English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tilskuersnitt 2009
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 04.05.2009 15:43    Post subject: Reply with quote

Er da ingen som sier at det ene eller det andre er hovedgrunnen til fallende tilskuertall. Men alt er relativt. Og i sum så blir det til slutt store tall.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende

PostPosted: 04.05.2009 15:55    Post subject: Reply with quote

Jupp, det er sant. Det er summen av mange faktorer som gjør utslaget. Men jeg forbeholder meg retten til å hevde at underholdningsverdi må komme langt ned på lista over faktorene om man rangerer dem etter betydning.

Det fordi underholdningsverdi er noe man baserer på årets fire første hjemmekamper, mens tilskuersvikt i mine øyne var åpenbart før et eneste spark på ballen var tatt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 04.05.2009 16:01    Post subject: Reply with quote

Vel, i mine øyne påvirker de heller dårlige hjemmekampene i fjor tilskuertallene i år. Faktum er at vi i 2008 tok kun 23 av 39 mulige poeng på hjemmebane. I 2006 tok vi 29, og i 2007 30 poeng. I 2006 hadde vi to hjemmetap, i 2007 kun ett. I fjor hadde vi hele fire hjemmetap.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.05.2009 16:12    Post subject: Reply with quote

Joda, kan sikkert trekkes inn som en medvirkende årsak det også. Men nedgangen er merkbar over hele fjøla i TL, og i 2005 tok vi bare 18 poeng hjemme og satte publikumsrekord likevel - som ble ytterligere forbedret etter 2006-sesongen hvor vi hadde vår fantastiske høstinnspurt.

Det har i hvert fall tidligere ikke vært resultater og underholdningsverdi som har påvirket publikumstallene så enormt. Tidligere var vi nok litt mer værutsatt enn vi er i dag, og da kan kanskje slike faktorer som underholdning vektlegges noe mer enn på 90-tallet eksempelvis.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 16:22    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Det har veldig lite med eventuell kjedelig fotball å gjøre. RBK vinner kamper, og fotballen som spilles er på ingen måte kjedeligere enn det som ble prestert på våren i 2004, 2005, 2006, 2007 og i fjor.

Tull, vi spilte mer direkte, mer klassisk Rosenborg fotball og med langt flere målsjanser de vårene. Jeg tror kjedelig fotball er et av momentene som gjør at det kommer mindre folk. Men jeg tror ikke tilskuersvikten kommer av kun en ting, det er flere og mer sammensatte grunner.
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 16:22    Post subject: Reply with quote

[quote="Wilhelm S Myhr"]
Macha wrote:
Katalysator wrote:
Dette er ikke bare dårlig for budsjettet, men det begynner også å bli flaut. Hva er det egentlig som skjer?

Er for øvrig redd det kan bli virkelig stygge tall når vi nærmer oss sommeren, og folk er bortreist.

Hva bør man egentlig forvente på sommer-kamper? Mot NAC Breda i fjor var det vel rundt 5000.

Uansett synes jeg man heller ikke skal se bort ifra at billettpriser kan ha noe å si.

Last edited by toki on 04.05.2009 16:34; edited 1 time in total
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 16:34    Post subject: Reply with quote

I Intertotocupen vel og merke. Kun forumnerder med sterke interesser for seedingtall og gule kort i J-19-kamper som innså hvor viktig den kampen tross alt var.

At det var mot et spennende, godt lag på en fin soldag i helga fristet altså ikke for det var feil turnering.

Men ja, sommerkamper trekker mindre folk. I 2006, da tilskuertallene var jevnt opp mot 20.000 hele veien, trakk LSK-kampen kun 15-16.000 den sommeren.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 16:37    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:
I Intertotocupen vel og merke. Kun forumnerder med sterke interesser for seedingtall og gule kort i J-19-kamper som innså hvor viktig den kampen tross alt var.

Den var vel også en av årsakene til at man kunne se Valencia på Lerkendal i fjor høst...
Troilonge
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 16:39    Post subject: Reply with quote

Ja, akkurat. Vi lå vel under med 1-0 fra første møte, noe som ga et riktig så spennende utgangspunkt med frykt for mål i mot på hjemmebane, selv om de aldri kom i nærheten. Var kanskje et av de aller beste kampene våre den sesongen, med sambafotball, rundspilling og spenning på èn gang. Stoor alene burde jo scoret to mål den ettermiddagen.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.05.2009 16:40    Post subject: Reply with quote

Jeg er uenig med longines angående underholdningsverdien de foregående vårene. Jeg vil eksempelvis påstå at årets serieåpning var en av de mest underholdende på svært mange år. Spillestilen vår var mer direkte tidligere (til og med 2007 da vi fortsatt spilte 4-3-3 det meste av sesongen), men vårkampene var oftest preget av masse feilpasninger og dårlige resultater. Vi spilte ikke så underholdende fotball da vi startet sesongene med 10-12 poeng på de første seks-sju kampene.

Mot Breda i fjor sommer var det 32 grader i skyggen og så varmt at de måtte åpne opp på øvre Adidas i pausen slik at folk ikke skulle få heteslag. Stoor putta tross alt i avskjedskampen, og det får vi være fornøyd med. det offensive er jo ikke det som sitter igjen fra hans opphold her.

Min spådom er at vi etter 16. mai med omtrent fullt hus vil få flere kamper i sjiktet 17.000-18.000 tilskuere. Spørsmålet er litt om vi får mange sent søndag eller mandagskamper. Eller i verste fall at vi får lørdag ettermiddag-kamper. Sistnevnte vil kunne gi 13.000-14.000 tilskuere på sommeren.

Så spørs det ut over høsten. Kanskje leder vi serien med 10 poeng til ferien, og da kan det nok hende at hver kamp ikke blir interessant nok, men vi får nok et par over middels besøkte kamper i høst også.

Det jeg også har sett for meg foran denne sesongen er at det totale antall tilskuere ikke vil bli så ulikt i fjor og forrigfjor, men de fordeler seg altså på 15 istedet for 13 kamper. Dermed blir det gjerne et par-tre kamper i året som trekker masse folk, et par-tre som trekker tilsvarende lite, og resten blir sånn gjennomsnittlig på 16-17.000.

I 1993 da vi ikke fikk noen 16. mai-kamp på grunn av overvann, valgte trønderne seg istedet ut kampen mot Glimt i slutten av juni som årets høydepunkt, og tok liksom den i erstatning for kampen mot LSK som i stedet ble spilt for halvfull Lerkendal en midtukedag tidligere i juni.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 16:44    Post subject: Reply with quote

Jeg merker hvertfall på meg selv Kristobal, at jeg har langt mindre forventninger til en Rosenborg kamp i år enn jeg hadde i 2004, 2005, 2006 og 2007. Mulig jeg er merkelig, men sånn er det.

Jeg, i likhet med deg forventet nedgang i tilskuertallene i år. Pga en litt nedgående interesse for norsk fotball og at hypen begynner å legge seg litt. Men jeg ser ingen grunn til at tilskuertallene våre skal gå ned langt mer enn andre klubber når vi er serieleder, jeg nekter å tro at fotballen som spilles ikke har noe med dette å gjøre. Det er feil å sette likhetstegn mellom poeng og underholdning, noe jeg føler at du gjør i litt for stor grad Kristobal.
Back to top
Rod
Proff

PostPosted: 04.05.2009 17:02    Post subject: Reply with quote

Så må vi ikke glemme at RBK får nesten alle TV-kampene (kl. 20.00 på søndag) og mange av de "hovedtribune-supporterne" blir heller hjemme og ser på TV isteden for å dra på kamp...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef

PostPosted: 04.05.2009 17:06    Post subject: Reply with quote

Rekordåret 2007 inneholdt nesten bare lørdagskamper på TV2 Sport gjennom sommeren og høsten pga. CL-kvalik.

Kanskje lørdag likevel er en bra dag? Svaret er vel at TV nok har like mye å si.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.05.2009 17:15    Post subject: Reply with quote

Nå er vel totalsnittet i eliteserien ned 9,4 prosent når man sammenlikner totaltallene fra i fjor med snittet til nå i år (egentlig bør man sammenlikne de sju første i år med de sju første i fjor, men siden 16. mai da blir med for fjoråret og ikke i år så er det greit nok å sammenlikne med totalen). For RBKs del er nedgangen 11 prosent.

Det er ikke den store forskjellen, og når vi i tillegg tar i betraktning at RBK har spilt tre hovedkamper på TV2 på sen kveldstid av de fire hjemmekampene, og Odd i den ene vanlige 18-kampen så kan ikke det være særlig unormalt.

Fra 1994 til 1995 ved forrige utvidelse av serien sank totaltallene 7-8 prosent på Lerkendal, til tross for en god del plussfaktorer i form av sportslig framgang, og således er ikke -11 prosent veldig overraskende i mine øyne.

Poeng og underholdning er kanskje ikke det samme nei. Men jeg har vært fast lerkendalsgjenger i 21 år, og kanskje vært en noe mer objektiv tilskuer enn de mest hardbarkede (er dessverre en ganske stille og analyserende tilskuer - har i hvert fall blitt det med årene), og jeg står ved at underholdningsverdien av årets serieåpning var langt over middels sammenliknet med de andre siden 1989.

Vi hadde riktignok fine hjemmeåpninger (i andre runde) både i 2006 og 2007.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.05.2009 17:22    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Kanskje lørdag likevel er en bra dag? Svaret er vel at TV nok har like mye å si.

Tja, kan hende at lørdag klokka 19 ikke er så dumt. Men lørdag klokka 16 har vist seg å være et særdeles dårlig tidspunkt. I tillegg er nok både søndag kl 20 og mandag dårlige tidspunkt på grunn av at det blir for sent for de som bor litt unna sentrum og fordi en del har andre aktiviteter mandag kveld.

Samtidig har ikke utslagene vært så enorme i de årene hvor interessen har vært stor. Når interessen bare er stor nok og fotball prioriteres, så har ikke lørdag, søndag, sent eller mandag så mye å si. Men den dagen interessen er på vei ned, så forsterker ugunstige tidspunkt nedgangen.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 04.05.2009 18:17    Post subject: Reply with quote

Yield management er et vanskelig fagfelt. Men jeg skulle gjerne ha sett at NFF tar kontakt med en sånn Kristobal-type når de setter opp kampene.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.05.2009 18:34    Post subject: Reply with quote

Hyggelige ord, selv om jeg innrømmer at jeg måtte slå opp betydningen av begrepet. Har et bittelite delemne i sosialøkonomi fra NTNU for 12 år siden, men er ellers egentlig bare en litt over middels interessert fotballsupporter som har fulgt RBK og øvrig norsk fotball "tett fra utsiden" i mange år.

Kanskje kan det i enkelte tilfeller være greit å se ting litt fra utsiden, og i hvert fall når det gjelder RBK så synes jeg det er greiere å se de store trekkene enn å tippe resultatet i neste RBK-kamp Razz
Back to top
samsung
Junior

PostPosted: 05.05.2009 00:40    Post subject: Reply with quote

har sett at veldig mange ting er nevnt som årsaker til et fall her på forumet, men her er det jeg tror har påvirket tallene....

http://fotballblogg.net/t...kuersvikt/
Konesseur
Veteran

PostPosted: 06.05.2009 22:16    Post subject: Reply with quote

Jeg har vektet litt diverse faktorer og hvordan de kan virke på tilskueroppslutninga. Jeg har kommet frem til at hovedproblemet er knyttet til web-visning av kampene. Supporterne skaffer seg abonnement for å kunne se bortekampene. Men siden hjemmekampene også er inkludert i pakken står de i en klemme.

Optimalt, etter min mening er muligheten for å kunne abonnere via web på bortekampene til kun et lag pluss alle kampene som kringkastes på TV. For hjemmekamper kun mulighet for å bestille web-kampbillett. Dermed stiller stadion-kamp bedre i konkurransen med stue-kamp.

Når det gjelder kollektivtrafikken viser det seg at kollektivtilbudet isolert sett går i minus. Personlig tviler jeg sterkt på om man kommer opp i minus dersom man også regner med de ekstra billettinntektene som genereres gjennom tilpasset kollektivtrafikk.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 07.05.2009 11:50    Post subject: Reply with quote

Egentlig synd mtp tilskuersnitt at Molde er 16.mai kamp sånn situasjonen er idag. Toppoppgjør og lokalderby ville gitt mer enn flere andre kamper. 16.mai blir utsolgt uansett.

Tror eksemepel at

Rosenborg - Molde 19/4
Rosenborg - Odd 16/5

ville gitt bedre snitt enn

Rosenborg - Odd 19/4
Rosenborg - Molde 16/5.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.05.2009 11:52    Post subject: Reply with quote

At det samme skjedde med Lillestrøm i fjor var også med på å dra ned snittet.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 07.05.2009 12:03    Post subject: Reply with quote

Kan det ha seg sånn at en del har ventet med å dra på kamp hittil i sesongen for å "spare" det til 16. mai mot Molde? Man skal ikke se bort ifra at noe av publikumsnedgangen skyldes at denne kampen tar kaka hos folk.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 07.05.2009 12:03    Post subject: Reply with quote

Det ville nok kunne blitt noen flere totalt sett med Molde og Odd byttet om slik situasjonen har vært denne våren. Men det kunne ikke NFF vite da de satte opp oppsettet. I fjor var RBK - Molde en relativt dårlig besøkt kamp.

Usikkerheten rundt TV-avtalen er nok en faktor som kan tillegges noe vekt ift publikumssvikten i år. Det var håpløst at det hersket slik usikkerhet helt fram til seriestart. Men slik det ble i 12. time så fungerer jo ikke TV-avtalen noe annerledes i år.

Det er relativt få i den store sammenhengen som har kjøpt Web-TV, og det er ikke mange som holder seg hjemme av den grunn tror jeg.

At Adressa & co valgte å selge fra seg eneretten på direktesendte søndag 18-kamper kom ikke akkurat som noen overraskelse. Men det var kanskje litt overraskende at de ikke gjorde et helhjertet forsøk i hvert fall fra starten av sesongen - når de tilsynelatende hadde klokketro på prosjektet så sent som i slutten av januar.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 07.05.2009 15:02    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

At Adressa & co valgte å selge fra seg eneretten på direktesendte søndag 18-kamper kom ikke akkurat som noen overraskelse. Men det var kanskje litt overraskende at de ikke gjorde et helhjertet forsøk i hvert fall fra starten av sesongen - når de tilsynelatende hadde klokketro på prosjektet så sent som i slutten av januar.

Noe jeg ikke har fått med meg? Solgt hva for noe?
Back to top
RBK-Nr1
Proff

PostPosted: 07.05.2009 16:27    Post subject: Reply with quote

Kun 1000 billetter igjen!

Salgssjef i Rosenborg, Børre Gundersen, har ikke opplevd maken til interesse foran en kamp i Tippeligaen.

Nå går vi mot en situasjon der vi er utsolgt en uke før kampen, sier Gundersen til RBK.no.

http://www.rbk.no/incomin...137961.ece

Var vel kansje ingen tvil om fullt hus, men det var voldsomt.. RBK
Bedrer i allefall tilskuersnittet til en viss grad Very Happy
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 4 of 8

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb