82.), Gøran Sørloth, Roar Strand.
Liverpool: Bruce Grobbelaar - Gary Ablett, Mark Wright, Jan Mølby - Steve Nicol, Ronnie Wheelan, Mike Marsh, David Burrows - Dean Saunders, John Barnes, Steve McManaman.

1992: Rosenborg - Liverpool 1-0
ROSENBORG - LIVERPOOL 1-0 (0- 0)
Finale Norway Cup festival, Ullevaal stadion
MÃ¥l:1-0 Bent Skammelsrud (71.)
Gult kort: Paul Stewart, Liverpool og KÃ¥re Ingebrigtsen Rosenborg Tilskuere: 21724
Dommer: Arild Thorp, Stabæk
Rosenborg (4-3-3): By Rise - Henriksen (Kvarme fra 55.), Tangen, Bragstad, Bjørnebye - Ingebrigtsen, Skammelsrud, Leonhardsen - Løken, Sørloth (Strand fra 70.), Dahlum
Liverpool (3-5-2): Grobbelaar - Nichol, Wright, Tanner - Jones (Stewart fra 46.), March (Cosma fra 80.), Whelan, Thomas, Harkness (Rosenthal fra 68.)
- Saunders, Rush

16.03.1993: Liverpool - Rosenborg 1-2
LIVERPOOL ROSENBORG 1-2 (1-1) Anfield Road offisielt ingen tilskuere.

MÃ…LENE: 1-0 Ian Rush (26), 1-1 Rune Tangen, straffe (40), 1-2 Tore Andre Dahlum (57).

LIVERPOOL: James Burrows, Bjørnebye, Wright, Rob Jones Walters, Whelan (Redknapp 45 min. , Kozma 29 min. ), Hutchison, Barnes - Rush (Rosenthal 45 min. ), Tosh.

ROSENBORG: Selnæs Kvarme, Tangen, Bragstad, Henriksen (Stensaas 8 min. ) Støbakk (Bergersen 45 min. ), Skammelsrud, Leonhardsen Løken, Riseth (Martinsen 29 min. ), Dahlum.

1993: Rosenborg - Liverpool 0-1
FOTBALL NORWAY CUP festival, privatkamp på Ullevaal: Rosenborg Liverpool 0-1 (0-0). T. : 16 116. Mål: 0-1 Ian Rush (63). Dommer: Tore Hollung, Østsiden. Gult kort: Bjørn Otto Bragstad, Rosenborg.
Rosenborg (4-5-1): Ola By Rise (Ivar Selnæs fra 46. ) Ole Einar Martinsen (Trond Henriksen fra 46. ), Bjørn Otto Bragstad, Rune Tangen, Bjørn Tore Kvarme Tor Gunnar Johnsen (Vidar Riseth fra 46. ), Kåre Ingebrigtsen, Bent Skammelsrud, Øyvind Leonhardsen, Kent Bergersen Tore Andre Dahlum.

Liverpool (4-4-2): Bruce Grobbelaar Rob Jones, Torben Piechnik, Neil Ruddock, Stig Inge Bjørnebye Steve Nicol, Ronnie Whelan, Jan Mølby, John Barnes (Mark Walters fra 64. ) Ian Rush, Nigel Clough.

1998: Rosenborg - Liverpool 2-0
Rosenborg 2
Liverpool 0
Ullevaal stadion: 16 412 tilskuere Mål: 1-0 Sigurd Rushfeldt (28.min), 2-0 Børge Hernes (66. min).
Dommer: Rune Pedersen, Sprint/Jeløy
Rosenborg (4-3-3): Jørn Jamtfall (Arni Gautur Arason fra 46.) - Børge Hernes, Erik Hoftun, Bjørn Otto Bragstad, André Bergdølmo - Fredrik Winsnes, Bent Inge Johnsen, Runar Berg (Andreas Mayer fra 65.) - Jan Derek Sørensen (Christer Basma fra 46.), Sigurd Rushfeldt, Jahn Ivar Jakobsen (Robert Boateng fra 85.).
Liverpool (4-4-2): Brad Friedel - Vegard Heggem (Jason McAteer fra 65.), Phil Babb (Paul Ince fra 73.), Bjørn Tore Kvarme, Stig Inge Bjørnebye - Steve Staunton, Steve Harkness (David Thompson fra 56.), Øyvind Leonhardsen, Danny Murphy (Jamie Carragher fra 56.) - Karlheinz Riedle (Steve McManaman fra 72.), Patrick Berger (Michael Owen fra 71.).

Sistnevnte kamp var for øvrig Christer Basmas aller første i RBK etter overgangen fra Stabæk. Kampen på Anfield mener jeg av alle ting ble sendt forskutt (!) på Radio 1 Trondheim.

Håper dette var oppklarende og nyttig info til de som etterspurte den. RBK har et godt tak på Liverpool, og vi møter dem gjerne i mesterligaen 2010/11 Smile

Last edited by kristobal on 07.05.2009 17:13; edited 1 time in total
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 07.05.2009 17:11    Post subject: Reply with quote

kan vel ta med 1-0 seieren i 1970 også Smile
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 07.05.2009 17:15    Post subject: Reply with quote

Det kan vi sikkert. Men ikke ta med så lange sitater i innlegg, og heller ikke sitater fra innlegget rett over - med mindre det er et viktig utdrag av et lengre innlegg. Smile

Edit: Godt og raskt oppdaget Smile
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 07.05.2009 17:18    Post subject: Reply with quote

Av meg. Razz Korrekt det, Kristobal!

Takk for info, forresten. Var på flere av disse i forbindelse med Norway Cup.

Last edited by attach on 07.05.2009 17:20; edited 1 time in total
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb